مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 نخبه نداریم و از تحول عاجزیم / اجتهاد خود را داریم و تحولی که رهبری گفتند تعبدی نیست 🔺اظهارات «آی
🌀 فقدان مدیریت نخبگانی یا فقدان نخبه؟!!
🖋 علی مهدوی
🔺 آیت الله طباطبایی نژاد مدیر حوزه علمیه اصفهان در دفاع از مشی ضد تحولی خویش طی سالیان تصدی این مسؤولیت، نکاتی را فرمودند:
1⃣ تعبدی نبودن سخنان رهبری در باب تحول
2⃣ نبود نخبگانی که بتوانند کتب درسی حوزه علمیه را تغییر دهند
3⃣ مطلوب بودن افزایش دوره سطح از ۱۰ به ۱۲ سال
4⃣ صاحبنظر بودن ایشان در مسائل حوزه علمیه همانطور که رهبر معظم انقلاب صاحبنظرند
در پاسخ باید گفت:
یک.
🔹 شاید جنس سخنان رهبری در باب تحول حوزه، تعبدی نباشد؛ اما عقلی هست. روزبروز شاهد افزایش ناخواسته فاصله روحانیت با مردم هستیم؛ مگر خدا رحم کند و سیلی بیاید تا این فاصلهها برطرف شود؛ وگرنه عاقبت محتوای فعلی آموزشی حوزه علمیه همان است که رهبری فرمودند: انزوا؛ اگر مرگ نباشد. برای درمان انزوای حوزه علمیه باید تدبیری اندیشید؛ لذا اصل تحول، گریزناپذیر است. بنابراین نیروی اجتهاد اعاظم حوزه علمیه باید مصروف چگونگی تحول شود؛ نه مانع شدن آن.
دو.
🔹 حقیقتا امروز مشکل نخبگانی و فقدان نخبه در عرصههای مختلف حوزه علمیه وجود ندارد؛ بلکه اساس ترمز تحول حوزه علمیه، فقدان مدیریت نخبگانی است. دقیقا جایگاه آزاداندیشی همینجاست؛ مدیری که توان تحول و تغییر شرایط موجود به مطلوب را در خود نمیبیند، لااقل اگر کنار نمیرود از مشورت نخبگان و موجودی حوزه علمیه که میتواند بهره بگیرد؟!
هنوز که هنوز است -مخصوصا در حوزههای علمیه شهرستانها- نخبگان، مدیریت و سازماندهی نمیشوند؛ بماند که در بسیاری از مواقع حتی نخبگان سرکوب و حذف شدهاند:
🔰 برای مثال:
🔸 روزگاری حجتالاسلام مهدی منصوری تحت نظر استاد عبودیت طرحی داشتند برای تأسیس مدرسه حکمت در اصفهان و بازیابی هویت فلسفه حوزه علمیه اصفهان؛ اما با دیوار محکم مخالفت حضرت آیتالله طباطبایینژاد روبرو شدند.
🔸 مدیرانی که فکر تحولی داشتند از صحنه مدیریت مدارس علمیه اصفهان حذف شدند: امثال حجتالاسلام میرزایی مدیر مدرسه میرزاحسین، حجتالاسلام فرزین مدیر مدرسه صدر خواجو، حاجآقا مجید مهدوی و.... حتی طرح ویژه حجتالاسلام کشکولی پس از سالها مقاومت ایشان به تعطیلی کشیده شد. بماند که گاهی حتی برای کنترل شرایط و فضا، کل مدرسه علمیه تبدیل به حجره یا خوابگاه شد.
🔸 امروز عملا تنها طرح متفاوتی که در حوزه علمیه اصفهان، رخصت عرض اندام دارد، طرح مدرسه حفظ قرآن کریم است که در واقع طراح آن شخص آیت الله طباطبایی نژاد است و مدرسه بسیار مجهزی هم برای آن تأسیس کردند.
🔸 بنابراین قیاس حوزه علمیه قم با حوزه علمیه اصفهان قیاس مع الفارقی است؛ چراکه در قم لااقل هر صاحب نظری میتواند نظرات خود را ارائه دهد؛ ولو تکفیر شود. اما در اصفهان شرایط برای آزاداندیشی بسیار بسته و ناممکن است؛ تاجایی که از نظر برخی، بیم برخوردهای امنیتی هم وجود دارد.
سه.
🔹اشکال عدم تعمق طلاب برای ورود به درس خارج، با بالابردن فشار و افزایش سنوات تحصیلی نه تنها حل نخواهد شد بلکه خسارات دیگری نیز در پی دارد. برای افزایش تعمق، انگیزه و شوق طلاب را باید افزایش داد؛ وگرنه کاهش انگیزه و افزایش فشار مثل دو لبه قیچی، امید و توان طلبه را تباه خواهد کرد؛ بحران معیشتی هم مزید بر علت.
چهار.
🔹 دقیقا دولتها بهانه عدم تمکین از سیاستها و فرامین رهبری را صاحبنظر بودن میدانند. اساس بسیاری از اشکالاتشان هم در عدم درک تصویر جامعی است که رهبر معظم انقلاب مد نظر دارند. اینکه هرکسی ندای «انا رجل» سر دهد و اجتهاد در برابر نص داشته باشد، نتیجهاش همین است که نهادهای مرکزی در تحقق اهداف انقلاب، عملا تعطیل خواهند شد و آنگاه نوبت به #آتش_به_اختیار خواهد رسید.
#تحول_حتمی_است
#مناهج
@Manahejj
🌀 محتوای سخنرانی شبهای رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغالزایی
🔹 عنوان سخنرانی شبهای رمضان: «نعمت و برکت در پرتوی زندگی مؤمنانه»
🔹 دلیل انتخاب پیام های اقتصادی شرایط سخت اقتصادی کشور میباشد که تأثیر خیلی زیادی بر معنویت و اعتقادات مردم عزیزمان دارد که این اهمیت در کلام اهل بیت علیهمالسلام و مقام معظم رهبری به طور واضح معلوم میباشد.
🔹 به حول و قوه الهی، کانال مناهج، متون سخنرانی رمضان را عرضه خواهد کرد، تا مبلغین محترم بتوانند در راستای منویات مقام معظم رهبری و آمادهسازی کشور و مردم برای نبرد و پیشرفت اقتصادی گام بردارند.
🌐 مبلغینی موفق خواهند بود که تسلط لازم بر مباحث اقتصادی را داشته باشند، لذا حتما پستهای مرتبط کانال مناهج را مطالعه کنید.
📌 در پست بعد، متن سه سخنرانی ابتدایی منتشر خواهد شد؛ متون بعدی نیز به مرور منتشر خواهد شد.
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
سخنرانی و فیش منبر رمضان.pdf
2.09M
#اختصاصی_مناهج
🌀 محتوای سخنرانی سه شب از شبهای رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغالزایی
🔹 عنوان سخنرانی شبهای رمضان: «نعمت و برکت در پرتوی زندگی مؤمنانه»
🔺 شبهای ابتدایی رویکرد انگیزشی دارد و رفته رفته مباحث اقتصادی پررنگ خواهند شد.
هشتگ یافتن سخنرانیهای رمضان:
#سخنرانی_رمضان
📌 محتوای سخنرانی دیگر شبها نیز به مرور منتشر خواهد شد.
#اقدام_عملی_گام_دوم_انقلاب
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
🌀 "نماینده" کیست؟
📝 نقد مشی ضد تحولی نماینده ولی فقیه و مدیر حوزه علمیه اصفهان
🖋 رضا حسینی
🔹 در واژهنامههای فارسی در معنای «نماینده» آمده است:
«نشاندهنده، وکیل، کسی که از طرف دیگری برای کاری انتخاب شده است.»
🔹 طبق هر کدام از معانی فوق، و بلکه طبق تبادر مردم (حتی اگر قول لغوی را حجت ندانید!) «نماینده» کسی است که از خود، شأنیت و استقلال ندارد و در تصمیمات، ملزم به اجرای دستورات منوب عنه است.
🔺 با توجه به این مقدمه جملات زیر را ملاحظه کنید:
1⃣ من هم مانند رهبری درس خواندهام و نظر خودم را دارم!
2⃣ اینکه رهبر انقلاب فرمودهاند تحول، باید دید شدنی هست یا نه! تحول که تعبدی نیست!
🔸 جدا از بیادبانه و بدون مبنا بودن این صحبتها، این جملات، جملات یک مسئول عادی حوزه نیست، حتی جملات یک شخصِ دوستدار رهبر و مخالف نظر ایشان نیست؛ بلکه شوربختانه نظر نماینده رهبر انقلاب است!
🔸 اینکه هر شخصی نظر خود را دارد و درس خوانده است به دیگران زیاد مرتبط نیست، اما هنگامی که شخص ردای نمایندگی ولی فقیه به تن میکند باید در جهت اجرای دستورات ایشان قدم بردارد.
🌐 اکنون معنای بیان رهبری راجع به اجرا نشدن منویاتشان در حوزه، واضحتر میشود و درد را صدچندان میکند:
«اگر شما اینها را به صورت یک توصیه پدرانه، برادرانه و ریشسفیدانه تلقی کنید کار پیش نمیرود. باید این را خط مشی خود قرار دهید و واقعا بر این اساس حرکت کنید!
شما چند سال آنطور حرکت کردید چند سال هم این طوری حرکت کنید و ببینید چگونه میشود، بالاخره به تجربهاش میارزد!» (بیانات در دیدار دفتر تبلیغات ۱۳۸۰/۱۰/۲۹)
#ضدتحول
#مناهج
@Manahejj
🌀 حاشیهسازی یا اغتنام فرصت دیدار با رهبری
📝 لزوم رعایت انصاف در نقد
🖋 علی مهدوی
🔹 پس از سالها انتظار و آرزو قرار است طلاب نیز سهمی از دیدارهای رمضان رهبر معظم انقلاب داشته باشند. چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت برای این دیدار تعیین شده است.
🔹 اما متاسفانه برخی انقلابیون دلسوز و دغدغهمند بجای دیدن نیمه پر لیوان، مدیریت حوزه علمیه را به انواع انتقادها گرفتهاند: اینکه چرا دیر اعلام شده است؛ اینکه چرا از هر مدرسه، دو نفر انتخاب شدند. حتی کار به گمانهزنی هم کشیده شده است که حتما قرار است خروجی این دیدار و مباحث طلاب کنترلشده و کانالیزه باشد!!
🔹 غافل از اینکه طرح چنین مباحثی در فضایی که مدیر حوزه علمیه برای اولین بار توانسته است چنین دیداری را فراهم کند؛ بیسلیقگی است؛ کم نیستند خواصی که از فرصت فراهمشده برای دیدار با رهبری، گله دارند. لذا نباید اصل قضیه تضعیف شود.
🔹 بدیهی است که متن سخنرانی طلاب باید توسط کارگروهی بررسی شود تا پژواک صدای همه طلاب از آن شنیده شود؛ یا مطالب دور از ادب در آن نباشد؛ اما این هم باید توسط این کارگروه رعایت شود که چینش سخنرانان و متون ایشان باید بازتاب همه سلایق حوزوی باشد؛ نه یک سلیقه خاص. پس اصل وجود چنین کارگروهی به معنای کانالیزه شدن نیست.
🔹 بهنظر میرسد باید به مسؤولین فرصت تجربه داد و کمی هم صبر گزید. کما اینکه دیدارهای دانشجویی و نحوه چینش سخنرانها و نوع سخنرانی آنها از تجربه طولانی برخوردار است. مناهج به عنوان یک رسانه مستقل بارها انتقاداتی به مدیریت داشته است؛ اما صرف تحقق دیدار سالیانه طلاب در رمضان، خبر پر برکتی است.
#مناهج
@Manahejj
🌀 کانال دانش پژوهان طی یادداشتی از عملکرد آیت الله اعرافی انتقاد کرده و روند ایجاد تحول در حوزه را کند خوانده است:
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
📝 آسیبشناسی راهبرد تحولی مدیریت حوزه و پیشنهاد اصلاحی
🔹 با گذشت نزدیک به #سه_سال از انتصاب آیتالله اعرافی به مدیریت حوزههای علمیه در تیرماه ۹۵، تحولات لازم با سرعت مورد انتظار واقع نشده است. راهبرد اصلی تیم مدیریت کنونی حوزه در زمینهی «تحول» بر مدارا، حرکت آرام، و عدم ایجاد هرگونه تنش استوار است. به گونهای که بازیگران اصلی و قدرتمند حوزه، چندان احساس خطر نکنند و بر سر راه تحول، مانعی نتراشند. اکنون پس از سه سال آزمودن این راهبرد، نیازمند اصلاح و تسریع روند حرکات تحولی، و میدان دادن بیشتر به جوانان انگیزهمند و دارای قدرت خطرپذیری بیشتر در بدنۀ مدیریتی حوزه هستیم.
🔹 اگر در دوره مدیر فعلی حوزه که «روحیه تحولخواهی» و «آشنایی با اقتضائات روز دنیا جهت گسترش اسلام» از ویژگیهای برجسته ایشان است، حوزه نتواند غل و زنجیرهایی را که در برههی زمانی طولانی بر گردهاش جا خوش کرده (و شوق و حرکت طلاب و جامعه اسلامی را کاسته) بزداید، بعید است در دورۀ مدیران بعدی نیز، تحول با ضربآهنگ مناسبی پیش رود و ضامن بقای روحانیت در زمرۀ کنشگران مؤثر جامعۀ روز ایران و جهان باشد. بلکه برعکس، با توجه به جریان سریع تطورات فرهنگی جهانی، و مقایسه آن با روند تحولات حوزه، نگرانی رهبر معظم انقلاب مبنی بر احتمال #منزوی شدن حوزه، نهتنها دغدغۀ گزافی به نظر نمیرسد بلکه میتوان گفت تا حدودی اتفاق افتاده است.
🔹 بنابراین، به نظر میرسد وقت آن رسیده که آیتالله اعرافی و مدیران ارشد ایشان، کمی از غلظت راهبرد تدافعی در مقابل جریان حریف بکاهند و تا حد مقدور #انقلابیتر و با سرعت بیشتری حرکت نمایند. به نظر میرسد انتظار #بدنۀ_حوزه که متشکل از طلاب فاضل و اساتید جوان حوزه است نیز همین باشد.
🔹 در خاتمه اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که از جمله روشهای احتیاطی که شایسته است ترک یا حداقل تلطیف گردد، پرهیز از طرح بحث عمومی و علنی دربارۀ «موانع اجرایی شدن فرامین و منویات #رهبر معظم انقلاب» میباشد. این مطلب هزینۀ چندانی نیز برای مدیران حوزه ندارد زیرا به مطالبه عمومی تبدیل شده و جریانات مقابل نمیتوانند در برابرش مقاومت نمایند.
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 کانال دانش پژوهان طی یادداشتی از عملکرد آیت الله اعرافی انتقاد کرده و روند ایجاد تحول در حوزه را ک
🌀 تحول انتحاری یا تحول پایدار؟!
📝 پاسخ به یادداشت «آسیبشناسی راهبرد تحولی مدیریت حوزه»
🖋 محمد حق پرست
🔹 برخی از طلاب تحولخواه، معتقدند هرآنچه ایشان میپندارند، باید در کمترین زمان ممکن عملی شود، تحولی یکدفعه و یکشبه. همچنین مشکل اصلی تحول را شورای عالی و بزرگان میدانند و برچسبزنی میکنند.
حال آنکه تحولی پایدار خواهد بود که بر اساس برنامه و چشم انداز باشد. درحالیکه برای حرکتهای زیرساختی سه سال زمان کمی محسوب میشود. همچنین حوزهای مستدام خواهد بود که بزرگانش احترام شوند، نه با حرکات احساسی آبروی شیعه تضعیف شود. آیا مخالفت علنی با شورای عالی و مراجع، به نفع تحول تمام خواهد شد؟ رهبری قطعا با این حرکت مخالفند و بارها اعلام کردهاند که احترام مراجع و بزرگان باید حفظ شود.
🔹 انتقاد و پیشنهاد با متانت کامل سرجای خودش محفوظ، اما نباید به حرمت شکنی منجر شود که اگر به اینجا برسد، دیگر چیزی باقی نخواهد ماند. از نقد شورای عالی در تریبون آزاد فیضیه، چه کسی سود کرد؟ آیا حرکت تحولی ایجاد شد، یا اینکه تریبون بیان حرف دل طلاب برچیده شد؟ آیا با تضعیف و جسارت بر مرجعیت، حوزه اصلاح خواهد شد؟ هرگز چنین نیست. اگر امروز حرمت مدیریت شکسته شود، فردا مدیریت قدرتمندی نخواهد بود و اوضاع بدتر خواهد شد.
🔹 از سویی دیگر، حوزه فقط مال آنها نیست که می خواهند کتابها و نظام آموزشی تغییر کند. حوزه متعلق به همه طلاب، با سلیقهها و تفکرات مختلف است. برخی حوزهای میخواهند که روش های سنتی را داشته باشد، و برخی حوزهای میطلبند که همه چیز آن با نیازهای روز پیش رود. برخی حوزهای میخواهند که فقه و اصول شالوده آن باشد و با فلسفه ناسازگارند، و برخی فلسفه را زیربنای تمام تفکرات اسلامی میدانند.
🔹 همچنین برخی دغدغه نظام آموزشی دارند و برخی دغدغه تبلیغ. هرکسی نسبت به رشتهای که خودش در آن تحصیل میکند، غیرت داشته و همان را بهترین کار روی زمین میداند و طبیعتا از مدیر حوزه میخواهد که به این رشته اهمیت ویژه بدهد.
🔹 آری، غیر انقلابیون نباید در مسئولیتها قرار بگیرند، اما میان خود انقلابیها، اختلاف بسیار است. هنوز کم نیستند انقلابیونی که لمعه را بهترین کتاب برای سطح میدانند. آیا غیر از این است که با تغییر لمعه، تحول به حاشیه میرود؟ پس بهترین کار این نیست که برخورد ضربتی و چکشی کرد، بلکه صبر و مدارا و برنامهای جامع برای پیشبرد امور باید ارائه داد. حذف افکار و جریانها، کمک به تحول نمیکند، بلکه باعث آشوب و اختلاف بیشتر خواهد شد.
🔹 راه حل این اختلاف نظر، در ترویج گفتمان آزاداندیشی و حرکت بر اساس بهترین نظریه است که خود این مهم، از اساسیترین نیازهای تحول است. باید قبول کنیم که عدم اشراف اطلاعات به همه مسائل، موانع و ظرفیتها و نگاه سطحی و احساسی، باعث تصمیمات عجولانه و بعضا جنجال رسانهای خواهد شد که روند تحول را کندتر خواهد کرد.
#تحول_در_حوزه
#مناهج
@Manahejj
🌀 نقش تربیت اقتصادی بر روحیه کارآفرینی و عدم بیکاری
🖋 هادی چیتساز
🔹 بهترین سن برای تربیت، کودکی و نوجوانی است. هرچه سن بالا رود، ذهنیت انسان شکل گرفته و تغییرات را سختتر میکند.
یکی از مسائلی که کمتر نگاه تربیتی به آن شده، «تربیت اقتصادی» است. تربیت اقتصادی، یعنی انسان همراه با رشد جسمی و شخصیتی، استقلال مالی پیدا کند، مثل شناخت جنس و قیمت مناسب، توان مدیریت مالی در هزینهها و پسانداز، و مهمترین شاخصه، روحیه کارآفرینی، نوآوری و تولید ثروت داشته باشد.
🔹 اگر این روحیه در کسی ایجاد شود، ضمانت معیشتی خواهد داشت؛ چه اینکه ماهیگیری آموخته است. برعکس جوانی که امیدش به جیب پدرش است.
راه حل این تربیت، ایجاد دغدغه «مهارتآموزی و روحیه کارآفرینی فرزندان»، در والدین است که در میانمدت و بلندمدت ریشه بیکاری را میخشکاند.
🔹 اما وظیفه مربیها به ویژه #طلاب_مبلغ از دو جهت قابل اهمیت است:
اولا آگاهسازی والدین که به این موضوع اهمیت دهند و زمینه تجربههای مسائل مالی را برای فرزندان فراهم کنند. تا وقتی فرزند وارد بازار نشود و سردوگرم روزگار را نچشد، نمیتواند ارزش پول و سرمایه را درک کند.
ثانیا، سرفصلهای آموزشی برای آشنایی دانشآموز با تولید کار و فوائد کارآفرینی، بالابردن اعتماد به نفس عاقلانه و عقب ننشستن از شکست، تهیه کنند.
🔹 بی شک، قسمتی از تلاش والدین برای آبادی زندگی مادی فرزندشان است، اما غفلت از این نکته باعث میشود شخصیت اقتصادی نوجوانشان دیر رشد کند. در نتیجه، کنکور و مدرکگرایی و کارمندی تمام آرزوهای آینده او را رقم خواهد زد.
#مناهج
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
@Manahejj
🌀 نقش روحانیت در احیای هویت روستاییان
📝 کارآفرینی روستایی یا کارگری کارخانه؟!
🖋 علی مهدوی
🔹 یکی از مأموریتهای اصلی روحانیت در تبلیغ، احیای هویت روستاییان و ساکنان شهرهای کوچک است. اینکه مدرنیته اینگونه القا کرده که اصالت در شهرهای صنعتی و کارگری کارخانههای بزرگ است، خیانتی بیش نیست؛ چراکه هویت، خلاقیت و کارآفرینی را در مردمانی که به سادگی میتوانند برای خود و مملکت، ثروتسازی کنند، میمیراند.
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
#تبلیغ_رمضان
#هویت
#مناهج
@Manahejj
🌀 نقش روحانیت در احیای هویت روستاییان
📝 کارآفرینی روستایی یا کارگری کارخانه؟
🖋 علی مهدوی
🔹 روزی در یکی از روستاهای محروم جنوب کرمان به نوجوانی گفتم: «میدونی شهرها هرچه دارند صدقهسرِ روستاست؟» مکثی کرد و خیره نگاهم کرد تا بفهمد مزاح میکنم یا جدی هستم. وقتی جدیت را در من دید با تعجب پرسید: «چرا؟!» گفتم: «چون اگر کشاورزی، دامداری و خدمات روستا نباشد، شهر زنده نمیماند». آثار غرور و عزت را در تبسم چهرهاش یافتم؛ حس کردم تنها با همین یک جمله، بخشی از هویت گمشدهاش را بازیافته.
🔹 مدرنیته و زندگی ماشینی روزبروز سهم بیشتری در زندگی انسانها پیدا میکنند؛ تا جایی که مدرنیته به خود اصالت انحصاری میدهد و غیر خود را نفی میکند. نوجوان روستایی که تلویزیون را روشن میکند هرچه فیلم و سریال میبیند، جز زندگیهای شهری آنچنانی و اشرافی نمیبیند؛ لذا دیگر ارزشی برای زندگی روستایی خود قائل نخواهد بود. تمام نگاهش را حسرت و آه پر میکند که چرا از بد روزگار یک روستایی (محروم) است. حتی رمانهای پرفروش غربی، امروز در صدد نهادینه کردن فرهنگ کوچ به شهرهای بزرگ هستند و زندگی ساکنین شهرهای کوچک و روستاییان را پوچ و تباهشده میدانند.
🔹 یکی از مأموریتهای اصلی روحانیت در تبلیغ، احیای هویت روستاییان و ساکنان شهرهای کوچک است. اینکه مدرنیته اینگونه القا کرده که اصالت در شهرهای صنعتی و کارگری کارخانههای بزرگ است، خیانتی بیش نیست؛ چراکه هویت و خلاقیت و کارآفرینی را در مردمانی که به سادگی میتوانند برای خود و مملکت، ثروتسازی کنند، میمیراند. تبلیغ یکی از بهترین فرصتها برای حل این معضل فرهنگی است.
🔹 کارآفرینی روستایی، متنوع و حتی بسیار ارزانتر از کارآفرینی در شهر است:
1⃣ جوانی بجای واگذاری فلهای زرشک به دلالان، صنعت بستهبندی زرشک را با کمترین امکانات در روستا تأسیس میکند و کل روستا دیگر دسترنجشان را مفت نمیفروشند.
2⃣ دیگری با پنج جوجه، صاحب هفت مزرعه پرورش شترمرغ میشود.
3⃣ جوان دیگر با شناخت منطقه، کاشت پسته را شروع میکند.
4⃣ و ...
همه اینها با اندک شناختی از فضای منطقه و مشاوره با کارشناسان براحتی ممکن است؛ تنها باید هویت و اصالت جوان روستایی یا ساکن شهرهای کوچک، احیا شود؛ تا خلاقیتش ظهور کند.
#تبلیغ_رمضان
#هویت
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 سخنان صریح استاد پناهیان درباره #مشکلات_اقتصادی کشور
🔻باید هرکسی هنر تولید ارزش افزوده داشته باشد
🔻کارخانهدارها از دست ادارات دولتی زار میزنند
🔻۱۲۰مین کشور جهان در سختی کسب و کار هستیم؛ این برای مجلس و آموزشوپرورش و #حوزه و دانشگاه ننگ است.
#مناهج
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
@Manahejj
🌀 لزوم همت برای امور دشوار
🔹 بروید سراغ کارهای نشدنی، تا بشود.
تصمیم بگیرید بر برداشتن کارهای سنگین، تا بردارید.
«و لا یخشون احدا الّا اللَّه».
خب، زحمتهایش چه؟ رنجهایش چه؟ محرومیتهایش چه؟
جوابش این است که: «و کفی باللَّه حسیبا»؛
خدا را فراموش نکن، خدا حسابت را دارد.
🔹 در میزان الهی، رنج تو، محرومیت تو، کفّ نفس تو، حرصی که خوردی، زحمتی که کشیدی، کاری که کردی، خون دلی که خوردی، دندانی که روی جگر گذاشتی، اینها هیچ وقت فراموش نمیشود؛ «و کفی باللَّه حسیبا».
رهبر معظم انقلاب ۲۰/مهر/۱۳۹۰
#امام_حوزه
#مناهج
@Manahejj
🌀 روایت رهبر انقلاب از غوغای همدان پس از حادثه شهادت طلبه همدانی
🔰 عدهای میگویند مردم از دین فاصله گرفتهاند، اما واقعیت چیز دیگری است
🔻 رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب حوزههای علمیه:
🔸️ امروز وظیفهی حوزهها از گذشته سنگینتر است؛ علت هم این است که نیاز و قبول بیشتر است. امروز اقبال به مفاهیم برجسته و عالی دینی در جوانان دنیای اسلام و بلکه خارج از اسلام هست.
🔹️ سابقاً شاید ایمانهای قرص وجود داشت لکن جلوهی عملی نداشت. در تهران شیخ فضلالله را وسط تهران بر دار کشیدند، عدهای هم گوشهوکنار اشکی ریختند اما حرکتی صورت نگرفت؛ با آنکه آن روز رضاخانی هم سر کار نبود.
🔸️ حال این را مقایسه کنید با [شهادت] طلبهی همدانی؛ #همدان چه غوغایی شد و چه انعکاسی در ایران پیدا کرد. اگر آن جنازهی مطهر در تبریز و تهران و بقیهی کشور هم میآمد همانطور تشییع میشد.
🔹️ حالا بعضی میگویند مردم از دین فاصله گرفتهاند. ما که طلبه بودیم، هیچوقت در هیچ شهری در هیچ جلسهای، این اجتماعاتی که امروز پای منبرها مشاهده میکنید وجود نداشت؛ یک دهم این هم وجود نداشت.
👈 وجوهاتی که امروز مردم میدهند نشان میدهد که مردم متدین هستند.
🔺️ حرفهای بدون معیار علمی گفته میشود، لکن روحانیت محترم است و علیرغم سیاهنماییهایی که انجام میشود، واقعیت چیز دیگری است؛ این وظیفه را سنگین میکند. ۹۸/۲/۱۸
#مناهج
@Manahejj
🌀رهبر انقلاب: شما موظفید بهعنوان عالم دین، اسلام را محقق کنید؛ این کاری است که امام بزرگوار کرد.
🔰رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب حوزههای علمیه:
🔸️ حوزه، مرکز آموزش اسلامی است. اسلام باید فهمیده شود. اسلام فقط آموزش معرفت نیست؛ تحقق عملی این معارف هم جزو اسلام است.
🔹️ یک وقت اسلام را فقط اصول و فروع و ارزشها و سبک زندگی و آئین حکمرانی میدانیم که باید یاد بگیریم، لکن این بخشی از کارهای حوزهها است، بخشی از اسلام است.
🔸️ بخش دیگر، محقق کردن این حقایق در بطن زندگی مردم است. اسلام فقط توحید نیست، اسلام عبارت است از استقرار توحید در جامعه.
👈 شما موظفید بهعنوان عالم دین، اسلام را محقق کنید؛ این کاری است که امام بزرگوار کرد. منشور روحانیت را بخوانید امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود و حکمت در رفتار او موج میزد. این کاری که حوزهی علمیه در زمان مبارزات اخیر انجام داد، درست وظیفهی حوزه بود. امام در رأس بود و #طلاب و بزرگان حوزه همراهی میکردند.
🔹️ طلبهی آن روز، هم میرفت مردم را #هوشیار میکرد و #بیدار میکرد و هم نیش خود را به آن کسی که باید بزند میزد.
🔺️ حوزهی آن روز، آن کاری را که باید، کرد. امروز هم که نظام اسلامی تشکیل شده و ما منتظر تشکیل دولت اسلامی و جامعهی اسلامی و تمدن اسلامی هستیم، حوزه مسئولیت دارد. باید بنشینید و فکر کنید. ۹۸/۲/۱۸
#مناهج
@Manahejj
🌀رهبر انقلاب: اختلاف نظر در مسائل علمی و سیاسی اشکالی ندارد اما این مسئله نباید به تشنج و درگیری کشیده شود!
🔰طلاب به مراجع احترام بگذارند؛ بزرگان هم در مقابل طلاب جوان، حلم و تحمل داشته باشند!
#اختلاف_نظر در حوزهها در «مسائل عملی، جهت گیری های فکری و مسائل سیاسی» اشکالی ندارد؛ مهم این است که این اختلافات مدیریت شود تا به درگیری و تشنج منجر نشود، همانگونه که بزرگان فقه، فلسفه و عرفان در حوز ها در طول تاریخ با وجود اختلافات، همواره برای خدا به معنای واقعی کلمه #اتحاد داشتند.
طلاب به مراجع احترام بگذارند؛ بزرگان حوزه نیز در مقابل طلاب جوان، حلم و تحمل داشته باشند.
#مناهج
@Manahejj
🌀 رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب حوزههای علمیه:
🔻 درس را جدی بگیرید؛ درس #فقه را جدی بگیرید. باید بدانید که چهجور از کتاب و سنت و عقل، دین را به دست آورید؛ باید طریقهی استنباط را یاد بگیرید؛ این اجتهاد است.
🔺️ #اجتهاد، مِتُد استخراج حقایق و معارف از منابع دین است. آن چیزی که این شیوه را به شما یاد میدهد اجتهاد است. ۹۸/۲/۱۸
#مناهج
@Manahejj
🌀 پاسخ رهبر انقلاب به سوال یکی از خواهران طلبه
🔰 جایگاه اجتماعی طلاب خواهر کجاست؟
🔻 رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب:
🔹️ یکی از خواهران پرسیدهاند: جایگاه اجتماعی طلاب خواهر کجاست؟
🔸️ بله، سؤال بهجایی است. اینهمه فاضلِ زن داریم؛ حضورشان در خانواده و اجتماع خیلی مغتنم است.
🔹️ یک روزی، یک بانوی ملّای اصفهانی بود که مرحوم طباطبائی هم با ایشان ملاقات کرد و با ایشان مباحثات داشت. افتخار میکردیم که یک بانوی فاضل داریم!
🔸️ اما حالا چند ده هزار طلبهی فاضل داریم؛ خیلی مهم است و باید جایگاه آن معلوم بشود.
🔺️ باید ظرفیت #طلاب_خواهر به رسمیت شناخته شود و از آن در مراکز رسمی و فرهنگی استفاده شود. در این کار اگر از لحاظ اجرایی، سفارش و کمکی هم لازم باشد، بنده انجام میدهم. ۹۸/۲/۱۸
#مناهج
@Manahejj
5af507612fa89e767309d8ad_-6739801731745752281.mp3
12.92M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار طلاب حوزههای علمیه. ۹۸/۰۲/۱۸
#مناهج
@Manahejj
سخنرانی و فیش منبر رمضان سه شب دوم.pdf
2M
#اختصاصی_مناهج
🌀 محتوای سخنرانی شبهای چهارم تا ششم رمضان با رویکرد رونق تولید و اشتغالزایی
🔹 عنوان سخنرانی شبهای رمضان: «نعمت و برکت در پرتوی زندگی مؤمنانه»
هشتگ یافتن سخنرانی سه شب ابتدایی:
#سخنرانی_رمضان
📌 محتوای سخنرانی دیگر شبها نیز به مرور منتشر خواهد شد.
#اقدام_عملی_گام_دوم_انقلاب
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
🌀 روز بزرگداشت شیخ #کلینی
🔶 محمد بن یعقوب بن اسحاق #کلینی رازی معروف به ثقةالاسلام #کلینی از محدثان بزرگ شیعه و مؤلف کتاب کافی است.
🔶دوران زندگی
وی در حدود سال ۲۵۵ق در روستای كُلَین از توابع ری متولد شد. او در محضر ابوالحسن محمد بن اسدی کوفی حدیث آموخت. سپس برای تکمیل علم حدیث راهی قم شد و از محضر استادان بزرگی بهره برد. کلینی در سال ۳۲۷ق عازم بغداد شد.
📚اهم تالیفات
📙 مهمترین اثر #کلینی، کتاب کافی است. این کتاب از برجستهترین منابع حدیثی شیعه و مهمترین و معتبرترین منبع از کتب اربعه است. این کتاب در سه بخش اصول، فروع و روضه تألیف شده است.
کتب دیگر #کلینی عبارتند از
📙رسائل الائمه(ع)؛تعبیرالرؤیا؛ کتاب الرجال؛ ما قیل فی الائمه(ع) من الشعر؛ الزی و التجمل؛ الدواجن و الرواجن؛ الوسائل؛فضل القرآن.
🔶مشهورترین شاگردان
🌱در میان شاگردان و کسانی که از #کلینی نقل روایت کردهاند نیز شماری از بزرگان شیعه قرار دارند
💠 ابن ابی رافع صیمری.
💠ابن قولویه صاحب کتاب «کامل الزیارات».
💠محمد بن علی ماجیلویه قمی.
🗓تاریخ وفات
🔶 #کلینی در شعبان سال ۳۲۹ق مصادف با شروع غیبت کبری امام زمان (عج) در بغداد از دنیا رفت.بدن او در باب کوفه بغداد به خاک سپرده شد. مرقد #کلینی در محوطه مسجد آصفیه، در ساحل شرقی رود دجله (در مرکز بغداد) جنب مدرسه نظامیه (مستنصریه قدیم) قرار دارد.
📚منبع👈 نرمافزار مجموعه آثار ثقةالاسلام #کلینی.
🌐کانال رسمی مرکزمدیریت حوزههای علمیه
#مناهج
@Manahejj
🌀 حساسیت در مقابل گناه
🔰 رهبر انقلاب:
حساس باشیم در مقابل گناه; برادران، خواهران; از گناه غفلت نکنیم، از خود غفلت نکنیم و به گناه دیگران توجه کنیم. بزرگترین کار ما و درس ما امروز این است. ما برای حضور در میدان جهاد هم، احتیاج به این توجه و حساسیت داریم. اگر این نباشد، در میدان جهاد هم ما شکست خواهیم خورد. اگر این نباشد، دل و جرات برخورد با دشمنان به ظاهر قدرتمند اسلام را نخواهیم داشت. اگر این روحیه وجود نداشته باشد، ادامه ی حیات اسلامی غیر. ممکن خواهد شد. این روحیه، یعنی همان حساس بودن در مقابل این گناهانی که از خود ما سر می زند و توجه کردن به اینکه کاری که من کردم، این حرفی که من زدم، این خلاف بود، ظلم بود، تعدی به یک مسلمان بود، یا تجاوز از حدود الهی بود.
نفس این توجه، این حساسیت، در عرف اسلامی اسمش #تقواست.
اگر تقوا در جامعه وجود نداشته باشد و مردم به تدریج مایه تقوایی شان رقیق بشود و از بین برود، ادامه حیات اسلامی ممکن نیست، این قدر مهم است. و اگر ما روح استغفار را در خودمان زنده کنیم، تا حدود زیادی جبران خواهد شد; طلب مغفرت کردن.
🌐کتاب استغفار وتوبه
#نشر_صهبا
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 سخنان آیتالله اعرافی «مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور» در حضور رهبر معظم انقلاب
✅ مؤلفههای برنامه جدید حوزههای علمیه:
۱. رویکرد آیندهنگر، جامع و راهبردی
۲. صیانت از هویت، اصالت و سنتهای دیرپای حوزه علمیه با بهرهگیری از ابزارها و تجارب نوین
۳. تاکید بر عمقبخشی بر دانشهای سنتی حوزه و گسترش مرزهای علوم اسلامی
۴. پاسخگویی به نیازهای گسترده معاصر ایران و جهان
۵. پاسخگویی به نیازهای نظام اسلامی در سطوح گوناگون
۶. تعمیق گفتمان اسلام ناب و انقلاب اسلامی و رویکرد احیای تمدن اسلامی
۷. صیانت حوزهها از تمام آسیبها
۸. حرکت در مدار رهنمودهای بزرگان، مراجع و رهبری، شورای عالی و نهادهای سیاستگذار
۹. همکاری، هماهنگی و همافزایی میاندستگاهی در سطوح اجرایی توسط مراکز حوزوی
۱۰. بهرهگیری از اندیشه جمعی، نقدپذیری، آسیبشناسی و ظرفیتهای طلاب، فضلا، اساتید جوان و گروههای جهادی و تبلیغی و...
۱۱. تاکید بر هویت مردمی، علمی، اخلاقی و اجتماعی حوزهها، همراهی با فقرا و حضور در صحنههای کمکرسانی
۱۲. تقویت پاسخگویی، مطالبهگری و نقد و نصیحت
📌 نظر رهبر معظم انقلاب:
برنامهای با این اصولی که ذکر کردند، بسیار جالب است و بسیاری از این خواستههایی را که گفته شد، پوشش میدهد و چون آقای #اعرافی این را بیان میکنند، بنده کاملاً امیدوار هستم که این تحقّق پیدا کند؛ چون خود ایشان بحمدالله ظرفیّت بسیار مغتنمی هستند و من امیدواری زیادی دارم که انشاءالله این کارها انجام بگیرد؛ البتّه باید حرکت کرد، باید اقدام کرد، باید همکاری کرد، همّت کرد، سعی کنند که برنامه عمل بشود.
#مناهج
@Manahejj
🌀 آثار مقوله #تحقق_دین در علوم حوزوی
🖋 علی مهدیان
🔹شاید اساسی ترین تفاوت جریان فکری حضرت امام در علوم حوزوی با دیگر جریانات را بتوان به مقوله تحقق دین، نسبت داد. موضوعی که رهبری در اولین دیدار رمضانی خود با طلاب به آن اشاره کردند.
🔹امام در کتاب «حکومت اسلامی» خود، #هویت_طلبه را #اقامه_کننده_دین معرفی میکند. او معتقد است عالم دین اگر ورثه انبیا است اگر امناالرسل است اگر خلیفه انبیا است اگر حصن دین است به تعبیر روایات متعدد به دلیل آن است که او نیز چون پیامبران در پی تحقق دین است. او دنبال سخن خود را برای میگیرد و به مساله گویی صرف اکتفا نمیکند.
🔹مقدمه کتاب جنود عقل و جهل امام نقد دانش های حوزوی از این زاویه است او معتقد است همه علوم اگر مقدمه و ابزار تحقق عملی #توحید باشند علم الهی اند چه فقه و حکمت و چه علوم دانشگاهی. علم اخلاقی که درمان باشد نه صرف نسخه، علم اخلاق واقعی است.
🔹اندیشه او در علم فقه که فرمود الاسلام هو الحکومه بشوونها و حکومت را فلسفه عملی همه فقه میداند ناشی از همین نگرش است. او #فقه_ولایی و یا #فقه_حکومتی را طرح میکند. فقهی که به اقامه میپردازد لذا زمان و مکان برایش مهم است. #فقه_پویا است. مساله #مصلحت به تعبیر فقهی و #مراعات به تعبیر عرفانی برایش حیاتی است و به تغیر موضوعات توجه دارد.
🔹در عرفان و حکمت توجه به جریان این دو دانش برای پشتیبانی شریعت مساله اصلی کتابهای او است. در #مصباح_الهدایه عمق مقوله نبوت و خلافت و ولایت را تبیین میکند و در #شرح_دعای_سحر به جایگاه انسان کامل و نسبت حقیقت او که در مرکز عالم است با حقایق تفصیل یافته که متن عالمند تبیین میشود. همه در #آداب_الصلوه و هم #سرالصلوه به همین ماموریت میپردازد. او حکمت و عرفان را برای فهم عمیق شریعت به کار میبرد و معتقد است اگر فقه را چنین نفهمیم اصلا او را نفهمیده ایم و منحرفش خواهیم کرد.
🔹متاسفانه آثار امام در علوم اسلامی هنوز آنطور که باید در متن کار حوزه قرار نگرفته ولی معتقدم حضرت امام انقلابی در همه علوم حوزوی رقم زده و دوران دیگری به لحاظ دانشی ایجاد کرده . کلیدواژه اصلی این دوران علمی، #اقامه است. انقلاب او فی جمیع السماوات و الارض بوده و این واقعه به مرور دارد خود را نشان میدهد.
#امام_حوزه
#مناهج
@Manahejj