🌀 تو که پدرت روشنفکر بود، چرا گذاشت آخوند بشی؟!
📝 پاسخی به ناامیدان سیاهنمای حوزوی که دنبال بیانگیزه کردن طلاب هستند
🖋 مرحوم علی صفایی حائری
🔹 در حدود سال ۴۵ بود، من در صحن نو در یکی از مقبرهها درسی داشتم که حدود ساعت ده با یک استاد خصوصی می خواندم. من روبهروی مقبره، کنار میلههایی که بر سر قبرها میگذاشتند نشسته و منتظر بودم تا استاد بیاید و درسم را بگوید. آن طرفتر هم چند نفر از مردهخورها و مقبرهچیها نشسته بودند و کنار آفتاب گرم و مطبوع، صحبتشان گرم و سرد و گُم بود.
🔹 در این اثنا یک نفر پیرمرد آمد که به من اسمش رسیده بود و میگفتند خیلی حرّاف و متلکپران و خوشمزه است. از راه که آمد مقبرهچیها برایش بلند شدند و او هم کنارشان نشست و فاتحهای خواند و بعد شروع کرد به دیدزدن اطراف.
نگاهش که به من افتاد -با آن قیافه و با آن سن و با آن کتاب- چشمهایش را جمع کرد و دقت كرد و با تحقیر از مقبرهچیها پرسید: «این دیگه کیه؟»
❓یکی از آنها مرا میشناخت و پدرم را هم میشناخت، معرفی کرد و او با آشنایی نخوت زدهای رو به من کرد و گفت: «تو که پدرت روشنفکر بود، چرا گذاشت آخوند بشی؟!»
🔹 مقبرهچیها گوش بودند و بعضیهاشان لبخند میزدند و پیرمرد هم رویی ترش میکرد، سینهای صاف میکرد و منتظر جواب بود.
من هم خیلی آرام و بیتوجه مقداری نگاهش کردم و بعد با نیشخندی ازش پرسیدم: «مگر آخوندی چه عیبی داره؟!»
من این سؤال را طرح کردم تا حرفهایش را بزند و شکمش را خالی کند و او هم منتظر همین فرصت بود، ماشینش را روشن کرد وگاز داد، که «ای بابا اینکه دیگه مثل کفر ابلیس میمونه! حالا از من می پرسی چه عیبی دارد!»
و شروع کرد، که «شبش این طور است و روزش این طور و درسش این طور و بحثش این طور، طلبگیاش فلان و روضهخوانیاش بهمان و تبلیغش بیسار و آقاییاش چنین و مرجعیتش چنان!»
و به قدری مسلط بود که برای من هم تعجبآور بود. و بعد فهمیدم قبلا آخوند بوده و بیرون آمده و این تسلطش از همانجا آب میخورد و در نتیجه، تعجبم رفت.
🔹 آن روز در من حال عجیبی گذاشته بودند. او با طنز و شوخی و مسخره، حرف هایش را خوب قالب می کرد و شرح میداد و از حضار تحسین میطلبید و از من هم تسلیم.
اما من داشتم با مورچهها ور میرفتم و بیاعتنا به تمام خوشمزگیهایش گنجشکها را نگاه میکردم و اطراف را میپاییدم و اصلا به او نگاه هم نمیکردم.
و او که میدید مخاطبش این طور خودسر و بازیگوش و بیاعتناست، به دیگران میپرداخت و از آنها تصدیق میخواست و عاقبت نگاهش در چشم من افتاد و کنجکاو شد که حالم را بررسی کند. نگاه من تیز و مسخره بود.
🔹 خیلی آرام گفتم: «شما خوب بود از من میپرسیدید که برای چه آخوند شدهام، اگر میگفتم نون و آب و شب و روز و فلان و بهمان، خب، راهنماییام میکردید؛ که آقا بفرمایید اون طرف، این در بسته است و بازم که بشه، این خبرها نیست. باید شب چطور بخوابی و روز چطور راه بری و دنبال ... بیفتی و...». و شروع کردم حرفهایی را که زده بود با مسخرگی قطار کردن.
او کلافه شده بود و سرفه میکرد و گردنش را میخاراند و آخر طاقتش طاق شد و گفت: «بفرمایید شما ...آقا میخواهید چه کار کنید؟ چرا آخوند شدید؟!»
🔹 من هم با بیپرواییِ تندی که از چنان بچه آرامی بعید مینمود، گفتم: «من آخوند شدم تا یک مشت آدم احمق؛ مثل تو را که هنوز به نون و آب و ... و شکمشون فکر میکنند، بیارم بالا!» و ساکت شدم.
و اون بیچاره داشت سر میخورد و میگفت: «توی بچه میخواهی منو بالا بیاری؟! این همه آخوند هست، هرجا نگاه میکنی، خدا بده برکت».
🔹 و من با صلابت ماتم گرفتهای گفتم: «اگر یک غربال بزرگ بذارن توی این مدرسه و این آخوندها را که تو میگی، بریزن توش چقدرشون سالم میمونن؟!»
به آرامی طنز آلودی گفت: «پنج نفر». گفتم: «خر مصب! (مذهب) پنج تا برای این جمعیت قم، این استان مرکز، این ایران بسه، تا برسه بقیه جاها؟!»
✅ و بعد گفتم: «من آمدهام که ششمی آن پنج تا بشوم و تو هم باید هفتمی آنها باشی و پسرت هم و استعدادهایی که میشناسی، به ترتیب باید این نیاز را برآورند و این احتياج را جوابگو باشند، نه اینکه از گود بیایی بیرون و کناری بنشینی و توی آفتاب گردنت را بخارانی و همه را تخطئه کنی و شب و روز آنها را به چوب بگیری و مرا هم بیرون بفرستی».
✅ راستی چارهای جز این نیست که هرکس خود بار مسئولیت را به دوش بگیرد و به مقصد برساند.
📗 روحانیت و حوزه، صص۱۷۷-۱۸۰
〰〰〰〰〰
📌 بیشتر بخوانید:
https://eitaa.com/manahejj/3215
💬 پ.ن: طبعا فضای حوزه و روحانیت نسبت به قبل از انقلاب (سال ۴۵) بسیار رشد داشته است و انتشار این نوشتار، صرفا جنبه پاسخ به توطئه «بیانگیزه کردن طلاب» را دارد.
#عین_صاد
#فلسفه_طلبگی
@Manahejj
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📸 کربلای خان طومان
◽️قرنهاست زمین انتظار مردانی اینچنین را میکشد تا بیایند و کربلای ایران را عاشقانه بسازند و زمینهساز ظهور باشند… آن مردان آمدند و رفتند، فقط من و تو ماندیم و از جریان چیزی نفهمیدیم… شهیدسیدمرتضی آوینی
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
#غول_دکترا_و_چراغ_جادوی_حوزه
🌀 تأثیر مثبت و منفی عناوین حوزوی بر تصورات جامعه
📝 لزوم تدبیر برای تعیین عناوین اصیل حوزوی
🖋 علی مهدوی
🔹 «کاردان، کارشناس، کارشناس ارشد، دکتر» به این عناوین نگاه کنید!
هرکدام بار معنایی خاصی دارند که در اذهان مردم و جامعه، حکایت از میزان علمیت افراد دارای آن مدرک دارد؛ تا جایی که دانشجویان درس میخوانند تا به این عناوین مهم دست پیدا کنند و مردم نیز به داشتن هرچه بیشتر صاحبان این مدارک، در میان خانواده و خویشاوندان خود، مباهات میکنند؛ حتی برای مشکلات دنیوی و مسائل روزمره خود دنبال افرادی میگردند که مدارک بالاتری دارند.
🔻 حال به این عناوین دقت کنید: «سطح یک، سطح دو، سطح سه، سطح چهار»!
همهی این عناوین برای مردم، گنگ، نامفهوم و چه بسا موجب فاصلهگرفتن یا حتی اشمئزاز است!
تا بگویی سطح چهار دارم میپرسند یعنی چه؟
و در پاسخ مجبوری بگویی همان دکترا! البته اخیرا طبق قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشآموختگان سطح چهار حق ندارند از عنوان دکتری برای خود استفاده کنند!
لذا استفاده از این عنوان برای حوزویان #جرم است، بلکه باید بگویند سطح چهار و معادل دکتری!!
✅ حال اگر مردم عناوینی شبیه به این را بشنوند: «مجتهد تمام، مجتهد متجزی، قریب الاجتهاد، دینشناس گرایش فلسفه، دینشناس گرایش روانشناسی، مبلّغ عالی، مبلّغ توانمند، مبلّغ کارآموز و...»
بله درست حدس زدید! هم این عناوین بار معنایی روشن و قابل فهمی دارند؛ هم ذهنیت مردم و انتظارشان از یک روحانی، با این عناوین تطابق پیدا میکند و بهتر جذب روحانیون برای حل مسائل و مشکلات خود میشوند. همچنین بهتر درک میکنند که روحانیون همه یکدست نیستند و دنبال آن روحانی با مدرکی میگردند که موضوع گرفتاریشان با سنخ مسأله آنها یکسان است.
🔻 اما دریغ! وقتی که میشنوند فلان دانشگاهی دکتر است و فلان روحانی هم دکتر است؛ میگویند این بیچارهها از فرط بیسوادی مجبور شدهاند از عناوین دانشگاهی برای خود وام بگیرند و نان و مقامی برای خود دست و پا کنند!!
یا میگویند اینها قرار بود دینشناس شوند رفتند دکتر شدند!! گویا حوزه چراغ جادویی شده که غول دکتر آفریده است!
یا اگر خیلی ارادت به قشر روحانیت داشته باشند میگویند دکترها برابرند؛ چه دانشگاهی باشند چه حوزوی!
✅ و چه دقیق بود کار امام خامنهای عزیز در نپذیرفتن دکترای افتخاری و متعهد ماندن بر میثاق طلبگی خویشتن.
و چه جفا کردهایم ما، اگر همچنان به این میثاق طلبگی پشت کنیم و به فکر مطالبهی تشخیص هویت واقعی حوزوی و اصیل خویش نباشیم.
✅ براستی چنین مأموریتی از عهده شورای عالی و مرکز مدیریت، قطع به یقین برخواهد آمد و انشاءالله امید است که خیلی زود در این امر مهم تعجیل کنند و آن را به فردا و فرداها موکول نکنند که سالهاست این مطالبهی امام خامنهای بر زمین مانده است.
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 به روزرسانی قراردادهای موقوفات از وظایف مهم اوقاف است
👤 حجت الاسلام رهبر
🔹 گاهی واقف یک نفر را به عنوان وکیل خود برای پس از فوت خود تعیین میکند و آن شخص وظیفه دارد که نیات واقف را جامه عمل بپوشاند و اگر شخص در این خصوص کوتاهی کند گناه بزرگی مرتکب شده و #خیانت در امانت کرده است.
🔹 احیای #موقوفات و به روزرسانی قراردادها میتواند برای #معیشت طلاب و همینطور بهبود فعالیتهای فرهنگی تبلیغی بسیار مفید باشد.
🌐 rasanews.ir/002nCz
#احیای_موقوفات
@Manahejj
🌀 شناخت نقشه دشمن درباره حوزه
📝 کسی حق ندارد حوزه را از اعتبار بیندازد
💠 مطالبات امام خامنهای از روحانیت
🔺 حوزه با بمباران نابود نمیشود؛ با دلسردکردن نابود میشود.
🔻 اگر یک روز صدی پنجاه از این نهالهایی که در این مزرع، به دست قدرتمند اساتید بزرگ در گذشته کاشته شدهاند، صدی پنجاهش هم به فرض محال خراب در بیاید، کسی حق ندارد این مزرع را از اعتبار بیندازد.
📌 مناهج:
⛔️ دشمنان، آگاهانه و برخی هم جاهلانه و بدون اینکه مطلع باشند در پروژه دلسرد کردن و بیانگیزه کردن طلاب از حوزه علمیه و تحصیل قوی، نقش دارند.
✅ در صورتی که اولا نباید سیاهنمایی کرد و نقاط قوت را ندید؛ ثانیا مشکلات و کاستیها را با مطالبهگری صحیح باید حل نمود...
#امام_حوزه
#نقشه_دشمن
#توطئه_بی_انگیزه_کردن_طلاب
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 شناخت نقشه دشمن درباره حوزه 📝 کسی حق ندارد حوزه را از اعتبار بیندازد 💠 مطالبات امام خامنهای از ر
#متن_کامل_نقشه_دشمن
🌀 شناخت نقشه دشمن درباره حوزه
📝 کسی حق ندارد حوزه را از اعتبار بیندازد
💠 مطالبات امام خامنهای از روحانیت
⛔️ امروز در سراسر ایران به وسایل گوناگون کوشش میشود #روحانیت کنار زده بشود. این را به عنوان یک اعلام خطر، همه روحانی و غیر روحانی از من بشنوند. امروز کوشش میکنند روحانیت را پس بزنند. با چی دشمنند؟ با روحانیت؟ نه، با اسلام. من نمیگویم غیرروحانی نمیتواند اسلام را بفهمد.
🔹 من میگویم: شناختن اسلام مثل هر شناختی یک تخصص است. و روحانی، این متخصّص است. من نمیگویم هر روحانی، هر عمامه به سر، یک انسان مقدس است یا یک معلم دین است یا یک فهمنده اسلام است.
✅ اما من میگویم: حوزه علمیه مزرع پرورش متخصصان دین و دانندگان قرآن و آگاهان ازاسلام است. ایدئولوگ باید اینجا تربیت بشود. اگر یک روز صدی پنجاه از این نهالهایی که در این مزرع به دست قدرتمند اساتید بزرگ در گذشته کاشته شدهاند، صدی پنجاهش هم به فرض محال خراب در بیاید، کسی حق ندارد این مزرع را از اعتبار بیندازد.
🔹 اینجا مزرعه است. اگر مزرعه را آتش زدی مجبوری قرض بگیری، مجبوری مصنوعیاش را وارد کنی، اگر نتوانستی روحانی درست در این مزرعه، اصیل و متین درست کنی، مجبوری روحانینما بسازی. آخوند مصنوعی درست کنی؛ کاری که #رضاخان و پسر رضاخان بارها خواستند بکنند...
🔹 روحانی بایستی اینجا بجوشد. انسان خام باید بیاید توی این کارخانه، یک روحانی کامل در بیاید و برود. این را دارند میکوبند، حوزه را میخواهند نابود کنند. حوزه با بمباران نابود نمیشود، با دلسرد کردن نابود میشود. و برادران روحانی بدانند، طلبههای عزیز و فضلای ارجمند بدانند، مسؤولیت شما تمام نشده است.
📅 ۱۲ اسفند ۱۳۵۸
#امام_حوزه
#نقشه_دشمن
#توطئه_بی_انگیزه_کردن_طلاب
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
📠 نظر اعضا 💬 احد من الطلاب: با توجه به اینکه مرکز مدیریت تمام خدمات خود را #غیر_حضوری کرده دو راه
🌀 شماره تلفنهای ارتباط طلاب با مدیریت سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم
🔹 شماره تلفنهای جدید جهت ارتباط طلاب سطوح عالی و درس خارج، اعلام شد.
🔹 طلاب می توانند جهت ارتباط با مدیریت سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم مستقر در مدرسه عالی دارالشفا، با شمارههای فوق تماس بگیرند.
📌 مناهج:
از مرکز مدیریت جهت تسهیل ارتباط طلاب و اعتنا به مطالبات طلاب، تشکر میکنیم.
#نتیجه_مطالبات
@Manahejj
🌀 امضای تفاهم نامه همکاری مرکز مدیریت حوزههای علمیه با مجمع جهانی اهل بیت(ع)
👤 آیت الله اعرافی
🔸 شورای ادیان حوزه تشکیل میشود.
🔸 نیازمند منظومهای منسجم از تفکر شیعی به صورت صفر تا صد به زبانهای مختلف هستیم.
شرایط و حوادث اخیر فرهنگی، اجتماعی، سیاسی در عرصه بینالملل شرایط حوزه را تغییر داد تا با موضعگیریهای بینالمللی پیام و گفتمان انقلاب اسلامی را منسجم تر اعلام کند.
ایران مرکز تشیع و حوزه علمیه پایگاه تفکر و اندیشه اهل بیت(ع) است، نگاه و کلام حوزه در داخل و خارج مؤثر است.
ما با همه آثار علمی پژوهشی و مکتوباتی که مجموعههای حوزوی دارند هنوز صاحب منظومه فکر تشیع به شکل مسنجم از صفر تا صد نیستیم.
شبکه سازی با رویکرد آموزشی، پژوهشی، تحقیقاتی و همافزایی مجموعههای همسو و مرتبط، اقدام دیگری است که در حال رشد و گسترش میباشد.
#تبلیغ_بین_الملل
#حوزه_علمیه
@Manahejj
🌀 مسیر شکلگیری «بحران هویت حوزوی»، تاریخچه و علل بروز آن
📝 پدیده حجتالاسلام دکترها!
🖋 علی مهدوی
🔹 در مورد تاریخچه و چگونگی پدیدآمدن و فراگیری عنوان «حجتالاسلام دکتر» که موجب پیامدها و تبعات گوناگون حوزوی و اجتماعی شده است، میتوان به سه محور اساسی اشاره کرد:
1️⃣ نسل اول جویندگان علوم انسانی
در اواخر دهه شصت و با فروکشکردن آتش جنگ تحمیلی، توجه جدی حاکمیت اسلامی به تحکیم پایههای علمی و عملی مناصب حکومتی روحانیت، رفته رفته بیشتر شد. لذا از آنجا که نیاز به نیروهای مدیر و مدبر و متخصص در رشتههای گوناگون داشتیم، عزم دانشآموختگان حوزوی برای تکمیل تحصیلات و فراگیری رشتههای مختلف علوم انسانی جزم شد.
در این شرایط، طبعا بسیاری از نخبگان که استعداد و علاقه مطالعات تخصصی و اجتهادی علاوه بر فقه و اصول داشتند، به سمت دانشگاهها یا مراکز پیرامونی حوزه علمیه سرازیر شدند. رجالی که حجتالاسلام دکترهای امروزین جمهوری اسلامی و حوزه علمیه هستند، محصول همان دغدغهها و تلاشهای تحصیلی و پژوهشی آن ایاماند.
2️⃣ تشکیل و تحکیم مراکز پیرامونی حوزه علمیه
در کنار دانشگاههایی که طلاب را پذیرش میکردند، به تدریج مراکز پیرامونی حوزه علمیه نظیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، دانشگاه باقرالعلوم وابسته به دفتر تبلیغات و دانشگاه مفید، شکل گرفتند که نمونههای بارز مراکز پیرامونی حوزه علمیه بودند و با هدف تعقیب علوم انسانی و پرورش روحانیت با تخصصهای مختلف علوم انسانی دایر شدند. رفته رفته بخش قابل توجهی از طلاب مشتاق تحصیل در علوم انسانی به سمت این مراکز پیرامونی حوزه سرازیر شدند.
3️⃣ ضعف ساختار مدرکی حوزه علمیه
اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد که تازه بذر مسأله تحصیلات علوم انسانی و مطالعات غیر فقهی و اصولی شکل گرفته بود، به این فکر نشده بود که طی دهههای آتی با سیل خروجی این دانشگاهها و مواجههی آنها با جامعه روبرو هستیم و هویت علمی این افراد، نه تنها برای خودشان بلکه برای حوزه و روحانیت نیز تعیینکننده است.
حجتالاسلامهایی که برای اینکه نشان دهند علاوه بر فقه و اصول، مطالعاتی تخصصی داشتهاند و شرایط ابراز نظر در ساحات مختلف علوم انسانی، یا گزینش و استخدام در هیأتهای علمی، مراکز و نهادهای مختلف را دارند، مجبورند خود را «حجتالاسلام دکتر» معرفی کنند. چرا؟!! چونکه حوزه علمیه نه تنها برای این طیف، تعریف مدرک مستقل نکرده بود بلکه برای دانشآموختگان فقه و اصول هم به عناوین «معادل دانشگاهی» تن داده بود!!
مراکز پیرامونی حوزه علمیه هم از آنرو که حوزه علمیه در این زمینه تعیین تکلیفی نکرده بود، مدارک خود را با مدارج دانشگاهی منطبق کردند؛ هرچند شاید اگر بجای انطباق با مدارج دانشگاهی، به حوزه علمیه فشار میآوردند که برای تعیین مدارج اصیل حوزوی فکری کنند، شرایط امروز متفاوت میشد.
🔹 علی رغم اینکه با تیزبینی و درایت امام خامنهای از همان ابتدای دهه هفتاد، در خصوص مدارک حوزوی و لزوم اصالت آنها، تذکرات و هشدارهای لازم داده شده بود؛ اما آن ایام شاید از سوی مسؤولین و بزرگان حوزوی اهمیت این موضوع و بحرانی که طی دهههای آتی بروز خواهد کرد، پیشبینی و ادراک نشد.
امروز هم اگر نهادهای مسؤول حوزوی همچنان بخواهند نسبت به این مسأله بیاعتنا باشند و چارهاندیشی نکنند، روز به روز بر عمق ابعاد مختلف این بحران افزوده خواهد شد؛ از جمله فرار نخبگان و مغزهای جوان به سمت دانشگاهها، تأثیرات اجتماعی سنجش روحانیت با مدارج دانشگاهی و....
امید است این مهم پس از قریب به سه دهه معطلی و بلا تکلیفی، هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.
✅ قطعا طلاب جوان حوزه و همچنین فضلای حوزوی راهکارهای مناسبی برای خروج از این بحران مدرکی و هویتی میتوانند ارائه کنند.
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_علمی
#سنجش_دانشگاهی
@Manahejj
🌀 راه حل گذر از بحران هویت علمی
📝 استفاده از ظرفیت فرهیختگان حوزوی
🖋 علی مهدوی
🔹 برای مسألهپژوهی موضوعات، معضلها و چالشهای پیش روی حوزه علمیه، راهها و راهکارهای متعددی قابل ارائه است که در این مجال صرفا به یکی از این موارد اشاره خواهیم کرد. یکی از امور مهم برای رسیدن به بهترین راه حلها، استفاده از خرد جمعی است. ما اگر برای حل مسائل از خرد جمعی استفاده کنیم؛ با استفاده از تکنیک بارش فکری، گزینههای متعدد، گسترده و قابل توجهی در برابر مسؤولین و تصمیمگیران حوزوی قرار خواهد گرفت.
🔹 پیشنهاد میشود مدیریت حوزههای علمیه -علی الخصوص در دوره فعلی که استفاده از مشاورین و روابط گسترده را به عنوان یک سیاست، مد نظر گرفته است- با ارائه فراخوان و طرح مسأله تعیین مدرک اصیل حوزوی و رهایی از بحران هویت علمی، از بدنه حوزه علمیه اعم از اساتید، فرهیختگان و طلاب نظرخواهی کند. طبعا این مهم برکات فراوانی خواهد داشت.
🔹 در مورد بحران هویت علمی و تعیین مدرک اصیل حوزوی، پیشنهادهایی مد نظر نگارنده هست؛ اما فراتر از پیشنهادهای شخصی و فردی، استفاده از ظرفیت عظیم حوزه علمیه است که براحتی میتوان آن را استحصال کرد.
از مدیریت حوزههای علمیه تقاضامندیم از این ظرفیت نیز استفاده شود.
#آیت_الله_اعرافی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 تصدیق اجازه روایت
📝 مدارک منسوخشده حوزوی
🔹 آیتالله رضا استادی، سال ۵۹ از محقق شوشتری صاحب قاموس الرجال درخواست اجازه روایت میکنند.
🔹 محقق شوشتری نیز در پاسخ، تصدیق فوق را تحریر و ارائه میکنند.
📗 کتاب یک قصه از حیات
📌 مناهج:
🔺 متاسفانه رفتهرفته اجازهها و تصدیقهای مختلف حوزوی منسوخ شد و به موزهها پیوست. تا جایی که امروز خبری از اجازه اجتهاد یا اجازه روایت نیست.
🔻 ای کاش بزرگانی همچون آیتالله استادی که در کارنامه موفقیتها و مسؤولیتهای خود، هم مدیریت حوزههای علمیه و هم عضویت در شورای عالی را دارند، در موضوع حفظ اصالت مدارج و مدارک حوزوی نیز اهتمام داشتند تا هویت مستقل حوزوی و تصدیقات اصیل آن حفظ شود یا ارتقا یابد؛ نه اینکه مدارج حوزوی ذیل مدارج دانشگاهی تعریف شود و هویت یابد!
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#سیستم_دانشگاهی
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 پدیده حجتالاسلام دکترها!
📝 انعکاس در خبرگزاری رسمی حوزه
🖋 علی مهدوی
🔹 اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد که تازه بذر مسأله تحصیلات علوم انسانی و مطالعات غیر فقهی و اصولی شکل گرفته بود، به این فکر نشده بود که طی دهههای آتی با سیل خروجی این دانشگاهها و مواجههی آنها با جامعه روبرو هستیم و هویت علمی این افراد، نه تنها برای خودشان بلکه برای حوزه و روحانیت نیز تعیینکننده است.
📌 متن یادداشت در خبرگزاری حوزه:
hawzahnews.com/x9RBY
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_حوزوی
#سنجش_دانشگاهی
@Manahejj