#غول_دکترا_و_چراغ_جادوی_حوزه
🌀 تأثیر مثبت و منفی عناوین حوزوی بر تصورات جامعه
📝 لزوم تدبیر برای تعیین عناوین اصیل حوزوی
🖋 علی مهدوی
🔹 «کاردان، کارشناس، کارشناس ارشد، دکتر» به این عناوین نگاه کنید!
هرکدام بار معنایی خاصی دارند که در اذهان مردم و جامعه، حکایت از میزان علمیت افراد دارای آن مدرک دارد؛ تا جایی که دانشجویان درس میخوانند تا به این عناوین مهم دست پیدا کنند و مردم نیز به داشتن هرچه بیشتر صاحبان این مدارک، در میان خانواده و خویشاوندان خود، مباهات میکنند؛ حتی برای مشکلات دنیوی و مسائل روزمره خود دنبال افرادی میگردند که مدارک بالاتری دارند.
🔻 حال به این عناوین دقت کنید: «سطح یک، سطح دو، سطح سه، سطح چهار»!
همهی این عناوین برای مردم، گنگ، نامفهوم و چه بسا موجب فاصلهگرفتن یا حتی اشمئزاز است!
تا بگویی سطح چهار دارم میپرسند یعنی چه؟
و در پاسخ مجبوری بگویی همان دکترا! البته اخیرا طبق قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشآموختگان سطح چهار حق ندارند از عنوان دکتری برای خود استفاده کنند!
لذا استفاده از این عنوان برای حوزویان #جرم است، بلکه باید بگویند سطح چهار و معادل دکتری!!
✅ حال اگر مردم عناوینی شبیه به این را بشنوند: «مجتهد تمام، مجتهد متجزی، قریب الاجتهاد، دینشناس گرایش فلسفه، دینشناس گرایش روانشناسی، مبلّغ عالی، مبلّغ توانمند، مبلّغ کارآموز و...»
بله درست حدس زدید! هم این عناوین بار معنایی روشن و قابل فهمی دارند؛ هم ذهنیت مردم و انتظارشان از یک روحانی، با این عناوین تطابق پیدا میکند و بهتر جذب روحانیون برای حل مسائل و مشکلات خود میشوند. همچنین بهتر درک میکنند که روحانیون همه یکدست نیستند و دنبال آن روحانی با مدرکی میگردند که موضوع گرفتاریشان با سنخ مسأله آنها یکسان است.
🔻 اما دریغ! وقتی که میشنوند فلان دانشگاهی دکتر است و فلان روحانی هم دکتر است؛ میگویند این بیچارهها از فرط بیسوادی مجبور شدهاند از عناوین دانشگاهی برای خود وام بگیرند و نان و مقامی برای خود دست و پا کنند!!
یا میگویند اینها قرار بود دینشناس شوند رفتند دکتر شدند!! گویا حوزه چراغ جادویی شده که غول دکتر آفریده است!
یا اگر خیلی ارادت به قشر روحانیت داشته باشند میگویند دکترها برابرند؛ چه دانشگاهی باشند چه حوزوی!
✅ و چه دقیق بود کار امام خامنهای عزیز در نپذیرفتن دکترای افتخاری و متعهد ماندن بر میثاق طلبگی خویشتن.
و چه جفا کردهایم ما، اگر همچنان به این میثاق طلبگی پشت کنیم و به فکر مطالبهی تشخیص هویت واقعی حوزوی و اصیل خویش نباشیم.
✅ براستی چنین مأموریتی از عهده شورای عالی و مرکز مدیریت، قطع به یقین برخواهد آمد و انشاءالله امید است که خیلی زود در این امر مهم تعجیل کنند و آن را به فردا و فرداها موکول نکنند که سالهاست این مطالبهی امام خامنهای بر زمین مانده است.
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 به روزرسانی قراردادهای موقوفات از وظایف مهم اوقاف است
👤 حجت الاسلام رهبر
🔹 گاهی واقف یک نفر را به عنوان وکیل خود برای پس از فوت خود تعیین میکند و آن شخص وظیفه دارد که نیات واقف را جامه عمل بپوشاند و اگر شخص در این خصوص کوتاهی کند گناه بزرگی مرتکب شده و #خیانت در امانت کرده است.
🔹 احیای #موقوفات و به روزرسانی قراردادها میتواند برای #معیشت طلاب و همینطور بهبود فعالیتهای فرهنگی تبلیغی بسیار مفید باشد.
🌐 rasanews.ir/002nCz
#احیای_موقوفات
@Manahejj
🌀 شناخت نقشه دشمن درباره حوزه
📝 کسی حق ندارد حوزه را از اعتبار بیندازد
💠 مطالبات امام خامنهای از روحانیت
🔺 حوزه با بمباران نابود نمیشود؛ با دلسردکردن نابود میشود.
🔻 اگر یک روز صدی پنجاه از این نهالهایی که در این مزرع، به دست قدرتمند اساتید بزرگ در گذشته کاشته شدهاند، صدی پنجاهش هم به فرض محال خراب در بیاید، کسی حق ندارد این مزرع را از اعتبار بیندازد.
📌 مناهج:
⛔️ دشمنان، آگاهانه و برخی هم جاهلانه و بدون اینکه مطلع باشند در پروژه دلسرد کردن و بیانگیزه کردن طلاب از حوزه علمیه و تحصیل قوی، نقش دارند.
✅ در صورتی که اولا نباید سیاهنمایی کرد و نقاط قوت را ندید؛ ثانیا مشکلات و کاستیها را با مطالبهگری صحیح باید حل نمود...
#امام_حوزه
#نقشه_دشمن
#توطئه_بی_انگیزه_کردن_طلاب
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 شناخت نقشه دشمن درباره حوزه 📝 کسی حق ندارد حوزه را از اعتبار بیندازد 💠 مطالبات امام خامنهای از ر
#متن_کامل_نقشه_دشمن
🌀 شناخت نقشه دشمن درباره حوزه
📝 کسی حق ندارد حوزه را از اعتبار بیندازد
💠 مطالبات امام خامنهای از روحانیت
⛔️ امروز در سراسر ایران به وسایل گوناگون کوشش میشود #روحانیت کنار زده بشود. این را به عنوان یک اعلام خطر، همه روحانی و غیر روحانی از من بشنوند. امروز کوشش میکنند روحانیت را پس بزنند. با چی دشمنند؟ با روحانیت؟ نه، با اسلام. من نمیگویم غیرروحانی نمیتواند اسلام را بفهمد.
🔹 من میگویم: شناختن اسلام مثل هر شناختی یک تخصص است. و روحانی، این متخصّص است. من نمیگویم هر روحانی، هر عمامه به سر، یک انسان مقدس است یا یک معلم دین است یا یک فهمنده اسلام است.
✅ اما من میگویم: حوزه علمیه مزرع پرورش متخصصان دین و دانندگان قرآن و آگاهان ازاسلام است. ایدئولوگ باید اینجا تربیت بشود. اگر یک روز صدی پنجاه از این نهالهایی که در این مزرع به دست قدرتمند اساتید بزرگ در گذشته کاشته شدهاند، صدی پنجاهش هم به فرض محال خراب در بیاید، کسی حق ندارد این مزرع را از اعتبار بیندازد.
🔹 اینجا مزرعه است. اگر مزرعه را آتش زدی مجبوری قرض بگیری، مجبوری مصنوعیاش را وارد کنی، اگر نتوانستی روحانی درست در این مزرعه، اصیل و متین درست کنی، مجبوری روحانینما بسازی. آخوند مصنوعی درست کنی؛ کاری که #رضاخان و پسر رضاخان بارها خواستند بکنند...
🔹 روحانی بایستی اینجا بجوشد. انسان خام باید بیاید توی این کارخانه، یک روحانی کامل در بیاید و برود. این را دارند میکوبند، حوزه را میخواهند نابود کنند. حوزه با بمباران نابود نمیشود، با دلسرد کردن نابود میشود. و برادران روحانی بدانند، طلبههای عزیز و فضلای ارجمند بدانند، مسؤولیت شما تمام نشده است.
📅 ۱۲ اسفند ۱۳۵۸
#امام_حوزه
#نقشه_دشمن
#توطئه_بی_انگیزه_کردن_طلاب
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
📠 نظر اعضا 💬 احد من الطلاب: با توجه به اینکه مرکز مدیریت تمام خدمات خود را #غیر_حضوری کرده دو راه
🌀 شماره تلفنهای ارتباط طلاب با مدیریت سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم
🔹 شماره تلفنهای جدید جهت ارتباط طلاب سطوح عالی و درس خارج، اعلام شد.
🔹 طلاب می توانند جهت ارتباط با مدیریت سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم مستقر در مدرسه عالی دارالشفا، با شمارههای فوق تماس بگیرند.
📌 مناهج:
از مرکز مدیریت جهت تسهیل ارتباط طلاب و اعتنا به مطالبات طلاب، تشکر میکنیم.
#نتیجه_مطالبات
@Manahejj
🌀 امضای تفاهم نامه همکاری مرکز مدیریت حوزههای علمیه با مجمع جهانی اهل بیت(ع)
👤 آیت الله اعرافی
🔸 شورای ادیان حوزه تشکیل میشود.
🔸 نیازمند منظومهای منسجم از تفکر شیعی به صورت صفر تا صد به زبانهای مختلف هستیم.
شرایط و حوادث اخیر فرهنگی، اجتماعی، سیاسی در عرصه بینالملل شرایط حوزه را تغییر داد تا با موضعگیریهای بینالمللی پیام و گفتمان انقلاب اسلامی را منسجم تر اعلام کند.
ایران مرکز تشیع و حوزه علمیه پایگاه تفکر و اندیشه اهل بیت(ع) است، نگاه و کلام حوزه در داخل و خارج مؤثر است.
ما با همه آثار علمی پژوهشی و مکتوباتی که مجموعههای حوزوی دارند هنوز صاحب منظومه فکر تشیع به شکل مسنجم از صفر تا صد نیستیم.
شبکه سازی با رویکرد آموزشی، پژوهشی، تحقیقاتی و همافزایی مجموعههای همسو و مرتبط، اقدام دیگری است که در حال رشد و گسترش میباشد.
#تبلیغ_بین_الملل
#حوزه_علمیه
@Manahejj
🌀 مسیر شکلگیری «بحران هویت حوزوی»، تاریخچه و علل بروز آن
📝 پدیده حجتالاسلام دکترها!
🖋 علی مهدوی
🔹 در مورد تاریخچه و چگونگی پدیدآمدن و فراگیری عنوان «حجتالاسلام دکتر» که موجب پیامدها و تبعات گوناگون حوزوی و اجتماعی شده است، میتوان به سه محور اساسی اشاره کرد:
1️⃣ نسل اول جویندگان علوم انسانی
در اواخر دهه شصت و با فروکشکردن آتش جنگ تحمیلی، توجه جدی حاکمیت اسلامی به تحکیم پایههای علمی و عملی مناصب حکومتی روحانیت، رفته رفته بیشتر شد. لذا از آنجا که نیاز به نیروهای مدیر و مدبر و متخصص در رشتههای گوناگون داشتیم، عزم دانشآموختگان حوزوی برای تکمیل تحصیلات و فراگیری رشتههای مختلف علوم انسانی جزم شد.
در این شرایط، طبعا بسیاری از نخبگان که استعداد و علاقه مطالعات تخصصی و اجتهادی علاوه بر فقه و اصول داشتند، به سمت دانشگاهها یا مراکز پیرامونی حوزه علمیه سرازیر شدند. رجالی که حجتالاسلام دکترهای امروزین جمهوری اسلامی و حوزه علمیه هستند، محصول همان دغدغهها و تلاشهای تحصیلی و پژوهشی آن ایاماند.
2️⃣ تشکیل و تحکیم مراکز پیرامونی حوزه علمیه
در کنار دانشگاههایی که طلاب را پذیرش میکردند، به تدریج مراکز پیرامونی حوزه علمیه نظیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، دانشگاه باقرالعلوم وابسته به دفتر تبلیغات و دانشگاه مفید، شکل گرفتند که نمونههای بارز مراکز پیرامونی حوزه علمیه بودند و با هدف تعقیب علوم انسانی و پرورش روحانیت با تخصصهای مختلف علوم انسانی دایر شدند. رفته رفته بخش قابل توجهی از طلاب مشتاق تحصیل در علوم انسانی به سمت این مراکز پیرامونی حوزه سرازیر شدند.
3️⃣ ضعف ساختار مدرکی حوزه علمیه
اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد که تازه بذر مسأله تحصیلات علوم انسانی و مطالعات غیر فقهی و اصولی شکل گرفته بود، به این فکر نشده بود که طی دهههای آتی با سیل خروجی این دانشگاهها و مواجههی آنها با جامعه روبرو هستیم و هویت علمی این افراد، نه تنها برای خودشان بلکه برای حوزه و روحانیت نیز تعیینکننده است.
حجتالاسلامهایی که برای اینکه نشان دهند علاوه بر فقه و اصول، مطالعاتی تخصصی داشتهاند و شرایط ابراز نظر در ساحات مختلف علوم انسانی، یا گزینش و استخدام در هیأتهای علمی، مراکز و نهادهای مختلف را دارند، مجبورند خود را «حجتالاسلام دکتر» معرفی کنند. چرا؟!! چونکه حوزه علمیه نه تنها برای این طیف، تعریف مدرک مستقل نکرده بود بلکه برای دانشآموختگان فقه و اصول هم به عناوین «معادل دانشگاهی» تن داده بود!!
مراکز پیرامونی حوزه علمیه هم از آنرو که حوزه علمیه در این زمینه تعیین تکلیفی نکرده بود، مدارک خود را با مدارج دانشگاهی منطبق کردند؛ هرچند شاید اگر بجای انطباق با مدارج دانشگاهی، به حوزه علمیه فشار میآوردند که برای تعیین مدارج اصیل حوزوی فکری کنند، شرایط امروز متفاوت میشد.
🔹 علی رغم اینکه با تیزبینی و درایت امام خامنهای از همان ابتدای دهه هفتاد، در خصوص مدارک حوزوی و لزوم اصالت آنها، تذکرات و هشدارهای لازم داده شده بود؛ اما آن ایام شاید از سوی مسؤولین و بزرگان حوزوی اهمیت این موضوع و بحرانی که طی دهههای آتی بروز خواهد کرد، پیشبینی و ادراک نشد.
امروز هم اگر نهادهای مسؤول حوزوی همچنان بخواهند نسبت به این مسأله بیاعتنا باشند و چارهاندیشی نکنند، روز به روز بر عمق ابعاد مختلف این بحران افزوده خواهد شد؛ از جمله فرار نخبگان و مغزهای جوان به سمت دانشگاهها، تأثیرات اجتماعی سنجش روحانیت با مدارج دانشگاهی و....
امید است این مهم پس از قریب به سه دهه معطلی و بلا تکلیفی، هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.
✅ قطعا طلاب جوان حوزه و همچنین فضلای حوزوی راهکارهای مناسبی برای خروج از این بحران مدرکی و هویتی میتوانند ارائه کنند.
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_علمی
#سنجش_دانشگاهی
@Manahejj
🌀 راه حل گذر از بحران هویت علمی
📝 استفاده از ظرفیت فرهیختگان حوزوی
🖋 علی مهدوی
🔹 برای مسألهپژوهی موضوعات، معضلها و چالشهای پیش روی حوزه علمیه، راهها و راهکارهای متعددی قابل ارائه است که در این مجال صرفا به یکی از این موارد اشاره خواهیم کرد. یکی از امور مهم برای رسیدن به بهترین راه حلها، استفاده از خرد جمعی است. ما اگر برای حل مسائل از خرد جمعی استفاده کنیم؛ با استفاده از تکنیک بارش فکری، گزینههای متعدد، گسترده و قابل توجهی در برابر مسؤولین و تصمیمگیران حوزوی قرار خواهد گرفت.
🔹 پیشنهاد میشود مدیریت حوزههای علمیه -علی الخصوص در دوره فعلی که استفاده از مشاورین و روابط گسترده را به عنوان یک سیاست، مد نظر گرفته است- با ارائه فراخوان و طرح مسأله تعیین مدرک اصیل حوزوی و رهایی از بحران هویت علمی، از بدنه حوزه علمیه اعم از اساتید، فرهیختگان و طلاب نظرخواهی کند. طبعا این مهم برکات فراوانی خواهد داشت.
🔹 در مورد بحران هویت علمی و تعیین مدرک اصیل حوزوی، پیشنهادهایی مد نظر نگارنده هست؛ اما فراتر از پیشنهادهای شخصی و فردی، استفاده از ظرفیت عظیم حوزه علمیه است که براحتی میتوان آن را استحصال کرد.
از مدیریت حوزههای علمیه تقاضامندیم از این ظرفیت نیز استفاده شود.
#آیت_الله_اعرافی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 تصدیق اجازه روایت
📝 مدارک منسوخشده حوزوی
🔹 آیتالله رضا استادی، سال ۵۹ از محقق شوشتری صاحب قاموس الرجال درخواست اجازه روایت میکنند.
🔹 محقق شوشتری نیز در پاسخ، تصدیق فوق را تحریر و ارائه میکنند.
📗 کتاب یک قصه از حیات
📌 مناهج:
🔺 متاسفانه رفتهرفته اجازهها و تصدیقهای مختلف حوزوی منسوخ شد و به موزهها پیوست. تا جایی که امروز خبری از اجازه اجتهاد یا اجازه روایت نیست.
🔻 ای کاش بزرگانی همچون آیتالله استادی که در کارنامه موفقیتها و مسؤولیتهای خود، هم مدیریت حوزههای علمیه و هم عضویت در شورای عالی را دارند، در موضوع حفظ اصالت مدارج و مدارک حوزوی نیز اهتمام داشتند تا هویت مستقل حوزوی و تصدیقات اصیل آن حفظ شود یا ارتقا یابد؛ نه اینکه مدارج حوزوی ذیل مدارج دانشگاهی تعریف شود و هویت یابد!
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#سیستم_دانشگاهی
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 پدیده حجتالاسلام دکترها!
📝 انعکاس در خبرگزاری رسمی حوزه
🖋 علی مهدوی
🔹 اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد که تازه بذر مسأله تحصیلات علوم انسانی و مطالعات غیر فقهی و اصولی شکل گرفته بود، به این فکر نشده بود که طی دهههای آتی با سیل خروجی این دانشگاهها و مواجههی آنها با جامعه روبرو هستیم و هویت علمی این افراد، نه تنها برای خودشان بلکه برای حوزه و روحانیت نیز تعیینکننده است.
📌 متن یادداشت در خبرگزاری حوزه:
hawzahnews.com/x9RBY
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_حوزوی
#سنجش_دانشگاهی
@Manahejj
🌀 ضرورت شناسایی و احیای موقوفات حوزوی
👤 حجتالاسلام شاهرخی
🔹 برای ثبت و احیای #موقوفات حوزوی باید تلاش گسترده و مستمری صورت گیرد.
🔹 با استفاده از ظرفیتهای تبلیغی، فرهنگی و رسانهای باید نیت واقف به سمت مسائل و نیازهای جامعه هدایت شود.
🌐 rasanews.ir/002nG2
#احیای_موقوفات
@Manahejj
🏴 ایام رحلت پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) تسلیت باد.
@Manahejj
🌀 بیزار کردن مردم از روحانیت
📝 نقشه کفار
👤 مرحوم آیتالله العظمی بهجت (ره)
🔻 ملبس کردن افرادی به لباس روحانیت برای انجام کارهای خلاف در مجامع عمومی!!
#توطئه_دشمن_ضد_روحانیت
@Manahejj
🌀 هدف امام حسن علیهالسّلام
📝 ایجاد حکومت اسلامی در آینده کوتاهمدت
💠 امام خامنهای
🔹 ائمّه از لحظهی وفات رسولالله تا سال ۲۶۰ درصدد بودند که حکومت الهی را به وجود بیاورند؛ البتّه برای آیندههای میانمدّت و بلندمدّت و در مواردی نزدیکمدّت.
🔹 مثلاً در زمان امام مجتبی علیه السّلام، به نظر ما تلاش برای ایجاد حکومت اسلامی در آیندهی کوتاهمدّت بود.
🔹 امام مجتبی در جواب مسیّببننجبه و دیگران که میگفتند چرا شما سکوت کردهاید فرمود: وَ اِن اَدری لَعَلَّهُ فِتنَةٌ لَکُم وَ مَتاعٌ اِلیٰ حِین.
📅 ۱۳۶۵/۰۴/۲۸
📌 پیشنهاد مطالعه:
1⃣ کتاب طرح کلی اندیشه اسلام در قرآن
2⃣ کتاب انسان ۲۵۰ ساله
#اندیشه_اسلام
#تاریخ_اسلام
#تاریخ_ائمه
@Manahejj
🌀 غفلت از ساحات مختلف پیامبر اعظم (ص)
📝 نیاز به فهم دقیقتر تاریخ زندگی پیامبر
💠 امام خامنهای
🔹 ما شیعیان و همچنین عموم مسلمانان از تاریخ اسلام، مخصوصاً آن مقداری که مربوط به ماجراهای زمان پیغمبر است، اطّلاع درست و دقیقی نداریم؛ یعنی تاریخ و تاریخ اسلام در میان ما جدّی گرفته نشده است.
🔹 منظور از تاریخ زمان پیغمبر، مجموعهی حوادثی است که از پیش از بعثت تا بحبوحهی ماجراهای اوّل بعثت شروع میشود و تا ماجرای مهمّ هجرت پیغمبر در سال سیزدهم بعثت و سپس در لحظهلحظهی روزها و ساعات مهم و تعیینکنندهی ده سال اقامت مدینه ادامه پیدا میکند و با وفات پیغمبر، آن سلسله از مطالب تمام میشود؛ این بخش از تاریخ خیلی حائز اهمّیّت است.
🔺 البتّه دربارهی پیغمبر روایات فراوان و نقلیّات مختلف -بعضی قوی، بعضی ضعیف- گفته شده است. کم و بیش [همه]، مخصوصاً آن کسانی که با کتاب سر و کار داشتهاند یا با مجالس و منابر و پای منبرها انس داشتهاند، از زندگی پیغمبر یک گوشههایی، یک نمونههایی میدانند لکن باید عرض بکنم که هر حادثهای در زندگی پیغمبر آن وقتی معنای حقیقی خودش را پیدا میکند که در مجموعهی این تاریخ بیستوسهساله و دوران حیات پیغمبر، مورد ملاحظه قرار بگیرد و معنای آن حادثه در جهاد مستمرّ رسول خدا درج بشود؛ وَ الّا بسیاری از این حوادثی که شما شنیدهاید از زندگی پیغمبر، به طور مجرّد و تنها، آن معنای حقیقی خودش را نمیدهد.
🔻 برای همین هم هست که در ذهن مسلمانان و بخصوص در جامعهی خود ما -که ما از نزدیک با وضع فکری مردم همواره تماس داشتهایم- سیمای رسول خدا به عنوان یک سیاستمدار، به عنوان یک حاکم، به عنوان یک انقلابی، به عنوان یک مبارز و قهرمان میدان جنگ، به عنوان یک پدر مهربان و دلسوز، یک انسان حکیم و آیندهنگر شناخته نشده است.
🔹 درست است که در ذهن مردم ما اعتقاد به همهی این خصوصیّات و بالاتر از این خصوصیّات نسبت به پیغمبر هست، امّا معتقد بودن به اینکه پیغمبر فوقالعاده است و با وحی الهی سر و کار دارد و معجزه میکند یک حرف است، و ترسیم شخصیّت والای انسانی پیغمبر که میتواند برای ما اسوه باشد و درس باشد و از آن استفاده کنیم، یک مطلب دیگر است؛ این دوّمی در جامعهی ما انجام نشده و جا نیفتاده است.
✅ لذا ما احتیاج داریم که تاریخ زندگی پیغمبر را یک قدری بیشتر، دقیقتر بدانیم و بفهمیم...
📅 ۱۰ آبان ۱۳۶۵
#تاریخ_اسلام
#اسلام_کامل
@Manahejj
🌀 تفاوت دعوت پیغمبر با دعوت مصلحان و مرشدان معنوی
📝 بخش نخست
💠 امام خامنهای
1⃣ پیامبر هدفش ساخت جامعه در همه ابعاد است
🔹 در زندگی رسول خدا یک چیز وجود دارد که آن مستمر است؛ بقیّهی چیزهایی که در حیات اجتماعی پیغمبر هست، غیر از خصلتها و صفات معنوی و خود پیغمبری و مانند اینها مقطعی و مربوط به زمانها است؛ آنچه در زندگی اجتماعی پیغمبر و در شخصیّت آن حضرت به عنوان یک رهبر از اوّل تا آخر ادامه دارد، مبارزه است.
🔹 پیغمبر اسلام از اوّل بعثت، مردم را به یک جامعهی الهی و توحیدی دعوت میکرد.
🔹 اصلاً نباید دعوت پیغمبر را با دعوتی که فلاسفه و حکما و معلّمین و مصلحین جوامع انجام میدادند، اشتباه کرد و یکی گرفت؛ نوع دعوت پیغمبر و هدف پیغمبر با آنها تفاوت داشت. از اوّلی که رسول خدا مبعوث شد، خطّمشی آن حضرت عبارت از این بود که یک جامعهای به وجود بیاورد و در آن جامعه امکان هدایت انسانها را برایشان فراهم کند.
ادامه دارد...
📅 ۱۰ آبان ۱۳۶۵
#تاریخ_اسلام
#اسلام_کامل
#تفاوت_اصلاح_اجتماعی_پیغمبر
@Manahejj
🌀 تفاوت دعوت پیغمبر با دعوت مصلحان و مرشدان معنوی
📝 بخش دوم
💠 امام خامنهای
2⃣ مصلحین و حکما صرفا دنبال رفع یک نقیصه هستند؛ لذا به همان چهارچوب و نظام اجتماعی-سیاسی موجود تن میدهند
🔸 سبک کار مصلحین یا حکما و فلاسفه جور دیگر است؛ تشکیل یک جامعهی محدود به حدود و ضوابطِ موردِ نظر برای غالبِ این کسانی که اسم بردم، مطرح نیست. مصلحین میخواهند جامعه را اصلاح کنند؛ یعنی چه اصلاح کنند؟ یعنی یک نقیصهای در جامعه هست، آن را برطرف کنند؛ یک ضعفی در یک گوشهای از جامعه هست، آن را جبران کنند؛ فسادی هست، خرابیای هست، آن را ترمیم کنند. مثلاً یک مصلح اجتماعی که انقلابی نباشد، در جامعه اگر دید فقر هست و فقرا هستند، در صدد برمیآید که با روشهای گوناگون فقر مردم را برطرف کند. فرض بفرمایید که ثروتمندان را، دارایان را، قانونگذاران را وادار کند تا قوانینی بگذارند یا ثروتی را کنار بگذارند یا صندوقی را درست کنند تا بدان وسیله فقرای جامعه از فقر نجات پیدا کنند.
🔸 یا اگر چنانچه یک فسادی در جامعه هست، فحشا مثلاً در جامعه هست، [مصلح] با گفتن، با ایراد خطبه و سخنرانی، با بیان حقایق، با نصیحت، با موعظه مردم را وادار میکند به اینکه از فحشا و فساد و مانند اینها اِعراض کنند و راه درست را انتخاب کنند؛ یک مصلح دلسوز علاقهمند این جور عمل میکند.
امّا چهارچوب جامعه را این مصلح قبول کرده؛ یعنی نظام اجتماعی را، نظام سیاسی را، حکومت را، ارتباطات گوناگونی را که در یک جامعه وجود دارد و مناسبات اجتماعی را پذیرفته [لکن] در آنها عیبی مشاهده میکند، [فقط] این عیب را میخواهد برطرف کند.
ادامه دارد...
📅 ۱۰ آبان ۱۳۶۵
#تاریخ_اسلام
#اسلام_کامل
#تفاوت_اصلاح_اجتماعی_پیغمبر
@Manahejj
🌀 تفاوت دعوت پیغمبر با دعوت مصلحان و مرشدان معنوی
📝 بخش سوم
💠 امام خامنهای
3⃣ برخی مصلحین اصلا وارد میدان عمل نمیشوند و صرفا به ارشادات معنوی بسنده میکنند
🔻 حالا این مربوط به کیست؟ این مربوط به آن کسی است که اصلاح را عملاً آغاز میکند و تلاش میکند. برای مثال مصلحین زیادی را شما میبینید در جوامع گوناگون تاریخی؛ در همین زمانهای نزدیک ما در جوامع اسلامی مصلحینی پیدا شدند که بعضی مردم را در جامعهای که در آن کینهورزی وجود داشته به صلح دعوت میکردند، بعضی ثروتمندان را در جامعهای که فقر وجود داشته به کمک به فقرا دعوت میکردند، بعضی از این فراتر میرفتند و ملّتها را به آشتی و صلح با یکدیگر دعوت میکردند؛ البتّه در میان اینها کسانی بودند که صادقانه حرکت میکردند، شاید کسانی هم بودند که خیلی هم نیّتهای صادقی نداشتند. در طول تاریخ هم ما این جور آدمهایی را میشناسیم؛ این تازه مصلح است امّا کسان دیگری هم هستند که همین اندازه هم حرکت نمیکنند.
🔻 اگر چه افکاری دارند، پیشنهادهایی برای ساخت یک جامعهی مطلوب و ایدئال دارند، امّا تلاش ندارند. فلاسفه از این قبیلند؛ بیشتر آن فلاسفهی اجتماعی که یک طرحی را برای نظام اجتماعی ارائه دادند، از این قبیلند. در گذشته هم ما در تاریخ این جور فیلسوفانی داشتهایم، در دورانهای اخیر در بسیاری از نقاط جهان و در کشور خودمان هم داشتهایم کسانی را که مینشستند یک گوشهای -اصلاً اهل حرکت و تلاش و فعّالیّت هم نبودند- نصیحت میکردند، مینوشتند، طرحِ دنیای ایدئالِ خودشان را روی کاغذ میآوردند، مدینهی فاضلهای ترسیم میکردند، این را میدادند تا در افکار و اذهان و اندیشههای بشر رسوخ کند به امید اینکه یک روزی کسانی پیدا بشوند که آن را پیاده کنند و به مرحلهی عمل دربیاورند؛ روشِ معلّمانِ معمولیِ بشر این جوری است.
📅 ۱۰ آبان ۱۳۶۵
#تاریخ_اسلام
#اسلام_کامل
#تفاوت_اصلاح_اجتماعی_پیغمبر
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 بیانات جالب و جذاب رهبر معظم انقلاب درباره امام رضا علیهالسلام
🔹 چگونگی پیدایش اشعریین در قم
@HozeTwit
🌀 صلح امام حسن را وارونه تفسیر نکنید!
👤 آیتالله حسینی بوشهری
🔹 برخی به دلیل منافع و انگیزههای شخصی دین را وارونه تفسیر کرده و خود و پیروان خود را دچار مشکل میکنند، این افراد اسلام و آیات را تفسیر به رأی میکنند و برداشتهای خود را ارائه میدهند که واقعیت ندارد.
🔸 اگر امام مجتبی(ع) با معاویه از سر ناچاری وارد صلح میشوند نباید تفسیر نادرست داشته باشیم چراکه صلح ایشان زمینهساز قیام امام حسین(ع) بوده است.
🔹 شاید عدهای دلخوش کنند که اگر کسی رأی بیاورد چنین و چنان میشود اما آنها با ماهیت و هویت انقلاب اسلامی مشکل دارند و ما باید به خود و ظرفیت های داخلی متکی باشیم تا بر مشکلات فائق آییم.
🌐 rasanews.ir/002nKv
#صدای_حوزه
@Manahejj
🌀 ماههای پایانی دولت و خطای محاسباتی برخی دوستان انقلابی
📝 چرا امروز استیضاح روحانی غلط است
🖋 علی مهدوی
📖 یک. درسی از تاریخ و سیره رهبری
درست در بحبوحه پذیرش قطعنامه ۵۹۸ بود که یکباره میرحسین موسوی شوکی ناگهانی به بدنه اجرایی و مدیریتی کشور وارد کرد. میرحسین استعفا داد و بلافاصله در جایی نامعلوم مخفی شد.
امام امت در جلسهای با حضور کارگزاران اجرایی کشور، ضمن طرح موضوع استعفای نخستوزیر، نظر حضار جلسه را جویا شدند.
آیتالله خامنهای رییس جمهور وقت کشور، گرچه دل خوشی از کمکاریها و کارشکنیهای پیاپی موسوی نداشت، اما صریحا از امام راحل خواستند با استعفا مخالفت کنند!
چرا؟!
چون قطعنامه و نوع پایان جنگ محصول عملکرد، مذاکره و عملیات روانی میرحسین موسوی و همقطارانش بود. حال میرحسین میخواست زیرکانه از بازیای که ترتیب داده بود خارج شود و کارنامه سیاسی خود را از قطعنامه و تبعات آن تطهیر کند. این برای آینده سیاسی میرحسین هم قطعا مؤثر بود.
اما میرحسین باید میماند و جور عملکردش را میکشید و تجربه ملی از قطعنامه نیز شکل میگرفت.
🗓 دو. بزنگاه تاریخی امروز و رسالت ما
امروز هم در بزنگاه تجربه عملی ملت از برجام و درست زمانی که ملت باید با هزینههای سنگینی که داده بفهمد حاصل دلبستن به غرب، چیزی جز روزگار بد امروز نیست، دو گروه در صدد هستند این معادله را به هم بزنند:
1️⃣ اصلاح طلبان:
اصلاحطلبان غربزده، همه آبروی خود را در قمار برجام روی میز گذاشتند؛ وعدههای دروغینی نظیر میوه و آفتاب و آب برجام!! حال که موعد رسواییشان فرا رسیده یک استعفا و هرنوع آشوبی میتواند ذهنیت مردم را به سمت و سوی دیگری منحرف کند تا این طیف، باز هم در قامت طلبکار و مصلح اجتماعی ظاهر شوند.
2️⃣ برخی دوستان انقلابی:
برخی دوستان، درست در بزنگاهی که باید به فکر گفتمانسازی، جبههسازی و اجماع حداکثری برای تشکیل دولت جوان و حزباللهی باشیم، با خطای محاسباتی در این واپسین نفسهای دولت، به فکر استیضاح افتادهاند!!
چه کمکی بهتر از این برای اصلاحات! حتی استعفا برای اصلاحات، تبعات دارد؛ اما استیضاح نه!! چراکه خیلی راحت بازار جنگ روانی و مظلومنمایی را داغ میکنند و بر مدار بازی با احساسات مردم سوار میشوند که: نگذاشتند کار کنیم و ....
⛔️ سه. منفعت ضد انقلاب و آمریکا
ایرانِ بیسر و کشورِ بیدولت ، در این بلبشوی امنیتی منطقه، میتواند کمک زیادی کند تا الکاظمی دیگری در ایران، سکاندار اجرایی ایران شود و مرکز فرماندهی جبهه مقاومت منطقه، گرفتار اختلال و هرج و مرج شود.
امروز اسرائیلی که شمارش معکوس حیاتش آغاز شده، به تنفس مصنوعی و خرید زمان نیاز دارد. لذا به هر میزان، ایران ضعیف شود، درست به همان مقیاس، اسرائیل دوباره جان خواهد گرفت.
✅ چهار. توصیه به دوستان
به همه برادران انقلابی، دوستانه و صمیمانه توصیه میکنم شرایط پیچیده امروز را واقعبینانه نگاه کنند؛ نه احساسی و صرف دستیابی به اهداف کوتاه مدت. امروز باید تبعات هرگونه تصمیمی را مورد توجه قرار داد. گاهی بین انتخاب بد و بدتر قرار داریم و انتخاب بد از بدتر، عین خردمندی است.
خواهش میکنم کاری نکنیم که نتیجهاش کمک به اهداف رژيم صهيونيستی، ضد انقلاب و اصلاحطلبان باشد.
⏱ زمان کم است و ما هنوز برای تحقق دولت حزباللهی جوان، کار بایسته و شایستهای نکردهایم...
#بینش_سیاسی
@Manahejj
🌀 دهمین سالگرد سفر امام خامنهای به قم
📝 جایگاه حوزه علمیه قم
🔹 امروز هم قم مرکز است. در اینجا در طول سالهای متمادی، دهها هزار پروانهی عاشق، گرد شمع معارف اهلبیت حرکت میکنند، علم میآموزند، معرفت میآموزند، با مشکلاتِ بسیار دست و پنجه نرم میکنند، هدفهای عالی و معنوی را در نظر میگیرند و بدون توجّه به این مشکلات پیش میروند.
🔹 شاید در دنیا کمتر شهری سراغ داریم، شاید هم سراغ نداریم که این تعداد عظیم، انسانهای دنبال فراگیری دانش دین و معرفت و معنویت و سلوک جمعی، از زن و مرد مشغول تلاش و کار باشند و شب و روز مجاهدت معنوی و علمی و فرهنگی کنند.
✅ این حوزهی امروز قم است، با این موقعیت ممتاز جهانی، آن هم سابقهی قم است، که اولین حوزهی اساسی مهم تشیّع در این شهر تشکیل شده است و بزرگانی از قبیل شیخ کلینی و شیخ صدوق و دیگران بهرهمندان از این چشمهی فیض بودهاند، که آثار آنها نگهدارندهی معارف اهلبیت (علیهمالسّلام) در طول قرنهای متمادی بوده است.
#دهمین_سالگرد_سفر_رهبر
#جایگاه_ممتاز_حوزه_قم
@Manahejj
🌀 راز نفوذ روحانیت در جامعه
🔻 حاشیهنشین شدن حوزه باعث انزوای آن است.
#دهمین_سالگرد_سفر_رهبر
@Manahejj
🌀 هویت حوزوی و چالشی به نام مدرک!
🔹 در حال حاضر مدرکهای حوزوی با وجود معادلسازی با مدارک دانشگاهی، نه از اعتبار مدارک دانشگاهی برخوردار هستند و نه نشانی از میزان علمیت و نوع تحصیلات حوزوی یک طلبه دارند. مقایسه دقیق آموزشی میان واحدهای درسی حوزه علمیه و دانشگاه نیز مؤید بیمعنا بودن این معادلسازی است.
🔹 افزون بر سالهای طولانی تحصیل، هر طلبه در طول سیر آموزشی خود برای رسیدن به قوه اجتهاد با منظومهای از علوم مختلف به طور عمیق آشنا می شود؛ صرف و نحو، معانی، بیان، بدیع، حدیث، فقه و اصول، کلام، منطق، فلسفه، تفسیر، قرائت، درایه، رجال، اخلاق از جمله علوم حوزوی هستند که هر کدام از آنها در دانشگاه رشته مستقلی دارند.
🔹 با وجود این گستردگی و عمق علوم حوزوی، چنگ زدن برخی از دانش پژوهان حوزوی به عناوین مانند دکتری برای دست و پا کردن هویت علمی در جامعه، بیش از پیش ضرورت تعریف مدارک مستقل حوزوی را به شورای عالی و مدیریت حوزه های علمیه یادآوری می کند؛ ممنوعیت اطلاق کلمه دکتری به دانش پژوهان حوزوی در سطح چهار و پیگرد قانونی آن نیز از دیگر آفات فقدان نظام مدارک مستقل حوزوی است؛ این ابلاغیه که از سوی وزارت علوم به آن تصریح شده، مشکلات حقوقی و اداری زیادی را برای طلاب این سطح ایجاد کرده است.
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_حوزوی
🌐 rasanews.ir/002nLw
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 همسر طلبه:
سلام
دقیقا یکی از چالشهای خانواده طلاب در مواجهه با اقوام و دوستان و اطرافیان، همین هویت علمی و مدارک حوزوی است.
ای کاش هرچه زودتر فکری برای این موضوع میشد، این فقدان هویت مستقل و با مسمی، حتی باعث برخی دلسردیها و #اختلافات_خانوادگی هم شده.
یک نفر با حدود هشت سال تحصیل، دکتری دانشگاهی گرفته، اما وقتی مردم میبینند فاضل حوزوی دو برابر این مدت باید تحصیلات داشته باشد، نگاه حقارتآمیزی به تحصیلات حوزوی میشود؛ تحصیلاتی که تازه آخرش همان دکتری هم نیست؛ معادل دکتری است؛ آدم یاد داروهای مشابه داروخانه میافتد، وقتی دارویی کمیاب است میگویند مشابهش را داریم، مشابهش هم آن تاثیر را ندارد!!
خب خودمان به این ذهنیت اشتباه دامن زدیم دیگر!
وقتی از اساس تحصیلات حوزوی با تحصیلات دانشگاهی متفاوت است چرا خودمان را وامدار آنها کنیم؟ چرا خودمان را بیارزش کنیم؟
خدا کند گوش شنوایی برای این دغدغههای مهم باشد. ما همسران طلاب از همه چیز گذشتیم برای جهاد علمی و ارتقای اسلام؛ انشاءالله مسؤولین هم به وظیفه خود عمل میکنند.
⏱ یعنی دو سه دهه مطالبه یک رهبر و زعیم عالی، کافی نیست؟
#نظر_اعضا
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_حوزوی
@Manahejj