eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 اکسیری که آوینی و طالب زاده را متحول کرد 🖋 محمدامین حسام؛ از شاگردان مرحوم طالب زاده 🔸 اين حاج نادر طالب زاده كه امروز مي‌گوييم عمار انقلاب بود و ديگری می‌گويد سفيرِ آقا بود در تلویزیون و ...، یک جوان ساده شش تیغ بود که ازقضا پدرش سرلشگر اردوبادی، از ژنرال‌های شاه بود! 🔹 يک جوان ساده و دغدغه‌مند مثل تمام جوان‌های آن موقع! پيش از انقلاب به آمریکا رفت و در دانشگاه کلمبیا درس خواند. چون سالم بود و در هيچ نظامی اهلِ زيرميزی و روميزی نبود و اخلاق داشت، يحتمل دست بالا در اين سن و سال اگر درسش را در آمریکا ادامه می‌داد می‌شد چیزی شبیه برادر یا خواهرش که الان در آمریکا هستند و تشکیل خانواده داده‌اند. یک اتاق یا دفتر رسانه‌ای با آفیس مجهز داشت در حوالی محله بروکلین نیویورک. صبح با فورد یا شورلت آمریکایی‌اش می‌رفت و شب می‌آمد سر خانه و زندگی. 🔻 اين غايت پيش‌رفت شغلی نادر طالب زاده بود. حُکما چون شرافت داشت هم سالی چندبار به یو اس چریتی‌ها سر می‌زد و به هوم لس‌های منهتن مک دونالد می‌داد و مالیات‌ را هم به موقع پرداخت می‌کرد و... همين! ❇️ اين غايت ابعاد وجودی آقا نادر بود، اگر ظهور نمی‌كرد! ✅ چیزی که نادر طالب زاده را امروز برای همه آقا نادر کرده است، اکسیر کلمات بت‌شکن قرن است. همان اکسیری که از سردار کرمانی گزینش رد شده‌مان حاج قاسم را ساخت. همان اکسیری که کامران آوینی را مرتضای آوینی کرد و احمد متوسلیان را از خیابان مولوی کشاند به لبنان. همان آب حیاتی که جوانان هزاره سوم را به بیابان‌های سوریه و عراق کشاند برای دفاع از شیعه. @Manahejj
🌀 هجمه بی سابقه به کیان مرجعیت! 🖋 حجت الاسلام جعفر ولایی منش 🔸 پس از افشاگری در خصوص جلسه افطاری با طعم سکولاریسم، جریان رسانه‌ای این محافل، با رپرتاژ خبری گسترده، پلن دوم خود را اجرا نمود! 🔹 وجهه‌سازی رسانه‌ای محافلی که سودای مرجع‌سازی دارند، از آقای «عین ب»، به گونه‌ای کلید خورده و تداوم یافته است که حتی صدای اقشار سنتی حوزه هم درآمده است. آیا سیره آیت‌‌الله‌‌العظمی بروجردی قدس سره این بوده است؟!! آیا بزرگان تشیع به دنبال کسب مقامات دنیوی بوده‌اند؟! آیا این موافق سیره زهد و تقوای علوی است؟؟! کلا و حاشا... ⁉️ در همین راستا چند سؤال اصلی برای متدینین و دوستداران حفظ کیان مرجعیت مطرح است: 1⃣ به راستی آقای «ع ب» با پشتیبانی کدام محافل سیاسی جریان غرب‌گرا در سودای تصدی مرجعیت است؟ محافل آلوده سیاسی، چه منافعی از مرجع‌سازی سکولارها عایدشان خواهد شد؟! 2⃣ چرا در برهه‌ای که طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، با مسائل گوناگون معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند، ۵۸ میلیارد تومان برای تعمیرات مسجد موروثیِ مرجع خودخوانده خرج می‌شود؟ این هزینه‌کرد عظیم در این وانفسای مالی حوزه‌های علمیه چه توجیه اقتصادی و مدیریتی دارد؟ منابع این هزینه‌کرد عظیم اقتصادی از کجاست؟ اگر تأمین این هزینه‌ها از دولت قبل است، مگر این آقایان همیشه نسخه‌ی استقلال برای حوزه نمی‌پیچند؟! چرا وقتی به خودشان می‌رسد آن کار دیگر می‌کنند؟! آن هم با هزینه‌کردهای اشرافی!! 3⃣ دفتر مرجع خودخوانده چرا یک عنصر بدنام و شده را که اخیرا برای تطهیر خود نامش را از «غین» به «نون» تغییر داده است، به عنوان همه‌کاره دفتر خود استفاده می‌کند؟ کسی که از پاکسازی دفتر خود از عناصر دارای پرونده فساد اقتصادی عاجز است چگونه ادعای آغاز مرجعيت اسلام و مسلمین دارد؟ 4⃣ با کدام بودجه، هدایای سنگین چند ده میلیونی به تعدادی از سخنرانان و مداحان قم در جلسات محفلی اهدا می‌شود؟ یا در جلسه افطاری از کدام منبع مالی به تمام مداحان کارت هدیه چندصد هزار تومانی پرداخت گردیده است؟!! چه انگیزه‌هایی در پس این پول‌پاشی‌های مشکوک وجود دارد؟ 5⃣ آیا کمترین شرط مرجعیت، برخورداری از اجازه اجتهاد مراجع تقلید ماضی نیست؟ به استناد اجازه اجتهاد کدامیک از مراجع مسلّم و فقهای کبار حوزه، اعلام مرجعیت می‌کنند؟ آیا مراجع تقلید فعلی و بزرگان دینی و فحول علمی کنونی حوزه‌‌های علمیه، فقاهت و اجتهاد مدعیان را تأیید کرده‌اند؟ 🔻 سؤالات بسیار و ابهامات دیگری هم مطرح است؛ که در صورت تداوم اقدامات این مرجع خودخوانده، به تدريج مطرح خواهد شد؛ اما همگان بدانند متدینین در برابر بدعت سکولارها در هجمه بی‌سابقه به کیان مرجعیت ساکت نخواهند نشست. حتی با عملیات ایذایی و سرگرم‌سازی حوزه‌ها -توسط عناصر فریب‌خورده به مسائل حاشیه‌ای- نخواهند توانست حاشیه امنی برای خود دست و پا کنند که به تعبیر آیت الله‌العظمی وحید خراسانی «خوشا به حال کسانی که پا از گلیم خود دراز نکردند». @Manahejj
🌀 فردا دوشنبه ۳۰ ماه مبارک رمضان است 📝 سه شنبه عید فطر خواهد بود 🖋 ستاد استهلال دفتر امام خامنه‌ای 🔹 ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام کرد هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت رؤیت نشد و فردا دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ مطابق با ۳۰ رمضان المبارک ۱۴۴۳ هجری قمری خواهد بود. @Manahejj
🌀 مراجعی که رؤیت هلال ماه برایشان ثابت نگردید طبق اخبار رسیده رؤیت هلال برای آیات عظام امام خامنه‌ای، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، سیستانی، شبیری زنجانی، سبحانی، جوادی آملی و مظاهری (حفظهم الله) ثابت نگردید و سه شنبه عید فطر است. تاکنون دفتر هیچ‌یک از دیگر مراجع، خبری مبنی بر اثبات ماه شوال صادر نکرده‌اند. @Manahejj
🌀 گزارش رسمی استهلال ماه شوال المکرم ۱۴۴۳ ه‍ . ق 🖋 دفتر امام خامنه‌ای ❇️ الف- مشخصات نجومی هلال در شامگاه یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ (۲۹ رمضان ۱۴۴۳) زمان مقارنه ماه و خورشید: ۵۸ دقیقه بامداد روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ زمان غروب خورشید: ساعت ۱۹:۵۱ زمان غروب ماه: ساعت ۲۰:۳۱ ارتفاع ماه: ۶.۶ درجه مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۴۰ دقیقه سن ماه: ۱۸ ساعت و ۵۳ دقیقه فاصله زاویه ای ماه و خورشید: ۸.۱ درجه ❇️ ب ـ پیش‌بینی تقاویم و نظر کارشناسان رؤیت هلال تقویم رسمی کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، و کارشناسان رؤیت هـلال، پیش‌بـینی کرده‌اند هـلال ماه شوال در غـروب روز یکشنبه در شرایط جوی بسیار مساعد، با چشم مسلح، به سختی احتمال رؤیت دارد. لکن با توجه به نامساعد بودن هوا در بیشتر استانها و نیزضعیف بودن مشخصات اصلی این هلال، گروه‌های رصدی موفق به رویت هلال شوال نشدند. ♨️ بنابراین ماه رمضان ۳۰ روزه است و غرّة ماه شوال (عید سعید فطر) روز سه شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه خواهد بود. ❇️ ج ـ گزارش‌های رسیده در همین راستا ستادهای استهلال و گروه‌های رصدی در سراسرکشور به همراه تجهیزات رصدی درغروب روز یکشبه اقدام به استهلال نمودند که نتیجه آن به قرار ذیل است: 1⃣ مناطقی که هوا صاف بود و هلال رؤیت نشد: ❌❌❌❌ 2⃣ مناطقی که هوا غالباً ابری، بارانی و یا غبارآلود بود و هلال رؤیت نشد: استان خراسان رضوی : گروه طلاب، مشهد، قوچان، گناباد، خواف، باخزر، بجستان، نیشابور، طرقبه، گلبهار، درگز استان کرمان : کرمان، مرکز تحقیقات، هفت باغ، سیرجان، بردسیر، دکل صدا و سیما، زرند استان مرکزی : اراک، خمین، محلات، تفرش، کمیجان، ساوه، زرندیه، نصر آباد استان خراسان جنوبی : طبس، خضری، فردوس، سه قلعه، سرایان، بشرویه استان فارس : شیراز، بوانات، لامرد، زرقان، لار، سی سخت استان تهران: تهران، شهرری، برج رضوان، طالقان، جاده قم استان سیستان و بلوچستان : زابل، ایرانشهر، چابهار، زاهدان استان ایلام : ایلام، مهران، آبدانان، ایوان غرب، دهلران استان قم : قم، پردیسان، رصدخانه امام علی علیه السلام استان اصفهان : اصفهان، شهرضا، دولت آباد استان خراسان شمالی: بجنورد، اسفراین استان خوزستان: اهواز، دزفول، خرمشهر، ماهشهر استان بوشهر: بوشهر، گناوه، اهرم استان چهارمحال بختیاری : بروجن استان هرمزگان : رودان، بندرلنگه استان سمنان : سمنان، دامغان استان آذربایجان شرقی : تبریز استان یزد : یزد، اردکان، میبد استان زنجان : زنجان استان اردبیل : اردبیل استان قزوین : قزوین استان گیلان: رشت استان گلستان: گرگان @Manahejj
🌀 هلال ماه شوال نزد آیت‌الله وحید خراسانی ثابت نشد 🔸 در اطلاعیه دفتر معظم‌له آمده است: باسمه تعالی؛ هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت برای حضرت آیت‌الله العظمی وحید خراسانی ثابت نگردید. بنابراین روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، از جهت شرعی گرفتن روزه واجب می‌باشد. 🌐 اجتهاد @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 خدایا ما را هم جزء اهالی این ماه حساب کن 🎥 مرحوم صفایی حائری @Manahejj
🌀 نیاز فردا به مطهری‌ها 📌 مناهج: سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلم گرامی باد @Manahejj
🌀 چرا باید آثار شهید مطهری را خواند؟ 📝 به مناسبت ١٢ اردیبهشت سالروز شهادت شهید مطهری (ره) 🖋 حمید کمالی اردکانی؛ مدیر حوزه علمیه امام صادق علیه السلام اردکان و مدرس و پژوهشگر آثار شهید مطهری 🔸 ما اندیشمندان بزرگی در عرصه تولید و نشر فکر اسلامی داریم که هر کدام مانند خورشیدی می‌درخشند. ولی در این میان استاد شهید مطهری (ره) دارای مجموعه ویژگی‌هایی است که می‌تواند در عصر حاضر مرجع علمی و فکریِ جوانان و نقطه آغاز مناسبی برای آشنایی با تفکرات اسلامی باشد. ✅ برخی از این ویژگی‌ها به این شرح است: 1⃣ آثار شهید مطهری که نمود شخصیت ایشان است دارای بوده، شامل مباحث اخلاقی، تربیتی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی و .... است. 2⃣ پشتوانه آثار و مطالب ایشان، قرآن، روایات و عقل است که توسط ذهن فقیهانه و حکیم ایشان به پختگی و نضج رسیده است. 3⃣ بیان استاد چه در سخنرانی‌ها و چه در نوشتجات، روان، سلیس و به تعبیر حضرت امام قدس سره، برای عامی و عارف سودمند و فرح‌زاست. 4⃣ روش شهید مطهری است. ایشان به عرصه جامعه و نیازهای فکری آن نگاه می‌کرد و مسائل روز را بیرون می‌کشید و با فکر صائب خود سنجش می‌نمود و فراورده‌های قوی و مناسب نسل جوان، آماده و به جامعه تقدیم می‌نمود. 5⃣ روحیه شهید مطهری که در آثار ایشان موج می‌زند دیگر ویژگی آثار ایشان است. ایشان ضمن دغدغه نسبت به شناخت و معرفی اسلام ناب، بدون تعارف به نقد درونی جامعه مسلمانان و حتی روحانیت که خود برخاسته از آن است می‌پردازند. 6⃣ اتقان مطالب آثار شهید مطهری مسأله مهم دیگری است. بهره‌بردن از اساتید بزرگی چون علامه طباطبایی، امام خمینی و آیت الله بروجردی از ایشان شخصیتی مبرز و اهل اتقان ساخته بود که این مسأله در آثار ایشان به خوبی هویداست. 7⃣ معرفی اسلام‌ ناب درآثار ایشان. هر چند عناوین کتاب‌های ایشان متعدد است ولی همه در یک راستا و برای معرفی اسلام ناب است. اسلام ناب یعنی اسلام به دور از که غالبا توسط عوام به دین بسته شده و که بیشتر توسط خواص دین را به افراط یا تفریط سوق می دهد. ❇️ این ویژگی‌ها و دیگر ویژگی‌های ناگفته باعث شده است هنوز آثارایشان زنده، انسان ساز و حیات بخش باشد. امید است همه مشتاقان به ویژه معلمان، مربیان، وعاظ و خطبا و روحانیون بیش از پیش با آثار ایشان آشنا شوند و به تعبیر مقام معظم رهبری زمینه را فراهم آورند. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 شاخص‌های رؤیت هلال ماه 🎥 توضیحاتی بسیار مفید راجع به رؤیت هلال 🔻 انواع ماه قمری 🔻 اصطلاحات علمی درباره رؤیت هلال 🔻 چرا برخی کشورها زودتر از ایران، عید فطر اعلام می‌کنند 🔻 و ... @Manahejj
🌀 شهید مرتضی مطهری، طلبه‌ای جامع 🖋 بی‌بی معصومه سجادی 🔸 مرتضی مطهری طلبه‌ای بود که خداوند کریم، به ایشان ۶۰ سال فرصت (عمر) داد. او تا ۳۱ سالگی این فرصت را، به آموختن علوم اسلامی، تبیین و تعلیم دین به معنای واسع کلمه اختصاص داد. 🔹 شهید مطهری درس‌هایش را عمیق می‌خواند تا بفهمد و بعد درباره‌ی آن تفکر می‌کرد و پس از فهمیدن، با تهذیب نفس آن فهم را صیقل می‌داد، برای همین او دارای قوّت فکری و اندیشه‌ای قوی شد. 🔹 وقتی درس هایش را خوب فهمید، از ۳۱ سالگی وارد میدان‌هایی شد که کسی وارد نشده بود و ورود به آن عرصه‌ها برابر بود با چالش علمی عمیق، وسیع و تمام‌نشدنی. شهید مطهری در حوزه‌ی علمیه، هم انسان جرأتمند، شجاع، بصیر و با اعتماد به نفسی شده بود و هم مؤمنی که به آنچه از آن دفاع می‌کرد، یقین پیدا کرده بود. 🔹 او جانانه با قدرت اخلاص، ایمان و علمی که داشت، میدان لیبرالیسم، میدان تفکرات غربی و میدان تفکرات مارکسیسم، میدان خرافات، میدان انحرافات و میدان کج‌روی‌های عقیدتی، میدان التقاط، میدان نفاق، میدان تهاجم فرهنگی غرب و شرق، میدان شبهات را به چالش می‌کشید و مردم، خصوصا جوانان و نوجوانان را از چنگال مسموم آنها، نجات می‌بخشید و بر یاران و پیروان آگاهِ امام حاضر خویش، فوج فوج می‌افزود. ❇️ مرتضی مطهری فهمیده بود طلبه‌بودن یعنی پاسداری از اعتقادات مردم و کمر همت‌بستن و پایه‌های فکری نظام اسلامی را مستحکم‌کردن؛ و واردشدن به میدان رفع شبهات و مواجهه با عمده‌ترین سؤالات ذهنیت جامعه‌ی جوان و تحصیلکرده و روشنفکر کشور. سپس پاسخگویی به آنها براساس منطق قرآنی، تفکر و فلسفه‌ی اسلامی. برای همین مرتضی سرش در لاک خودش نبود! منزوی و بی‌تفاوت نبود. بلکه خود به سراغ دانشجوها، مهندس‌ها و پزشکان می‌رفت. حتی سراغ موضوعات فراتر از این مرزوبوم! سراغ مسئله‌ی فلسطین! به دلیل حمایت از فلسطین، ساواک او را به زندان برد آن هم زندان انفرادی. 🔹 مطهری اهل گریه بود؛ نه جلوی ساواک، بلکه در نیمه‌های شب؛ نزد خداوند خالق و ناظر. برای همین وقتی از زندان آزاد شد قوی‌تر از قبل، رفت سراغ مساجد. مسجد امام الجواد، حسینیه ارشاد که با کمک چند تن از همفکرانش تأسیس کرده بود، مسجد جاوید، مسجد ارک. در مساجد سخنرانی می‌کرد و رو در رو با مردم سخن می‌گفت؛ که ساواک مجدداً او را دستگیر می‌کند. نه بازداشت ساده؛ که با سیلی و شکنجه‌های سخت ساواک مواجه بود. 🔹 مرتضی مطهری شخصیتی بود که خطر سران سازمان مجاهدین خلق ایران را خیلی زود فهمید و دیگران را از همکاری با منافقین باز داشته بود. 🔹 معلمِ شهید مرتضی مطهری؛ استاد دلسوز و مجاهدِ راه فکر و عقیده اسلامی، این سعادت را پیدا کرد که با شهادت خود، قبولى این مجاهدتِ طولانى‌مدّت را از خداوند متعال دریافت کند. او به دست کسانی به شهادت رسید که از تبیین و روشنگری‌های وی ضربه خورده بودند. 🔹 حال این روشنفکر شهید؛ سخنرانی‌های غرّا از نوع تحقیقی و کتب بسیاری با قلمی توانا، برای ما به عنوان حجّت، در مسیر تبیین و روشنگری به یادگار گذاشته است تا به ما بگوید در میدان‌های جدید عقیدتی، راه شهادت از مسیر جهادتبیین نیز می‌گذرد و این عرصه‌ها جای خالی مجاهدِ طلبه‌ی بصیر را با تمام وجود، استمدادگونه، بلند فریاد می‌زنند. 🔹 روز معلم، روز شهادت متفکّرِ بزرگ جهان اسلام، مجاهد فی سبیل الله و یار صدیق امامین انقلاب اسلامی " شهید مرتضی مطهری" گرامی باد. @Manahejj
🌀 اعمال شب و روز عید فطر مخصوصا از نمازهای شب عید فطر غافل نشویم ان‌شاءالله: ❇️ نماز هزار و یک قل هو الله ❇️ نماز ۱۴ رکعتی (هر رکعت حمد و آیت الکرسی و سه قل هو الله) ❇️ نماز ده رکعتی که تفصیل آن در اقبال الاعمال و کتب مربوط آمده است. احیای شب عید فطر کمتر از شب قدر نیست... 💐 عیدتون مبارک؛ طاعاتتون مقبول. التماس دعا @Manahejj
🌀 آیا از نظر مراجع عظام تقلید، سکولارهای مدعی مرجعیت، فریبکار و دروغگو هستند؟! 🔸 سال ۱۳۹۶ بود که آیت‌الله العظمی وحید خراسانی در جلسه‌ای که سران موسوم به نشست اساتید با ایشان ترتیب داده بودند، با آگاهی بر مطالبات مخاطبین خود و اطلاع از سودای مدعیان مرجعیت، از زهد و دنیاگریزی مراجع تقلید ماضی گفتند؛ تا آنان که تشنه‌ی مرجعیت و مناصب دنیایی هستند، دندان طمع خود را بکشند و به یاد خدا و آخرت خویش بیفتند. 🔹 مع‌الأسف نصایح این مرجع تقلید، نه تنها در دلهای مملو از حبّ دنیا و حبّ مقام، مؤثر نیفتاد، بلکه با حرکت تبلیغاتی پرشتاب و فرار به جلو، در محافل خصوصی و نشستهای علما و فضلا و متدینین، دائما زمزمه کردند که ما شاگرد خاص آقای وحید هستیم! ما اجازه اجتهاد و حتی مجوز نشر رساله از ایشان داریم! تا جاییکه مدعی شدند ایشان احتیاطات خود را به ما ارجاع می‌دهند!! 🔹 تکثیر این وسوسه‌ها در ذهن و دل متدینین، باعث شد آیت‌الله العظمی وحید در سال ۱۳۹۷ و این بار صریح‌تر از قبل، بساط این حرف و حدیث‌ها را جمع کنند و برای همیشه ماهیت سکولارهای حوزوی و مدعیان مرجعیت را افشا سازند. ✅ معظم له، در پاسخ به این پرسش که «آیا حضرتعالی به شخص یا اشخاصی از تلامذۀ خود یا غیر آنها، توصیه فرمودید (ولو اشارتا) که رسالۀ عملیه چاپ نمایند؟» صريح و شفاف، آب پاکی را بر دست سودجویان و سودازدگان مرجعیت ریختند: «أبداً حتی إشارةً، اگر کسی هم ادعا کرد نفی کنید، ما خودمان در کار خودمان گیر هستیم تا برسد به کار دیگران» 📌 دستخط معظم له در سایت ایشان موجوداست: b2n.ir/AntiSoda @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 باید برای بعد از ماه مبارک رمضان فکری کنیم 🎥 حجت‌الاسلام نظافت @Manahejj
🌀 ثبت‌نام بن کتاب برای طلاب و اساتید 🔸 سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای طلاب و دانشجویان ۳۵۰ هزار تومان و برای اعضای هیئت علمی ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود. 🔹 بن خرید، تنها در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران قابل استفاده است و به کد ملی متقاضیان اختصاص پیدا می‌کند. 👈 ثبت نام بن کارت 📚 سایت نمایشگاه مجازی کتاب @Manahejj
🌀 جای خالی پرسش و پاسخ عمومی طلاب با مسؤولان نظام 🖋 محمد حق پرست 🔸 یکی از نکات مطرح‌شده در جلسه رهبر انقلاب با دانشجویان این بود که مسؤولان دستگاه‌های مختلف به دانشگاه بروند و به سؤالات دانشجویان پاسخ دهند. این باید در حوزه علمیه هم احیا شود به ویژه مسئولانی که وظیفه ایشان مستقیم با فعالیتهای فرهنگی و دینی در ارتباط است، باید ارتباط مستمر با بدنه طلاب و حوزه داشته باشند. بسیاری از طلاب گوش شنوای مردم هستند و باید دغدغه‌های مردم را به مسئولان منتقل کنند. ♨️ مردم کمتر با دانشجویان درباره مشکلات می‌گویند ولی با تمام معممین از مشکلات خود می‌گویند و از آنها مطالبه دارند. ❗️اما تا چه شود مسئولی پا به حوزه بگذارد و پاسخگو باشد که النادر کالمعدوم است. اینکه مسئولان با حوزه علمیه غریبه هستند، بخشی از آن به خود حوزه هم برمی‌گردد که آنچنان که بایسته بوده پیگیر مطالبه از مسئولان مختلف نبوده‌اند، یا حداقل حساسیتی از سوی حوزه نسبت به اخبار آن مسئولیت دیده نشده است. 🔹 البته برخی مسئولان به مجمع نمایندگان آمده‌اند ولی معمولا سؤالات جدی در آنجا مطرح نشده و خبر کامل محتوای جلسات هم منتشر نشده است. ‼️ دوازده سال رئیس مجلس از حوزه انتخابی قم بود، ولی یکبار هم به میان طلاب نیامد یا دعوت نشد برای پرسش و پاسخ. 🔹 شاید کسی بگوید سؤالات طلاب همان سؤالات دانشجویان است، اما چنین نیست؛ چون نوع دغدغه طلاب با دانشجویان متفاوت است. شاهد این تفاوت، در رفتارها و کنشهای اجتماعی و سیاسی طلاب و دانشجویان است. 🔹 طلاب و فضلا نسبت به دانشجویان کرسی سخنرانی بیشتری دارند و ارتباط با ایشان باید قوی‌تر از دانشگاه باشد ولی واقعیت برعکس است. ✅ بنابراین وظیفه روابط عمومی حوزه است که برای جلسات عمومی طلاب با مسئولان، تدبیری بیندیشد و شور و حالی ایجاد کند. @Manahejj
🌀 معیشت طلاب نجف؛ فقر یا راحت؟ 📝 نجف اشرف کما رأیتُ 🖋 مهدی اعتمادی یک. مقدمه 🔸 نجف اشرف به معنای عام آن (نجف وکوفه وحومه) جدای از شرافت جغرافیایی که اصلی‌ترین آن مرقد نورانی مولی الموحدین آقا علی بن ابی‌طالب صلوات الله علیه می‌باشد، حیثیت علم و تحصیلات حوزوی و نظام زندگی طلبگی آن، نکته‌ی قابل توجه و ارزشمندی است که آشنایی تاریخی این جهات شاید لازم المطالعه باشد. 🔹 نجف را به معنویت می‌شناسند و استاد اخلاق؛ که خود نکته ارزشمند دیگری است. این هم اقتضاء بیان مطلب دارد و لکن بحث اصلی که در این مقام وجیزه‌وار اشاره دارم بحث معیشت طلاب نجف است. دو. دیروز و امروز معیشت طلاب 🔹 زندگی‌نامه و خودنوشته‌های علمای نجف به خوبی می‌تواند احوال معیشت طلاب زمان سابق را تبیین کند و برای قضاوت صحیح از رشد و ترقی معیشت طلاب این زمان باید با تاریخ گذشته آشنا بود تا تحلیل و قضاوت به حق بیان شود. ❇️ ناگفته نماند معیشت طلاب باید به تناسب احوال افراد جامعه و علمای زمان بررسی شود؛ یعنی نسبت به زندگی بقیه‌ی مردم و مراجع و آقازادگان وعلمای دیگر باید سنجید. لذا فقیر و غنی‌بودن را به نسبت زمانه باید بررسی کرد؛ نه صرفا مقایسه‌ی حال با گذشته. ♨️ شاید یک زمانی به «یک اتاق کوچک اجاره‌ای و هفته‌ای یک وعده غذای گرم» زندگی متوسط صدق می‌کرد؛ و فقر هم به معنای داشتن یک دست لباس و یک زیرانداز بود. اما فی زماننا هذا وضعیت معیشت طلاب نسبت به وضع سایر مردم و حتی علما و آقازادگان، چگونه است؟! ❓آیا طلاب امروز همچون طلاب گذشته با علما و آقازادگان هم‌طبقه‌اند؟! سه. حکایت طلبه مسافرکش 🔹 صرفا یک نمونه را بیان می‌کنم؛ قضاوت با خواننده‌ی محترم: شب سی‌ام ماه مبارک رمضان ساعت حدود ۱۱شب، تقاطع شارع شیخ طوسی رحمت الله علیه و وادی السلام، برای تشرف به کربلاء معلی منتظر ماشین سواری بودیم. خودروی شیک و مناسبی ترمز کرد، گفتیم کربلاء؟ اشاره کرد بیایید جلوتر. متوجه قبای تاکرده روی صندلی جلوی ماشین شدم. گفتم چون طلبه است شاید مجانی می‌خواهد سوار کند. اما وقتی صحبت کردم متوجه شدم بحث کرایه است. گفتم ۱۲ دینار تا نزدیک حرم امام حسین صلوات الله علیه؟ او اصرار به ۱۵ دینار دربست داشت. به هرحال با ۱۵ دینار به تفاهم رسیدیم و عازم کربلاء شدیم. شروع به گپ و گفت با این طلبه‌ی راننده شدیم. از سادات نجیب و اصیل النسب، مشغول تحصیل درس خارج، متأهل و مستأجر بود. ۳۲۰ هزار دینار شهریه می‌گرفت و ۲۵۰ هزار را بابت اجاره‌ی منزلی در محله‌های دور از حرم پرداخت می‌کرد. سختی زندگی بعض اوقات او را به مسافرکشی شبانه وا می‌دارد. شاید دو سه ساعت کار کند؛ هرچه باشد کمک معیشت است. حتی گاها مقصد کاظمین یا سامراء را طی میکند. عمامه و قبا و عبا را در آغوش گذاشته و البته عبایش را روی عمامه انداخته بود که در نگاه اول معلوم نشود طلبه است. در بین راه نزدیک تفتیش، عمامه بر سر می‌گذاشت و پلیس به راحتی و احترام اجازه‌ی عبور می‌داد؛ تا اینکه بالاخره به کربلاء رسیدم.... چهار. معیشت در منظر شیخ مسؤول 🔹 روز سی‌ام ماه مبارک به هنگام بازگشت، صندلی بنده در هواپیمای مقصد تهران در کنار شیخی بود که همراه خانمش همسفر با ما بود. باب صحبت باز شد متوجه شدم ساکن نجف اشرف و سالیانی پیش در قم بوده‌اند که بعد از سقوط صدام به نجف بازگشته‌اند. فارسی تقریبا خوب تکلم می‌کرد و از قضا، با تشکیلات دفتر یکی از مراجع عظام حفظه الله مرتبط بود. من هم فرصت را غنیمت شمرده، با اشاره به تعداد کم طلاب نجف، گفتم ظاهراً معیشت اقتصادی این جماعت ذوالعزة و الاحترام مناسب نیست. مستند بنده هم همان ماجرای طلبه‌ی راننده بود. متأسفانه ایشان به جای حل صورت مسأله پاسخ داد: مخصوص طلاب نجف که نیست؛ طلاب قم هم در اسنپ، رانندگی و کار می‌کنند. و اینکه پول و وجوهات کم است و اینکه بالاخره طلاب باید قناعت کنند و با نان و نمک بسازند. آن طلبه‌ای که می‌گویی هم مگر نه اینکه ماشین خوبی داشته؟ پس وضع خوبی دارد و اینها [مشکلات معیشتی] بهانه است! 🔹 در جواب عرض کردم اولا تعداد طلاب نجف به نسبت طلاب قم بسیار کمتر و غیر قابل مقایسه است. و در مورد آن طلبه هم به ذهنم رسید اولا از کجا معلوم ماشین مال خودش باشد؟ ثانیا کار و رانندگی در نجف خصوصا مسافرکشی بین شهری، اقتضاء ماشین خوب دارد و چه بسا با قرض، این وسیله‌ی کار را تهیه کرده است تا ممری برای زندگی باشد. ♨️ خلاصه اینکه تا این نوع افراد و تفکرات و مدیریت هست نتیجه این می‌شود که نجف همان نجف است و درد نیز همان درد. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 گلایه حاج قاسم سلیمانی به جایگاه اندیشه امام و آیت‌الله خامنه‌ای در سیستم آموزشی کشور به مناسبت 🔹پی‌نوشت: متاسفانه جای اندیشه های ناب امام و رهبری در حوزه خالی است و برای اندیشه‌های ناب رهبری که در کتبی چون طرح کلی، انسان۲۵۰ساله، تفسیر سوره برائت و ممتحنه و... بیان شده، جایی در دروس رسمی حوزه وجود ندارد! ❗️ حاج قاسم جز با تمرکز و انس با بیانات امامان انقلاب، به این اوج نمی‌رسید! اگر دنبال تربیت حاج قاسم فقیه، حاج قاسم خطیب، حاج قاسم فیلسوف هستید، دروسی که کتب رهبری و امام باشد را رسمی کنید! اگر هم رسمی نشد خود طلاب بدانند برای حرکت در راه حاج قاسم، حتما یک سیر مطالعاتی از بیانات رهبری داشته باشند. @HozeTwit
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 جای خالی پرسش و پاسخ عمومی طلاب با مسؤولان نظام 🖋 محمد حق پرست 🔸 یکی از نکات مطرح‌شده در جلسه ر
🌀 مسئولان حوزه! به میان طلاب بیشتر بیایید 🖋 محمد حق پرست 🔸 استاد فرخ فال آن زمان که مدیر وقت حوزه علمیه قم بودند، به خوابگاه ما تشریف آوردند. توقع درس اخلاق داشتیم اما ایشان گفتند، جلسه پرسش و پاسخ است. راستش اولین بار بود که چنین جلسه‌ای با مدیران ارشد حوزه داشتیم. اولین نفر دست گرفتم و درباره رسائل و مکاسب و کفایه انتقاداتی مطرح کردم. دیگر طلاب هم می‌گفتند احسنت احسنت. حاج آقا در پاسخ گفتند، اعتراضات به جاست و شرحی از برنامه‌های آینده ارائه دادند. به بقیه سؤالات طلاب هم پاسخ دادند و بعضی انتقادات را هم پذیرفتند. بعد از آن هم دیگر مسئولی به خوابگاه نیامد. 🔹 در یادداشت قبلی بحث از ضرورت رواج پرسش و پاسخ مسئولان کشور با طلاب گفتیم. اما جلسات پرسش و پاسخ مسئولان خود حوزه با طلاب نیز رونق چندانی ندارد. ♨️ طلاب سؤالات زیادی از برنامه‌ها و مصوبات دارند. علاوه بر اینکه مسئولان تقریبا هیچ گزارشی از فعالیتهایشان به طلاب نمی‌دهند. ما از مسئولان مملکت گلایه داریم که چرا مردم را قانع نمی‌کنند، اما همین گلایه در میان مسئولان حوزوی هم وجود دارد که از قانع کردن مخاطب خاص و محدود ناتوانند. طرح‌ها و مصوبه‌هایی را به صورت غافلگیرانه اجرایی می‌کنند فقط با این دلیل که با چند استاد مشورت گرفته‌اند. 🔹 هنوز طلبه‌ها از مصوبه چند سال قبل برای آموزش سطوح عالی گلایه دارند که به نام تحول، عملا دو سال دیگر اضافه کردند با اینکه رسما مخالف فرمایشات رهبری در کم‌کردن سالهای آموزش مقدمات و سطح بود. 🔹 قطعا مسئولان با نیتها و اهداف خوبی برنامه‌ریزی می‌کنند، اما گاها غریبه‌بودن ایشان با طلبه‌ها و ضعف در همراهی‌کردن طلاب، نتیجه‌اش شده کثرت گلایه‌ها و اعتراضاتی که گویا همیشه بی‌جواب می‌مانند و با سکوت مسئولان سپری می‌شود. بگذریم از آنهایی که خلاف بدیهیات برنامه‌ریزی و فرمایشات رهبری است. 🔹 گرهی که راحت باز می‌شود نباید به گره کور تبدیل شود. برنامه‌هایی که می‌توانند فرصت باشند، نباید زمینه گلایه و ناامیدی شود. راهش هم فقط توجیه و روشن‌کردن طلاب است. @Manahejj
کتابخوانی-بخش 17.pdf
2.61M
🌀 قسمت هفدهم محدوده مسابقه 📝 مسابقه بزرگ کتابخوانی آشنایی با بیانات امام تحول ❇️ موضوعات این قسمت: ➖ تدوین کتب درسی ➖ خودداری از حرکات انقلابی ➖ هدفمند کردن امتحانات ➖ اهمیت دروس سطح در روند طلبگی ➖ تحول در روش‌ها ➖ تخصصی کردن رشته‌ها ➖ تولید نرم افزار دین و علم ➖ طبقه بندی استعدادها ➖ و .... 👓 برای یک آزمون قوی و با جوایز بسیار نفیس، خوب آمادگی کسب کنید. ✅ لینک ثبت نام در آزمون: Manahej.ir/page/Mosabeghe 📗 لینک تهیه کامل کتاب: https://taaghche.com/book/24389 📗 ادامه محدوده بصورت روزانه منتشر خواهد شد. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 توصیف عظمت علمی شیخ صدوق (قدس سره) 🎥 به مناسبت سالروز بزرگداشت شیخ صدوق 👤 شیخ المراجع و الفقها آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی (حفظه‌الله) 🔸 صدوق در جوانی از ری به بغداد می‌رود و آنقدر از نظر علمی سعه و قدرت داشته که همه مشایخ شاگرد او می‌شوند! کتاب‌های صدوق را ببینید غوغایی است، بهت‌انگیز! 🔹 یک چنین عالمی برای فراگیری احادیث امام‌رضا علیه السلام، به نیشابور می‌رود و بزازی می‌کند تا بتواند احادیث را فراگیرد و آن‌وقت کتاب عیون اخبارالرضا را می‌نویسد! 🔹 بعد از هزارسال قبرش خراب می‌شود و می‌بینند بدن سالم سالم است! ✅ ما وارث این علماییم و من بدون تعارف شرمنده‌ام... @Manahejj
🌀 شهید مطهری، پرچم‌دار جهاد تبیین 📸 یکی از سخت‌ترین جهادها 💠 امام خامنه‌ای 📌 مناهج: 🔢 اینکه جهاد، انواعی دارد را کم و بیش شنیده‌ایم. اما تابحال کمتر تبیین شده که جهاد تبیین از سخت‌ترین جهادها است. ❇️ جهادی که نیاز به علم و اجتهاد دارد؛ جهادی که هزاران نفر را می‌تواند از ظلمات جهل به نور حقیقت برساند. ❇️ جهادی که نقشه‌های شوم فرهنگی و عقیدتی کفار و منافقین را نقش بر آب و رسوا و بی‌تأثیر می‌کند. ❇️ جهادی که می‌تواند هم عاقبت مجاهدش را ختم به شهادت کند و هم شهیدپرور باشد. ✅ حال ببینید عظمت مجاهدانی مثل شهیدان مطهری، بهشتی، دستغیب، باهنر و ... مافوق ادراک است. ♨️ طلبه اگر در تحصیل کوتاهی نکند و پس از کسب علم و مهارت‌های لازم وارد عرصه تبیین و هدایت‌گری شود، یقینا وارث حقیقی انبیاست و با ایشان محشور خواهد بود؛ ان‌شاءالله. رزقنا الله توفیق الجهاد و الشهادة... @Manahejj
🌀 دردسر یا نعمت؟ 📝 تجربه‌ی تبلیغی 🖋 هادی چیت ساز 🔸 طبیعی است هیچ روحانی دوست ندارد حرف و متلک بشنود. ما روحانیون نماینده و سخنگوی هیچ مسئولی نیستیم و به کسی هم بدهکاری نداریم. ما فقط مدافع انقلاب هستیم و در عین حمایت از اصل حرکت انقلاب، خودمان منتقد ضعفهاییم و برای حل آن باید تلاش کنیم. 🔹 اما مردم گلایه‌ها و اعتراض‌هایی دارند. وقتی طلبه‌ای را می‌بینند، سخن به اعتراض می‌گشایند. راستش حق دارند چون مشکلات زیاد شده، اما وظیفه روحانیون چیست؟ 1⃣ گاهی واقعا تحلیل‌ها ناقص و یا اشتباه است. وظیفه ما تبیین درست و صحیح است. برای مثال تحلیلی ناقص و جهت‌دار یا شایعه‌ای بی‌اساس را از رسانه‌های بیگانه یا افراد بی‌خبر ممکن است شنیده باشند، طبیعی است باید آگاه شوند. یا مثلا ممکن است عده‌ای گمان کنند تمام مشکلات به رهبری برمی‌گردد، درحالیکه هر کاری در کشور وزیر و مسئول دارد و باید از آنها پیگیری کرد. مثلا مشکلات جهاد کشاورزی یک منطقه به رهبر ربطی ندارد و باید از طریق مجاری قانونی پیگیری کنند. 2⃣ گاهی نه برای اعتراض، بلکه گمان می‌کنند روحانیون می‌توانند برای مشکلاتشان کاری کنند مخصوصا در مناطق روستایی. نباید مطالبه و مشکل مردم را پشت گوش بیندازیم و فقط بشنویم. اگر بتوانیم از طریق ارتباط با مسئولان مربوطه خدمتی انجام دهیم، حتما باید پیگیری کنیم. تجربه‌های تبلیغی بسیاری وجود دارد که طلبه‌ای قدم بزرگی برای کشاورزی و دامداری یا اشتغال چند روستا برداشته و مثل یک چشمه جاری خدمتش برکت پیدا کرده است. اما اگر امیدی به حل مشکل نداریم، باز هم باید پیگیری‌های اولیه را انجام دهیم. کمترین تأثیرش این است که مسئولان فقط صدای مردم را نمی‌شنوند بلکه روحانیت را همراه مردم می‌دانند و برای حل مسئله تلاش می‌کنند. 3⃣ نهایتا اگر کاری از دست طلبه برنیاید، حداقل می‌توانیم گوش شنوایی برای همدردی با مردم باشیم. اینکه مردم مشکلاتشان را معمولا فقط برای روحانیت می‌گویند، بخاطر اعتمادی است که به این لباس دارند نه برای عقده‌گشایی. ♨️ پناه آوردن مردم به روحانیون، یک نعمت است که باید قدر آن را بدانیم نه اینکه با بی‌حوصلگی برخورد کنیم. این همان سرمایه اجتماعی اختصاصی روحانیت است که هیچ قشری ندارد و اگر با رفتارهای زننده برخورد کنیم، قطعا ضرر بزرگی خواهیم کرد. ❇️ کم نیستند کسانی که در مواجهه با رفتارهای خوب طلبه‌ها بعد از اعتراضشان، تازه عاشق آخوندها می‌شوند ولی اگر رفتار ناخوشی ببینند، رفتار یک نفر را پای کل صنف می‌نویسند. @Manahejj
🌀 تبیین مفاهیم عالی اسلامی همچون سلاح مؤثر عمل می‌کند 📝 ناگفته‌های فراوان اسلام 📌 مطالعه شماره جدید نشریه خط حزب الله: khl.ink/khat @Manahejj
🌀 طرح هدفمندی شهریه رهبری 📝 اطلاعیه منتشرشده در سایت شهریه طلبه و روحانی گرامی! سلام علیکم 🔸 با عنایات حضرت ولی عصر علیه السلام و همکاری مرکز مدیریت و مرکز خدمات، مرحله اول طرح کمک‌‌هزینه هدفمند توسط دفتر شهریه مقام معظم رهبری دام ظله به صورت اجرایی شد. 🔹 در این مرحله با تمرکز بر قدر متیقن اطلاعات، تعدادی از طلاب، اساتید و مبلغان مشمول طرح شدند. ❇️ در ماه‌های آینده طلاب محترم جامعه المصطفی صلوات الله علیه و آله و جاماندگان از محصلان، مبلغان و اساتید، بر اساس تلاش و هم‌افزایی مراکز مذکور و نهادهای متکفل امر تبلیغ، به تدریج به دایره شمول طرح اضافه خواهند شد. 📩 پیشنهادها و انتقادهای شما می تواند مسئولین محترم مراکز حوزه‌ای و تبلیغی را در فراهم آوردن اطلاعات دقیق‌ جهت خدمت‌رسانی مناسب‌تر یاری نماید. @Manahejj