7.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 گرفتار مباحث ذهنی هستیم؛ نه ارائهی راهکارهای عملی برای فرهنگ
🎙 امام خامنهای
📅 ۱۸ آبان ۱۳۸۵
#امام_حوزه
@Manahejj
🌀 تذکّرات آیتالله العظمی شبیری زنجانی دربارۀ برنامهی آموزشی جدید حوزههای علمیّه
📝 متن بیانات
🔸 مقام علمی مرحوم شیخ انصاری تا بدانجا بود که بزرگانی همچون میرزای شیرازی گوشزد میکردند که نمیتوان بهآسانی از کنار نظرات ایشان عبور کرد. مؤسّس حوزۀ علمیّۀ قم، مرحوم آیتالله العظمی حائری، ضمن نقل داستانی از مرحوم میرزای شیرازی اشاره کردند که: «میرزا به توضیح عبارتی از بحث طهارتِ شیخ انصاری پرداخت که ما آن را نفهمیده بودیم.»
در درس شیخ انصاری، بسیاری از فحول مجتهدین حضور داشتند و ایشان در مقابل مقام علمی شیخ، خاضع بودند.
🔹 «رسائل» شیخ انصاری از کتب ارزشمند اصولی است که مؤلّف، خود در اواخر عمر، آن را بهعنوان کتاب سطح تدریس میکردهاست. ویژگیهای علمی مهمّ این کتاب و ارزش والای آن و پذیرش کتاب در جامعۀ حوزوی، سبب شده که این کتاب بهطور طبیعی بهعنوان متن درسی و محور تحقیق قرار گیرد.
🔹 کتاب «کفایة الأصول» هم، از همان زمان مؤلّف، مورد توجّه علما قرار گرفتهاست. از مرحوم آقا رضی شیرازی شنیدم که مرحوم میرزا محمّدتقی شیرازی، در زمان حیات مرحوم آخوند، «کفایه» را تدریس میکردهاست؛ موقعیّت والای علمی میرزا محمّدتقی شیرازی نیز، بر اهل فضل پوشیده نیست.
🔹 از مرحوم آقا شیخ عبدالکریم خوئینی -که شاگرد مرحوم آخوند و مرحوم شریعت اصفهانی بود- شنیدم که میگفت: «منزل آقای شریعت اصفهانی، نزدیک محلّ تدریس آخوند بود و ایشان از پشتبام منزل به درس مرحوم آخوند گوش میکرد. صبحها که به درس آقای شریعت میرفتم، مطالب آخوند را سادهتر بیان میکرد و ما آنجا، تازه مطالب آخوند را میفهمیدیم.» کسانی همچون آقای شریعت، با آن جلالت، اینگونه با مطالب مرحوم آخوند برخورد میکردند.
🔹 دیگر بزرگان معاصر مرحوم آخوند نیز، مقام علمی ایشان را پذیرفته بودند؛ حتّی شنیدم که عالم بزرگ اهل معنای معاصر ایشان، مرحوم شیخ علیمحمّد نجفآبادی (متوفّای 1۳۳۲) در روز وفات خویش مایل بوده که از «کفایه» مرحوم آخوند، مطالبی برای وی بخوانند تا او بشنود.
🔹 توجّه خاصّ علماء به «کفایة الأصول» سبب شده که این کتاب، متن درسی و جایگزین کتب پیشین گردد و در این میان، هیچ الزامی در کار نبودهاست.
تکامل نظام آموزشی حوزه و ارتقای آن، سودمند است؛ امّا باید توجّه داشت که این صحیح نیست که به هر قیمتی، تحوّل در نظام آموزشی صورت پذیرد؛ بلکه مهمّ، ارتقای متون آموزشی است و تا وقتی که کتب علمی، در سطح بالاتری از «رسائل» و «مکاسب» و «کفایه» تدوین نشده که مورد پذیرش حوزههای علمیّه قرار گیرد، جایگزینکردن کتابهای دیگر، تنها افت تحصیلی را به دنبال دارد.
🔹 توجّه به این نکته لازم است که تدریس متون ارزشمند پیشین، این امتیاز را نیز دارد که طلّاب میتوانند از سالها تجربۀ اساتید گرانقدری که این کتب را با دقّت و حوصله تدریس کردهاند و بر زوایای آنها اشراف کامل دارند، بهرهمند شوند.
🔹 از سوی دیگر، این سه کتاب، سالها مورد توجّه و اعتنای بزرگان بوده و از زوایای گوناگون، بررسی و تحقیق شدهاند و علاوه بر حواشی و شروح بسیاری که در توضیح و تبیین و نقد مطالب این کتابها نگارش یافته، محور درسهای خارج فقهای برجسته در فقه و اصول بودهاند و جایگزینکردن آنها با متون دیگر -که به هیچوجه، این ویژگیها را ندارند- بهمعنای محرومساختن طلّاب و جامعۀ علمی از دهها سال پژوهش و تحقیق است و به تضعیف بنیانهای علمی حوزهها میانجامد و خسارت جبرانناپذیری به همراه دارد. اگر جمعی این کار را بکنند، در دیگران هم تأثیر میگذارد و حوزه به آن سمت حرکت خواهد کرد و این کمبود، دوباره جبران میشود.
🗂 #تحول_کتب_درسی
@zanjani_net
@Manahejj
🌀 تغییر رسائل و کفایه، ضروری است
📝 علم اصول پیشرفت کرده
👤 آیت الله العظمی سید محمدسعید حکیم (ره)
🔸 آیت الله العظمی سید محمدسعید حکیم، کتاب «الکافي في أصول الفقه» را به عنوان جایگزین کتب اصول سطوح عالی نوشتند و در مقدمه، بعد از تمجید از مؤلفین بزرگ آن دو کتاب، در مورد رسائل و کفایه، تصریح کردند:
«غير أن تطور العلم في هذه المدة الطويلة [گذشت یک قرن از کفایه] بفضل أعلام التحقيق الذين برزوا في الساحة، يفرض الحاجة لكتاب يخلفهما يتناسب مع ذلك التطور المشرّف، و يحاول التخلص من سلبيات الكتابين [الرسائل و الکفایة]، و أهمها عدم تناسبهما في العرض، و عدم وفاء الكتاب الأول بدورة أصولية كاملة، و الاختصار المشفوع بالتعقيد و غموض البيان في الكتاب الثاني [الکفایة]».
♨️ در بخشی دیگر از مقدمه الکافی با غصه به وضع حوزه (ظاهرا مراد حوزه نجف است) اشاره کرده و میفرمایند:
«یکی از دلایل اینکه تغییری در کتب درسی رخ نمیدهد این است که حوزه، #مدیریت_مرکزی ندارد و لذا بیش از یک قرن این کتب تغییری نکرد و اگر هم گاهی کتابی نوشته میشد، ساختار کتاب درسی نداشت و معطوف به بیان نظریات یک بزرگی بوده است».
🔻 ایشان در پایان و در کمال ناراحتی مینویسند: «و كانت وجهة نظرنا أن نجاح مشروع التجديد بعد غياب القرار المركزي في الحوزات يخضع لعوامل كثيرة و ملابسات معقدة لا تتسنى السيطرة عليها و لا الإحاطة بها، قد يكون أهمها خلوص النية مع اللّه تعالى الذي منه فيض التوفيق و التسديد».
📚 منبع: الکافي في أصول الفقه ١: ٥ - ١٠
🗂 #تحول_کتب_درسی
#مدیریت_حوزه_نجف
@Manahejj
🌀 نظرات و تذکّرات استاد شهیدی دربارۀ طرح تغییر متون حوزههای علمیّه
🔸 استاد محمّدتقی شهیدی پس از درس در حلقه درسی خویش، برای جمعی از فضلای حوزۀ علمیّۀ قم، مطالبی دربارۀ طرح تغییر متون حوزوی بیان فرمودند که بدین شرح است:
🔹 در تغییر متون درسی حوزهها، باید نظر مراجع عظام و ارکان حوزه رعایت شود و نظر ایشان بر نظر دیگران، مقدّم است. قوام و بالندگی علمی حوزه به امثالِ آیتالله شبیری زنجانی است و ارائۀ طرح جدید بدون تأمین نظر ایشان، به نظر اینجانب، اشتباه است.
🔹 در این طرح جدید که آن را عِدل طرح قدیم قرار دادهاند، هرچند ما در حسن نیّت برخی از عزیزان -مانند مدیر محترم حوزه- شکّی نداریم؛ امّا در عمل، جمعی از مدیران اجراییِ میانی، اعمال سلیقه کرده و مطابق تخییر، عمل نکردهاند؛ بلکه در عمل، طلّاب را به سوی طرح جدید سوق دادهاند! اگر گفته میشود که مشکل از زیرساختهاست، میتوان نتیجه گرفت که ارائۀ چنین طرحی در شرایط کنونی، صلاح نبودهاست.
🔹 بدون نامبردن از طرح جدید هم میشد برخی کتابهای معتبر مانند «حلقات» را -اگر مراجع بزرگوار، نظر مخالف، ابراز نمیکردند- بدون هیاهو، دستکم در برخی مدارس، پذیرفت؛ در این صورت، حسّاسیّتی نیز برانگیخته نمیشد.
🔹 در کتابهای جدیدی که مطرح شده، کتابهایی مانند «الفائق» و «الشخص الاعتباريّ» را تنها بهعنوان کتابی در کنار کتابهای درسی (و نه جایگزین آنها) میتوان پذیرفت. این دو کتاب، اگرچه نتیجۀ زحمات گروهی از استادان محترم است و در جلسات متعدّد بررسی شده؛ امّا در آن جلسات، سلیقههای مختلف، مطرح بوده و انتخاب مطالب و نظر نهایی، طبق ضوابط مطرح نزد ادارهکنندگان جلسات بودهاست و آن را به تکتکِ اعضا نمیتوان نسبت داد. البتّه، موضوعات خوبی در آنها مطرح و بحث شدهاست؛ امّا به هر حال، من جایگزینشدنِ آنها بهجای برخی کتابهای درسی را صلاح نمیدانم؛ البتّه، اگر بهعنوان متن درسی مستقلّ خوانده شوند، مانعی ندارد.
🔹 از این دو کتاب بگذریم، نگرانی این است که راه برای تدریس کتابهای ضعیف باز شود و این مسئلهای است که در آینده، برای حوزههای علمیّه، خطرناک است.
〰〰〰〰〰〰
📌 بیشتر بخوانید:
🌀 استاد شهیدی: با اینکه #حلقات بدیل اختیاری #کفایه بشود موافقم
https://eitaa.com/manahejj/5577
🌀 استاد شهیدی: حلقات، خوب و مفید است / قبول ندارم متن پیچیده علمیت را بیشتر میکند
https://eitaa.com/manahejj/5580
🗂 #تحول_کتب_درسی
@Manahejj
🌀 رسائل و کفایه سالهاست از متون درسی حوزه حذف شدهاند
🖋 علی مهدوی
❇️ حضرت آیتالله العظمی شبیری زنجانی -دام بقائه- که به راستی در فقاهت و تقوا از سرآمدان و بزرگان محترم حوزههای علمیه شمرده میشوند، دلسوزانه و خیرخواهانه نکاتی را در عظمت و اهمیت رسائل و کفایه و تهدید افت تحصیلی طلاب بر اثر کمرنگشدن این کتب فرمودهاند.
همه بزرگان و همچنین شورای عالی، دغدغهی رشد و اعتلای هرچه بهتر حوزه و روحانیت را دارند؛ لذا سخنان حضرت آیت الله العظمی شبیری نیز در غایت شفقت و دلسوزی و نگرانی برای آیندهی حوزههاست.
👈🏻 اما اگر شورای عالی -یا حتی مسئولین حوزه- خیلی پیشتر از آغاز طرح، چالشهای پیشروی حوزه در نظام آموزشی را برای مراجع و بزرگان حوزه تبیین میکردند، شاهد عدم همراهی برخی بزرگان با طرح تحول نبودیم.
🔹 باید تبیین میشد که سالهاست رسائل و مکاسب و کفایه برای بخش قابل توجهی از بدنهی سطوح عالی، به عنوان کتب درسی حوزه نیست! ولو اسم و امتحانش هست.
🔻 از آنجا که رسائل و کفایه با وجود اهمیت و علمیتی که دارند: به عنوان متن آموزشی نگاشته نشدند، دارای متونی مغلق هستند و انسجام آموزشی لازم بین مطالب آنها نیست تا هندسهی علم اصول را براحتی به طلاب سطوح عالی منتقل کند و افزون بر همه، نوع تحصیلی که طلاب در مدارس آموزش و پرورش داشتهاند، برای آنها ذائقهای ساخته است که نوعا طبع طلاب با کتبی همچون رسائل و کفایه سازگار نیست؛ لذا الزام این کتب بر همهی طلاب در این سطح، موجب سرخوردگی و یأس طلاب در فهم علم اصول میشود؛ مگر عده قلیلی که زحمت فهم این کتب را به جان خریدهاند و با مطالعه و تدرّس و شرح و مباحثه، فراز و نشیبهای فهم آن را بر خود هموار میکنند.
🔺 در مقابل، «کتاب حلقات» علاوه بر اینکه محتوای علم اصول را در سطح بالاتری به طلاب ارائه میدهد، بر سیاق آموزشی و روان نگاشته شده، دارای انسجام محتواست و طلبه متوجه ربط بین مسائل و هندسهی آنها میشود؛ و افزون بر همه، طلبه احساس رشد و یادگیری پیدا میکند.
♨️ حوزه سالهاست با افت شدید تحصیلی مواجه است؛ نه اینکه طلاب نمیخواهند درس بخوانند (که شاید عده قلیلی هم یافت شوند که حال درسخواندن نداشته باشند)؛ اما بسیاری، توان و حوصلهی فهم متون دشوار این کتب را ندارند. لذا سرخورده و آزرده و چه بسا افسرده از اینکه کتاب جایگزینی برای تحصیل رسمی نیست، دل از فهم این کتب بریده و به تلخیصخوانی -آن هم با هدف اخذ نمره قبولی- روی میآورند.
🔹 سالهاست، تعداد قابل توجهی از طلاب آزاد، حتی حاضر به خریدن و تورق کتب رسمی حوزه (یعنی رسائل و مکاسب و کفایه) نیستند؛ و به جای این کتب، به خریدن کتب تلخیص و نمونه سؤال و مطالعهی آنها در شب امتحان روی آوردهاند. تا جایی که در اذهان برخی اینگونه تداعی شده کأنّ علم اصول، علم بیثمر یا کمثمری است!!
🔹 نکتهی بسیار مهم اینکه گزاف نیست اگر بگوییم نود درصد از بدنهی حوزه، نمیتواند با این برنامهی سنگین درسی، با علم اصول مأنوس شود و حتی در اثر الزام آن، از علم اصول منزجر میشود. همانطور که حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی هم فرمودند: «توجّه خاصّ علماء به "کفایة الأصول" سبب شده که این کتاب، متن درسی و جایگزین کتب پیشین گردد و در این میان، هیچ الزامی در کار نبودهاست»؛ لذا این هم صحیح به نظر نمیآید که به هر قیمتی برای آحاد حوزویان یک برنامهی واحد، الزام شود؛ ولو به تبع آن، بسیاری از طلاب، انگیزهی تحصیل را از دست بدهند.
❓اگر یک عده، توان فهم مطالب شیخ یا آخوند رضوان الله تعالی علیهما را نداشته باشند، بهتر نیست کتابی به عنوان بدیل قرار داده شود که کار مرحوم شریعت اصفهانی را برای طلاب امروز انجام دهد و مطالب اصول را قابل فهمتر و سادهتر برای طلاب تبیین کند؟
✅ دغدغهی امروز شورای عالی که در واقع نمایندگان بزرگان حوزه هستند این است که در این دوراهی: یا راضی شوند بسیاری از طلاب، هیچ اصطیادی از علم اصول نداشته باشند یا تدبیری کنند که بدنهی سطوح عالی، حظّ حداکثری و بهرهی لازم را از علم اصول ببرند؛ کما اینکه ورودیهای درس خارج، حکایت از کیفیت علمی خیلی بهتر طلابی دارد که با حلقات، مأنوس بودهاند.
🔹 امیدواریم شورای عالی این دغدغهی خطیر را برای حضرات مراجع از جمله حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی که از سرمایههای کمنظیر حوزههای علمیه هستند تبیین کنند تا ایشان و دیگر بزرگان نیز موافقت و همراهی خود را با این طرح تحولی اعلام کنند.
🔹 همچنین امیدواریم #مرکز_مدیریت که دستاندرکار اجرایی این برنامه هست، ضعفها و برخی اشتباهات و تغایراتی که بین مصوبهی شورای عالی با آنچه در صحنهی واقعیت دارد اجرا میشود را شناسایی و برطرف کنند.
🗂 #تحول_کتب_درسی
#شورای_عالی
#افت_تحصیلی
@Manahejj
🌀 این شیوه صحیح نیست که طلاب در راه تحصیل آن کشته میشوند
👤 مرحوم آیت الله العظمی بهجت قدس سره
🔻 این را نمیشود قبول کرد که طلاب #رسائل را در سطح بخوانند....
📗 در محضر بهجت، ج ٢، ص ۴٨
#تحول_کتب_درسی
#رسائل
@Manahejj
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻از سوی نهادهای حوزوی و با حضور فرمانده کل سپاه؛
🔔 اجتماع بزرگ علما، فضلا و طلاب خواهر و برادر در حمایت از نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی برگزار میشود
📌 این مراسم پنجشنبه هفته جاری ۲۸ مهرماه از ساعت۹:۳۰ صبح در مصلی قدس قم برگزار میشود.
@HawzahNews
🌀 انتصاب اعضای شورای عالی حوزه علمیه مشهد مقدس
📝 حکم امام خامنهای
🔸 حضرت آیتالله خامنهای در حکمی اعضای شورای عالی حوزه علمیه مشهد مقدس را منصوب کردند.
متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 با سپری شدن بیش از شش سال از تشکیل شورای عالی مدیریت حوزه علمیهی مشهد مقدس که در شمار برترین مراکز علمی جهان تشیع است، اکنون با تشکر از کلیهی اعضاء محترم که در این مدت خدمات خالصانهئی به آن حوزهی محترم تقدیم کردند، آغاز دورهی جدید را با این خصوصیات ابلاغ مینماید:
1⃣ عضویت حضرات حجج اسلام: آقای حاج شیخ مهدی مروارید، آقای حاج شیخ محمّد مروارید، آقای حاج شیخ محمّد باقر فرزانه، آقای حاج سیّد مصباح عاملی، آقای حاج شیخ محمّد جواد نظافت یزدی، نمایندهی اینجانب در استان خراسان رضوی، تولیت آستان قدس رضوی، مدیر حوزه و دبیر شورا در صورت انتخاب از بیرون جمع مذکور.
2⃣ مدت این مسئولیت پنج سال است.
3⃣ تعیین دبیر شورای عالی و نیز مدیر حوزهی علمیه بر عهدهی جمع محترم مزبور است.
❇️ از خداوند متعال توفیقات حضرات آقایان را مسألت میکنم.
🖋 سیّد علی خامنهای
📅 ۲۴ مهر ۱۴۰۱
#حوزه_خراسان
@Manahejj
🌀 شیء لی شِفت فی النجف
(آنچه که از نجف دیدم)
📝 تلخیصات کتب حوزوی در حوزه نجف
🖋 م.ا کرمانشاهی
ثلاثة لیس لها نهایه
رسائل، مکاسب، کفایه
🔸 در کنار مزار جناب شیخ مرتضی انصاری اعلی الله مقامه الشریف متوقف شدم تا عرض کنم جناب شیخ ببینید نجف به چه روزی رسید!
♨️ سوق الحویش که در واقع بزرگترین بازار و مرکز فروش کتب حوزوی و دینی است؛ علاوه بر کسادی بازار و به قول بازاریها، پاخور نبودن آن (که مایه نگرانی است)، موضوعی که از دید اهل فن و تعمق، مغفول نمیشود فروش #جزوات و #تلخیصات مربوط به امتحان لجنه نجف است.
🔹 سیاستگذاران علمی این لجنه متوجه این نکته هستند که ریسمان باریکی که از نجف سابق باقیمانده با این ابتلاء به تلخیصخوانی، بطور کلی، فاتحه حوزه نجف خوانده میشود؟!
❓آیا این تلخیصخوانی و قبولی در امتحان لجنه، میتواند کشف از تحصیل دقیق و فاضلانه مقدمات و طی مراحل علمی قوی سطوح عالی باشد؟!
❓آیا با این تلخیصخوانی طلبه در درس خارج شرکت میکند یا جلسه خارش موی سر، که علامت حیران در فهم مباحث خارج است؟!
❓آیا با این تلخیصخوانی، درس خارج نمیشود درس خارج از ادله اربعه؟!
〰〰〰〰
❓در مورد حوزه قم نیز سؤال اصلی این است:
رسائل و کفایه کتب رسمی حوزه قم هستند یا تلخیص و نمونه سؤالات این دو؟
〰〰〰〰〰〰
📌 بیشتر بخوانید:
🌀 رسائل و کفایه سالهاست از متون درسی حوزه حذف شدهاند
https://eitaa.com/manahejj/5699
🗂 #تحول_کتب_درسی
#یادداشت_مهمان
#حوزه_نجف
@Manahejj
🌀 فتنه، وضع حمل کرد و نوزاد مرده روی دست آمریکا گذاشت
📝 شاهد جنگ احزاب جهانی علیه دین، انقلاب، ملت و کشور هستیم
👤 فرمانده سپاه در اجتماع عظیم حوزویان
🔸 امروز شرایط کشور و انقلاب مهم است و امروز #شب_قدر و روز قدر انقلاب و نحوه حضور در این صحنه خطیر تعیینکنندهی مسیر روشن انقلاب است.
🔹 این #فتنه عظیم جهانی از نیویورک، پاریس، لندن و بخش کوچکی از کشور ما امتداد یافت تا بتواند #اسلام را از بلوغ و مدیریت بر تحول منطقه خارج کند.
🔹 سردار سلامی با هشدار به بدخواهان ملت ایران، گفت: از دخالت در امور داخلی کشور دست بردارید به آل سعود میگویم به قصرهای شیشه ای پناه ببرید. این هشدار ما است. بیت شما عنکبوتی است. شما به اسرائیلی تکیه کردهاید که در حال فروپاشی است و این عاقبت کار شما است. آمریکاییها و انگلیسها هم بدانند و دست از اینکار خود بردارند. شما نتوانستهاید تحریم را اعمال کنید، کشتی ها را زدید، ما هم زدیم، هر حرکتی علیه ملت ایران انجام دهید،چند برابر ضربه می بینید.
📌 متن کامل:
hawzahnews.com/xbVY5
@Manahejj
🌀 شیخ علی تهرانی فوت کرد
📝 والله هرکس تیر به سمت این نظام انداخت، آواره شد
🔸 «علی مرادخانی ارنگه» معروف به شیخ علی تهرانی در سن ۹۶ سالگی درگذشت.
🔹 وی پس از پیروزی انقلاب به دلیل سابقه مبارزاتیاش به عضویت مجلس خبرگان قانون اساسی در آمد اما در همان سالها بهدلیل گرایشات کمونیستی خود که در آثار اقتصادیاش مشهود بود، به هواداری از مجاهدین خلق و بنیصدر پرداخت.
🔹 با عزل بنیصدر از ریاستجمهوری و شورش مسلحانه منافقین علیه نظام و مردم، وی مدتی بازداشت بود.
🔹 در سال ۶۳ همزمان با حضور منافقین در عراق، به این کشور رفت و پناهنده حکومت صدام شد و در رادیوی فارسی بغداد به تبلیغ علیه نظام میپرداخت و با حضور در اردوگاههای اسرا به فحاشی علیه مسئولان نظام و انقلاب میپرداخت.
🔹 با از بین رفتن کارکرد تبلیغاتی او برای صدام و منافقین، وی را در مرز ایران و عراق رها کرده و به مرزبانی ایران تحویل دادند!
🔹 شیخ علی تهرانی بعد از چند سال زندانی بودن، بهدلیل کهولت سن و بیماری مشمول رأفت اسلامی گشته و آزاد شد.
🔻 پس از تعیین آیت الله العظمی خامنهای از سوی امام خمینی قدس سره به عنوان امام جمعه تهران، حسادت و عنادی که شیخ علی تهرانی داشت، باعث شد نامهای توهینآمیز به امام خمینی قدس سره بنویسد و ملامتگونه درخواست تجدید نظر کند.
♨️ به خواست الهی جمهوری اسلامی باقی است؛ اما یک به یک معاندین و منافقین میروند؛ ولو جنگ احزاب به راه بیندازند.
✅ از آخرت وی بیخبریم؛ شاید توبه کرده باشد؛ اما میدانیم: «والله هرکس تیر به سمت این نظام انداخت، آواره شد» (شهید سلیمانی)
#شیخ_علی_تهرانی
@Manahejj
🌀 مرحله دوم ثبتنام شهرک مهدیه ویژه طلاب حوزه علمیه قم
🔸 مرحله دوم ثبتنام شهرک مهدیه ویژه طلاب حوزه علمیه قم از ۳۰ مهرماه آغاز و تا ۲۰ آبان ماه سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.
📄 شرایط ثبت نام:
۱- دارا بودن پرونده فعال در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم؛
۲- پیشرفت تحصیلی بر اساس مقررات معاونت آموزش حوزههای علمیه؛
۳- سکونت در شهر مقدس قم؛
۴- متأهل بودن؛
۵- تلبس دائم به لباس مقدس روحانیت؛
۶- عدم استفاده از منازل حمایتی و سازمانی (منازل آیات عظام، علما و روحانیون و ...)
۷- عدم اشتغال در هیچ یک از نهادهای دولتی و غیر دولتی به صورت پاره وقت یا ساعتی یا تمام وقت و همچنین مستمری بگیران از نهادهای کشور نیز امکان ثبتنام ندارند؛
۸- عدم مالکیت زمین، خانه و سایر مستغلات شهری و یا روستایی؛
🔺 شرایط و آیین نامه امتیازی به صورت کامل در سامانه پیشخوان (صفحه نخست مراحل ثبتنام) موجود میباشد.
🔻 طلابی که در دورههای قبل ثبتنام نمودهاند در صورت تقاضا، مجدداً باید در این دوره ثبتنام نمایند و ثبتنام دورههای قبل فاقد اعتبار میباشد.
✅ کلیه مدارک تبلیغی، ایثارگری و مدیریت اجرایی که از فروردین ۱۴۰۰ تأیید شده نیاز به بارگذاری مجدد ندارد.
🔹 کلیه مراحل ثبتنام، بارگذاری و اعلام نتایج از طریق سامانه پیشخوان قابل پیگیری است و طلاب محترم از مراجعه حضوری خودداری نمایند.
#مهدیه
#شهرک_مهدیه
@Manahejj