🌀 اکثریت دلخون از امتحان شفاهی
🖋 حمیدرضا باقری
🔸 یکی از #مشکلات بسیاری از سازمانهای ما و از جمله #حوزه این است که اصلا به اینکه «مخاطبشان چه میخواهد، چه فکر میکند، اصلا مشکلش چیست؟» فکر نمیکنند و نظر او را نمیخواهند!! مثل یک شئ یا گیاه که به صورت یکطرفه برایش میاندیشند و تصمیم میگیرند!
🔹 امروزه که دسترسیها به واسطه اینترنت راحت شده است خوب است مسئولین محترم حوزه ابزارهای #نظرسنجی از طلاب را افزایش دهند و مثلا وقتی ببیند اکثریت غالب طلاب دل خونی از #امتحان_شفاهی دارند شاید به این گزینه فکر کردند که شاید مشکل از ساختار آنها هم باشد و تجدید نظری در این مسأله کنند.
🔺 مدیر جدید حوزه یکی از استانها در اولین اقدام خود سامانه ارتباط مستقیم با مدیر را راهاندازی کردند اما به نظر میرسد در کار کلان این مدلها جوابگو نباشد و انعکاس نظرات فرد یا افراد خاص شود؛ بلکه سامانه نظر سنجی و ارزیابی باید به گونهای باشد که از مجموع نظرات مختلف جمع بندی و آمار دقیق تحویل دهد تا برآورد کلی بدست آید و بعضا حتی اگر اجباری هم باشد اشکالی ندارد.
مثلا هرکس در امتحان شفاهی و فلان بخش شرکت کرد ابتدا این فرم مجازی با چند پرسش محدود طراحی شده را پر کند بعد به نمرات خود دسترسی پیدا کند.
#یادداشت_مهمان
#امتحان_شفاهی
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: امتحان شفاهی و دل خون طلاب
💬 کرمانشاهی:
سلام
ما در جلسهای در خدمت آیت الله حسینی بوشهری بودیم آن وقت ایشان مدیر وقت حوزههای علمیه بودند فرمودند که (عین عبارت ایشان را نقل میکنم):
اطلاع دارم که شما طلاب از بخش امتحانات شفاهی دل خونی دارید.
از آن زمان تاکنون چندین سال گذشته است؛ اما چه اقدام مؤثری برای اصلاح این بخش صورت گرفته است؟
چه اقدام عاجلی که اندک رضایت طلاب را در این زمینه به همراه داشته باشد صورت گرفت؟
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 مناهج نظرات اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر میکند؛ همچنین آمادگی داریم پاسخ مسؤولین را منتشر کنیم.
#نظر_اعضا
#صدای_طلاب
#امتحان_شفاهی
@Manahejj
🌀 در مرکز خدمات چه اتفاقی افتاده است؟
📝 امتحان شفاهی و تبعیض بین مسؤولین و طلاب؟
💬 کارمند یکی از مراکز:
👓 اکثریت ناراضی از امتحان شفاهی، طلاب ساده و معمولی هستند، وگرنه برخی کارکنانی که نیاز به امتحان شفاهی دارند از مدل امتحان شفاهی خیلی هم راضی هستند!
❗️اخیرا یکی از نهادهای حوزوی که البته #خدمات هم به طلاب میدهد، با دعوت از ممتحنین گرامی در آن نهاد و #اکرام ممتحنین گرامی، برای کارکنان خود امتحان شفاهی برگزار کرده که این کارمندان عزیز از مدل امتحان شفاهی و احترام و سادگی سوالات شگفتزده بودند!
و کسی ناراضی نبود جز برخی که از سادگی و شلبودن امتحان ناراحت شدند و معتقد بودند اگر قرار است امتحان اینطور باشد چرا طلاب بینوا انقدر اذیت میشوند؟!
اگر شرکت در امتحانات شفاهی نیاز به سایت و در نوبت ماندن و اینها دارد چطور برخی نهادها به راحتی برای کارمندانی که بعضا پانزده تا بیست میلیون حقوق دارند انقدر خوب و راحت امتحان برگزار میکنند؟!!
❗️آن کارمند اگر امتحان شفاهی هم ندهد حقوق کارمندیش سر جایش است ولی طلبه بینوا چطور؟! این موارد در حوزه کمش هم زیاد است.
🔹 البته مراکز حوزوی و خدماتی برای رفاه حال کارمندانشان اقداماتی انجام میدهند، اما تعجب از نهاد امتحان گیرنده (معاونت سطوح عالی) است که چطور اینقدر محسوس بین طلبه و کارمند تفاوت میگذارد!
〰〰〰〰〰〰
💬 نام نبرید:
👓 در رابطه با این پیام که گذاشتید:
بنده خودم در این آزمون شرکت کردم!
روز ۱۹ آبان در طبقه ی سوم همون مرکز که فرمودید انجام شد!
❗️من چون خودم قبلا امتحان شفاهی خارج داده بودم و نوبت دومم بود خیلی تعجب کردم از شدت تسامح مسؤولینی که از مرکز آمده بودند نسبت به جزوات و تقریرات:
➖ گواهی استاد نمیخواستند!
➖ پرینت از سایتها را قبول میکردند!
➖ به تعداد جلسات کاری نداشتند و یکی از همکارانمان که جزوهاش شاید پنجاه صفحه هم نبود قبول کردند!!
🔹 کمی طول کشید که امتحان شروع بشود، ابتدا برایمان عادی بود چون باید ساختمان مرکز از طلاب و مراجعین خالی می شد اما وقتی طولانی شد پرسیدیم چرا شروع نمی کنید
گفتند اساتید مشغول صرف نهار هستند و مهمان هستند!
🔺 حقیر چون عجله داشتم نفر اول وارد شدم، همان ابتدا هول شدم چون استاد بزرگوار جناب آقای... بودند (نام محفوظ) و قبلا در دارالشفا با ایشان امتحان داده بودم و میدانستم به شدت سختگیر هستند!
❗️اما کم کم دیدم گویا اینجا تفاوت دارد و خیلی با احترام برخورد کردند و میوه هم تعارف کردند!
🔹 گفتم کجا را آماده کنم گفتند: هر کجا که دوست داری!! من باورم نشد اما دیدم جدی جدی محدوده اختیاری است.
فقه را که خواندم از روی متن فارسی جزوه ی خودم و یکی دو سؤال کلی کردند گفتند بسه
نوبت اصول شد گفتند نیازی نیست همین کافی است
بعدا هم دیدم دوتا نمره بالا برایم رد کردهاند!
📌 مناهج:
معاون جدید سطوح عالی حجت الاسلام همتیان و رییس مرکز خدمات حوزه حجت الاسلام میرمحمدی باید پاسخگوی افکار عمومی حوزه و یک بام و دو هوای اتفاق افتاده در امتحان گرفتن از طلاب و کارمندان باشند.
ابطال این امتحانات و بازگرداندن پاکتها کمترین کاری است که #تقوا به آن حکم میکند.
🗂 #امتحان_شفاهی
#نه_به_تبعیض
@HozeTwit
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 شکاف طبقاتی بین مردم و برخی مسؤولین
🎥 امام خامنهای
🔺 اجتماعات، راهپیماییها و بار گرانی بر دوش مردم است.
♨️ آن کسی که پول از بیت المال میگیرد که گرانی را نمیفهمد.
🔻 محاصره اقتصادی هم متوجه مردم. آخر هم مردم هیچکارهی مملکت؟!
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 مناهج:
🔸 امیدواریم بین طلاب و مسؤولین حوزه، شکاف طبقاتی شکل نگیرد و اگر جایی هم خطایی صورت گرفته سریعا جبران شود.
نباید غفلت کرد؛ چراکه زنگهای هشدار به صدا درآمده است.
🔹 طی قرون متمادی تاریخ حوزهها، وقتی طلاب به زندگی خود و زندگی مسؤولین و متولیان حوزه علمیه نگاه میکردند، عینیت سادهزیستی و در واقع جامعهای بیطبقه را بین خود و علمای مسؤول حوزهها احساس میکردند و همین بزرگترین دلگرمی برای تحرک بدنه حوزهها بوده است.
🔹 باید ترسید از روزی که طبقهای صاحب مسؤولیت و بالادستی نسبت به طلاب ایجاد شود. طبقهای که حقوقهای آنچنانی، حق مأموریتهای کلان و مزایای ویژه را صرفا از آن خود میداند و بزرگترین عامل دلسردی و ناامیدی طلاب میشود.
♨️ آقایان مسؤول! اگر همین طلابِ امام زمان ارواحنا فداه نباشند، شما هم مسؤولیتی ندارید؛ هرچه دارید از صدقه سر همین بدنهی مظلوم حوزه است. قدرشان را بدانید...
#هشدار_شکاف_طبقاتی
#دیوان_سالاری
#نه_به_تبعیض
@Manahejj
🌀 حوزهی مطلوب با مبارزه به دست میآید
🔸 فرمان مبارزه برای رسیدن به حوزهی مطلوب، وقتی صادر شد که امام خامنهای نزدیک به سه دهه، برای ارتقای حوزه و پیشگیری از انحطاط یا انزوای آن تلاش کردند؛ اما به بسیاری از آنها بیاعتنایی شد.
🔻 امروز کارنامهی سی سالهی نهادهای مختلف حوزوی اعم از نهادهای سیاستگذاری، اجرایی، آموزشی، تبلیغی و خدماتی روشن است؛ علی رغم تلاشها و نقاط قوت، اما همچنان بسیاری از مسائل، بلاتکلیف روی زمین ماندهاند؛ از مسائل ساده همچون امتحان شفاهی تا مسائل کلان همچون مأموریتهای اصلی و استفاده حداکثری از ظرفیت طلاب و اساتید.
♨️ ما در ابتدای یک مبارزهی جدی برای رسیدن به حوزه مطلوب هستیم. مبارزهای که سلاحش منطق، اخلاق، مطالبهگری منصفانه و رسانه است.
مبارزه علیه ترک فعلها و غفلتها از سیاستگذاری، فراموشی سنتهای ساختاری حوزه و شیوههای تعلیم و تعلم، عدم نوآوری در روشهای ناقص و معیوب، ضعف در فقه حکومتی، کمتوجهی به رشد همه علوم اسلامی، عدم شناسایی استعدادهای عظیم و متنوع طلاب، دانشگاهیشدن حوزه و ....
✅ فرزندان خمینی و خامنهای، سربازان امام زمان ارواحنا فداه، برای این مبارزه آماده، متشکل و همصدا میشوند؛ برای ترمیم زخمها و دردهای کهنهی حوزه.
📣 منتظر پادکستها و تولیدات رسانهای مناهج باشید...
🗂 #کارنامه
@Manahejj
🌀 توضیح معاون آموزش حوزههای علمیه درباره برگزاری آزمون شفاهی برای کارمندان مرکز خدمات
🔸 حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد، معاون آموزش حوزههای علمیه در باب برگزاری آزمون شفاهی در مرکز خدمات، توضیحاتی ارائه کرده است.
🔻 در بخشی از این توضیحات آمده است:
➖ امتحان طلاب شاغل در نهادها، مراکز و ارگان ها حسب توافق با آن ها، توسط معاونت آموزش ستاد، با اعزام استاد و ناظر و رعایت کامل قوانین و ضوابط در مکان مورد توافق برگزار می شود و رایزنی برای برگزاری آزمون در مرکز فوق الاشاره از سال گذشته (۱۴۰۰) شروع شده بود.
➖ پرونده تحصیلی همه متقاضیان جهت شرکت در آزمون ها، بررسی و مورد کارشناسی قرار گرفت و پس از احراز همه شرائط، از جمله احراز شرط حداقل ۷۵ جلسه تقریرات، اجازه حضور در امتحان داده شد.
متن کامل
〰〰〰〰〰〰
📌 مناهج:
🔺 روز گذشته رسانه حوزوی مناهج درخواست پاسخگویی از حجتالاسلام همتیان معاون جدید سطوح عالی داشت؛ با توجه به پاسخگویی حجتالاسلام رستم نژاد روشن شد مسؤولیت برگزاری این امتحانات با معاونت آموزش ستاد است؛ نه معاون سطوح عالی.
❇️ در زمینهی پاسخ جناب آقای رستم نژاد نکاتی مطرح است که به آنها خواهیم پرداخت.
🗒 طلاب و اساتید محترم نیز میتوانند نظرات خود را با مناهج مطرح کنند.
📩 راه ارتباطی:
@Manahejj_Admin
@Manahejj
هدایت شده از الهادی
8.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#برش_یک_دقیقهای #پست_ویژه #شهید_سلیمانی
🎥 مثل یک عارف واصل
👤 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ یک دقیقه
🔺 @nasery_ir
🌀 فرمانده میدان، سرباز خمینی و خامنهای
✅ حاج قاسم یک نفر نبود، یک مکتب بود؛ خالص، بیریا، بیادعا، خاکیتر از همهی سربازانش.
✅ عمرش را تا نفس آخر، خرج گسترش فکر و اندیشه امامین انقلاب و عقبراندن دشمن اسلام و انقلاب کرد؛ بدون ذرهای چشمداشت مادی، بدون اینکه حق مأموریت بگیرد.
✅ زندگی مثل مستضعفین، برای یک مسؤول بلندپایه! زندگی بدون رانت، بدون تبعیض، بدون زد و بند...
❓سرباز اگر دید مدیر و فرماندهاش نه مثل او، بلکه زاهدانهتر از اوست چه شوق و انگیزهای برای جهاد خالصانه پیدا میکند؟
♨️ مبادا ما حوزویان، فریب دنیا و مسؤولیتها و مطامع مادی را بخوریم.
♨️ مبادا یادمان برود روزی طلبهای ساده بیش نبودیم. مبادا یادمان برود طلاب و مردم عادی را...
♨️ مبادا یادمان برود ولایتپذیری و عمل به فرامین ولایت فقیه را!
♨️ مبادا از انقلابیگری، فقط پوستین و ظاهر و شعارش سهم ما شود! مبادا در عمل، نحیف باشیم و در ادعا، فربه!
✅ حاج قاسم نه تنها حق ولایتمداری و مردمداری را تام و تمام ادا کرد؛ بلکه الگویی شد برای همگان...
🏴 و چقدر جانسوز است فراق جانفدا...
#حاج_قاسم
#جان_فدا
#لبیک_یا_خامنه_ای
@Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
11.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#موشن_اختصاصی
🌀 وصیتنامه شهید حاج قاسم سلیمانی خطاب به علما و مراجع
🔖 در سالگرد شهادت سردار دلها با خون خویش پیمان ببندیم که پایبند این وصایای حاج قاسم باشیم و ذرهای از این اهداف، عقبنشینی نکنیم.
♨️ شهدا ناظر ما و متوقع از ما هستند...
#نشر_حداکثری
#حاج_قاسم
#سردار_دلها
@Manahejj
🌀 محبوب قلوب
🔸 سردار شهید، بیش از آنکه با آوازهی نظامیاش در میان مردم شناخته شود، با جنبههای اجتماعی و رفتاریاش جای خود را در #قلوب_مردم باز کرد.
✅ غالبا شهید را با چهره خندان، گشادهرو و در عین حال متواضع، خاکی و مهربانش میشناسند.
✅ نام سردار سلیمانی برای دشمنان ترسناک بود؛ اما برای مردم منطقه، یادآور یک چهره متواضع و سر به زیر، دو دست پینهبسته، کفشهای خاکی و قلبی مهربان و لبی خندان بود.
🌐 فرهیختگان
📌 مناهج:
حتما بارها دیدید روحانیونی که با تواضع و خوشخلقی و مردمداری چقدر تمایل مردم به دینداری را مضاعف میکنند؛ و بالعکس.
مراقب باشیم؛ اخلاق یک روحانی ملبس، تأثیرات اجتماعی بسیار دارد.
#اخلاق
#تهذیب
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 توضیح معاون آموزش حوزههای علمیه درباره برگزاری آزمون شفاهی برای کارمندان مرکز خدمات 🔸 حجت الاسلا
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: امتحان شفاهی در مرکز خدمات و دیگر نهادها
💬 محمدحسن:
از پاسخگویی آقای رستم نژاد ممنون هستیم.
تا قبل از جواب ایشان بنده فکر میکردم آنچه در مرکز خدمات رخ داده است، یک اتفاق بوده است. اما متوجه شدم این یک روند است؛ نه فقط برای مرکز خدمات، بلکه برای همهی نهادهایی که طلاب شاغل دارند یک رویهی تعریفشده است.
همه اینها به ساختار غیر شفاف حوزه برمیگردد؛ چرا طلاب باید از اینها بیاطلاع باشند؟
نکتهی دیگر اینکه شما که میفرمایید در این نهادها طبق ضوابط امتحان گرفته میشود، خواهش میکنیم در دارالشفا هم طبق همین ضوابط امتحان بگیرید.
غرض اینکه رفتار ممتحنین گرامی در همهجا استاندارد واحد داشته باشد؛ هم برای طلاب شاغل، هم طلاب در حال تحصیل؛ همچنین معیارهای نمرهدهی. فکر نمیکنم این حرف، انتظار بیجایی باشد.
وگرنه باید مدارک حوزه را تفکیک کنند به مدارک کارمندی و مدارک تحصیلی. اینجوری هم کار کارمند راه میفته هم به مدرک علمی طلبه لطمهای وارد نمیشه.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💬 سائل الرضا:
تحلیل بنده اینه و امیدوارم منتشر کنید:
1️⃣ کارمند مرکز خدمات طبق وظیفهاش باید طلابی که امتحان شفاهی ندادند را از هدفمندی تحصیلی خدمات تعلیق کنه.
2️⃣ طلبهی از همهجا بیخبر اطلاع ندارد که چنین قانونی هست؛ ناگهان متوجه میشه این ماه هدفمندی برایش واریز نشده است.
3️⃣ ثبت نام امتحانات شفاهی هردوماه یکبار و خیلی محدود است بطوری که در همان دقایق ابتدایی بازشدن سایت، ظرفیت تکمیل میشه. چون خیلی ها گیر شفاهی هستند برای شهریه، خدمات، مدرک، استخدام و ....
4️⃣ لذا طلبه ممکنه تا وقتی شفاهی رو بده (اگر همان بار اول قبول شود) چند ماه طول بکشد و همین باعث میشود چند ماه از کمک هزینه تحصیلی هدفمندی (چه شهریه چه مرکز خدمات) محروم باشه
5️⃣ طلبهای که معیشتش به شفاهی گره خورده و به سختی زندگی میگذرونه نباید توقع داشته باشه که روند ثبت نام امتحان شفاهی انقدر سخت نباشه؟
6️⃣ خب ما وقتی میشنویم در یک روز همه کارمندان مرکز خدمات امتحان دادند، انتظار داریم ما هم بتوانیم با روند آسانی امتحان بدهیم.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💬 کارمند:
والله ما که هر چی التماس کردیم امتحان بدیم گفت ۷ جلسه تقریر کمه و باید ۷۰ جلسه باشه و قبول نکردن
حالا اگر از کسی ارفاق کردن و قبول کردن لطف کردن، دلیل نمیشه به همه ارفاق کرده باشن.
به نظر شما وقتی استاد داره به کسی که ۵۰ سالشه و معمم هست و بیست سال امتحان شفاهی نداده ارفاق کنه این ظلم به این طلبه هست؟
این شخص با طلبه جوانی که امسال و سالهای قبل سر کلاس بوده را باید یکی کرد؟
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💬 محسن:
ای کاش آقای رستم نژاد کمی هم از درد دل طلاب و سختی امتحان شفاهی و وضعیت جاری در دارالشفا میگفتند و قول پیگیری و بهبودی اوضاع بدهند. البته شنیدم برخی مسؤولین قولهایی دادند؛ خدا کنه راست باشه و نه صرفا وعده.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 مناهج نظرات اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر میکند؛ همچنین آمادگی داریم پاسخ مسؤولین را منتشر کنیم.
#نظر_اعضا
#صدای_طلاب
#امتحان_شفاهی
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 قابل توجه طلاب عزیز، با مطالبهی طلاب و کمک رسانههای حوزوی، در انعکاس مشکلات #امتحان_شفاهی، مسئولین حوزه تا حدی باور کردند امتحان شفاهی مشکلاتی برای طلاب ایجاد کرده است!
❗️شاید تا کنون در هیچ مسئلهای تا این حد، مسئولان حوزوی آماده شنیدن نقدهای طلاب نبودهاند؛ اما مشکل جدی، این است که برخی بزرگواران باور نمیکنند بدنه طلاب از امتحان شفاهی ناراضی باشند!
♨️ بنابراین لازم است به طور جدی نظر بدنه طلاب بدون کم و کاست خدمت مسئولان محترم ارائه شود تا ابتدا برایشان احراز گردد که نظر بسیاری از طلاب از مدل و نحوه برگزاری امتحان شفاهی چیست؟ آیا راضی هستند یا گلایههای شدیدی دارند؟
💯 به زودی پویش بزرگی به راه خواهد افتاد که نظر طلاب بدون کم و کاست به مسئولین محترم حوزه ارائه شود و هرچه طلاب بیشتری در این امر همکاری نمایند، مسئولین محترم بیشتر متوجه عمق مشکل خواهند شد و راه برای اصلاح هموارتر خواهد شد!
امیدواریم دیگر رسانههای حوزوی نیز در این امر مساعدت کنند.
📌 تا دقایقی دیگر متن این پویش مهم منتشر خواهد شد👇👇
@HozeTwit