eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
21.2هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
189 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: بحران هویت در برخی مسؤولین مرکز مدیریت؟!! 💬 محمد: 🔺 وقتی معاون آموزش حوزه‌های علمیه که باید پرچمدار حمایت از باشد، از عنوان استفاده کند دیگر از دیگران چه انتظاری می‌توان داشت... 🔺 حتی اگر شخص معاون آموزش از استفاده این عنوان برای ایشان خبر نداشته و مخالف چنین عناوینی هستند، وقتی چنین حجم انبوهی پیامک ارسال شده باید اعلام موضع کنند. ⁉️ گاهی با خود می‌اندیشم کجا هستند افرادی که نسبت به عناوین اصیل حوزوی و احیای آنها و ضابطه‌مندکردنشان نشان دهند. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 مناهج نظرات اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر می‌کند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مسؤولین را منتشر کند. @Manahejj
🌀 علاقه به عنوان دکتری و پرهیز از عناوین حوزوی!! 📝 عنوانی که حاکی از بحران هویت است 🖋 محمد عالم زاده نوری 🔸 یکی از دوستان قدیم را در نوشته‌ای «حجت‌الاسلام» خطاب کردم. برآشفته و معترض برای من نوشته بود: «من برای کسب عنوان زحمت طاقت‌فرسا کشیده‌ام. این عنوان هیچ بار خودنمایی و ظاهرفریبی ندارد و صرفاً معرف مدرک علمی من است و برای من قابل اثبات است؛ درحالی‌که عناوینی مثل حجت‌الاسلام قابل اثبات نیست و لااقل نسبت به شخص خودم عوام‌فریبانه است». 🔺 این عبارات نشان از بحران هویت طلبگی دارد. این دوست به هر جهت طلبگی را شکوهمند نمی‌بیند، از طلبگی احساس ارزشمندی نمی‌کند و به آن بر خود نمی‌بالد. 🔻 پاسخ من به ایشان این بود: «برادر! از اینکه حجت‌الاسلام خطاب‌تان کرده‌ام و دکترتان نخوانده‌ام برآشفته شده‌اید و این کار مرا اهانت دانسته‌اید. برای این منظور نیز چند استدلال (مشتمل بر صغری و کبری) عرضه کرده‌اید: 1⃣ استدلال اول: من شما را به نامی که حساسیت بدان داشته‌اید نخوانده‌ام. هرکس دیگری را به نامی که حساسیت بدان دارد نخواند به او اهانت کرده است. پس من به شما اهانت کرده‌ام. ➖ من کبرای این استدلال را نمی‌فهمم. طبق قواعد منطق، کبرای استدلال باید کلیت داشته باشد و با یک نمونه‌ی مخالف نقض می‌شود. اگر کسی به نام آیت‌الله علاقه‌ی ویژه داشت یا دوست داشت درباره‌ی او کلمه‌ی نازلی را به کار ببرند آیا ما موظف‌ایم که او را «آیت الله» بخوانیم یا آن کلمه‌ی اهانت‌آمیز را درباره‌ی او به کار ببریم؟ آیا ما باید حساسیت‌های دیگران را ارضا کنیم؟ 2⃣ استدلال دوم: شما برای بدست آوردن مدرک دکترا خیلی زحمت کشیده‌اید. چون شما خیلی در این باره زحمت کشیده‌اید دیگران باید شما را به آن نام بخوانند و هرکس شما را اینگونه نخواند به او اهانت کرده است. پس من به شما اهانت کرده‌ام. ➖ اینجا هم گویا کبری کلیت ندارد. شما پیش از آن برای ساخت خانه‌ی خود هم زحمت کشیده‌اید. آیا هرکس برای چیزی خیلی زحمت کشید باید به آن نام خوانده شود؟ در ضمن اگر این استدلال درست باشد باز هم شما را باید حجت‌الاسلام بخوانم؛ زیرا شما مجموعا دو سه سال برای دکتری زحمت کشیده‌اید اما برای طلبگی چند برابر بیشتر زحمت کشیده‌اید؛ بنابراین چند برابر بیش از آنکه شما را دکتر بخوانم لازم است حجت‌الاسلام بدانم. 📗 بخشی از کتاب عیار حماسه طلبگی 〰〰〰〰〰〰 📌 مطالعه بیشتر: 🌀 بازار داغ «عنوان‌‌فروشی» و عناوین بی‌حساب حوزوی https://eitaa.com/manahejj/7014 @Manahejj
🌀 دکتر حسینی بوشهری و دکتر اعرافی؟!! 🖋 هادی مصری‌پور؛ 🔺 اعضای محترم و بزرگوار شورای عالی را عده‌ای «آیت الله» خطاب می‌کنند و برخی «حجت‌الاسلام والمسلمین» و عده‌ای هم «استاد» و ...؛ اما خطاب هیچ‌یک از این عناوین به اعضای گران‌قدر شورای عالی و همچنین مدیر محترم حوزه‌های علمیه دقیق نیستند. 🔻 چون قانونِ مشخصی وجود ندارد؛ نهایتا طبق همین قوانین موجود حوزوی می‌توانیم به بزرگانی مثل آقایان بوشهری و اعرافی -که نزد ما هم قابل احترام هستند- بگوییم «دکتر»... 📌 متن کامل یادداشت👇🏻 @Manahejj
🌀 دکتر حسینی بوشهری و دکتر اعرافی؟!! 🖋 هادی مصری‌پور؛ 🔸 چندی است که مجدد زخم‌های کهنه از کوتاهی در سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه در باب عناوین و القاب حوزوی سر باز کرده است و دیدم که برخی رسانه‌های حوزوی نیز به این امر مهم - که تأثیر قابل توجهی در هویت / بی‌هویتی بدنه حوزه‌های علمیه اعم از طلبه و استاد دارد- پرداخته‌اند. ♨️ آنچه به‌نظرم لازم است مورد توجه قرار گیرد این است که تنها طلاب درگیر عناوین و القاب حوزوی نیستند؛ همه حوزه در این مهم گرفتاری و مصائب خاص خود دارند. 🔺 فی‌المثل اعضای محترم و بزرگوار شورای عالی را عده‌ای «آیت الله» خطاب می‌کنند و برخی «حجت‌الاسلام والمسلمین» و عده‌ای هم «استاد» و ...؛ اما خطاب هیچ‌یک از این عناوین به اعضای گران‌قدر شورای عالی و همچنین مدیر محترم حوزه‌های علمیه دقیق نیستند؛ چه رسد به معاونین و زیردستان و.... ⁉️ می‌پرسید چرا؟ چون هیچ قانونِ نوشته و ضابطه مشخصی از سوی شورای عالی و مرکز مدیریت تنظیم و تصویب نشده است. وقتی چنین معیاری از اساس، وجود ندارد چرا و چطور می‌توانیم از عناوین حوزوی برای اشخاص مختلف استفاده کنیم؟! تنها مراجع هستند که می‌دانیم و اطمینان داریم عنوان آیت الله در مورد آنها صدق می‌کند اما در مورد بقیه افراد (چه مسؤول چه غیر مسؤول) چگونه و با چه خط‌کش و عیاری باید بسنجیم که آیت الله هستند یا نیستند؛ حجت‌الاسلام هستند یا نیستند؛ بر مسلمین حجت هستند یا نیستند؟!! 🔻 لذا طبق همین قوانین موجود حوزوی نهایتا می‌توانیم به بزرگانی مثل آقایان بوشهری و اعرافی -که نزد ما هم قابل احترام هستند- بگوییم: «دکتر»؛ البته در صورت ارائه پایان‌نامه سطح 4 حوزوی؛ که حتما ارائه کرده‌اند و خوب است عنوان و محتوای پایان‌نامه همه مسؤولین محترم حوزوی در دسترس آحاد حوزویان قرار گیرد برای استفاده علمی. ‼️ البته یک نکته قانونی هم وجود دارد؛ آن هم اینکه طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدرک سطح 4 حوزه معادل دکتری است نه خود دکتری؛ که چون درون حوزه هستیم می‌توان این قانون را نادیده گرفت یا ناخواسته با استمرار اهمال در تعریف دقیق مدارج و عناوین اصیل حوزوی، حوزویان را همچنان برای گرفتن اصل دکتری به دانشگاه‌ها سوق داد. ❇️ علی ای حال آنچه به قلم تحریر درآمد، واقعیتی است که در حوزه امروز جریان دارد و این دغدغه از این جهت مطرح شد که حتی اعضای محترم شورای عالی ضابطه خاصی برای استفاده از عناوین و القاب حوزوی تدوین نکرده‌اند؛ وگرنه احترام همه اعضای محترم شورای عالی و مدیریت حوزه‌های علمیه برای همه ما لازم و مفروض است و به هیچ‌وجه خدای‌ناکرده این نوشته در مقام تنقیص بزرگان نبوده و نیست. ✅ از خدای متعال توفیق عمل بزرگان و تصمیم‌گیران نهادهای حوزوی به «بایدها و وظایف خویش» را خواستارم. و من الله التوفیق @Manahejj
3.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 بازهم سناریوی تکراریِ ضد انقلاب 🔸 دختر خانمی ۱۶ ساله (به اسم آرمیتا گراوند) در مترو حالش بد شده، به بیمارستان منتقل می‌شود و فیلم این واقعه نیز منتشر گردیده است. 🔺 در فیلم‌ها و عکس‌ها واضح است که کسی کاری به ایشان نداشته است، پدر و مادرش نیز مصاحبه کرده‌اند که دوربین‌ها را چک کردیم و این یک حادثه بوده و همکلاسی‌های دخترمان هم کنار او بوده‌اند. 🔻 اما اپوزیسیون ضد انقلاب و پادوهای داخلی آنها از جریان غرب‌گرا، به دنبال روایت‌سازی جعلی از این واقعه هستند. ☑️ صحبت‌های پدر و مادر آرمیتا گراوند: «به‌ جای حاشیه‌سازی برای سلامتی دخترمان دعا کنید» 🔻 «همه فیلم‌های مترو را دیدیم. حادثه پیش‌آمده یک اتفاق بود. از همه می‌خواهیم به‌جای حاشیه‌سازی برای دخترمان دعا کنند. دخترمان با دوستانش برای رفتن به مدرسه در متروی شهدا قرار گذاشته بود که پس از ورود به قطار دچار افت فشار شده که پس از به‌هم‌خوردن تعادلش سرش با لبهٔ قطار برخورد می‌کند. او توسط دوستانش به بیرون منتقل می‌شود و بلافاصله با عوامل اورژانس تماس گرفته و دقایقی بعد آرمیتا به بیمارستان منتقل می‌شود.» 🔺 این نوجوان در حال حاضر در یکی از بیمارستان‌های تهران تحت درمان است اما لاشخورهای ضد انقلاب با فضاسازی گسترده رسانه‌ای به دنبال خلق یک مهسا امینی جدید برای فریب افکار عمومی هستند. @Manahejj
9.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 بیانات امام خامنه‌ای در دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش بزرگداشت آیت الله ناصری اصفهانی 🎥 انتشار به مناسبت برگزاری همایش سالک الی‌الله @Manahejj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
Mashrouteh 04.pdf
حجم: 3.94M
🌀 انتشار «رساله حرمت مشروطه» اثر شیخ فضل‌الله نوری + اسناد ❗️ این رساله برای اولین بار به طور مستقل منتشر می‌شود و دقت در عبارات آن از نظر تاریخی بسیار آموزنده است. 🔹 شیخ فضل‌الله در این رساله با مجلس غربگرا و مفاسد آن به شدت مخالفت می‌کند و مشروطه‌خواهان افراطی را مرتد می‌داند! 🎙 در قسمت پانزدهم پادکست مشروطه درباره این رساله توضیح داده‌ایم. 〰️〰️〰️〰️〰️ @Manahejj_Radio @Manahejj
🌀 یکی از دروازه‌های جهنم به روی اسرائیل گشوده شد 🖋 محمد ایمانی 🔸 بامداد امروز، یک در از هفت دروازه جهنم، به روی اشغالگران صهیونیست گشوده شد. و این در حالی بود که آنها در سالگرد جنگ کیپور، با سرمستی، خاطرات پیروزی ۵۰ سال قبل بر مصر و سوریه و چند کشور عربی دیگر را مرور می‌کردند. 🔺 صهیونیست‌ها هرگز مانند بامداد امروز و در چنین مقیاس بزرگی، غافلگیر نشده بودند. ناگهان رزمندگان مقاومت فلسطین را از چند جهت در داخل شهرها و شهرک های اشغالی، بالای سر خود ببینند؛ پیش از ملاقات با جناب عزرائیل. ♨️ اصلا ۹۰ درصد قدرت ارتش و سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی، در غافلگیرکردن حریفان و ضربت رعدآسا به آنها بود. چه در جنگ با کشورهای عربی و چه حملات تروریستی به غزه یا برخی مناطق کرانه باختری در گذشته. ❇️ این بار اما ورق برگشته و نوید آغاز دوران جدید را می‌دهد. دورانی که سران ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل، غافلگیرشده و در حالی که چند ساعت از حمله رعدآسای مقاومت فلسطین می‌گذرد، هنوز نتوانسته‌اند خود را پیدا کنند و اتباع خود را از بُهت‌زدگی بیرون بکشند. آنها حتی نمی‌دانند برنامه دیگر محورهای جبهه مقاومت چیست و از کدام جبهه بعدی آغاز می‌شود. 🔻 بندآمدن زبان سران اسرائیل، خود رساترین پیام است. این که قافیه را باخته‌اند و خبری را که چند روز پیش شنیدند، جرعه جرعه می‌نوشند و باور می‌کنند: "رژیم صهیونیستی در حال مرگ است". ♦️ هلاکت و اسارت حدود یکصد نظامی صهیونیست به همراه ادوات نظامی آنها و پیشروی رزمندگان مقاومت در برخی مناطق، در کنار موشک باران عمق رژیم صهیونیستی حتی در تل آویو -بی آن که کمترین آسیبی به خواب سنگین گنبد آهنین وارد شود- عملیاتی بی‌سابقه است. ✅ این عملیات پیچیده، نه در طول چند هفته، بلکه ظرف یکی دو ساعت اتفاق افتاده است. این شکست تحقیرآمیز، روحیه صهیونیست‌ها را نابود می‌کند. ♦️ آنها در تاریخ خوانده بودند که یهود بنی‌ نظیر پس از خیانت به پیامبر اسلام (ص)، چگونه مرگ و نابودی را جلو چشم دیدند. اما حالا نوبت خودشان است تا غافلگیری را تجربه کنند: 💠 "ظَنُّوا أَنَّهُمْ مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ وَأَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ... ♦️ گمان می‌کردند دژهايشان ، مانع آنها در برابر خدا خواهد بود، پس خداوند از جايى كه گمان نمی کردند، بر آنان درآمد و وحشت را در دل های شان افكند [به طورى كه] به دست ‏خود و دست مؤمنان، خانه ‏هاى خود را خراب می کردند؛ پس اى صاحبان بینایی، عبرت گيريد". (سوره حشر) @Manahejj
444.3K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 آوارگی صهیونیست‌ها در بیابان 🔹 با انتشار تصاویری از آواره‌شدن صهیونیست‌ها به‌دلیل حملات نیروهای مقاومت، کاربران این اتفاق را به سرگردانی بنی‌اسرائیل به‌خاطر نافرمانی از حضرت موسی تشبیه کردند. 🌐 خبرگزاری فارس @Manahejj
1.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👓 مجتهد مبارزین و مبارز مجتهدین! 🔹 ما اگر دستمان برسد تا آخرشان را قطع می‌کنیم! بر مردم ایران واجب است اسرائیل را از بین ببرند! ❗️ ما هرچه امروز موفقیت داریم به سبب نفس قدسی کبیر است! @HozeTwit
812.3K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 پایگاه نظامی اسرائیل از خاک لبنان هدف قرار داده شد 🎥 حزب الله مسئولیت حمله به سه سایت اشغالگر اسرائیل در مزارع شبعا لبنان را بر عهده گرفت رویترز به گزارش از یک منبع امنیتی: 🔺️گلوله های شلیک شده از لبنان به پایگاه نظامی اسرائیل در مزارع شبعا اصابت کرد. بیانیه حزب الله لبنان: 🔺️در مسیر آزادی باقی مانده از سرزمین اشغالی لبنان و در همبستگی با مقاومت پیروز فلسطین و مردم مبارز و صبور فلسطین، گروهک های سردار شهید حاج عماد مغنیه در مقاومت اسلامی صبح امروز یکشنبه به سه نقطه از اشغالگران صهیونیست در منطقه مزارع شبعا لبنان حمله کردند که عبارتند از: سایت رادار، سایت زبدین و سایت رویسطه العالم با تعداد زیادی گلوله توپ و موشک های هدایت شونده شلیک شد و سایت ها به طور مستقیم مورد اصابت قرار گرفت.پیروزی فقط از خدای توانا و حکیم است. 🌐 مشرق نیوز @Manahejj
🌀 استاد ملای انقلابی یا ملای سکولار محبوب آمریکا!؟ 📝 نقدی بر سخنان اخیر آقای علوی بروجردی 🖋 مسعود محمدی؛ 🔸 استاد علوی بروجردی در جلسه اخیر نشست اساتید گفت: «آیا غیر از جهت ملایی در حوزه برای مجوز دادن به اساتید هم جهتی مطرح است؟ ما عناوینی در حوزه داریم؛ برای تدریس شخص باید انقلابی و بسیجی و خودی باشد؟ در حوزه معیار اصلی ما «ملایی» بوده است و رشد افراد با ملّایی بوده است. اگر این را حذف کنیم، مطالبی که اصل نیست، خوب است و مستحسن است و در کنار قصه باشد؛ اما اگر اصل را کنار زدیم و چیزهای دیگر را به جای آن قرار دادیم، صحبت خودی و غیر خودی مطرح می‌شود و خودی‌ها به سرعت مجوز می‌گیرند و غیر خودی‌ها مجوز نمی‌گیرند.» 1⃣ حال آنکه حوزه علمیه هنوز هشدارهای امام خمینی قدس سره در وصیتنامه سیاسی الهی در باب خطر توطئه‌ی دشمنان و منافقین برای نفوذ دادن منحرفین در حوزه‌ را فراموش نکرده است که فرمودند: «وصیت اینجانب به حوزه‌های مقدسه علمیه آن است كه كراراً عرض نموده‌ام كه در این زمان كه مخالفین اسلام و جمهوری اسلامی كمر به براندازی اسلام بسته‌اند و از هر راه ممكن برای این مقصد شیطانی كوشش می‌نمایند، و یكی از راه‌های با اهمیت برای مقصد شوم آنان و خطرناك برای اسلام و حوزه‌های اسلامی، نفوذدادن افراد و در حوزه‌های علمیه است، كه خطر بزرگ كوتاه مدت آن بدنام نمودن حوزه‌ها با اعمال ناشایسته و اخلاق و است و خطر بسیار عظیم آن در درازمدت به مقامات بالا رسیدن یک یا كه با آگاهی بر علوم اسلامی و جا زدن خود در بین توده‌ها و قشرهای مردم پاکدل، و علاقه‌مند نمودن آنان به خویش و ضربه مهلک زدن به حوزه‌های اسلامی و اسلام عزیز و كشور در موقع مناسب می‌باشد.» 2⃣ امام خامنه‌ای نیز در هشدار نسبت به نفوذی‌هایی که دم از اسلام می‌زنند اما در کنار کسانی قرار می‌گیرند که سکولاریزم را تعقیب می‌کنند فرمودند: «یک عده... نشان دادند که به اداره کشور بر طبق احکام اسلام از بُن دندان عقیده‌ای ندارند؛ آن‌ها اسم اسلام را می‌خواهند و اسم اسلام را دوست می‌دارند؛ دشمن اسلام به آن معنا هم نیستند، اما مطلقاً اعتقادی به فقه اسلامی ندارند؛ معتقد به همان روش‌های فردی‌اند... این‌ها هم دم از اصلاح می‌زنند. گاهی دم از اسلام هم می‌زنند، اما در کنار کسانی قرار می‌گیرند که صریحاً علیه اسلام دارند شعار می‌دهند و با آن‌ها اظهار همبستگی می‌کنند؛ گاهی دم از اسلام می‌زنند، اما در کنار کسانی قرار می‌گیرند که شعار ضدیت با حکومت اسلامی، شعار سکولاریزم و حکومت منهای دین و حکومت غیر دینی و حکومت ضد دینی و لائیسم را می‌دهند! پیداست که این‌ها اند؛ این‌ها جزو آن دسته‌ای نیستند که ارزش‌ها را قبول دارند و معتقد به تحول‌اند؛ نه، این‌ها نفوذی‌اند؛ این‌ها بیگانه و غریبه‌اند... این‌ها اند؛ این‌ها انقلاب و اسلام و ارزش‌ها را قبول ندارند؛ جناح‌های باید حواس‌شان را جمع کنند.» (۱۳۷۹/۰۲/۲۳) 3⃣ منطق خودی و غیر خودی ریشه روایی دارد: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در خطبه ۸۶ نهج البلاغه به تفصیل به نشانه‌های دوستان خدا (خود‌ی‌ها) و در مقابل به مشخصات دشمنان خدا (غیرخودی‌ها) در میان جمع مسلمانان می‌پردازد و در خطبه ۸۷، صفات آنها را بیان می‌فرماید؛ همچنین حضرت آن هنگام که ابوذر غفاری را بدرقه می‌کند، او را به دلیل تلاش برای‌ نمایاندن مرز خودی با غیرخودی ستایش می‌کند و سپس او را به رحمت و یاری خداوند امیدوار می‌سازد. همچنین در سایر خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمتهای نهج البلاغه بر مرزبندی خودی و غیر خودی اشاره شده است؛ از نمونه‌های بارز، این سخن حضرت است: «دوست پیامبر خدا، حضرت محمد صلی‌ الله‌ علیه و‌ آله کسی است که اطاعت پروردگار کند؛ هرچند که با آن حضرت نداشته باشد و دشمن آن حضرت، کسی است که معصیت خداوند را انجام دهد؛ اگرچه با آن حضرت داشته باشد.» (حکمت ۹۶) 🔺 با توجه به نکات فوق الذکر باید به ایشان و همه هشدار دهیم که: «هر آدم عاقلى تا د‌ید دشمن برا‌یش كف مى‌زند، با‌ید به فكر فرو برود و بگو‌ید من چه غلطى كردم؛ من چه كار كردم كه دشمن براى من كف مى‌زند؟! با‌ید به خود بیاید. ا‌ین ما‌یه‌ى غصه است كه بعضى از كف زدن دشمن خوششان مى‌آ‌ید! اگر گلزن مهاجم ما در م‌یدان فوتبال، اشتباها به دروازه‌ى خودش گل بزند، چه كسى در آن میدان كف خواهد زد؟ طرفداران تیم مقابل و مخالف. حالا شما وقتى كه مى‌بینى دشمن برا‌یت كف مى‌زند، با‌ید بفهمى كه به دروازه‌ى خودى گل زده‌اى! ببین چرا زدى؟ ببین چرا كردى؟ ببین چه اشتباهى كرده‌اى؟ ببین مشكلت كجاست؟ بگرد مشكل خودت را پیدا كن و كن» (امام خامنه‌ای؛ ۱۳۷۸/۰۹/۲۶) @Manahejj