eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.3هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
مناهج 🇵🇸🇮🇷
👓 بی‌برنامگی عجیب در زمان امتحانات! ‼️ چرا هر سال این رویه ادامه دارد؟ به رویه زیر دقت کنید: 🔹 امت
متاسفانه تلاقی زمان تعطیلات مرکز مدیریت با زمان امتحانات، هرساله اضطراب و سرگردانی عجیبی برای طلاب ایجاد می‌کند. امسال که امتحانات مجازی بود، امید داشتیم که دیگر این تعطیلات موجب تشویش طلاب نخواهد شد؛ چراکه تعیین نمره امتحان در آزمون تستی مجازی امری بسیار سهل است؛ لکن ظاهراً مصیبت امسال بدتر از سال گذشته است... از مرکز محترم مدیریت حوزه علمیه قم خواستاریم به جد پیگیر این موضوع باشند تا هرچه زودتر طلاب هم از نگرانی و بلاتکلیفی دربیایند. @Manahejj
📠 نظرات اعضا 💬 محمدجواد: سلام علیکم در مسئله تعطیلی نکته‌ی جالب اینه که مرکز مدیریت هر سال در اوج کار خود تعطیلی اعلام می کند!! درست زمانی که طلاب در گیر انتقالی، ارتقایی، تجدیدی و کارهای دیگر هستن تعطیلی با این زمان طولانی چه معنایی دارد.!! 💬 حسن: سلام یه نکته در مورد امتحانات: امروز یکی از دوستان ازم پرسید که از امتحانات خبر نداری. بهش گفتم با توجه به اینکه هنوز نمرات رو نزدن واز طرفی مرکز تا 16 ام تعطیله،احتمالا 16 ام نمرات رو میزنن و امتحانات 25 یا بعد اون شروع میشه... ولی الان دیدم زمان امتحانات رو واقعا تعجب کردم. نمیدونم اگه تا چند روز آینده نمرات رو نزنن چه اتفاقی میخواد برای امتحاناتمون بیفته. بقول یکی از دوستان میشه احتیاط کرد و همه رو دوباره امتحان داد.... @Manahejj
🌀 منازل خالی از سکنه شهرک مهدیه 📠 نظر اعضا 💬 جواد: با عرض سلام و ادب خدمت همه دغدغه مندان حوزه و جامعه از آنجایی که در شهرک مهدیه طلاب حدود ۵۰۰ منزل خالی وجود داره که بینی و بین الله بعضی از آنها حدود دو سال و بعضی سه سال خودم می‌شناسم که خالی از سکنه هست و طبق قول دوستان و کارگران شهرک بعضی از منازل بیش از ۵ سال خالی هست. این حجم خانه‌های خالی در حالی است که مسکن در شهر قم بشدت برای طلاب و مردم عادی گرون هست. پیش خیلی از آقایون رفتیم و ادعامون رو مطرح کردیم ولی مثل اینکه شهرک مهدیه دارای ساختار مختص به خود هست . از طرفی ادعا می‌کنند بودجه نیست و از طرفی نمی‌خواهند از گروه‌های طلاب جهادی برای تعمیر منازل خالی از سکنه استفاده کنند!! از طرفی خیلی از دوستان حاضر هستند با همین شرایط منازل شهرک را تحویل بگیرند ولی سیاست اشتباه و عدم شفافیت باعث شده صدای خیلی از طلاب بلند بشه. اینم بگم از لحاظ روشنایی خیابانها و محلات بعضی از جاها بشدت ضعیفه. مسئولین و عزیزان شما را به حضرت صاحب الامر عج الله قسم می‌دهیم به داد طلبه‌های مستاجر برسید. والسلام علی من اتبع الهدی 〰〰〰〰〰〰 📌 بیشتر بخوانید: پرونده مناهج درباره شهرک مهدیه👇🏻 https://eitaa.com/manahejj/2358 @Manahejj
🌀 آیا دریافت وام اجاره مسکن اشکال دارد؟ 🖋 پاسخ علما و مراجع □ در پی اعلام دولت برای پرداخت «وام اجاره مسکن» به مستأجرین، سؤالات و شبهاتی پیرامون این وام مطرح شده که حوزه نیوز استفتائی را به دفتر مراجع عظام تقلید ارسال نموده که پاسخ آن بدین شرح است: ❓ سؤال: □ سلام علیکم اخیرا دولت به دنبال افزایش اجاره بها در سطح کشور، «وام اجاره مسکن» را برای مستأجران مدنظر قرار داده و مقرر شده که مستأجر به صورت ماهانه، ۱۳ درصد سود این وام را به دولت پرداخت نموده و در پایان مدت اجاره نیز اصل وام را به دولت برگرداند. با توجه به اینکه این پول صرف رهن منزل شده و کسب و کاری با آن انجام نمی شود، آیا دریافت این سود از سوی دولت، ربا نیست؟ نظر شما را به اصل محتوای این وام که در مصاحبه ایرنا با آقای محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی انجام شده، جلب می نمایم: معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه مستاجران واجد شرایط برای دریافت وام به ضامن نیازی ندارند، گفت: برای ضمانت، گواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت و یا سفته کفایت می‌کند. هم چنین اگر خانواده ای یارانه خود را به عنوان ضامن قرار نداده باشند می‌تواند به عنوان ضامن دریافت این تسهیلات استفاده کند. محمودزاده گفت: از ۱۵ تا ۲۰ مرداد معرفی متقاضیان دریافت این تسهیلات به بانک‌ها آغاز می‌شود. وی در خصوص اقساط وام ٥٠ میلیونی مستاجران تهران، گفت: ماهانه ۵۴۰ هزار تومان سود این تسهیلات توسط مستاجران به بانک پرداخت می شود. این وام ۵۰ میلیون تومانی معادل یک و نیم میلیون تومان اجاره ماهانه است و وقتی مستأجر فقط سود این وام را به بانک می‌پردازد، یک میلیون تومان به وی در اجاره بها کمک خواهد شد. این وام که برای مستاجران تهرانی ۵۰ میلیون تومان، برای مستاجران شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان است با نرخ سود ۱۳ درصدی تعیین شده است، اقساط ماهیانه ندارد و مستاجران فقط سود ۱۳ درصدی را به صورت ماهیانه به بانک پرداخت می کنند، وام به حساب مالک واریز می‌شود و پس از پایان قرارداد، اصل مبلغ به بانک برگردانده می‌شود. ✍️ پاسخ حضرت‌آیت‌الله علوی گرگانی: باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: چون غالبا بانک اینگونه وامها را در قالب قرارداد جعاله به وام گیرنده میدهد و به نظر ما این نوع قرارداد در اینگونه وامها دارای اشکال فقهی است، لذا دریافت این وام خالی از اشکال نیست لکن اگر مستأجری برای اجاره خانه دچار اضطرار باشد دریافت آن از باب اضطرار برای گیرنده اشکال شرعی ندارد. 🌐 خبرگزاری حوزه @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 آیا دریافت وام اجاره مسکن اشکال دارد؟ 🖋 پاسخ علما و مراجع □ در پی اعلام دولت برای پرداخت «وام اجا
🌀 آیا دریافت وام اجاره مسکن اشکال دارد؟ ✍️ دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی: با اهداء سلام و تحیت؛ پاسخ: دریافت کارمزد بیش از چهار درصد ربا و حرام است. ✍️ پاسخ آیت الله العظمی وحید: علیکم السلام قرض به شرطِ بهره، ربا و حرام است و فرقی نمی کند چنین قرضی صرف کسب شود یا نشود. 🌐 خبرگزاری حوزه @Manahejj
🌀 مسؤولین حوزه و ساده‌انگاری تبلیغ 📝 اصلاح نگاه‌ها، اولین قدم در پیشرفت تبلیغ 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 در واقع اشکال اساسی به نگاه مسئولان بر می‌گردد که اولویت حمایت‌های مالی را به قضاوت داده‌اند در حالیکه برعکس است. باید بیشترین خدمات و حمایتهای مالی در تبلیغ باشد تا طلاب نخبه انگیزه پیدا کنند در این عرصه کار کنند و ریشه‌های فساد را بخشکانند. اما مبلغی که باید به فکر امرار معیشت حداقلی باشد، دیگر فرصت و تفکری برای کار فرهنگی دارد؟ نتیجه‌اش اوضاع فعلی است که به لحاظ کمیت، مبلغ و مسجد زیاد داریم، اما به لحاظ کیفیت بسیار ضعیف هستیم چون اولویتها گم شده است. 🔹 جا دارد یادی کنم از گزارش رئیس سازمان تبلیغات در مجلس شورای اسلامی، درباره طلبه‌ی مبلغی که با فعالیت خوبش کیوسک کلانتری محله را بیکار کرده بود. آیا نمی‌توان با برنامه‌ریزی، نظارت و حمایتهای حساب‌شده این تجربه را توسعه داد؟ 📌 متن کامل یادداشت در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 〰️〰️〰️〰️〰️ @Manahejj
🌀 مسؤولین حوزه و ساده‌انگاری تبلیغ 📝 اصلاح نگاه‌ها، اولین قدم در پیشرفت تبلیغ 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 هرگاه صحبت از آسیبها و مشکلات تبلیغ می شود، به ذهن بسیاری از حوزوی ها، مشکلاتی مثل ضعف طلاب در ارائه منبر-اعم از محتوا و روش سخنرانی- می رسد. برخی هم مشکلات ارتباط طلاب با مخاطب را مطرح می کنند. رویکرد آموزش و تربیت حوزه نیز همین مطلب را تأیید می کند چه اینکه بیشترین همت آموزش تبلیغ و مبلغ در همین عرصه است. 🔹 این مشکلات و موارد مشابه، به درستی ضعفهای تبلیغ هستند، اما بنظر می رسد مشکل اساسی تبلیغ، یک قدم قبل از قضاوت درباره سخنرانی های طلاب باشد. به اعتقاد نگارنده، مشکل اساسی نگاه طلاب، اساتید و مسئولین به عرصه تبلیغ و لوازم آن است. بسیاری گمان می کنند تبلیغ وظیفه طلابی است که از همه جا، مانده و رانده شده اند. کسانی که نمی توانند کار دیگری بکنند و به اجبار شرایط، تبلیغ بر ایشان تحمیل می شود. بنابراین یکی از زیرساختهای تبلیغ، اصلاح نگاه های سطحی و ساده انگارانه است. اما نگاه طلاب از آن جهت اشکال دارد که گمان می کنند عرصه تبلیغ، عرصه ای ساده و دم دستی است. بسیاری از طلاب قبل از آنکه دانش و مهارت لازم را آموزش ببینند، ناآگاهانه وارد این عرصه می شوند. از این رو، معمولا نتیجه های خوبی نمی گیرند و مأیوس از تبلیغ می شوند. اما نگاه برخی اساتید نسبت به تبلیغ از دو جهت صحیح نیست؛ 1️⃣ جهت اول، برخی اساتید گمان می کنند تبلیغ مربوط به طلابی است که حظ کافی برای تحصیل و پژوهش ندارند و به ناچار باید وارد این عرصه شوند. کم نیستند اساتیدی که می گویند بسیاری از طلاب در سطح کتابهای فقه و اصول نیستند و باید بروند تبلیغ و امام جماعت شوند. اما حقیقت این نیست. تبلیغ اگر سخت تر و حساس تر از کارهای علمی-پژوهشی صرف نباشد، آسان تر هم نیست؛ چون تبلیغ، هم نیاز به دانش و مطالعات گسترده دارد، هم محتاج مهارت و تجربه فراوان است. اگر اساتید، تبلیغ را به اندازه تحصیل ارزشمند بدانند، می توانند برای طلاب انگیزه سازی کنند. 2️⃣ جهت دوم، برخی اساتید خودشان را وقف کار علمی کرده‌اند و تحصیل و پژوهش ایشان ثمره‌ای در تبلیغ ندارد. ایشان علم کافی را دارند، اما چون مهارتهای تبلیغی را کسب نکردند، نمی‌توانند دانش خویش را به عموم مردم منتقل کنند. یا حتی اگر توانایی لازم را داشته باشند، باز هم تبلیغ کردن را کاری بی‌ارزش می‌دانند. در حالیکه هدف از تحصیل، هدایت و تبلیغ است. 🔻 اما نگاه مسئولان از آن جهت سطحی است که اعتبار چندانی برای مبلغ قائل نیستند و نگاه تخصصی به این عرصه ندارند. ثمره این نگاه، در حمایتهای مالی و اعتبار اجتماعی از مبلغان است. اما آیا اثر یک مبلغ کارآمد، کمتر از یک عضو هیئت علمی است؟ مگر جز این است که مبلغ باید با فکر و مهارت خود ناب ترین اندیشه های اسلامی را به زبان های مختلف به مردم ارائه دهد و در واقع بلندگوی فضای علمی در میان عموم مردم است؛ پس چرا باید درآمدش کمتر از هیئت علمی باشد؟! 🔹 از این حیث، اهمیت و کارآمدی مبلغ بیشتر از دیگر اصناف روحانیت است چراکه عهده‌دار تربیت انسانهاست، یا –به عنوان مثال- کارآمدی یک قاضی که وظیفه‌اش رفع خصومت بین دیگران و احقاق حق است؛ مگر جز این است که اگر عرصه تبلیغ و تربیت تقویت شود، نیاز به پاسگاه و دادگاه کمتر می شود؟ پس چرا حمایتی که از یک قاضی می‌کنید، یک دهم آن را از مربی و مبلغ نمی‌کنید؟ 🔹 در واقع اشکال اساسی به نگاه مسئولان بر می‌گردد که اولویت حمایت‌های مالی را به قضاوت داده‌اند در حالیکه برعکس است. باید بیشترین خدمات و حمایتهای مالی در تبلیغ باشد تا طلاب نخبه انگیزه پیدا کنند در این عرصه کار کنند و ریشه‌های فساد را بخشکانند. اما مبلغی که باید به فکر امرار معیشت حداقلی باشد، دیگر فرصت و تفکری برای کار فرهنگی دارد؟ نتیجه‌اش اوضاع فعلی است که به لحاظ کمیت، مبلغ و مسجد زیاد داریم، اما به لحاظ کیفیت بسیار ضعیف هستیم چون اولویتها گم شده است. 🔹 جا دارد یادی کنم از گزارش رئیس سازمان تبلیغات در مجلس شورای اسلامی، درباره طلبه‌ی مبلغی که با فعالیت خوبش کیوسک کلانتری محله را بیکار کرده بود. آیا نمی‌توان با برنامه‌ریزی، نظارت و حمایتهای حساب‌شده این تجربه را توسعه داد؟ @Manahejj
10.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 وظیفه الهی حوزه‌های علمیه 🎥 امام خمینی: حوزه علمیه قم اسلام را زنده کرد. حوزه قم خدمتی به اسلام کرده که تا صدها سال این خدمت باقی است. 🔹 مبارزه، وظیفه طلاب قبل از انقلاب ❓ رسالت حوزه علمیه و طلاب، پس از انقلاب؟ @Manahejj
🌀 تواضع و خدمت روحانیت به مردم 📝 میراث هزار ساله‌ی روحانیت 🖋 سلمان ابراهیمی 🔹 بزرگترین توفیقات معنوی می‌توانند به شدیدترین چالش اخلاقی و رفتاری نیز بدل شوند. بطور مثال ورود به حوزه‌ی علمیه یکی از فرصت‌های نورانی و ارزشمندی است که خداوند متعال در اختیار انسان می‌گذارد. یکی از اموری که در حوزه‌های علمیه نیز به‌شدت روی آن مانور داده می‌شود، این است که خداوند توفیقی خاص و منحصر بفرد به طلاب داده است و تو گویی طلاب انتخاب‌شده از جانب خدای مهربانند برای تبلیغ دینش. این جملات آشنا را در اولین سخنرانی‌ها بعد از پذیرش طلبه ها در حوزه، از جانب مدیران و مسئولان حوزوی زیاد شنیده‌ایم. 🔹 البته که سخن حقی است و توفیق علم‌آموزی آن هم از جنس معارف الهی توفیقی است که در روایات نیز بسیار بدان اشاره و تأکید شده است. «عالِمُ ینْتَفعُ بِعِلْمِهِ افضَلُ مِنْ سَبْعَینِْ اَْلفَ عابِد؛ دانشمندی که از دانش او بهره ببرند، از هفتاد هزار عابد برتر است». اما رفتار شایسته‌ی این طرز تلقی، باید بگونه‌ای باشد که طلبه در درون و باطن خویش خود را متواضع در برابر مردم و موظف به تبلیغ بداند. و همچنین دائما با خود مرور کند که تفاوت من با دیگران بدین معناست که مسئولیتی عظیم به واسطه‌ی این انتخاب بر عهده‌ی من گذاشته شده است و بازتاب بیرونی این طرز تلقی نیز باید به صورت تواضع و انجام وظیفه نمود پیدا کند؛ تا جایی که طلبه خود را هم‌سطح سایر مردم دانسته و هرگز خود را یک سر و گردن برتر و بالاتر نداند. 🔹 عجب، غرور علمی، برتر دانستن خویش درامور عبادی و معنوی، منحصر کردن عنایت خداوند و اهل البیت علیهم السلام به خویش، بی‌اشکال دانستن انجام یک اشتباه برای خود و در عین حال تکفیر دیگران بابت انجام همان اشتباه، از جمله عوارضی است که ممکن است در صورت عدم مراقبت از نفس برای طالبان علوم دینی به وجود آید. 🔹 تقدس حوزه نه از نامش بلکه به دلیل کثرت تربیت‌یافتگانی است که بر مبنای معارف دین و منطبق با خصیصه‌های اخلاقی رشد یافته‌اند. باید بپذیریم که تقدس حوزه، تقدسی مطلق نیست که با صِرف ورود به آن خود را مبرا از هر خطا بدانیم. 🔹 اگرچه عالمان، عابدان، مجتهدان و عارفان زیادی با دود چراغ همین حوزه‌ها و حجره‌ها تربیت شدند و هم خود راه سعادت را پیمودند و هم دیگران را به مسیرحق دعوت نمودند و اگر چه برخی عمامه ها توهم‌زدا هستند و توهم خودبرتربینی را از صاحبانش دور کرده و تعبد و بندگی را در وجودشان به تصویر ‌کشیده است؛ اما برای برخی که کمتر مراقب نفسانیات خویش بوده‌اند همین عمامه که بالاترین وسیله کسب نورانیت بوده است موجب خلق توهم شده است!! تمسک به شئون و وجاهت‌های خودساخته، خود را تافته‌ی جدابافته دانستن از دیگران و در یک کلام مرزبندی بین خود و سایر خلق، آسیبی است جدی که همواره حوزه‌های علمیه را مورد تهدید قرار می‌دهد و در صورت عدم مراقبت چه بسا موجب تنزل اعتماد مردم به روحانیت خواهد شد. لذا همیشه باید مراقبت صفا، صداقت، تواضع و اخلاصی که میراث هزارساله‌ی روحانیت است باشیم و این امانت را به درستی و طهارت کامل به نسل‌های آینده تحویل دهیم. @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 طلبه: سلام علیکم با توجه به اطلاعیه دفتر حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی مد ظله العالی، جهت ثبت نام شهریه و با توجه به اوج‌گیری مجدد کرونا، از مسئولین محترم دفتر معظم له خواهشمندیم: با توجه به اینکه هرسال تجمع می‌شود و صف‌های طولانی تشکیل می‌شود.... لطفا روزهای ثبت‌نام را با حروف الفبا تقسیم کنند. مثال حروف الف تا خ 👈 5 روز اول حروف د تا ض 👈 5 روز دوم حروف ط تا ق 👈 5 روز سوم حروف ک تا ی 👈 5 روز چهارم و جامانده‌ها 5 روز آخر با تشکر فراوان @Manahejj
🌀 جلسه آیت‌الله بوشهری با مدیران دبیرخانه شورای عالی 📝 عزم برای تغییرات و تحولات اساسی در شورای هشتم 👤 گزیده بیانات آیت‌الله بوشهری تلقی طلاب از شورای عالی: عملی نشدن مطالبات امامان انقلاب 🔹 آیت‌الله بوشهری در جلسه با مدیران دبیرخانه اشاره کردند: طبق رصد صورت گرفته، عرصه مطالبات حوزویان (حداقل در مورد طلاب جوان و انقلابی) سطحی وسیع‌تر از گذشته را در بر می‌گیرد؛ و احساس طلبه‌ها این است رهنمودهای امام راحل(رضوان‌الله تعالی علیه) و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) هنوز آن گونه که بایسته است عملی نشده و یکی از مطالبات و انتظارات جدّی طلاب این است که این رهنمودها در دوره هشتم عملیاتی شود. تفاوت نگاه طلاب با نگاه شورای عالی 🔹 نائب رئیس جامعه مدرسین فعال‌سازی و به روزرسانی بانک ایده‌ و سامانه آن را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: ممکن است نوع انتظاراتی که طلبه‌ها از شورا دارند متفاوت از نگاه ما باشد باید این نظرات و انتظارات طلاب و فضلا دیده شود تا شورای عالی دقیق‌تر و جامع‌تر ریل‌گذاری کند که به دنبال آن مدیریت حوزه نیز بر اساس آن ریل‌گذاری به فضل الهی جلو خواهد رفت و به اهداف عالیه خود خواهد رسید. اصلاح ساختار شورای عالی 🔹 ایشان اصلاح ساختاری در شورای عالی را یک امر مهم و ضروری و محرّک برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری بهتر دانست و گفت: نقطه نظرات اعضای شورا را هم دریافت خواهیم کرد و نسبت به هر بخش ساختار پیشنهادی جهت تصویب ارائه خواهد شد و بخش‌هایی مثل بانک ایده، باید در این ساختار تشکیلاتی جدید گنجانده شود که در سیاست‌گذاری و در برنامه‌ها جامع‌تر عمل کنیم. لزوم اطلاع‌رسانی مستمر دبیرخانه شورای عالی 🔹 ایشان با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق از اقدامات و مصوبات شورای عالی ادامه داد: این اطلاع‌رسانی باید خیلی دقیق باشد اگر در دبیرخانه شورا نیرویی برای اطلاع‌رسانی نداریم در تغییر ساختار پیش‌بینی شود و فردی به عنوان مدیریت اطلاع‌رسانی فعال و بانشاط؛ کار روابط عمومی را به خوبی انجام دهد و اقدامات شورا را دقیق و مستمر منعکس نماید. تعامل ویژه با مجمع نمایندگان 🔹 وی افزود: هیئت‌رئیسه مجمع نمایندگان جلسه‌ای با بنده داشتند، خیلی بحث‌های خوبی مطرح شد، دغدغه‌هایی داشتند، به‌طور مثال بعضی از موارد اساس‌نامه‌ مجمع نمایندگان طلاب تاکنون عمل نشده بود، مثلاً در اساس‌نامه مجمع، پیش‌بینی شده است که هر طرحی از طرف مجمع نمایندگان می‌آید، دو نفر از طرف مجمع در جلسات شورا یا جلسات جامعه مدرسین از این طرح دفاع کنند، گفتم که این حق قانونی شماست چون این اساس‌نامه را جامعه مدرسین تأیید کرده است و قرار شد ارتباطات گسترده‌ای داشته باشیم. برنامه برای تعامل بیشتر با بدنه حوزه 🔹 دبیر شورای عالی همچنین افزود: تعامل و ارتباط بیشتر با بدنه حوزه موضوعی است که از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، و لذا باید به منزل بعضی از اساتید سر بزنیم و نقطه نظراتشان را بشنویم و توجه کنیم. ما هر سال خدمت مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری(دامت برکاتهم) می‌رسیم، اما باید از فرصت‌های مختلف جهت تعامل بیشتر با اساتید، فضلاء، طلبه‌ها و مجموعه‌های حوزوی استفاده کنیم، همایش‌هایی در زمان مقتضی برگزار شود و حرف‌های این‌ها را بشنویم، واقعیت مطلب این است که اگر بزرگان حوزه و اساتید و فضلا، پاسخ‌های ما را هم بشنوند، منصف هستند، قضاوت می‌کنند، ممکن است خیلی از دغدغه‌های آن‌ها را در دستور کار داشته باشیم یا اجرایی کرده باشیم اما اطلاع‌رسانی درستی صورت نگرفته است؛ که اگر مطلع شوند فضا را تغییر می‌دهد و تعامل ما را با بدنه حوزه بهبود می‌بخشد. 📌 نظرات خود درباره این موضوع را برای مناهج ارسال کنید. @Manahejj
📠 نظرات اعضا: 💬 طلبه انقلابی: این مطلب «جلسه آقای بوشهری با مدیران دبیرخانه شورای عالی» را دو بار خوندم، با خودم گفتم واقعا اینا حرفای آقای بوشهری بود؟! نکنه حرف مناهج یا اون مدیران بوده باشه؟!! 📌 پاسخ مناهج: تمام مطلب از بیانات آیت‌الله بوشهری است و متن کامل نیز در سایت شورای عالی نیز منعکس شده است: https://b2n.ir/ShAali 💬 سرباز سیدعلی: یادمه حضرت آقا در یکی از بیانات خود درباره تحول حوزه فرموده بودند قدم اول «قبول درد» هست. اینکه دبیر شورای عالی اذعان دارند که «بسیاری از مطالبات امامان انقلاب از شورای عالی محقق نشده» هرچند دیر اما بازهم جای تقدیر دارد؛ اتفاقا یکی از مطالبات جدی طلاب حوزه‌های علمیه تحقق همین اوامر و خواسته‌های امام خمینی و امام خامنه‌ای از شورای عالی هست؛ که این مطالبات گزاف نیستند و اتفاقا همگی عقلایی است و موجب اعتلای حوزه‌های علمیه. 💬 محمدی: بیانات آقای بوشهری هم جالب بودند هم امیدوارکننده؛ ان‌شاءالله که بتوانند به مواردی که ذکر کردند جامه‌ی عمل بپوشانند تا امید ما هم به شورای عالی بیشتر شود. 💬 یا حسین : واقعا انتظار ما این است شورای هشتم متفاوت با دیگر ادوار گذشته باشد. ای کاش با فعالیت مستمر و جدی و جهادی این مهم بر همه ما حوزویان ثابت شود. امروز عرصه‌های مهمی همچون معیشت و مسکن طلاب، نظام آموزشی و آینده شغلی طلاب، یکی از مهمترین مواردی است که نیاز به علاج‌های جدی دارد. 💬 مصطفی: من تازه فهمیدم چقدر مطالبه‌گری توأم با عقلانیت و صبر می‌تونه مؤثر باشه. از شما و همه طلاب مطالبه‌گر که بی‌تفاوت نبودند و بدون هرگونه اهانتی درد دل ما را به گوش مسؤولین رسوندن تشکر می‌کنم. 💬 شاهد: ای کاش این بحث اطلاع‌رسانی مصوبات و اقدامات شورای عالی که آقای بوشهری هم گفتند هرچه زودتر عملی شود. شما نگاه کنید چقدر سایت شورای عالی منفعل است در این زمینه. الان چند هفته است که شورای هشتم تشکیل شده ولی اصلا اسامی اعضای شورای هشتم درج نشده!! ولی ببینید چند پیام تسلیت درج شده نسبت به فوت والده آقای رحیمیان. ما هم به آقای رحیمیان تسلیت عرض می‌کنیم. اما سایت شورای عالی باید در تراز این شورا باشد نه اینکه هفته‌ها بگذرد و وقایع مهم اطلاع‌رسانی نشود. ای کاش شورای عالی از چند طلبه فعال و متخصص رسانه استفاده کند تا اوضاع بهتری را شاهد باشیم. 💬 سید: این اعتنای شورای عالی به مجمع نمایندگان و اینکه اعضای مجمع بتوانند در جامعه مدرسین یا شورای عالی حضور داشته باشند و از طرح‌های خود دفاع کنن خیلی خیلی خوبه و از آرزوهای مجمع نمایندگان بوده. امروز جای بهانه ای برای مجمع نمایندگان نیست و باید صدای طلاب باشند برای هرچه بهتر شدن اوضاع حوزه ها. @Manahejj