🌀 فرید مدرسی کیست؟ بخش ۱۱
📝 به بهانه پژواک توئیت فرید مدرسی
🔻 تابناک تحت تأثیر توییت فرید مدرسی نوشت:
«[درباره] اینکه در قم چرا کسی داد میزند تا یک منصوب رهبری(رئیس دفتر تبلیغات اسلامی) سخنانش را قطع کند تا منصوب دیگر ایشان، رئیس قوه قضائیه [سخنرانی کند]، میتوان اینگونه تحلیل کرد که برخی در کشور، مشروعیت منصوبان رهبری انقلاب را صرفاً برای دوستانشان قبول دارند و مشروعیت انتصابهای دیگر را با چنین رفتاری زیر سوال میبرند. این رویکرد ادامه همان دوقطبیسازیها در قم بین مرجعیت و نظام و حالا بین منصوبان رهبری است.»
🔹 گرچه رهبری بارها با برهمزدن جلسات مخالفت فرمودهاند؛ اما اساسا در اینجا سخن از آن جلسه نیست؛ مسئله مهمتری در نظر است که بیان خواهد شد:
🔹 نمیتوان از فرید مدرسی پذیرفت که با دو قطبیسازی مخالف است؛ چون وی مکرر برای دو قطبیسازیهای مختلف تلاش کرده است.
❓اما مسئله و هدف واقعی چیست؟
نمیخواهیم نیتخوانی کنیم؛ اما میخواهیم بگوییم که باید هوشیار بود. همانطور که رهبری فرمودند حوزه باید انقلابی بماند، معنایش این است که حوزه امروز انقلابی است و باید مراقب انقلابی ماندنش بود. انقلابیماندن را نیز نباید به مباحث حقیر جناحی تنزل داد؛ بلکه به این معناست که حوزه باید به مبانی انقلاب اسلامی که برخواسته از مبانی اسلام است معتقد باشد، به آن گرایش داشته باشد و بر اساس آن رفتار کند.
🔹 دشمنان اسلام و انقلاب تلاش میکنند حوزه را از انقلابیبودن و در حقیقت اسلامیبودن خارج کنند تا به مطامع پلید خود برسند.
درون حوزه نیز متحجرینی وجود دارند که همچنان دین را از سیاست جدا میدانند گرچه دشمن نیستند اما در پازل دشمن حرکت میکنند. همچنین روشنفکرانی وجود دارند که آنها هم قائل به دین حداقلی و مخالف حضور دین در حکومت هستند آنها هم در پازل دشمن حرکت میکنند. این سه عنصر، خواسته یا ناخواسته سدی در برابر جریان انقلابی حوزه علمیه هستند.
🔹 بر این اساس، جریان انقلابی باید با تحرکات غیر انقلابی و احیانا ضد انقلابی درون حوزه که فریبخورده دشمن هستند مقابله کند؛ البته با تدبیر، هوشمندی و با رعایت اخلاق و منش اسلامی.
🔹 این سخن که جامعه را دوقطبی نکنید وقتی از کلام مصلحان جامعه بیان میشود حرف درستی است و در برابر دوقطبیسازیهای کاذب دشمن است. اما وقتی دشمن یا فریبخوردههای او و یا کسانی که در پازل دشمن حرکت میکنند و سخن از مخالفت با دو قطبیسازی مطرح میکنند، مقصودشان یا نتیجه کارشان این است که در حوزه، سخنی از «انقلابی» و «غیر انقلابی» نگویید؛ در حقیقت یعنی اجازه دهید جریان غیر انقلابی در حوزه باشد، رشد کند، حتی حاکم شود تا حوزه را از انقلابیبودن خارج کند. در واقع هیاهوی «دو قطبیسازی نکنید» این افراد برای این است.
🔹 لذا حزبالله نباید از این هیاهو بترسد و باید از جریان انقلابی در حوزه علمیه دفاع کند؛ البته هوشمندانه و با تدبیر درست.
🔹 مجددا تاکید میشود سخن از آن جلسه دفتر تبلیغات و نیز افراد آن نیست؛ همچنین بحث در مورد شخص فرید مدرسی هم نیست؛ چراکه او یک گمارده کوچک در پازل تحرکات ضد حوزه انقلابی است. بحث بر سر یک هیاهوی باطل است.
〰〰〰〰〰
🗂 ماموریت یک خبرنگار در حوزه علمیه
#فرید_مدرسی
#مدرس_ماهر
#مناهج
@Manahejj
سخنرانی و فیش منبر محرم 4.pdf
1.35M
🌀 متن کامل سخنرانی دهه اول محرم
📝 شب هفتم و هشتم
✅ موضوع:
نقش تقوا در رفع مشکلات فردی و اجتماعی
مابقی سخنرانیها به مرور منتشر خواهد شد.
📌 پ.ن: اصل فیشهای سخنرانی، توسط موسسه بیان معنوی آماده شده است و مناهج آنها را به سخنرانی کامل تبدیل کرده است.
#سخنرانی
#تبلیغ_محرم
#مناهج
@Manahejj
فیش منبر محرم 4.pdf
1.4M
🌀 #فیش سخنرانی دهه اول محرم
📝 شب هفتم و هشتم
✅ موضوع:
نقش تقوا در رفع مشکلات فردی و اجتماعی
مابقی سخنرانیها به مرور منتشر خواهد شد.
📌 پ.ن: اصل فیشهای سخنرانی، توسط موسسه بیان معنوی آماده شده است و مناهج آنها را به سخنرانی کامل تبدیل کرده است.
#سخنرانی
#تبلیغ_محرم
#مناهج
@Manahejj
🌀 تفاوت نگاههای حماسی و احساسی به عاشورا
📝 بخش دوم
🖋 محمد حقپرست
4⃣ عاشورا، سالروز حماسهای جاویدان برای تاریخ شیعه است؛ و باید به قدر یک حماسه درباره آن گفت و شنید. عاشورا، فقط یک روز نبود، بلکه یک تاریخ ظلمستیزی و حقخواهی بود. پس روضهها و نوحههای کربلا باید حماسی و انقلابی خوانده شوند. عاشورا احساسات هم دارد و باید گفته شود؛ اما احساساتی که زیر چتر عقلانیت باشد. تبیین صحیح عاشورا آن است که هر سه مؤلفه حماسه، عقلانیت و احساسات در کنار یکدیگر بیان شوند. مکتب سیدالشهدا (علیه السلام) اگر از عقلانیت تهی، و فقط به احساسات ختم شود، نتیجهاش اباحهگری و معنویتهای کاذب است.
متأسفانه برخی شأن آن را در حد مسائلی صرفا احساسی پایین میآورند. به عنوان نمونه، مسئله بعضی از روضهها و نوحهها فقط این است که «چرا در کربلا، حضرت عباس (ع) که قمر بنی هاشم و پهلوان عرب است، به شهادت میرسد. یا غربت حضرت زینب (س) را تنها از زاویه برادر بودن میبینند و غربت حضرت علی اکبر (ع) فقط جوان بودن و رعنا بودن ایشان است.»
5⃣ عظمت عاشورا و مصیبتهای آن، در مسئله «ولایت و ظلم ستیزی» است. غصه اصلی حضرت عباس این بود که وقتی میرود، امام زمانش را چه کسی یاری دهد. غربت اصلی حضرت زینب در روی تل، به شهادت رسیدن امام زمانش در اوج عدالتخواهی و ظلمستیزی است، نه اینکه فقط برادرش شهید میشود. و سینهزن حسین (ع) اگر به این حد از معرفت نرسد، کربلا را درک نکرده است.
#مناهج
@Manahejj
🌀 مجلس در تصویب قانون جدید بانکداری عجله نکند
👤 حجت الاسلام والمسلمین عبادی، عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه:
🔹 طرح بانکداری جدید با وجود مزیتها به عنوان یک قانون جدید نمیتواند سکاندار نظام بانکی آینده کشور باشد، مذاکراتی انجام شده تا بتوانیم مشکلات این طرح را رفع کنیم و اگر این اشکالات رفع نشود سیستم بانکی همچنان دچار مشکل خواهد شد.
🔹 از مجلس به عنوان امر به معروف خواهش می کنیم که در تصویب طرح جدید عجله نکند و آن را در اختیار کارشناسان فقه اقتصادی قرار داده تا بررسی شود.
🔹 خطاب صحبت ما کارمندان یا مدیران بانکها نیستند بلکه مجموعه نظام بانکی کشور روی صحبت هستند. در ساختار بانک مرکزی و قانون بانکداری نظامات کنترلی و مبانی شرعی بودن معاملات دیده نشده است.
🔹 بانگ هشدار مراجع تقلید در خصوص نظام بانکی بیش از هشداری بود که میرزای شیرازی در تحریم تنباکو داد در حالی که در این فتوا حتی در عمارت شاه هم قلیانها را شکستند اما امروز در برابر فتوای مراجع چه اقدامی شد؟
به نقل از اجتهاد
#مناهج
@Manahejj
🔺 اعتراف صدرالساداتی به خوداختفایی
🔸 با انتشار لایو در صفحهی اینستاگرام سیدمهدی صدرالساداتی و اعترافات صریح برادر وی که عضو مجلس خبرگان است تکلیف این ماجرا مشخص شد.
🔸 وی اعلام کرد در پی برخی تهدیدات و فشارها، بیخبر از خانواده، تصمیم به خاموش کردن موبایلها و حضور در مکان نامشخصی را گرفتند!
🔻 این داستان به پایان رسید اما هزینهی زیادی به مجلس خبرگان، شورای نگهبان و فعالیتهای عدالتخواهی و انقلابی تحمیل شد.
#بازی_با_نام_عدالت_طلبی
#مناهج
@Manahejj
🌀 بیچاره عدالت!!
📝 به بهانه خوداختفایی برادران صدرالساداتی
🖋 علی خِرَدمردی
🔸 قطعا تا به حال برایتان پیش آمده که دلتان برای یک دستور دینی بسوزد. من زیاد به این درد مبتلا می شوم بلکه پا را از یک دستور دینی فراتر می گذارم و پای غربت خود دین نوحه سرایی می کنم. برای نمونه خیلی اوقات با خود می گویم بیچاره دین که کسی مانند من مُبلّغش می شود. دلسوزی برای نماد ها دلسوزی شیرینی است. انسان را به حرکت وا می دارد.
🔸 چند سالی است که به برکت فضای مجازی، تب و تاب عدالت خواهی، مردم و نهاد ها حاکمیتی را تحت تاثیر خود قرار داده است. هر چند که این جریان در حوزه نتوانست صید خود را بکند اما در عوض در دانشگاه شکار نسبتا خوبی داشت.
🔸 به عنوان یک طلبه از ابتدا با عینک تردید به این جریان نگاه می کردم. تردیدم نسبت به اصل عدالت نبود. مگر می شود نام خود را شیعه بگذاری ولی از عدالت گریزان باشی؟ بلکه نسبت به صلاحیت کسانی که رهبری این جریان را بر عهده داشتند، مردد بودم.
🔸 یکی از همین افراد سید مهدی صدرالساداتی است. طلبه ای که صفحه اینستاگرامی اش منبع تغذیه ی خُرده عدالت خواهان شده است. وی در صفحه اش به طور مداوم خبر هایی از فساد مالی و اختلاس و یا اشرافی گری مسئولان می گذارد. از دایره ی انصاف خارج می شویم اگر نگوییم که در برخی موارد تذکراتش نتایج خوبی را به همراه داشته است.
⛔️ اما بحث در این است که آیا این نحوه ی عدالت خواهی پسندیده است؟ این که تا تشخیص دادیم کسی مفسد است بیایم جار و جنجال راه بیندازیم که مردم فلانی مفسد است. در این صورت نقش قوه ی قضائیه چه می شود؟
🔸 بزرگترین مشکل جریان عدالت خواهی در حال حاضر این است که می خواهد هم عرض قوه ی قضائیه پیش برود. توضیح اصل این اشکال را به وقت دیگری موکول می کنم.
🔸 در روزهای اخیر سید مهدی صدرالساداتی به همراه برادرش تصمیم می گیرند که به مسافرت بروند و همه را در بی خبری بگذارند. فضای مجازی نیز مانند همیشه میدان دار انواع و اقسام تحلیل ها شد.
🔸 اما مطالبی در این میان قابل کتمان نیست. این تصمیم عجیب و غریب چند روزی در کشور جنجال به پا کرد. خواسته یا ناخواسته موجب شد که برخی به مسئولان امنیتی و نهادهای دیگر حاکمیتی بد گمان شدند. در شرایطی که وقت سربازان و قلم به دستانِ جبهه ی فرهنگ و اقتصاد باید به گام سوم پاسخ به اروپا و مسائلی از این دست اختصاص داده می شد، صَرف علت پنهان شدن این دو برادر شد. فارغ از هر گونه تحلیل و ماجراجویی، این تصمیم عجیب بار دیگر نشان داد که صدرالساداتی و برخی هم فکرانش صلاحیت رهبریِ جریان عدالت خواهی را ندارند چرا که شرط اول عدالت خواهی عقلانیت و احساسی عمل نکردن است.
🔸 آن چه در این میان غریب مانده است اصل عدالت است. چه خوب است که مداحان در این شب ها نوحه ی "بیچاره عدالت" را نیز برای مردم بخوانند.
#بازی_با_نام_عدالت_طلبی
#مناهج
@Manahejj
🌀 #تجربه_تلخ
📝 درس عبرت از عدالتخواهان قلابی
🔹 وقایع اخیری که برادران صدرالساداتی موجب آن شدند و اعتبار نهادهای مختلف حاکمیتی را به بازی گرفتند، یک درس بزرگ برای همه نیروهای انقلابی، تحولخواه و عدالتطلب دارد:
👈🏻 هر حرکت انقلابی اگر از پشتوانه غنیِ #عقلانیت، بیبهره باشد و صرفا با هیاهو و غوغاسالاری بخواهد، حقطلبی کند، بیش از آنکه اصلاح و فایده داشته باشد، هزینهساز و فرصتسوز است...
#بازی_با_نام_عدالت_طلبی
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 اعتراض به عدم شفافیت مجلس!
🎥 سخنرانی جنجالی حجتالاسلام پناهیان
🔹 علیرضا پناهیان در دانشگاه امام صادق(ع) گفت:
🔻یکی از راههای استخفاف ملت این است که رأی مجلس را پنهان کنند! چرا اکثریت نمایندگان مجلس رأی میدهند به اینکه «رأی نمایندهها نباید شفاف باشد»؟ آیا ملت را خوار و بیمقدار میدانند؟ بعد هم برخی بهصورت بسیار جاهلانه و احمقانهای میگویند «مگر میخواهید تفتیش عقائد کنید؟!»
🔻مگر شما در مجلس به عقائد رأی میدهید؟ شما بیخود میکنید بر اساس عقائد رأی بدهید، شما باید بر اساس کارِ کارشناسی رأی بدهید نه بر اساس عقائد!
🔻مردم باید بتوانند بر وکلای خودشان مسلط باشند. مردم باید بدانند که نمایندۀ آنها به چه چیزی رأی داده و برای چه رأی داده است؟ ما کاری به عقیدۀ شما نداریم، میخواهیم شعور و درک کارشناسی شما را بفهمیم!
🔻مردهایی که در مجلس هستند و نامرد نیستند، تا وقتی رأیها شفاف نشده، در هر رأیگیری رأی خودشان را صریحاً اعلام کنند و الا دارند از این فرصتِ پنهانکاری سیاسیون جَلَب، سوءاستفاده میکنند. البته اگر یک موضوع امنیتی مطرح بود، طبیعتاً باید پنهان باشد اما نه همۀ رأیگیریها!
📌 پ.ن:
در پی سخنان اعتراضی حجتالاسلام پناهیان، برخی نمایندگان، دست به تخریب حجتالاسلام پناهیان زدهاند. جا دارد طلاب انقلابی مطالبه «لزوم شفافیت آرای نمایندگان مجلس» را فریاد کنند.
#این_فریاد_یک_ملت_مظلوم_است
#شفافیت_آرای_مجلس
#مناهج
@Manahejj
#فوری
🌀 فریاد شفافیت
🔹 طلاب فعال در فضای مجازی، با استوری عکسهایی نظیر عکس فوق و هشتگ، مطالبه لزوم شفافیت آرای مجلس را فریاد کنند.
📌 پ.ن:
متاسفانه تعدادی نماینده معلومالحال، در سخنرانیهای علنی، موافق مصالح مردم سخنپراکنی میکنند؛ اما در رأیدهی از فرصت نامعلوم بودن رأیها استفاده کرده و به منافع حزبی و شخصی خود رأی میدهند. آیا اگر رأیها شفاف شود، باز هم جرأت دارند خلاف مصلحت مردم رفتار کنند؟!
#شفافیت_آرای_مجلس
#این_فریاد_یک_ملت_است
#مناهج
@Manahejj
سخنرانی و فیش منبر محرم 5.pdf
1.58M
🌀 متن کامل سخنرانی دهه اول محرم
📝 شب نهم و دهم
✅ موضوع:
نقش تقوا در رفع مشکلات فردی و اجتماعی
مابقی سخنرانیها به مرور منتشر خواهد شد.
📌 پ.ن: اصل فیشهای سخنرانی، توسط موسسه بیان معنوی آماده شده است و مناهج آنها را به سخنرانی کامل تبدیل کرده است.
#سخنرانی
#تبلیغ_محرم
#مناهج
@Manahejj
🌀 فریاد شفافیت
✍ دانش پژوه
🔹 یکی از عبرت های عاشورا مطالبه گری شفافیت آراء از دورویانی است که در ظاهر، خود را خدمتگذار مردم و در باطن بر خلاف صلاح و مصلحت مردم رأی و نظر و می دهند و آن را از مردمی که با انتخاب آنان به جایگاهی رسیده اند مخفی می دارند.
🔹 مطالبه گری از آنان امری بایسته بر تمام افراد جامعه است تا مردم نسبت به مشی و نظر منتخبان خود آگاه باشند.
#شفافیت_آرای_مجلس
#این_فریاد_یک_ملت_است
#مناهج
@Manahejj
سخنرانی و فیش منبر محرم 6.pdf
1.27M
🌀 متن کامل سخنرانی دهه اول محرم
📝 شام غریبان
✅ موضوع:
نقش تقوا در رفع مشکلات فردی و اجتماعی
📌 پ.ن: اصل فیشهای سخنرانی، توسط موسسه بیان معنوی آماده شده است و مناهج آنها را به سخنرانی کامل تبدیل کرده است.
#سخنرانی
#تبلیغ_محرم
#مناهج
@Manahejj
🌀 مراسم آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه
📅 شنبه ۲۳ شهریور ساعت ۱۰:۳۰ صبح
سخنرانان:
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی
آیت الله اعرافی مدیر حوزههای علمیه
@Manahejj
🌀 آیین آغاز رسمی سال تحصیلی حوزه های علمیه کشور
با حضور آیتاللهالعظمی نوری همدانی از مراجع عظام تقلید در مدرسه فیضیه قم
📌 این مراسم از طریق tv.ismc.ir به صورت زنده پخش میشود.
خبرگزاری حوزه
#مناهج
@Manahejj
🌀 آیتاللهالعظمی نوری در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه:
📝 دروس اخلاق در حوزه جدّی گرفته شود
🔹 طلاب نیازمند خط مشی خاصی برای خدمت هستند؛ همچون کسانی که به میدان جنگ میروند باید با تجهیزات جنگی تمرین کرده و آشنا شوند.
🔹 طلاب باید با #اخلاص تمام در حوزه گام بردارند؛ توفیقات الهی نیز با اخلاص ما مرتبط است؛ اگر کسی بخواهد همچون علمای بزرگی چون شیخ طوسی باشد باید مخلص، همت مند و جدی و پرتلاش باشد.
🔹 بسیاری از طلاب تحصیلات خوبی دارند ولی نمی توانند یک متن و کتاب بنویسند؛ سخن گفتن و نوشتن نیازمند #ادبیات است و به همین جهت طلاب باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشند.
🔹 #اخلاق محوری در حوزههای علمیه بسیار مهم است؛ همه ما محتاج به معلم و متذکر اخلاق داریم؛ درس اخلاق در حوزه های علمیه بسیار مهم است؛ از مدیران حوزه می خواهیم که در این امر کوشا باشند.
🔹 هر هفته باید دروس اخلاق با شکوه از حوزه ما پخش شود تا مردم بدانند که چه اصول اخلاقی را باید رعایت کنند؛ این دروس برای مردم نیز بسیار مهم است.
🔹 در حالات عموی مرحوم آیت الله العظمی حجت، مرحوم آیت الله سید حسین کوه کمری، بیان شده که ایشان در یک مسجد، متوجه تدریس بسیار دقیق یک روحانی در گوشه مسجد شد و به همین جهت روز دوم و سوم نیز در درس ایشان شرکت کرد و ایشان را عالمی در سطح عالی یافت، به همین جهت وقتی بر منبر درس رفتند، بیان کرد که یک نفر در این جمع حاضر است که برای استادی از من لایق تر و ماهرتر است و به همین جهت ایشان را در جای خود می نشانم تا ایشان بر ما تدریس کنند و به همین جهت دست شیخ انصاری را گرفت.
hawzahnews.com/news/863879
#مناهج
@Manahejj
🌀 آیتالله اعرافی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه:
📝 سنن اصیل حوزوی در کنار روزآمدی، حفظ میشود
🔹 اساس حوزه، علم و دانش است و معارف الهی در این حوزه باید فراگرفته شده، عمق یابد و در ایران و جهان منتشر شود که اولین رکن این حوزه، علم آموزی و تعمق و پاسداشت سنن اصیل حوزوی است؛ به هیچ بهانه ای حق نداریم از عمق علمی و فقهی و کلامی و معرفتی فاصله بگیریم.
🔹 اگر در آسمان #اخلاق و معرفت پرواز نکنیم و در این بعد عمیق نشویم، ممکن است دانش ما نیز به وبال ما مبدل شود؛ تهذیب و تزکیه نفس و اجتماعی بودن و سیاسی بودن به معنای درست آن، انقلابی عمل کردن و رابطه خوب با مردم به ویژه مستضعفان از ابعاد مهم حوزویان است.
🔹 باید ضمن تقویت مبانی اخلاقی، مراقب باشیم که در دام #عرفانهای_کاذب و مرید و مرادبازیهای غیرصحیح و خارج از مدار شرع قرار نگیریم.
🔹 آداب و سنن حوزوی باید پاس داشته شود؛ ما معتقد به نوزایی و بهرهگیری از تجارب دیگران هستیم ولی نه به قیمتی که حوزه از روح تاریخی و اصیل خود خارج شود.
🔹 ما به #نقد معتقد هستیم و شورای عالی و نهادهای حوزه پذیرای نقد و نظر در قلمروهای مختلف هستند ولی جایگاههای مرجعیت و شورای عالی و جامعه روحانیت باید مورد توجه باشد.
🔻 تعرض به جایگاه هایی که از ارکان اداره حوزه و مورد تایید مراجع و بزرگان حوزه هستند کاری ناصواب است.
🔹 توسعه جریان #مطالبهگری و حضور در عرصههای مختلف از جمله حضور در کنار نظام و مردم در عرصههای ویژه بسیار مهم است؛ حضور حوزه در سیل اخیر یک افتخار بزرگ است که بیش از ۱۰ هزار نفر از طلاب و اساتید در این سیل، خدمت گزار مردم بودند.
hawzahnews.com/news/863878
#مناهج
@Manahejj
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 بحران معیشت اساتید و طلاب
🎥 آیت الله اعرافی
🔸ما باید در مسائل مادی قناعت داشته باشیم اما از #بزرگان_حوزه انتظار داریم که مسئله معیشت طلاب را دریابند.
🔸 بودجههای برنامهای حوزه از سال گذشته به سمت صفر نزدیک شده است!
#معیشت
#مناهج
@Manahejj
🌀 بیانیه جامعه مدرسین به مناسبت آغاز سال تحصیلی
📝 گزیده بیانیه
🔹 در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه توجه طلاب گرامی و فضلای عظام را به نکات ذیل معطوف دارد:
1⃣ پس از پیروزی انقلاب اسلامی به برکت هدایتهای داهیانه امام عزیز (ره) و تاکیدات رهبری معظم انقلاب، حوزههای علمیه در همه عرصههای علمی، معرفتی، سیاسی، اجتماعی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی تبلیغی با رشد کمی و کیفی مواجه شده است. حوزه ها، در شهرها و استانهای مختلف منشاء اثر شدهاند و در بُعد بین المللی نیز خدمات گستردهای از حوزههای علمیه در ترویج معارف دینی صادر شده است. افزایش اقبال دنیای اسلام و دیگر جوامع به معارف و موضوعات دینی نشان میدهد، طلاب، فضلا، اساتید و مدیران حوزههای علمیه باید با شناخت دقیق این واقعیت، برای حرکت در مسیر علم و نهضت علمی به مجاهدت و قیام لله بپردازند و در خط مقدم تأمین نیازهای فکری جامعه حرکت نموده و پاسخگو باشند.
2⃣ وظیفه حوزه استحکام بخشیدن به مبانی دینی و در عین حال صیانت از انقلابی ماندن حوزه و پاسداری از نظام، انقلاب و ارزشهای اسلامی است. در این راستا شناخت نیازها در عرصههای مختلف، زمینه هرچه دینیتر شدن برنامهها و رویکردها در نظام اسلامی را فراهم خواهد کرد و اینیک وظیفه اختصاصی و فنی حوزههای علمیه است.
لذا مدیران حوزه در تلاشند با سیاستگذاری و جهتدهی بهنظام اداره حوزههای علمیه، گنجینه عظیم حوزه را همواره در سطح شایستهای از بهرهدهی برای اسلام و مسلمین حفظ نمایند.
3⃣ مراجع معظم تقلید دامت برکاتهم پشتوانههای علمی و معنوی ارزشمند حوزهها هستند و میراث گرانبهایی از روشها، تجربهها و اندوختههای علمی دارند که توجه به رهنمودها و توصیههای این بزرگان و تلاش مجدّانه و مجتهدانه فضلای جوان و روشنفکر برای کسب فیوض بیشتر از ایشان، همت بلند و دل گرم و پرامید طلاب عزیز را پویاتر خواهد کرد. باید با جدیت در علم آموزی و تحصیل و کاستن از تعطیلات دروس، سیره علمای سلف در پرچمداری تولید علم، توحید و عدالت دنبال شود و حوزههای علمیه لحظهای از قیام و حرکت باز نایستند.
4⃣ قداست روحانیت در تلبس به لباس تقوا، پارسایی و قناعت همراه با عزت نفس و اخلاص است. خروج از زیطلبگی و قدرت طلبی شأن و منش طلبگی را دچار آسیب میکند. حوزههای علمیه در خود بزرگانی داشته و دارد که معلمین بزرگ اخلاق و عرفان و سرچشمه فیوضات معنویاند و خوشبختانه امروز نیز روحانیت اهل معنا، اهل طهارت روح و معنویت با دلی نورانی و مصفا، راهنمای اندیشه و عمل مردم است.
5⃣ از شروط اساسی برای تحقق حوزه انقلابی، نظم و انضباط و پرهیز از آلودگی در هرجومرج و آشفتگی در سلیقههای مختلف و متضاد است. باید علمآموزی را در بستری از تحولخواهی سالم دنبال کرد و از خودسری و حرکتهای غیرعلمی و غیرمنطقی کهترمیم و اصلاح ساختارها را مخدوش میکند اجتناب نمود. اگر چه با هماهنگی و همفکری با مجموعههای مدیریتی میتوان از تضعیف حوزه جلوگیری کرد و راه رشد و پویایی حوزهها در سطح مطلوب را هموار کرد.
6⃣ شورای عالی و مرکز مدیریت حوزههای علمیه عزم و برنامه ای جدی برای پیشرفت و تعالی دارند تا حوزه محور راهبری معنویت و فکر دینی باشد. شورای عالی حوزه علمیه، در زمینه تنظیم جهت گیری ها و اهداف به سوی حوزه انقلابی گام های موثری برداشته است و در راه پیشبرد و تعالی نظام آموزشی، اخلاقی، تربیتی، تبلیغی و فرهنگی، طرحها و برنامههایی را تدوین نموده و حرکتهای نوینی نیز در زمینه سامان گیری و آسیب شناسی مسائل کلان حوزه انجام داده و همچنان نیازمند کمک و یاری طلاب و نخبگان در این مسیر است.
7⃣ در تهاجم گسترده فرهنگی دشمن، قلبها و اندیشهها آماج هجوم انحرافها، بدعتها و منکرهاست. بازگرداندن آسیب دیدگان جنگ فرهنگی دشمن، به خط صحیح و درست اسلامی و تقویت اعتقاد به آرمانهای انقلاب از نقشها و وظایف سنگین حوزههای علمیه است و باید طلاب علوم اسلامی مجهز به سلاح علم و تقوا؛ وارد کارزار ترویج و توسعه اخلاق و ارزشهای ناب اسلامی شوند.
8⃣ کسب بصیرت و قدرت تحلیل از ضروریات عمل انقلابی است. طلاب جوان باید انقلاب اسلامی را درست بشناسند و با مبانی نظری انقلاب عمیقاً آشنا شوند. سلوک در راه ولایت و توجه ویژه به منویات مقام معظم رهبری«مدظله العالی» و هدایتهای مراجع عظام تقلید«دامت برکاتهم» حوزههای علمیه را «کالجبل الرّاسخ لا تحرّکه العواصف» قرار خواهد داد و همّتها را بلند و حرکتها را استوار خواهد کرد.
🔹 امید است در سایه مجاهدت طلاب علوم دینی بهعنوان سربازان حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، زمینههای اقامه قسط، تحقق توحید و ظهور خورشید تابناک ولایت هموارتر شود.
📌 متن کامل بیانیه:
yon.ir/Git9A
#مناهج
@Manahejj
🌀 انحراف در عدالتخواهی
📝 خطر ادبیات مارکسیستی
👤 آیتالله میرباقری
🔹 در دوران کنونی، گاهی مشاهده میشود که عدالتخواهی یک مقدار آهنگ #ادبیات_مارکسیستی به خودش میگیرد و نومارکسیستها دوباره دارند ادبیات عدالتخواهی را با فرهنگ مارکسیستی گسترش میدهند و این خطر بزرگی است. در عین حال، عدالت مارکسیستی هم خودش نوعی بیعدالتی است. در فضاهای مختلف گاهی به چشم میخورد که هر کس که مال حلالی دارد به او حمله میشود، و این غلط است.
🔹 وی با بیان اینکه مجراهایی که در نظام سرمایهداری برای تحصیل ثروت فراهم شده، مجاری غیرعادلانهای هستند، گفت: این سخن در جای خودش محفوظ است، امّا مبارزه با این موضوع به این نیست که هر کس ثروت حلالی دارد مورد حمله قرار گیرد. کسب ثروت حلال، جزء عبادات بزرگ است. کسی که از راه حلال، ثروت هم بهدست آورد از طریق حلال انفاق کند، البته کسی هم نخواهد، میتواند انفاق نکند؛ هرچند آن فرد، رشد نمیکند امّا بالاخره حرام نیست. برخی اینطور هستند که با هر ثروت حلالی به اسم عدالتخواهی مبارزه میکنند.
🔹 این حرف درستی است که باید با فساد، بیعدالتی و تجلیل و تکریمهای بیحساب و کتاب مبارزه کرد. برخی، بیخودی برای خودشان حریم و کرامت و شرافت قائل هستند و خودشان را جلوتر از دیگران میدانند؛ این چیز بدی است، امّا اینکه فکر کنیم من و یک مرجع تقلید شیعه، یک جایگاه داریم، اصلاً اینطور نیست. از کجا آمده که من با او یکی هستم؟ در کجا آمده است که من با یک مجاهد راه خدا که همه عمرش را در راه خدا داده؛ چند شهید تقدیم کرده و بدنش هم پر از ترکش است، یکی هستیم؟ پس «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدینَ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ عَلَی الْقاعِدینَ دَرَجَةً» یعنی چه؟ «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ» یعنی چه؟
🔹 خدای متعال، مناسباتی را قرار داده که رعایت نکردن آنها، بیعدالتی است. یک مناسباتی را خودمان درست میکنیم که باید حذف شوند. مناسباتی را دستگاههای امپراتوری مادی درست کردهاند که مبتنی بر آن، گاهی بیعدالتیهایی را تبدیل به ساختارهای پنهان کردهاند و کسی هم نمیفهمد بیعدالتی در آن وجود دارد.
🔹 بازوی «گَشتاور» ترازو را اگر به نفع یک طرف تغییر بدهیم، یک گرم اینجا، برابر یک کیلوی آنجا میشود؛ صدگرم مقابل صدکیلوست. قپونهای قدیمی اینطور بود. در نظام سرمایهداری گاهی اینطور است که هرچه فرد پایینی تلاش میکند نمیتواند به ثروت برسد امّا آن یکی به راحتی میرسد. بله؛ این امتیازات و انحصارات، بیعدالتی است که باید حذف بشود.
فارس
#عدالتخواهی
#صدرالساداتی
#مناهج
@Manahejj