📠 نظرات اعضا:
💬 طلبه انقلابی:
این مطلب «جلسه آقای بوشهری با مدیران دبیرخانه شورای عالی» را دو بار خوندم، با خودم گفتم واقعا اینا حرفای آقای بوشهری بود؟! نکنه حرف مناهج یا اون مدیران بوده باشه؟!!
📌 پاسخ مناهج:
تمام مطلب از بیانات آیتالله بوشهری است و متن کامل نیز در سایت شورای عالی نیز منعکس شده است:
https://b2n.ir/ShAali
💬 سرباز سیدعلی:
یادمه حضرت آقا در یکی از بیانات خود درباره تحول حوزه فرموده بودند قدم اول «قبول درد» هست. اینکه دبیر شورای عالی اذعان دارند که «بسیاری از مطالبات امامان انقلاب از شورای عالی محقق نشده» هرچند دیر اما بازهم جای تقدیر دارد؛ اتفاقا یکی از مطالبات جدی طلاب حوزههای علمیه تحقق همین اوامر و خواستههای امام خمینی و امام خامنهای از شورای عالی هست؛ که این مطالبات گزاف نیستند و اتفاقا همگی عقلایی است و موجب اعتلای حوزههای علمیه.
💬 محمدی:
بیانات آقای بوشهری هم جالب بودند هم امیدوارکننده؛ انشاءالله که بتوانند به مواردی که ذکر کردند جامهی عمل بپوشانند تا امید ما هم به شورای عالی بیشتر شود.
💬 یا حسین :
واقعا انتظار ما این است شورای هشتم متفاوت با دیگر ادوار گذشته باشد. ای کاش با فعالیت مستمر و جدی و جهادی این مهم بر همه ما حوزویان ثابت شود. امروز عرصههای مهمی همچون معیشت و مسکن طلاب، نظام آموزشی و آینده شغلی طلاب، یکی از مهمترین مواردی است که نیاز به علاجهای جدی دارد.
💬 مصطفی:
من تازه فهمیدم چقدر مطالبهگری توأم با عقلانیت و صبر میتونه مؤثر باشه. از شما و همه طلاب مطالبهگر که بیتفاوت نبودند و بدون هرگونه اهانتی درد دل ما را به گوش مسؤولین رسوندن تشکر میکنم.
💬 شاهد:
ای کاش این بحث اطلاعرسانی مصوبات و اقدامات شورای عالی که آقای بوشهری هم گفتند هرچه زودتر عملی شود. شما نگاه کنید چقدر سایت شورای عالی منفعل است در این زمینه. الان چند هفته است که شورای هشتم تشکیل شده ولی اصلا اسامی اعضای شورای هشتم درج نشده!!
ولی ببینید چند پیام تسلیت درج شده نسبت به فوت والده آقای رحیمیان. ما هم به آقای رحیمیان تسلیت عرض میکنیم. اما سایت شورای عالی باید در تراز این شورا باشد نه اینکه هفتهها بگذرد و وقایع مهم اطلاعرسانی نشود. ای کاش شورای عالی از چند طلبه فعال و متخصص رسانه استفاده کند تا اوضاع بهتری را شاهد باشیم.
💬 سید:
این اعتنای شورای عالی به مجمع نمایندگان و اینکه اعضای مجمع بتوانند در جامعه مدرسین یا شورای عالی حضور داشته باشند و از طرحهای خود دفاع کنن خیلی خیلی خوبه و از آرزوهای مجمع نمایندگان بوده. امروز جای بهانه ای برای مجمع نمایندگان نیست و باید صدای طلاب باشند برای هرچه بهتر شدن اوضاع حوزه ها.
#شورای_عالی
#نظر_اعضا
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 شهادت حضرت امام محمدباقر علیهالسلام تسلیت باد
🌀 تعریف مبارزه فرهنگی
💠 امام خامنهای
🔻 امام باقر در دو جبهه مبارزه کرد
1⃣ فکر و اندیشه اسلامی و تبلیغ قرآن و اسلام راستین
2⃣ درگیری و برخورد سیاسی
🔺 مبارزه فرهنگی، فقط نشستن و از احکام اسلام چیزهایی را بیان کردن بدون جهتگیری انقلابی و مبارزی نیست. بلکه مبارزه فرهنگی تلاش برای عوض کردن ذهنیت مردم و فرهنگ حاکم بر اذهان مردم است تا راه را برای حکومت الهی هموار کنند و همچنین راه را بر حکومت طاغوتی ببندند. و امام باقر این کار را شروع کرد.
#مبارزه_فرهنگی
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 خودانتقادی، نیاز ضروری حوزه علمیه
🖋 عطیه سادات رضوی
🔹 آنچه میتواند موجبات پیشرفت هر جریانی را تامین نماید، وجود «نقد و ارزیابی» است و وقتی موضوعی از اهمیت ویژهتری برخوردار باشد، نقد آن ضروریتر خواهد بود. حوزه علمیه نیز با توجه به اهمیت و ارزشی که دارد نیازمند نقد است؛ چرا که نقد مسیر اصلاح را باز خواهد نمود.
با توجه به اینکه حوزه علمیه، خود خواستگاه انقلاب بوده است، آنان که با انقلاب زاویه دارند خواه ناخواه سالهاست که به سراغ نقد تخریبی حوزه رفته و هدفشان رسوایی آن میباشد. بنابراین از کوچکترین خطای حوزویان به عنوان بزرگترین عیب در جهت تخریب حوزه سوءاستفاده میکنند.
🔹 حال که حوزه علمیه اینچنین زیر ذرهبین است آنچه میتواند تأثیرات مخرب نقّادان عنود علیه حوزه را رفع نماید، وجود نقادان دلسوز از درون خانوادهی حوزه است. متأسفانه گاهی مسؤولین حوزوی -مخصوصا مسؤولین شهرستانها- از ظرفیت نقادان دلسوز آنگونه که باید و شاید استفاده نکرده و به استقبال نقد نمیروند. حیات حوزهها به آسیبشناسی بهموقع آنهاست و اگر این آسیبشناسی انجام نپذیرد و یا آسیبها مورد ترمیم قرار نگیرند، سلامت و کارآمدی آن به خطر خواهد افتاد.
🔹 مرزبندی بین دوستان نگران و دشمنان مترصد میتواند نگاه حوزویان را نسبت به نقدها تغییر دهد. قطعا برای نقد نیز رعایت برخی اصول ضروری است. دوست دلسوز سیاهنمایی نمیکند، نقاط مثبت را میبیند و در عین حال کاستیها و نارساییها و ضعفها را نیز گوشزد میکند؛ اما دشمن عنود یا جاهلی که ناخواسته در پازل دشمن بازی میکنند؛ یکسره فقط ضعفها را انعکاس میدهد و بگونهای وانمود میکند که هیچ نقطه روشن و امیدی در حوزه باقی نمانده است. نقدی که صرفا گِلِهگذاری باشد و توان ارائهی راهکار مناسب نداشته باشد، در دایرهی انتقاد مطلوب نمیگنجد. برای یک نقد صحیح صرفا نگاه نقّادانهداشتن کفایت نمیکند بلکه نیازمند نگاه کارشناسانه نیز هستیم.
🔹 نگاه کارشناسانه نگاهی دقیق و عمیق است که بدون غرضورزی و در جهت اصلاح به نقد میپردازد؛ برخلاف نگاه نقّادانهی صِرف که تنها هدفش نقد کردن به هر قیمتی میباشد. بنابراین منظور از نقد حوزه، نقد شتابزده و عجولانه نیست. حوزه برای نقد نیازمند استراتژی و برنامه است.
🔹 وجود اندیشههای نو و ارائهی راهکارهای جدید متناسب با آنچه جامعه با آن مواجه است منجر به تضمین حیات حوزه و پویایی آن خواهد شد و نقد و نظر میتواند راه مواجههی حوزه با این اندیشهها را باز نماید. امروزه اندیشههای ناسالم وارداتی خلاء نیاز به اندیشههای نو و سالم را پر میکنند، در حالیکه اگر طرح اندیشههای نو با تمسک به نقد در حوزه پیاده شود این خلاء را خود حوزه پر خواهد کرد و افکار انحرافی اجازهی خودنمایی پیدا نخواهند کرد.
#نقد
#فرهنگ_نقد
@Manahejj
🌀 لزوم برگزاری عزاداری محرم با رعایت پروتکلهای بهداشتی
👤 حضرت آیتالله #مکارم_شیرازی در دیدار حجتالاسلام #قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی
🔹 شکی نیست که ما اصولی داریم که به هیچ وجه نمی توانیم آنها را رها کنیم؛ از جمله آن مسأله عزاداری محرم و صفر است.
🔹 ما همانگونه که مشکلات فرهنگی را بیان می کنیم به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم هم می پردازیم؛ در این خصوص بیانیه ای صادر کردیم تا مردم بدانند مراجع هم نسبت به گرانی ها انتقاد می کنند و تذکرات لازم را می دهند.
🌐 خبرگزاری رسا
@Manahejj
🌀 تاراج تراث مرجعیت
📝 در قامت مرجعیت؛ اما فراری از نام و آوازه
📆 به مناسبت سالگرد درگذشت آیتالله سید محمدتقی خوانساری
🖋 علی مهدوی
🔹 برخی از فقهای معاصر در عین عظمت و برجستگی شخصیتی که داشتند؛ اما گمنام و مهجور ماندهاند و تنها نامشان و فعالیتهایی که داشتند جز در لابلای سطور تاریخ، یا در سینه برخی علما، در جای دیگری عیان نیست. حال آنکه حوزه و روحانیت میراثدار این بزرگمردانی است که سالها خون دل خوردند تا هم به حوزه علمیه و هم مسلمین جهان خدمت کنند.
🔹 مرحوم آیتالله سید محمدتقی خوانساری یکی از این بزرگان گمنام است. فقیهی که آوازه و فعالیتش محدود به فقه و اصول نشد؛ گرچه در فقاهت و اجتهاد چیزی کم نداشت. با وجود اینکه شاگرد اساتید تراز اول نجف بود هیچگاه حتی دنبال اخذ اجازه اجتهاد نرفت؛ چه رسد به اینکه دنبال دست و پا کردن مرجعیت برای خود باشد. با اینحال پس از وفات مرحوم شیخ عبدالکریم حائری(ره) با اصرار مردم قم به یکی از مراجع ثلاث قم بدل گشت. وی براساس تواضع و روحیه دنیاگریزی که داشت همین را هم برنتافت و همزمان برای مرجعیت واحد و متحد آیتالله بروجردی بسیار تلاش نمود و در نهایت ردای مرجعیت را بر دوش ایشان انداخت.
🔹 ایشان از همان جوانی به هیچ وجه بیتفاوت نسبت به اتفاقات سیاسی و وقایع اجتماعی و سیاسی نبود؛ وقتی جنگ اول جهانی شروع شد و انگلستان شروع به تصرف عراق کرد، صریحا به جنگ استعمار رفت. حتی به دلیل مبارزه با بریتانیا چند سالی هم به سنگاپور تبعید شد.
🔹 تا اینکه بعدها تکیهگاه بزرگی شد برای مبارزین انقلابی. هرکجا نیاز به فتوایی برای حمایت از نیروهای مبارز انقلابی بود ایشان ورود می کرد. از حمایت از فداییان اسلام گرفته تا آیتالله کاشانی. از مبارزه برای حمایت از حجاب تا ملی شدن صنعت نفت و حتی وجوب شرکت در انتخابات مجلس پس از ملی شدن صنعت نفت.
🔹 حال، روحیات رياست گریزی این مرجع مبارز را مقایسه کنید با افرادی که برای رسیدن به مرجعیت از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند؛ کسانی که پس از گذشت سالها از وفات پدرشان و با وجود تذکر مکرر مراجع و اصرار بر شکستن مهر و بستن دفاتر، همچنان دفاتر پدرشان را باز نگهداشته اند تا روزی که شاید خودشان به مرجعیت برسند! دیگرانی را اسم نبریم که با نام و آوازه جد مادری شان، دنبال نام و آوازه مرجعیت برای خود هستند.
تبعات تلاش این عدهی مدعی، برخلاف زحمات و خون دلهای امثال مرحوم آیتالله خوانساری، تکثر و تضعیف نهاد مرجعیت است. این افراد به جای آنکه مانند مرحوم خوانساری دنبال اعتلای اجتماعی و سیاسی اسلام باشند، به نام استقلال حوزه از حکومت در هیچ کدام از مواضعی که میتواند با حمایتهای اجتماعی و فرهنگی، مانع نفوذ و قدرت لیبرالها شود ورود نمیکنند و از حوزه علمیه برای خودشان صرفا یک مدرسه فقه و اصول و محملی برای مرجعیت آینده خود ساختهاند...
🔻 آن، زحمات تراث همیشه بیدار و مبارز و مرجعیتگریز ماست و این تاراج تراث مرجعیت توسط عدهای برای سبقت جویی هرچه سریعتر در رسیدن مرجعیت! سبقتجویی در تاراج تراث مرجعیت، خیانت به اسلاف و جفا در حق اخلاف است.
ای کاش برخی میشکستند مُهرها را قبل از اینکه شکسته شود مِهرها! و ای کاش میبستند دفاتر را قبل از آنکه بسته شود دفتر اعتبارشان!
گیرم پدر تو بود... از فضل پدر تو را چه حاصل!
گیرم نوهی فخر زمانی... مانده است تا که طریقتش بدانی.
📌 پ.ن:
با اقتباس شرح حال آیت الله خوانساری از ویکی فقه.
#سودای_مرجعیت
#مرجع_تراز
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 حکایت اجازهنامه اجتهاد آیتالله محمدتقی خوانساری
آیتالله خوانساری هیچگاه در گرفتن اجتهادنامه خود از اساتیدش کوششی نکرد.
اما آقا ضیاء عراقی -که بارها مقام این شاگردش را ارج نهاده و گفته بود: «حفظ مقام و نگهداری شؤونات آقای خوانساری را مانند علمای متأخر بر خود فرض میدانم» هنگامی که بعدها آقای خوانساری به ایران بازگشته بود، اجتهادنامه وی را از نجف برایش فرستاد.
@HozeTwit
📠 نظرات اعضا:
💬 طلبه:
سلام خدا قوت
ممنون از شما که صدای ما طلاب هستید
یه خواهشی دارم ازتون که لطفا پیگیر اصلاح امتحانات ما باشین که چرا نتایج اینطوری شده؟ الان از هر طلبه ای میپرسی میگه فقط تو یک الی سه تا درساش قبول شده. چه وضعشه مگه طلاب بیکارن؟؟ اینهمه تو حوزه ها گفته شده که قدر فرصت و وقت خود رو بدونید،پس چرا مسولان حوزه وقت و فرصت وزندگی باارزش طلبه رو ...؟؟
الان تو این وضع گرونی طلبه نمیدونه درس بخونه یا کار کنه خصوصا اونایی که متاهل، مستاجر و بچه دارن.
الان خود بنده بخاطر وضع معیشت بد زندگیم تمام تلاشمو کردم امتحانات تیرماه قبول بشم تا شروع دوباره کلاس ها برم سرکار حداقل وضع معیشتی خوب باشه ولی بااین نمرات مجبورم دوباره وقت و فرصتی که میتونست برایم خوش آیند باشه بازم دوباره صرف امتحانات بکنم..
مگه ما زن وبچه نداریم؟
مگه آینده نداریم؟
به مسوولین میگیم تو امتحانات سوالمون پرید یا نمره فلان شده میگه اشکال نداره مرداد ماه دوباره امتحان میدین اینقدر راحت میگند... مگه فرصت و وقت ما بی ارزشه...؟؟
لطفا تا امتحان مرداد ماه کاری کنن حداقل درست اصلاح کنن حتی الامکان فشار امتحانات مرداد ماه کم باشه
تو رو خدا به مسئولین بگین بفکر باشن،،،
📌 مناهج:
شبیه به پیام فوق برای مناهج بسیار ارسال شده؛ جا دارد وقتی امتحانی به شکل مجازی آن هم تستی برگزار میشود اولا کلید امتحانات منتشر شود در ثانی نمرات طلاب با این همه تاخیر و غیر شفاف منتشر نشود... درست است که امتحانات مجازی اولین تجربه برای حوزه علمیه بوده و طبعا اختلالات و مشکلاتی بوده؛ اما انشآءالله تدبیری اتخاذ شود که آزمون مرداد ماه هم شفاف برگزار شود هم بدون کوچکترین نقص.
حقیقتا پس از آزمون مرداد نمیتوان به طلاب گفت اشکال ندارد شهریور یک امتحان دیگر از شما خواهیم گرفت!!
ممنون از زحمات همه مسؤولین
#نظر_اعضا
#امتحانات
#نمرات
@Manahejj
🌀 عکسالعمل شورای فقهی بانک مرکزی نسبت به فتوای مراجع درباره وام ودیعه مسکن
📝 وام ودیعه مسکن در قالب عقد مرابحه ارائه میشود
👤 «مصباحی مقدم» عضو شورای فقهی بانک مرکزی
🔹 با توجه با آرای مطرح شده در شورای فقهی، نحوه پرداخت تسهیلات به مستاجران به صورت ودیعه مسکن منتفی شد.
🔹 نحوه پرداخت به صورت عقد مرابحه خرید کالا و خدمات خواهد بود.
🔹 مستاجران پس از دریافت تسهیلات میتوانند نسبت به خرید کالا و خدمات اقدام کنند که یکی از این خدمات میتواند مسکن و محل سکونت تلقی شود.
🔻 غیر شرعی بودن تسهیلات با سود بیشتر از ۴ درصد مرتبط با قرض است اما تسهیلات عقد مرابحه خرید کالا جزء زیرمجموعه قرض تلقی نخواهد شد.
📌 پ.ن:
پیش از این چندتن از مراجع عظام، وام ودیعه مسکن را مصداق ربا دانسته بودند و در آن اشکال کرده بودند.
fna.ir/eyv0uk
@Manahejj
🕋 پیام رهبر انقلاب به مناسبت فرارسیدن ایام حج
🔻بسم الله الرّحمن الرّحیم
والحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الی یوم الدّین.
🔹️ موسم حج که همواره موسم احساس عزّت و عظمت و شکفتگی جهان اسلام بود، امسال دستخوش اندوه و حسرت مؤمنان و مبتلا به احساس فراق و ناکامی مشتاقان است. دلها از غربت کعبه احساس غربت میکند و لبّیکِ جداماندگان با اشک و آه در هم میآمیزد. این محرومیّت، کوتهمدّت است و بحول و قوّهی الهی دیر نخواهد پایید، لکن درس آن، که قدردانستن نعمت بزرگ حج است، باید ماندگار شود و ما را از غفلت برهاند. رمز عظمت و قدرت امّت اسلام در جمع فراگیر و متنوّع مؤمنان در حریم کعبه و حرم پیامبر (صلّی الله علیه و آله) و ائمّهی بقیع (علیهمالسّلام) را امسال باید بیش از همیشه حس کنیم و در آن بیندیشیم.
🔸️ حج، فریضهای بیمانند است؛ گل صد برگ در میان فرائض اسلامی است؛ گویی همهی جوانب مهمّ فردی و اجتماعی، و زمینی و آسمانی، و تاریخی و جهانیِ دین، قرار است در آن مرور شود. معنویّت در آن هست، ولی بدون انزوا و گوشهنشینی و خلوتگزینی. اجتماع در آن هست، ولی به دور از درگیری و بدگویی و بدخواهی. از سویی حظّ روحی از مناجات و ابتهال و ذکر الهی، و از سویِ دیگر پیوند اُنس و ارتباط مردمی. حاجی با یک چشم، پیوند دیرین خود با تاریخ ــ با ابراهیم و اسماعیل و هاجر، با رسول خدا در هنگام ورود پیروزمندانه به مسجدالحرام، و با خیل مؤمنان صدر اوّل ــ را مینگرد و با چشمی دیگر، انبوه مؤمنان همروزگار خود را که هر کدام میتوانند دستی برای همیاری و اعتصام جمعی به حبلالله باشند.
🔹️ تدبّر و اندیشیدن در پدیدهی حج، حجگزار را به این باور قطعی میرساند که بسیاری از آرمانها و آرزوهای دین برای بشریّت، بدون همافزایی و همدلی و همکاری مجموعهی دینداران، به بار نمینشیند، و با پیدایش این همدلی و همکاری، کید معاندان و دشمنان، مشکل مهمّی بر سر این راه پدید نمیآورد.
🔸️ حج، رزمایش قدرت در برابر مستکبرانی است که کانون فساد و ظلم و ضعیفکُشی و غارتگریاند و امروز جسم و جان امّت اسلامی از ستمگری و خباثت آنان آزرده و خونآلود است. حج، نمایش تواناییهای سخت و نرم امّت است. این، طبیعت حج و روح حج و بخشی از مهمترین هدفهای حج است؛ این همان است که امام راحل خمینی کبیر، آن را حجّ ابراهیمی نامید؛ و این همان است که اگر متولّیان امر حج که خود را خادم حرمین مینامند، صادقانه به آن گردن نهند و به جای خشنودی دولت آمریکا، رضای الهی را برگزینند، میتواند مشکلات بزرگی از جهان اسلام را حل کند.
🔹️ امروز مانند همیشه و بیش از همیشه، مصلحتِ الزامی امّت اسلامی، در وحدت است؛ وحدتی که ید واحده در برابر تهدیدها و دشمنیها پدید آوَرَد و بر سر شیطان مجسّم، آمریکای متجاوز و غدّار و سگ زنجیریاش رژیم صهیونیستی، رعدآسا فریاد کشد و در برابر زورگوییها، شجاعانه سینه سپر کند. این معنی فرمان الهی است که فرمود: وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا. قرآن حکیم، امّت اسلامی را در چهارچوب «اَشِدّاّْءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماّْءُ بَینَهُم» معرّفی میکند، و از او وظیفهی «وَلا تَرکَنوِّا اِلَی الَّذینَ ظَلَموا»، «وَلَن یَجعَلَ اللهُ لِلکافِرینَ عَلَی المُؤمِنینَ سَبیلًا»، «فَقاتِلوا اَئِمَّةَ الکُفر» و «لا تَتَّـخِذوا عَـدُوّی وَ عَدُوَّکُم اَولِیاّْء»(۶) را میطلبد، و برای اینکه دشمن را مشخّص کند، حکمِ «لا یَنهکُمُ اللهُ عَنِ الَّذینَ لَم یُقاتِلوکُم فِی الدّینِ وَلَم یُخرِجوکُم مِن دِیارِکُم»(۷) صادر میفرماید. این فرمانهای مهم و سرنوشتساز، هرگز نباید از منظومهی فکری و ارزشی ما مسلمانان جدامانده و بهدست فراموشی سپرده شود.
🔸️ امروز بیش از همیشه زمینهی این تحوّل اساسی در دسترس امّت و نخبگان دلسوز و صلاحاندیش آن است. امروز بیداری اسلامی به معنی توجّه نخبگان و جوانان مسلمان به داراییهای معرفتی و معنوی خود، یک حقیقت انکار نشدنی است. امروز لیبرالیسم و کمونیسم که در صد سال پیش و پنجاه سال پیش برجستهترین ارمغانهای تمدّن غرب شمرده میشد، بکلّی از جلوه افتاده و عیوب درمانناپذیر آنها آشکار شده است؛ نظام مبتنی بر آن یک، فروپاشید، و نظام مبتنی بر این دیگری هم درگیر بحرانهای عمیق و در شُرُف فروپاشی است.
🔹️ امروز نه فقط الگوی فرهنگی غرب -که از آغاز هم با وقاحت و رسوایی پا به میدان گذاشت- بلکه حتّی الگوی سیاسی و اقتصادی آن یعنی دموکراسی پولمحور و سرمایهداری طبقاتی و تبعیضآمیز هم ناکارآمدی و فسادانگیزی خود را نشان داده است.
📝 ادامه👇
https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=46127
@Manahejj
🌀 به داد طلاب بیسرپناه برسید
📝 بلاتکلیفی شهرک مهدیه
🖋 ناصر میرزایی
🔹 از ابتدای ورود آیتالله اعرافی به عرصه مدیریت حوزه علمیه یکی از اتفاقات خوبی که توسط ایشان پیگیری و دنبال شد بحث اخراج ساکنین غیر مجاز شهرک مهدیه بود. شاید رقمی بالغ بر ۹۰۰ واحد مسکونی از خانههای شهرک مهدیه در آن زمان، ساکنین غیر مجاز بودند!! افرادی که بعضا بالای ۲۰ سال از سکونتشان در مهدیه میگذشت؛ یعنی دقیقا بیش از ۴ برابر زمان قانونی. با زحمات آیتالله اعرافی و مجموعه مدیریت شهرک مهدیه تعداد قابل توجهی از این افراد اخراج شدند.
🔹 اما سوالات زیادی هنوز مطرح است که در وهله اول متوجه مدیر شهرک مهدیه «مهندس عرب» است. آیا هنوز طرح اخراج ساکنین غیر مجاز دنبال میشود؟! آیا حواسمان هست در این وانفسای گرانیهای افسارگسیخته اجارهبها در قم، چه تعداد از طلاب نخبه و درسخوان و آیندهدار دارند با مصائب نداشتن اجارهبها دست و پنجه نرم میکنند و چه تعداد در اوج علمآموزی مجبور به رها کردن قم و بازگشت و به شهر و دیار خود هستند؟!
❓ براستی چرا در شهرک مهدیه باید هنوز ساکن غیر مجاز داشته باشیم؟! چرا برخی هنوز از دهه ۸۰ در مهدیه ساکن هستند؟! یکی دیگر از مسائلی که واقعا برای نگارنده سؤال است این است آیا در شهرک مهدیه هم پدیده #نورچشمی داریم؟ هستند افرادی که با «توصیه» ساکن شوند یا با «توصیه» بیش از حد مجاز بخواهند بمانند؟! اصلا نماز و روزهی افرادی که ساکن غیر مجاز هستند صحیح است؟! چرا برخی ساکنین مهدیه ماشین ۲۰۰ میلیونی دارند؟ واقعا این افراد، مستحق سکونت در مهدیه هستند؟ چرا برخی که در شهرستان یا همین قم و پردیسان خانه دارند باید ساکن مهدیه باشند؟ اطلاعات شما ناقص است یا مشکل جای دیگری است؟!
🔹 امروز اگر در شهرک مهدیه حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ ساکن غیر مجاز داشته باشیم و اضافه بر این حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ واحد مسکونی خالی از سکنه هم داشته باشیم یعنی حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ طلبه و خانواده طلبهای که لیاقت سکونت در شهرک مهدیه را دارند از این نعمت محروم شدهاند و گرفتار هزار و یک درگیری ذهنی و خانوادگی هستند برای پیدا کردن خانه و فراهم کردن رهن و اجاره.
🔹 جناب مهندس عرب! شاید متن این نوشتار اندکی گزنده باشد؛ اما یقین بدانید دلسوزانه است. در زمان مدیریت آیتالله اعرافی و تیم مدیریت فعلی شهرک مهدیه اتفاقات خوبی شروع شده بود که همه طلاب را متوقع کرده تا کار به نحو احسن و کامل انجام شود؛ نه موسمی و فصلی.
〰〰〰〰〰〰
📌 بیشتر بخوانید:
پرونده مناهج درباره شهرک مهدیه👇🏻
https://eitaa.com/manahejj/2361
#مهدیه
#مسکن
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 در دعای #عرفه سیدالشهدا بخشهایی است که حتی برای عرفای بزرگ مشکل است:
ایکون لغیرک ظهور ما لیس لک؟!...
این دعا از #نعمتهای_بزرگی است که هرکس به قدر خودش استفاده می کند!
💬 امام خمینی قدس سره
@HozeTwit
@Manahejj
🌀 تفسیری که پس از هزار سال هنوز زنده است
📝 به مناسبت سالروز درگذشت شیخ طبرسی (ره)
💠 امام خامنهای
🔹 شیخ طبرسی (رضواناللهعلیه) به عنوان مفسّر، معروف است لیکن ایشان، «فقیه» هم بوده و آراء فقهی ایشان در کتب فقهی نقل میشود. #تفسیر ایشان هم واقعاً تفسیر بسیار بزرگی است.
🔹 ایشان کار بسیار مهمی کردند. الان هم که انسان نگاه میکند، بعد از قریب هزار سال، هنوز این تفسیر، زنده است، یعنی انسان واقعاً میتواند از آن استفاده کند.
🔹 تفسیرهای گوناگونی نوشته شده، اما سلیقهی این بزرگوار و اتقانش در مطلب، قابل توجّه است. میدانید سالها پیش به همّت «آشیخ محمّدتقی قمی» ، «مجمع البیان» در «دارالتّقریب مصر» چاپ شد. این چهرهی بزرگ، در دنیای اسلام شناختهشده است. تفسیر ایشان، ترجمه و تلخیص هم شده است.
🔻 با این حال، خیلی از مردم ما و خیلی از بزرگان اهل علم و تحقیق، این بزرگوار را نمیشناسند.
📚 بیانات در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت علامهی طبرسی
📅 ۸ مهر ۱۳۸۱
#عالمان_برجسته
@Manahejj
📌 دو لبه یک قیچی خطرناک
🌀 الگوی چاپ نشریات دینی با پول وجوهات
📝 به مناسبت سالروز درگذشت سید ابوالحسن اصفهانی (ره)
💠 امام خامنهای
🔹 «در همان دوران رضاخانی، آن حرکت خصمانهای که با روحانیت شد، موجب شد مرجع تقلیدی مثل مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی (رضوان اللَّه تعالی علیه) اجازه صرف وجوهات را در تولید نشریههای دینی و مجلات دینی بدهد؛ که این یک چیز بی سابقهای بود، در آن روز هم چیز عجیبی بود.
بنابراین نشریهی دینی با پول وجوهات و با سهم امام به راه افتاد؛
مجامع دینی با اتکای به سهم امام به وجود آمد.
🔹 یعنی شخصیتی مثل سید اصفهانی (رضوان اللَّه تعالی علیه) برخلاف آنچه که برخی تصور میکردند و میکنند، به فکر #مسائل_فرهنگی_کشور ما و دنیای شیعه و کشور شیعه است و صرف سهم امام را در یک چنین کاری مجاز میشمرد؛ اینها فرصتهاست.
دشمنیها یک چنین فرصتهای بزرگی را به وجود میآورند.
🔹 با بیطرف ماندن روحانیت در مسائل چالشىِ اساسی، موجب نمیشود که دشمن روحانیت و دشمن دین هم بیطرف و ساکت بماند؛
«و من نام لمینم عنه».
اگر روحانیت شیعه در مقابل حوادث خصمانهای که برای او پیش میآید، احساس مسئولیت نکند، وارد میدان نشود، ظرفیت خود را بروز ندهد، کار بزرگی را که بر عهدهی اوست، انجام ندهد، این موجب نمیشود که دشمن، دشمنی خود را متوقف کند؛
بعکس، هر وقت آنها در ما احساس ضعف کردند، جلو آمدند؛ هر وقت احساس انفعال کردند، به فعالیت خودشان افزودند و پیش آمدند.
🔹 غربیها ظرفیت عظیم فکر شیعه برای مواجههی با ظلم جهانی و استکبار جهانی را از مدتها پیش فهمیدهاند؛
از قضایای عراق، از قضایای تنباکو؛ لذا آنها ساکتبشو نیستند؛ آنها به تجاوز خود، به پیشروی خود ادامه میدهند. سکوت و بیطرفی علما و روحانیون و حوزههای علمیه به هیچ وجه نمیتواند دشمنی دشمن را متوقف کند. بنابراین حرکت حوزههای علمیه، بیطرف نماندن حوزههای علمیه در قبال حوادث جهانی، در قبال مسائل چالشىِ ملی و بینالمللی یک ضرورتی است که نمیشود از آن غافل شد.
📚 بیانات در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم
📅 ۲۹ مهر ۱۳۸۹
📌 مناهج:
🔻 امروز دو دسته به نام روحانیت، ضربههای اساسی به اعتبار روحانیت میزنند و مانند دو لبه یک قیچی عمل میکنند:
🔸 یک عده افرادی که خیال میکنند با سیاهنمایی و برجستهکردن ضعفهای انقلاب و نظام و حوزه، با حرکتهای «آمدنیوز گونه» دارند به نظام و انقلاب و روحانیت خدمت میکنند!!
غافل از اینکه اگر واقعا دلسوزی برای انقلاب دارند، که غالباً هم دارند، باید خودشان وارد میدان شوند برای برطرف کردن مشکلات موجود در حوزه علمیه و نظام اسلامی و به تعبیر رهبری «ارائه راهکار قابل قبول و سازنده».
واقعیت این است که «با نق زدن و غر زدن و سیاه نمایی و ژست آرمانخواهی گرفتن که کاری از پیش نمیرود».
🔸 دسته دوم، متحجرینی هستند که فکر میکنند با تشکلهایی مثل نشست اساتید و با نام استقلال حوزه علمیه و اینکه «هیچ اعتنایی به مشکلات حکومت شیعی و مشکلات فرهنگی مملکت امام زمان (عج) نداشته باشیم و به فکر دست و پا کردن مرجعیت و وجهه ظاهری برای خود باشیم» به نتیجه میرسند؛
غافل از اینکه این بیتفاوتی دقیقا همان چیزی است که خواست استکبار است و استکبار چنین مراجع و چنین علمایی را میپسندد و اگر این نظام و انقلاب گزندی ببیند، اول از همه سرِ همینها را بر نیزه میکند.
#تحول_آمدنیوزگونه
#استقلال_جعلی_نشست_اساتید
#عالمان_راستین_انقلابی
@Manahejj
🌀 عید سعید قربان بر همه بندگان صالح حضرت حق مبارک باد
به امید روزی که همه بتوانیم نفس اماره خود را برای او قربانی کنیم و به رستگاری برسیم.
@Nasery_ir
@Manahejj
هدایت شده از رهبر حوزهها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | معنای اجتهاد
‼️حالا بعضی از طلبه ها میگن آقا چرا همش طهارت و صلات و فلان...
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 ملت ایران در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسولالله (ص)
نظر امام خمینی در خصوص #شیعیان_ایران:
‼️ من با جرأت مدعی هستم كه ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله صلی الله علیه وآله و كوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن علی علیهماالسلام میباشند.
🔹 آن حجاز كه در عهد رسول الله ـ صلی الله علیه وآله ـ مسلمانان نیز اطاعت از ایشان نمیكردند و با بهانههایی به جبهه نمیرفتند، كه خداوند تعالی در سوره «توبه» با آیاتی آنها را توبیخ فرموده و وعده عذاب داده است... و آن مسلمانان عراق و كوفه كه با سیدالشهدا علیه السلام آن شد كه شد. و آنان كه درشهادت دست آلوده نكردند، یا گریختند از معركه و یا نشستند تا آن جنایت تاریخ واقع شد.
‼️ اما امروز میبینیم كه ملت ایران از قوای مسلح نظامی و انتظامی و سپاه و بسیج تا قوای مردمی از عشایر و داوطلبان و از قوای در جبههها و مردم پشت جبههها، با كمال شوق و اشتیاق چه فداكاریها میكنند و چه حماسهها میآفرینند. و میبینیم كه مردم محترم سراسر كشور چه كمكهای ارزنده میكنند... و اینها همه از عشق و علاقه و ایمان سرشار آنان است به خداوند متعال و #اسلام و حیات جاویدان؛
در صورتی كه نه در محضر مبارك رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم هستند، و نه در محضر امام معصوم صلوات الله علیه...
🔹 و ما همه مفتخریم كه در چنین عصری در پیشگاه چنین ملتی میباشیم.
📗 منبع: وصیتنامه امام خمینی (ره)
@HozeTwit
🌀 بیانات رهبری درباره برگزاری مراسم محرم فصلالخطاب است
👤 حجتالاسلام شعبانی
🔹 نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه بیانات مقام معظم رهبری در ارتباط با برگزاری مراسم محرم فصلالخطاب است گفت: اگر قرار بر برگزاری مراسم باشد باید بر اساس دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا و رعایت پروتکل بهداشتی صورت گیرد.
#محرم
🌐 رسا
@Manahejj
🌀 به خودت بگو شیخ فضلالله را دیدم که آمدم آخوند شوم
📝 به مناسبت سالروز شهادت فقیه مجاهد شیخ فضلالله نوری (ره)
👤 آیت الله حائری شیرازی (ره)
🔹 روحانی باید #جوّشکن باشد. آن که تابع جوّ قرار می گیرد، به درد روحانیت نمی خورد. همیشه هر وقت به ذهنتان می آید که من آخوند شدم، دست بوسی ها را نبینید. تکریم ها و تجلیل ها را نبینید. این ها شیطانی است. آقا #شیخ_فضل_الله نوری را بر #بالای_دار ببینید. بگویید من این را دیدم که آمدم آخوند بشوم. اگر برای آقا شیخ فضل الله شدن آمدی، آخوند شدی. بعد اگر فحش به تو بدهند برایت مهم نیست. آن که #فحش_خوری اش محکم نباشد، این نقطه ضعف است.
🔹 عکس آقا شیخ فضل الله نوری درحالیکه بر سر دار است را نگه دار و به خودت بگو: این آخوند است! اگر میخواهی آخوند بشوی مثل این بشو. اگر نمیخواهی مثل آشیخ فضل الله بشوی، طلبه نشو.
#عالمان_راستین_انقلابی
#هویت_طلبگی
@haerishirazi
@Manahejj
🌀 نگاهی اجمالی به زندگینامه فقیه عارف
📝 به مناسبت سالروز درگذشت میرزا جوادآقا ملکی تبریزی (ره)
🔹 میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، فرزند میرزا شفیع در شهر تبریز متولد شد. تاریخ دقیق ولادت وی مشخص نیست، اما گفته شده اواخر قرن ۱۳ یا اوایل قرن ۱۴ قمری بوده است. دلیل نامگذاری او به ملکی، نسبت فامیلی وی با خاندان ملکالتجار تبریزی است.
🔹 علوم صرف، نحو، معانی و بیان و دروس مقدماتی دیگر را در تبریز فرا گرفت و پس از مدتی سطح را به پایان رساند و برای ادامه تحصیل به نجف سفر کرد. وی در درس میرزا حسین نوری، حاج آقا رضا همدانی و آخوند خراسانی شرکت کرد اما مهمترین استادش، حسینقلی همدانی بود. ملکی تبریزی مدت ۱۴ سال همیشه همراه او بود و ارادت ویژهای به وی داشت.
🔹 در سال ۱۳۲۱ قمری، از نجف به تبریز بازگشت و به ترویج دین پرداخت. در سال ۱۳۲۹ ق (۱۲۹۰ ش) و در ابتدای جریانات مشروطه و درگیریهای تبریز مجبور به عزیمت به شهر قم شد و تا پایان عمر نیز در همانجا ماند.
#عالمان_راستین
@Manahejj
🌀 شاگرد ملاحسینقلی همدانی
📝 چگونه میرزاجواد آقا ملکی تبریزی، قبله اهل معنا شد
💠 امام خامنهای
🔹 #قدم_اول در راه خدا، شکستن خویشتن و خود را فقیر و تهیدستِ مطلق دیدن است. یعنی انسان در عین قدرت و ثروت و علم و برخورداری از مزایا و محاسن و خصوصیات مثبت و در اوج دارایی و توانایی، واقعاً (نه به صورت تعارف) خود را در مقابل خدا، نیازمند و تهیدست و محتاج و کوچک و حقیر ببیند. این، آن روحیهی کمال انسانی است که البته باید با #تمرین به اینجاها رسید.
🔹 شنیدم مرحوم حاج میرزا جواد آقای تبریزی معروف (که از بزرگان اولیا و عرفا و مردان صاحبدلِ زمان خودش بوده است) اوایلی که برای تحصیل وارد نجف شد، با اینکه طلبه بود، ولی به شیوهی اعیان و اشراف حرکت میکرد. نوکری دنبال سرش بود و پوستینی قیمتی روی دوشش میانداخت و لباسهای فاخری میپوشید، چون از خانوادهی اعیان و اشراف بود و پدرش در تبریز ملکالتجار بوده یا از خانوادهی ملکالتجار بودند. ایشان، طلبه و اهل فضل و اهل معنا بود و بعد از آنکه توفیق شامل حال این جوان صالح و مؤمن شد، به درِ خانهی عارف معروف آن روزگار، استاد علم اخلاق و معرفت و توحید، مرحوم آخوند ملاحسینقلی همدانی (که در زمان خودش در نجف، مرجع و ملجأ و قبلهی اهل معنا و اهل دل بوده است و حتّی بزرگان میرفتند در محضر ایشان مینشستند و استفاده میکردند) راهنمایی شد.
🔻 روز اولی که مرحوم حاج میرزا جوادآقا، با آن هیأتِ یک طلبهی اعیان و اشراف متعین، به درس آخوند ملاحسینقلی همدانی میرود، وقتیکه میخواهد وارد مجلس درس بشود، آخوند ملاحسینقلی همدانی، از آنجا صدا میزند که همانجا -یعنی همان دمِ در، روی کفشها- بنشین. حاج میرزا جواد آقا هم همانجا مینشیند. البته به او برمیخورد و احساس اهانت میکند، اما خودِ این و تحمل این تربیت و #ریاضت الهی، او را پیش میبرد.
🔹 جلسات درس را ادامه میدهد. استاد را -آنچنانکه حق آن استاد بوده- گرامی میدارد و به مجلس درس او میرود. یک روز در مجلس درس، او که در اواخر مجلس هم نشسته بود، بعد که درس تمام میشود، مرحوم آخوند ملاحسینقلی همدانی، به حاج میرزا جوادآقا رو میکند و میگوید: «برو این قلیان را برای من چاق کن و بیاور!» بلند میشود، قلیان را بیرون میبرد، اما چهطورچنین کاری بکند؟! اعیان، اعیانزاده، جلوی جمعیت، با آن لباسهای فاخر! ببینید، انسانهای صالح و بزرگ را اینطور تربیت میکردند. قلیان را میبرد، به نوکرش که بیرون در ایستاده بود، میدهد و میگوید: این قلیان را چاق کن و بیاور. او میرود قلیان را درست میکند و میآورد به میرزا جوادآقا میدهد و ایشان قلیان را وارد مجلس میکند. البته این هم که قلیان را به دست بگیرد و داخل مجلس بیاورد، کار مهم و سنگینی بوده است، اما مرحوم آخوند ملاحسینقلی میگوید که: «خواستم خودت قلیان را درست کنی، نه اینکه بدهی نوکرت درست کند!»
این، شکستن آن «منِ متعرضِ فضولِ موجب شرک انسانی در وجود انسان» است. این، آن منیت و خودبزرگبینی و خودشگفتی و برای خود ارزش و مقامی در مقابل حق قائلشدن را از بین میبرد و او را وارد جادهای میکند و به مدارج کمالی میرساند که مرحوم میرزا جواد آقای ملکی تبریزی به آن مقامات رسید.
🔹 او در زمان حیات خود، قبلهی اهل معنا بود و امروز قبر آن بزرگوار، محل توجّه اهل باطن و اهل معناست.
بنابراین، قدم اوّل، شکستن منِ درونی هر انسانی است که اگر انسان، دائم او را با توجّه و تذکر و موعظه و ریاضت (همینطور ریاضتها) پَست و زبون و حقیر نکند، در وجود او رشد خواهد کرد و فرعونی خواهد شد.
📅 ۳۰ فروردین ۱۳۶۹
#سلوک
#اهل_معنا
#عالمان_راستین
@Manahejj
🌀 افسوس امام خمینی (ره) از عدم درک مجلس درس میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
📝 عدم كارآمدى عرفان نظرى در تهذيب
💠 امام خامنهای
🔹 من يک شب از امام پرسيدم: آقا شما مرحوم حاج ميرزا جواد آقا را درک كرديد؟ درس ايشان رفتيد؟ ايشان بلافاصله گفتند: افسوس، نه. بعد گفتند آقاى حاج شيخ محمدعلى اراكى آمد به من پيشنهاد كرد كه برويم درس آ ميرزا جواد آقا. ايشان هفتهاى يک بار جلسه داشت. گفتند با ايشان يكى دو جلسه رفتيم. بعد اينجورى تعبير كردند: آن وقتها ذهن ما پر بود؛ اين درس را نپسنديديم. آن وقت امام نپسنديده بود؛ اما حالا در هشتاد و چند سالگى كه حتماً ايشان از لحاظ معنوى پختهتر شده بود، افسوس ميخورد كه چرا نرفته.
🔹 ذهن ايشان آن وقت از چه پر بود؟ از همين حرفهاى عرفان نظرى. يعنى وقتى كه كسى رفت پاى درس شاه آبادى نشست و آن حرفها و آن اصطلاحات و آن زرق و برق الفاظ را شنفت، ولو براى خود آن آدم، با معنا همراه است، اما اين حرفها براى هر كسى معنا نمىآورد؛ طبعاً حرفهاى سادهى مثل حاج ميرزا جواد آقا را نمىپسندد؛ در حالى كه لبّ عرفان، همان حرفهاى ساده بوده.
🔹 آقاى خوشوقت ميگفتند كه من میخواستم كتاب «لقاءالله» را چاپ كنم، پيش امام رفتم و گفتم شما يک تقريظ بنويسيد. امام گفتند نه، اين را چاپ نكن؛ برو «المراقبات» را چاپ كن، آن مؤثرتر و بهتر است. ايشان هم آمده بود و چاپ كرده بود.
🔻 سرآمد عرفان نظری، هیچ بهرهای از عرفان نداشت‼️
🔹 بنابراين عرفان اينهاست؛ عرفان لفظ نيست. كسى بود كه آشنا و دوست نزديک ما بود و در عرفان هم مسلط بود. حالا بنده كه خودم وارد نبودم، اما كسانى كه وارد بودند، میگفتند ايشان در عرفان نظرى توى حوزهها نظير ندارد. به اعتقاد من او هيچ حظّى از عرفان نداشت. جلسه داشتيم، نشسته بوديم، گفته بوديم، شنيده بوديم؛ اما میدانستم كه آن آقا واقعاً هيچ حظّى از عرفان نداشت؛ در حالى كه عرفان نظرىاش هم از همه بهتر بود.
📅 ۴ آبان ۱۳۸۹
#عرفان_نظری
#ناکارآمدی_عرفان_نظری
#عرفان_حقیقی
@Manahejj
#سخن_سردبیر
#تکملهای_درباره_عرفان_نظری
🔹 پس از بیاناتی که امام خامنهای دام ظله در سفر ۱۳۸۹ به قم درباره عرفان نظری داشتند برداشتهای مختلفی از بیان ایشان شد؛ لذا اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی در دیدار سال ۹۱ درباره مقصود امام خامنهای از آن تعبیر پرسیدند که در ادامه پاسخ ایشان میآید:
🔻 «بنده هیچ دشمنی و مخالفتی با #عرفان_نظری ندارم. گفته میشود: "الانسان عدوّ لما جهله". بنده هیچ ورودی در عرفان نظری ندارم، اما هیچ عداوتی هم ندارم؛ منتها اعتقادم این است كه ما نباید عرفان را به معنای الفاظ و تعبیرات و فرمولهای ذهنی مثل بقیهی علوم ببینیم.
عرفان، همان مرحوم قاضی است؛ مرحوم ملا حسینقلی همدانی است؛ مرحوم سید احمد كربلائی است؛ عرفان واقعی اینهاست.
مرحوم آقای طباطبائی خودش فیلسوف بود، اهل فلسفه بود، بلاشک در عرفان هم وارد بود؛ منتها آنچه كه در عرفان از ایشان معهود است، #عرفان_عملی است؛ یعنی سلوك، دستور، تربیت شاگرد؛ شاگرد به معنای سالك. عرفان نظری باید به سلوك بینجامد.»
📅 ۲۳ بهمن ۱۳۹۱
🌐 بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی
#عرفان_حقیقی
@Manahejj