eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
📠 نظرات اعضا درباره مدارک حوزوی 💬 مسلم: اینکه شورای محترم عالی موضوع با اهمیتی مثل مدارک حوزوی و حفظ شئون اجتماعی حوزه و روحانیت را حدود سه دهه معطل گذاشته‌اند برای حقیر قابل درک نیست. حیثیت اجتماعی و هویت «روحانیت و کل حوزه‌های علمیه» با مدارک دانشگاهی، باید قیاس و معامله شود؟؟؟ واقعا چرا؟ 💬 حجت‌الاسلام معادل دکتر: یکی از بزرگترین مشوقین برای مهاجرت نخبگان حوزوی (چه استاد چه طلبه) به دانشگاه، شورای عالی و مرکز مدیریت هستند. وقتی شما تحصیل حوزوی را ناخواسته در اذهان جامعه حوزوی و حتی مردم، بی‌ارزش جلوه دهید؛ وقتی مدرک با ارزشی تعریف نکنید؛ نتیجه چیست؟ استاد حوزه می‌بیند اگر هیأت علمی دانشگاه باشد چه اجر و قرب و مواهب بسیاری دارد. طلبه می‌بیند مدارک حوزوی، نه اعتبار اجتماعی دارد نه هیچ خاصیت دیگری جز پذیرش تعریف ذیل مدارج دانشگاه؛ آن وقت چرا مستقیم سراغ تحصیلات موازی دانشگاهی و مدارک آن نرود؟ در اطلاعیه‌های مختلف مرکز مدیریت برای استخدام در نهادهای مختلف ببینید یکی از مؤلفه‌های مؤثر برای گزینش، تحصیلات و مدرک دانشگاهی است!! این که خود ما به دست خودمان، در حال کوچ از حوزه هستیم، وحشتناک نیست؟ 💬 وارث علمای سلف: گاهی در این فکرم که چه چیزی باعث شد مدارک اصیل حوزوی به تاریخ و موزه‌ها بپیوندد؟ اجازه روایت، اجازه اجتهاد و... . ما قرار بود سوار بر سنت‌های اصیل به ساحل تحول برسیم یا با تن دادن به بدعت‌های دانشگاهی و مصائب آن، موقعیت خود را متزلزل و از جایگاه خود، سقوط کنیم؟ این حرف من، نه برای تنقیص و توهین به مسؤولین زحمتکش حوزوی است؛ بلکه صرفا یک هشدار است که آنچه قابل علاج است را نگذارند سرطان شود و غیر قابل کنترل و درمان‌ناپذیر. تا حوزه زنده است و نفس می‌کشد و علایم حیاتی دارد کمک کنید. همه ما در پیشگاه خدا مسؤولیم؛ در برابر خدمات هزار ساله علما و ذره ذره جمع کردن آبرو برای حوزه و روحانیت، مسؤولیم. 💬 منتقد آسیب‌شناس: گاهی غفلت از یک موضوع، صرفا موجب وارد شدن لطمات به آن محدوده خاص موضوع، نخواهد شد؛ بلکه کل سیستم را درگیر می‌کند. برای نمونه نمی‌دانم آیا شورای عالی و مرکز مدیریت تابحال به فکر آسیب‌شناسی کاهش ورودی‌های حوزه بوده‌اند یا نه؟ یکی از دلایل عمده آن عدم انگیزه‌سازی برای نوجوانان و جوانان است؛ آینده تحصیلات دانشگاهی باوجود فقر شدید محتوای علمی دانشگاه، بسیار خوش رنگ و لعاب تعریف شده تا جایی که مردم، بین لیسانسه‌ی بیکار و بی‌سواد دارای شغل، قائل به وجاهت فرد دارای لیسانس هستند و احترامش می‌کنند. حوزه بر اساس کدام مدرک اصیل و وجاهت اجتماعی که مبتنی بر مدارک اصیل حوزوی برای خود ساخته، می‌خواهد به جذب جوانان برای ورود به حوزه بپردازد؟!! حتما طبق معمول، باز یک عده خواهند گفت: تحصیل برای خدا باشد نه مدرک! بله صحیح است؛ اما همین خروجی‌های تحصیل کرده حوزه، بدون مدرک کجا می‌تواند وارد عرصه‌های اجتماعی شوند و برای خدا کار کند؟! البته کاهش ورودی‌های حوزه، دلایل مختلف و متکثری دارد که مجال آن در این وجیزه نیست و باید تخصصی بدان پرداخته شود. @Manahejj
🌀 نه دکتر، نه حجت‌الاسلام! 📝 خروجی واقعی عدم تمرکز تحصیلی 🖋 علی مهدوی 🔺 تشویق طلاب و اساتید به سمت دانشگاه‌ها 🔹 یکی از معضلات فعلی حوزه علمیه، فرار نخبگان حوزوی به سمت دانشگاه‌هاست. چراکه از طرفی دانشگاه‌ها رشته‌های متکثر و مختلف علوم انسانی را پوشش می‌دهند و مثل حوزه علمیه محدود به فقه و اصول و چند رشته خاص نیستند؛ و از سوی دیگر مدارک دانشگاهی بسیار پرطمطراق و دارای اعتبار هستند؛ حتی در جذب سازمان‌ها و نهادهای مختلف، حجت‌الاسلام دانشگاه‌رفته را مقدم می‌دارند!! آنچه از نظرات مخاطبین و فرهیختگان رسانه حوزوی هم روشن شد، مؤید همین معناست. 🔹 لذا ناخواسته در سیستم فعلی حوزوی به طلاب و روحانیت این‌گونه القا می‌کنیم که در حوزه خبری از شهادات و تصدیق‌های اصیل حوزوی نیست! اینجا اکثریت قریب به اتفاق طلاب، تنها مدرکی که می‌گیرند در رشته فقه و اصول است؛ لذا غیر مستقیم و البته غلیظ به طلاب می‌گوییم بروید دانشگاه!! همین را البته به اساتید حوزه هم می‌گوییم که: اینجا خبری از عناوینی همچون استادیار و استاد تمام و هیأت علمی و ... نیست؛ حتی عنایتی که در سابق به اساتید بود و می‌توانستند اجازه روایت یا اجازه اجتهاد بدهند هم از ایشان، سلب شده است! 🔻 نتیجه: نه دکتر نه حجت‌الاسلام 🔹 اما همه این‌ها یک روی سکه است؛ روی دیگر سکه حکایت از فاجعه‌ی هولناک‌تری دارد! طلبه‌ای که هنوز به صورت عمیق با فقه و اصول آشنا نشده و حتی الفبای اجتهاد و بررسی ادله و منابع را هم نیاموخته است به سمت دانشگاه و تحصیلات دانشگاهی تشویق می‌کنیم؛ برای چه؟ یادگیری علوم انسانی ترجمه‌شده غرب؟! خروجی این داستان چه خواهد بود؟ حجت‌الاسلام‌هایی که با تحمیلِ آموخته‌های غربی و چه بسا فاسد بر روایات و منابع دینی، تلاش می‌کنند به داشته‌های خود، رنگ دینی بدهند! واقعا هم غرض و عمدی برای تحریف دین ندارند؛ خیال می‌کنند دین را می‌فهمند و حال آنکه نمی‌فهمند! 🔹 حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که علوم انسانی دانشگاهی، ترجمان فساد فکری غرب نیست و محتوایی غنی و درست دارد؛ آیا تحصیل همزمان و موازی در دانشگاه و حوزه، عملی است؟! آیا خروجی این ماجرا، هم دکتر، هم حجت‌الاسلام است؟ هم بر شاخه علوم انسانی آموخته‌ی خود، تسلط و تخصص لازم را دارد و هم درک عمیقی از فقه و اصول دارد؟! یا اینکه نه، محصول چنین فضایی، عملا نه دکتر است و نه حجت‌الاسلام؟! آیا علاج و مانعی برای این دامن زدن به بی‌سوادی خودساخته وجود ندارد؟!! 📌 یادمان باشد وقتی پای بررسی یک سیستم آموزشی در میان است؛ ظرفیت عموم افراد را ملاک قرار داده‌ایم نه استثنائات و برخی نوابغ نادر را. همچنین آیت‌الله اعرافی بارها گفته‌اند چندصد رشته تحصیلی برای حوزه علمیه در نظر گرفته‌اند؛ اولا باید دید تحقق آن و گستره آزادی طلاب برای انتخاب رشته، چه زمان و به چه کیفیتی خواهد بود. و ثانیا آیا تحصیلات در آن رشته‌ها هم بر همین منوال بی‌مدرکی و بی‌هویتی است و نهایتا مدرک معادل دانشگاهی، خواهیم داد؟ @Manahejj
🌀 پیام امام خامنه‌ای خطاب به جوانان فرانسه باسمه تعالی جوانان فرانسه! 🔹 از رئیس جمهور خود بپرسید چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می‌کند و آن را آزادی بیان می‌شمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهره‌های درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟ 🔹 سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این باره نوشت باید به زندان برود؛ اما اهانت به پیامبرآزاد است؟ @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 نه دکتر، نه حجت‌الاسلام! 📝 خروجی واقعی عدم تمرکز تحصیلی 🖋 علی مهدوی 🔺 تشویق طلاب و اساتید به سم
🌀 خطر دانش‌های مسموم دانشگاه‌ها 🔹 اینكه بنده درباره‏‌ى علوم‏ انسانى‏ در دانشگاه‏‌ها و خطر این دانش‌هاى ذاتاً هشدار دادم به خاطر همین است. 🔹 این علوم انسانى‏‌اى كه امروز رایج است، محتواهایى دارد كه ماهیتاً معارض و مخالف با حركت اسلامى و نظام اسلامى است؛ متكى بر جهان‏‌بینى دیگرى است؛ حرف دیگرى دارد، هدف دیگرى دارد. 🔻 وقتى اینها رایج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت مى‏‌شوند... 📌 مناهج: ❓بنا بر کدام حجت و مجوز شرعی، طلاب را به سمت تحصیلات دانشگاهی و اخذ مدارک دانشگاهی سوق می‌دهیم؟ ⛔️ قرار بود علوم انسانی مسموم را اصلاح و متحول کنیم تا دانشگاه‌ها را آباد کنیم؛ نه اینکه فضایی ایجاد کنیم که نتیجه‌اش فرار نخبگان حوزوی به دانشگاه‌ها باشد. ♨️ بخش قابل توجهی از این معضل، عدم مدارک مستقل و با هویت حوزوی است؛ بخشی هم مربوط به عدم رشته‌های متکثر و متنوع در حوزه‌های علمیه است. @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 طلبه: از یکی از اساتید بزرگ حوزه علمیه قم (اگر نام ببرم همه می‌شناسند) پرسیدم برای کسب مدرک دکتری به دانشگاه بروم؟ کنکور هم داده بودم و با رتبه تک رقمی پذیرفته شده بودم. استاد پاسخ دادند: رفتن به دانشگاه برای طلبه به امام زمان (عج) است. یعنی دستگاه امام زمان را نپسندیدم؛ ناقص بود؛ نیازم را برطرف نکرد. همینجا بنده عرض کردم آقا بنده غلط بکنم جسارت کنم؛ نمی‌روم و همانجا کنار گذاشتم. اما از آن تاریخ به بعد چنان گشایشی در زندگی‌ام به وجود آمد هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ مسائل مالی که برای این تصمیم بارها خدا را شاکرم و دعاگوی آن استادم. ✅ بنده فارغ از اینکه حوزه در خصوص مدرک دادن قطعا درست عمل نکرده است، می‌گویم مدرک دانشگاهی ارزش از دست دادن روحیه طلبگی را ندارد. متأسفانه طلاب دانشگاهی غالبا دیگر طلبه نیستند. @Manahejj
🌀 صورتِ بی سیرت 📝 حکایت طلابی که از قطار انقلاب پیاده شدند 🖋 سعید هلالیان 🔹 انقلاب اسلامی صورت و ظاهری دارد و سیرت و باطنی. صورت انقلاب، غلبه بر نظام فاسد وابسته، تشکیل نظام اسلامی، تشکیل دولت، جامعه‌سازی و... است. 🔹 اگر انقلابی‌بودن طلبه، تنها در سطح ظاهر انقلاب متوقف و از باطنش غافل بماند، فطرت توحیدی او سیراب نشده و سرانجام، این امور را هم سرابی بیش نیافته و در میانه راه یا در مواجهه با برخی مشکلات و دشواری‌های نظری یا عملی، دل‌زده و شده و از کاروان نهضت اسلامی جدا می‌شود؛ از این رو طلبه انقلابی به هر دو بعد نیاز دارد و ضمن حفظ صورت انقلابی، باید بکوشد از باطن و سیرت انقلابی نیز برخوردار باشد. 🔹 باطن انقلاب، بسط دادن هرچه بیشتر اندیشه، اخلاق و رفتار توحیدی در جان‌ها و جوامع بشری است. طلبه انقلابی باید در باطنش، اعتقادی روشن، راسخ و نهادینه شده به داشته باشد تا در تندباد شبهات و حوادث از این مسیر منحرف نشود. 🔻 آن که از انقلابی بودن، فقط ادعا و برخی امور ظاهری‌اش را داشته باشد یا به خاطر برخی منافع، دعوای انقلابی‌گری کند و از ویژگی‌های لازم طلبه انقلابی، بهره کافی حداقلی هم نداشته باشد را نباید به حقیقت طلبه انقلابی دانست؛ بلکه چون طبل غازی است، بلندآواز و میان‌تهی. 📗 اقتباس از کتاب طلبه انقلابی @Manahejj
📠 نظرات اعضا درباره مدارک حوزوی 💬 استاد حوزه و دانشگاه: همیشه به دوستان طلبه که برای رفتن به دانشگاه مشورت می‌گیرند؛ گفته‌ام اگر شما برای رفتن به دانشگاه کسب علم است: خودتان بروید و با مشورت با اساتید مطرح و پیدا کردن سیر مطالعاتی، به بهتر از آنچه دانشگاه عرضه می‌کند برسید و عمر خود را لابلای بسیاری از واحدهای عمومی و اضافی دانشگاه تلف نکنید. اما واقعا به آن دسته از دوستانی که برای اهداف خود به مدرک دانشگاهی نیاز دارند چون مدارک حوزه، اعتبار لازم را ندارد، چه بگویم؟ خیلی عجیب است در پست‌های کانال شما دیدم گفتید از دهه هفتاد رهبری این موضوع را مدام گوشزد کردند؛ اما همچنان مسؤولین بی‌اعتنا!! ما از کم‌لطفی دولت‌مردان نسبت به اوامر رهبری، گله کنیم یا مسؤولین عزیز حوزوی خود؟! 💬 طلبه قمی: برادری گفته بود رفتن به دانشگاه یعنی دهن‌کجی به امام زمان(عج). اما اگر دقت کنیم این حوزوی است که منجر به این کار می‌شود پس علت این امر، طلاب نیستند. الان طلبه‌ای در جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، تربیت، اقتصاد و ... هرکجا بخواهد فعالیت کند بدون مدرک دانشگاهی نگاهش نمی‌کنند!! چرا؟ چون مسؤولین حوزوی اصلا اعتنایی به این امر مهم داشته یا دارند؟ حوزه امروز که حوزه کوچک و کم اثر قبل از انقلاب نیست! امروز باید در همه عرصه‌ها حوزه فعال باشد اما نگاه ناقص و اندک ما باعث شده در برخی زمینه‌ها علی الخصوص مدارک حوزوی منفعل و بی‌خاصیت باشیم. 💬 حسین: واقعا دید جامعه نسبت به طلبه ها حقیرانه شده. طلبه وقتی می‌بینه خروجی حوزه چیزی نیست از ترس آینده میره دانشگاه بلکه جایگاهی هم در اذهان مردم پیدا کنه... حوزه حمایت نمیکنه طلبه همه فن حریف بشه و بیایند استادهای متخصص بذارن که طلبه را محکم بار بیارن الان برای طلبه خیلی چیزها ضروریه؛ حتما طلبه کنار دروس حوزه باید یه رشته بخونه... 💬 مسیحا: متاسفانه سیستم مدرک‌دهی در حوزه علمیه به فقر طلبگی کمک کرد. به وجاهت و موقعیت اجتماعی طلبه و میزان اعتبار و ارزش دروس حوزوی در جامعه لطمه‌ی جدی زد. بسیار بسیار ناجوانمردانه است که یه طلبه ۶ سال درس میخونه تازه بهش سطح یک میدن که معادل فوق دیپلمه... اونم با وجود اینکه دروس حوزه اینقدر سخت‌تره تو استخدام طلاب این مسأله کاملا خودشو نشون میده... و این به سختتر جذب شدن طلاب بسیار کمک کرد... به نظرم بهتر است روی اصلاح وضعیت مدرک‌دهی به طلاب تمرکز کرد. @Manahejj
🌀 علامت دلسوزانه بودن انتقاد 💠 امام خامنه‌ای @Manahejj
9.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 حقوق آیت‌الله اعرافی چقدر است؟! 🔹 اینکه رویه آیت‌الله اعرافی، شورای عالی و مدیران حوزوی بی‌اعتنایی به مادیات است، قابل تقدیر است. چراکه خیلی از این افراد، حقوقی به عنوان جایگاه مدیریتی و مسؤولیتی خود دریافت نمی‌کنند و مثل بقیه اساتید از راه تدریس و منبر و ... ارتزاق می‌کنند. 🔹 بر خلاف برخی نهادهای علمی که بسیاری از مدیران و هیأت علمی و... هدفشان بیشتر دستیابی به حقوق و امتیازات مناصب مسؤولیتی است. @Manahejj
🌀 هیچ‌کس مصون از نقد نیست 💠 امام خامنه‌ای 🔻 همه مشمول این قاعده کلی هستند: نقد، اصلاح و پاسخگویی @Manahejj
🔻 نگاه امیدوار و مطالبات بر زمین مانده 🌀 همه نگاه‌ها به شورای عالی حوزه است 📝 علاج مدارک بی‌اعتبار حوزوی 🖋 علی مهدوی 🔹 در موضوع «مدارک علمی حوزوی» و مشکلات عدیده‌ای که برای اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه ایجاد کرده است، مطالب زیادی بیان شد و این مسأله را از زوایا و ابعاد مختلفی بررسی کردیم. اما علاج همه این مصائب در دستان شورای محترم عالی حوزه است. 🔹 طلاب جوان امیدهای زیادی به شورای هشتم بسته‌اند؛ در دهه‌های گذشته بسیاری از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره حوزه و روحانیت، تحول و اصلاح ساختارها و حتی تعریف مدارک اصیل حوزوی، بقدر کافی دیده نشده‌ است؛ البته منکر خدمات و اقدامات خوب انجام‌شده در ادوار مختلف شورای عالی به هیچ وجه نیستیم و خدمت همه بزرگان و زحمتکشان می‌گوییم شکرالله مساعیکم. 🔻 اما نکته اینجاست که امروز از فرصت‌های موجود باید بهره گرفت برای رسیدن به بهترین راه حل‌ها؛ برای انجام وظایف معطل مانده؛ وظایفی که اگر همچنان معطل بماند باعث شکوه و ناراحتی بدنه حوزه علمیه است و خدای ناکرده مورد مؤاخذه الهی قرار می‌گیرد. حال که شورای هشتم بنای خود را بر این گذاشته که طلاب بدانند شورای عالی، پیگیر منویات و اوامر ولیّ فقیه و امام حوزه و جامعه است، پس بسم‌الله... 🔹 حتی اگر بزرگان و مسئولین در طرح‌ها و برنامه‌ها نیاز به نظر و طرح و ایده دارند از ظرفیت عظیم حوزه علمیه استفاده کنند؛ براحتی با دادن فراخوانِ جذب طرح و ایده‌ها در این موضوع و حتی موضوعات مختلف دیگر، می‌توانند از این ظرفیت عظیم استفاده کنند. ⏱ امیدواریم شورای محترم عالی با وجود چند دهه تذکرات پی‌درپی امام خامنه‌ای (دام ظله)، فکری برای علاج معضلات کنند که حقیقتا امروز هم دیر است، چه رسد به فردا و فرداها. طلاب جوان و انقلابی‌ به معنای واقعی کلمه، قضاوت تاریخی خود را در باب جهت‌گیری و اقدامات عملی شورای هشتم‌ خواهند داشت. @Manahejj
🌀 کدامیک از علما، وقت و فرصتی برای مسجد و مردم دارند؟ 🖋 ابراهیم عزیزی 🔸 سیدعلی عماد، مسئول امور نخبگان حوزه‌های علمیه در گفتگویی رسانه‌ای بیان کردند: «این مسیر و سیری که الان وجود دارد، نشان می‌دهد که روز به روز از سرمایه اجتماعی روحانیت اندک اندک در حال کاسته شدن است. روحانیت، در حال فروکاست و از دست دادن جایگاه مرجعیت اجتماعی خود است و من بابت جابجایی این جایگاه نگران هستم». ایشان راه حلی نیز پیشنهاد دادند که: «روحانیت باید جاهایی ذائقه ملت را در نظر بگیرد و پای دفاع از حقوق ملت بیاید». 🔹 اصل این دغدغه کاملا بجاست. و پدیده‌ی موجود در تاریخ حوزه خصوصا قرون اخیر بی‌سابقه بوده است. اما راه حل پیشنهادی که جبنه پوپولیستی آن کاملا هویداست، نه تنها راهگشا نیست؛ بلکه به عقب نشینی روحانیت از مواضع اصولی خود تفسیر خواهد شد و یادآور داستان کلیسا است. 🔹 از دست دادن جایگاه روحانیت بخاطر انفصال خود روحانیون از جامعه است. در حال حاضر ارتباط روحانیون طراز اول و دوم و بلکه سوم! با ملت چقدر است؟ تردد اغلب ایشان با خودرو به همراه محافظان! صورت می‌گیرد. دیده شده مدیرهای خرده‌پا که مشغله چندانی هم ندارند برای خود، مسئول‌دفتر استخدام کرده‌اند که مبادا کسی سرزده آرامش آنها را به هم بزند!! 🔹 مهمترین محل ارتباط مردم با روحانیت مسجد بود. آیا مدیران حوزه، معاونان ایشان، افراد درجه پایین‌تر و پایین‌تر! هیچکدام در قم، مسجد و اقامه جماعت دارند؟ اساتید خارج و سطوح چطور؟ حتی تبلیغ موسمی نیز غالبا توسط طلاب کم‌تجربه صورت می‌گیرد. و کسانی که به هر طریقی ممری برای خود یافته‌اند، دست از این ارتباط شسته‌اند. 🔹 زمانی مساجد، خیابانها و کوچه‌های قم محل تردد مراجع تقلید بود. از مرحوم نقل شده است که: «من اغلب خانه‌های قم را به بهانه شادی یا عزا رفته‌ام». البته با آسیب شناسی علمی عوامل دیگری نیز کشف می‌شود. @Manahejj