eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 نقش مرجعیت در کاپیتولاسیون 📝 حرکتی عظیم‌تر از تحریم تنباکو 🖋 محمد حق‌پرست یک. چهارم آبان، سالروز مخالفت امام خمینی (ره) با قانون کاپیتولاسیون است. برخی، روحانیت را به انزوا و بی‌تفاوتی در مقابله با طاغوت متهم می‌کنند و در حافظه و آگاهی تاریخی خویش، چیزی جز تحریم تنباکو را به یاد نمی‌آورند. حال آنکه این ادعا دلیلی بر بی‌اطلاعی ایشان نسبت به نهضتهای روحانیت و نقش آنها در مبارزه با طاغوتها است. تاریخ روحانیت و مراجع تشیع در صده اخیر، پر از قیام و اقدام علیه طاغوت و ظلم است. اقدام علیه قانون کاپیتولاسیون حتی بزرگتر از تحریم تنباکو است، چون سخنرانی و اقدام تاریخی امام امت، علیه دستگاه استعمار جهانی بود، نه فقط علیه یک قرارداد ننگین. دو. بعد از سخنرانی امام، قانون کاپیتولاسیون یکی از محورهای اصلی مبارزات انقلابیون می‌شود. عده‌ای دیگر نیز نسبت به این قانون موضع داشتند، اما هیچکدام به اندازه مخالفت امام نتوانست مبارزه با طاغوت را گفتمان و جریان‌سازی کند. یعنی اینقدر که عالم شیعی بر قلوب مردم تأثیرگذار است، هیچ جریان دیگری چنین نفوذی ندارد؛ تا جایی که اگر این ظرفیت به درستی هدایت شود، می‌تواند منشأ اتفاقات بزرگ اجتماعی و سیاسی باشد. سه. حضرت امام در این سخنرانی از تمام علمای نجف و قم، دعوت به مبارزه علیه طاغوت می‌کنند. در همین راستا طیف عظیمی از روحانیت از ایشان حمایت و تبعیت کردند. تاریخ گواه بر این است، که هرجا علما در مقابله با ظلمی به اتفاق رسیدند و اقدام کردند، آن ظلم دوام نخواهد آورد. پس اقتدار تأثیر فتوای مرجعیت، به حمایت سایر علما و روحانیون از اوست و وظیفه همه طلاب است که همواره از کیان مرجعیت دفاع کنند. @Manahejj
🌀 بخشی از بیانات امام خمینی بر علیه قانون کاپیتولاسیون 🔺 سكوت، گناهى كبيره‏ آقا فكرى بكنيد براى اين مملكت؛ فكرى بكنيد براى اين ملت. هى قرض روى‏ قرض بياوريد؟! هى نوكر بشويد! البته دلارْ نوكرى هم هست! دلارها را شما مى‏‌خواهيد استفاده كنيد، نوكريش را ما بكنيم! اگر ما زير اتومبيل رفتيم، كسى حق ندارد به امريكايى‏ها بگويد بالاى چشمت ابرو! لكن شماها استفاده‏‌اش را بكنيد؛ مطلب اين طور است. نبايد گفت اينها را؟ آن آقايانى كه مى‏‌گويند كه بايد خفه شد، اينجا هم بايد خفه شد؟ اينجا هم خفه بشويم؟ ما را بفروشند و خفه بشويم؟! قرآن ما را بفروشند و خفه بشويم؟ و اللَّه، گناهكار است كسى كه داد نزند؛ و اللَّه، مرتكب كبيره است كسى كه فرياد نكند [گريه شديد حضار]. 🔻 به داد اسلام برسيد! اى سران اسلام، به داد اسلام برسيد [گريه حضار]. اى علماى نجف، به داد اسلام برسيد [گريه حضار]. اى علماى قم، به داد اسلام برسيد؛ رفت اسلام [گريه شديد حضار]. اى ملل اسلام، اى سران ملل اسلام، اى رؤساى جمهور ملل اسلامى، اى سلاطين ملل اسلامى، اى شاه ايران، به داد خودت برس. به داد همه ما برسيد. ما زير چكمه امريكا برويم، چون ملت ضعيفى هستيم؟! چون دلار نداريم؟! امريكا از انگليس بدتر، انگليس از امريكا بدتر، شوروى از هر دو بدتر. همه از هم بدتر؛ همه از هم پليدتر. اما امروز سر و كار ما با اين خبيثهاست! با امريكاست. رئيس جمهور امريكا بداند -بداند اين معنا را- كه منفورترين افراد دنياست پيش ملت ما. امروز منفورترين افراد بشر است پيش ملت ما. يك همچو ظلمى به دولت اسلامى كرده است، امروز قرآن با او خصم است؛ ملت ايران با او خصم است. دولت امريكا بداند اين مطلب را. ضايعش كردند در ايران؛ خراب كردند او را در ايران. 📅 ۴ آبان ۱۳۴۳ @Manahejj
🌀 سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) مبارک باد @Manahejj
🌀 لزوم حساسیت ادبیات و متانت نمایندگان مجلس 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 از ابتدای مجلس فعلی تاکنون، رهبر معظم انقلاب دو مرتبه نسبت به رفتارها و سخنان برخی از نمایندگان، از تعبیر «حرام است – جایز نیست» استفاده کرده‌اند. برخی از ایشان متأسفانه از صنف روحانیت هستند از جبهه انقلاب؛ البته اکثریت نمایندگان روحانی و انقلابی، اهل دقت و رعایت هستند؛ اما در این‌باره چند نکته قابل ذکر است: 1️⃣ نماینده اگر روحانی و انقلابی باشد، حساسیت بیشتری نسبت به دیگران دارد. برای همین، خطای نماینده روحانی از نماینده غیر روحانی بیشتر است. پس باید بیشتر احتیاط کنند و حتما از نظرات مشاورین دلسوز رسانه‌ای استفاده کنند. 2️⃣ شکی در نیت خیرخواهانه برخی نمایندگان نیست، اما ادبیات برخی اصلا زیبنده کشور اسلامی نیست. متأسفانه این ادبیات هنوز در اتفاقات مختلف تکرار می‌شود و برخی نسبت به روش خود تعصب دارند. این ادبیات هرچه هست، ربطی به انقلاب و انقلابی‌ها ندارد و این آخرین فرصت است که این افراد دست از این رویه بردارند. 3️⃣ تمام تلاش رهبری آن است که این ادبیات توهین‌آمیز -بخوانید ادبیات آمریکایی- تکرار نشود؛ چون اگر این گویش رسمی شود، هر جریانی به خود اجازه می‌دهد از چنین ادبیات زننده و حرامی علیه دیگران استفاده کند. در این صورت، هیچ مسئول حقوقی و حقیقی از هیچ جناح و حزب سیاسی اعتباری نخواهد داشت. توهین به رئیس جمهور، توهین به کسانی است که او را انتخاب کردند و اگر نماینده‌ای به این جایگاه، بی‌حرمتی کند، به شعور یک ملت توهین کرده است. 4️⃣ آنچه از جریان انقلابی مجلس انتظار می‌رود، الگوبودن برای تمام نمایندگان فعلی و آینده مجلس است. نماینده انقلابی باید تجسم عقلانیت و مجاهدت انقلابی‌گری باشد، نه حرکتها و حرفهای بی‌منطق و توهین‌آمیز که جز خسارت چیزی ندارد. نماینده انقلابی، «شهید دیالمه» بود که با صراحت، مستند و بدون هیچ توهین و بی‌ادبی از حقوق مردم دفاع کرد. دیالمه‌ها را احیا کنید. ✅ شکی نیست که شاهد انقلابی‌ترین مجلس این ادوار هستیم؛ لذا حساسیت‌ها و تذکرات دلسوزین باید بیشتر باشد و این تذکرات به هیچ وجه به معنای تنقیص مجلس انقلابی فعلی نیست. @Manahejj
📝 آیت‌الله اعرافی اعلام کرد: 🌀 لبیک حوزه و حوزویان به ندای امام خامنه‌ای 🔹 آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه،‌در پیامی لبیک حوزه و حوزویان به ندای امام خامنه‌ای برای حضور در بیمارستان‌ها و آرامستان‌ها، و در میدان مواسات مومنانه در اعلام کرد که به این شرح است: ◻️ با سلام محضر شریف عموم طلاب، فضلا، گروه های فرهنگی، تبلیغی و جهادی حوزوی سراسر کشور، با تبریک ایام و اعیاد و موالید مبارک ماه ربیع الاول. عنایت و توصیه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به استمرار حضور نیروهای جهادی در مواجهه با کرونا و خدمت‌رسانی به مردم عزیز در موج سوم، جان تازه‌ای به نیروهای جهادی کشور بخشید و تکلیف آنان را مضاعف ساخت. طلاب عزیز جهادی در موج اول و دوم کرونا خوش درخشیدند و با حضور در عرصه‌های مشاوره معنوی و پاسخگویی به پرسشها و نیز حضور در بیمارستان‌ها و آرامستان‌ها، و در میدان مواسات مومنانه و دیگر عرصه‌های خدمت به مردم عزیز، برگ زرین دیگری بر تاریخ خدمات روحانیت افزودند. اکنون شایسته است بار دیگر مسئولان و مدیران حوزه‌های علمیه، اساتید محترم و طلاب معزز جهادی و علاقه‌مندِ خدمت به مردم عزیز، با مراجعه و اعلام آمادگی خود به مدیران ستادهای حوزوی بحران در استان‌ها، به دعوت مقام معظم رهبری(مدظله) پاسخ گفته و مدیران محترم ستادهای حوزوی استان‌ها، زمینه‌های حضور و خدمت آنان را با هماهنگی روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و ستاد بحران استانداری‌ها فراهم نمایند و با شکل‌گیری خدمت، شاهد اوج‌گیری امداد و خدمت باشیم. ستاد مرکزی و حوزوی بحران که در قم از هدایت‌های رهبری معظم انقلاب و مراجع عظام(مدظلهم) برآمده و هماهنگ کننده‌ی نهادهای حوزوی است، با عزمی استوارتر، آماده هرگونه راهنمایی و پشتیبانی می‌باشد و لازم است برنامه‌ای جامع، دقیق و با استفاده از تجارب پیشین طراحی و با بهره‌گیری از محور بزرگ نیروهای فداکار و ایثارگر جهادی و حوزوی، قرارگاه‌ها برای خدمت به مردم شریف و جامعه عزیز بهداشت و درمان پایه‌ریزی نمایند و زمینه پیروزی بر این بحران و ارائه الگوی اسلامی و انسانی مواجهه با حوادث فراهم آورند. توفیقات همگان را از خداوند منان خواستارم. علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه @Manahejj
🌀 نیازمند مشورت مجمع نمایندگان طلاب به سازمان تبلیغات کشور هستیم 👤 حجت‌الاسلام قمی در جمع نمایندگان طلاب 🔻 رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور در جمع رئیس و هیأت رئیسه مجامع استانی و همچنین اعضای هیأت رئیسه کمیسیون های دوازده گانه مجمع نمایندگان طلاب: ➖ امروز متأسفانه فضای مجازی کشور رها شده است و این مسئله را در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرده‌ام. ➖ سازمان تبلیغات اسلامی با مشکلات بودجه‌ای فراوانی مواجه است و گاهی حتی برای پرداخت حق الزحمه یک روحانی که در فلان نقطه مرزی کشور مشغول به فعالیت است، با مشکل مواجه می‌شویم. ➖ نیازمند اولویت‌بندی مشکلات فرهنگی کشور از سوی نمایندگان طلاب هستیم تا بتوانیم به مهمترین مسائل و مشکلات روز بپردازیم. ➖ سازمان تبلیغات اسلامی کشور دارای بیش از ۴۰۰ اداره تبلیغات اسلامی در سطح کشور بوده که بسیاری از نیروهای آن در آستانه بازنشستگی قرار دارند؛ اما اجازه جذب نیروی جدید نداریم و دولت همکاری های لازم را با این سازمان ندارد. ➖ بنده از طرف رهبر معظم انقلاب در سازمان تبلیغات اسلامی مأمورم و محکم سر کار خود ایستاده ام و ان شاءالله حکم مأموریت آقا را در کفن بنده بگذارند. 🌐 b2n.ir/151613 @Manahejj
🌀 نظام مدارک علمی حوزه، معقول نیست 📝 ذبح هویت علمی اساتید و طلاب 👤 حجت‌الاسلام رفیعی، مدیر مدرسه علمیه صدوقی فاز پنج 🔹 مشکلی که در نظام مدرکی و آموزشی حوزه در حال اتفاق است، این است که شما اگر بخواهید بین مدرک حوزوی با دانشگاهی مقایسه‌ای داشته باشید، به این نتیجه می‌رسید که حتی ما بر اساس مبنای دانشگاه، به حوزویان و طلاب مدرک نمی‌دهیم. 🔹 طلبه ما در سطح یک بالای چهار هزار ساعت درس می‌گذراند و ۹۰ درصد آن حضوری است؛ اما دکتری دانشگاه نصف این چهار هزار ساعت است؛ ما در اینجا مدرک سطح یک معادل فوق دیپلم به طلبه می‌دهیم؛ در حالی که در دانشگاه با نصف این ساعت، مدرک دکتری داده می‌شود. حال به دانشجویی که با لیسانس یا کارشناسی ارشد به حوزه آمده، چه مدرکی خواهیم داد؟ 🔹 نکته دوم این است که ما در حوزه یک مقدمات داریم، یک سطح داریم. ما می‌گوییم طلبه ما در بخش ادبیات دروسی را می‌خواند که لیسانس ادبیات دانشگاه و بلکه بالاتر است؛ مدرکی که در بخش ادبیات باید به طلبه بدهیم، این است که آقای طلبه، شما حداقل کارشناس ادبیات هستید؛ طلبه ما پنج دوره کلام عمیق کار می‌کند که از کلام نقلی شروع شده و به کلام عقلی و فلسفی رسیده است؛ در اینجا طلبه ما باید مدرک کارشناسی کلام دریافت کند. 🔹 طلبه ما دو دور اصول می خواند که در رشته حقوق بخشی از این اصول خوانده می‌شود؛ ما باید کارشناسی اصول به طلبه خود بدهیم؛ این طلبه ما یک دوره فقه می‌خواند و بماند که طلبه ما در سطح عالی حوزه کفایه، رسائل، مکاسب، بدایه، نهایه و ... را می‌گذارند؛ مشکل اول این است که نگاه داخلی و برنامه‌ای حوزه مشکل دارد. 🔹 کجای نظام آکادمیک جهان اینجور است که بعد از هشت سال یا نه سال به طلبه خود مدرک سطح دو بدهیم و بگوییم این لیسانس است؛ کجا بعد از ۱۲ سال فوق لیسانس با پایان‌نامه می‌دهند؛ نظام مدرک‌گرایی حوزه معقول نیست؛ حتی اگر جدلی بخواهیم بحث کنیم و از اشکال مبنایی مدرک بگذریم، باز این مدرکی که می‌دهیم، متناسب با مدرک دانشگاهی نیست. دوما اینکه حوزه در این فضا منفعلانه رفتار می‌کند؛ وقتی به مقام معظم رهبری مدرک دکترای افتخاری دادند، ایشان به صراحت این مدرک را قبول نکردند؛ این کار یک مبناست؛ حوزه چرا به این سمت نرفته است؟ ❓این یک اشکال است که برخورد انفعالی انجام می دهیم؛ چرا حوزه ساختاری برای مدرک خود تعریف نکرده است. اشکال ما این است که به آزمون‌های خود اعتماد نداریم؛ استاد حکم خود را از مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه می‌گیرد و هیأت علمی حوزه است؛ چرا به او نگاه هیأت علمی حوزه نمی‌کنیم؟ ما حرمت خودمان را هم رعایت نمی‌کنیم. استاد حکم‌دار باتجربه و باسابقه گواهی می‌دهد که طلبه من فلان مدارج را طی کرده است؛ اما توجهی به آن نمی‌شود و اعتباری ندارد. 🔹 حوزه جایگاه اجتماعی و شخصیت اجتماعی برای طلاب و اساتید خود نمی‌سازد؛ لذا استاد ما دچار این آفت می شود که باید به دنبال عنوان دکتری برود؛ ما در درون حوزه هویت‌سازی نکردیم؛ آنوقت انتظار داریم طلبه‌های ما به سمت دانشگاه هم نروند. 🔹 متأسفانه در حوزه برخورد با معلول می شود؛ نه برخورد با علت. حوزه باید موانع قانونی در کشور و موانع ساختاری در درون خود را حل کند تا بتوان مشکل مدرک حوزه را حل کرد. ما باید از لحاظ قانونی مطالبه کنیم که اگر حوزه به عنوان یک نهاد دینی برای شخصی گواهی صادر کرد، مطابق با همان گواهی رفتار شود. 〰〰〰〰〰〰 📌 پ.ن: آنچه ملاحظه فرمودید بخشی از گفتگوهای نشست بررسی تحول در حوزه است که اخیرا در خبرگزاری رسمی حوزه بدان پرداخته شده است. @Manahejj
👓 بخشی از پیام آیت‌الله‌ نوری‌همدانی درپی اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) ‼️ مسلمانان در هر كجای جهان هستند با وحدت وهمبستگی خود این جنایت را محكوم كنند و این اهانت كنندگان را مورد قرار دهند. 🔹 اینجانب ضمن محكوم كردن این اهانت از مجامع بین المللی خصوصاً كشورهای اسلامی می‌خواهم واكنش سریع نسبت به این موضوع داشته باشند. @HozeTwit
🌀 واکنش آیت‌الله شب زنده‌دار به گستاخی ماکرون به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص) 📝 کشورهای اسلامی، باید سفرای فرانسه را احضار و کالاهای فرانسوی را کنند 🔥 خداوند صحنه‌ی بشریت را از این جرثومه‌های فساد پاک بفرماید. 📌 مشروح بیانات در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 @Pand_Saadat @Manahejj
🌀 واکنش آیت‌الله شب زنده‌دار به گستاخی ماکرون به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص) 📝 کشورهای اسلامی، باید سفرای فرانسه را احضار و کالاهای فرانسوی را کنند 🔸 از رئیس جمهور فرانسه نقل شده كه: من توهین به اسلام را محكوم نمی‌كنم چون در كشور ما آزادی بیان است!! سؤال این هست كه آیا شما می‌پذیرید در كشورتان كه شخصی به شخصی بخاطر آزادی و استناد به آزادی ضرب، جرح، قتل وارد بكند؟ می‌گوید آزادم هر كاری از دستم می‌آید می‌خواهم انجام بدهم، دیگری را بكشد، دیگری را مضروب كند دیگری را مجروح بكند، آبروی دیگری را ببرد. خب این‌ها را كه اجازه نمی‌دهید. ما الفرق؟ چه فرق است بین این امور كه قبول دارید آزادی نمی‌تواند مستند این اعمال واقع بشود و بین این توهینی كه با آن میلیاردها انسان را برنجانید؟ توهین به پیامبری كه مسلمانان او را قبول دارند و او را رسول الهی‌ می‌دانند. آزادی این‌قدر سعه ندارد كه این امور را تجویز كند. 🔹 آیا عواطف انسان‌ها، مانند بدن آن‌ها اهمیت ندارد پیش شما؟ كه اگر یك كسی سیلی توی گوش كسی زد می‌گویید آزادی این اجازه را نمی‌دهد و این حق را نمی‌دهد، آیا اگر سیلی نزد اما عواطف آن‌ها را، احساسات آن‌ها را لطمه‌دار كرد مضروب كرد، علاوه‌ی بر این، خود آن پیامبر عظیم‌الشأن به عنوان یك انسان،‌ به عنوان رسول هم نگاه نكنید فرض كنید، آیا شما اجازه می‌دهید كه آزادی بیان در این حد باشد كه بیایند یك انسان اندیشمند و بزرگ را مسخره كنند؟ شما اجازه می‌دهید مثلاً ادیسون را بیایند مسخره كنند؟ انیشتین را بیایند مسخره كنند این‌ها فطرت انسانی، عقل عملی انسان؛ آیا این‌ها را تجویز می‌كند؟ 🔹 بنابراین این مطلب از گوینده كاشف هست كه متأسفانه وجود دارد و این واكنشی كه حالا دیده می‌شود در جهان اسلام كمابیش پیدا شده واكنش صحیحی است و حتی باید خیلی بیش‌تر از این‌ها كه جلوی این مسائل گرفته بشود. 🔻 شما می‌دانید كه اگر پرده كنار برود این جسارت‌ها در عالم ملكوت چه می‌كند؟ پیامبر عظیم‌الشأن، خاتم الانبیاء، حبیب اله العالمین، افضل الخلایق؛ این چیز خیلی عظیمی است. 🔻 باید واقعاً سُفرای این كشور را بخواهند و اعتراضات شدید خودشان را اعلام بكنند، همه‌ی كشورهای اسلامی و غیر اسلامی حتی، و این كاری كه الان بالاخره در بعضی از جاها شروع كردند كه اجناس فرانسوی را كردند این هم بالاخره یك حركت نمادینی است كه خب آن‌ها را به فكر وادار می‌كند. بالاخره این اتفاق و اجماع بر اعتراض، كار بسیار شایسته‌ای است به خصوص از حوزه‌های علمیه، بزرگان علماء و روحانیت كه ساكت گذشتن از كنار این‌جور مسائلی كه هر از چندی هم تكرار می‌شود، درست نیست. 🔥 ان‌شاء‌الله خداوند صحنه‌ی بشریت را از این جرثومه‌های فساد پاک بفرماید. 📅 ۶ آبان ۱۳۹۹ @Pand_Saadat @Manahejj
🌀 بن‌بست تعریف مدرک مستقل حوزوی!! 📝 برای تحقق دغدغه رهبری و تعریف مدارک حوزوی هیچ کاری نشده است 👤 حجت‌الاسلام حبیبیان، معاون علمی مجموعه مدارس حوزوی مشکات 🔹 واقعیت امر این است که این ماجرا یکی از امور سهل و ممتنع به حساب می آید. حوزه یک ساختار علمی است که یک خروجی برای تعیین سطوح می تواند داشته باشد؛ اما مسئله مدرک حوزوی فی الواقع به یک عویصه ای تبدیل شده است. 🔹 اگر بخواهیم فرایند تاریخی این ماجرا را رصد کنیم، باید بگوییم که در ابتدای انقلاب با بسیاری از امور به شکل مسئله «ناچار» با آن مواجه شدیم؛ به قول طلبه‌ها از باب «لابد منه» برای آن تصمیم‌گیری فوری شد و در داستان حوزه به یک مرحله‌ای رسیدند که الان برای بکارگیری از فضلای حوزه در ادارات و نهادها باید چیزی تعریف شود. 🔹 ابتدا که به شهادت بزرگان و فضلا اتفاقاتی می‌افتاد؛ به مرور زمان تلاش شد یک معادل‌سازی و متأسفانه گرته‌برداری ناقصی رخ داد؛ این کار در آن مقطع از باب اینکه یک کار ضروری است تا تکمیل شود، قابل قبول بود؛ اما مع‌الاسف به نظر می‌آید هم در آن مقطع خیلی دقیق عمل نشد و هم در ادامه به فکر یک طرح درستی نیفتادند یا موفق به رسیدن به خروجی نشدند؛ بعد از یک فترت طولانی که از این مسئله گذشت، حضرت آقا تذکر دادند و هنوز هم اتفاق درستی رخ نداده است؛ البته حق می‌دهیم به دست اندرکاران که نتوانستند این مشکل را حل کنند. 🔹 ما در گذشته عناوینی همچون ثقه الاسلام، حجت الاسلام، آیت الله و آیت الله العظمی داشتیم که برای خود بار معنایی داشت و برخی از سطوح را تعریف می‌کرد و همین مقدار کارکرد کافی بود، چون ما به ازای دیگری نمی‌خواست. 🔹 آنچه هم که حضرت آقا به عنوان اجتهاد تأکید می‌کنند، رسمی‌ترین وجه مدارک حوزوی بود که اعتبار آن به فردی بود که این حکم اجتهاد را صادر می‌کرد یا اجازه نقل روایت می‌داد یا عناوین شبیه به این. به نظرم واقعا نمی‌شود اجتهاد را در قالب مدارک آکادمی جدید گنجاند؛ امروز یکی از سوالات همین است که اگر کسی در ثبت نام خبرگان رهبری شرکت کرد و موفق به اخذ تأییدیه اجتهاد شد، به معنای پیشینی، آیا مجتهد است؟ که نمی‌توان اینطور گفت و کماکان می‌بینیم در عرف حوزوی به آنان حجت الاسلام گفته می‌شود. 🔹 به گمانم وقتی این فرایند به بن بست خورد و نتوانستند معادلی را طراحی کنند، این دغدغه به وجود آمد که به همان وضعیت سطوحی که تعریف شده، محاسبه شود. شما ببینید به دنبال این فرآیند ناقص، وضعیت به گونه‌ای می‌شود که ریاست اسبق دانشگاه تهران پیشنهاد دکتری افتخاری به رهبر انقلاب می‌دهد؛ البته آنان از باب تکریم و لطف این کار را انجام دادند؛ اما در ساختار حوزوی این کار غلط است و مرجعیت را نمی‌توان با دکتری افتخاری مقایسه کرد. 🔹 اینها معلول همین خلأ موجود است. گمان بنده این است که باید یک فکر جدی در این عرصه شود و تا جایی که بنده رصد کردم، هیچ کار جدی عطف بر فرمایش و دغدغه رهبر انقلاب اتفاق نیفتاده است و اگر هم کاری می خواهد انجام شود، نیازمند یک گروه نخبگانی است که هم ارتباط وثیقی با مراجع و فضلای صاحب نظر داشته باشد و هم مراجعه‌ای به نهادها، ارگان ها و مراکز علمی مشابه در فضای علمی دنیا داشته باشند. 🔻 همچنین این است که سازمان دیوان عدالت اداری رسما اعلام کرده به افرادی که سطح چهار حوزه دارند، نباید دکتر اطلاق شود؛ این خیلی اتفاق بدی است و نشان می‌دهد که ضعف های تصمیم خام هرچه بیشتر می‌گذرد، بیشتر خودنمایی می کند. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 پ.ن: آنچه ملاحظه فرمودید بخشی از گفتگوهای نشست بررسی تحول در حوزه است که اخیرا در خبرگزاری رسمی حوزه بدان پرداخته شده است. @Manahejj
📠 نظرات اعضا درباره مدارک حوزوی 💬 مسلم: اینکه شورای محترم عالی موضوع با اهمیتی مثل مدارک حوزوی و حفظ شئون اجتماعی حوزه و روحانیت را حدود سه دهه معطل گذاشته‌اند برای حقیر قابل درک نیست. حیثیت اجتماعی و هویت «روحانیت و کل حوزه‌های علمیه» با مدارک دانشگاهی، باید قیاس و معامله شود؟؟؟ واقعا چرا؟ 💬 حجت‌الاسلام معادل دکتر: یکی از بزرگترین مشوقین برای مهاجرت نخبگان حوزوی (چه استاد چه طلبه) به دانشگاه، شورای عالی و مرکز مدیریت هستند. وقتی شما تحصیل حوزوی را ناخواسته در اذهان جامعه حوزوی و حتی مردم، بی‌ارزش جلوه دهید؛ وقتی مدرک با ارزشی تعریف نکنید؛ نتیجه چیست؟ استاد حوزه می‌بیند اگر هیأت علمی دانشگاه باشد چه اجر و قرب و مواهب بسیاری دارد. طلبه می‌بیند مدارک حوزوی، نه اعتبار اجتماعی دارد نه هیچ خاصیت دیگری جز پذیرش تعریف ذیل مدارج دانشگاه؛ آن وقت چرا مستقیم سراغ تحصیلات موازی دانشگاهی و مدارک آن نرود؟ در اطلاعیه‌های مختلف مرکز مدیریت برای استخدام در نهادهای مختلف ببینید یکی از مؤلفه‌های مؤثر برای گزینش، تحصیلات و مدرک دانشگاهی است!! این که خود ما به دست خودمان، در حال کوچ از حوزه هستیم، وحشتناک نیست؟ 💬 وارث علمای سلف: گاهی در این فکرم که چه چیزی باعث شد مدارک اصیل حوزوی به تاریخ و موزه‌ها بپیوندد؟ اجازه روایت، اجازه اجتهاد و... . ما قرار بود سوار بر سنت‌های اصیل به ساحل تحول برسیم یا با تن دادن به بدعت‌های دانشگاهی و مصائب آن، موقعیت خود را متزلزل و از جایگاه خود، سقوط کنیم؟ این حرف من، نه برای تنقیص و توهین به مسؤولین زحمتکش حوزوی است؛ بلکه صرفا یک هشدار است که آنچه قابل علاج است را نگذارند سرطان شود و غیر قابل کنترل و درمان‌ناپذیر. تا حوزه زنده است و نفس می‌کشد و علایم حیاتی دارد کمک کنید. همه ما در پیشگاه خدا مسؤولیم؛ در برابر خدمات هزار ساله علما و ذره ذره جمع کردن آبرو برای حوزه و روحانیت، مسؤولیم. 💬 منتقد آسیب‌شناس: گاهی غفلت از یک موضوع، صرفا موجب وارد شدن لطمات به آن محدوده خاص موضوع، نخواهد شد؛ بلکه کل سیستم را درگیر می‌کند. برای نمونه نمی‌دانم آیا شورای عالی و مرکز مدیریت تابحال به فکر آسیب‌شناسی کاهش ورودی‌های حوزه بوده‌اند یا نه؟ یکی از دلایل عمده آن عدم انگیزه‌سازی برای نوجوانان و جوانان است؛ آینده تحصیلات دانشگاهی باوجود فقر شدید محتوای علمی دانشگاه، بسیار خوش رنگ و لعاب تعریف شده تا جایی که مردم، بین لیسانسه‌ی بیکار و بی‌سواد دارای شغل، قائل به وجاهت فرد دارای لیسانس هستند و احترامش می‌کنند. حوزه بر اساس کدام مدرک اصیل و وجاهت اجتماعی که مبتنی بر مدارک اصیل حوزوی برای خود ساخته، می‌خواهد به جذب جوانان برای ورود به حوزه بپردازد؟!! حتما طبق معمول، باز یک عده خواهند گفت: تحصیل برای خدا باشد نه مدرک! بله صحیح است؛ اما همین خروجی‌های تحصیل کرده حوزه، بدون مدرک کجا می‌تواند وارد عرصه‌های اجتماعی شوند و برای خدا کار کند؟! البته کاهش ورودی‌های حوزه، دلایل مختلف و متکثری دارد که مجال آن در این وجیزه نیست و باید تخصصی بدان پرداخته شود. @Manahejj
🌀 نه دکتر، نه حجت‌الاسلام! 📝 خروجی واقعی عدم تمرکز تحصیلی 🖋 علی مهدوی 🔺 تشویق طلاب و اساتید به سمت دانشگاه‌ها 🔹 یکی از معضلات فعلی حوزه علمیه، فرار نخبگان حوزوی به سمت دانشگاه‌هاست. چراکه از طرفی دانشگاه‌ها رشته‌های متکثر و مختلف علوم انسانی را پوشش می‌دهند و مثل حوزه علمیه محدود به فقه و اصول و چند رشته خاص نیستند؛ و از سوی دیگر مدارک دانشگاهی بسیار پرطمطراق و دارای اعتبار هستند؛ حتی در جذب سازمان‌ها و نهادهای مختلف، حجت‌الاسلام دانشگاه‌رفته را مقدم می‌دارند!! آنچه از نظرات مخاطبین و فرهیختگان رسانه حوزوی هم روشن شد، مؤید همین معناست. 🔹 لذا ناخواسته در سیستم فعلی حوزوی به طلاب و روحانیت این‌گونه القا می‌کنیم که در حوزه خبری از شهادات و تصدیق‌های اصیل حوزوی نیست! اینجا اکثریت قریب به اتفاق طلاب، تنها مدرکی که می‌گیرند در رشته فقه و اصول است؛ لذا غیر مستقیم و البته غلیظ به طلاب می‌گوییم بروید دانشگاه!! همین را البته به اساتید حوزه هم می‌گوییم که: اینجا خبری از عناوینی همچون استادیار و استاد تمام و هیأت علمی و ... نیست؛ حتی عنایتی که در سابق به اساتید بود و می‌توانستند اجازه روایت یا اجازه اجتهاد بدهند هم از ایشان، سلب شده است! 🔻 نتیجه: نه دکتر نه حجت‌الاسلام 🔹 اما همه این‌ها یک روی سکه است؛ روی دیگر سکه حکایت از فاجعه‌ی هولناک‌تری دارد! طلبه‌ای که هنوز به صورت عمیق با فقه و اصول آشنا نشده و حتی الفبای اجتهاد و بررسی ادله و منابع را هم نیاموخته است به سمت دانشگاه و تحصیلات دانشگاهی تشویق می‌کنیم؛ برای چه؟ یادگیری علوم انسانی ترجمه‌شده غرب؟! خروجی این داستان چه خواهد بود؟ حجت‌الاسلام‌هایی که با تحمیلِ آموخته‌های غربی و چه بسا فاسد بر روایات و منابع دینی، تلاش می‌کنند به داشته‌های خود، رنگ دینی بدهند! واقعا هم غرض و عمدی برای تحریف دین ندارند؛ خیال می‌کنند دین را می‌فهمند و حال آنکه نمی‌فهمند! 🔹 حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که علوم انسانی دانشگاهی، ترجمان فساد فکری غرب نیست و محتوایی غنی و درست دارد؛ آیا تحصیل همزمان و موازی در دانشگاه و حوزه، عملی است؟! آیا خروجی این ماجرا، هم دکتر، هم حجت‌الاسلام است؟ هم بر شاخه علوم انسانی آموخته‌ی خود، تسلط و تخصص لازم را دارد و هم درک عمیقی از فقه و اصول دارد؟! یا اینکه نه، محصول چنین فضایی، عملا نه دکتر است و نه حجت‌الاسلام؟! آیا علاج و مانعی برای این دامن زدن به بی‌سوادی خودساخته وجود ندارد؟!! 📌 یادمان باشد وقتی پای بررسی یک سیستم آموزشی در میان است؛ ظرفیت عموم افراد را ملاک قرار داده‌ایم نه استثنائات و برخی نوابغ نادر را. همچنین آیت‌الله اعرافی بارها گفته‌اند چندصد رشته تحصیلی برای حوزه علمیه در نظر گرفته‌اند؛ اولا باید دید تحقق آن و گستره آزادی طلاب برای انتخاب رشته، چه زمان و به چه کیفیتی خواهد بود. و ثانیا آیا تحصیلات در آن رشته‌ها هم بر همین منوال بی‌مدرکی و بی‌هویتی است و نهایتا مدرک معادل دانشگاهی، خواهیم داد؟ @Manahejj
🌀 پیام امام خامنه‌ای خطاب به جوانان فرانسه باسمه تعالی جوانان فرانسه! 🔹 از رئیس جمهور خود بپرسید چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می‌کند و آن را آزادی بیان می‌شمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهره‌های درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟ 🔹 سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این باره نوشت باید به زندان برود؛ اما اهانت به پیامبرآزاد است؟ @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 نه دکتر، نه حجت‌الاسلام! 📝 خروجی واقعی عدم تمرکز تحصیلی 🖋 علی مهدوی 🔺 تشویق طلاب و اساتید به سم
🌀 خطر دانش‌های مسموم دانشگاه‌ها 🔹 اینكه بنده درباره‏‌ى علوم‏ انسانى‏ در دانشگاه‏‌ها و خطر این دانش‌هاى ذاتاً هشدار دادم به خاطر همین است. 🔹 این علوم انسانى‏‌اى كه امروز رایج است، محتواهایى دارد كه ماهیتاً معارض و مخالف با حركت اسلامى و نظام اسلامى است؛ متكى بر جهان‏‌بینى دیگرى است؛ حرف دیگرى دارد، هدف دیگرى دارد. 🔻 وقتى اینها رایج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت مى‏‌شوند... 📌 مناهج: ❓بنا بر کدام حجت و مجوز شرعی، طلاب را به سمت تحصیلات دانشگاهی و اخذ مدارک دانشگاهی سوق می‌دهیم؟ ⛔️ قرار بود علوم انسانی مسموم را اصلاح و متحول کنیم تا دانشگاه‌ها را آباد کنیم؛ نه اینکه فضایی ایجاد کنیم که نتیجه‌اش فرار نخبگان حوزوی به دانشگاه‌ها باشد. ♨️ بخش قابل توجهی از این معضل، عدم مدارک مستقل و با هویت حوزوی است؛ بخشی هم مربوط به عدم رشته‌های متکثر و متنوع در حوزه‌های علمیه است. @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 طلبه: از یکی از اساتید بزرگ حوزه علمیه قم (اگر نام ببرم همه می‌شناسند) پرسیدم برای کسب مدرک دکتری به دانشگاه بروم؟ کنکور هم داده بودم و با رتبه تک رقمی پذیرفته شده بودم. استاد پاسخ دادند: رفتن به دانشگاه برای طلبه به امام زمان (عج) است. یعنی دستگاه امام زمان را نپسندیدم؛ ناقص بود؛ نیازم را برطرف نکرد. همینجا بنده عرض کردم آقا بنده غلط بکنم جسارت کنم؛ نمی‌روم و همانجا کنار گذاشتم. اما از آن تاریخ به بعد چنان گشایشی در زندگی‌ام به وجود آمد هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ مسائل مالی که برای این تصمیم بارها خدا را شاکرم و دعاگوی آن استادم. ✅ بنده فارغ از اینکه حوزه در خصوص مدرک دادن قطعا درست عمل نکرده است، می‌گویم مدرک دانشگاهی ارزش از دست دادن روحیه طلبگی را ندارد. متأسفانه طلاب دانشگاهی غالبا دیگر طلبه نیستند. @Manahejj
🌀 صورتِ بی سیرت 📝 حکایت طلابی که از قطار انقلاب پیاده شدند 🖋 سعید هلالیان 🔹 انقلاب اسلامی صورت و ظاهری دارد و سیرت و باطنی. صورت انقلاب، غلبه بر نظام فاسد وابسته، تشکیل نظام اسلامی، تشکیل دولت، جامعه‌سازی و... است. 🔹 اگر انقلابی‌بودن طلبه، تنها در سطح ظاهر انقلاب متوقف و از باطنش غافل بماند، فطرت توحیدی او سیراب نشده و سرانجام، این امور را هم سرابی بیش نیافته و در میانه راه یا در مواجهه با برخی مشکلات و دشواری‌های نظری یا عملی، دل‌زده و شده و از کاروان نهضت اسلامی جدا می‌شود؛ از این رو طلبه انقلابی به هر دو بعد نیاز دارد و ضمن حفظ صورت انقلابی، باید بکوشد از باطن و سیرت انقلابی نیز برخوردار باشد. 🔹 باطن انقلاب، بسط دادن هرچه بیشتر اندیشه، اخلاق و رفتار توحیدی در جان‌ها و جوامع بشری است. طلبه انقلابی باید در باطنش، اعتقادی روشن، راسخ و نهادینه شده به داشته باشد تا در تندباد شبهات و حوادث از این مسیر منحرف نشود. 🔻 آن که از انقلابی بودن، فقط ادعا و برخی امور ظاهری‌اش را داشته باشد یا به خاطر برخی منافع، دعوای انقلابی‌گری کند و از ویژگی‌های لازم طلبه انقلابی، بهره کافی حداقلی هم نداشته باشد را نباید به حقیقت طلبه انقلابی دانست؛ بلکه چون طبل غازی است، بلندآواز و میان‌تهی. 📗 اقتباس از کتاب طلبه انقلابی @Manahejj
📠 نظرات اعضا درباره مدارک حوزوی 💬 استاد حوزه و دانشگاه: همیشه به دوستان طلبه که برای رفتن به دانشگاه مشورت می‌گیرند؛ گفته‌ام اگر شما برای رفتن به دانشگاه کسب علم است: خودتان بروید و با مشورت با اساتید مطرح و پیدا کردن سیر مطالعاتی، به بهتر از آنچه دانشگاه عرضه می‌کند برسید و عمر خود را لابلای بسیاری از واحدهای عمومی و اضافی دانشگاه تلف نکنید. اما واقعا به آن دسته از دوستانی که برای اهداف خود به مدرک دانشگاهی نیاز دارند چون مدارک حوزه، اعتبار لازم را ندارد، چه بگویم؟ خیلی عجیب است در پست‌های کانال شما دیدم گفتید از دهه هفتاد رهبری این موضوع را مدام گوشزد کردند؛ اما همچنان مسؤولین بی‌اعتنا!! ما از کم‌لطفی دولت‌مردان نسبت به اوامر رهبری، گله کنیم یا مسؤولین عزیز حوزوی خود؟! 💬 طلبه قمی: برادری گفته بود رفتن به دانشگاه یعنی دهن‌کجی به امام زمان(عج). اما اگر دقت کنیم این حوزوی است که منجر به این کار می‌شود پس علت این امر، طلاب نیستند. الان طلبه‌ای در جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، تربیت، اقتصاد و ... هرکجا بخواهد فعالیت کند بدون مدرک دانشگاهی نگاهش نمی‌کنند!! چرا؟ چون مسؤولین حوزوی اصلا اعتنایی به این امر مهم داشته یا دارند؟ حوزه امروز که حوزه کوچک و کم اثر قبل از انقلاب نیست! امروز باید در همه عرصه‌ها حوزه فعال باشد اما نگاه ناقص و اندک ما باعث شده در برخی زمینه‌ها علی الخصوص مدارک حوزوی منفعل و بی‌خاصیت باشیم. 💬 حسین: واقعا دید جامعه نسبت به طلبه ها حقیرانه شده. طلبه وقتی می‌بینه خروجی حوزه چیزی نیست از ترس آینده میره دانشگاه بلکه جایگاهی هم در اذهان مردم پیدا کنه... حوزه حمایت نمیکنه طلبه همه فن حریف بشه و بیایند استادهای متخصص بذارن که طلبه را محکم بار بیارن الان برای طلبه خیلی چیزها ضروریه؛ حتما طلبه کنار دروس حوزه باید یه رشته بخونه... 💬 مسیحا: متاسفانه سیستم مدرک‌دهی در حوزه علمیه به فقر طلبگی کمک کرد. به وجاهت و موقعیت اجتماعی طلبه و میزان اعتبار و ارزش دروس حوزوی در جامعه لطمه‌ی جدی زد. بسیار بسیار ناجوانمردانه است که یه طلبه ۶ سال درس میخونه تازه بهش سطح یک میدن که معادل فوق دیپلمه... اونم با وجود اینکه دروس حوزه اینقدر سخت‌تره تو استخدام طلاب این مسأله کاملا خودشو نشون میده... و این به سختتر جذب شدن طلاب بسیار کمک کرد... به نظرم بهتر است روی اصلاح وضعیت مدرک‌دهی به طلاب تمرکز کرد. @Manahejj
🌀 علامت دلسوزانه بودن انتقاد 💠 امام خامنه‌ای @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 حقوق آیت‌الله اعرافی چقدر است؟! 🔹 اینکه رویه آیت‌الله اعرافی، شورای عالی و مدیران حوزوی بی‌اعتنایی به مادیات است، قابل تقدیر است. چراکه خیلی از این افراد، حقوقی به عنوان جایگاه مدیریتی و مسؤولیتی خود دریافت نمی‌کنند و مثل بقیه اساتید از راه تدریس و منبر و ... ارتزاق می‌کنند. 🔹 بر خلاف برخی نهادهای علمی که بسیاری از مدیران و هیأت علمی و... هدفشان بیشتر دستیابی به حقوق و امتیازات مناصب مسؤولیتی است. @Manahejj
🌀 هیچ‌کس مصون از نقد نیست 💠 امام خامنه‌ای 🔻 همه مشمول این قاعده کلی هستند: نقد، اصلاح و پاسخگویی @Manahejj
🔻 نگاه امیدوار و مطالبات بر زمین مانده 🌀 همه نگاه‌ها به شورای عالی حوزه است 📝 علاج مدارک بی‌اعتبار حوزوی 🖋 علی مهدوی 🔹 در موضوع «مدارک علمی حوزوی» و مشکلات عدیده‌ای که برای اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه ایجاد کرده است، مطالب زیادی بیان شد و این مسأله را از زوایا و ابعاد مختلفی بررسی کردیم. اما علاج همه این مصائب در دستان شورای محترم عالی حوزه است. 🔹 طلاب جوان امیدهای زیادی به شورای هشتم بسته‌اند؛ در دهه‌های گذشته بسیاری از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره حوزه و روحانیت، تحول و اصلاح ساختارها و حتی تعریف مدارک اصیل حوزوی، بقدر کافی دیده نشده‌ است؛ البته منکر خدمات و اقدامات خوب انجام‌شده در ادوار مختلف شورای عالی به هیچ وجه نیستیم و خدمت همه بزرگان و زحمتکشان می‌گوییم شکرالله مساعیکم. 🔻 اما نکته اینجاست که امروز از فرصت‌های موجود باید بهره گرفت برای رسیدن به بهترین راه حل‌ها؛ برای انجام وظایف معطل مانده؛ وظایفی که اگر همچنان معطل بماند باعث شکوه و ناراحتی بدنه حوزه علمیه است و خدای ناکرده مورد مؤاخذه الهی قرار می‌گیرد. حال که شورای هشتم بنای خود را بر این گذاشته که طلاب بدانند شورای عالی، پیگیر منویات و اوامر ولیّ فقیه و امام حوزه و جامعه است، پس بسم‌الله... 🔹 حتی اگر بزرگان و مسئولین در طرح‌ها و برنامه‌ها نیاز به نظر و طرح و ایده دارند از ظرفیت عظیم حوزه علمیه استفاده کنند؛ براحتی با دادن فراخوانِ جذب طرح و ایده‌ها در این موضوع و حتی موضوعات مختلف دیگر، می‌توانند از این ظرفیت عظیم استفاده کنند. ⏱ امیدواریم شورای محترم عالی با وجود چند دهه تذکرات پی‌درپی امام خامنه‌ای (دام ظله)، فکری برای علاج معضلات کنند که حقیقتا امروز هم دیر است، چه رسد به فردا و فرداها. طلاب جوان و انقلابی‌ به معنای واقعی کلمه، قضاوت تاریخی خود را در باب جهت‌گیری و اقدامات عملی شورای هشتم‌ خواهند داشت. @Manahejj
🌀 کدامیک از علما، وقت و فرصتی برای مسجد و مردم دارند؟ 🖋 ابراهیم عزیزی 🔸 سیدعلی عماد، مسئول امور نخبگان حوزه‌های علمیه در گفتگویی رسانه‌ای بیان کردند: «این مسیر و سیری که الان وجود دارد، نشان می‌دهد که روز به روز از سرمایه اجتماعی روحانیت اندک اندک در حال کاسته شدن است. روحانیت، در حال فروکاست و از دست دادن جایگاه مرجعیت اجتماعی خود است و من بابت جابجایی این جایگاه نگران هستم». ایشان راه حلی نیز پیشنهاد دادند که: «روحانیت باید جاهایی ذائقه ملت را در نظر بگیرد و پای دفاع از حقوق ملت بیاید». 🔹 اصل این دغدغه کاملا بجاست. و پدیده‌ی موجود در تاریخ حوزه خصوصا قرون اخیر بی‌سابقه بوده است. اما راه حل پیشنهادی که جبنه پوپولیستی آن کاملا هویداست، نه تنها راهگشا نیست؛ بلکه به عقب نشینی روحانیت از مواضع اصولی خود تفسیر خواهد شد و یادآور داستان کلیسا است. 🔹 از دست دادن جایگاه روحانیت بخاطر انفصال خود روحانیون از جامعه است. در حال حاضر ارتباط روحانیون طراز اول و دوم و بلکه سوم! با ملت چقدر است؟ تردد اغلب ایشان با خودرو به همراه محافظان! صورت می‌گیرد. دیده شده مدیرهای خرده‌پا که مشغله چندانی هم ندارند برای خود، مسئول‌دفتر استخدام کرده‌اند که مبادا کسی سرزده آرامش آنها را به هم بزند!! 🔹 مهمترین محل ارتباط مردم با روحانیت مسجد بود. آیا مدیران حوزه، معاونان ایشان، افراد درجه پایین‌تر و پایین‌تر! هیچکدام در قم، مسجد و اقامه جماعت دارند؟ اساتید خارج و سطوح چطور؟ حتی تبلیغ موسمی نیز غالبا توسط طلاب کم‌تجربه صورت می‌گیرد. و کسانی که به هر طریقی ممری برای خود یافته‌اند، دست از این ارتباط شسته‌اند. 🔹 زمانی مساجد، خیابانها و کوچه‌های قم محل تردد مراجع تقلید بود. از مرحوم نقل شده است که: «من اغلب خانه‌های قم را به بهانه شادی یا عزا رفته‌ام». البته با آسیب شناسی علمی عوامل دیگری نیز کشف می‌شود. @Manahejj
🌀 سالروز شهادت فقیه مجاهد، آیت‌الله محمدعلی قاضی طباطبایی رضوان الله تعالی علیه 📝 آشناکردن دانشجويان با نهضت امام خمینی 🔹 یکی از روش‌های مبارزاتی آیت‌الله قاضی طباطبایی پیوند دادن دانشجویان با نهضت امام خمینی بود. گزارشگر ساواک در گزارشی با اشاره به فعالیت‌های آیت‌الله قاضی در این زمینه می‌نویسد: «گاهى اوقات ضمن تماس‌هاى تلفنى و تعيين وقت و محل، جلساتى در منازل خود تشكيل ]داده[ و با استفاده از پسران و دوستان و آشنايان خويش، براى نفوذ در دانشگاه تبريز و فرهنگيان، فعاليت مى‌نمايند.» 🔹 يكى از دانشجويانی که در آن ایام با آیت‌الله قاضی در ارتباط بود در این باره مى‌گويد: «در تبريز ارتباط بسيار حساب شده‌اى بين دانشگاه و جناب شهيد آيت‌الله قاضى‌طباطبايى وجود داشت چراكه ايشان خيلى منبع خير بود. آن وقت چون ايشان سياسى بود، قاضى طباطبايى سياسى بود، بچه‌هاى مذهبي كه مى‌خواستند ارتباط برقرار بكنند، حتمآ تحت ديد ساواك قرار مى‌گرفتند. براى برقرارى ارتباط يك دفعه بهانه مى‌تراشيدند كه حالا براى فلان سؤالى رفتم... كه البته سؤال شرعى را بهانه مى‌كردند...» 🔹 آقاى مصطفى ايزدى از دانشجويان همان ايام نیز در این رابطه مى‌گويد: «ما با روحانی‌ای كه در تبريز بود و با او رفت و آمد مى‌كرديم، همين مرحوم شهيد قاضى‌طباطبايى بود. پيش او مى‌رفتيم و در مسجد و خانه‌اش صحبت مى‌كرديم... آقاى قاضى هم به دانشجويان خيلى محبت و علاقه داشت...» @Manahejj
🌀 شیطان بزرگ بدون روتوش 🔻همایش بزرگداشت ۱۳ آبان و صیانت از خط اصیل استکبارستیزی 🔹 بازخوانی ماهیت ضدآمریکایی انقلاب اسلامی 🔸 دوگانه خط سازش و خط مقاومت 🔹رخنه‌های نفوذ در عصر جمهوری اسلامی 🎙 با سخنرانی: حجت‌الاسلام سیدحمید روحانی حجت‌الاسلام مهدی طائب دکتر مظفر نامدار 📅 دوشنبه ۱۲ آبان ۹۹ 🕰 ساعت: ۱۵:۰۰ 📡 به منظور حفاظت از سلامت اجتماعی، مراسم به صورت مجازی برگزار خواهد شد. 🌐 پیوند وبینار در آپارات: https://www.aparat.com/Bonyadtarikh/live پیوند در اسکای روم: https://b2n.ir/bonyadtarikh-13aban پیوند در اینستاگرام: https://www.instagram.com/bonyadtarikh @Manahejj