فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 ژنهای خوب در حوزه
📝 فرزندان مراجع و مرجعیت موروثی؟!
🖋 علی مهدوی
🔸 اگر امکانات مادی و معنوی مربوط به آیت الله العظمی بروجردی از نوه ایشان آقای علوی بروجردی (کرجی) گرفته شود، ایشان جزء اساتید و صاحبان تألیف ردهی چندم در حوزههای علمیه محسوب خواهد بود؟
🔻 حال اگر در ردیف علما و اساتید و صاحبان تألیف ممتاز باشد، شاید بتوان ایشان را به مقام اجتهاد و تکیهزدن بر کرسی زعامت و مرجع دینی، نزدیک دانست؛ اما اگر ایشان حتی در ردهی اساتید و پژوهشگران ردهی پنجم و ششم حوزه هم حساب نشوند، چطور؟
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
#مرجعیت_موروثی
@Manahejj
🌀 ژنهای خوب در حوزه
📝 فرزندان مراجع و مرجعیت موروثی؟!
🖋 علی مهدوی
🔸 «ولد العالِم نصفُ العالِم» عبارتی است که مشهور گشته و گاه به شوخی و گاه به جد بر زبان عدهای میچرخد.
رفتار عده قلیلی از آقازادگان مراجع گذشته حوزوی (قدس الله سرّهم) در عمل کاری کرده است که این تردید در بدنه حوزههای علمیه به وجود بیاید که مبادا به آنجا برسیم که بگویند: «ولد المرجع، تمام المرجع»؟!
🔹 بی تردید اشکالی ندارد که فرزندان مراجع، از اساتید بنام یا حتی مراجع آینده شوند؛ آنچه مهمست آنست که بدانند رسیدن به مقام اجتهاد و مرجعشدن، بر چه اساس و ضابطهای استوار است؟
♨️ برای مثال اگر امکانات مادی و معنوی مربوط به آیت الله العظمی بروجردی از نوه ایشان آقای علوی بروجردی (کرجی) گرفته شود، ایشان جزء اساتید و صاحبان تألیف ردهی چندم در حوزههای علمیه محسوب خواهد بود؟
حال اگر در ردیف علما و اساتید و صاحبان تألیف ممتاز باشد، شاید بتوان ایشان را به مقام اجتهاد و تکیهزدن بر کرسی زعامت و مرجع دینی، نزدیک دانست؛ اما اگر ایشان حتی در ردهی اساتید و پژوهشگران ردهی پنجم و ششم حوزه هم حساب نشوند، چطور؟
❓آیا با تریبون مسجد اعظم قم -که تولیت آن، صدقه سر مرحوم آیت الله العظمی بروجردی به این نوهی دختری رسیده است- میتوان به ایشان «آیت الله العظمی!!» گفته شود؟
آیا چنین تریبون موروثی اثبات میکند که ایشان رتبه و درجهای در حد مرجعیت دارد؟
مگر اینکه بدعتی بنا شود به نام «ژنهای خوب حوزه علمیه» و آقازادگان مراجع را از سنتهای اصیل قرون متمادی حوزه استثناء کنیم؛
سنتهایی که مرجعیت را از شئون خدمت به حضرت حجت ارواحنا فداه و در شأن اعلم علما و بصیرترین آنها میداند؛ نه اینکه مرجعیت همانند ماترک و اموال شخصی مراجع، به بازماندگان آنها به ارث برسد.
✅ بر همگان روشن است که تضعیف جایگاه مرجعیت با این اقدامات ناصواب، از جمله استفاده از جایگاه و اسم و رسم مراجع گذشته (رحمهم الله) تا چه حد خسارتبار میتواند باشد.
مطالبه حوزویان این است که اعضای شورای عالی حوزه و بزرگان حوزوی مانع تداوم بدعت شوم «ژنهای خوب حوزوی» شوند.
#مرجعیت_موروثی
#سودای_مرجعیت
@Manahejj
🌀 آیت الله العظمی نوری همدانی از بیمارستان مرخص شدند
🔹 وضعیت عمومی آیت الله نوری همدانی مساعد است و ایشان در راه قم هستند.
🔹 آیت الله نوری همدانی بابت یک عمل جراحی جزئی در یکی از بیمارستانهای تهران بستری شدند و پس از عمل موفقیت آمیز، امروز در سلامتی کامل از بیمارستان ترخیص شدند.
@Manahejj
هدایت شده از کراسی - اخبار علمی حوزه
🔔 نکوداشت علامه ذوالفنون آیتالله حسنزاده آملی ره
▫️نکوداشت سالک توحیدی و عالم انقلابی علامه آیتالله حسنزاده آملی قدسسره برگزار میگردد.
▫️در این مراسم که با پیام آیتاللهالعظمی جوادی آملی حفظهالله آغاز میشود، جمعی از شاگردان و شخصیتهای حوزوی و دانشگاهی سخنرانی خواهند کرد و آثار مربوط به علامه ذوالفنون رونمایی میگردد.
📖 یکی از آثاری که در این مراسم رونمایی میگردد، کتاب "یادنامه علامه ذوالفنون آیتالله حسن حسنزاده آملی رضواناللهتعالیعلیه" است که به کوشش مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و توسط انتشارات آل احمد علیهمالسلام چاپ شده است.
زمان:
🗓 پنجشنبه، ۲۱ مهرماه ۱۴۰۱
⏰ ساعت ۹ تا ۱۱:۳۰
🏢 مکان: قم، مرکز همایشهای مدرسه دارالشفاء
#نکوداشت
#علامه_حسن_زاده
🔊 کراسی؛ اخبار علمی حوزه👇
@Karasy
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📸 دیدار اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام با رهبر انقلاب
🔺 اعضای دورهی جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح امروز (چهارشنبه) با حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. ۱۴۰۱/۷/۲۰
💻 Farsi.Khamenei.ir
🌀 نیازمند تحول
👤 توصیههای تحولی آیت الله حسینی بوشهری در دیدار مدیرعامل ایران خودرو
✅ صنعت خودروسازی #نیازمند_تحول بنیادین است.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: صنعت خودروسازی کشور به یک تحول بنیادین نیازمند است تا به مرور زمان، #ذهنیتی که سالها در ذهن مردم شکل گرفته، تغییر کند.
@j_modarresin
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 از سیستانوبلوچستان تا ارومیه
جانم فدای ایران 🇮🇷
@HozeTwit
🌀 دوره آموزشی طلاب وظیفه، به یک ماه افزایش یافت
📝 به درخواست سازمان تبلیغات!!
🔸 معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، پیرو نامهی سازمان تبلیغات اسلامی که درخواست برگزاری دوره آموزش نظامی جدی و پر حجم را جهت طلاب وظیفه داشته، این مسئله را برای بررسی به معاون تربیت و آموزش ستاد کل اعلام کرده است.
📌 مناهج:
❓سؤال اینجاست موضوع دوره آموزشی طلاب وظیفه به سازمان تبلیغات چه ارتباطی دارد؟
آیا حوزه، مدیر و شورای عالی ندارد؟!
🔻 مخاطب سازمان تبلیغات، مبلغین هستند یا عموم طلاب؟ طبعا برنامهریزی، سیاستگذاری و تصمیمگیری سازمان تبلیغات باید برای مخاطبین آن سازمان (مبلغین)، باشد؛ نه عموم طلاب.
🔻 چرا سازمان تبلیغات در مورد سربازی طلاب، مستقیما با نیروهای مسلح مکاتبه کرده است؟ چرا لااقل نظر مشورتی به مدیریت حوزه ندادند و از مدیر حوزه (رعایت سلسله مراتب) نخواستند چنین مکاتبهای با نیروهای مسلح داشته باشند؟!
🔻 #هزینه_سنگین دو هفته دوره آموزشی برای طلاب «شش میلیون و هفتصد و پنجاه هزار تومان» بود، آیا با افزایش مدت دوره آموزشی این هزینه دو برابر نخواهد شد؟ آیا سازمان تبلیغات قرار است این هزینهی احتمالی و تحمیلی را جبران کند؟
🔻 این اقدام از سوی سازمانی که زحمات بسیاری برای مبلغین کشیده است، بسیار عجیب و بعید بود.
🔹 لازم است سازمان تبلیغات در این زمینه اگر توضیحی دارد ارائه کند.
#سربازی
#سازمان_تبلیغات
#دوره_آموزشی_سربازی
@Manahejj
شب را سحر آمد که محمد آمد
روز ظفر آمد که محمد آمد
بتهای حرم شکست و زان بشکستن
فریاد برآمد که محمد آمد
🌸 سالروز ولادت پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم و حضرت صادق علیهالسلام تبریک و تهنیت باد.
@Manahejj
🌀 موضوعات و اولویتهای مورد حمایت معاونت پژوهش حوزههای علمیه ناظر به حوادث اخیر در جامعه
@hdabirkhane
@Manahejj
🌀 مقابل قدرتهای بزرگ ایستادیم
📝 نهال جمهوری اسلامی امروز به یک درخت تناور تبدیل شده است؛ غلط میکند فکر کندن آن را هم کسی بکند
📝 اتّفاق و اتّحاد بین ملّتهای اسلامی ممکن است اما کار لازم دارد
💠 امام خامنهای، صبح امروز
🔸 اتّفاق و اتّحاد بین ملّتهای اسلامی ممکن است. منتها کار لازم دارد. ما حالا از سیاستمداران و زمامداران و حکمرانان کشورهای اسلامی هم ناامید نیستیم امّا بیشترین امیدمان به خواص دنیای اسلام است؛ به علمای دین، به روشنفکران، به اساتید دانشگاه، به جوانان روشنبین، به فرزانگان، به ادبا، به شعرا، به نویسندگان، به گردانندگان مطبوعات، امید ما به اینها است. اینها احساس استقلال و احساس مسئولیّت و احساس وظیفه کنند. وقتی خواص در یک راهی وارد شدند، افکار عمومی را به آن سمت حرکت میدهند. وقتی افکار عمومی در یک کشوری شکل گرفت، سیاستهای ادارهی کشور هم به طور قهری به آن سمت حرکت میکند.
✅ نمونهی کوچکش ما هستیم، جمهوری اسلامی. ما درمقابل قدرتهای بزرگ ایستادیم. یک روزی این دنیا دست دو قدرت بزرگ بود: قدرت آمریکا و قدرت شوروی سابق. هر دو قدرت که در دهها مسئله با هم اختلاف داشتند، در یک مسئله متّفق بودند و آن، ضدیت با جمهوری اسلامی بود.
خیال میکردند این نهال را میتوانند از ریشه بکنند. این نهال امروز تبدیل شده به یک درخت تناور. غلط میکند فکر کندن آن را هم کسی بکند. ایستادیم و پیش رفتیم.
📅 ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
#امام_جامعه
@Manahejj
هدایت شده از KHAMENEI.IR
14010722_42798_1281k.mp3
18.49M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى. ۱۴۰۱/۷/۲۲
💻 Farsi.Khamenei.ir
🌀 نقشه سیاسی دنیا در حال تغییر است
📝 امت اسلامی به شرط اتحاد میتواند در دنیای جدید جایگاه رفیعی داشته باشد
💠 امام خامنهای، صبح امروز
🔸 امروز روز به روز بیشتر واضح میشود که نقشهی سیاسی دنیا در حال تغییر است. آن مسئلهی یک قطبی بودن و زورگویی کردن یک قدرت یا دو قدرت بر کشورها و ملتها مشروعیت خودش را از دست داده، یعنی ملتها بیدار شدند. نظام تک قطبی مطرود شده است، به تدریج دارد مطرودتر میشود.
🔹 نظام تک قطبی یعنی چه؟
یعنی اینکه مثلاً فرض کنید آمریکا بنشیند برای عراق یا برای سوریه یا برای ایران یا برای لبنان یا برای فلان طراحی کند: «باید این کار را بکنید، باید این بشود، باید این نشود» گاهی بگوید، گاهی هم نگوید، اما عمل کند. امروز این جوری است. طراحی میکنند برای کشورها و بسیج میکنند نیروهایشان را. خب نقشه دارند. #استکبار نقشه دارد. تدریجاً این حالت تسلطی که استکبار جهانی بر کشورها و بر ملتها و بر مناطق گوناگون داشته، دارد تغییر میکند، درست مثل تغییری که در دوران نهضتهای ضد استعماری در نیمهی دوم قرن بیست اتفاق افتاد که پشت سر هم کشورها قیام کردند در میانهی قرن بیست علیه استعمار مستقیم.
🔺 خب امت اسلامی در این دنیای جدید جایگاهش کجاست؟
ما امّت اسلامی، ما کشورهای اسلامی و ملّتهای اسلامی میتوانیم در دنیای جدیدی که دارد بتدریج شکل میگیرد، میتوانیم جایگاه رفیعی داشته باشیم، میتوانیم بهعنوان یک الگو مطرح بشویم، میتوانیم بهعنوان پیشرو مطرح بشویم،
امّا به یک شرط. شرطش چیست؟ اتّحاد، نداشتن تفرقه، خلاص شدن از شرّ وسوسههای دشمن، وسوسههای آمریکا، وسوسههای صهیونیستها، وسوسههای کمپانیها، از شرّ وسوسههای اینها؛ که گاهی این وسوسهها از زبان خودیها شنیده میشود. اگر این شرط را بتوانیم عملی بکنیم، بلاشک خواهیم توانست امّت اسلامی را در جایگاه رفیعی در دنیای آینده و شکل آیندهی جغرافیای سیاسیِ جهان قرار بدهیم.
📅 ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
#امام_جامعه
#وحدت
#امت_اسلامی
@Manahejj
🌀 شهادت طلبه بسیجی در بیرم لارستان
📝 طلبه بسیجی احمدرضا عرفانینیا و سرگرد نورالدین جنگجو به شهادت رسیدند
🔸 سحرگاه امروز دو اغتشاشگر حین شعارنویسی با گشت بسیج بیرم روبهرو شده و اقدام به تیراندازی با کلت کمری میکنند.
♨️ در این تیراندازی سرگرد نورالدین جنگجو و طلبه بسیجی احمدرضا عرفانینیا از بسیجیان بیرم به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
@Manahejj
🌀 شیعه انگلیسی کیست؟
📝 به دروغ تبلیغ کردند که شیعه انگلیسی یعنی شیعهی ساکن انگلیس
📝 شیعه انگلیسی ممکن است در کشور اسلامی باشد اما مثل انگلیس دعوا درست میکند
📝 شیعه انگلیسی یعنی شیعهی دعوادرستکن
💠 امام خامنهای، صبح امروز
🔸 آن چیزی که امروز بیش از همه باید روی آن تکیه کنیم مسئلهِی مذهبی است؛ شیعه و سنّی. نباید بگذاریم اختلاف عقیده و اختلاف مذهبی به تنازع کشیده بشود. یک چیزهایی است که تنازع ایجاد میکند، باید به طور جدّ مانع بشویم. حالا سیاستمداران آمریکایی و انگلیسی هم در محافل خودشان وارد بحث شیعه و سنّی شدند، این خیلی چیز خطرناکی است.
🔹 اینهایی که ضدّ اسلامند؛ نه با شیعه خوبند نه با سنّی. اینها وارد بحث شدند. بنده یک وقت گفتم شیعهِی انگلیسی و سنّی آمریکایی؛ بعضی خیال کردند که ما که میگوییم شیعهی انگلیسی، یعنی اینجور تبلیغ کردند به دروغ که شیعهِی انگلیسی یعنی شیعهای که ساکن انگلیس است، نه؛ شیعهی انگلیسی ممکن است در خود کشور اسلامی باشد. منظور الهامگیری از انگلیس است؛ یعنی شیعهی دعوا درست کن، سنّی دعوا درست کن. مثل داعش و مثل وهّابیها و امثال اینها که دعوا درست میکنند. مثل تکفیریها؛ اینها اسمشان مسلمان است، ممکن است متعبّد هم باشند به احکام فردی اسلامی اما در خدمت دشمن حرکت میکنند. اینکه اختلاف ایجاد میکند در خدمت دشمن است، فرقی نمیکند در هر جایگاهی باشد، در هر مقامی باشد، در هر کشوری باشد. ما به این عمیقاً اعتقاد داریم.
🔺 ما با کسانی که بعنوان طرفداری از تشیّع احساسات برادران اهل تسنّن را برانگیخته میکردند برخورد جدّی کردیم. این باید همهگیر بشود. باید اتّفاق نظر بوجود بیاید. البته در هر دو طرف تندروانی وجود دارند، هم در شیعه افرادی هستند که حالا یا بر اثر اعتقاداتشان یا هر چه تندروی میکنند، در سنّیها هم کسانی هستند که تندروی میکنند، تندروی وجود دارد.
📅 ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
#امام_جامعه
#وحدت
#شیعه_انگلیسی
#سنی_انگلیسی
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 گرفتار مباحث ذهنی هستیم؛ نه ارائهی راهکارهای عملی برای فرهنگ
🎙 امام خامنهای
📅 ۱۸ آبان ۱۳۸۵
#امام_حوزه
@Manahejj
🌀 تذکّرات آیتالله العظمی شبیری زنجانی دربارۀ برنامهی آموزشی جدید حوزههای علمیّه
📝 متن بیانات
🔸 مقام علمی مرحوم شیخ انصاری تا بدانجا بود که بزرگانی همچون میرزای شیرازی گوشزد میکردند که نمیتوان بهآسانی از کنار نظرات ایشان عبور کرد. مؤسّس حوزۀ علمیّۀ قم، مرحوم آیتالله العظمی حائری، ضمن نقل داستانی از مرحوم میرزای شیرازی اشاره کردند که: «میرزا به توضیح عبارتی از بحث طهارتِ شیخ انصاری پرداخت که ما آن را نفهمیده بودیم.»
در درس شیخ انصاری، بسیاری از فحول مجتهدین حضور داشتند و ایشان در مقابل مقام علمی شیخ، خاضع بودند.
🔹 «رسائل» شیخ انصاری از کتب ارزشمند اصولی است که مؤلّف، خود در اواخر عمر، آن را بهعنوان کتاب سطح تدریس میکردهاست. ویژگیهای علمی مهمّ این کتاب و ارزش والای آن و پذیرش کتاب در جامعۀ حوزوی، سبب شده که این کتاب بهطور طبیعی بهعنوان متن درسی و محور تحقیق قرار گیرد.
🔹 کتاب «کفایة الأصول» هم، از همان زمان مؤلّف، مورد توجّه علما قرار گرفتهاست. از مرحوم آقا رضی شیرازی شنیدم که مرحوم میرزا محمّدتقی شیرازی، در زمان حیات مرحوم آخوند، «کفایه» را تدریس میکردهاست؛ موقعیّت والای علمی میرزا محمّدتقی شیرازی نیز، بر اهل فضل پوشیده نیست.
🔹 از مرحوم آقا شیخ عبدالکریم خوئینی -که شاگرد مرحوم آخوند و مرحوم شریعت اصفهانی بود- شنیدم که میگفت: «منزل آقای شریعت اصفهانی، نزدیک محلّ تدریس آخوند بود و ایشان از پشتبام منزل به درس مرحوم آخوند گوش میکرد. صبحها که به درس آقای شریعت میرفتم، مطالب آخوند را سادهتر بیان میکرد و ما آنجا، تازه مطالب آخوند را میفهمیدیم.» کسانی همچون آقای شریعت، با آن جلالت، اینگونه با مطالب مرحوم آخوند برخورد میکردند.
🔹 دیگر بزرگان معاصر مرحوم آخوند نیز، مقام علمی ایشان را پذیرفته بودند؛ حتّی شنیدم که عالم بزرگ اهل معنای معاصر ایشان، مرحوم شیخ علیمحمّد نجفآبادی (متوفّای 1۳۳۲) در روز وفات خویش مایل بوده که از «کفایه» مرحوم آخوند، مطالبی برای وی بخوانند تا او بشنود.
🔹 توجّه خاصّ علماء به «کفایة الأصول» سبب شده که این کتاب، متن درسی و جایگزین کتب پیشین گردد و در این میان، هیچ الزامی در کار نبودهاست.
تکامل نظام آموزشی حوزه و ارتقای آن، سودمند است؛ امّا باید توجّه داشت که این صحیح نیست که به هر قیمتی، تحوّل در نظام آموزشی صورت پذیرد؛ بلکه مهمّ، ارتقای متون آموزشی است و تا وقتی که کتب علمی، در سطح بالاتری از «رسائل» و «مکاسب» و «کفایه» تدوین نشده که مورد پذیرش حوزههای علمیّه قرار گیرد، جایگزینکردن کتابهای دیگر، تنها افت تحصیلی را به دنبال دارد.
🔹 توجّه به این نکته لازم است که تدریس متون ارزشمند پیشین، این امتیاز را نیز دارد که طلّاب میتوانند از سالها تجربۀ اساتید گرانقدری که این کتب را با دقّت و حوصله تدریس کردهاند و بر زوایای آنها اشراف کامل دارند، بهرهمند شوند.
🔹 از سوی دیگر، این سه کتاب، سالها مورد توجّه و اعتنای بزرگان بوده و از زوایای گوناگون، بررسی و تحقیق شدهاند و علاوه بر حواشی و شروح بسیاری که در توضیح و تبیین و نقد مطالب این کتابها نگارش یافته، محور درسهای خارج فقهای برجسته در فقه و اصول بودهاند و جایگزینکردن آنها با متون دیگر -که به هیچوجه، این ویژگیها را ندارند- بهمعنای محرومساختن طلّاب و جامعۀ علمی از دهها سال پژوهش و تحقیق است و به تضعیف بنیانهای علمی حوزهها میانجامد و خسارت جبرانناپذیری به همراه دارد. اگر جمعی این کار را بکنند، در دیگران هم تأثیر میگذارد و حوزه به آن سمت حرکت خواهد کرد و این کمبود، دوباره جبران میشود.
🗂 #تحول_کتب_درسی
@zanjani_net
@Manahejj
🌀 تغییر رسائل و کفایه، ضروری است
📝 علم اصول پیشرفت کرده
👤 آیت الله العظمی سید محمدسعید حکیم (ره)
🔸 آیت الله العظمی سید محمدسعید حکیم، کتاب «الکافي في أصول الفقه» را به عنوان جایگزین کتب اصول سطوح عالی نوشتند و در مقدمه، بعد از تمجید از مؤلفین بزرگ آن دو کتاب، در مورد رسائل و کفایه، تصریح کردند:
«غير أن تطور العلم في هذه المدة الطويلة [گذشت یک قرن از کفایه] بفضل أعلام التحقيق الذين برزوا في الساحة، يفرض الحاجة لكتاب يخلفهما يتناسب مع ذلك التطور المشرّف، و يحاول التخلص من سلبيات الكتابين [الرسائل و الکفایة]، و أهمها عدم تناسبهما في العرض، و عدم وفاء الكتاب الأول بدورة أصولية كاملة، و الاختصار المشفوع بالتعقيد و غموض البيان في الكتاب الثاني [الکفایة]».
♨️ در بخشی دیگر از مقدمه الکافی با غصه به وضع حوزه (ظاهرا مراد حوزه نجف است) اشاره کرده و میفرمایند:
«یکی از دلایل اینکه تغییری در کتب درسی رخ نمیدهد این است که حوزه، #مدیریت_مرکزی ندارد و لذا بیش از یک قرن این کتب تغییری نکرد و اگر هم گاهی کتابی نوشته میشد، ساختار کتاب درسی نداشت و معطوف به بیان نظریات یک بزرگی بوده است».
🔻 ایشان در پایان و در کمال ناراحتی مینویسند: «و كانت وجهة نظرنا أن نجاح مشروع التجديد بعد غياب القرار المركزي في الحوزات يخضع لعوامل كثيرة و ملابسات معقدة لا تتسنى السيطرة عليها و لا الإحاطة بها، قد يكون أهمها خلوص النية مع اللّه تعالى الذي منه فيض التوفيق و التسديد».
📚 منبع: الکافي في أصول الفقه ١: ٥ - ١٠
🗂 #تحول_کتب_درسی
#مدیریت_حوزه_نجف
@Manahejj
🌀 نظرات و تذکّرات استاد شهیدی دربارۀ طرح تغییر متون حوزههای علمیّه
🔸 استاد محمّدتقی شهیدی پس از درس در حلقه درسی خویش، برای جمعی از فضلای حوزۀ علمیّۀ قم، مطالبی دربارۀ طرح تغییر متون حوزوی بیان فرمودند که بدین شرح است:
🔹 در تغییر متون درسی حوزهها، باید نظر مراجع عظام و ارکان حوزه رعایت شود و نظر ایشان بر نظر دیگران، مقدّم است. قوام و بالندگی علمی حوزه به امثالِ آیتالله شبیری زنجانی است و ارائۀ طرح جدید بدون تأمین نظر ایشان، به نظر اینجانب، اشتباه است.
🔹 در این طرح جدید که آن را عِدل طرح قدیم قرار دادهاند، هرچند ما در حسن نیّت برخی از عزیزان -مانند مدیر محترم حوزه- شکّی نداریم؛ امّا در عمل، جمعی از مدیران اجراییِ میانی، اعمال سلیقه کرده و مطابق تخییر، عمل نکردهاند؛ بلکه در عمل، طلّاب را به سوی طرح جدید سوق دادهاند! اگر گفته میشود که مشکل از زیرساختهاست، میتوان نتیجه گرفت که ارائۀ چنین طرحی در شرایط کنونی، صلاح نبودهاست.
🔹 بدون نامبردن از طرح جدید هم میشد برخی کتابهای معتبر مانند «حلقات» را -اگر مراجع بزرگوار، نظر مخالف، ابراز نمیکردند- بدون هیاهو، دستکم در برخی مدارس، پذیرفت؛ در این صورت، حسّاسیّتی نیز برانگیخته نمیشد.
🔹 در کتابهای جدیدی که مطرح شده، کتابهایی مانند «الفائق» و «الشخص الاعتباريّ» را تنها بهعنوان کتابی در کنار کتابهای درسی (و نه جایگزین آنها) میتوان پذیرفت. این دو کتاب، اگرچه نتیجۀ زحمات گروهی از استادان محترم است و در جلسات متعدّد بررسی شده؛ امّا در آن جلسات، سلیقههای مختلف، مطرح بوده و انتخاب مطالب و نظر نهایی، طبق ضوابط مطرح نزد ادارهکنندگان جلسات بودهاست و آن را به تکتکِ اعضا نمیتوان نسبت داد. البتّه، موضوعات خوبی در آنها مطرح و بحث شدهاست؛ امّا به هر حال، من جایگزینشدنِ آنها بهجای برخی کتابهای درسی را صلاح نمیدانم؛ البتّه، اگر بهعنوان متن درسی مستقلّ خوانده شوند، مانعی ندارد.
🔹 از این دو کتاب بگذریم، نگرانی این است که راه برای تدریس کتابهای ضعیف باز شود و این مسئلهای است که در آینده، برای حوزههای علمیّه، خطرناک است.
〰〰〰〰〰〰
📌 بیشتر بخوانید:
🌀 استاد شهیدی: با اینکه #حلقات بدیل اختیاری #کفایه بشود موافقم
https://eitaa.com/manahejj/5577
🌀 استاد شهیدی: حلقات، خوب و مفید است / قبول ندارم متن پیچیده علمیت را بیشتر میکند
https://eitaa.com/manahejj/5580
🗂 #تحول_کتب_درسی
@Manahejj
🌀 رسائل و کفایه سالهاست از متون درسی حوزه حذف شدهاند
🖋 علی مهدوی
❇️ حضرت آیتالله العظمی شبیری زنجانی -دام بقائه- که به راستی در فقاهت و تقوا از سرآمدان و بزرگان محترم حوزههای علمیه شمرده میشوند، دلسوزانه و خیرخواهانه نکاتی را در عظمت و اهمیت رسائل و کفایه و تهدید افت تحصیلی طلاب بر اثر کمرنگشدن این کتب فرمودهاند.
همه بزرگان و همچنین شورای عالی، دغدغهی رشد و اعتلای هرچه بهتر حوزه و روحانیت را دارند؛ لذا سخنان حضرت آیت الله العظمی شبیری نیز در غایت شفقت و دلسوزی و نگرانی برای آیندهی حوزههاست.
👈🏻 اما اگر شورای عالی -یا حتی مسئولین حوزه- خیلی پیشتر از آغاز طرح، چالشهای پیشروی حوزه در نظام آموزشی را برای مراجع و بزرگان حوزه تبیین میکردند، شاهد عدم همراهی برخی بزرگان با طرح تحول نبودیم.
🔹 باید تبیین میشد که سالهاست رسائل و مکاسب و کفایه برای بخش قابل توجهی از بدنهی سطوح عالی، به عنوان کتب درسی حوزه نیست! ولو اسم و امتحانش هست.
🔻 از آنجا که رسائل و کفایه با وجود اهمیت و علمیتی که دارند: به عنوان متن آموزشی نگاشته نشدند، دارای متونی مغلق هستند و انسجام آموزشی لازم بین مطالب آنها نیست تا هندسهی علم اصول را براحتی به طلاب سطوح عالی منتقل کند و افزون بر همه، نوع تحصیلی که طلاب در مدارس آموزش و پرورش داشتهاند، برای آنها ذائقهای ساخته است که نوعا طبع طلاب با کتبی همچون رسائل و کفایه سازگار نیست؛ لذا الزام این کتب بر همهی طلاب در این سطح، موجب سرخوردگی و یأس طلاب در فهم علم اصول میشود؛ مگر عده قلیلی که زحمت فهم این کتب را به جان خریدهاند و با مطالعه و تدرّس و شرح و مباحثه، فراز و نشیبهای فهم آن را بر خود هموار میکنند.
🔺 در مقابل، «کتاب حلقات» علاوه بر اینکه محتوای علم اصول را در سطح بالاتری به طلاب ارائه میدهد، بر سیاق آموزشی و روان نگاشته شده، دارای انسجام محتواست و طلبه متوجه ربط بین مسائل و هندسهی آنها میشود؛ و افزون بر همه، طلبه احساس رشد و یادگیری پیدا میکند.
♨️ حوزه سالهاست با افت شدید تحصیلی مواجه است؛ نه اینکه طلاب نمیخواهند درس بخوانند (که شاید عده قلیلی هم یافت شوند که حال درسخواندن نداشته باشند)؛ اما بسیاری، توان و حوصلهی فهم متون دشوار این کتب را ندارند. لذا سرخورده و آزرده و چه بسا افسرده از اینکه کتاب جایگزینی برای تحصیل رسمی نیست، دل از فهم این کتب بریده و به تلخیصخوانی -آن هم با هدف اخذ نمره قبولی- روی میآورند.
🔹 سالهاست، تعداد قابل توجهی از طلاب آزاد، حتی حاضر به خریدن و تورق کتب رسمی حوزه (یعنی رسائل و مکاسب و کفایه) نیستند؛ و به جای این کتب، به خریدن کتب تلخیص و نمونه سؤال و مطالعهی آنها در شب امتحان روی آوردهاند. تا جایی که در اذهان برخی اینگونه تداعی شده کأنّ علم اصول، علم بیثمر یا کمثمری است!!
🔹 نکتهی بسیار مهم اینکه گزاف نیست اگر بگوییم نود درصد از بدنهی حوزه، نمیتواند با این برنامهی سنگین درسی، با علم اصول مأنوس شود و حتی در اثر الزام آن، از علم اصول منزجر میشود. همانطور که حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی هم فرمودند: «توجّه خاصّ علماء به "کفایة الأصول" سبب شده که این کتاب، متن درسی و جایگزین کتب پیشین گردد و در این میان، هیچ الزامی در کار نبودهاست»؛ لذا این هم صحیح به نظر نمیآید که به هر قیمتی برای آحاد حوزویان یک برنامهی واحد، الزام شود؛ ولو به تبع آن، بسیاری از طلاب، انگیزهی تحصیل را از دست بدهند.
❓اگر یک عده، توان فهم مطالب شیخ یا آخوند رضوان الله تعالی علیهما را نداشته باشند، بهتر نیست کتابی به عنوان بدیل قرار داده شود که کار مرحوم شریعت اصفهانی را برای طلاب امروز انجام دهد و مطالب اصول را قابل فهمتر و سادهتر برای طلاب تبیین کند؟
✅ دغدغهی امروز شورای عالی که در واقع نمایندگان بزرگان حوزه هستند این است که در این دوراهی: یا راضی شوند بسیاری از طلاب، هیچ اصطیادی از علم اصول نداشته باشند یا تدبیری کنند که بدنهی سطوح عالی، حظّ حداکثری و بهرهی لازم را از علم اصول ببرند؛ کما اینکه ورودیهای درس خارج، حکایت از کیفیت علمی خیلی بهتر طلابی دارد که با حلقات، مأنوس بودهاند.
🔹 امیدواریم شورای عالی این دغدغهی خطیر را برای حضرات مراجع از جمله حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی که از سرمایههای کمنظیر حوزههای علمیه هستند تبیین کنند تا ایشان و دیگر بزرگان نیز موافقت و همراهی خود را با این طرح تحولی اعلام کنند.
🔹 همچنین امیدواریم #مرکز_مدیریت که دستاندرکار اجرایی این برنامه هست، ضعفها و برخی اشتباهات و تغایراتی که بین مصوبهی شورای عالی با آنچه در صحنهی واقعیت دارد اجرا میشود را شناسایی و برطرف کنند.
🗂 #تحول_کتب_درسی
#شورای_عالی
#افت_تحصیلی
@Manahejj
🌀 این شیوه صحیح نیست که طلاب در راه تحصیل آن کشته میشوند
👤 مرحوم آیت الله العظمی بهجت قدس سره
🔻 این را نمیشود قبول کرد که طلاب #رسائل را در سطح بخوانند....
📗 در محضر بهجت، ج ٢، ص ۴٨
#تحول_کتب_درسی
#رسائل
@Manahejj
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻از سوی نهادهای حوزوی و با حضور فرمانده کل سپاه؛
🔔 اجتماع بزرگ علما، فضلا و طلاب خواهر و برادر در حمایت از نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی برگزار میشود
📌 این مراسم پنجشنبه هفته جاری ۲۸ مهرماه از ساعت۹:۳۰ صبح در مصلی قدس قم برگزار میشود.
@HawzahNews