eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
🌀 پاسخ دقیق مجلس به نامه شیخ و امضای سیدین پای نامه مجلس سبب شد شیخ قول اجرای اکثر خواسته‌هایش را بگیرد و تحصن را تمام کند 🔹 در این نامه مجلس پاسخ می‌دهد که ما فقط در امور قانون گذاری می‌کنیم و در آن هم حتما نظارت و تایید مجتهدین را خواهیم داشت. ❗️ درباره آزادی و حریت هم مجلس نوشت حریت یعنی حقوق نه حقوق ضد دینی ✅ این نامه از اسناد مهم مشروطه است. در شعبان ۱۳۲۵ شیخ تحصن را به اتمام رساند. 🎙 در پادکست سیزدهم کامل ماجرای سوال شیخ از مجلس و پاسخ مجلس را نقل کردیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ @Manahejj_Radio @Manahejj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
🌀 «فقاهت ژورنالیستی» به‌مثابه شبه‌علم 🖋 علی‌رضا ملااحمدی؛ 🔸 چندسالی‌ است که با موج نوظهوری از اظهارنظرهای فقهی از سوی برخی افرادِ حوزوی مواجهیم که تفاوت‌های جوهری با اظهارنظرهای فقهیِ پیش از این دوران دارد. مهم‌ترین ویژگی این نوع فقاهت - که البته با تسامح آن را گونه‌ای فقاهت می‌نامیم- چهار مشخّصه است: 1⃣ انتخاب موضوع افرادی که در این حیطه به «پژوهشگر فقهی» شناخته شد‌ه‌اند، عموماً گرایش فکری‌شان به سمت جریان منوّرالفکری است که دغدغه‌ی اصلی‌اش «سکولاریزاسیون و عرفی‌سازیِ دین در جامعه‌ی ایران» است‌. این افراد هم بالتبع دقیقاً دست می‌گذارند روی موضوعات پرچالشی که ازقضا از مقتضیات زیستِ مدرن هستند و منجر به عرفی‌سازیِ دین می‌شوند. موضوعاتی مانند: حدود شرعی حجاب، جواز همجنس‌بازی، طهارت و نجاست سگ و... !! 2⃣ روش‌شناسیِ علمی معمولاً (نه همیشه) افرادی که در این زمینه فعّالیت می‌کنند، از عمق علمیِ بسیار کمی برخوردارند و نسبت به بهره‌مندی از فرایندهای فقهی و اصولی نه‌تنها تبحّر ندارند، بلکه به‌شدّت ضعیف هستند؛ - لااقل اینکه وقتی در این حیطه ورود می‌کنند، استدلال‌های فقهی‌شان اینچنین ضعیف می‌شود- امّا این ضعف را با قوّتی که در زمینه‌ی «اطلاعات فقهی» جبران می‌کنند. این قوّت را چنان پررنگ برجسته می‌کنند و آراء فقهاء و روایات و گزاره‌های تاریخی را بگونه‌ای کنار هم می‌چینند که مخاطب اگر خودش فهم فقهی دقیق و نسبتاً عمیقی نداشته باشد، به آن نقصان مهمّ پِی نمی‌برَد و مقهور این حجم عظیم اطلاعات می‌شوند. 3⃣ انتخاب مخاطب مخاطبین این اظهارنظرهای فقهی، نه جامعه‌ی علمی (حوزویان) بلکه عموم مردم هستند. اگر کسی دغدغه‌ی علمی داشته باشد و فعّالیتش حقیقتاً بر محور «حجّیت» شکل گرفته باشد و بخواهد در سنّت علمی اثرگذار باشد، نه‌تنها مخاطب اوّلیه‌اش حوزویان هستند، بلکه از طرح اختلافات درون‌علمی - که در میان فقهاء در همیشه‌ی تاریخ امری طبیعی و لازم بوده است- بیرون از فضای علمی به‌شدّت احتراز دارد؛ تا نکند باورهای دینیِ یک‌نفر یا اعتماد مخاطبی نسبت به فقهاء و مراجع تقلید متزلزل شود و نتیجه‌ی خسارت‌بارش در روز قیامت وبال او گردد. 🔻‌امّا فعّالان عرصه‌ی دقیقاً برعکس عمل می‌کنند؛ مخاطبین اصلی‌شان نه جامعه‌ی علمی (حوزوی) بلکه عموم مردم هستند و در محتوایی که انتشار می‌دهند همواره طوری سخن می‌گویند که باورِ مخاطبِ ناآگاه نسبت به اتقان فتاوای فقهی متزلزل می‌شود و ناخودآگاه به سمت نوعی «تدیّنِ شخصی، سلیقه‌ای و گزینشی» سوق پیدا می‌کند. 4⃣ ادبیات ارائه اظهارنظرهای خاصّ و شاذّ فقهی معمولاً متّکی به ارائه‌ی ادلّه‌ی فقهی - مشتمل بر بهره‌مندیِ روش‌مند از اصطلاحاتِ رایج در دانش‌های پیرامونی همچون اصول و رجال و درایه و...- است و لذا محتوایی کاملاً پژوهشی است؛ که عموم مردم (کم‌آگاهان از دانش فقه) توان فهم درست این متون و سنجش قضاوت آنها را ندارند. 🔻 امّا متونی که درباره‌ی آنها سخن می‌گوییم، مخاطب اصلی خودشان را عموم مردم می‌دانند. مسلّماً دیدگاه‌های غیرروشمند هیچ‌گاه در جامعه‌ی علمی اعتباری کسب نمی‌کنند و بالتبع در جامعه‌ی دیندار هم مورد توجّه قرار نمی‌گیرند. به همین جهت منوّرالفکرانِ فقهی، مستقیماً عموم مردمِ نامطّلع از «مؤلّفه‌های دانش فقه» را خطاب قرار می‌دهد. به همین دلیل گرچه نویسنده‌ی این متون از ادبیات فقهی بهره می‌برد، امّا آن‌قدر ساده و بدون پیچیدگی‌های یک متنِ واقعاً پژوهشی و علمی می‌نویسد که هرکسی با کمترین سواد ممکن بتواند آن را بفهمد و به مقصود نهاییِ نویسنده دست یابد. ✅ این البته خصیصه‌ی مثبتی است که یک نفر بتواند به خوبی با عموم مردم مخاطبه کند؛ امّا وقتی این خصیصه را در کنار سه‌دیگر ویژگیِ این متون می‌بینیم، متوجّه می‌شویم که این اقدام در حقیقت یک «جریان ژورنالیستی» با هدف عرفی‌سازیِ دین است که البته از ادبیات فقهی هم بهره می‌برَد تا بتواند ذهن و قلب جامعه‌ی دینی را متأثّر کند. @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: دعوت از غیر حوزویان 💬 مسعود: به نظر این انتقاد وارد باشد که با این همه دانش‌آموخته حاذق حوزوی در موضوع مشاوره و روانشناسی، چرا باید برای دوره مشاوره ضمن تبلیغ مبلغین از یک چهره دانشگاهی استفاده کنیم؟ اول خودمان باید به دانش‌آموختگان حوزه اعتماد کنیم، سپس از دیگران توقع اعتماد و اعتنا داشته باشیم. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 مناهج نظرات اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر می‌کند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مسؤولین را منتشر کند. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 پناه عالم شب زیارتی حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام اول ادب کنیم خدمت اول زائرش حضرت زهرا سلام الله علیها و سپس عرض سلام خدمت آقا اباعبدالله الحسین علیه‌السلام ♨️ گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم... @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 گشایش امور با توسل به امام زمان ارواحنا فداه 🎥 مرحوم آیت الله مجتهدی التماس دعا برای فرج مولا @Manahejj
83.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 طلبگی، بهترین طریق برای نیل به حیات طیبه صالحین 📝 به مناسبت آغاز سال جدیدتحصیلی 🎥 استاد شیخ جعفر ناصری 🔺 ثبات قدم و عفت نفس را باید یاد بگیریم. ♨️ اینکه تمرین می‌کنید پاک باشید خیلی ارزشمند است. در حال حرکت به سمت مسیر کمال و غلبه بر نفس هستیم. راه برای انسان باز است ناامید نشو؛ هرکه باشی و هرکجا باشی راه باز است... ♨️ گرفتاری و مشکلات زندگانی، من و شما را خسته نکند، مقصد را بلند تعریف کرده‌اند؛ دستیابی سخت است اما امکان‌پذیر است. ✅ و و لازم است تا عقل انسان حیات پیدا کند؛ با اینها حیات طیبه پیدا می‌شود... ⁉️ کجا هزینه و سرمایه‌گذاری می‌کردی که این همه ظرفیت قرآنی و اهل بیتی وجود داشته باشد؟! 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۳ 📌 مناهج: حتما وقت بگذارید و با گوش جان استماع کنید. @nasery_ir @Manahejj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
🌀 همه بخشهای منتشر شده پادکست مشروطه از تولد تا مرگ 🔹 بخش اول: شرایط کشور پیش از مشروطه https://eitaa.com/Manahejj_Radio/43 🔹 بخش دوم: سلطنت مظفرالدین شاه و نصب عین الدوله و اقداماتش https://eitaa.com/Manahejj_Radio/46 🔹 بخش سوم: وقایع متعدد محرم ۱۳۲۳ به بعد و داغ شدن اعتراضات https://eitaa.com/Manahejj_Radio/50 🔹 بخش چهارم: مهاجرت صغری https://eitaa.com/Manahejj_Radio/52 🔹 بخش پنجم: مهاجرت کبری https://eitaa.com/Manahejj_Radio/54 🔹 بخش ششم: تحصن در سفارت و اولین زمزمه‌های لفظ مشروطه و امضای فرمان https://eitaa.com/Manahejj_Radio/55 🔹 بخش هفتم: نوشتن قانون انتخابات و قانون اساسی https://eitaa.com/Manahejj_Radio/56 🔹 بخش هشتم: اختلاف افکنی بین علما و نقایص قانون اساسی https://eitaa.com/Manahejj_Radio/59 🔹 بخش نهم: متمم قانون اساسی و شروع مبارزات شیخ برای گنجاندن اصل دوم متمم https://eitaa.com/Manahejj_Radio/74 🔹 بخش دهم: تلاش شیخ و حمایت آخوند برای اصل دوم متمم و تهدید جان شیخ https://eitaa.com/Manahejj_Radio/76 🔹 بخش یازدهم: شروع تحصن در حرم عبدالعظیم https://eitaa.com/Manahejj_Radio/81 🔹 بخش دوازدهم: ماجراهای تحصن https://eitaa.com/Manahejj_Radio/90 🔹 بخش سیزدهم: ترور امین السلطان و قرارداد ۱۹۰۷ و اتمام تحصن شیخ https://eitaa.com/Manahejj_Radio/97 〰️〰️〰️〰️〰️ @Manahejj_Radio @Manahejj
🌀 خطر فعالیت شوم تبلیغی دشمن علیه نظام و اسلام 📝 حمایت صریح از انقلاب و نظام و ولایت فقیه 👤 آیت الله نوری همدانی 🔸 دشمن در حال تبلیغات گسترده علیه انقلاب و اصل اسلام است و بدانید اگر به وظیفه عمل نکنیم این تبلیغات اثر خواهد گذاشت؛ 🔺 همین تبلیغات، فضایی ایجاد کرد تا عده‌ای بخواهند انتقام خود را از امام بگیرند ولی به جوانان عزیز که امام را ندیده اند و یا به بخاطر کوتاهی های صورت گرفته آن مرد الهی را نشناختند عرض می کنم امام مردی بود که جز خدا با کسی معامله نمی کرد، در ولایت اهل بیت (علیهم السلام) ممتاز بود و دلش مملو از محبت مردم بود. ✅ بنده همان اعتقادی که از اول به راه امام داشته‌ام امروز بیشتر معتقدم چون هدف ایشان را الهی می دانم و اعتقاد ایشان بود که این انقلاب زمینه ساز ظهور بشود، بر این اساس بنده از اصل نظام و انقلاب و ولایت فقیه حمایت صریح می کنم؛ ✅ البته مشکلات و ضعف‌ها را به صراحت بیان می کنم و معتقدم مردم بسیار خوب هستند و باید قدر آنها را دانست و به آنها خدمت کرد و مشکلاتشان را حل نمود کلام امام که فرمود: «مردم ولی نعمت ما هستند» را مسئولان باید در عمل در نظر بگیرند. noorihamedani.ir/post/view?id=10208 📌 مناهج: عده‌ای سیاه‌نمایی علیه نظام را به عنوان حریت روحانیت در برابر نظام جا می‌زنند؛ حال آنکه حریت را از مراجع حقیقی باید آموخت که در عین صراحت لهجه در بیان نارسایی و نقدها و مطالبه‌ی اصلاح، از نعمت انقلاب و ولایت دفاع می‌کنند و به شدت مراقبند مبادا تکمیل کننده‌ی پازل دشمن باشند... @Manahejj
هدایت شده از تنبیه الأمة
⛔️ بهائی، شهروند نیست 📝 خطای آشکار آقای علوی بروجردی در شناخت بهائیت 🖋 علی اشراقی 🔹 جناب آقای علوی بروجردی، در درس خارج ۵ مهرماه، با استناد به روش حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در برابر ابن ملجم، برای سومین بار به «ضرورت مراعات حقوق شهروندی بهائیت» تذکر داد. 🔸پیرامون بیانات ایشان نکاتی هست که تقدیم میشود: 1⃣اول: مهمترین چالشی که در این سخنان وجود دارد، فقدان شناخت صحیح از فرقه «بهائیت» است. چنانچه این شناخت، از منابع تئوریک و نظری (چه کتابهای خود بهائیت و چه کتابهای ناقد بهائیت) فراتر رود و در منابعی سیر کند که، زندگی روزمره بهائیان را به تصویر کشیده است، شناخت کاملتری از وضعیت این فرقه در اختیار خواهد گذاشت. علی‌الخصوص بهائیانی که توبه کرده و از این آیین به در آمده و مسلمان شده اند، اطلاعات واقعیِ حقیقی در اختیار خواهند گذارد. به عنوان نمونه میتوان به کتاب «سایه شوم بهائیت» نوشته: مهناز رئوفی، مراجعه کرد که پیشتر بهائی بوده و سپس مستبصر شده و مسلمان گردید. در این کتاب، ساختار تشکیلاتی بهائیان داخل ایران و سیستم اطلاع رسانیِ (بخوانید جاسوسی ایشان برای اسرائیل) گسترده و شبکه وسیع جاسوسی در خانواده های بهائی، به خوبی توضیح داده شده است. با مطالعه این منابع، به خوبی میتوان به معنای «جاسوس بودن» بهائیان منتقل گردید و به عمق و گستره آن راه یافت. و ساده انگارانه و سطحی نگرانه، با موضوع جاسوسی آنها برای اسرائیل برخورد نکرد. و اینگونه نپنداشت که، وقتی سخن از جاسوسی شخص بهائی میرود، شبیه همان جاسوسی سیستم های امنیتی است، نه اینگونه نیست، بلکه جاسوسی بهائی، خانوادگی، شبکه ای و به صورت اعتقادی است. 2⃣دوم: آیا چنین فرقه‌ای با چنین ماهیتی میتواند برخوردار از «حق شهروندی» باشد؟ پاسخ به این پرسش را از جوابیه آقای عبدالله شهبازی (تاریخ پژوه و یهودشناس معاصر) نقل میکنیم: «آقای کدیور به این پرسش توجه فرمایند: آیا بهائی می‌تواند بدون عضویت در تشکیلات بیت‌العدل حیفا بهائی باشد؟ و در صورتی که فرد بهائی بهره‌مندی خود از حقوق شهروندی ایران را منوط به رسمیت شناختن تشکیلات حیفا کند وظیفه دولت چیست؟ شاید آقای کدیور مطلع نیستند که از منظر بهائیان دستورات بیت‌العدل فراتر از قوانین جاری دولت متبوع است. برای حل این تناقض چه باید کرد؟ آیا پذیرش «دولت در دولت» با حق حاکمیت ملی در تعارض نیست؟ آیا بهائیان می‌پذیرند که مانند سایر اقلیت‌های رسمی یا غیررسمی شهروند ایران، مثلاً کلیمیان یا مندایی‌ها (صائبین)، فقط در امور دینی از نهادهای دینی خود تبعیت کنند و در امور سیاسی تابع مرکزیت بیت‌العدل حیفا نباشند؟ آیا بهائیان ایران می‌پذیرند نهادی رسمی و قانونی و مستقل، بدون ارتباط با بیت‌العدل حیفا، برای تمشیت امور دینی خود در ایران ایجاد کنند و در امور دینی و صنفی خود به آن رجوع کنند؟ پاسخ منفی است زیرا بهائی بدون عضویت در سازمان جهانی بهائی به مرکزیت بیت‌العدل حیفا وجود خارجی ندارد. یعنی ما با شهروندان منفرد بهائی مواجه نیستیم. آیا این سازمان متمرکز فراملی و تبعیت اکید اعضا از مرکزیت حیفا، بهائیت را در جایگاه «کالت»، نه دین، قرار نمی‌دهد؛ پدیده‌ای که در جوامع غربی نیز خطرناک تلقی می‌شود، برای آن محدودیت قائل‌اند و از طریق دستگاه امنیتی بر آن نظارت اکید دارند؟» https://www.shahbazi.org/pages/library.htm (بحث آزاد در پیرامون بهائیت) 3⃣سوم: در قانون اساسی، ذیل فصل «حقوق ملت» در اصل بیستم چنین آمده است: «همه افراد ملت اعم از زن و مرد، یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بارعایت موازین اسلام برخوردارند.» با نظر به آنچه که پیشتر درباره وضعیت این فرقه و اعضاء آن گفته شد، مشخص میشود که، آنها موضوعاً از این اصل بیرون هستند. چرا که آنها با وجود استقرار در جغرافیای ایران، داخل در عنوان «ملت ایران» نیستند و نمیتوانند مانند سایر افراد از حقوق یکسان و تحت حمایت قانون برخوردار شوند. با وجود اینکه، بهائیت در ایران، عاملیت رژیم غاصب اسرائیلی را برعهده دارد و از این جهت، باید با هر بهائی مانند یک اسرائیلی رفتار نمود، اما نظام اسلامی رأفت داشته و آنها را حبس یا اخراج نمیکند. لیکن، بی‌عقلی تمام است که، آنها را در کنار پیروان ادیان الهی و سایر مردم، برخوردار از حقوق شهروندی دانست. @Tanbiholomah
بمناسبت اولین سالگرد شهادت شهید امنیت طلبه بسیجی مهدی زاهدلویی و همچنین هفتمین روز درگذشت طلبه بسیجی جناب مستطاب اویس مقدم مجلس یادبودی برگزار میشود سخنران؛ حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مومنی مداح:سیدعلی حسینی نژاد زمان : شنبه بعد از نماز مغرب و عشا (۱۴۰۲/۰۷/۰۸) مکان؛ خ نیروگاه، توحید ۲، مدرسه امام محمدباقرعلیه سلام @Manahejj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
مشروطه بخش چهاردهم.mp3
11.14M
🌀 بخش چهاردهم پادکست «مشروطه: از تولد تا مرگ» 🎧 فصل علمای مجاهد 🎙 محمد خادمی ♨️ آنچه خواهید شنید: ✅ پیروزی شیخ فضل الله و تصویب اصل دوم متمم قانون اساسی ❓این اصل چه می‌گوید؟ ♨️ سخنان پرشور در استناد به اصل دوم متمم قانون اساسی 🔺 مجلس برای عمل‌نکردن به این اصل چه حقه‌ای به کار گرفت؟! 〰️〰️〰️〰️〰️ @Manahejj_Radio @Manahejj
🌀 جلسه درس اخلاق استاد مؤیدیادامه جلسات وعظ و اخلاق استاد در شرح دعای بیستم (مکارم الأخلاق) از صحیفه مبارکه سجادیه علیه‌السلام از هشتم مهرماه ۱۴۰۲ شنبه‌ها و یک‌شنبه‌ها بعد از اقامه نماز عصر آقایان و بانوان قم، خیابان توحید، کوچه سوم مسجد علی‌المرتضی علیه‌السلام 👈 لوکیشن فهرست فایل‌های صوتی جلسات برگزارشده ‏eitaa.com/ShiaTowhid/1027@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیچ نامه‌ای در مخالفت با مصوبۀ بی‌اعتبارشدنِ قولنامه‌ها به رهبر انقلاب ننوشته است 🔸 ماجرا این است که برخی از فضلای حوزۀ علمیۀ قم به رهبری نامه نوشتند و ادعاهای برخی که می‌گویند هیچ‌جای دنیا اسناد غیررسمی حجت نیست را رد کردند. حتی در پایان نامه نوشته‌اند: نظر فقهی و رهمنودهای حضرت‌عالی برای ما و همۀ مسئولان نظام ملاک عمل است. ✅ آقا حکیمانه در پاسخ به فضلای قم نوشتند: اگر مجمع نظرات دیگری دارد، ایرادی ندارد. نظر من ناظر به ابطال معاملات نیست، بلکه دستور به قوه‌قضائیه برای نپذیرفتن مخاصمات است. @Manahejj
🌀 عناوین غیرحوزوی 🖋 طاهر علیزاده؛ 🔸 حقیر معتقدم از کنار این مسأله (فراگیرشدن عناوین غیرحوزوی) نباید بی‌تفاوت عبور کرد. این مسأله آسیب‌های محسوس و غیرمحسوس زیادی برای نهاد مقدس حوزه‌های علمیه و علی‌الخصوص نگرش طلاب و دانش آموختگان به بارآورده است. 🔺 به نظر می‌رسد در این زمینه آنهایی خطا کردند که بعنوان پیش‌کسوتان و طلایه‌داران جریان علمی حوزه فتح این باب را کردند و در ادامه نیز به آسیب‌های آن هشدار ندادند. به تدریج سیره و هویت دانشگاهی و دانشگاه‌زده‌شان که در برخی موارد، مَرکب وصول به برخی مناصب دولتی و غیردولتی نیز شد، بعنوان الگوی رفتار و سلوک علمی طلاب معاصر تعریف گردید. "الناس علی دین ملوکهم"، طلاب نیز غالبا بر دین و مسلک و سیره علما و بزرگان خود مشی کردند و خواهند کرد؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم. 🔺 حقیقتا درک نمی‌کنم آن شخصیت بزرگ حوزوی یا آن استاد و فاضل اندیشمند که قصد ورود به عرصه‌های اجرایی و دانشگاهی نداشته و تمام همتش ماندن درحوزه مقدس علمی و به تعبیرصحیح‌تر حوزوی‌ماندن و تلاش درجهت پیش‌برد اهداف آن و حفظ حریم دین و دیانت جامعه است، با چه توجیهی کسب چنین عناوین و مدرک‌های غیرلازم را دنبال می کند. 🔺 واقعا چه بهره حقیقی ازاین عناوین می‌برند؟ مبادا خدای نکرده برخی جهات غیرالهی درکار ما دخالت کند که دنیا و آخرت ما و جامعه‌ای که پیش‌قراول آن محسوب می‌شویم بر باد خواهد رفت. حوزه مقدس علمیه که جای عنوان دکتر و فوق دکتر نیست؛ واقعا چه مفهومی دارد در یک همایش علمی حوزوی عنوان "دکتر دکتر" مدام در گفتار برگزارکنندگان آن و در اعلامیه‌های آن آورده شود؟!! 🔺 این هم یکی از آسیب‌های پژوهشگاه‌ها ومؤسسات اقماری حوزه مقدس علمیه است که خروجی آنها دکترهایی هستند که درموارد زیادی به اعتراف اکثر فضلای اهل علم، قوت علمی لازم را نیز ندارند. رسالت اصلی نهاد مقدس حوزه این نیست که خروجی آن تعدادی دکتر و عضو هیأت علمی دانشگاه‌های مختلف باشد که در برخی موارد، شخصیت و منش و زندگی‌شان نیزهیچ شباهتی به علمای ربانی گذشته و حال ندارد. ♨️ حوزه مقدس علمیه قرار بود و قرار است مجتهد و مبلغ قوی الهی و ربانی تحویل جامعه و نظام اسلامی بدهد؛ که عنصر دین را عمیق بفهمد و با فضل و منش الهی وخدایی خود جامعه را خدایی و الهی کند. این مهم نیز با چند عنوان دانشگاهی و سواد ناکافی به ثمر نمی‌نشیند. ✅ از این رو حال که نهاد مقدس حوزه علمیه (شورای عالی و مرکز مدیریت) نتوانسته تابحال عنوان و عناوین مستقل قابل قبولی برای سطح‌بندی فارغ التحصیلان و دانش‌آموختگان ارائه نماید، لااقل پیشکسوتان حوزوی ملقب به این عناوین دانشگاهی، استفاده از این عناوین نامناسب را برای خود بالکل ممنوع کنند و فضلایی که به بلوغ علمی خوبی درحوزه مقدس علمیه رسیده‌اند به هیچ عنوان سراغ چنین عناوینی نروند؛ به یقین منش و رسم سلوک آنان کم‌کم الگوی طلاب و دانش‌آموختگان نیز خواهد گردید تا به امید خدای سبحان به تدریج این حوزه مقدس و بدنه اصلی آن از آفت عنوان‌زدگی و عنوان‌گرایی فاصله بگیرد. 〰〰〰〰〰 📌 مطالعه بیشتر: 🌀 بازار داغ «عنوان‌‌فروشی» و عناوین بی‌حساب حوزوی https://eitaa.com/manahejj/7014 @Manahejj
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 آغاز بازدید عمومی از نمایشگاه «در لباس سربازی» همزمان با هفته دفاع مقدس 🗓 همزمان با ایام هفته دفاع مقدس، نمایشگاه دائمی «در لباس سربازی» در محل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس (باغ‌موزه دفاع مقدس) در معرض دید عموم علاقمندان فرهنگ جهاد و مقاومت قرار گرفته است. 💬 این نمایشگاه دائمی، روایت رهبر انقلاب از دوران جنگ تحمیلی است و بخش‌های منتشرنشده‌ای از اسنادِ اقدامات و مکاتبات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دوران دفاع مقدس و نیز بخش‌هایی از مأموریت‌ها و پشت صحنه‌ فرماندهی نظامی ایشان در سال‌های جنگ تحمیلی را به نمایش گذاشته است. 📲 علاقمندان میتوانند برای بازدید از این نمایشگاه به نشانی https://user.khamenei.ir مراجعه کرده، روز و ساعت بازدید خود از نمایشگاه را انتخاب نمایند. 🖼 نمایشگاه «در لباس سربازی» که به همت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و همکاری بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس برپا شده و در شهریور ماه ۱۴۰۰ با حضور رئیس‌جمهور در باغ موزه‌ دفاع مقدس افتتاح شده بود، از مهر ماه ۱۴۰۲ در معرض بازدید عموم مردم قرار گرفته است.
🌀 فسادزدایی از درون قوه قضائیه 📝 فرزندان مقام ارشد قضایی از ۸ ماه قبل بازداشت هستند 📝 اطلاعات تازه‌ای از یک پرونده مهم 🔸 پیگیری‌ها نشان می‌دهد که آن مقام ارشد قضایی که فرزندانش دستگیر شده‌اند، حجت‌الاسلام محمد مصدق معاون اول قوه‌قضائیه است 🔹 رسیدگی به این پرونده از حدود ۸ ماه پیش با دستور ریاست قوه‌قضائیه آغاز شده است. 🔹 با توجه به جایگاه معاون اول قوه و اینکه وی دارای رده حفاظتی بوده، ورود به پرونده اتهامی پسران این مقام عالی قضایی نیازمند دستور شخص ریاست قوه‌قضائیه بوده است. 🔹 بر این اساس حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، در دو دستور جداگانه به حفاظت اطلاعات قوه‌قضائیه و ضابط قضایی خارج از قوه‌قضائیه از یکی از نهادها، خواهان «تحقیق از مقام قضایی» و «بازرسی» در مورد این پرونده می‌شود. 🔹 نکته مهم اینجاست که رسیدگی به این پرونده بدون دخالت و ایجاد مانع توسط حجت‌الاسلام مصدق، ادامه پیدا می‌کند. 🔹 پس از تحقیقات، دو نفر از فرزندان وی به همراه شش نفر دیگر بازداشت می‌شوند. 🔻 متهم اصلی پرونده فردی با هویت «ح» دارای روابط صمیمی با برخی افراد رده بالا در مجموعه‌های مختلف مسئولین بوده است. 🌐 نورنیوز 〰〰〰〰〰 📌 مناهج: این خبر، خبری دلگرم‌کننده برای افکار عمومی خواهد بود؛ از طرفی حاکی از روحیه فسادزدایی درون تشکیلات قوه قضائیه است و از سوی دیگر اینکه عدالت بدون تبعیض حتی در رده‌های بالای مسئولین پیگیری می‌شود ولو اتهام متوجه فرزندان بالاترین رده‌های مسئولین باشد. عدم اخلال جناب آقای مصدق در روند پیگیری و بررسی این پرونده، نکته بسیار مهمی است که در تبلیغات مغرضانه رسانه‌های معاند بدان پرداخته نمی‌شود. @Manahejj
🔻انتخاب واحد طلاب با طعم جابجایی بی وقت! ▫️ یکی از مشکلاتی که در مرکز مدیریت قم تقریبا به یک عادت سالانه تبدیل شده است جابجایی اتاق های بخش های مختلف در این ساختمان است. 🔹متاسفانه امسال جابجایی این اتاق ها همزمان با ایام انتخاب واحد طلاب نیز شده است و طلابی که جهت رفع مشکلات انتخاب درس به مرکز مراجعه می کنند عمدتا با این پاسخ مواجه می شوند که سیستم بنده در جابجایی مشکل پیدا کرده یا برخی پرونده ها و فایل ها در اتاق قبلی جامانده است و... 🔸 به نظرم، مدیران محترم و مطلع و باتجربه و... می توانستند با یک تدبیر پیش از موعد انتخاب واحد به این مشکل دامن نزنند؛ اما گویا رتق و فتق امور داخلی مرکز بر حل مسائل طلاب می چربد! 🎙جایی برای شنیدن صدای طلاب 🌐 V.O.H / Voice Of Howzeh 🆔 @sedayehowzeh
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: بی‌نظمی و مدیریت ضعیف دارالشفاء 💬 محسن: از امسال که مثل پارسال گذشت‌. ولی از مدیران محترم و مسؤول در دارالشفاء تقاضا داریم برای سال آینده و آغاز سال تحصیلی بعدی کمی جانب آرامش و آسایش طلاب را بگیرند. ممنون از همه زحمات مدیران در این دو سالی که گذشت. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 مناهج نظرات اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر می‌کند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مسؤولین را منتشر کند. @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: دعوت از غیر حوزویان 💬 مسعود: به نظر این انتقاد وارد باشد که ب
🌀 پاسخ دبیر کارگروه مشاوره و روانشناسی اداره کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه به مطلب دعوت از غیر حوزویان با سلام خدمت مدیران و مخاطبان رسانه حوزوی مناهج هفته گذشته و در راستای سیر ارتقای علمی مهارتی مبلغین مشاور و روانشناس اداره کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه، کارگاهی نیم‌روزه در شهر قم‌ برگزار شد که برخی حوزویان عزیز، ملاحظاتی نسبت بدان داشتند، لذا ضمن استقبال از دغدغه پاسداشت هویت حوزوی توسط این عزیزان نکاتی تقدیم می‌گردد. با توجه به ماهیت تخصصی کارگروه مشاوره و روانشناسی اداره کل اعزام مبلغ، دعوت از اساتید حوزوی خبره روانشناسی در دستور کار قرار داشته و این مهم چه در جلسه افتتاحیه (با دعوت از حجت‌الاسلام دکتر مهدی هادی، مدیر انجمن روانشناسی اسلامی حوزه علمیه) و چه دوره‌ی مهارت افزایی مشهد مقدس (تابستان ۱۴۰۲) و دیگر برنامه ها کاملا مشهود بوده است. و اما در دعوت از اساتید غیرحوزوی نیز دو ملاکِ ۱.عدم امکان دعوت از استاد حوزوی در سرفصل خاص، ۲. تدین و تعهد استاد مدعو ۳. همراستا بودن نگاه ایشان با فضای حوزه مد نظر قرار داشته و دارد. در دوره اخیر نیز از جناب آقای دکتر یاسر مدنی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران) دعوت شد، ایشان علاوه بر تخصص بالا (دکترای تربیت مشاور)، مبدع رویکرد درمان تک‌جلسه‌ای (SST) در کشور هستند. علاوه بر این، ایشان از بیت علم و روحانیت بوده و علاوه بر جدِّ بزرگوارشان (مرحوم آیت الله العظمی حاج رضا مدنی کاشانی) دو برادر ایشان نیز در سلک سربازان امام زمان (عج) قرار دارند. خود استاد معزز نیز از باورمندان عمیق به انقلاب اسلامی و علاقه مندان حوزه های علمیه بوده و رعایت دقیق مسائل شرعی از رویه های شخصی ایشان است. امیدواریم حضور امثال ایشان (با روحیه بالای انقلابی و تحفظ بر مسائل شرعی) در جایگاه شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، موجب ارتقای روحیه دین مداری در فضای روانشناسی کشور باشد. دبیر کارگروه مشاوره و روانشناسی اداره کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 مسؤولان در قیامت دست‌بسته محشور میشوند 🎥 درس اخلاق امام حوزه با موضوع تبعات اخروی ریاست و مسؤولیت 🔺 در آن حوزه‌ی مأموریّت که ما آنجا رئیسیم، مدیریم، یک کاره‌ای هستیم، بعضی از کارها انجام میگیرد که ما میتوانستیم مانع آن بشویم و نشدیم؛ حالا یا کردیم [وارد] نشدیم، یا از روی وارد نشدیم؛ این کار خلاف، زیر نظر ما و در پُست نگهبانی ما انجام گرفت -پُست نگهبانی ما است دیگر- 🔻 یا بعضی از کارها باید انجام میگرفت در حوزه‌ی مأموریّت ما که انجام نگرفت؛ یا به‌خاطر اینکه ما نفهمیدیم، دقّت نکردیم، تعقیب نکردیم، مشورت نکردیم، پرس‌و‌جو نکردیم و ندانستیم، یا نه، دانستیم، تنبلی کردیم، امروز و فردا کردیم، [گفتیم] حالا ان‌شاءاللّه بعداً، فردا، و ضایع شد، فوت شد. ♨️ اگر ماها داشته باشیم، باید دنبال ریاست ندویم؛ واقعاً این‌جوری است. باید دنبال ریاست نرویم؛ ریاست این تبعات را دارد. ⛔️ بعضی میدوند دنبال ریاست، نمیفهمند که نفْس این آمریّت و ریاست، این را دارد که روز قیامت وقتی او را بیاورند، مغلولاً می‌آورند؛ این چیز خیلی مهمّی است. مغلولاً می‌آورند او را در پای محاسبه‌ی الهی... @Manahejj
🌀 حوزه برای معضلات جامعه راهکار ارائه دهد! 📝 میرزای شیرازی کسی را مسئول می‌کرد او را کند! 👤 استاد حسینی بوشهری دبیر شورای عالی و رئیس جامعه مدرسین 🔺 بسیاری از لغزش‌ها و انحرافاتی که در طول تاریخ افتاده، عمدتاً به خاطر دوری افراد از خط و مشی اصلی روحانیت و حوزه‌های علمیه بوده است؛ وقتی مسائل غیر حوزوی را به نام حوزه داخل حوزه کنیم این انحرافات شکل خواهد گرفت. 🔻 همچنین کارکرد عمده حوزه‌های علمیه را تربیت نفوس عنوان و سیره علمای بزرگی همچون آیت الله میرزای شیرازی در تربیت نفوس را خاطرنشان کرد و افزود: آیت الله میرزای شیرازی در تربیت نفوس فردی را بر منبر نشانده و درخواست می‌کرد تا او را موعظه کند! 🌐 مشروح خبر: rasanews.ir/0037G5 📌 مناهج: آگاهی از لیست مفصلی از بایدهای بی‌جواب: 🌀 باید... https://eitaa.com/manahejj/6792 📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید https://eitaa.com/manahejj/6794 🌀 باید!! https://eitaa.com/manahejj/6900 🌀 بایدهای حوزه انقلابی https://eitaa.com/manahejj/6177 🌀 حوزه باید به فکر تربیت نیرو برای نظام باشد https://eitaa.com/manahejj/4458 🗂 @Manahejj
هدایت شده از طلبه مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ یعنی کی می‌تونه باشه؟! 🤔 کاری از طلبه مدیا 🎞 @Talabeh_Media