eitaa logo
واحد امنیت غذایی موسسه مصاف
4.4هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
3هزار ویدیو
8 فایل
📢 کانال رسمی کارگروه مطالعاتی و پژوهشی کشاورزی و امنیت غذایی جنبش مصاف 🔹امنیت غذایی پایدار 🔹پیشرفت کشاورزی 🔹احیای منابع طبیعی از تبادل و تبلیغ معذوریم ارتباط با ما 👇 my.masaf.ir/r/eitaa ایمیل 👇 💻 @masaf.ir" rel="nofollow" target="_blank">foods@masaf.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
واحد امنیت غذایی موسسه مصاف
‍‍⭕️ تحویل غذا توسط پهپاد در ژاپن با کمک شرکت جِی‌دی! 🔹یک بوستان تفریحی در شهر یوکوسوکو ژاپن از ۲۱ سپتامبر تا ۲۷ اکتبر شاهد تحویل غذا با کمک پهپاد است. شهروندان با استفاده از نرم‌افزار کاربردیِ تلفن همراهِ خود، بیش از ۴۰۰ نوع غذا و‌ نوشیدنی را به دلخواه از فروشگاه‌های همجوار سفارش می‌دهند و سپس با کمک پهپادی که با حمایت شرکت چینی جینگ‌دونگ توسعه یافته؛ سفارش خود را به صورت هوایی دریافت می‌کنند. اَبَر شرکت جی‌دی از سال ۲۰۱۷ تحویل محموله با کمک پهپاد VT1 را به صورت تجاری آغاز کرده است. این پهپاد با موتور هیبرید گازی-الکتریکی، قابلیت حمل محموله‌های ۲۰۰ کیلوگرمی را تا مسافت‌های طولانی دارد. 🔹این شرکت چینی اکنون در حال توسعه‌ی یک پهپاد با توانایی حمل ۱ تُن بار با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت است. گفتنی‌ست سال گذشته اولین تحویل غذای پهپادی چین توسط شرکت خدمات تحویل غذایِ اِ‌لِ‌ما (ele.me) از زیرمجموعه‌های علی‌بابا صورت گرفت. در حال حاضر ۱۷ مسیر پروازی در یک منطقه‌ی صنعتی به وسعت ۵۸ کیلومترمربع در شانگهای بصورت قانونی ثبت شده و بیش از ۱۰۰ غذاخوری در آن سرویس‌دهی می‌کنند. انتظار می‌رود حجم کل بازار پهپادها در چین تا سال ۲۰۲۵ به ۷۵ میلیارد یوان (۱۱ میلیارد دلار) برسد. @masaf_foods
واحد امنیت غذایی موسسه مصاف
⭕️اقدامات توسعه و ساماندهی کشاورزی در روستاهای چین و جذب جمعیت در روستاها 🔹در سال 1996 بيش از 88% ج
⭕️ چالش‌های اساسی مدیریت توسعه روستایی در ایران (۱از۲) 🔹نواحی روستایی به‌عنوان کانون تولید کشور محسوب شده و از نقش اساسی در تأمین استقلال ایران به‏خصوص از منظر امنیت غذایی برخوردارند. تقریباً همه عرصه‏های منابع طبیعی در روستاها واقع هستند و سیاست‏های مربوط به این نواحی، نقش مهمی در حفظ یا نابودی این عرصه‏های حیاتی می‏تواند داشته باشد. در حال حاضر، حدود ۷۲ درصد ارزش‌افزوده بخش معدن در نواحی روستایی تولید می‏شود، هرچند روستايیان نفع چندانی از این درآمد نمی‏برند. روستاهای کشور، محل اصلی و ابتدایی شکل‏گیری تمدن در ایران بوده و بسیاری از آثار تاریخی و باستانی در نواحی روستایی واقع‌شده‌اند. هرچند جمعیت روستایی کشور به دلیل برنامه‌های نامناسب و سوگیری به سمت نواحی شهری و صنایع بزرگ و نیز دامن زدن بر تبدیل روستاها به شهر در حال کاهش بوده است، ولی مقایسه جمعيت روستايي كنوني ايران با جمعیت كل بسیاری از کشورهای دنیا، اهمیت این جمعیت را به‌خوبی برای سیاست‌گذاران آشکار می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، جمعیت روستایی ایران در سال ۲۰۱۴، به‏تنهایی بیشتر از كل جمعیت هر يك از ۱۴۰ كشور دنيا ازجمله کشورهایی مانند رومانی، شیلی، بولیوی، سوئد، سوئیس، پاراگوئه، فنلاند، قزاقستان، نروژ، نیوزیلند و نيجر بوده است. همچنين جالب‌توجه است كه جمعيت روستايي ايران تنها حدود دو ميليون نفر كمتر از كل جمعيت كشور استراليا بوده است. لذا مدیریت و بهبود کیفیت زندگی این تعداد قابل‌توجه از شهروندان، نیازمند برنامه‌ریزی جدی و هدفمند و تدوین راهبردهای مناسب و هماهنگ‌کننده در راستاي استقرار متوازن جمعيت كشور در پهنه سرزمين است. 1️⃣ مدیریت امور روستایی با رویکردهای شهری 🔹پس از ادغام وزارت جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی و پراکنده‌سازی امور روستایی در بین دستگاه‌های مختلف (طی اقدام خلاف قانون)، دستگاه‌های اجرایی مختلف به دلیل عدم آشنایی لازم با اصول و مبانی توسعه روستایی، با همان نسخه‌ها و رویکردهای شهری به تدبیر امور روستایی پرداخته‌اند. این درحالی است که ماهیت اقتصاد روستا و بافت فرهنگی-اجتماعی آن، بسیار متفاوت از شهرهاست. بنابراین نمی‌توان از همان رویکردها، سیاست‌ها و ضوابطی که مثلاً برای بیمه اجتماعی کارگران کارخانجات شهری استفاده می‌شود، برای تأمین اجتماعی کشاورزان و روستايیانی استفاده نمود که فاقد کارفرما هستند. نمی‌توان از کارشناسانی که واحد درسی چندانی (اگر نگوییم هیچ واحدی) در خصوص توسعه روستایی، جامعه‌شناسی روستایی و مواردی از این قبیل نگذرانده‌اند و دارای تخصص‌های شهری صرف هستند (مانند شهرسازی و عمران)، برای تهیه و اجرای طرح‌های هادی روستایی استفاده نمود. نتیجه این امر، شهری سازی کالبد روستا با همان قد و قواره‌های شهر و بی‌توجهی به اقتصاد روستاها و نظرات جامعه محلی در طراحی و اجرای طرح‏ها است. نمی‌توان به‌مانند شهرداری کلان‌شهرها، منابع درآمدی دهیاری‌ها را به عوارض ناشی از ساخت‌وساز و تراکم‌فروشی گره زد؛ چراکه اولاً مگر قرار است در طول یک سال چقدر ساخت‌وساز در روستا انجام شود! و ثانیاً در صورت انجام نیز این امر سبب تشدید تخریب منابع طبیعی، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و بدقوارگی و به‌هم‏ریختگی بافت اصیل روستا می‌شود. 2️⃣ غلبه رویکردهای تکنوکراتیک و دولت‌-رعیتی در دستگاه‌های اجرایی 🔹یکی از الزامات مدیریت جهادی در تدبیر طرح‌ها و برنامه‌های روستایی، ایمان داشتن به ضرورت جلب مشارکت مردم محلی در همه مراحل برنامه‌ریزی (از نیازسنجی و اولویت‌بندی نیازها تا تدوین برنامه و اجرا و ارزیابی آن) و داشتن مهارت‌های کافی در جلب مؤثر این مشارکت است. برخلاف این موضوع و برخلاف جهت‌گیری مشارکتی وزارت جهاد سازندگی سابق، بنا به اذعان صاحب‌نظران کشور، در حال حاضر، رویکردهای تکنوکراتیک و دولت‌ -رعیتی در دستگاه‌های اجرایی در زمینه طراحی و اجرای طرح‌های روستایی حاکم است و این امر، روستايیان را اغلب به عناصر منفعل که منتظر حمایت‌ها و کمک‌های دولت هستند، تبدیل نموده و اثربخشی طرح‌های مذکور را به‌شدت کاهش داده است. این رویکرد با روح اقتصاد مقاومتی قطعاً مغایر است. 🔗 کانالهای واحد مطالعات امنیت غذایی 👈 تلگرام | سروش | آی‌گپ | بله | ایتا ✅ @masaf_foods
⭕️ چالش‌های اساسی مدیریت توسعه روستایی در ایران (2 از 2) 3️⃣ عرضه مداری در تدوين طرح‌ها و برنامه‌های روستايي و انضباط مالی نامناسب 🔹در کنار این مشکل، عرضه مداری در تدوين طرح‌ها و برنامه‌های روستايي كشور و محوریت حفظ موجودیت سازمان‌ های اجرایی دیوان‌سالار به‏جای محوریت حفظ و تأمین مصالح اولویت‌دار روستاها و نیازهای واقعی آنان، ناکارآمدی‌ها را دوچندان کرده است. به‌بیان‌دیگر، هر دستگاه اجرايي مرتبط با توسعه روستایی كه از قدرت لابي بيشتر در سازمان مديريت و برنامه‏ريزي و مجلس شوراي اسلامي برخوردار باشد، اعتبار بيشتري، فارغ از ميزان اولويت موضوع فعاليت خود در توسعه روستايي كشور اخذ مي‏كند. در‏حالی‏که چه‌بسا پروژه و طرح مذکور، در زمره اولویت‌های اصلی روستاهای کشور نباشد. بررسی اجزای اعتبارات توسعه روستایی در بودجه‌های سنواتی کشور هم نشان می‌دهد سهم عمده این اعتبارات (بالای 70 درصد) به امور کالبدی – فیزیکی - خدماتی اختصاص می‌یابد و اشتغال و اقتصاد روستا سهم بسیار ناچیزی دارد. این نحوه اخذ اعتبارات و بودجه توسط دستگاه‌های اجرایی، مغایر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، انضباط مالی و اولویت‌بندی مصارف است. زیرا در شرایطی که بودجه کشور محدود است و اگر مثلاً کشور بیست میلیون تومان برای یک روستا می‌خواهد اختصاص دهد، آیا صرف این میزان برای جدول‌کشی خیابان‌های روستا، مبلمان روستا و ساخت پارک و فضای سبز در آن اولویت دارد یا توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط؟ 4️⃣ فقدان سازوکار توسعه کارآفرینی محلی در روستاها 🔹از سوی دیگر، هم‌اکنون هیچ «سازوکار علمی فراگیر برای شناسایی قابلیت‌های اقتصادی محلی روستاها» و نواحی عشایری و به فعلیت رساندن آن‌ها از طریق توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط، به‌گونه‌ای که در عین برخورداری از مدیریت علمی و توانمند، منافع مستقیم و غیرمستقیم آن‌ها سبب بهبود سطح اشتغال و رفاه ساکنان محلی در این مناطق شود، وجود ندارد. بخش عمده‌ای از اعتبارات اشتغال‌زا ازجمله اعتبارات بنگاه‌های زودبازده نیز بنا به دلایلی ازجمله فقدان سازوکار، از مسیر تولید خارج شده‏اند. اندک بنگاه‌های حاصل از اعتبارات هم معمولاً به دلیل عدم ارائه خدمات مشاوره صحیح و شناسایی و مدیریت بازار و عدم تحقیق و توسعه مناسب تعطیل می‌شوند و یا با بهره‌وری پایین کار می‌کنند. در دنیا برای غلبه بر این مشکل، مراکز رشد و کارآفرینی روستایی راه‌اندازی می‌شوند، ولی در ایران چنین ساختارهایی وجود ندارند. 🔹نظام مدیریت روستایی کشور که شوراهای اسلامی و دهیاری‌ها دو جزء اساسی آن هستند، در حال حاضر ناتوان از فعال‌سازی و بسیج همه‏جانبه توان مردمی در توسعه و شکوفایی روستاها بوده و نقش آن‌ها بیشتر محدود به کارکردهای سیاسی و عمرانی است و نقش فعالی در توسعه با ثبات روستایی ندارند. طرح‌های هادی روستایی نیز که فعلاً تنها سند توسعه روستایی در سطح خرد به شمار می‌روند، رویکرد کالبدی - فیزیکی داشته و نتوانسته‌اند زمینه را برای استعدادیابی و شکوفایی اقتصاد روستا در سه حوزه کشاورزی، صنعت و خدمات فراهم کنند. 🔹عدم تدوین و اندازه‌گیری شاخص‌های توسعه پایدار روستایی و امور عشایری به‌صورت رسمی و مبتنی بر الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت و عدالت و نبود اطلاعات معتبر، راستی آزمایی شده و مناسب در خصوص آثار میدانی طرح‌های توسعه روستایی و عشایری و اتکا به آمار ارائه‌شده توسط خود دستگاه‌های اجرایی، یکی دیگر از چالش‌های اساسی در کشور است که به‌نوبه خود، نتیجه فقدان راهبرد و متولی پیگیر مسائل روستایی و فقدان نظام پایش و ارزشیابی کارآمد طرح‌های روستایی و عشایری است. این درحالی است که طبق برنامه چهارم توسعه، شاخص‏های توسعه روستایی و عشایری کشور باید تدوین می‏شدند و 25 درصد ارتقا می‏یافتند. 🔗 کانالهای واحد مطالعات امنیت غذایی 👈 تلگرام | سروش | آی‌گپ | بله | ایتا ✅ @masaf_foods
امام رضا عليه السلام: غذاى خود را با سبُك ترين غذايى كه بدنت را به اندازه عادتت و بر حسب اقامتگاه و فعاليّت ها و زمانه ات تغذيه مى كند، آغاز كن اِبدَأ في أوَّلِ طَعامِكَ بِأَخَفِّ الأَغذِيَةِ الَّتي يَغْتَذِي بَدَنَكَ، بِقَدرِ عادَتِكَ وبِحَسَبِ وَطَنِكَ ونَشاطِكَ وزَمانِكَ طبّ الإمام الرضا عليه السلام، صفحه 15 ✅ @masaf_foods
⭕️ کاهش ۳۰ هزار تومانی قیمت گوشت گوساله در ماه‌های اخیر 🔹سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران: قیمت هرکیلو گوشت گوساله با حدود ۳۰ هزارتومان کاهش به ۸۵ هزارتومان رسیده است. روند کاهش قیمت با توجه به فراوانی عرضه، ادامه خواهد داشت. ✅ @masaf_foods
⭕️ بخش صنعت و کشاورزی با کمتر از ۵۰ درصد طرفیت خود کار می‌کنند! 🔹جمشید نفر رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی: در صنعت و کشاورزی تولیدکنندگان با ظرفیت زیر ۵۰ درصد کار می‌کنند. متاسفانه ما هیچ وقت برای توسعه صادرات برنامه نداشتیم و ظرفیت‌ها را نشناختیم. به‌دلیل نبود نگاه صادراتی، توسعه صادراتی شکل نمی‌گیرد، چون بیشتر از واردات حمایت شده بنابراین اگر حمایت‌های دولتی از صادرات بیشتر بود شرکت‌های صادراتی بزرگ نیز تشکیل می‌شد. ✅ @masaf_foods
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برداشت ۱۱ هزار تن گردو در بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ هکتاراز باغ های تویسرکان ✅ @masaf_foods
واحد امنیت غذایی موسسه مصاف
🔴 |🔰 هشدار وقوع سیلاب در استانهای شمالی کشور 🔹مطابق اخطاریه شماره ۴۵ و ۴۶ سازمان هواشناسی مورخ ۱۹ و
⭕️سیل و آب گرفتگی در روستاهای گیلان کشته به همراه داشت 🔹 در پی بارش شدید باران و وقوع سیل در استان گیلان چندین پل تخریب و راه ارتباطی مسدود شد و همچین گاز و برق تعدادی از مشترکین قطع شد. این سیل یک کشته به همراه داشت./ایسنا #بحران_مدیریت_آب ✅ @masaf_foods
واحد امنیت غذایی موسسه مصاف
🔴 #سلطان_وعده_ها ترند ایران! هشتگ‌های داغ ۸ ساعت گذشته #گاندو ۵۶ #مطالبه_نظام ۱۸ #برجام ۱۶
⭕️این وعده که با تشکیل یک وزارتخانه جدید وضعیت اقتصادی مردم بهتر می‌شود، بیشتر شبیه یک شوخی است 🔹حسین عباسی تحلیلگر مسائل اقتصادی: این که تاسیس یک وزارتخانه بتواند باعث ایجاد رفاه و بهبود وضعیت مردم شود شوخی است. ما هم عادت کردیم که سیاستمدارانمان وعده بدهند و در بهترین حالت امیدوار هستیم که اجرای آن وعده و تصمیم نادرست کمترین ضرر را به مردم برساند. 🔹اقتصاددان که سهل است مردم کوچه و بازار هم می‌دانند که تشکیل یک وزارتخانه و سازمان به تنهایی نمی‌تواند برای آنها رفاه ایجاد کند و شرایط اقتصاد را بهبود دهد. من از ابتدا هم گفتم که مردان اقتصادی دولت با این رویه و نوع نگرش ای که به برنامه ریزی اقتصادی دارند وارد هر کاری که شوند نتیجه آن سرکوب تولید و بدتر شدن وضعیت معیشت و اقتصاد است. چون ناکارآمدی سازمان های تنظیم کرده را دیده‌ام و بعید می‌دانم که این وزارتخانه بتواند واقعاً کار بیشتری برای کنترل بازار انجام دهد. ✅ @masaf_foods
📝 خونسرد باشید جناب روحانی! 🔹جناب روحانی، چه کسی به شما گفته ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه میتوانسته باعث مهاجرت چهارده میلیون نفر و محو کامل شهر تبریز شود؟ آن شخص را به عنوان کسی که موفق شده بزرگترین و غیر منطقی ترین دروغ را به رئیس جمهور ایران بباوراند شدیدا مجازات کنید. جهت اطلاع شما: ۱- دولت شما چندان کاری برای نجات دریاچه ارومیه نکرده، افزایش سطح دریاچه عمدتا ناشی از ترسالی شدید پارسال است. ۲- همان بهتر که دولت شما کاری نکرده، چون غالب طرح های ستاد احیای دریاچه نادرست و غیر کارشناسی بوده. ۳- حتی خشکیدن کامل دریاچه ارومیه نمی تواند باعث محو تبریز شود. این اغراق بزرگی است. ما وسط کویرهای مرکزی ایران هم دهها شهر بزرگ و پررونق داریم. ۴- کل جمعیت حوزه ارومیه شش میلیون نفر است. ۵- بله، امسال هم ترسالی است و مجددا وضعیت دریاچه خوب خواهد بود. اما روند کلی اقلیم ایران #خشکیدگی است. شما نیستید البته دو سه سال بعد، اما دریاچه پس می رود و مردم همچنان شما را قضاوت خواهند کرد. ناصر کرمی ✅ کانال مصاف @Masaf
واحد امنیت غذایی موسسه مصاف
📝 خونسرد باشید جناب روحانی! 🔹جناب روحانی، چه کسی به شما گفته ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه میتوانست
⭕️ نامه رسمی موافقت #عیسی_کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران! ‼️پ.ن: بر فرض اگر سالیان بعد خزر خشک شد آقای کلانتری ستاد احیای دریاچه خزر تاسیس خواهد کرد و موافقت دولت وقت را برای انتقال آب از دریاچه ارومیه به خزر میگیرد 😄 #عیسی_کلانتری #ستاد_احیا_جیب ✅ @masaf_foods
واحد امنیت غذایی موسسه مصاف
⭕️متلک رئیس جمهور آمریکا به «دختر اقلیم» 🔹 ترامپ که دیروز با «بی محلی» از کنار «گرتا تونبرگ» فعال 1
‼️‏سمت چپ گرتا ثانبرگ ۱۶ساله، بدون هیچ دستاورد و موفقیت و راه حلی کاربردی برای حفظ زمین، فقط با ‌گفتن چطور جرئت میکنید، ۱۷۶ میلیون از نتایج گوگل بهش اختصاص یافته ‼️سمت راست بویان اسلت، مخترع اولین سیستم تمیزکننده‌‌ی اقیانوس در ۱۶ سالگی، فقط ۲۷۰ هزار تا از نتایج گوگل بهش اختصاص یافته! ✅ @masaf_foods
⭕️هند جریان آب رودخانه‌ها به سمت پاکستان را قطع می‌کند 🔹در ادامه جنجال‌های هند و پاکستان در خصوص مسئله کشمیر، نخست‌وزیر هند هشدار داد آب رودخانه‌های هند را که ۷۰ سال به سوی پاکستان جریان داشته، قطع و به سمت هند سرازیر می‌کند. #امنیت_آبی ✅ @masaf_foods
⭕️ امکان ارز آوری ۵ میلیارد دلاری پسته تا چند سال آینده 🔹علی‌اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی: با توجه به فراهم بودن شرایط برای افزایش تولید این محصول، پسته طی چند سال آینده می تواند ۴ تا ۵ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد. ‼️پ.ن:سکوت ننگین شما متولیان تولید کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی به قربانی شدن انجامید و حالا به جای شعارهای تخیلی لطفاً فکری برای جلوگیری از جولان وارداتچیان در ساختار وزارت بازرگانی کنید! @masaf_foods
واحد امنیت غذایی موسسه مصاف
⭕️ چالش‌های اساسی مدیریت توسعه روستایی در ایران (2 از 2) 3️⃣ عرضه مداری در تدوين طرح‌ها و برنامه‌ها
⭕️ برنامه‌های شاخص توسعه روستایی در کشورهای پیشرو: اتحادیه اروپا و آمریکا 🔹بانک جهانی به این باور رسیده که توسعه روستایی، راهبردی برای بهبود زندگی اجتماعی و اقتصادی روستاییان فقیر و تلاشی همه جانبه برای کاهش فقر است که این امر تنها با افزایش تولید و ارتقاء بهره وری در محیط روستائی میسر می گردد. تا کنون تعاریف زیادی درباره توسعه روستایی مطرح شده است. بنا بر تعریف، توسعه روستایی، جزئی از برنامه های توسعه هر کشور است که برای دگرگون سازی ساخت اجتماعی- اقتصادی جامعه روستایی بکار می روند. اینگونه برنامه ها را که دولت ها و یا عاملان آنان در مناطق روستایی پیاده می کنند، دگرگونی اجتماعی بر اساس طرح و نقشه نیز می گویند. این امر در میان کشورهای جهان سوم که دولت ها نقش اساسی در تجدید ساختار جامعه به منظور هماهنگی با اهداف سیاسی و اقتصادی خاصی به عهده دارند، مورد پیدا می کند. 🔹از سوی دیگر توسعه روستایی را می توان عاملی در بهبود شرایط زندگی افراد متعلق به قشر کم درآمد ساکن روستا و خودکفاسازی آنان در روند توسعه کلان کشور دانست. به باور بانک جهانی، توسعه روستایی به معنی حفظ یا گسترش روستا نیست یعنی نباید به این مقوله این گونه نگاه کرد. بطور مرسوم وقتی می گوییم توسعه روستایی، این عبارت این معنی را می رساند که روستاهای موجود کشور یا باید حفظ شوند یا گسترش پیدا کنند. در حالی که هر دوی این معانی غلط است. توسعه روستایی را باید همان باز سازی روستا بدانیم. بازسازی روستا از دیدگاه فکری، اندیشه ای، آموزشی، تکنولوژی و تولید. طی این گزارش، به طور اجمالی برنامه های کلان سیاستگذاری توسعه روستایی در کشورهای پیش رو که عمدتا روی مقوله تولید و مشاغل پایدار مبتنی بر تولید استوار هستند پرداخته خواهد شد. 🖋اتحادیه اروپا 🔹یکی از اساسی‌ترین اهداف سیاست مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا، پایداری روستاها می‌باشد. درواقع کشاورزی یکی از پایه‌های اقتصاد اروپا می‌باشد و قدرت کشاورزی اروپا در روستاها است و از همین جهات برنامه‌های توسعه روستایی به‌شدت موردتوجه می‌ باشند (capreform.eu). ایجاد فستیوال‌ها، مسابقات تولیدی، جوایز فروش و تولید، انتخاب تولیدکنندگان برتر، انتخاب تولیدکنندگان محصولات سالم و غیره ازجمله مشوق‌هایی هستند که شادابی و رونق روستایی را با هدف توسعه روستایی در اتحادیه اروپا دنبال می‌کنند (Traditionscustoms.com). هلند با اجرای فستیوال‌های پنیر و لبنیات در روستاهای مختلف، اسکاتلند با ارائه جوایز پرورش دام و غیره درصدد نهادینه کردن کشاورزی روستایی در بین جمعیت هستند. 🖋امریکا 🔹آمریکا همچنان ازنظر سطح فعالیت‌های کارآفرینی در جهان پیشتاز است. این کشور در میان 37 کشوري که در پروژه دیده‌بانی جهانی کارآفرینی در سال 2002 بررسی‌شده‌اند، رتبه یازدهم را ازنظر سطح فعالیت کارآفرینی به خود اختصاص داده است. در سال 2002 نسبت به سال 1998 سطح فعالیت کارآفرینی در آمریکا 50 درصد افزایش داشته است. دست‌اندرکاران توسعه اقتصادي در رویارویی با چالش‌های موجود در روستاهاي این کشور، چند سیاست عمده را برگزیده‌اند: ▪️تأکید بر جذب و توسعه فناوری‌های جدید ▪️آموزش و تربیت نیروي انسانی ماهر و کارآمد ▪️حفظ و توسعه کسب‌وکارهای موجود ▪️ایجاد کسب‌وکارهای دانش بنیان 🔗 کانالهای واحد مطالعات امنیت غذایی 👈 تلگرام | سروش | آی‌گپ | بله | ایتا ✅ @masaf_foods
واحد امنیت غذایی موسسه مصاف
⭕️ #اینفوگرافیک | #تبخیر آب در ایران ۳ برابر جهان است. ۲۸۰ میلیارد مترمکعب آب در کشور پس از بارندگی
⭕️ نگرانی بابت شدت خسارات سیل احتمالی در پاییز و زمستان ۹۸ 🔹سال آبی ۹۷-۹۸ که از ابتدای مهر ۹۷ آغاز و تا پایان شهریور ۹۸ ادامه داشت، سالی پر باران برای اغلب مناطق کشور بود. در این سال آبی، رکورد میانگین بارش نیم‌قرن گذشته کشور با 318.3 میلیمتر شکست. هرچند که پیامد آن درگیر شدن بسیاری از مناطق کشور با رخداد سیل و آبگرفتگی و متاسفانه تحمیل خسارت‌های مالی و جانی فراوان به هم‌وطنان بود. کارشناسان در توضیح چرایی وقوع سیلاب‌ها، علل مختلفی را بیان می‌کنند که فصل مشترک اغلب آنها، از بین رفتن پوشش گیاهی بالادست و دامنه‌های باران‌خیز و سوءمدیریت متولیان اداره سدهای کشور در تخلیه ناگهانی مخازن سدها بود. 🔹آنچه نگرانی‌ها را درباره سال آبی پیش‌رو دو چندان می‌کند آن است که وضعیت پوشش گیاهی ارتفاعات و دامنه‌های باران‌خیز، نه تنها نسبت به سال گذشته بهتر نشده است، بلکه با تداوم قطع غیرمجاز درختان جنگلی البرز و زاگرس (در سایه بی‌تدبیری‌ها) عرصه برای رواناب‌های پرقدرت و مخرب مهیاتر از پارسال است. همچنین بر اثر فرسایش خاک و جابجایی رسوبات در سیلاب‌های سال آبی سپری‌شده، برای باران‌های آینده زمین قدرت نفوذپذیری رطوبتی کمتری نسبت به گذشته دارد. 🔹نکته مهمتر نسبت به پوشش گیاهی، وضعیت سدهای کشور است. بارندگی‌های سال آبی ۹۷-۹۸ که پس از سال آبی ۹۶-۹۷ که رکورد خشک‌ترین سال آبی نیم‌قرن گذشته را به خود اختصاص داده بود، به سرعت موجب پر شدن مخازن سدهای کشور و سرریز آن‌ها به سمت مناطق مسکونی پایین‌دست خود شد. این در حالی است که تراز آب در مخازن سدهای کشور اکنون پس از بارندگی‌های مناسب اخیر، به مراتب بالاتر از تراز آن در مقطع زمانی مشابه در سال گذشته است. با توجه به عدم تغییر در رویکرد مدیریتی متولیان اداره سدهای کشور و بی‌توجهی به تخلیه تدریجی و زودهنگام مخازن سدها تا پیش از آغاز بارندگی‌ها (به دلیل منافع حاصل از فروش آب و تولید برق) احتمال سرریز شدید سدها با اندک باران پاییزی دور از ذهن نیست. 🔹سوءمدیریت حاکم بر مسئولان اداره آب کشور سبب شده تا بارندگی مناسب سال آبی ۹۷-۹۸، بر تغذیه دشت‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی تاثیر چندانی نداشته باشد. سال‌ها در این کشور توسط مقامات مختلف وزارت نیرو، با فعالیت‌های آبخیزداری و تغذیه آبخوان‌ها مبارزه شد و تعادل‌بخشی به سفره‌های زیرزمینی صرفا از محل مقابله با مصرف و برداشت‌ها پیگیری شد. نتیجه آن امروزه در فرونشست و از بین رفتن امکان تغذیه آب باران در بسیاری از دشت‌ها مشاهده می‌شود که کمترین باران موجب به راه افتادن سیل و خسارت شده، این نعمت خدادای تبدیل به نقمت گشته؛ و عموماً پس از وارد آوردن خسارت‌ها، تبخیر می‌شود و یا به دریاها می‌ریزد. 🔗 کانالهای واحد مطالعات امنیت غذایی 👈 تلگرام | سروش | آی‌گپ | بله | ایتا ✅ @masaf_foods
واحد امنیت غذایی موسسه مصاف
⭕️ چالش‌های اساسی مدیریت توسعه روستایی در ایران (2 از 2) 3️⃣ عرضه مداری در تدوين طرح‌ها و برنامه‌ها
⭕️چالش های اصلی توسعه روستایی در ایران 🔹ارتقاء سطح درآمد و زندگی روستاییان، کشاورزان و عشایر، توسعه پایدار روستاها و مناطق کشاورزی و رفع فقر با تقویت زیرساخت‌های مناسب تولید و تنوع‌بخشی و گسترش فعالیت‌های مکمل و اقتصادی به‌ویژه صنایع تبدیلی و روستایی و خدماتی نوین جزء اهداف قیدشده در سیاست‌های کلی بخش کشاورزی جمهوری اسلامی ایران است که برای رسیدن به این اهداف لازم است زیربرنامه هایی توسط دولت تدوین و اجرا شود. در این راستا و به‌طورکلی و خلاصه، طی 40 سال اخیر توسعه روستايي در كشورمان دچار چالش‏ها و موانع اساسی زير است که لازم است برای رفع ان ها چاره اندیشی شود: 1. عدم تناسب روش‌های مدیریت امور روستایی با روستاها و عدم اشراف و شناخت مسئولان و کارشناسان دستگاه‌ها نسبت به روستاها و اداره روستاها با رویکردهای شهری، 2. در اولویت قرار داشتن شهرها برای دستگاه‌های اجرایی، 3. عرضه مداری در تدوين طرح‌ها و برنامه‌های روستايي كشور و غلبه داشتن حفظ موجودیت سازمان‌های اجرایی دیوان‌سالار بر حفظ و تأمین مصالح اولویت‌دار روستاها و مناطق عشایری و ساکنان آن‌ها (هر دستگاه اجرايي كه از قدرت لابي بيشتر در سازمان مديريت و برنامه‏ريزي و مجلس شوراي اسلامي برخوردار باشد، اعتبار بيشتري، فارغ از ميزان اولويت موضوع فعاليت خود در توسعه روستايي كشور اخذ مي‏كند)، 4. غلبه رویکردهای تکنوکراتیک و دولت‌ - رعیتی در دستگاه‌های اجرایی و غیر مشارکتی بودن فعالیت‌‏ها، 5. ابهام در اعتبارات روستایی و عشایری قوانین بودجه سنواتی کشور (نامشخص بودن سهم دقیق روستاها و نواحی عشایری از برخی از طرح‌ها و برنامه‌های بودجه‌ای کشور مانند صنایع کوچک)، 6. جهت‌گیری کالبدی - عمرانی - خدماتی اعتبارات بودجه‌‌ای توسعه روستایی و عشایری و غفلت از ابعاد اجتماعی - اقتصادی، 7. برنامه‌ریزی بخشی، همپوشانی و عدم هماهنگی و هم‌افزایی کافی بین دستگاه‌ها در سطح محلی، 8. پایین بودن سهم کلی روستانشینان و عشایر از بودجه سنواتی کشور، 9. پایین بودن قدرت چانه‌زنی و صدای روستايیان و عشایر در مجامع تصمیم‏گیری، 10. پراکنده شدن اعتبارات پروژه‌های عمرانی در سطح محلی بین دستگاه‏ها و نهادها ازجمله، دهیاری، بنیاد مسکن، معاونت توسعه روستایی و درنتیجه، طولانی شدن زمان به ثمر نشستن پروژه‌ها، 11. تناقضات و تضاد و سردرگمی روستاییان و تولیدکننده‌ها در مورد متولیان توسعه روستایی، 12. توجه ناکافی به منابع انسانی در فرآیند توسعه روستایی، 13. توجه ناکافی، غیرعلمی و نامناسب به روستاها و نواحی عشایری در وضع قوانین و برنامه¬های ملی، 14. سپردن وظایف متعدد روستا به دهیاری بدون ظرفیت‌سازی لازم، 15. عدم ترجمان سیاست‌های کلی نظام و اسناد فرادستی در زمینه توسعه روستایی و عشایری به احکام اجرایی، 16. عدم تعیین شاخص‌های جامع برای پایش و ارزشیابی توسعه روستایی و عشایری، 17. نبود اطلاعات معتبر، راستی‌آزمایی‌شده و مناسب در خصوص آثار میدانی طرح‌های توسعه روستایی و عشایری و اتکا به آمار ارائه‌شده توسط خود دستگاه‌ها و به‌طورکلی، فقدان نظام اطلاعات مدیریتی و بازخورد سیاستی مناسب برای اصلاح به‌موقع سیاست‌ها، 18. عدم توجه کافی به توسعه جامعه محلی و ضعف در سازمان‌های مردمی و غیردولتی توسعه روستایی، 19. عدم نظارت کافی بر تخصیص صحیح اعتبارات روستایی و عشايري به این نواحی، 20. فقدان پیوند مناسب بین سطوح ملی، استانی و محلی حکمرانی توسعه روستایی و عشایری، 21. فقدان برنامه راهبردی توسعه روستایی و عشایری، 22. فقدان سازوكار (مانند كميسيون) دغدغه‏مند در زمينه تدبير امور توسعه روستايي و عشايري كشور و نظارت بر عملکرد و اثربخشی دستگاه‌ها در مجلس شوراي اسلامي، 23. فقدان نهاد مؤثر و مدافع همه‏جانبه حقوق روستايیان و عشایر در هیئت‌وزیران و سازمان مديريت و برنامه‏ريزي، 24. نبود تعریف نظری و عملیاتی مناسب از روستاها و توسعه روستايي، 25. نگاه نقطه‌ای به روستاها در قالب طرح هادی روستایی و عدم توجه به نظام استقرار سلسله‌مراتبی سکونتگاه‌ها و طرح منظومه به‌عنوان چارچوب هماهنگ ساز، 26. انتظار بازدهی كوتاه‌مدت و كم ‏صبري در برابر حصول نتايج اقدامات انجام‌شده در گذشته 🔗 کانالهای واحد مطالعات امنیت غذایی 👈 تلگرام | سروش | آی‌گپ | بله | ایتا ✅ @masaf_foods
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چگونگی ایجاد انحصار در بازار سفارش آنلاین غذا 🔹انحصاری که موجب: 1⃣ وابستگی شدید رستوران‌ها به یک پلتفرم خاص برای ادامه حیات می‌شود. 2⃣ پرداخت هزینه بیشتر توسط کاربران در ازای خدمات بی‌کیفیت انحصارگر را در پی دارد. ✅ @masaf_foods
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تصاویر بسیار جالب از سیستم مدار بسته تولید تیلاپیا گونه نیل در مناطق کویری یزد 🔹بعد از سالها کشمکش میان سازمان های شیلات و حفاظت محیط زیست بر سر تولید یا عدم تولید ماهی مهمی و راهبردی تیلاپیا، سرانجام بعد از جلسات متعدد و میانجیگری بخش دیگری از دولت این دعوا پایان گرفت و ایران به تولیدکنندگان این آبزی پیوست. اما مدل بهره برداری و چگونگی حل و فصل این مسئله میتواند برای سایر موارد اختلافی الگوی مناسبی باشد. درحال حاضر تولید تیلاپیا در استان های کویری و با روش مدار بسته انجام می شود. حاکمیت به عنوان تنظیم گر روابط اقتصادی باید در قبال پدیده های جدید از خود انعطاف نشان داده و با طراحی سازوکارهای مناسب از انحراف جلوگیری کند. @masaf_foods
⭕️ نشانه‌های بارش بیش از نرمال در پاییز امسال 🔹بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از آغاز سال آبی جاری (اول مهر ۹۸) تا بیست و دوم مهرماه (۲۲ روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر ۵.۳ میلی‌متر است. 🔹این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۴.۸ میلی‌متر) ۱۰ درصد رشد و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ( ۷.۸ میلی‌متر ) کاهشی ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد. ✅ @masaf_foods
🔴 ۱۰۷ گوسفند در استان مرودشت تلف شدند 🔹مجید نیکبخت رئیس دامپزشکی شهرستان مرودشت در استان فارس از مرگ ۱۰۷ راس گوسفند در این شهرستان خبر داد. او در این رابطه گفت هنوز دلیل این تلفات روشن نیست اما افزود ممکن است این گوسفندان از آب راکدی خورده باشند که "سرچشمه آن رود کُر" است. این رود در نزدیکی پتروشیمی شیراز قرار دارد. به‌گفته آقای نیکبخت در حال حاضر به‌طور دقیق نمی‌توان گفت علت تلافات گوسفندان، پتروشیمی شیراز بوده است. شهرستان مرودشت در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد. ✅ @masaf_foods
واحد امنیت غذایی موسسه مصاف
🎥 چگونگی ایجاد انحصار در بازار سفارش آنلاین غذا 🔹انحصاری که موجب: 1⃣ وابستگی شدید رستوران‌ها به ی
⭕️ #اسنپ_فود به خاطر انحصار از سوی شورای رقابت محکوم شد 🔹 چندی پیش #استارتاپ چیلیوری رقیب اصلی #اسنپ در عرصه سفارش آنلاین غذا تصمیم به مقابله حقوقی با رفتاری‎های ضدرقابتی اسنپ‎فود گرفته و طی شکایتی از شورای رقابت خواسته مانع از انحصارطلبی آن در این زمینه شود. 🔹 در واقع، اسنپ فود طی قراردادی که با رستوران‌ها امضا می‌کرد مانع از همکاری آنها با سایر پلتفرم‎های سفارش آنلاین غذا می‌شود. در صورت عدم تبعیت آنها را از این سیستم حذف می‌کرد یا نحوه چینش آنها در صفحه و اپلیکیشن اسنپ عملا دسترسی آنها را به مشتریان این سرویس سفارش آنلاین غذا بسیار محدود و باعث به حاشیه راندن آن ها شود. ‼️ اسنپ‌فود به پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان محکوم شده است. ✅ @masaf_foods