eitaa logo
افق
3.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
243 ویدیو
49 فایل
واحد ادیان، فرق و قومیت‌های موسسه مصاف (افق)
مشاهده در ایتا
دانلود
افق
‍ ❇️ ایدئولوژی داروینیسم () 👈 برای پاسخ به این سوال باید بین خرده فرگشت و کلان فرگشت تفکیک قائل شویم. فرایند تکامل حیات مانند هر فرآیند دیگری به بخش های خرد و کلان قابل تقسیم است. به عبارت دیگر گام های کوتاهی که طی آن طبیعت در معرض تغییرات جزئی قرار گرفته است را خرده فرگشت یا Microevolution می­نامیم و گام های بلند که متضمن تغییرات پیچیده­ تر و ترکیبی­ تر هستند را کلان فرگشت یا Macroevolution می­نامیم. شاید بتوان گفت که کلان فرگشت تغییر ساز است، دل حالیکه خرده فرگشت صرفاً کوک کردن ساز است. حال با توجه به توضیحاتی که در کلیپ های قبلی ارائه کردیم، نظریه انتخاب طبیعی تنها می­تواند بخش خرده فرگشت فرآیند تکامل را توضیح دهد و از توجیه کلان فرگشت عاجز است. 🔸بگذارید با مثالی موضوع را روشن تر کنیم. فرض کنیم که ارتفاع شاخه درختانی که منبع تغذیه زرافه­ ها را تشکیل می­دهند در اثر اتفاقی موهوم و خیالی به یکباره نیم متر بلند تر شود. طبیعی است سندیکای زرافه­ ها برای جبران این مسأله باید متوسط قد تمام زرافه­ در ها را نیم متر بالاتر ببرد تا از گرسنگی منقرض نشوند و این بلند تر شدن قد به دو صورت امکان پذیر است. یک راه این است که ابعاد و فواصل مهره­ های ستون فقرات زرافه­ ها، علی الخصوص در ناحیه گردن به گونه­‌ای افزایش یابد که در مجموع بعد از چند نسل متوسط قد زرافه­‌ها نیم­‌متر افزایش پیدا کرده و با محیط زیست‌شان منطبق بشوند. یک راه دیگر هم وجود دارد و آن هم این است که هر زرافه چند مهره به تعداد مهره­‌های خود اضافه کند تا این کسری قد با افزایش تعداد مهره­‌ها جبران شود. 💠 راه حل اول را می­توانیم خرده فرگشت بنامیم، در صورتی که راه حل دوم یک کلان فرگشت است. نظریه انتخاب طبیعی تنها می­‌تواند توجیهی برای راه‌حل اول باشد که توضیح آن حتی برای کسی که چندان آشنایی با علم ژنتیک و زیست­‌شناسی ندارد دشوار نیست. طبیعی است که قد تمام زرافه­‌ها یکسان نیست و برخی از آنها از دیگر زرافه­‌ها بلندقدتر هستند. طبیعتاً بعد از این تغییر محیطی زرافه­‌های کوتاه­‌قدتر با توجه به اینکه دیگر نمی­توانند از برگ درختان تغذیه کنند، از گرسنگی می­میرند و زرافه­‌های بلندقدتر که از این تغییر محیطی ضربه کمتری می­بینند زنده می­‌مانند و بعد از چند نسل زرافه­‌ها به شکلی کاملاً قهری و بدون دخالت خارجی بلندقدتر می­‌شوند. ✳️ اما اگر زرافه­‌ها مجبور باشند که برای انطباق محیط چند مهره به تعداد مهره­‌های خود اضافه کنند، طبیعی است که نظریه انتخاب طبیعی چنین تغییری را که مستلزم به هم ریختن طرحواره این جانور است، به هیچ وجه نمی­تواند توجیه کند. اتفاقی که در عمل می افتد این است که تمام زرافه­‌ها چون قادر به این نیستند که طراحی خود را تغییر دهند، یا به عبارت دیگر جهش کلان انجام دهند، منقرض می­شوند و در این میان پایدارترین شکل حیات باقی می­ماند که همان مرگ است!!! 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
💠 «دین، در ادبیاتی نو» 💢فصل اول : ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین ▪️قسمت دوم: ادبیات قرآن، ادبیاتی منفعت گرایانه ❇️ انسان موجودی کاملاً منفعت گراست. او فقط به چیزی اقبال نشان می دهد که در آن یا احساس منفعت کند و یا ضرر و رنجی را از او دفع کند. لذا عموماً ادبیات خداوند متعال با انسان در قرآن کریم نیز ناظر به منافع و ضررهای انسان است. یعنی او کاملاً واقع بینانه با انسان سخن می گوید؛ نه ارزشی و صرفاً ایدئولوژیک! 🔰نمونه هایی از این ادبیات قرآنی را با همدیگر مرور می کنیم: 1️⃣ «بدانید که فقط با یاد خدا دل آرام می گیرد! أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُ‏ الْقُلُوب‏.»(رعد/28) خدای متعال در این آیه کاملاً محسوس و واقع بینانه سخن گفته است. به هیچ وجه گسسته از گرایش و نیاز انسان سخن نمی گوید. سخنی صرفاً عقیدتی و ارزشی بیان نکرده؛ بلکه تکنیکی روان شناسانه و قابل اندازه گیری میدانی را به ما پیشنهاد داده است. توضیح آنکه ما کافی است کمی خودکاوی کنیم و ببینیم که ناآرامی های ما ناشی از چیست؟ ما ناآرام می شویم چون ترس از فردا داریم. ترس از نداری و فقر. ترس از ناکامی و نرسیدن به آرزوها. 🔸یا ناآرام می شویم چون حرص داریم و می خواهیم بیشتر لذت ببریم. ثروت داریم و می خواهیم ثروتمندتر باشیم. لذا حتی افراد مرفّه نیز عموماً ناآرامند. البته حرص که در قرآن کریم به آن «هلوع» گفته می شود، ناشی از گرایش های بی نهایت طلب و فطری انسان است و به خودی خود چیز بدی نیست. یعنی اساساً انسان همین‌گونه خلق شده است.(معارج/19) مشکل اینجاست که پاسخ نامحدود به این گرایشها را پیدا نمی کند و ناآرام می شود. دقیقاً مانند جسم انسان که وقتی فقر و کمبودی پیدا می کند، دچار بیماری و ناآرامی جسمی می شود. 🔹اما کسی که به خدا ایمان دارد، نه ترس از فقر دارد و نه دلهره ای از نرسیدن به آرزوها. توکل به خدا دارد و همه چیز را به دست او می بیند. می داند که منبع بی نهایت قدرت و مهربانی پشتیبان اوست. حتی اگر فقر را هم برای او تقدیر کرده باشد؛ مصلحت او را در این دیده. می داند که پاسخ بی نهایتِ گرایش های او در چیزی فراتر از این امور مادی است. همچنین ناکامی در زندگی برای انسان مؤمن معنا ندارد؛ چرا که اساساً کامروایی را در رسیدن به لذات کم و محدود دنیا نمی داند. لذا آرام است. 👌روانشناس برجسته کارل گوستاو یونگ (1875م ـ1961م) می‌گوید: «در میان همه بیمارانم که در نیمه زندگی خود بودند؛ یعنی بالای35 سال حتی یکی وجود نداشت که مشکل او پس از نومیدی از همه وسایل دیگر، یافتن چشم‌اندازی دینی به زندگی نبوده باشد. با اطمینان می‌‌توان گفت که هر یک از آنان بیمار شده بودند؛ زیرا چیزی را از دست داده بودند که ادیان زنده هر عصر به پیروان خود آموخته بودند و هیچ یک از آنان تا هنگامی که دیدگاه دینی خود را از نو باز نیافتند، واقعاً شفا پیدا نکردند».(تفکر دینی در قرن بیستم، مک کواری، ترجمه بهزاد سالکی، ص‌165) 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
✳️حکمرانی دینی در آیندۀ گفتمان‌های تاریخ 🔰از اوج گرفتن ایدۀ سکولاریزم در برهه‌ای گفتیم که غلبۀ گفتمانی را به دست گرفت. امروز آن غلبۀ گفتمانی رو به افول گذاشته است و در بستر دانشی نیز به تدریج اعتبار خود را از دست می‌دهد. در آیندۀ نزدیک نیز به اعتقاد ما روزی خواهد رسید که دین سیاسی ما کارآمدی خود را ـ به دست امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) ـ در حد اعلی به رخ جهانیان خواهد کشید، و آن روز ایدۀ سکولاریزم خود به خود از دنیای غرب و دنیای اسلام رخت بر خواهد بست و جایی برای طرح این مباحث باقی نخواهد ماند. ایدئولوژی‌های مهمی در دوران معاصر، بر مبنای سکولاریزم ، پا به عرصۀ وجود گذاشتند و برای مدت محدودی خوش درخشیدند و تبدیل به گفتمان غالب شدند؛ ولی رفته رفته عیب و نقص‌هایشان آشکار شد و جای خود را به گفتمان‌های رقیب دادند. این اشکالات اساس مبنای سکولاریزم را به چالش می‌کشد و این ایده را تقویت می‌‌کند که راه چاره همان حاکمیت دین است. 🔸«امروز دنیای غرب در بن‌بست فکری و بن‌بست تئوریک است» «امروز بعد از آنکه بشریّت مکاتب گوناگون و نحله‌های فکریِ گوناگون و مسلک‌های گوناگون را تجربه کرده ـ از کمونیسم تا دموکراسی غربی تا لیبرال‌دموکراسیِ رایج در دنیا؛ با این همه ادّعایی که این‌ها دارند ـ احساس آسایش نمی‌کند... این‌ها موجب شده است که انسان‌ها در همه جای دنیا احساس خستگی کنند؛ احساس نیاز به یک دست نجات‌بخش کنند». (بیانات رهبر انقلاب، 26/1/1401 و 21/1/1399) 💢زمانی فوکویاما کتاب «پایان تاریخ» را نوشت و تاریخ را به مقصد لیبرالیزم پایان شده اعلام کرد؛ به خیال اینکه همۀ گفتمان‌ها شکست خورده‌اند و برای پایان تاریخ فقط لیبرالیزم باقی مانده است. اما خود او هم خیلی زود حرفش را پس گرفت و گفتمان خود را به چالش کشید. (https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=40865) با از دست دادن غلبۀ گفتمانی، کمونیزم و لیبرالیزم و نسخه‌ها و ویرایش‌های مختلف آن‌ها همه به حاشیه رفتند و حالا دیگر خودشان هم در دفاع از خودشان حرفی برای گفتن ندارند. با این اوصاف آیا جایی برای نقد علمی این نظریه‌ها باقی می‌ماند؟ خوب است فرصتی را که در این دوران برای ارائۀ گفتمان حاکمیت دین به وجود آمده غنیمت بشماریم و از ایدۀ خود دفاع علمی و عقلانی کنیم. حکومت دینی، چیستی، چرایی و چگونگی… مشاهده قسمت قبل 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
❇️ خدمت مخاطبین گرامی می‌رسانیم موضوعات مورد بحث در کانال افق به شرح زیر می‌باشد: 1⃣ ایدئولوژی داروینیسم 2⃣ دین در ادبیاتی نو 3⃣ دین و سیاست (نقد سکولاریزم) (با زدن روی هر یک از عناوین ابتدای بحث نمایش داده می‌شود) 📌 این مطالب تولید اختصاصی واحد افق است، در اشتراک گذاری معارف الهی کوشا باشیم. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
💠معرفی بحث 👈 در سلسله مباحث به بررسی دخالت دین در امر سیاست می‌پردازیم که از مباحث چالشی در عصر حاضر است. با لحاظ متغیر اصلی مسئله [ که محدوده دخالت دین در امر سیاست است] روی سخن در این سلسله بحث با طیف‌های گوناگونی خواهد بود. 💢 در درجۀ اول روی سخن با سکولاریزم خواهد بود که دخالت دین را در امر سیاست از اساس نفی می‌کند. ذیل این فصل فرعی، ابتدا از جایگاه مهاجم، به نقد مبانی سکولاریزم می‌پردازیم (13 جلسه، از منظر مبانی هستی شناسی، روش شناسی و معرفت شناسی) و در ادامه از جایگاه مدافع، به پاسخ می‌دهیم؛ به شرط توفیق الهی. تا کنون دو قسمت از این مطالب در کانال منتشر شده است: 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
▪️نام سلام الله علیها در کتاب انساب معروف شیعه ✍ جدای از این مصدر و سایر اسناد، حضرت رقیه مظلومه کسی است که با وجود سن کم، حتی سید محسن امین که در برخی مسائل بسیار سخت گیر است از او به عنوان اعیان (بزرگان) شیعه نام برده است. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
‍ 💠 «دین، در ادبیاتی نو» 💢فصل اول : ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین ▪️قسمت سوم: ادبیات قرآن، ادبیاتی منفعت گرایانه(3) ✨ خدای متعال در آیه ای مشابه آیه قبل قاعده ای مبتنی بر «انسان شناسی» را بیان می کند: ۲. «و کسی که از یاد من روی گرداند، قطعاً زندگی تنگی خواهد داشت! مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكا.»(طه/124) ❗️توجه کنید در این آیه نمی گوید که خدا انسان را به سختی خواهد انداخت؛ بلکه می گوید «او خود به سختی خواهد افتاد.» یعنی نتیجه طبیعی و واقع بینانه رویگردانی از خدا، سختی و تنگی در زندگی است. این یک سخن ارزشی و شعارگونه نیست؛ بلکه قابل آزمایش اجتماعی و آمارگیری میدانی است. آمارهای بسیاری کاملاً گویای این است که ایمان به خدا ارتباط مستقیمی بر رضامندی از زندگی و سلامت روان دارد. (برای نمونه ر.ک: مقاله بررسی تاثیر میزان دینداری بر رضایت از زندگی زناشویی، گروه نویسندگان.) ❇️اما علاوه بر آمار، منطق این سخن نیز چندان پیچیده نیست. کافی است خودکاوی کنیم تا بدانیم مهمترین گرایش ما، «آرامش» است. آرامشی بدون ذره ای دغدغه و تشویش. البته کمتر کسی به این گرایش عمیق ملتفت است؛ اما در واقع همه انسانها به دنبال هر چیزی در این دنیا می روند برای رسیدن به این لذت و آرامش محض است. ولی در این دنیا هیچ گاه به آن نمی رسند. یعنی اساساً این دنیا چنین ظرفیتی را ندارد. 👈 با این حال عموم انسان ها در پاسخ به این گرایش راه اشتباه می روند. طبعاً انسان وقتی پاسخ نیاز اصیل درونی خود را نیابد، دچار تنش روحی و روانی خواهد بود حتی اگر زندگی مادی او تأمین باشد. اما خدای متعال پاسخ این گرایش اصیل و عمیق را فقط در اتصال به منبع بی نهایتِ آرامش یعنی «خدا» بیان می کند. به همین دلیل روی‌گردانی از یاد خدا را باعث سختی و تنگی در زندگی می داند. مانند کودکی که دست خود را از دستان مادرش در شلوغی جمعیت رها کند دچار اضطراب و استرس خواهد شد. 🔸ویلیام جیمز فیلسوف و روان شناس آمریکایی می گوید: «ایمان نیرویی است که باید برای کمک به انسان در زندگی وجود داشته باشد. فقدان ایمان زنگ خطری است که ناتوانی انسان را در برابر سختی های زندگی اعلام می دارد. »(ویلیام جیمز، دین و روان، ترجمة مهدی قائن، تهران، انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب، چاپ اول. 1356، ص220). 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
✳️ گفتمان حاکمیت دین در مقایسه با گفتمان سکولاریزم 🔸سکولاریزم هم نوعی «دین» است؛ و البته دین بشری! نباید سکولاریزم را بی‌دینی معنا کرد؛ چون برای خود مبانی و اهدافی، متمایز از دیگر ادیان، تعریف کرده است. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
‍ ❇️ایدئولوژی داروینیسم (قسمت سیزدهم) ✍ این تفاوت اصلی خرده فرگشت و کلان فرگشت است. این یکی از بزرگترین مغالطه‌هایی است که داروینیست‌ها در برابر چشم ما انجام داده­‌اند. آنها خرده فرگشت و کلان­‌فرگشت را یکی دانسته‌اند. به عبارت دیگر چنین قلمداد کرده­‌اند که کلان­ فرگشت، تکرار چندباره خرده­‌فرگشت است. اما حقیقت کاملاً برخلاف این گزاره است. 💠کلان­‌ فرگشت چیزی فراتر از تکرار چندباره خرده­‌فرگشت است. جوهر کلان فرگشت با خرده فرگشت تفاوت دارد. ماهیت آن چیز دیگری است. خرده فرگشت این است که ساز طبیعت خود را با حال و هوای محیط کوک کند، در حالیکه کلان­ فرگشت مشابه تصنیف یک ملودی جدید است. بله ما در مقابل افق های جدیدی که داروین و دانشمندان زیست­‌شناسی پیش روی ما گشوده­‌اند سرفرود می­آوریم. طبیعی است که اگر کاوش‌های این دانشمندان نبود، برداشت ما از طبیعت به اندازه خانه­‌های قرون وسطایی محقر می­‌ماند، اما این دانشمندان باید اذعان کنند که همچنان در بیان دلیل بسیاری از این مشاهدات عاجز مانده­‌اند. 🔸آنها صرفاً مشاهده کرده­‌اند و مشاهدات آنها به سادگی با روش علمی قابل اثبات است، اما اثبات اینکه استدلال شان در توضیح دلیل این مشاهدات درست باشد، به این سادگی نیست. شاید یک مثال دیگر بتواند بحث ما را یک پله بالاتر ببرد. فرض کنیم در کنار گونه­‌های زیستی مثل گیاهان و خزندگان و ماهی‌ها و پرندگان و سایر موارد یک گونه­ جانوری تحت عنوان مثلث‌ها داشتیم. مثلث‌هایی که حرکت می­‌کنند، رفت و آمد می­‌کنند، برای خوابیدن روی قاعده بزرگتر خود ثابت می­‌شوند، وقتی خسته یا گرسنه می­‌شوند خطوط آنها کمرنگ‌تر می­‌شود و در چنین حالتی باید کمی جوهر بخورند تا تغذیه شده و خطوط آنها پررنگ‌تر شود و بتوانند به زندگی خود ادامه دهند. شاید حتی این مثلث‌ها بتوانند تولید مثل کرده و بدین ترتیب نسل خود را ماندگار کنند. تولید مثل آنها می­‌تواند مثلاً اینگونه باشد که هر یک به عنوان مثال خط توپر ترسیم کننده خود را به دو خط موازی تغییر داده و طی فرآیند خاصی این دو خط از هم فاصله گرفته و یک مثلث واحد به دو مثلث جدید تبدیل شود. 💢حتی این حالت قابل تصور است که برخی از ما انسان‌ها این مثلث‌ها را به عنوان حیوانات خانگی نگهداری کنیم. یکی از مثلث متساوی الاضلاع خوشش می­‌آید در حالیکه دیگری عاشق مثلث قائم­‌الزاویه‌اش است. در این مورد خرده فرگشت به معنی تبدیل نسبت اضلاع مثلث است. نظریه انتخاب طبیعی می­‌تواند این را توضیح دهد که چگونه مثلث‌ها برای انطباق محیط نسبت اضلاع خود را تغییر می­‌دهند، متساوی­‌الساقین می­‌شوند، قائم­‌الزاویه می­‌شوند. بزرگ می­‌شوند، کوچک می­‌شوند و این دست تغییرات. در حالیکه در این مثال کلان فرگشت به منزله تبدیل مثلث به مربع است. مربع شدن این مثلث‌ها، تغییری است که به کلی طرحواره مثلث را به هم می­زند و جز با نظارت و طراحی ذهن صاحب شعوری که این تغییر طرح را تجسم و پیاده­‌سازی کند، امکانپذیر نخواهد بود. در این مثال خرده فرگشت به معنای قائم­‌الزاویه شدن مثلث متساوی الاضلاع است در حالیکه کلان فرگشت به معنای مربع شدن مثلث است. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
‍ 💠 «دین، در ادبیاتی نو» 💢فصل اول : ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین ▪️قسمت چهارم: ادبیات قرآن، ادبیاتی منفعت گرایانه(4) 3. «به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) نگه دارند و پاک دامن باشند که این براى آنان پاکیزه‌تر است؛ خداوند به آنچه انجام مى دهندآگاه است، قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ إِنَّ اللّهَ خَبِیرٌ بِما یَصْنَعُونَ.» 🔹خدای متعال نمی‌گوید: «اگر نگاه حرام به نامحرم کنید، این خلاف ایمان و ارزش‌های دینی است!» اصلاً بحث از حرام و حلال یا ارزش‌های دینی و ایمان نمی‌کند. بلکه با عبارت «أزْکى» از «بهداشت روانی» سخن می‌گوید. از نفع و زیان انسان صحبت می‌کند. می‌گوید نگاهتان را کنترل کنید که بهداشت روانی پیدا کنید. 🔹منطق سخن خدا این است که اگر بر چشمان خود «کنترل‌گری» داشته باشید؛ روان سالم‌تری خواهید داشت؛ چرا که عدم مراقبت از نگاه، تحریک متعدد و متنوع گرایش جنسی را به دنبال دارد. ذهن و اندیشه انسان نیز تابع گرایش‌های قلبی انسان است. لذا هم قلب انسان و هم ذهن او دچار تشویش خواهد بود. در این صورت فرد دچار انواع تنش‌های روانی می شود و در نتیجه قدرت فعالیت‌های ذهنی، علمی، اقتصادی و حتی آرامش در محیط خانوادگی و زناشویی او از بین خواهد رفت. 📚برای مطالعه بیشتر به کتبی که درباره «بهداشت روان از دیدگاه اسلام» تألیف شده است مراجعه بفرمایید. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
✳️ اولین زیارت اربعین چه زمانی و توسط چه کسانی رخ داده است؟ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
ظهر اربعین چکار کنیم؟! ▪️عنْ صَفْوَانَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ: قَالَ لِی مَوْلَای الصَّادِقُ سلام الله علیه فِی زِیارَةِ الْأَرْبَعِینَ تَزُورُ عِنْدَ ارْتِفَاعِ النَّهَارِ وَتَقُولُ: السَّلَامُ عَلَى وَلِی اللَّهِ وَحَبِیبِهِ السَّلَامُ عَلَى خَلِیلِ اللَّهِ وَنَجِیبِهِ، السَّلَامُ عَلَى صَفِی اللَّهِ وَابْنِ صَفِیه‏ السَّلاَمُ عَلَى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ، السَّلاَمُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ‏، اللَّهُمَّ إِنِّي أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِيُّكَ وَ ابْنُ وَلِيِّكَ وَ صَفِيُّكَ وَ ابْنُ صَفِيِّكَ الْفَائِزُ بِكَرَامَتِكَ‏ أَكْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ وَ اجْتَبَيْتَهُ بِطِيبِ الْوِلاَدَةِ... . 📚 شیخ طوسی، مصباح المتهجد، ص ۵۴۸. 🏴 فرارسیدن اربعین حسینی را محضر امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و دوستداران آن حضرت تسلیت عرض می‌کنیم🏴 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh