eitaa logo
افق
3.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
243 ویدیو
49 فایل
واحد ادیان، فرق و قومیت‌های موسسه مصاف (افق)
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️نام سلام الله علیها در کتاب انساب معروف شیعه ✍ جدای از این مصدر و سایر اسناد، حضرت رقیه مظلومه کسی است که با وجود سن کم، حتی سید محسن امین که در برخی مسائل بسیار سخت گیر است از او به عنوان اعیان (بزرگان) شیعه نام برده است. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
‍ 💠 «دین، در ادبیاتی نو» 💢فصل اول : ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین ▪️قسمت سوم: ادبیات قرآن، ادبیاتی منفعت گرایانه(3) ✨ خدای متعال در آیه ای مشابه آیه قبل قاعده ای مبتنی بر «انسان شناسی» را بیان می کند: ۲. «و کسی که از یاد من روی گرداند، قطعاً زندگی تنگی خواهد داشت! مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكا.»(طه/124) ❗️توجه کنید در این آیه نمی گوید که خدا انسان را به سختی خواهد انداخت؛ بلکه می گوید «او خود به سختی خواهد افتاد.» یعنی نتیجه طبیعی و واقع بینانه رویگردانی از خدا، سختی و تنگی در زندگی است. این یک سخن ارزشی و شعارگونه نیست؛ بلکه قابل آزمایش اجتماعی و آمارگیری میدانی است. آمارهای بسیاری کاملاً گویای این است که ایمان به خدا ارتباط مستقیمی بر رضامندی از زندگی و سلامت روان دارد. (برای نمونه ر.ک: مقاله بررسی تاثیر میزان دینداری بر رضایت از زندگی زناشویی، گروه نویسندگان.) ❇️اما علاوه بر آمار، منطق این سخن نیز چندان پیچیده نیست. کافی است خودکاوی کنیم تا بدانیم مهمترین گرایش ما، «آرامش» است. آرامشی بدون ذره ای دغدغه و تشویش. البته کمتر کسی به این گرایش عمیق ملتفت است؛ اما در واقع همه انسانها به دنبال هر چیزی در این دنیا می روند برای رسیدن به این لذت و آرامش محض است. ولی در این دنیا هیچ گاه به آن نمی رسند. یعنی اساساً این دنیا چنین ظرفیتی را ندارد. 👈 با این حال عموم انسان ها در پاسخ به این گرایش راه اشتباه می روند. طبعاً انسان وقتی پاسخ نیاز اصیل درونی خود را نیابد، دچار تنش روحی و روانی خواهد بود حتی اگر زندگی مادی او تأمین باشد. اما خدای متعال پاسخ این گرایش اصیل و عمیق را فقط در اتصال به منبع بی نهایتِ آرامش یعنی «خدا» بیان می کند. به همین دلیل روی‌گردانی از یاد خدا را باعث سختی و تنگی در زندگی می داند. مانند کودکی که دست خود را از دستان مادرش در شلوغی جمعیت رها کند دچار اضطراب و استرس خواهد شد. 🔸ویلیام جیمز فیلسوف و روان شناس آمریکایی می گوید: «ایمان نیرویی است که باید برای کمک به انسان در زندگی وجود داشته باشد. فقدان ایمان زنگ خطری است که ناتوانی انسان را در برابر سختی های زندگی اعلام می دارد. »(ویلیام جیمز، دین و روان، ترجمة مهدی قائن، تهران، انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب، چاپ اول. 1356، ص220). 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
✳️ گفتمان حاکمیت دین در مقایسه با گفتمان سکولاریزم 🔸سکولاریزم هم نوعی «دین» است؛ و البته دین بشری! نباید سکولاریزم را بی‌دینی معنا کرد؛ چون برای خود مبانی و اهدافی، متمایز از دیگر ادیان، تعریف کرده است. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
‍ ❇️ایدئولوژی داروینیسم (قسمت سیزدهم) ✍ این تفاوت اصلی خرده فرگشت و کلان فرگشت است. این یکی از بزرگترین مغالطه‌هایی است که داروینیست‌ها در برابر چشم ما انجام داده­‌اند. آنها خرده فرگشت و کلان­‌فرگشت را یکی دانسته‌اند. به عبارت دیگر چنین قلمداد کرده­‌اند که کلان­ فرگشت، تکرار چندباره خرده­‌فرگشت است. اما حقیقت کاملاً برخلاف این گزاره است. 💠کلان­‌ فرگشت چیزی فراتر از تکرار چندباره خرده­‌فرگشت است. جوهر کلان فرگشت با خرده فرگشت تفاوت دارد. ماهیت آن چیز دیگری است. خرده فرگشت این است که ساز طبیعت خود را با حال و هوای محیط کوک کند، در حالیکه کلان­ فرگشت مشابه تصنیف یک ملودی جدید است. بله ما در مقابل افق های جدیدی که داروین و دانشمندان زیست­‌شناسی پیش روی ما گشوده­‌اند سرفرود می­آوریم. طبیعی است که اگر کاوش‌های این دانشمندان نبود، برداشت ما از طبیعت به اندازه خانه­‌های قرون وسطایی محقر می­‌ماند، اما این دانشمندان باید اذعان کنند که همچنان در بیان دلیل بسیاری از این مشاهدات عاجز مانده­‌اند. 🔸آنها صرفاً مشاهده کرده­‌اند و مشاهدات آنها به سادگی با روش علمی قابل اثبات است، اما اثبات اینکه استدلال شان در توضیح دلیل این مشاهدات درست باشد، به این سادگی نیست. شاید یک مثال دیگر بتواند بحث ما را یک پله بالاتر ببرد. فرض کنیم در کنار گونه­‌های زیستی مثل گیاهان و خزندگان و ماهی‌ها و پرندگان و سایر موارد یک گونه­ جانوری تحت عنوان مثلث‌ها داشتیم. مثلث‌هایی که حرکت می­‌کنند، رفت و آمد می­‌کنند، برای خوابیدن روی قاعده بزرگتر خود ثابت می­‌شوند، وقتی خسته یا گرسنه می­‌شوند خطوط آنها کمرنگ‌تر می­‌شود و در چنین حالتی باید کمی جوهر بخورند تا تغذیه شده و خطوط آنها پررنگ‌تر شود و بتوانند به زندگی خود ادامه دهند. شاید حتی این مثلث‌ها بتوانند تولید مثل کرده و بدین ترتیب نسل خود را ماندگار کنند. تولید مثل آنها می­‌تواند مثلاً اینگونه باشد که هر یک به عنوان مثال خط توپر ترسیم کننده خود را به دو خط موازی تغییر داده و طی فرآیند خاصی این دو خط از هم فاصله گرفته و یک مثلث واحد به دو مثلث جدید تبدیل شود. 💢حتی این حالت قابل تصور است که برخی از ما انسان‌ها این مثلث‌ها را به عنوان حیوانات خانگی نگهداری کنیم. یکی از مثلث متساوی الاضلاع خوشش می­‌آید در حالیکه دیگری عاشق مثلث قائم­‌الزاویه‌اش است. در این مورد خرده فرگشت به معنی تبدیل نسبت اضلاع مثلث است. نظریه انتخاب طبیعی می­‌تواند این را توضیح دهد که چگونه مثلث‌ها برای انطباق محیط نسبت اضلاع خود را تغییر می­‌دهند، متساوی­‌الساقین می­‌شوند، قائم­‌الزاویه می­‌شوند. بزرگ می­‌شوند، کوچک می­‌شوند و این دست تغییرات. در حالیکه در این مثال کلان فرگشت به منزله تبدیل مثلث به مربع است. مربع شدن این مثلث‌ها، تغییری است که به کلی طرحواره مثلث را به هم می­زند و جز با نظارت و طراحی ذهن صاحب شعوری که این تغییر طرح را تجسم و پیاده­‌سازی کند، امکانپذیر نخواهد بود. در این مثال خرده فرگشت به معنای قائم­‌الزاویه شدن مثلث متساوی الاضلاع است در حالیکه کلان فرگشت به معنای مربع شدن مثلث است. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
‍ 💠 «دین، در ادبیاتی نو» 💢فصل اول : ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین ▪️قسمت چهارم: ادبیات قرآن، ادبیاتی منفعت گرایانه(4) 3. «به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) نگه دارند و پاک دامن باشند که این براى آنان پاکیزه‌تر است؛ خداوند به آنچه انجام مى دهندآگاه است، قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ إِنَّ اللّهَ خَبِیرٌ بِما یَصْنَعُونَ.» 🔹خدای متعال نمی‌گوید: «اگر نگاه حرام به نامحرم کنید، این خلاف ایمان و ارزش‌های دینی است!» اصلاً بحث از حرام و حلال یا ارزش‌های دینی و ایمان نمی‌کند. بلکه با عبارت «أزْکى» از «بهداشت روانی» سخن می‌گوید. از نفع و زیان انسان صحبت می‌کند. می‌گوید نگاهتان را کنترل کنید که بهداشت روانی پیدا کنید. 🔹منطق سخن خدا این است که اگر بر چشمان خود «کنترل‌گری» داشته باشید؛ روان سالم‌تری خواهید داشت؛ چرا که عدم مراقبت از نگاه، تحریک متعدد و متنوع گرایش جنسی را به دنبال دارد. ذهن و اندیشه انسان نیز تابع گرایش‌های قلبی انسان است. لذا هم قلب انسان و هم ذهن او دچار تشویش خواهد بود. در این صورت فرد دچار انواع تنش‌های روانی می شود و در نتیجه قدرت فعالیت‌های ذهنی، علمی، اقتصادی و حتی آرامش در محیط خانوادگی و زناشویی او از بین خواهد رفت. 📚برای مطالعه بیشتر به کتبی که درباره «بهداشت روان از دیدگاه اسلام» تألیف شده است مراجعه بفرمایید. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
✳️ اولین زیارت اربعین چه زمانی و توسط چه کسانی رخ داده است؟ 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
ظهر اربعین چکار کنیم؟! ▪️عنْ صَفْوَانَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ: قَالَ لِی مَوْلَای الصَّادِقُ سلام الله علیه فِی زِیارَةِ الْأَرْبَعِینَ تَزُورُ عِنْدَ ارْتِفَاعِ النَّهَارِ وَتَقُولُ: السَّلَامُ عَلَى وَلِی اللَّهِ وَحَبِیبِهِ السَّلَامُ عَلَى خَلِیلِ اللَّهِ وَنَجِیبِهِ، السَّلَامُ عَلَى صَفِی اللَّهِ وَابْنِ صَفِیه‏ السَّلاَمُ عَلَى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ، السَّلاَمُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ‏، اللَّهُمَّ إِنِّي أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِيُّكَ وَ ابْنُ وَلِيِّكَ وَ صَفِيُّكَ وَ ابْنُ صَفِيِّكَ الْفَائِزُ بِكَرَامَتِكَ‏ أَكْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ وَ اجْتَبَيْتَهُ بِطِيبِ الْوِلاَدَةِ... . 📚 شیخ طوسی، مصباح المتهجد، ص ۵۴۸. 🏴 فرارسیدن اربعین حسینی را محضر امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و دوستداران آن حضرت تسلیت عرض می‌کنیم🏴 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
زیارت اربعین .pdf
625.7K
◀️ زیارتنامه با ترجمه آسان و خط درشت ✅ منتشر کنید تا در ثواب خواندن زیارت شریک باشید. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
🔸شفای عالم اهل سنت با تربت امام حسین علیه السلام ✍ سمعت أحمد یقول: سمعت أبا بکر یقول: سمعت الخلدی یقول:کَانَ فِیَّ جَرَبٌ عَظِیمٌ کَثِیرٌ، قَالَ: فَمَسَحْتُ بِتُرَابِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ، قَالَ: فَغَفَوْتُ فَانْتَبَهْتُ، وَلَیْسَ عَلَیَّ مِنْهُ شَیْءٌ 📚 الطیوریات، ج۳، ص۹۱۲، ح۸۴۷ 💢 باید توجه داشت رجال سند این سخن در کتاب الطیوریات هم مورد اعتماد هستند. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
❇️ روزهای زیارت امام حسین علیه السلام، از عمر زائر محسوب نمی‌شود! 🔸 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّادِقُ علیه السلام إِنَّ أَيَّامَ زَائِرِي الْحُسَيْنِ علیه السلام لَا تُحْسَبُ مِنْ أَعْمَارِهِمْ وَ لَا تُعَدُّ مِنْ آجَالِهِم. ✨ امام صادق عليه السلام فرمودند: ايام زيارت امام حسين عليه السلام جزء عمر زائر شمرده نشده و از اجل‌شان محسوب نمى‏گردد. 📚 كامل الزيارات، جعفر بن محمد بن قولويه، ص ۲۶۰. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh