eitaa logo
مطالب ناب در منبر
3.5هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
1.2هزار فایل
👈 مطالب کانال: ــــمناقب وفضایل اهلبیت علیهم‌السلام ــــمطاعن ومثالب دشمنان ــــPDFکتب اعتقادی ــــنقدوهابیت وجریان یمانی وتصوف ــــمنابر اعتقادی‌، معرفتی ــــصوت دروس حوزوی ــــمداحی کانال دیگر ما👇 @Fishe_menbar ارتباط با ادمین @Abdulhossein235
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻سِرّ بی‌نظیر بودن شخصیت علامه‌مجلسی را باید در: عقل گرایی صحیح و تسلیم عاقلانه‌اش مقابل کلام حجّت خدا، جستجو کرد. 🔻او با شیوه‌ای معقول وبه دور از تکذیب ملحدانه روشنفکرنمایان و تأویل منافقانه فلاسفه و صوفیان و کج فهمی نو اخباریان، به‌سراغ احادیث می‌رود و با تکیه بر سیره عقلا - و به دور از غلو وتقصیر- به غواصی ماهرانه در «بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار» پرداخته و گوهرهای معرفتی را پس از استخراج به تناسب فهم طالبان معرفت به آنان عرضه می‌دارد. 🔻اما آنانی که أوهام پَست لامذهبان را علوم عقلی و عرفان اسلامی نام نهاده و بر معارف ثقلین برتری دادند و یا آنچنان فریفته فرهنگ کفر و تبلیغات کفّار شده‌اند که دیگر روحیه تعبد عاقلانه ندارند، باید هم با باب الأئمةعلیهم‌السلام سر نزاع داشته و گستاخی‌های خود را متوجه او کنند! 🔻آری علت مظلومیت علامه مجلسی و مهجوریت آثار گران‌سنگ ایشان را باید در دوری جامعه بشری از تعقل و تعبد جستجو کرد و اگر روزی روحیّه تعقّل و تعبّد درمیان انسانها إحیاء گردد می‌فهمیم که او چه خدمت بزرگی به بشریّت کرده است! جزاه الله خیرا. 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷🔶 ➖ از (م ۸۱۲) شاعر دوره و ... اي زاير خاك درت ارواح مقدّس فرش قدمت عرش نُه ايوان مقرنس گم گشته به پيرامن اين سقف مسدّس در خدمت تو قامت گردون مقوّس آنى كه ترا قدر نداند بجهان كس جز ايزد دادار تعالى و تقدّس اي كشور دين را بسزا والي كشور ذات تو ز هر عيب مبرّا و مُطهّر بيواسطه گردش گردون مدوّر در عالم اجسام توئي روح مُصوّر اى ديده عالم بجمال تو منوّر وي روح ملائك بلقاي تو مهوّس از عنصر تو يافت شرف طينت آدم منسوب به اخلاق تو شد خلقت آدم زانسان كه ز وصّافي تو صفوة آدم از نسبت تو گشت قوي نسبت آدم اي مفخر و تاج سر ذرّيّت آدم ايمان بتو قايم شد و كفران ز تو منكس چشمى كه بحق هر چه چنان بود چنان ديد او ذات ترا منتخب هر دو جهان ديد در عالم آفاق بنور تو توان ديد در نور تو نتوان مگر از ديده جان ديد آن نور تو بودست كه موسى بعيان ديد فوق الشجّر الاخضر بالواد مقدّس اى عرصه عالم ز سركوي تو گردي با ياد تو دل رسته ز هر گرمي و سردي در نار خليل ار نه طريق تو سپردي ريحان نشدي هر شررى بر وى و وردى در معجزه عيسى بدعا ذكر تو كردى تا زنده شدى مرده و گويا شدى اخرس آنچه از كرم ايزد بحق انديش فرستاد از هرچه فرستاد ترا پيش فرستاد زان مايده كز خلد حقت بيش فرستاد نگشاد لبت صوم و بدرويش فرستاد ايزد ببرش كس كُتب خويش فرستاد شمشير فرستاد ز تعظيم ترا بس از هرچه پسندست و ستودست بعالم تو آنچه نمودى، كه نمودست بعالم؟ چشم خرد آنكس كه گشودست بعالم نى چون تو بديده نشنودست بعالم زين پيش بفضل تو نبودست بعالم حقّا كه نباشد بجهان نيز ازين پس مقبول رضاي تو بود گر بهمه عمر برخاك درت يك دمه ارزد بهمه عمر تا شاد بود مردم بخرد بهمه عمر بى ياد تو يكدم نزيد خود بهمه عمر آنكو بخلاف تو دمي زد بهمه عمر آنان همه آنند كه در آخر عبّس اى صاحب حكم و حكم و ملّت و اديان فرمان بر فرمان تو خورشيد درخشان بر تيغ و كُتب تا نشدي صاحب فرمان خلق از ره كفران نرسيدند بايمان ايمان بوجود تو جدا گشت ز كفران چون روز درخشنده جذا از شب عسعس هر كو نبود جاهل و نااهل چو بوجهل كى شُبه كند سرو جنانرا به نئى نهل اى در نظر همّت تو هر دو جهان سهل نگزيد كسى بر تو مگر جاهل نااهل آنكو بتو بگزيد كسى را ز سر جهل كورست و ندانست پلاسينه ز اطلس اي داور دين حق و مختار امامت در راه هُدى قافله سالار امامت گر هيچ بري فهم باسرار امامت واندر دل تو نيست گر انكار امامت تا بعد نبي كيست سزاوار امامت برخوان تو ز قرآن و ز اخبار تو بررس لطفا چو همي داردت اشعار مولّم تا چند ز وسواس مديح و غزل و ذم اكنون كه ترا ملك سحن گشت مسلّم بنگر كه چه فرمود حكيم عيسوى دم خواهى كه رود رسته روانت ز جهنّم در مدح على كوش و برستى ز وساوس 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️ و سایر آثار حدیثی علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله بیش از هر چیز به نگارش مجموعه‌ های حدیثی علاقه داشت و از میان کتاب‌ های او «بحار الأنوار‌»که مجموعه بزرگی از احادیث امامان شیعه است،‌ بیش از همه شهرت دارد. باز گشت به متون حدیثی و جمع آوری مجموعه‌‌های حدیثی و نیز شرح کتب حدیثی گذشتگان، جریانی بود که در دوران رواج یافت و ریشه در تلاش علمای شیعه برای پاسخ گویی به نیازهای عقیدتی دوران خود داشت. نگارش کتاب «بحارالأنوار» نیز بخشی از توجّه عمومی علمای دوران به حدیث و حدیث نگاری بود. 📚 علامّه مجلسی (طارمی) ص۷۰ بحارالأنوار شامل همه دانش‌های بشری می‌باشد که در کلام امامان بازتاب یافته است و نقش شیعی را در دوران خود ایفا می‌کرد. علمای این دوران و از جمله علّامه مجلسی رَحِمَهُ‌الله با این نگره که همه علوم، منشأ الهی دارد و ردّپای همه آن‌ ها را در سخن امامان علیهم‌السلام می‌ توان یافت به تألیف چنین آثاری دست زدند. 📚 بحار الأنوار از زاویه نگاه دایرة المعارفی ص۲۸ 〰 باز سازی حدیث شیعه تلاشی بود برای در دسترس همگان قرار دادن اندیشه معتبر دینی که پیش از همه در احادیث امامان متبلور شده و فراهم کردن متونی که به پرسش‌های شیعیان پاسخ دهد و آنان را از پرداختن به عرصه‌ها و علوم انحرافی مانند و بی‌نیاز کند. 📚 بحار الأنوار از زاویه نگاه دایرة المعارفی ص۳۶ از همین روست که عملکرد علّامه مجلسی رَحِمَهُ‌الله در تألیف مجموعه‌های معمولاً همچون عملی در تقویت ارزیابی شده و از او همچون احیاء کننده مذهب یاد شده است. 📚 اعیان الشیعة ج۹ ص۱۸۳ 〰 مجموع آثار علّامه مجلسی رَحِمَهُ‌الله را تا ۱۰عنوان ذکر کرده ‌اند که پُر حجم‌ترین آن‌ها «بحار الأنوار» است که حدود ۷۰۰هزار سطر داشته و در یکی از چاپ ‌های آن، ۱۱۰جلد است. علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله به شرح مجموعه‌های حدیثی کهن شیعه نیز پرداخت و در این شرح‌ها مباحث مختلف فقهی و غیر از آن را بررسی کرد. او شرحی بر کتاب نوشت و آن را « » نام‌گذاری نمود. وی همچنین شرحی بر کتاب نوشته شیخ طوسی رَحِمَهُ الله نگاشت به نام « فی فهم تهذیب الاخبار». از دیگر آثار علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله باید به شرح «چهل حدیث»، «الفوائد الطریفة فی شرح الصحیفه» در شرح صحیفه سجّادیه، رساله «اعتقادات»، رساله «اوزان»، و کتاب «الوجیزه فی الرّجال» اشاره کرد. 📚 علّامه مجلسی (طارمی) ص۱۲۲ ➖ فارسی نگاری علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله کتاب ‌ها و رسالات متعدّدی به زبان نگاشت، که تعداد آن را تا ٤۹ کتاب و رساله شمرده ‌اند. نگارش رسالات فارسی با هدف ترویج علوم دینی بین مردم عادّی انجام می‌شد و رویه‌‌ای بود که مدّتی پیش از علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله آغاز شده بود، امّا آثار ایشان از شهرت بیشتری برخوردار شد و با استقبال بسیاری از فارسی زبانان همراه گشت. 📚 علّامه مجلسی (طارمی) ص۸۹ از جمله آثار فارسی علّامه محمّد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله می‌ توان به کتاب‌ های زیر اشاره کرد: ۱. « » که شرحی است بر وصیّت صلّی الله علیه و آله به جناب غِفاری مشتمل بر پندهای اخلاقی. ۲. « » در باب قرآن و دعا، فضیلت قرائت و ثواب آن. ۳. « » در باب سرگذشت پیامبران، زندگانی صلّی الله علیه و آله و درباره امامت. ٤. « » در باب تاریخ و مصائب چهارده معصوم علیهم السلام. ۵. « » در باب آداب معاشرت و مستحبات زندگی روزانه فردی و اجتماعی. ۶. « » در اعتقادات و اصول دینی. 📚 اعیان الشیعة ج۹ ص۱۸۳ ➖ وفات علّامه محمّد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله سر انجام در شب ۲۷رمضان سال ۱۱۱۰ ه-ق و در ۷۳سالگی ـ به تاریخ قمری ـ در از دنیا رفت. 📚 الکنی و الألقاب ج۳ ص۱٤۹ آقا جمال خوانساری بر ایشان نماز گذارد. ایشان بنابر وصیّت‌شان در کنار اصفهان و در جوار پدرش به خاک سپرده شد. 📚 روضاتی ص۶۱ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿 👈🏼 مرحوم حجت‌الاسلام ، می‌نویسد: به تألیفات نگاه کنید! عمده آن به‌زبان فارسی‌ است؛ درآن زمان‌ها مانند زمان ما این کَسْرِ شأنِ یک فقیه و مرجع‌تقلید بوده که به‌فارسی چیز بنویسد و اگر هم می‌نوشت سعی داشت طوری بنویسد که ساده وهمه کَس فهم نباشد تا حمل بر بی‌سوادی او نکنند. ➖ولی علامه‌مجلسی با نیت خالص درصدد بود مردم را در اصول و فروع با اسلام و آیین پاک تشیع و مکتب خردپسند خاندان پیغمبر علیهم‌السلام آشنا سازد. او می‌دانست کتاب را برای عامه مردم می‌نویسد، و باید طوری بنویسد که آنها درک کنند و نیاز به‌پرسش از این وآن نداشته باشند. مثلاً اودر بحارالأنوار ومرآة العقول وملاذ الاخیار باعلماء وبزرگان فقهاء سروکار دارد. ➖ ولی دیده‌ است که عامه مردم ازآن مطالب سر در نمی‌آورند پس باید فکری هم برای آنهاکرد. آن فکراین بوده که مطالب لازم آنها را به زبان ساده ترجمه کرده و کتاب‌های حق_الیقين وعین_الحیات وحياةالقلوب وجلاءالعيون وحلیةالمتقين وغيره راپدید آورده است آنچه علامه مجلسی را«مجلسی» کرد همین گام بلند او بوده که برای عامه مردم برداشته و به‌ داد آنها رسیده است! 📚علامه مجلسی بزرگمردعلم وعمل، ص۲۴ 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar