فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک همیشه خواب دوست
هدایت شده از احمد فربهی
قضاوت کردن، مقدمهی نظارت اجتماعی
از جمله هنجارهایی که در فرهنگ دینی، در رأس رفتارهای اجتماعی قرار دارد، و حفظ و بقای هنجارهای صحیح را تضمین میکند، «نظارت اجتماعی» است؛ لذا همهی کارهای خوب در مقابل آن، همچون قطرهای در مقابل دریاست،
نظارت اجتماعی، سدّی در مقابل شکستن هنجارهای صحیح توسط هنجارشکنان است.
اما این نظارت اجتماعی، یک مقدمه دارد و آن، «قضاوت کردن دربارهی فردِ هنجارشکن» است؛ یعنی تا نگویی کارِ این هنجارشکن، مُنکَر است، «نهی از منکر» قابل تحقق نیست.
از اینرو، جملهای که در فضای جامعه، مرتب توسط عدهای از افراد گفته میشود و آن اینکه؛ «دربارهی دیگران قضاوت نکنید» فقط بگویید:
«من نمیپسندم!»
«من دوست ندارم!»
«من خوشم نمیآید!»
مانع تحقق نظارت اجتماعی در جامعه است؛ زیرا این برخوردها، به هیچکس اجازهی نظارت اجتماعی و دفاع از هنجارهای صحیح را نمیدهد چون طرف مقابل میگوید:
«من هم رفتار تو را نمیپسندم»
«من هم رفتار تو را دوست ندارم»
«من هم از کار تو خوشم نمیآید»
در این هندسهی رفتاری، هیچکس به رفتار دیگران نباید کاری داشته باشد و تنها، هنگامی جلوی رفتار کسی را باید گرفت که با «خواست اکثریت» در تعارض باشد، در نتیجه، آنکه حکم میکند، الههی هواست.
این اله، دقیقا نقطهی مقابل تفکر دینی است زیرا در تفکر دینی، تنها اله، «حقمطلق» و تنها پرستشِ صحیح، «حقپرستی» است، از اینرو؛
«این حق است و این باطل»،
«این درست است و این خطا»،
«این رفتار، انسان را به کمال میرساند و این رفتار، نه»
«این رفتار مانع تحقق کمالات انسانی»
و...
گفتمان مردم در جامعهی دینی است، و این گفتمان، مستلزم نوعی قضاوت و نظارت دربارهی رفتارها در سطح جامعه است.
https://eitaa.com/farbehi
هدایت شده از احمد فربهی
چند نکته دربارهی قضاوتکردن نسبت به دیگران
1) عیبجویی، که به معنای جستن عیوب دیگران، است صفت خوبی نیست؛ انسان عاقل، نیمی از رفتارهای اجتماعیاش، مبتنی بر تغافل؛ یعنی خود را به ندیدن زدن، و نیم دیگرش، بر تحمّل است، از اینرو در فضای جامعه، باید نسبت به عیوب دیگران، نابینا، و نسبت به عیوب خود، تیزبین باشیم.(کورِ تیزبین)
2) بسیاری از کسانی که در سطح جامعه، رفتارهای نابهنجار انجام میدهند، نسبت به بدی آنرفتارها، بیاطلاعاند از اینرو در اسلام، غیر از «نهی از منکر»، آموزهی دیگری به نام «ارشاد جاهل» داریم؛ رفتار دیگران در مقابل چنین شخصی، باید با بسترهای مناسب خودش، همراه باشد، ارشاد جاهل، بر نهی از منکر، تقدُّم دارد و ما در مواجههی با خطای دیگران، ابتدا باید با حفظ اخلاق حسنه، هنجار صحیحی که دین، آنرا برای جامعه لازم شمرده، به مخاطب برسانیم سپس، اگر از روی علم، هنجارهای ضروری جامعه را شکست، او را نهی از منکر کنیم.
3) اگر کسی کار ناپسندی انجام داد، اگرچه خودش نیز متصف به صفتی ناپسند میشود، همچنانکه امیرمؤمنان فرمودند: «بدتر از کار بد، فاعل آن کار بد، و بهتر از کار خوب، فاعل آن کار خوب است»، اما دربارهی یک شخصِ خطاکار، به اندازهی خطایش باید قضاوت کرد.
4) برخی از افراد، صفات اصلیِ خوب، که شخصیت خوب را میسازد دارند، مانند صفت «حقطلبی» و «ایمان به حقیقت»، که سرچشمهی همهی خوبیها دانسته شدهاند؛ این دسته از افراد، اگرچه به اندازهی کار ناپسندی که انجام دادهاند، از حقطلبی و ایمان، فاصله گرفتهاند اما گوهرهی خوبیها را دارند، لذا نسبت به این افراد، در عین اینکه دربارهی کارشان قضاوتی منفی داریم دربارهی خودشان قضاوتی مثبت خواهیم داشت.
5) برخی از افراد، خوبیهای زیادی در رفتارهایشان دیده میشود، اما گوهرهی خوبیها؛ که ایمان به حقیقت و تسلیم در مقابل آن باشد، را ندارند، چنین اشخاصی، اگر چه کارهایشان خوب است و نباید در قضاوت، انصاف را نادیده گرفت، اما گوهر خوبی را ندارند و ما قضاوتمان دربارهی آنها به همین کیفیت است.
6) نیتها را فقط خدا میداند از اینرو نیتخوانیِ هیچکس، معتبر نیست؛ چه افراد غیرمتدینی که کارهای متدینان را بر نفاق و ظاهرسازی حمل میکنند، و چه افراد متدینی که انسانهای بدکردار را متهم به فقدان ایمان کرده و آنها را فاقد گوهر سعادت میدانند؛ هر دو اشتباه است، در عینحال، مؤمنان و منافقان را از لحن گفتارشان و میل رفتارشان، میتوان شناخت(وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ في لَحْنِ الْقَوْل؛ محمد،30) و بهطور طبیعی به همان اندازه میتوان آنها را شناخت و در صورت لزوم، شناساند.
7) همچنانکه باید افرادِ جامعه، با کسی که جامعه را از نظر بهداشتی آلوده میکند، برخورد کنند، همچنین، همگی باید با کسی که سلامت فرهنگی جامعه را به خطر میاندازند، برخورد کنند.
8) اگر منظور از جملهی «دربارهی دیگران قضاوت نکنید» این باشد که؛ «به کسی که هنجارهای دینی جامعه را میشکند، نگویید که تو بر خلاف موازین صحیح دینی رفتار کرده و کار بدی میکنی!»، اگر منظور این است، بدون شک سخن صحیحی نیست زیرا در اینصورت، به هنجارشکنان امنیت، و به جامعه ناامنی دادهایم.
https://eitaa.com/farbehi
هدایت شده از ذریه طیبه
Ba Farhang Ha.mp3
4.78M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🍇 جهاد فرزندآوری 🍇
🔉 قسمت سوم: 🎖 بافرهنگها 🎖
مجموعه بیاناتی از:
🍃 امام خامنهای
🍃 استاد شهید مطهری
🍃 آیت الله مصباح یزدی
🍃 استاد حسینی قمی
🍃 استاد تراشیون
🍃 استاد ابوترابی
🍃 استاد پناهیان
🚩 انقلابیها دنبال فرزند بیشتر
🚩 غربیها هم دنبال فرزند بیشتر
🚩 اما غربزدهها ...
#فرزندآوری
#هویت_مستقل
هدایت شده از راه ماندگار
#زیر_تیغ
کتاب زیر تیغ خاطرات شهید محسن حججی به روایت از خانواده ، همسر ، دوستان و همرزمان شهید به قلم علی اکبر مزدآبادی است . کتاب زیر تیغ با تصاویر شهید محسن حججی گردآوری شده است .
قیمت : ۱۸۰۰۰ تومان
توضیحات بیشتر و خرید آنلاین
ادمین فروش کتاب:
@rah_mandgar
https://eitaa.com/rah_mandgar151214
شماره تماس:09336188497
هدایت شده از کتاب رسان 📚
#یوما یک رمان خواندنی درباره زندگی امالمومنین؛ #حضرت_خدیجه (س) است.
در آستانه #دهم_رمضان، سالروز وفات نخستین بانوی #مسلمان، مطالعه این اثر ارزشمند، تلنگری به همه ماست که مسلمانی خود را با عیار #خدیجه_کبری (س) بسنجیم.
کتاب حاضر که محور #مسابقه_کتابخوانی "مادر امت" است که به همین مناسبت توسط #حوزه_علمیه_خراسان با همکاری #کتاب_رسان آغاز شده است. (جزئیات مسابقه در پوستر طرح، درج گردیده است.)
@ketabresan
هدایت شده از کتاب رسان 📚
شروع داستان با ولادت #حضرت_زهرا (س) رقم میخورد و نویسنده راوی سکنات و وجنات بانو خدیجه در آن لحظات مهم است.
خلق صحنههایی چون عطرآمیز شدن بدن کودکانی که #پیامبر آنان را نوازش کرده و یا دیالوگهایی که نمایانگر گفتگوی رسول اکرم(ص) با خدیجه است، از درخشانترین و ماندگارترین بخشهای رمان از این منظر است.
#مریم_راهی؛ نگارنده این اثر، در ادامه به خوبی توانسته ارزشگذاریهای #اجتماعی اعراب جاهلیت را به تصویر بکشد.
📚
«یوما» که توسط نشر #نیستان چاپ شده، یکی از موفقترین آثار #داستانی دینی در روزگار ماست که چهره رحمانی تازهای از پیامبر رحمت و همسر وی به نمایش گذاشته است.
.........
🔸قیمت (با #۱۵_درصد_تخفیف):
🔹۳۳.۰۰۰ ت👈 ۲۸.۰۵۰ تومان
.........
جهت سفارش کتاب و #مشاوره:
@sefaresh_ketab
اطلاع از لیست #همه_کتاب_ها کتاب رسان، هزینه ارسال، نحوه سفارش دادن و...
@ketabresan_order
.
هدایت شده از کتاب رسان 📚
#بی_کتابی رمانی تاریخی و جذاب است که برای اولین بار در نمایشگاه کتاب #پاریس عرضه شد.
رمان سعی کرده ارزشگذاری به #کتاب توسط #ایرانیان را زیر ذرهبین قرار دهد. اینکه ما ایرانیها چقدر در طول تاریخ، کتاب را مورد توجه قرار دادهایم.
#داستان از این قرار است که #مظفرالدین_شاه کتابداری به نام #لسان_الدوله را به ریاست کتابخانه گلستان منصوب میکند.
در این دوره ۵ هزار جلد از نسخ نفیس کتابخانه به سرقت میرود که این اتفاق با جریان به توپ بسته شدن #مجلس تنیده شده است و گریزی به حوادث آن دوران میزند.
@ketabresan
هدایت شده از ذریه طیبه
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🍃 علامه طهرانی 🍃
⭐️ در نامگذاری، مشابهت اسمی با نزدیکان را چندان ملاحظه نمیکردند؛ مثلاً بالنّسبه به نام مبارک «فاطمه» میفرمودند: هر منزلی یک فاطمه میخواهد و منافاتی ندارد که یکی از نزدیکان طفل به همین نام باشد (به نقل از فرزند ایشان). ⭐️
#نامگذاری
📚 نور مجرد – جلد دوم
هدایت شده از خوش خنده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آبالمالو
این قسمت بورس
😂😂
┏━━━😊😂😅━━━┓
🌺 @khoshkhandh 🌺
┗━━━😅😂😊━━━┛
هدایت شده از ذرّیه طیّبه - ملحقات
Ba Haya.mp3
2.21M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🍃 استاد عابدینی 🍃
🎖نکاتی بسیار خوب از تربیتیافتگی دختران حضرت شعیب علیه السلام در برخورد با حضرت موسی علیه السلام🎖
#الگوی_تربیتی
#داستان_تربیتی
#حیا