جلسه 8 فقه بیع.m4a
7.98M
🔊فایل صوتی درس شروط عوضین بیع شیخ
✍استاد موالی زاده
🔷جلسه هشتم
#مکاسب_شیخ_انصاری
#فقه_مبانی
جلسه 9 فقه بیع.m4a
8.82M
🔊فایل صوتی درس شروط عوضین بیع شیخ
✍استاد موالی زاده
🔷جلسه نهم
#مکاسب_شیخ_انصاری
#فقه_مبانی
جلسه 10 ففه بیع.m4a
8.2M
🔊فایل صوتی درس شروط عوضین بیع شیخ
✍استاد موالی زاده
🔷جلسه دهم
#مکاسب_شیخ_انصاری
#فقه_مبانی
جلسه 11 فقه بیع.m4a
8.97M
🔊فایل صوتی درس شروط عوضین بیع شیخ
✍استاد موالی زاده
🔷جلسه یازدهم
#مکاسب_شیخ_انصاری
#فقه_مبانی
🔷 ماهیت اعتباری فقه : ضد فلسفه یا ... ؟
✍ نوشتاری از استاد موالی زاده
📙 گفتار سوم از مقاله فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف ؟
💠 گفته شد ، سه دیدگاه در خصوص نسبت میان فقه و فلسفه (حکمت) وجود دارد :
ا - دیدگاه تباین
ب - دیدگاه تداخل
ج - دیدگاه امتداد حکمت
♦️ و اما شرح تقریر دوم دیدگاه اول :
🔰تقریر دوم : تباین بر پایه جنس ادراکات انسان
🔹برخی از فقهای معاصر ، تباین و دوگانگی و لزوم جداسازی میان فقه و فلسفه را به سبب تفاوت جنس مسائل هر یک می دانند .
مسائل فلسفی از جنس ادراکات حقیقی ، و جنس مسائل فقهی از ادراکات اعتباری (قراردادی) است ، از این رو ، برای جلوگیری از اشتباه فاحش خلط حقیقت و اعتبار ، باید مرز فقه را از فلسفه و حکمت جدا کرد تا تداخل و درهم آمیختگی رخ ندهد .
🔸در نقد این دیدگاه باید گفت ،
پافشاری بر جداسازی میان اعتباریات و حقایق با وجود درستی آن ، به معنای گسست کامل فقه و فلسفه از همدیگر نمی باشد . سزاوار بود قائلین به این دیدگاه ، مسیر اساتید خود را ناقص رها نمی کردند .
بر اساس گفته شهید مطهری ، شرح و بسط تفکیک ادراکات اعتباری از حقیقی برای اولین بار توسط امام خمینی و علامه طباطبایی به گونه ای منحصر بفرد صورت پذیرفته که در شرق و غرب سابقه نداشته است. با این وجود ، این دو بزرگوار ، فقه را در امتداد فلسفه می دانند و بر این مطلب اصرار دارند .
🔸در لزوم تفکیک میان ادراکات حقیقی از اعتباری باید گفت :
ادراکات اعتباری تابع نیازهای بشر بر اساس دو اصل زیستی «اصل کوشش برای حیات» و «اصل انطباق با محیط » است اما ادراکات حقیقی تابع تکوین و واقعیت جهان هستی می باشد .
ادراکات حقیقی در قیاس با واقعیت خود به عنوان محکی ، قابلیت اتصاف به صدق و کذب دارند اما ادراکات اعتباری ، ثبوتی ندارند تا در قیاس با آن قابلیت صدق و کذب داشته باشند بلکه تنها با غرض خود سنجیده می شوند که در این صورت اعتبار و قرارداد بدون غرض ، لغو خواهد بود .
بنابراین ، تنها محذور در ادراکات اعتباری لغویت است برخلاف ادراکات حقیقی که محذور در آنها استحاله های عقلی مانند دور و تسلسل ، اجتماع ضدین و مثلین و نقیضین ، تقدم الشئ علی نفسه ، معلول بلا علت ، انقلاب در ذات و ... هستند .
در ادراکات حقیقی تنها یقین برهانی (بالمعنی الاخص) ناشی از جریان برهان بر پایه علیت ملاک است اما در ادراکات اعتباری ، قانون علیت جاری نمی شود و از همین جاست که برهان و یقین برهانی نیز منتفی خواهد شد .
در ادراکات اعتباری ، قضاوت با عقل عرفی است اما در ادراکات حقیقی ، عقل فلسفی حکم می کند .
🔹بنابراین ارتباط ادراکات حقیقی با ادراکات اعتباری ، تولیدی نیست اما این به معنای گسست کامل نیست بلکه ادراکات حقیقی و اعتباری - بر اساس تعبیر شهید مطهری - ارتباطی منطقی با هم دارند که در آینده بیان خواهد شد ...
♦️ان شا اله ، ادامه بحث و شرح دیدگاه دوم در بخش آینده خواهد داد ....
#امتداد_حکمت
#تولید_علم
#علوم_انسانی_اسلامی
#فقه_منظومه_ای
#فقه_و_فلسفه_تضاد_یا_تضایف
@mavalizadeh_ir
جلسه ۱۲ مقاله ۷.m4a
8.76M
🔊فایل صوتی کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم(مقاله ۷)
✍استاد موالی زاده
🔴موضوع : تشکیک وجود(۵)
🔷جلسه دوازدهم
#اصول_فلسفه
#علامه_طباطبایی
@mavalizadeh_ir
جلسه ۲۱ مناهج .m4a
10.87M
🔊فایل صوتی درس مناهج الوصول
✍استاد موالی زاده
🔷جلسه بیستم و یکم
🔴موضوع : اقسام وضع(۲)
🔹تفاوت مبنای مرآتیت و مبنای انتقال در وجود ذهنی
🔹التفات آخوند به امکان انتقال از خاص به عام با وجود نفی مرآتیت خاص به عام
🔹امکان پذیر بودن قسم رابع تنها با پذیرش مبنای امام در مرکب اعتباری
🔹شرح تفصیلی مبنای حصّه آقا ضیاء در شرح رابطه طبیعی و افراد
#مناهج_الوصول
#مکتب_اصولی_امام
@mavalizadeh_ir
⭕️ متن جلسه ۲۱ مناهج
⬅️ مناهج الوصول إلى علم الأصول ؛ ج1 ؛ ص60
🔰 و التحقيق:
أن تصور العام قد يكون موجبا لانتقال الذهن إلى مصاديقه بوجه إجمالي، فيتصور العام و يوضع اللفظ بإزاء ما هو مصداقه،
و يكون هذا العنوان الإجمالي المشير آلة للوضع للأفراد، و لا يحتاج في الوضع إلى تصورها بخصوصياتها تفصيلا، بل لا يمكن ذلك، لعدم إمكان الإحاطة بها تفصيلا، لعدم تناهي أفراد الطبيعي،
و بهذا المعنى يكون خصوص الوضع و عموم الموضوع له ممكنا.
نقل و تنقيح:
ربما يقال: إن لعموم الوضع و الموضوع له معنى آخر غير ما هو المشهور،
بتوهم أن للطبيعي حصصا في الخارج متكثرة الوجود، و لها جامعا موجودا في الخارج بالوجود السعي ملاصقا للخصوصيات، واحدا بالوحدة الذاتية،
بدليل انتزاع المفهوم الواحد منها، و تأثير العلتين في معلول واحد،
و للصور الذهنية للأفراد- أيضا- جامعا كذلك، و إلا لم يكن تام الانطباق على الخارج، و لازم ذلك عدم مجيء المعنى المشترك في الذهن إلا في ضمن الخصوصيات،
تمدن نوین اسلامی از آرمان تا واقعیت.pdf
233.9K
📚 تمدن نوین اسلامی : از آرمان تا واقعیت
✍ به قلم استاد موالی زاده
🔹جهان بینی ، زیربنای تمدنها :
شرط اصلی تمدن سازی ، داشتن جهان بینی و اندیشه فلسفی قابل امتداد عملیاتی در عرصه های زندگی است
🔹تمدن توحیدی و تمدن الحادی :
به سبب خوی استکباری و طاغوتی تمدن الحادی ، جهاد ابتدایی برای دفاع از توحید ، ابزار تمدن توحیدی است
🔹مکتب توحید ، تمدن ساز یا تمدن سوز ؟
نپرداختن فلاسفه بزرگ اسلامی به امتداد حکمت سبب توهم ناتوانی دین در ساخت تمدن گردید .
🔹تمدن توحیدی و امتداد حکمت :
تمدن نوین اسلامی ، تمدنی بر پایه جهان بینی توحیدی با توجه به امتداد سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی آن است .
🔹تمدن توحیدی و مرزهای اقلیمی و نژادی:
نفی ناسیونالیسم اسلامی در تمدن توحیدی و لزوم تعامل انسانها با هم بر مبنای فطرت . از این رو ، تجمع اربعین حسینی نوید بخش تمدن اسلامی است.
🔹سودای تمدن اسلامی بدون امتداد بخشیدن به حکمت اسلامی ، دچار آسیب گرته برداری از اندیشه غرب می گردد.
🔹فقه اکبر تا میزبان فقه اصغر نگردد ، (لا اله الا الله) از زندان تصورات و فروض فلسفی آزاد نمی گردد .
#تمدن_نوین_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
#امتداد_حکمت
#سبک_زندگی
@mavalizadeh_ir
جلسه 22 تمهید.m4a
8.93M
🔊فایل صوتی درس تمهید الکفایه
✍استاد موالی زاده
🔷جلسه بیست و دوم
#تمهید_الکفایه
#علامه_مظفر
جلسه 12 فقه بیع.m4a
9M
🔊فایل صوتی درس شروط عوضین بیع شیخ
✍استاد موالی زاده
🔷جلسه دوازدهم
#مکاسب_شیخ_انصاری
#فقه_مبانی
📙جمع مکسّر فقه و فلسفه ...
✍ نوشتاری از استاد موالی زاده
📚گفتار چهار از مقاله فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف ؟
💠 گفته شد ، ۳ دیدگاه در خصوص نسبت میان فقه و فلسفه(حکمت) وجود دارد :
ا - دیدگاه تباین
ب - دیدگاه تداخل
ج - دیدگاه امتداد حکمت
♦️و اما شرح دیدگاه دوم (دیدگاه تداخل)
🔹بهره گیری از قواعد فلسفی در فقه پس از افول تفکر اخباری گری در حوزه علمیه رواج پیدا کرد .
علمای شیعه راه مقابله با اخباری گری و جمود گرایی را در گسترش و تعمیق فقه و اصول فقه و تقویت عنصر اجتهاد در جهان تشیع یافتند . بزرگان شیعه برای نیل به این هدف ، به تقویت بُعد معقول در حوزه فقه ، پرداختند .
از این رو ، به فلسفه صدرایی و سینوی روی آوردند . البته این دغدغه نخست در اصول فقه پدید آمد و پس از آن به حوزه فقه هم کشانده شد .
🔸یکی از عوامل پیشرفت و گسترش علم اصول در دوره پسا اخباری گری ، بهره گیری از مباحث فلسفی است که نخستین بار در زمان وحید بهبهانی و شاگردان ایشان مانند میرزای قمی ، صاحب فصول و صاحب هدایه المسترشدین رخ داد ، شیخ انصاری این مسیر را در به کارگیری قواعد فلسفی در میان مباحث اصول عملیه و استصحاب ادامه داد ، و در دوره آخوند خراسانی و شاگردان ایشان به اوج خود رسید .
🔹فلسفه آنچنان در اصول فقه رسوخ کرد که به تعبیر شهید صدر ، از مصادر و منابع اصلی آن بشمار رفت همانگونه که در دوره خواجه نصیر الدین طوسی ، فلسفه در کلام اشراب شد و ماهیت کلام را از جدل به برهان تغییر داد .
🔹شیخ انصاری ـ به اذعان شهید مطهری ـ برای نخستین بار قضایای حقیقی و خارجی را در فضای اصول و فقه وارد کرد .
از ویژگی معقول ثانی فلسفی در توضیح ماهیت حکم وضعی و همچنین در تبیین تفاوت شرط و جزء در مرکبات شرعی استفاده کرد .
در مکاسب بیع ، بارها از قاعده علیت با نگاه فلسفی محض ، بهره برد . برای گریز از استحاله های فلسفی در مسائل فقهی ، به دنبال راه چاره می گشت . و اینگونه آموخته های فلسفی خود در نزد ملا هادی سبزواری را به نمایش گذاشت .
🔸آخوند خراسانی نیز از پیشگامان رواج فلسفه در فقه و اصول می باشد .
کتاب کفایه ایشان ، از ابتدا تا انتها ، مالامال از مسائل فلسفی است . مسائلی همچون اصالت وجود یا ماهیت ، تشکیک در وجود ، وجود ربطی و مستقل ، تشخص به وجود ، وجود ذهنی ، علت و معلول ، قاعده الواحد ، حرکت جوهری توسطی و قطعی ، زمان ، احکام ماهیت ، مقولات عشر ، معقول ثانی فلسفی ، نسبت کلی و فرد ، دور و تسلسل ، احکام عدم ، عرض ذاتی ، مباحث انسان شناسی در زمینه اراده و اختیار ، در این کتاب به چشم می خورد به گونه ای که ناآشنای به فلسفه از مباحث اصولی این کتاب طَرفی نمی بندد و بهره ای نمی برد .
🔹فضای بهره گیری از فلسفه در فقه و اصول تاکنون نیز ادامه دارد تا جایی که در کتب فقهی آیت اله خوئی ، با اندک جستجویی می توان به راحتی مسائل فلسفی را مورد استناد ایشان را یافت .
⬅️رسوخ فلسفه در فقه ، اگر چه توانست دیوار بلند میان فقه و فلسفه را تا حدودی ویران سازد اما اشتباه فاحش خلط میان ادراکات حقیقی و اعتباری را گسترش داد که در خارج کردن قطار فقه و اصول از مسیر عقلایی خود ، نقش بسزایی داشت .
ادامه دارد ...
#امتداد_حکمت
#تولید_علم
#علوم_انسانی_اسلامی
#فقه_منظومه_ای
@mavalizadeh_ir