💢 ولایت فقیه و بداهت دلیل آن در نگاه حضرت امام(ره)
🔰 حجتالاسلام والمسلمین علی فرحانی مطرح کرد؛
🔹 مساله ولایت فقیه از مسائلی است که اگرچه اصل آن در بین فقهاء قدمت چندین ساله داشته باشد اما نزاع جدی و پرداختن به اقوال در این زمینه اولین بار توسط سوالی که امام مطرح کردند شروع شد.
🔹 حضرت امام(ره) معتقدند که مدل شارع برای ظرف کلان اجتماع، ولایت فقیه است کما اینکه جمیع فقهائی که به مساله فوق التفات داشتهاند اگر قبول داشته باشند که شارع هم به این عرصه توجه داشته و در این باره سخن گفته است تصدیق میکنند که مدل شارع برای این ظرف، ولایت فقیه است.
🔹 حکومت به معنای ظرف کلان اجتماع- اجتماع بما هو اجتماع- است و بدین وسیله تا حدودی معنای عمیق الاسلام هو الحکومة و الاحکام من شئونها، معلوم میگردد. لهذا از نظر حضرت امام اولین دلیل بر ولایت فقیه- قبل از رجوع به ادله خاص لفظی- بداهت است، و مقابله با آن مقابله با بدیهی است.
🔹 سبک مشهوری که در تقریر نظر امام مبنی بر تفکیک حوزههای ولایت فقیه – اعم از افتاء و امور حسبه و رفع الخصومات و زعامت سیاسی و حدود- وجود دارد سبک صحیحی نمیباشد بلکه سبک صحیح همانطور که توضیح اش گذشت موجب دفع اساس شبهه شده و مقصود را کاملا تبیین میکند.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27744
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️ اولین رویداد توانمند سازی طلاب فعال در عرصه تعلیم و تربیت، به همت حوزه علمیه مروی با همکاری موسسه برهان
💢بصورت حضوری و مجازی💢
🔹 رویدادی جهت شناسایی و هدایت استعدادهای معلمی در راستای پیگیری و ترویج تعلیم و تربیت دینی
🔻 مزایا:
🔹 یادگیری مباحث کاربردی
🔹ارائه نسخه اجرایی و عملیاتی آموزش و تربیت در کلاس درس
🔹 جذب دانشآموختگان موفق
🔹 معرفی به سایر مدارس
🔹 صدور گواهی دوره
🔻 مهمترین سرفصل های دوره:
🔹لزوم تناسب در برنامه ریزی تربیتی
🔹اقدام پژوهی و معلم پژوهنده
🔹لزوم و ظرفیت حضور روحانیت در آموزش و پرورش
🔹اصول برگزاری اردو هدفمند
🔹استراتژی های صحیح برخورد با نوجوان در سنین بلوغ
🔹نگاه تمدنی به تعلیم و تربیت.
👥 اساتید دوره:
🔸 آیت الله محمدباقر تحریری
🔸 دکتر عبدالامیر گیلک
🔸 حجت الاسلام حمید نیکزاد
🔸 حجت الاسلام زارعی
🔸 دکتر سید کمیل حسینی
🔸 دکتر محمد آزین
💠 جهت ثبت نام به سایت حوزه علمیه مروی یا لینک زیر مراجعه بفرمایید:
🌐 http://h-marvi.ir/a/
آخرین مهلت ثبت نام :
🗓 4 شهریور ماه 1401
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#رویداد
#توانمند_سازی
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ علوم انسانی در ایران بیش از آن که درآمدزا باشد، هزینهبر است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه در کارگاه آموزش نظریه پردازی در علوم انسانی حکمی:
🔹 کشورهای غربی توانسته اند ساختارهای اجتماعی علوم انسانی را به خوبی در جامعه پیاده شده است. نظام مالیاتی سنگین غرب که توانسته در بعضی کشورها فرار مالیاتی را به صفر برساند و ثبات اقتصادی را به ارمغان بیاورد از جمله این ساختارها است. نظام مالیاتی ما در ایران حتی لیبرالی هم نیست و هیچ سامانه هوشمندی نیز ندارد و هنوز پروندههای مالیاتی کاغذی است.
🔹 ما همواره از میراث فیلسوفان غرب استفاده کردهایم و هیچ گاه به دنبال حذفشان نبودهایم؛ بلکه میخواهیم آن را تعالی بخشیم. در اجتهاد قسم اول ما به کمک عقل و وحی میتوانیم انسان مطلوب بسازیم. البته عقل شامل عقل استدلالگر و تجربه میشود. انسان مطلوب در ساحتهای مختلف اقتصاد، سیاست، امنیت و... با استفاده از آموزههای دینی زندگی را پیش میبرد.
🔹 در اجتهاد قسم دوم به کمک شناخت انسان مطلوب، پرسشهایی استخراج و به انسان محقق ارائه میکنیم تا استفاده و برداشت خود را داشته باشد. این پرسشهای جدید، تولید تئوریهای تغییر جدیدی را نیز به دنبال خواهد داشت. به عباراتی با طرح سوال، هم علتیابی و هم معنایابی صورت میگیرد. هرچه این سوالات دقیقتر باشند، نتایج عمیقتری نیز در بر خواهند داشت.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29469
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
❇️حکمرانی مشارکتی و مردمی (رویکردها و مدل ها، نهادها، کارکردها و ابزارها)
فراخوان پذیرش مقاله
🔻موضوعات دارای اولویت؛
🔹 سازوکارها و ابزارهای نوین در حکمرانی مشارکتی و مردمی
🔹 رویکرد شواهد محور و داده گرا و مشارکتی در ارزیابی قوانین و خطمشیهای عمومی و ارتقای نظام حکمرانی
🔹 توسعه رویکردهای مشارکتی و مردم پایه در تحقق حکمرانی باز و نظام قانونگذاری
🔹 دیجیتالی شدن، دولت پلتفرمی و نقش آن در حکمرانی مشارکتی و مردمی
🔹کاربرد نوآوریهای باز و اجتماعی و مشارکتی درحل مسائل نظام حکمرانی
🔹رویکردها و ابزارهای حکمرانی مشارکتی و مردمی در ارتقای سازوکارهای مجلس شورای اسلامی
🔹بررسی علمی تجارب موفق ملی و بین المللی در حوزه موضوعی حکمرانی مشارکتی و مردمی (مردمی سازی، نوآوری باز، نوآوری اجتماعی، شفافیت، تعارض منافع، گزارشگری و مقابله بافساد و ...)
🔹آینده پژوهی و آینده نگاری حکمرانی مشارکتی و مردمی در ایران و جهان
📆چکیده مقالات را تا تاریخ 31 شهریور و اصل مقالات خود را حداکثر تا 30 آبان 1401 به آدرس الکترونیکی mrc@majles.ir ارسال نمایید.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فراخوان_پذیرش_مقاله
#حکمرانی_مردمی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارش خبرنگار بخش دانشگاه پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی از انتصاب رئیس جدید آزمایشگاه خط مشی و حکمرانی دانشگاه تهران و جزئیات و اهداف تأسیس این آزمایشگاه
📝 دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در حکم انتصاب دکتر علی اصغر پورعزت به عنوان سرپرست «آزمایشگاه خط مشی و حکمرانی» دانشگاه تهران، پنج مأموریت را برعهده این استاد دانشگاه تهران قرار داد.
🔹 دکتر علیاصغر پورعزت: آزمایشگاه خط مشی و حکمرانی دانشگاه تهران با این نگاه راهاندازی میشود که به ویژه، تضمین خیرعمومی با ایجاد امنیت در مردم برای حساب پس کشی عالمانه از فراگرد حکمرانی و خطمشیگذاری عمومی افزایش پیدا میکند و امکانپذیر میشود.
🔹 در این آزمایشگاه تلاش میشود تا تصویرپردازی از آینده مطلوب برای ایران با استفاده از تیمهای تخصصی موقت و دائمی و همه ظرفیتهای علمی کشور در داخل و خارج از کشور صورت گیرد و در این راه از توانمندیهای فوقمتخصصان گوناگون در حوزههای حکمرانی، خطمشیپژوهی، مدیریت دولتی، علوم اجتماعی، روانشناسی، علوم رفتاری، علوم شناختی، علوم مهندسی در قلمرو خطمشیهای آب، انرژی، محیط زیست، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نظایر آن، در گروههای علمی و دانشی گوناگون استفاده شود.
💢 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28049
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#انتصاب
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی
🔻 محورهای همایش:
🔹 فقه حکومتی
🔹 اندیشه سیاسی
🔹 حقوق عمومی
✅ کتاب ها، پایان نامه ها و مقالات علمی-پژوهشی تالیفی سال ۱۴۰۰
📆 مهلت ارسال آثار: پایان آبان ۱۴۰۱
🔸 ارسال آثار به آدرس پستی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌 قم-میدان رسالت-ابتدای بلوار بسیج-نبش کوچه۲-ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری
صندوق پستی: ۳۳۱۷
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حکمرانی
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ «جهاد تبیین»؛ مقدمهای برای اصلاح، تحول و مطالبه
🔻 حجتالاسلاموالمسلمین علی ذوعلم، رئیس اندیشگاه بیانیه «گام دوم انقلاب اسلامی» بررسی کرد؛
📝 تبیین بهمعنای روشنگری و بیان حقیقت و واقعیت است. در حقیقت آنچه در تبیین مدنظر است، زدودن غبار بدفهمی، تحریف و کجفهمی از مفاهیم و معارف انقلاب اسلامی و همچنین فهمیدن تحلیلهای نادرست، غلط و مغرضانه از رویدادها و پیشگیری از تحریف و دریافت نادرست است؛ بنابراین، تبیین در جهت روشنگری است، بدون جهتگیری خاصی که بخواهیم مطلبی را توجیه کنیم یا امر نادرستی را درست جلوه دهیم.
📝 انقلاب اسلامی هم نتیجه تبیین گسترده و عمیق بود که در جامعه شکل گرفت. حضرت امام رحمةاللهعلیه حقایق کشور و اسلام را تبیین کرد و واقعیاتی را که در رژیم پهلوی اتفاق میافتاد و آنها مخفی میکردند، مورد روشنگری قرار داد؛ بنابراین، تبیین مبنای تفکر انقلاب اسلامی و امتداد آن است؛ یعنی اگر بخواهیم جامعه در مسیر پیشرفت و تعالی حرکت کند، این حرکت بدون حضور مردم ممکن نیست.
📝 رهبر معظم انقلاب شخصاً بزرگترین «جهاد تبیین» را انجام دادند. صدور بیانیه «گام دوم» در چهلمین سالگرد انقلاب در سال ۹۷ جهاد بزرگ تبیین بود که ایشان انجام دادند. در «جهاد تبیین» نوعی تکلیفگرایی الهی بسیار عمیقی وجود دارد، همانگونه که حضرت امام رحمهاللهعلیه بر روی تکلیف الهی بسیار تأکید داشتند.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27748
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
نظام مسائل بنیادین فضای مجازی.pdf
1.03M
✅ گزارش «نظام مسائل بنیادین فضای مجازی» منتشر شد
📝 در بخشی از گزارش آمده: فضای مجازی تمامی شئون زندگی انسان معاصر را تحت تأثیر قرار داده و متحول کرده است. حیات انسان معاصر با اینترنت، بازیهای کامپیوتری و شبکههای اجتماعی گره خورده است و به یک معنا میتوان گفت که تفکر، ادراک، عمل و روابط انسانی تحت تأثیر عمیق فضای مجازی و فناوریهای نوظهور آن قرار گرفته است. روند روبهرشد فضای مجازی نیز حاکی از گسترش نفوذ آن در آینده دارد. از این رو جای تعجبی ندارد که مسائل بنیادین و فلسفی فراوانی حول فضای مجازی و نسبت آن با انسان و جهان شکل گرفته است.
🔸این گزارش که در گروه مطالعات بنیادین پژوهشگاه فضای مجازی تهیه شده است میتواند راهنمایی برای کسانی باشد که میخواهند تصویر کلی از مهمترین سؤالات بنیادین حول فضای مجازی به دست آورند و قدمهای نخست برای پژوهش حول این مسائل را بردارند.
💢 مواجهه آگاهانه و فعالانه با این مسائل و اتخاذ سیاستها و خطمشیهای مؤثرتر و جامعتر در برابر آنها می تواند موجب کاهش آسیبها و چالشهای این فضا و استفاده حداکثری از فرصتهای آن باشد.
🔺 علاقه مندان میتوانند pdf گزارش را از ابتدای خبر دریافت کنند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فضای_مجازی
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ با استفتاء نمیشود، فقیه باید مسائل دنیا را بداند
🔻 حضرت آیتالله خامنهای، رهبر معظم انقلاب:
🔹 در مسائل اقتصادی این همه مسائل مهم وجود دارد که اینها را نمیشود استفتاء کنیم، فقیه بنشیند آنجا، یک قلم جواب اینها را بنویسد.
🔹 لازم است مسائل دنیا را بداند، آن فقیهی که میخواهد جواب بدهد به اینها. نظرات مکاتب دیگر را بداند، اشکالاتی که بر هر کدام از اینها ممکن است وارد بشود یا وارد شده را بداند. تبعات و توالی فاسد یا غیر فاسد هریک از اینها را بداند یا بتواند حدس بزند؛ ذهنی نباشد که بخواهد از روی ذهنیات خودش یک دنیایی را بسازد و از واقعیت هیچ خبر نداشته باشد.
🔹 این جور نیست که بشود همین طور یک قلم برداشت و جواب این استفتاء را نوشت؛ مطالعات زیادی لازم است، آگاهیهای زیادی لازم است.
🔹 حوزههای علمیه باید طلاب متفقه، سیاس حکیم مطلع از مسائل جهانی بار بیاورند. این وظیفه حوزههای علمیه است. تکلیف کسانی که اهل استنباط و اجتهادند زیاد است. بایستی برگردیم و فقه را استنباط کنیم. برای سازندگی جامعه و برای پاسخگویی به نیازهای یک نظام، یک نظام حکومتی.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=26398
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ برگزاری اولین دوره مجازی
"اشتغال آفرینی اسلامی" به همراه آموزش طراحی بوم کسبوکار اقتصادمقاومتی
🔸آیا عملکرد اقتصادی ما در جامعه موثر است؟
🔸آیا کار، شغل و عملیات اقتصادی ما هم می تواند برای جامعه اسلامی مفید، موثر و راهگشا باشد؟
🔸جایگاه اشتغال ما در تمدن اسلامی کجاست؟
🔸آیا اشتغال ما میتواند پیشران اقتصادمقاومتی در ایران ما قرار گیرد؟
☘️با ارائه:
🔹دکتر حمیدرضا مقصودی: عضو هیات علمی دانشگاه، رئیس اندیشکده قصد و اقتصاددان
🔹حسین زمانی میقان: مالک نمادهای ژینورا و میقان، تولید کننده نمونه کشوری
🔰برای ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس 09337278718 در پیام رسان ایتا مرتبط شوید.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دوره
#اشتغال_آفرینی
#مجازی
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 دانشجو باید به یک کنشگر تمدنی تبدیل شود
🔰 دکتر عبدالحسین کلانتری در آیین پایانی نخستین دوره آموزشی فرهنگی دانشجویان بین الملل:
📚 به تدریج با سیطره تمدن جدید و با گسترش سرمایه داری در جهان، دیگری به یک معنا وجود نداشت یا حداقل تلقی غرب این بود که دیگری وجود ندارد و به صورت مرموزانه ای سطح تحلیل تمدنی از فضای علوم انسانی رخت بر کشید و از قضا ما، افرادی که با طبقه بندی جهانی غرب جز جهان سوم محسوب می شویم، آشنایی با غیر خود نداشتیم.
📚 دانشجو باید به یک کنشگر تمدنی تبدیل شود. کنشگری که در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی گام برمیدارد. دانشجویی که نقش خود را فراتر از بسیاری از اختلاف های جزئی (اختلاف هایی که جریان استعمار و استثمار و فرعونیه مدرن بر آن سوار میشود تا آنها را زیاد کند) ادراک می کند، دست به اقدام و عمل می زند.
📚 دانشجو و استاد ما باید ادراک تمدنی از خود داشته باشد و با توجه به این ادراک تمدنی دست به کنش بزنند و کنشگری کنند. در این افق است که میشود به این آیندهای که برای شما تصویر کردم امیدوار بود. به یقین آینده متعلق به ما است چون خداوند وعده داده که آینده از آن مستضعفان عالم است.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29477
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com