eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
468 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
9.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰استاندارد فرهنگ محتوایی در رسانه‌های ایرانی؛ کدام استاندارد مناسب پیامرسان‌ داخلیست؟ 👤 دکتر هیئت علمی و معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام پاسخ می‌دهد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔺جذب هیات علمی وابسته در دانشگاه آزاد اسلامی 🔸دانشگاه آزاد اسلامی از اعضای هیات علمی تمام وقت شاغل و بازنشسته دانشگاه‌های دولتی، قضات، دارندگان مدرک دکتری تخصصی و خبرگان، نخبگان و پژوهشگران برتر (فاقد مدرکت دکتری) عضوت هیات علمی وابسته می پذیرد. 🔸اعضای هیات علمی وابسته می‌توانند براساس نظر گروه آموزشی مربوطه، تدریس حداکثر ۸ واحد درسی در هر نیمسال تحصیلی و راهنمائی ۴ پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد یا یک رساله دکترای تخصصی را در یک سال تحصیلی بر عهده گیرند. 🔸متقاضیان می توانند از روز پنجشنبه 15 تیر ماه با مراجعه به سامانه جامع دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی https://sajed.iau.ir نسبت به ثبت‌نام و تکمیل مدارک اقدام کنند. بیشتر بخوانید👇👇👇 iau.ir/fa/news/3450 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ مکاسب ظاهرش فقه فردی، ولی تار و پودش فقه اجتماعی است 🔻 استاد شیخ محمد سند از علما و مدرسان مطرح حوزه علمیه نجف: 🔹 بحثی به نام اصول قانون داریم. اصول قانون با تعریف مختصر در مقابل فقه المقاصد و روح شریعت است یعنی سه مکتب برای فقه نظامات به معنای اعم داریم. این اصول قانون یک فقه منظومه دارد، یک فقه نظام دارد، یک فقه جمعی دارد. چطور می‌گوییم دین برای همه بسترها و دوران‌ها پوشش دارد، باید روشن کنیم ضابطه این مسئله چیست. 🔹 فقه مقاصد خوب است ولی یکی از اشکالاتش این است که ضابطه‌مند نیست. روح شریعت هم خوب است ولی آن هم ضابطه‌مند نیست اما اصول قانونی ضابطه‌مند است. به طور مثال فرض کنید بین قانون اساسی با قانون پارلمانی، بین قانون پارلمانی با قانون وزارتخانه‌ها چه نسبت و ارتباطی برقرار است؟ دیباچه قانون اساسی با قانون اساسی چه ارتباطی دارد؟ قانون پارلمانی با قانون وزارتخانه چه ارتباطی دارد؟ این ارتباطات را باید کشف کرد. این بحث اصول قانون در اصول و فقه است. 🔹 این اصول قانون از ده قرن علمای شیعه تغذیه می‌شود و از مبادی احکام سرچشمه می‌گیرد. اصول تشریع، اصول قوانین، مبادی قانون، اصول فقه نام‌های دیگر این مسئله است و نزدیک یازده اسم می‌توان برای آن نام برد. از کارکرد ده قرن می‌توانیم گنج‌هایی با تبویت دیگری به دست بیاوریم. می‌توانیم سیستم ثبوتی قوانین را به دست بیاوریم. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34295 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ ما در علوم انسانی چیزی به جز نقد نداریم و باید علوم انسانی را با نقد جلو ببریم 🔻 دکتر رضا غلامی در نخستین نشست تخصصی مطالعات نقدپژوهی در قلمرو علوم انسانی: 🔹 در چنین رویکردی، نظریه باید حداقل پنج خصیصه داشته باشد؛ ۱- در ساحت خاص بودن ۲- نو و ابداعی بودن ۳- در حد حدس و گمان بودن و در نتیجه، قابل رد و ابطال بودن ۴- برخورداری از معنای بین اذهانی ۵-قابل فهم بودن. 🔹 نظریه پوپر در علوم انسانی راهگشاست. من این نظریه را سال‌ها پیش طرح کردم گرچه بسیار نقد شدم. پوپر دغدغه اش علوم طبعیت است نه انسانی و بنابراین بیشتر درباره ابطال پذیری حرف زده تا نقد پذیری. بخشی از علوم انسانی نیز ساینس است و به میزانی که علوم انسانی کار علوم طبیعی را می‌کند بحث ابطال پذیری در آن وجود دارد. 🔹 فلسفه علوم انسانی آمیخته به نقد است. مگی درباره پوپر می‌گوید او در نوشته‌هایش تاکید می‌کند نقد موتور محرکه علم است اما خودش مواجهه گشوده با نقد ندارد. پوپر می‌گوید تمایز علم با شبه علم در همین نقطه است. 🔹 در علم یا کار می‌کند یا حذف می‌شود اما در شبه علم این چنین است. در علوم انسانی به قول آقای ملکیان نظریه‌ها پررو هستند و می‌مانند چه نقد بشوند و چه ابطال. اما در علم این طور نیست. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34304 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 شماره 304 از ماهنامه علمی در زمینه علوم انسانی معرفت (ویژه جامعه‌شناسی) منتشر شد 1️⃣ ایمان و ارزش اخلاقی (1) آیت‌الله علامه محمدتقی مصباح یزدی‌ره (ص5) 2️⃣ اخلاق اجتماعی در سبک زندگی مؤمنانه در صحیفه سجادیه / سید حسین شرف‌الدین (ص9) 3️⃣ مفهوم «فرهنگ» براساس قرآن و جایگاه آن در نظام اجتماعی / كاظم خواجوی، علی غضنفری، محمدرضا صلح‌جو (ص21) 4️⃣ تحلیلی از رابطه ارزش‌های اخلاقی و تحکیم خانواده از منظر قرآن و سنت / حسین عبدالمحمدی، لیلا همایون‌فرد (ص33) 5️⃣ تحلیل مفهومی از شبکه صعودی عفاف (مطالعه تطبیقی آیات و روایات عفاف و مفاهیم مرتبط) / ابوالفضل هاشمی سجزه‌ئی، زهره‌سادات رنجبر (ص45) 6️⃣ آسیب‌شناسی نقش سلبریتی‌های غیرمتعهد بر رفتار اخلاقی خانواده؛ راه‌کارهای مقابله با آن / سید عبدالمطلب موسوی، حسینعلی رحمتی (ص55) 7️⃣ ملاک‌های علم نافع از منظر اسلام و غرب با تأکید بر اندیشه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب / سید احمد رهنمائی، احسان شهابی‌نژاد (ص67) 8️⃣ «سلام» واژه‌ای اصیل / محمد خسروی شكیب، سیده‌ پروین جوادی (ص79) 9️⃣ بررسی علل و عوامل شکل‌گیری و بسط سکولاریسم / سید حامد عنوانی، میترا (زهرا) پورسینا، مهدی مشکی (ص87) 🌐 سایت نشریه معرفت 🌐 marifat.nashriyat.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ معرفی کتاب سیاستگذاری سینما و تئاتر در دوران پهلوی 🔹 مطالعه تاریخ سینمای ایران پیش از انقلاب، به‌ویژه نحوه‌ی حضور رژیم پهلوی در تئاتر و سینما اهمیتی راهبردی در فرایندهای سیاستگذاری سینمایی و فرهنگی دوران پس از انقلاب دارد. 🔹 در حقیقت، این مطالعه از نظر بررسی راهبردها و توفیق یا عدم توفیق سیاست‌ها در تعامل با اینگونه هنرها، و همچنین از نظر واکاوی جریان‌های هنری در ایران قابل پیگیری است. سیاستگذاری فرهنگی در دوران پهلوی مبتنی بر سه عنصر یا دال محوری است. غرب‌گرایی، ایرانی‌گرایی و شاه‌محوری. 🔹 این عناصر همگی زمینه‌هایی فرهنگی از دوران مشروطه دارند. تلاش پهلوی برای دین‌زدایی و زنده‌کردن دوباره شاهنشاهی و همچنین تمایل به مدرن‌سازی شدید و افراطی ایران متاثر از زمینه‌سازی روشنفکران غربگرای ایرانی در دوران مشروطه و پس از آن و همچنین تاثیرگذاری و نفوذ کشورهای بیگانه در دربار پهلوی است. 🔸ناشر: دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام 📚 تالیف: دکتر مجید بهستانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام و دکتر میثم قمشیان؛ استادیار دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام. 📝 دانلود کتاب _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از نشست «جنبه های فردی و اجتماعی حجاب در جامعه» 🔹 دکتر فیاض: اگر تقوا باشد کار جامعه به چنین شرایطی نمی‌کشد. تقوای بدون قسط یک تخیل سوسیالیستی است. در کشوری که بحث علمی نمی‌گذارند انجام شود خیلی ذهن نوجوانان را روشن نمی‌توان کرد. 🔹 تمام بحران کشور بر دو محور نظام معرفتی- دانشی و نظام جنسی می چرخد. اگر این دو محور با هم آمیخته می‌شد ما دچار چالش‌هایی از این دست نمی‌شدیم. همه میگویند جنگ شناختی اما همه مشغول عملگی شناختی هستند. در نظام آموزشی معرفتی و نظام جنسی، خودآگاهی جنسی آشکار شده، کسی نمی‌تواند از نخبه دانشگاه شریف توقع رشد علمی داشته باشد ولی در زمینه جنسی آگاهی و رشد او را نپذیرد. 🔸 حجت الاسلام محبی: کم کار ترین مراکز حاکمیتی مراکز افکارسنجی هستند آن هم دقیقاً زمانی که باید بدانیم مردم چگونه فکر می‌کنند. تنها زمان انتخابات است که این مراکز به صورت مستمر فعالیت ویژه دارند. برخی از مراکز افکارسنجی در این مدتی که جامعه دچار چالش شده است هیچ سفارشی برای رصد ذهن جامعه ایرانی نداشتند. 🔸 نظام حقوقی ما نظام ولایت فقیه است و فقیه کسی است که جامعه را می‌شناسد رابطه نظام تصمیمی گیری با علم در حال قطع شدن است. نه علمی که استاد در اروپا و آمریکا خوانده نه آن کسی که فقط حوزه درس خوانده بلکه دانشی که در جامعه بتوان نتایج آنها را نشان داد. امروز ما امام موسی صدری نیاز داریم تا بتواند با جامعه حرف بزند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34310 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💠 دوره تربیت اسلامی کودک و نوجوان 🖊شرایط پذیرش: 1️⃣ سابقه فعالیت تربیتی 2️⃣ فراغت لازم برای شرکت در دوره 3️⃣ اتمام پایه هشت 4️⃣ شرط سنی: حداکثر ۲۸ سال 5️⃣ قبولی در آزمون مصاحبه 6️⃣ سکونت در قم ✴️✴️ویژه برادران✴️✴️ ✅مزایای طرح: 🔸گواهی معتبر از دفتر تبلیغات اسلامی 🔹تشکیل پرونده تبلیغ تخصصی کودک و نوجوان 🔸دعوت به همکاری در پروژه‌های تربیتی 🔹اولویت شرکت در سایر دوره‌های تربیتی 🔸 تقدیر از برگزیدگان دوره 🔻شیوه برگزاری: 1️⃣دو نیم‌سال آموزشی به همراه کارورزی 2️⃣دو روز در هفته در نوبت عصر 3️⃣ آغاز دوره از ابتدای مهرماه 🌐ثبت نام در سایت: https://el.balagh.ir/form/tarbiyat _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ مشارکت سمت و ۱۴ دانشگاه بزرگ ایران با هدف تأسیس انتشارات بین‌المللی 🔻در سی‌ونهمین اجلاس رؤسای ۱۴ دانشگاه بزرگ کشور که در دانشگاه علم و صنعت ایران و با حضور وزیر علوم، وزیر صمت و رئیس سازمان خصوصی‌سازی برگزار شد ، مطرح گردید؛ ▪️ دکتر سیدمحمد مقیمی، مدیر گروه تخصصی مدیریت «سمت» و رئیس دانشگاه تهران گفت: برای بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها ایده‌های زیادی داریم که یکی از آنها تأسیس یک انتشارات بین‌المللی معتبر با شراکت دانشگاه‌های بزرگ کشور و سازمان سمت است تا با ایجاد ظرفیت نشر کتاب‌ها، مجلات، مقالات و مستندات علمی به چند زبان زنده دنیا، توان رقابت با ناشرین معتبر بین‌المللی را داشته باشد. امیدواریم با ائتلاف دانشگاه‌های بزرگ کشور بتوانیم نسبت به راه‌اندازی این انتشارات بین‌المللی اقدام کنیم و با استفاده از این قدرت تجمیع شده، تأثیرگذاری بیشتری در عرصه جهانی داشته باشیم. ▪️گفتنی است «سمت» از دهه هشتاد فعالیت بین‌المللی خود را آغاز کرده است و تاکنون با بسیاری از کشورهای منطقه و آسیایی، از جمله چین، روسیه، عراق، افغانستان و... فعالیت‌های علمی - پژوهشی داشته است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
32.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 عطا بهرامی کارشناس اقتصادی پاسخ می دهد: ♦️ چرا دولت زیر بار واگذاری زمین و ساخت مسکن تدریجی با وجود کاهش 83 درصدی هزینه‌ها نمیرود؟؟؟ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰 دوره جامع جمعیت آموزش علمی-ایده پردازی-نقش آفرینی تخصصی ✅ دوره به صورت حضوری(ظرفیت محدود) و مجازی می‌باشد ⏳ مهلت ثبت نام : 10 مرداد لغایت ۱۸ مرداد ⏰ زمان شروع دوره : ۲۱ مرداد ⚠️ جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت http://noyan.school/ مراجعه فرمایید. 📱 شماره تماس جهت ارتباط : 09380960358 🌐 آیدی جهت پرسش و پاسخ: @Markaz_tayebeh _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ تأثیر مدرنیته بر متون درسی و علوم حوزوی 🔻 دکتر عبدالمجید مبلغی، دکتری علوم سیاسی از دانشگاه تهران: 🔹 ما به تدریج شاهد بروکراتیزه و تکنوکراتیزه شدن آموزش دروس حوزوی هستیم. یعنی هم فن‌سالاری‌های ناظر بر چندوچون مناسبات آموزشی در مدیریت دروس حوزوی جایگاه پیدا می‌کند و هم دیوان‌سالاری مدیریت آموزشی. به زبان دیگر از یک سو ما شاهد هستیم که از تکنولوژی آموزش معاصر و وجوه مختلف مدیریت معطوف به دانش و مناسبات ناشی از چنین رویکردی، بهره‌گیری‌های بیشتری می‌شود و هم متعاقب و در پی این کار روندها و رویه‌های آموزشی جدیدی برقرار می‌شود. 🔹 ‌ای‌بسا بتوان گفت که تنها حوزه علمیه شیعیان در نجف و قم بود که همچنان از نظام مدرسی تغذیه ‎کرد، بهره ‌گرفت و سبک زندگی ویژه قابل توجهی را در ابعاد گسترده کلمه تا به امروز حفظ و ضبط نمود. متولیان در تکنوکراتیک و بوروکراتیک کردن حوزه اشکالی مهم را در کار خود وارد کردند. 🔹 ما از قدیم در حوزه‌های علمیه سابقۀ امر پژوهشی و مطالعاتی را داشته‌ایم، اما با ورود به عصر جدید، پرسش‌های تازه‌ای پیش روی حوزویان و عرصه معارف دینی نهاده شد؛ پرسش‌هایی که از دنیای تازه‌ای می‌آمد و چالش‌های کاملاً نفس‌گیر و جدیدی را مطرح می‌ساخت؛ از مباحث لیبرالیستی گرفته تا رویکردهای چپ و سوسیالیستی، سبدی از پرسش‌ها را پیش روی حوزه‌ها قرار دادند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34285 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com