eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
468 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ فقیه شیعی راز موفقیت محاکم شرع/ سکولار کردن قضاوت در ایران نتیجه ای جز به هم ریختگی زندگی مردم ندارد 🔻 دکتر موسی حقانی رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر در آیین رونمایی از کتاب «محاکم شرع» مطرح کرد؛ 📚 شیخ انصاری به شاگردانش توصیه می‌کرد چه به قصد قربت و چه غیر قصد قربت قضاوت نکنید، به خاطر این است که این وظیفه را خطیر می‌داند ولی خودشان قضاوت می‌کردند. قضاوت اهلیت می‌خواهد 📚 محاکم شرع در آن زمان شغل نبود و از سر وظیفه این کار انجام می‌شد. طبیعتا کسی که این کار را می‌کرد عواید مادی هم داشت ولی به چشم شغل به این مسئله نگاه نمی‌شد. 📚 قضاوت از شئون و وظایف علما و مجتهدین است. در ایران از دوران صفویه بر اساس فقه شیعی بحث قضاوت در اختیار محاکم شرع بود. 📚 محققین اقرار دارند در تعیین حاکم شرع، فقه شیعی بسیار سختگیر است و علما هم در این زمینه بسیار سختگیری دارند و به سختی کسی می‌تواند شرایط داشته باشد و این منصب را تصدی کند. 📚 در دوره قاجار با اینکه محکمه عرف هم داشتیم اما ناصر الدین شاه محاکم عرف را فراش‌باشی محاکم شرع قلمداد می‌کرد و این عبارت هم از خود ناصرالدین شاه است. شاه در دعاوی مهم و جدی دعوا را به علما که صاحب محکمه بودند ارجاع می‌داد. 📚در دوره مشروطه گام‌های جدی برای سکولار کردن قوانین و سیاست و حکومت در کشور برداشته می‌شود و شاید گام اول در اقتباس از قانون اساسی فرانسه بود که در تدوین قانون اساسی صورت گرفت و باعث شد مشکلاتی ایجاد شود 🌐 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34242 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ برگزاری همایش شیخ فضل الله 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق، مدیر حوزه علمیه تهران: مرحوم شیخ فضل‌الله از سردمداران حوزه علمیه تهران بودند و با راهبری شورای سیاستگذاری حوزه علمیه تهران و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی این امر مهم در دستور کار قرار گرفته است و همایش در سه روز در قم، تهران و شهرستان نور و با پیام آیت‌الله سبحانی برگزار خواهد شد. 🔸 دکتر موسی حقانی رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر: تاکنون ۷۰ مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است. ۲۵ مقاله انتخاب شده است و ۱۸ مقاله در همایش تهران توسط صاحبان آنها در همایش این شهید که ۱۱۸ سال قبل به شهادت رسیده‌اند، قرائت خواهد شد. مراسم روز تهران در مجموعه شهدای هفتم تیر در سرچشمه برگزار می‌شود. 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق ابوالحسنی دبیر علمی همایش: همایش شیخ شهید در سه گانه‌های وجوه سیاسی، علمی و اجتماعی برگزار می‌شود. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34246 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📣 اطلاعیه ثبت نام رشته فقه الحکومه (سطح 4) 🔹پذیرش سطح چهار رشته فقه الحکومه در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🔰به اطلاع علاقمندان به مباحث و رشته فقه سیاسی می رساند: موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برای سطح ۴ فقه الحکومه (با ارائه مدرک رسمی سطح چهار از مرکز مدیریت حوزه های علمیه) تعداد محدودی از فضلا را برای سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ پذیرش می نماید. 📎 لینک ثبت نام سطح 4 رشته فقه الحکومه:👇 https://b2n.ir/h91370 🗓 مهلت ثبت‌نام: 1402/5/31 🔗 کسب اطلاعات بیشتر: 🆔 @feqhe_nezam_saz _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 یک فاجعه در نرخ رشد جمعیت رخ داده که تبعات آن را بزودی در امنیت ملی و اقتصاد خواهیم دید 👤 دکتر حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا: نرخ رشد جمعیت در کشور به طرز فاجعه باری به عدد ۰.۷ رسیده است. جمعیت بزرگی از خانواده‌ها تک نفره شده‌اند و نگران داشتن شغل مناسب هستند _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ چند پرسش درباره متن جدید لایحه عفاف 🔻 حسین شریعتمداری طی یادداشتی نوشت: 🔹 در دو ماده ۶۳۸ و ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی و قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباس‌هایی که عفت عمومی را جریحه‌دار می‌کند، تکلیف قانونی مراجع ذی‌ربط به وضوح و با صراحت مطرح شده است، تهیه و تدوین لایحه جدید چه ضرورتی داشت؟! 🔹 متن طولانی و ۷۰ ماده‌ای لایحه می‌تواند، نوعی سردرگمی درپی داشته باشد. از طولانی‌نویسی «متن مطول» در تدوین قراردادها و متون رسمی به عنوان یک لغزشگاه خطرناک یاد می‌کنند. چرا که وقتی متن یک قرارداد و یا یک لایحه طولانی و پُر کلمه باشد، می‌تواند مراجعه‌کننده را با خطا در برداشت -و حتی سوءاستفاده از متن- مواجه کند. 🔹 از حضرت امیر علیه‌السلام است که «‌إِذَا ازْدَحَمَ آلْجَوَابُ خَفِیَ الصَّوَابُ…. هنگامی که جواب‌ها انبوه و فراوان باشد، حق مخفی می‌شود». به عنوان مثال می‌توان به متن برجام ‌اشاره کرد که ۵۴۴۲ کلمه بود و جناب آقای ظریف که اصلی‌ترین عضو مذاکره‌کننده و ریاست مذاکرات را بر عهده داشت متوجه کلمه SUSPENSION (تعلیق‌) در متن برجام نشده است و ابراز می‌دارد «‌من در مجلس گفتم که کلمه SUSPENSION در برجام نیست و این ‌اشتباه از من بود»! حالا به متن لایحه عفاف و حجاب مراجعه کنید. 🔹 موضوع این لایحه در مقایسه با برجام، کم دامنه‌تر است ولی در ۷۰ ماده و ۸۸۳۶ کلمه (یعنی نزدیک به دو برابر متن برجام‌) تهیه و نگاشته شده است… تعجب‌آور نیست؟ هست! 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34257 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
دوره تمهیدی سطح‌چهار تربیت دینی گرایش تربیت اعتقادی مزایای دوره: 🔸بهره‌مندی از اساتید برجسته؛ 🔹اولویت در پذیرش دوره تخصصی سطح‌چهار؛ 🔸حمایت معنوی از پایان‌نامه سطح‌سه؛ 🔹تقدیر از برگزیدگان 🗂شرایط ثبت‌نام: 🔸حداکثر سن ۳۵ سال؛ 🔹داشتن موضوع مصوب مرتبط با تربیت اسلامی در پایان‌نامه (سطح‌سه)؛ 🔸موفقیت در مصاحبه علمی 📚منابع مصاحبه: 🔹فلسفه تربیت اسلامی/ ماجد عرسان کیلانی؛ 🔸مسئولیت و سازندگی/ علی صفایی‌حائری؛ 🔹مربی و تربیت/ محی‌الدین حائری‌شیرازی؛ 🔸علوم تربیتی؛ ماهیت و قلمرو آن/ جمعی از نویسندگان زیر نظر علی محمد کاردان زمان ثبت‌نام: ۱تا۲۰ مرداد زمان مصاحبه: دهه آخر مرداد ثبت‌نام از طریق https://survey.porsline.ir/s/MKIGJBUf اطلاعات بیشتر: @tarbiatpajohi پاسخ‌گویی به سوالات: ۰۹۹۶۱۷۷۳۷۴۴ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ نقش نفوذ فرهنگ در اجتماعی شدن دین از نظر فارابی 🔻 حجت‌الاسلام مسعود اسماعیلی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹 به نظر فارابی، روشی برای اجتماعی شدن ملت یا دین وجود دارد که از آن با عنوان نفوذ فرهنگ یاد می‌‌کنیم و نفوذ فرهنگ از طریق جدل و خطابه اتفاق می‌افتد. یکی دیگر از کارکردهای ملت برای جامعه، وضع قوانین است. 🔹 البته برخی ملت را در اندیشه فارابی مساوی با قانون می‌‌داند، اما می‌گوید که ملت برای اینکه کار خود را پیش ببرد دو بازو دارد که یکی از آنها اقناع و دیگری قانون است. وی می‌گوید که ملت باعث وضع قانون می‌شود. 🔹 در مدینه فاضله هم جدل و خطابه وجود دارد. بنابراین وی جدل و خطابه را بد نمی‌‌داند و از جمله مواردی که جدل و خطابه مفیدند در همین مورد است. لذا فرق مدینه فاضله با مدینه غیرفاضله این است که مدینه فاضله مبتنی بر برهان و فلسفه برهانی و مدینه غیرفاضله مبتنی بر فلسفه غیربرهانی است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34264 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ برگزیده شدن کتابی از انتشارات حوزه علمیه خراسان در چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران 💢 هادی حصاری، مدیر انتشارات حوزه علمیه خراسان خبر از برگزیده شدن کتاب آیینه خودیابی؛ شرح حکمت صدو پنجاه نهج البلاغه در چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران داد. 🔹در مراسم تجلیل از پدیدآورندگان آثار شایسته تقدیر چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، در بخش حدیث کتاب «آینهِ خودیابی (شرح حکمت صد و پنجاه نهج البلاغه)» به عنوان اثر شایسته تقدیر برگزیده و از مولف آن جناب آقای دکتر احد فرامرز قراملکی تقدیر بعمل آمد. 🔹 کتاب «آینهِ خودیابی (شرح حکمت صد و پنجاه نهج البلاغه)» در سال 1400با تیراژ500 نسخه به زیور طبع آراسته گردید، البته با توجه به استقبال علاقه‌مندان، به زودی این کتاب با ویراست جدید برای دومین بار به چاپ می رسد. 🔹 اثر «آینهِ خودیابی شرح حکمت صد و پنجاه نهج البلاغه » در 25 فصل تدوین شده است و یکی از حکـمت‌های جامع این کتـاب عالی‌قدر که بر ستیغ اندیشه جای گرفته و تالی کتـاب‌الله بودن نهج‌البلاغه را عینـی‌تر می‌نــماید، حکمت صد و پنجاهم آن است؛ کتاب حاضر، شـرحی بر این حکمت است که توسط اندیشمنـد فرزانه، دکتر احد فرامز قراملکی و به همکاری دکتر فهیمۀ ساجدی‌مهر تدوین شده است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ موسسه مطالعات راهبردی تعلیم و ‌تربیت برهان، وبینارهای داخلی و‌ بین المللی چهارسوق را برگزار می‌کند. 🔻در بخش داخلی با چهار وبینار: ۱. خانواده، دولت در سایه ۲. سنجش در خدمت یادگیری ۳. بازی‌وارسازی و یادگیری ۴. تعامل سازنده با فرزندان 🔻در بخش بین الملل با سه وبینار: ۱. آسیب شناسی نظام تعلیم‌ و تربیت افغانستان ۲. بررسی روش های آموزش به کودکان آسیب دیده و مدرسه مستضعفان در پاکستان ۳. بررسی مسائل تعلیم‌ و تربیت در مدارس عراق 🔹تاریخ برگزاری وبینارها: ۹ تا ۱۹مرداد ۱۴۰۲ از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ 🔹اگر قبلاً در پانزدهمین چهارسوق پیش ثبت نام کرده اید، لینک ورود پیش از شروع هر وبینار برایتان پیامک می‌شود. 🌐 لینک پیش ثبت نام _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ مدرسه؛ نهادی که مادر خود را فراموش کرد! 🔻 علی شیرین صحرایی در مطلبی برای اندیشکده رهیافت مطرح کرد؛ 🔹 در حقیقت نهاد آموزش پرورش پس از گذشت چند دهه از انقلاب اسلامی هنوز با چالش‌های جدی روبه‌رو است و نتوانسته پاسخگوی نیازهای جامعه باشد. 🔹 اگر چه مدارس تحت پوشش سازمانی به نام «آموزش و پرورش» هستند، لکن اکثر فعالیت‌ها و دغدغه‌های متولیان مدرسه در بحث آموزش است و مقدار کمی از آن فعالیت‌ها به بحث ورزش، بهداشت و نهایتاً مسائل پرورشی و روحی دانش آموزان معطوف می‌شود. 🔹 نهاد مدرسه تنها متولی تربیت نسل‌ها نیست و دیگر نهادها و افراد باید اجازه ورود به این حوزه را داشته باشند تا دچار بی‌توجهی به تکالیف اجتماعی در این امر نشویم. به خصوص نهادهای فرهنگی مردمی که تربیت را وظیفه‌ای متوجه همه افراد جامعه می‌کند. 🔹 یکی از مهم‌ترین این نهادهای فرهنگی مسجد است. چیزی که به نظر می‌آید این است که مسیری که مدارس باید به آن باز گردند، ارتباط با ریشه اصیل خود یعنی مساجد است. تنها به این صورت می‌توان مدرسه اسلامی را جایگزین مدارس و نظام آموزش و پرورش سکولار و متولد دیکتاتوری کرد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34273 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ زبان پارسی با حوزه علمیه زنده ماند 🔻 استاد رشاد در همایش ملی «شیخ شهید فقیه تهران دیده‌بان ایران»: 🔹 شهرری خاستگاه علمای بزرگی است و شاید عده بسیاری نداند که شیخ صدوق همان ابن بابویه است و ابن بابویه در کجا قرار دارد؟ حوزه ری و تهران از کهن‌ترین حوزه‌هاست و بزرگترین متکلمان، محدثان و منجمان و طبیبان در این حوزه پرورش یافتند. 🔹 حوزه علمیه قم فعلی خاستگاه علمای بسیاری است که جهان تشیع از آن تغذیه می‌کند. هر چند حوزه تهران از حوزه‌های بزرگ و مهم کشور بود که به حیلت پهلوی کمرنگ و کمرنگ شد و به نوعی شهر هزار حکیم بود که با برنامه‌ریزی پهلوی افول کرد اما بعد از انقلاب اسلامی دوباره زنده شد، سه هزار طلبه پذیرفته و چهار مدرسه بنا شد. 🔹حدود دوازده سال است که شورای حوزه تهران تأسیس شد و امروز احیای نام و یاد شیخ فضل‌الله به مثابه احیای هویت حوزه علمیه تهران است. چنان‌که وقتی از شیخ خواستند بیرق روسیه را روی بام منزل نهد، او نپذیرفت تا استقلال حفظ شود و امروز در ایران حوزه نماد استقلال کشور است. 🔹 زبان فارسی را علما حفظ کردند در دقاقین علما زبان فارسی حفظ شده و معمولا علمای حوزه دیوان داشتند و زبان فارسی را در اشعار به کار گرفتند که این زبان بخشی از هویت و استقلال ماست و این زبان فارسی را در اشعار علامه سبزواری دیدیم. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34281 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ حجاب زنان عاشورا؛ یک درس برای زنان مسلمان و یک تذکر به ذاکران و مداحان 🔻 حجت الاسلام محمد عشایری منفرد، استاد حوزه علمیه قم در مطلبی نوشت؛ 🔹 حجاب زنان اهل بیت علیهم السلام سه مرتبه داشت: مرتبه اول همان پوشش واجب اسلامی بود (پوشاندن همه بدن به استثنای وجه و کفین)، مرتبه دوم پوشش مستحبشان بود (یعنی همان وجه و کفین را نیز می‌پوشاندند) و سوم حضور دائمی در خانه و عدم خروج از منزل جز در موارد بسیار ضروری. 🔹 در خانه هم پشت پرده می‌نشستند و نامحرم آنها را حتی با حجاب کامل هم نمی‌دید. این همان احتجاب در منزل بود که فقط بر زنان پیامبر ص واجب شده بود اما در خانه اهل بیت نیز رعایت می‌شد. 🔹 رعایت حجاب توسط زنان عاشورا در چنان لحظات دشوار و غیرقابل تحمّلی، درس بزرگی است برای زنان و تلنگری است برای مداحان و ذاکران که در هنگام عرض ادب، در انتخاب کلمه‌ها و جمله‌ها مواظب باشند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=34300 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com