💢چارچوبها و موانع تحقق آرمان تحول در حوزه
📌حجتالاسلام نعمتالله آزموده، مسئول جدید شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان شمالی: اگر حوزه در مقابل تحول مقاومت کند و علاقهای برای حرکت به جلو نداشته باشد، به حوزهای منزوی، منفعل و بیاثر تبدیل میشود، چراکه در طول زمان انگیزه فعالیت و حرکت را از دست داده و از درون تهی میشود.
🔹تا زمانی که تحول در فکر و روح حوزویان بهویژه طلاب جوان نفوذ نکند و بهصورت گفتمان غالب درنیاید بهگونهای که آنها با اراده قلبی و آگاهی و بصیرت طالب تحول شوند حرف از تحول در حوزه امری محال و بیهوده است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/u5bm89
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حجتالاسلام_نعمتالله_آزموده
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/5gzfHg
animation.gif
1.69M
💠 در حال برگزاری است؛
💢درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📌موضوع: نظام جامع خانواده در اسلام
👤استاد سید منذر حکیم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢در درس خارج فقه نظامهای اسلامی مطرح شد:
📌الگوی مدیریت خانواده در اسلام/ غیرت امر مردانه است یا زنان نیز باید غیرت داشته باشند؟
🔹حجت الاسلام والمسلمین حسین بستان، استاد حوزه علمیه در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، بیان کرد: برای رسیدن به یک الگو در مدیریت خانواده ابتدا باید مفاهیم حول این موضوع تعریف و مشخص گردد، سپس شاخصهای هر یک از مفاهیم تعیین و در آخر از مجموع آنها یک الگوی مشخص استخراج شود که برای این منظور قوامیت که یکی از مفاهیم کلیدی در مدیریت خانواده است مورد بحث قرار میگیرد.
🔹غیرت هر چند مفهومی اخلاقی است و به جهت آن که امری درونی و جزء اخلاقیات است فقه به آن نمیپردازد ولی اگر نتیجه غیرت به بروز رفتار بینجامد در دایره بررسیهای فقه قرار میگیرد. البته برای ترسیم الگوی کامل تنها نمیتوان به احکام فقهی بسنده کرد و بایستی حوزه اخلاقیات نیز مراجعه نمود.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/xDkctF
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_زنان_و_خانواده
#حجتالاسلام_بستان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/1Emj7b
animation.gif
2.24M
💠 صبح امروز برگزار شد؛
💢درس گفتار فقهی نظام های اسلامی
📌موضوع: نظام سیاسی در اسلام
👤استاد ذبیح الله نعیمیان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢بررسی امکان گفتوگوی نظریه اعتباریات علامه طباطبایی با علوم انسانی جدید؛
📌دست ما برای گفتوگو با اندیشه غرب پر است
🔹دکتر محسن لبخندق، عضو هیأت علمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی: بحثهایی که در حوزه معرفتشناسی و بهویژه معرفتشناسی صدرایی شده است، دستهای ما را پر میکند برای گفتوگو با فلسفه غرب.
🔹مقوله اعتباریات علامه درست است که حیثیت هستیشناختی دارد و در فضای معرفتشناسی هم آن را وارد کرده است، بهویژه در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم، منتها علامه مبحث اعتباریات را اولاً و بهذات در رسائل مختلفش و از جمله رساله اعتباریات که به عربی تألیف شده، در مقام تحلیل «کنش انسان» نوشته است. به تعبیری نظریه اعتباریات علامه نوعی فلسفه کنش انسانی است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/96pctN
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#محسن_لبخندق
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/qfBzt9
animation.gif
1.66M
💢در حال برگزاری است؛
📌دوره تربیت کودک
👤استاد سید علیرضا تراشیون
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢گزارش اجمالی؛
📌دوره تربیت کودک
🔻استاد سیدعلیرضا تراشیون، عصر امروز در دوره تربیت کودک که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
📝قدرتمندی در زندگی زورگویی نیست بلکه قدرت حل مسئله است.
📝هوشمندی یک عامل تربیتی برای ایمنسازی تربیتی است.
📝ویژگیهای انسانهای هوشمند چیست؟
📝صداقت، محبت، اجتماعی بودن، مسئولیتپذیری، پویایی افکار، مدیریت هیجان و... از ویژگیهای افراد هوشمند است.
📝بسیاری از سیستمهای آموزشی ما درس زندگی را به افراد یاد نمیدهند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢سیاست اسلامی، دانشی برآمده از مبانی قرآن، سنت و عقل است
📌حجتالاسلام سیدکاظم سیدباقری: منظور از علم سیاست اسلامی، دانشی برآمده از مبانی، اصول، ارزشها و هنجارهای قرآن کریم، سنت و عقل است که اعمال قدرت در آن، به هدف رفاه و امنیت دنیوی و سعادت اخروی انجام میگیرد.
🔹با توجه به مبانی انسان شناختی، کارکرد و نقشی که این دانش در جامعه اسلامی بر عهده میگیرد آن است که بسترهای نظری و عملی اعمال قدرت شایسته، فراهم گردد و در فرایندی سنجیده، حقوق شهروندان به درستی ادا شود. لذا در عرصه سیاست، هر هنجاری مجاز نبوده و رفتارها و گفتارها باید به دور از تهمت، دروغ و غیبت باشد و قدرتمندان، قدرت را برای خود یا همپالکیان خویش نخواهند، بلکه آن را به سان امانتی در نظر گیرند و وسیلهای سازند برای آمادهسازی پویندگی جامعه به سوی خیر و خوشبختی.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/ejFdmM
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_سیاست
#حجتالاسلام_سیدباقری
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/izDhPd
💢قوای علمی حوزههای علمیه در خطر است/ حفظ و تقویت قوای علمی حوزه رسالت حوزویان است
📌آیت الله محمدمهدی شبزندهدار، عضو فقهای شورای نگهبان: قوای علمی حوزه در خطر است؛ وظیفه و رسالت مهم حوزویان حفظ علمیت حوزه بوده و علمیت حوزههای شیعی یکی از وجوه برتری نسبت به حوزههای جهان اسلام میباشد.
🔹ما در حوزه، رجال علمی قوی در همه زمینههای فقه، اصول، تفسیر، علوم عقلی و موارد دیگر میخواهیم، امروز با توجه به آنچه که جهان از حوزههای علمیه توقع دارد وظیفه حوزویان بسیار سنگین شده است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/i9vNPh
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیتالله_شبزندهدار
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/MGSqVA
animation.gif
1.5M
💢در حال برگزاری است؛
📌سمینار آشنایی با آراء اجتماعی اندیشمندان مسلمان
💠موضوع: آراء اجتماعی خواجه نصیرالدین طوسی
👤استاد سیدمهدی موسوی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
animation.gif
2.06M
💢در حال برگزاری است؛
📌درس گفتار فقهی نظامهای اسلامی
💠موضوع: روشی نو در پاسخگویی دینی به مسائل فرهنگی و اجتماعی
👤استاد علی فرحانی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢علوم انسانی غربی مسموم و در پی سکولار کردن انسانهاست
📌آیت الله جوادی آملی در همایش ملی «المیزان و علوم انسانی اسلامی» با بیان این که سکولارها الحاد را برعلم تحمیل میکنند، گفت: باید مغالطات را شناخت و دانست انسان سکولار الحاد خود را به علم تحمیل میکند و الا علم الحادی نبوده بلکه آیت حق است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/GwTwEJ
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#آیتالله_جوادیآملی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/bhPAHF
animation.gif
1.69M
💢در حال برگزاری است؛
📌درس گفتار مبانی منطقی استقراء
👤استاد علیرضا قائمی نیا
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
animation.gif
2.42M
💠در حال برگزاری است؛
💢درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📌موضوع: فقه نظام اقتصاد اسلامی
👤استاد احمدعلی یوسفی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢غفلت از فقه، سپردن مردم به سکولاریسم است/ تولید توضیحالمسائل نهادی
📌آیتالله علی اکبر رشاد، در همایش ملی «المیزان و علوم انسانی اسلامی»: اگر فقه را علوم انسانی قدسی قلمداد کنیم آن طورکه برخی میپندارند غفلت از این امر فوقالعاده مهم به معنای سپردن صحنه به آموزههای سکولاریسم و بیپناه رها کردن آحاد مردم و سپردن شئون مسلمین به دانشها و دانشآموختههای سکولار است.
🔹تجربه توضیحالمسائلنگاری تجربه عمیق و خوب و ابتکاری فوقالعاده عظیم در طول تاریخ فقه بوده و اگر نبود مردم متحیر بودند؛ اگر این تجربه را بسط دهیم و توضیحالمسائل موضوعی و نهادی تولید کنیم یعنی توضیحالمسائلی که نظام بانکی و سامانههای مدیریتی کشور جلو خود بگذارند و طبق آن عمل کنند در این صورت رفتار اجتماعی و نهادی ما هم فقهی خواهد شد.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/DqmJzV
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#آیتالله_رشاد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/HgocLZ
💢در دوره تربیت کودک مطرح شد؛
📌نشانههای افراد هوشمند/ هوشمندی، زندگی زوجین را در برابر مشکلات ایمن میسازد
🔹حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون، کارشناس مسائل تربیتی، در دوره تربیت کودک که روز گذشته 23 آبان ماه از سوی دبیرخانه مفتاح در دانشگاه الزهرا(س) برگزار گردید، اظهار داشت: هوشمندی یک عامل تربیتی برای ایمنسازی تربیتی است، افراد هوشمند دارای ویژگیهای مختلفی هستند.
🔹یکی از ویژگیهای افراد هوشمند خوشبینی آنهاست، افراد خوشبین یا واقعنگر اگر مشکلی با فرد به ویژه همسر خود داشته باشند هیچگاه به دنبال بد شدن با این افراد نیستند بلکه علل این مشکل را بررسی میکنند که برای چه، فرد چنین رفتاری از خود نشان داد.
🔹مدیریت هیجان از جمله ویژگیهای افراد هوشمند است، این افراد نه این که گرفتار هیجان نشوند بلکه هیجانات خود را کنترل میکنند.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/iVuE8T
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_علوم_تربیتی
#حجتالاسلام_تراشیون
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/4nTg1p
💢گزارش اجمالی؛
📌درسگفتار فقه نظامهای اسلامی
💠موضوع: روشی نو در پاسخگویی دینی به مسائل فرهنگی و اجتماعی
🔻استاد «علی فرحانی»، صبح امروز در درسگفتار فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
📝در تولید علوم انسانی اسلامی ما دچار دو چالش هستیم.
📝یکی از چالشها، نگاه انتزاعی از بالا به پایین است که با وجود دقت، سرعت کمی در حرکت علمی دارد و ما را تاکنون به پاسخ مسائل نرسانده است.
📝چالش دیگر، نگاه از میدان مسائل است که تولیداتی را ایجاد کرده و حداکثر، ارزش تسکینی دارد و درمان حقیقی نیست.
📝در این چالش، راه حل تلاش برای یافتن حکمالله است.
📝در فقه آل محمد؛ شریعت، طریقت و حقیقت متحد است.
📝سعه نظام حقوقی غرب احکام اجتماعی و غرض آن حفظ فرم اجتماع است، اما فقه اسلامی به دنبال سعادتمندی فرد انسان است و احکام اجتماعی برای ایجاد شرایط این سعادت است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
animation.gif
2.79M
💠در حال برگزاری است؛
💢درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📌موضوع: الگوی مدیریت خانواده در اسلام
👤استاد حسین بستان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢گزارش اجمالی؛
📌درس خارج فقه نظامهای اسلامی
💠موضوع: الگوی مدیریت خانواده در اسلام
🔻استاد «حسین بُستان»، عصر امروز در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
📝 مشورت یا عدم مشورت با زنان را می توان یکی از شاخص های قوامیت دانست.
📝 آنچه از ادله برداشت می شود، در بحث مشورت نیز به مانند اطاعت، از مشورت با زن غیرعاقل نهی شده است و مشورت با زن عاقل اشکالی ندارد.
📝 از مصادیق دیگر قوامیت، دخالت شوهر در بعضی شئون خصوصی زن مانند روزه مستحبی، نذر و قسم است.
📝 درباره حکم شرط اجازه شوهر در صحت روزه مستحبی و همچنین نذر زن میان فقها نظر واحد وجود نداشته و مویداتی نیز وجود دارد که ادله لزوم اجازه را در هر دو حکم خدشه دار می کند و تنها استحباب را می توان از آن دو برداشت نمود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢گزارش اجمالی؛
📌سلسله دروس خارج فقه و درسگفتارهای نظامهای اسلامی
💠موضوع: فقه نظام اقتصاد اسلامی
🔻استاد «احمدعلی یوسفی»، در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
📝 ما باید در قانونگذاری به دنبال انطباق باشیم نه عدم مغایرت با اسلام. در بین قوانینِ ما مغایرت وجود دارد و وضعیت ما یک حالت به هم ریختهای پیدا کرده است.
📝 نظام سرمایهداری نیمه بالای انسانی را کنار گذاشت و نیمه پایین و دنیایی انسانی را تمام انسان در نظر گرفت. از آن نیمه پرسید هدف چیست؟ آن نیمه هم گفت هدف حداکثر کردن منفعت مادی شخصی است.
📝 اگر بخواهیم دنبال فقه اقتصادی باشیم اولا باید تلقی مشخصی از نظام اقتصادی داشته باشیم دوما تعریف مشخصی از نظام اقتصادی داشته باشیم.
📝 وقتی در هستیشناسی نظام سرمایهداری، وجود تزاحم بین امکانات محدود و خواستههای نامحدود انسان مطرح شد، رقابت به وجود آمد.
📝 رفتار عقلایی بر اساس مبانی و اهداف کل نظام اقتصادی تعریف میشود. نگاه ما به عقلا در فقه نظام اقتصاد اسلامی عقلایی هستند که جهانبینی توحیدی دارند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢دوره غیبت، دوره محرومیت از امام نیست/ شرایط ظهور حضرت ولی عصر(عج)
📌مسأله غیبت مسأله محرومیت از امام نیست، بلکه مسأله محدودیت ارتباط است. این مسأله از سوی ما است و نه از سوی امام.
🔹هر چه در میان ائمه به امام زمان نزدیکتر میشویم مظلومیت بیشتری را در شهادت امامان شاهد هستیم و آن چه که بیشتر موجب این مظلومیت است کم بصیرتی مردم و شیعیان و از هم پاشیدگی نظام شیعه است و میتوان گفت از دلایل اصلی غیبت صغری و کبری حضرت مهدی(ع) نیز همین است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/DitYt1
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#امام_زمان
#دوره_غیبت
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/eLttkn
animation.gif
2.03M
💠 در حال برگزاری است؛
💢درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📌موضوع: بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت
👤استاد سید نقی موسوی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢در درس خارج فقه نظامهای اسلامی مطرح شد:
📌فقه العفاف باید به ترتیب از چینش تاریخی آیات، روایات و کتب فقها استخراج شود
🔹استاد سید منذر حکیم، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، بیان کرد: عفاف به معنای عام موضوعات زیادی را در برمیگیرد مانند عفت زبان، عفت بطن و... باید مشخص شود مقصود ما از این درس مفهوم عام عفاف است یا تنها به یکی از شقوق آن مانند عفت جنسی میخواهیم بپردازیم؟
🔹برای پرداختن به فقهالعفاف دو سبک کلی وجود دارد. یک سبک که میتوان دنبال نمود سبک شیخ انصاری است که از لابه لای متون فقهی موجود و نگاشته شده توسط فقها به بحث ورود نماییم یا این که به صورت مستقیم به سراغ آیات و روایات برویم.
🔹هر یک از این روشها آسیبهایی دارد. برای کمتر شدن این آسیبها بهتر است با ترتیب زمانی و چینشی تاریخی به سراغ آیات و روایات و سپس کتب فقها برویم.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/5YN4ai
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_زنان_و_خانواده
#استاد_سیدمنذر_حکیم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/fZ7JRJ
💢شکوفایی فطرت؛ مهمترین هدف علوم انسانی
📌حجتالاسلام والمسلمین قاسم ترخان: بر اساس دیدگاه علامه طباطبائی انسان موجودی فطرتمند است به این معنا که از ساختمان ویژه و جنبه ثابتی برخوردار است که دین الهی با آن هماهنگ است.
🔹تکامل فطرت مهمترین غایت علوم انسانی از حیث غایتشناسی معرفی میشود و همراهی نقل در کنار عقل و تجربه را برای شناخت انسان از حیث روششناسی ایجاب میکند؛ بر اساس نظریه فطرت باید هدف علوم انسانی را شکوفایی فطرت بدانیم.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/N44CDJ
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_قاسم_ترخان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/Eznu9M
💢گزارش اجمالی؛
📌سلسله دروس خارج فقه و درسگفتارهای نظامهای اسلامی
💠موضوع: بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت
🔻استاد «سید نقی موسوی»، صبح امروز در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
📝 فقه تربیتی در لباس فقه موجود، دنبال رسیدن به فقه مطلوب است.
📝 آیا وفای به وعده ( بالاخص به کودکان ) واجب شرعی است؟ تخلف از وعده چطور؟
📝 از لحاظ فقهی وعده با عهد، عقد، نذر یا قسم متفاوت است و این تفاوت از سه جهت صیغه خاص، التزام در برابر خداوند و حتی دارای کفاره بودن است.
📝 سه استدلال برای وجوب وفای به وعده وجود دارد: 1-المؤمنون عند شروطهم 2-ادعای کذب 3-حکم عقل که هرسه دارای اشکالاتی اساسی هستند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com