💢 گزارش اجمالی؛
✳️ درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📌 موضوع: فقه روابط خارجه
🔰 آیت الله محمدحسین ملکزاده در درس خارج «فقه روابط خارجه» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، تصریح کرد؛
📚 در فقه اسلامی اراضی از چند منظر قابل تقسیم هستند. از جمله اینها میتوان به منظرهای سیاسی، اقتصادی، اعتقادی، مالکیت و در نهایت عمران و آبادانی اشاره کرد.
📚 در صدق عنوان اهل کتاب نمیتوان به درستی برخی اعتقادات اکتفا کرد، بلکه اثبات نزول آن دین توسط خداوند ملاک است.
📚 در ادبیات رایج فقهی کافر حربی را در لغت کافر در حال جنگ با مسلمین دانسته و در معنی اصطلاحی به کافر غیر ذمی اطلاق میگردد که این معنی اصطلاحی از ادله به دست نمیآید.
📚 تقسیم دارالکفر به دارالحرب و دارالعهد را میتوان راهگشای برقراری ارتباط حکومت اسلامی با سایر ملل در دنیای امروز دانست.
📚 مرابطه یا مرزبانی به معنای دیده بانی و رصد از مرزهای مشترک با مشرکین برای مقابله با هجوم آنها است که در ادبیات فقهی به این مرز مسلمانان با مشرکین «ثغر» میگویند.
📚 دیده بانی از مرز نه تنها مرزهای تعیین شده رسمی است، بلکه هر منطقهای که ترس و خطر حمله دشمن وجود دارد را نیز شامل میشود.
📚 بحث مطلوبیت مرابطه و مرزبانی در فقه امامیه هیچ معارضی نداشته و بنابر فتوای فقها، مرزبانی در برخی شرایط برای حفاظت از دارالاسلام واجب کفایی است.
📚 براساس نظر آیتالله مصباح، طرح اولیه اسلامی در نظریه حقوقی اسلام برای مرزبندی اعتقادات است و مرزهای جغرافیایی جایگاهی ندارد و در نتیجه این حکم اولی مرزهای فعلی بین ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی همسایه بی معنا میگردد.
📚 جمود در احکام اولیه در مسئله مرز دارالاسلام و دارالکفر اجازه ورود به احکام ثانویه و یا حکومتی را نمیدهد؛ اما با دست برداشتن از حکم اولیه هنگامی که در احکام مربوط به مرز، شرایط حکم ثانویه و پس از آن حکم حکومتی حاکم وجود داشته باشد، بسیاری از مسائل مربوط به مرز و مرزبانی در حکومت اسلامی قابل حل است.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 علم و تقوا؛ دو بال تکامل فقاهت و اجتهاد/ فضای حوزه بسته نیست، ارتباط مدیران و طلاب مستمر است
🔰 آیتالله محسن فقیهی در گفتوگویی تشریح کرد؛
📚 مسأله حوزه و دانش فقه و اجتهاد غیر از علوم دیگر است، در دیگر علوم شخص به دنبال بالا بردن علم خود است ولی فقه و اجتهاد متوقف بر علم و تقوا است.
📚 بسیاری از دانشمندان فقه به دلیل نداشتن تقوا به جایی نرسیدند، البته تقوای تنها هم نمیتواند کافی باشد، بلکه علم و تقوا دو بال برای تکامل فقه، فقاهت و اجتهاد است.
📚 حوزه علمیه باید این دو بال را در کنار هم تقویت کند یعنی فقه، اصول، تفسیر، رجال و علوم حوزوی باید تقویت شود اما باید در کنار آن درس اخلاق وجود داشته باشد، البته مهمتر از درس اخلاق عمل اخلاقی است.
📚 درس اخلاق بسیار عالی است، ولی مهمتر از آن عمل انسان و اینکه استاد باید اخلاقی باشد، وقتی عمل استاد همگام با صحبت او باشد تأثیرگذار است، ولی وقتی استادی بهترین ماشین را سوار میشود از چشم شاگرد میافتد چرا که شاگرد به نان شب محتاج و برای زندگی معمولی نیازمند است.
📚 مرحوم آیتالله مشکینی همیشه قبل از درس یک روایت اخلاقی را در عرض چند دقیقه بیان و نصیحت میکردند، امروز نیز رهبر معظم انقلاب همیشه قبل از درس این کار را انجام میدهند چون فقاهت متوقف بر بال تقوا و علم است.
📚 فضای حوزه فضای بستهای نیست، مدیران حوزه هر روز در کنار طلاب حضور داشته و تدریس میکنند. اینگونه نیست که مدیران مخفی باشند و طلاب نتوانند ارتباط داشته باشند.
📖 متن کامل:
🌐 http://meftaah.com/?p=14488
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 سیره متشرعه چون پدیده است منشأ و علت میخواهد
🔻 آیتالله محمدمهدی شبزندهدار در درس خارج فقه بیع؛
🔹سیره متشرعه بر یک عملی قائم است که هیچ منشأ عقلایی برای آن متصور نیست. وجود این سیره به نحو برهان إنّی کشف میکند، مطلب از آنِ شارع است و این متشرعه این مطلب را تلقی از شارع کردهاند.
🔹 وقتی چنین سیرهای در خارج محقق شد، بدواً شش احتمال برای تحقق آن سیره داده میشود؛ چون بالاخره این سیره یک پدیدهای است، هر پدیدهای علت میخواهد قطعاً این سیره متشرعه منشأ و علت میخواهد.
🔹 شش احتمال شامل «الاستناد الی نکاتٍ عقلائیه»، «حصول ذلک تشریعاً من قبَلِهم»، «وقوع غفلةٌ حسیة من المتشرعة»، «تأثرهم بسیرة المخالفین»، «الاحتیاط» و «التلقی من الشارع.» میشود.
🔹 از شش احتمال، پنج مورد اول کنار میرود. بنابراین سیره متشرعه «بالمعنی الاخص کاشفٌ عن حکم الشرع فحجة فی الفقه و اما الاساس الثانی» است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14503
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛
✳️ درس خارج فقه نظامهای اسلامی
🎯 موضوع: فقهالجهاد
🔰 آیتالله عباس کعبی در درس خارج «فقهالجهاد» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، عنوان کرد:
🔻زمین صلح؛ آیا افزونبر جزیه باید از زمین اهل کتاب نیز چیزی دریافت کرد؟
1️⃣ مالیات بر زمین غیر از جزیه است و مانعی ندارد حاکم اسلامی افزونبر جزیه، مالیات نیز از زمین بگیرد. ولی به حیث جزیه نمیتواند این کار را انجام دهد، زیرا دو جزیه متفاوت برای یک مال نمیتوان وضع کرد.
2️⃣ مانعی ندارد که جزیه را تقسیم کند؛ برای نمونه پنجاه دینار آن مالیات بر اشخاص باشد و بخشی دیگر مالیات بر زمین.
❇️ کسی که زمین ندارد حکمش چیست؟ برای او وضع نمیکنند، مثل قیود مصلحت که باید مقدر شود شخص فقیر، متوسط و یا غنی است.
❇️ ثروتمندانی که زمین ندارند، باید براساس آنچه که امام تشخیص میدهد، بپردازند.
❇️ صاحب جواهر: این حق والی است و براساس مصلحت تشخیص میدهد چه میزان بگیرد.
❇️ استاد: مصلحت ضابطه دارد و باید مشخص شود اینجا مصلحت در چیست؟ در اسلام، مسلمین و یا اهل جزیه.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه؛
📌 نشست علمی «نگاه به آینده از منظر تمدن نوین اسلامی» برگزار میشود
👥 سخنرانان: حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن وحدتی شبیری و دکتر موسی نجفی
📆 زمان برگزاری: چهارشنبه ۲۷ آذرماه ۹۸، ساعت ۸:۴۵ صبح
🕌 مکان برگزاری: دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سالن اجتماعات، ساختمان شماره یک
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تمدن_اسلامی
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 سرفصلهای اخلاقی مرتبط با وظایف امت اسلامی باید وارد کتابهای اخلاقی شود
♻️ استاد محمد عالمزاده نوری در درسگفتار «استنباط حکم اخلاقی از منابع دینی»، تشریح کرد؛
🔻 دستهبندی اخلاق در انواع روابط انسان؛
1️⃣ رابطه انسان با خدا که در ذیل اخلاق بندگی قرار میگیرد.
2️⃣ رابطه انسان با خود که در ذیل اخلاق فردی است.
3️⃣ رابطه انسان با همنوعان که در ذیل اخلاق اجتماعی جای میگیرد.
4️⃣ ارتباط انسان با سایر موجودات که در ذیل اخلاق زیست محیطی است.
🔻انواع وظایف فرد؛
1️⃣ وظیفه فرد نسبت به خود
2️⃣ وظیفه فرد نسبت به افراد خاص(مانند همسایه)
3️⃣ وظیفه فرد نسبت به خانواده
4️⃣ وظیفه فرد نسبت به جامعه
5️⃣ وظیفه فرد نسبت به جامعه جهانی
6️⃣ وظیفه فرد نسبت به آینده بشریت و فردای جوامع
✅ هر توانی، تکلیفی را به دنبال دارد. مثلا توان فردی، تکلیف فردی و توان اجتماعی امتثال اجتماعی را به دنبال داشته که در هر تکلیفی یا با امتثال و یا با عصیان مواجه میشویم. با امتثال ثواب نصیب میشود و با عصیان، عقاب.
✅ اولین بار امام(ره) گفتند که ما نسبت به سرنوشت اجتماعی جامعه مسئولیم و این شد که پس از انقلاب در درسهای اخلاق مسأله شرکت در راهپیمایی و انتخابات که به مسئولیت انسان در سرنوشت اجتماعی جامعه اشاره دارد، بیان شد.
✅ سرفصلهای اخلاقی که به وظایف امت اسلامی اشاره دارد، نباید فراموش شود و در آینده باید وارد کتابهای اخلاقی شود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 علم اصول مسئله زائد ندارد، مباحث زائد دارد/ تحول، برهم ریختن اوضاع و نادیده گرفتن تراث نیست
🔻 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج:
🔹 سابقاً علمای ما مثل امروز دسترسی به نرمافزارهای علمی و کتابخانهها و امکانات نداشتند، اما در همان وضعیت دهها اثر از خودشان به جا گذاشتند. علتش همان دعوت ائمه و مقدس پنداشتن علم و دانش است.
🔹 در چهل سال گذشته حوزههای علمیه درخشش زیادی داشتهاند، اما متاسفانه از گوشه و کنار زمزمههایی میشنویم که با بیانصافی تمام، سعی دارند همه خدمات علمی و پژوهشی را کمرنگ کنند.
🔹 حوزه به طلاب، روش تحقیق، روش پژوهش و درس روششناسی ارائه میدهد و لذا یک طلبه توانمند آثار دیگران را میخواند و تحلیل میکند.
🔹 طلبهها در حوزه و در دروس فقه و اصول، تضارب آرا را میبینند که این مسائل را باید از نقاط قوت حوزهها دانست. حال اگر کسانی هستند که این امتیازات را نمیبینند، مشکل از خودشان است.
🔹 روند تحول در حوزه مثبت بوده. منتهی باید توجه کنیم منظور ما از تحول، بهم ریختن اوضاع و نادیده گرفتن تراث و حمله به گذشتگان نیست.
🔹 بنده معتقدم که علم اصول مسئله زائد ندارد، مباحث زائد دارد. مثلا ممکن است یک بحثی مثل مشتق کاربردش کم باشد. حالا اگر من نفهمیدم که کاربرد مشتق کجاست، نباید فوراً ادعا کنم که این بحث زائدی است و آنرا به عنوان زوائد علم اصول، لیست کنم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14510
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
وحدت حوزه و دانشگاه.mp3
2.12M
🔈 بیانات رهبر معظم انقلاب درباره «وحدت حوزه و دانشگاه»
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#صوت
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 اندیشه سیاسی رهبری باب فهم اندیشه سیاسی امام(ره)/ اندیشههای رهبر انقلاب باید از جایگاه فقاهتی ایشان بررسی شود
✅ نقد کتاب «اندیشه سیاسی حضرت آیتالله خامنهای»؛
🔻 محمدمهدی اسماعیلی(مؤلف):
🔹 فهم اندیشه سیاسی امام خامنهای باب فهم اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) است.
🔹 در مورد جایگاه مردم در حکومت اسلامی دو نظریه مقبولیت، مشروعیت، انتخاب و انتصاب وجود دارد؛ در اندیشه امام خامنهای، تفکیکی میان مقبولیت و مشروعیت وجود ندارد و حضور مردم، مشروعیت و امکان تحقق حکومت دینی را فراهم میکند.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین ایزدهی:
🔹 وقتی با رویکرد اندیشمندانه حضرت آقا به بحث میپردازیم نباید از جایگاه مقام حقوقی ایشان بحث کنیم، لذا باید از تعابیری مانند مقام معظم رهبری و رهبر معظم انقلاب و... استفاده نشود بلکه همان تعبیر فقاهتی ایشان یعنی آیتالله العظمی کافی است.
🔹 تأثیرپذیری حضرت آقا از سیدقطب حرف درستی نیست. اینکه ایشان در دورهای به آثار سیدقطب مراجعه کردهاند که استفاده هوشمندانه یک مجتهد نواندیش از اندیشه این متفکر بوده، ربطی به تأثیرپذیری ندارد.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین موسوی:
🔹 حضرت آقا از فقها و علمایی هستند که نظریهپردازی سیاسی کردهاند؛ یعنی چارچوب مفهومی روشن در مورد ابعاد و اجزاء سیاست دارند.
🔹 مبنای علمی مقام معظم رهبری در قم و در محضر آیتالله بروجردی و علامه طباطبایی و دیگران شکل گرفته است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14520
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#نشست_تخصصی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ اسلامی سازی علوم انسانی؛ الگوی عملی وحدت حوزه و دانشگاه/ گرفتار آفت ترجمه شدهایم
🔻 حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی:
🔰 یکی از آفاتی که متوجه تحقیقات و مطالعات ما در حوزه و دانشگاه است، به تعبیر مقام معظم رهبری، اهتمام بیش از حد به علوم ترجمهای است.
🔰 بومیسازی علوم انسانی و اسلامیسازی آن، مسئلهای محتوایی است که باید متناسب با شرایط، تعریف و ابواب آن تنظیم شود.
🔰 وحدت میان حوزه و دانشگاه یعنی بتوانیم در همه عرصههای علوم انسانی نوع قرائت، تفسیر و رویکردهایمان متناسب با چارچوب فرهنگی و اسلامی کشورمان باشد.
🔰نمیتوانیم انکار کنیم که غرب در علوم انسانی پیشرفت کرده است، ولی این پیشرفتها، معایب و نواقصی دارد که نگاهی همهجانبه به نیازهای انسان نداشتهاند و تنها بر محور خاصی حرکت کردهاند.
🔰 دانشگاهیان با تعامل بیشتر با حوزویان امکان بومیسازی علوم انسانی را میتوانند محقق کنند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14534
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
📌 موضوع: فقه روابط اجتماعی
🎯 استاد علی فرحانی در درسگفتار «فقه روابط اجتماعی» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، خاطرنشان کرد؛
📚 فرهنگ، پساهنجار مانند عادت و الگو است که به صورت ناخودآگاه در فرد ایجاد میشود.
📚 بینشها و گرایشها، جزو علل پیدایش فرهنگ هستند.
📚در نگاه اول، تمام منابع دینی ما احکام پنج گانه واجب، مستحب و... است. با این نگاه، ما اصلا عادت نداریم.
📚 در نگاه روانشناختی، بدترین روش برای ایجاد عادت، دستور است.
📚 وقتی جامعه را در خواب ببریم، میتوانیم عادتش را عوض کنیم.
📚 نسخه تغییر این است که بجای آن که بگوید باید این کارها را بکنم، هر روز بگویم چه کارهایی کردهام.
📚 عادت در حال غفلت است و دستور در حالت آگاهی.
📚 با رفتار کردن است که دستورات جا میافتد؛ مانند زمان فتح ایران توسط مسلمانان.
📚 اسلام، هنرمندِ حاصل مصدر است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📌 نگاهی بر مفهوم آیه «إنّما المؤمنون إخوه»/ ایمان یک اصل مشترک برای اخوت است
✅ آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی»:
🔰 آیه «إنّما المؤمنون إخوه» جمله جدی اخباری است یا در مقام انشاء است؟ دو تصویر دارد و هر دو خلاف اصل است، قرینهای هم نداریم، مگر اینکه قرائنی برای اولی وجود داشته باشد. لذا میگوییم «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» حمل بر ظاهر میکنیم، یعنی جمله خبریه است، یک توصیف است که به یک اصل مشترکی میرسند، در واقع خبر میدهد، میگوید: وصف و مشعر به علیّت است.
🔰 این آیه میگوید: این مؤمنان اخوتی دارند بر پایه اینکه یک اصل مشترک ایمانی دارند، این خبر میدهد، البته خبر از یک امر فرهنگی، اعتقادی و امثالهم میدهد، میگوید: اینها اشتراک در یک اصل اعتقادی دارند.
🔰 اینکه کسی بگوید این جمله در مقام بیان یک حکم وضعی است، یعنی أخوت یک قانون تکوینی دارد که اخوت بر اساس و مبنای مشترک است، اما یک اخوت اعتباری داریم که شارع آن را بهعنوان یک امر اعتباری جعل میکند، اینکه بهعنوان یک حکم وضعی گرفته بشود، خلاف اصل است، البته امر غیرمعقولی نیست، اما خلاف اصل است. بنابراین اینکه بگوییم: این جمله به شکل تکلیفی یا وضعی در مقام انشاء است، هر دوی اینها خلاف اصل است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14538
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
🔻 موضوع: خطوط کلی اندیشه اقتصادی شهید صدر
📌 استاد غلامعلی معصومینیا در درسگفتار «خطوط کلی اندیشه اقتصادی شهید صدر» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، بیان داشت:
📚 بی عدالتی توزیعی در بخش پولی بسیار شدیدتر از بخش واقعی است.
📚 انتقادهای شهید صدر(ره) قبل از تعدیلات اقتصادی غرب بود ولی حتی بعد از تعدیلات هم آزادی اقتصادی آنها در بخش پولی باعث بیعدالتی شدیدتری شد.
📚 نظام سرمایهداری مشکل را در تولید میبیند ولی اقتصاد اسلامی ریشه مشکل را در توزیع. نظام سرمایهداری اهمیت اصولی به عدالت توزیعی نمیدهد ولی اقتصاد اسلامی حتی در اولین استفاده از منابع به دنبال عدالت توزیعی است.
📚 شهید صدر(ره) در کتاب خود بیان میکند که تا حد قابل توجهی باید آزادی ذاتی تمامی آحاد تأمین شود. از آنجا به بعد با رقابت به فعالیت بپردازد.
📚 انگیزه سودطلبی، فردگرایی و محدودیت منابع از جمله فروضی هستند که به عنوان مبنا در مکتب سرمایهداری پذیرفته شدهاند و آزادی، رقابت و نظام قیمتها و در نتیجه مالکیت خصوصی از نتایج آنها محسوب میشوند.
📚 جا داشت که شهید صدر(ره) در نقد سرمایهداری، موضع خود نسبت به مبانی مکتب سرمایهداری را بیان میکرد.
📚 در مکتب سرمایهداری، آزادی تولیدکننده اصل و آزادی مصرف کننده فرع است.
📚 در نظام سرمایهداری، کمپانیهای بزرگ با استفاده از تبلیغات نیازسازی میکنند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 ولایت فقیه؛ از اصول مهم سیاست خارجی/ فردی که ادعا میکند اسلام درباره سیاست خارجی حکمی ندارد، دین را نفهمیده است
📌 آیتالله علی اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج «اصول سیاست خارجی»:
🔰 اگر کسی ادعا کند شریعت کامل به برکت روایات اهل بیت(ع) در امور سیاست خارجی حکمی ندارد، دین را نفهمیده است.
🔰 وقتی سخن امام(ره) را قبول دارید که ولایت فقیه استمرار ولایت رسول خداست، اگر زیر بار ولایت فقیه نرفتید یعنی زیربار ولایت رسول خدا(ص) نرفتید!
🔰 مساله ولایت فقیه یکی از اصول مهم سیاست خارجی است. سیاست خارجی اگر اهمیتش از سیاست داخلی بیشتر نباشد کمتر نیست! چگونه میشود اصل ولایت فقیه در اینجا محور نباشد؟!
🔰 مسئول سیاست خارجی نظام اسلامی باید دقت کند که دچار نیرنگ نشود تا معاهداتی را که میبندند موجب بی حرمتی به مقدسات شریعت نشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14543
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛
✳️ درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📌 موضوع: کتاب القضاء
🔻 استاد جواد حبیبیتبار در درس خارج «کتاب القضاء» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، بیان کرد:
🔰 ادعا؛
🔹 یکی از دلایل حجیت کتابت، اقرار یا شهادت است. یک نوشته گاهی حاوی اقرار است. در این صورت ادلّهی حجیت اقرار آن را در بر میگیرد و آن را معتبر میسازد. چرا که «إقرارُ العُقلاءِ علی أنفُسهم جائزٌ.»
🔹 گاهی نوشته حکایت از شهادت دارد. در آن صورت نیز ادلهی بینه آن را در بر میگیرد و آن را معتبر میسازد. چون کتابت در این دو حالت اعتبار پیدا میکند، پس کتابت دارای حجیت است.
🔰 اشکال؛
1️⃣ جهت اول اشکال: این دلیل، اخصّ از مدعاست. مدعا «حجیت مکتوب بما هو مکتوب» است. اما دلیل، فقط در مورد مکتوب حاوی اقرار یا شهادت است. مکتوب همیشه که حاوی اقرار یا شهادت نیست.
2️⃣ جهت دوم اشکال: وقتی میگوییم «مکتوب متضمّن اقرار یا شهادت» معتبر است، این اعتبار همان اعتبار اقرار یا شهادت است، نه اعتبار مکتوب بما هو مکتوب.
3️⃣ جهت سوم اشکال: در اقرار یا شهادت مکتوب باید چند مسأله محرز شود و الّا برخی فقها اقرار یا شهادت با نوشتن را اصلاً معتبر نمیدانند و لزوم اقرار یا شهادت به صورت شفاهی ولو با ایما و اشاره را مطرح میکنند.
🔰 چند مسألهای که باید در کتابت محرز شود عبارتند از؛
🔹 حصول اطمینان از اینکه نوشته از خود شخص صادر شده است.(وثوق صدوری)
🔹 حصول اطمینان از قصد و جدیت شخص هنگام کتابت(إصالة الجدّ)
🔹 اینکه شخص، کلمه را در معنای درست و دقیق آن استعمال کرده باشد.
🔹 اینکه ظن قوی حاصل شود از در امان بودن نوشته از تزویر و ریا.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 با اسلامیسازی علوم انسانی شاهد تحول در علوم انسانی خواهیم بود/ برخورد شعارگونه با پژوهش به سقوط فرهنگی میانجامد
🔰 آیتالله محمود رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتوگویی، مطرح کرد:
🔹 در کشور ما در برخی موارد تدین دانشجویان در دانشگاه ضعیفتر میشود و این به دلیل نقش اساتید است، در عربستان دانشگاهیان روز به روز در اعتقادات وهابیت مستحکمتر میشوند اما در کشور ما برعکس است.
🔹 تولید علوم اسلامی جز با همکاری حوزه و دانشگاه محقق نمیشود، امام راحل میفرمودند که علوم اسلامی را از حوزه بخواهید که متخصصان در آنجا هستند.
🔹 ما در علوم انسانی و اسلامی باید در سه عرصه مبانی، مسائل و نظریات کار کنیم. اگر علوم انسانی اسلامی ایجاد شود، در خود علوم انسانی شاهد تحول و جهش خواهیم بود.
🔹 آسیبهای اجتماعی معلول فقدان اخلاق و معنویت بوده و دشمنان ما نیز روی بیارزش نشان دادن این دو مقوله سرمایهگذاری کردهاند، اینکه در نظام اسلامی صدها اثر علمی چاپ شده افتخار است، اما از مجموعه اینها در عرصه اخلاق کمترین آثار را شاهد هستیم.
🔹 اگر ما با پژوهش شعارگونه برخورد کنیم، نه تنها با رکود مواجه میشویم، بلکه میتواند منجر به سقوط فرهنگی شود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14547
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 گزارش اجمالی؛
✳️ درس خارج فقه نظامهای اسلامی
🔰 موضوع: فقه الجهاد
📌 آیتالله عباس کعبی در درس خارج «فقه الجهاد» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، عنوان کرد؛
🔻 فی شرایط الذمه:
1️⃣ قبول کند که جزیه(مالیات) پرداخت کند. ثمره قبول جزیه چیست؟ اینکه عملا حاکمیت اسلام را پذیرفته است. یک موقع میگوید پولی به شما میدهم نه به عنوان جزیه بلکه به عنوان کمک، این قابل قبول نیست باید به عنوان جزیه و مالیات دولت اسلامی که تحت حاکمیت آن قرار دارد، بدهد.
2️⃣ «أن لا یفعلوا ماینافی الامان»؛ باید کاری را که خلاف عقد ذمه میباشد را انجام ندهد، مثلا اقدامی علیه دولت اسلامی نکند، با دشمنان دولت اسلامی ارتباط برقرار نکند، مثل «العزم علی حرب المسلمین وامداد المشرکین».
3️⃣ «أن لایُؤذُوا المسلمین»؛ کاری نکنند که باعث اذیت مسلمانان شود. مانند زنا، سرقت از اموال آنها، پناه دادن به جاسوس دشمن، تجسس برای دشمن و... «وإن فعلوا شیئا وکان ترکه مشترطا فی الهدنه کان نقضا...»
✅ این اعمالی که مرتکب شدهاند دو حالت دارند اگر این امور در قرارداد جزیه، شرط شده باشد، قطعاً ناقض قرارداد جزیه است در این صورت واجب القتل میشوند. اگر در عقد ذمه شرط نشده، در این صورت به مقتضای جنایتی که رخ داده محاکمه و مجازات میشوند«کماصرح بذلک غیر واحد بل صرح بعضهم...»
4️⃣ «أن لایتظاهروا بالمناکیر»؛ تظاهر به منکرات نکنند مانند شرب خمر و زنا، زیرا آنها شرب خمر را جایز میدانند، ولی نباید علنی شرب خمر کنند، نباید مرتکب زنای علنی ولو با خودشان شوند، و اکل لحم الخنزیر در رستورانهایشان و نکاح المحرمات... ولو تظاهروا بذلک نقض العهد، اگر تظاهر بکنند به این منکرات عهد را نقض کردهاند.
5️⃣ «أن لایُحدثوا کنیسة...»؛ کنیسه و کلیسای جدیدی احداث نکنند، جرس نزنند، ساختمانی بالاتر از ساختمان مسلمانان ایجاد نکنند و اگر خلاف کردند تعزیر میشوند تعزیر بمایره الامام.
6️⃣ «أن تجری علیهم احکام المسلمین...»؛ منظور از تجری علیهم احکام المسلمین یعنی چه؟ یعنی قضاوت قاضی مسلمان را به موجب قوانین و مقررات دولت اسلامی بپذیرند نه اینکه قاضی از خودشان داشنته باشند، کارمند اداری از خودشان داشته باشند در حالی که کارمند از دولت اسلامی است استاندار، فرماندار، بخشدار و... اینها از دولت اسلامی است و اینها باید تابع دولت اسلامی باشند و این منظور از تجری علیهم... است، لذافرموده «علی معنی وجوب قبول... .»
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال مرحوم آیتالله هاشمی شاهرودی برگزار شد
📝 رسالت اصلی حوزه و دانشگاه حیات بخشیدن به علم است
📝 کنگرهای برای تبیین آثار و شخصیت علامه سید جعفر مرتضی برگزار شود
📝 مسؤولان حق امانت مسؤولیت را ادا کنند
📝 حجتالاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب شد
📝 رسالت حوزویان تولید علوم اسلامیانسانی برای تحقق تمدن نوین اسلامی است
📝 اعلام فراخوان ایده در راستای عملیاتی کردن بیانیه گام دوم انقلاب
📝 روندشناسی تبیین منظومه فکری رهبر معظم انقلاب با تأکید بر بیانیه گام دوم
📝 سومین فراخوان آثار علمی و پژوهشی با موضوع بیانیه گام دوم اعلام شد
📝 آغاز نامنویسی آزمون پذیرش جامعه الزهرا(س)
📝 پژوهشگران برتر حوزه علمیه خواهران تجلیل شدند
📝 دومین سالگرد ارتحال آیتالله حائری شیرازی در شیراز برگزار میشود
📝 کتاب «نگاهی گزینشی به تاریخ انبیا» منتشر شد
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14553
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 شناخت فقه سیاسی آخوند منوط به شناخت جایگاه فقهی و رهبری ایشان است/ عدهای به دنبال دو قطبی سازی «امام» و «آخوند» هستند
✅ حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق ابوالحسنی در گفتوگویی؛
🔹 ما دو نوع آخوند خراسانی داریم: یکی مرحوم آخوند به عنوان فقیهی تأثیرگذار و دوم آخوند به مثابۀ رهبر و اندیشمندی در عرصۀ سیاست که طالب مناسبات سیاسی جدید در ایران است. پس وقتی سراغ فقه سیاسی ایشان میرویم، باید هر دو جنبه را مد نظر بگیریم.
🔹 عدهای میخواهند یک دوقطبی درست کنند که در یک تنش سیاسی، «آخوند خراسانی» را در برابر «امام خمینی» قرار دهند؛ به این صورت که از زبان مرحوم آخوند به طور مستقیم و غیرمستقیم به شما بگویند: تشکیل نظام اسلامی بر مبنای ولایت فقیه اشتباه بزرگی بود و مخالفین نظام با من هم عقیدهاند!
🔹 این آقایان قبلاً سراغ میرزای نائینی میرفتند و او را به عنوان یک فقیه نظریهپرداز در مشروطه معرفی میکردند؛ آن هم فقیهی که «نظام حقوقی اسلام را طبق نظام حقوقی غرب تفسیر و تأویل میکرد و دغدغهاش، اجرای پارلمانتاریسم مطلقه در ایران بود!» چون میرزای نائینی به طور جدی قائل به ولایت فقیه بود، این جنبه را سانسور میکردند. ولی اخیراً همینها هم نائینی را رها کرده و به سراغ مرحوم آخوند رفتند و به این بزرگمرد دخیل بستند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14567
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 موسسه علوم اسلامی و مطالعات اجتماعی مفتاح با همکاری مدرسه علمیه معصومیه(س) برگزار میکند:
📚 کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی؛ با رویکرد قرآنی و روایی»
📕 حجتالاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی
📆 زمان: ایام تحصیلی هر هفته شنبه تا دوشنبه(یک ساعت به اذان ظهر)
🕌 مکان: مسجد مدرسه معصومیه(س)
📌 تاریخ شروع: شنبه 28 دی ماه
💻 پذیرش محدود(همراه با مصاحبه حضوری)
📖 اطلاعات بیشتر و ثبتنام:
🌐 http://meftaah.com/?p=14573
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 بیانیه گام دوم؛ الهامبخش پیشرفت در همه عرصهها/ بیانیه هویت انقلاب اسلامی را بیان میکند
🔰 حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی احسانیفر:
📚 دستاوردهای انقلاب؛ 1- دستاوردهای بنیادین مانند استقلال، عزت، روحیۀ آزادگی و 2- دستاوردهای خدماتی مانند آب، برق و... بیانیه گام دوم بیشترین تأکید را بر روی دستاوردهای بنیادین دارد.
📚 بیانیه گام دوم یک هویتشناسی قبل و بعد از انقلاب انجام داده است. این بیانیه خلاصهای از تجربیات گذشته و وضعیت حال و نیازهای آینده را بیان کرده است.
📚بیانیه گام دوم، الهامبخش پیشرفت در همه عرصههای کشور است؛ یعنی گستره فعالیتهای حدیثی با الهامگرفتن از این بیانیه، میتواند مسیر آینده خود را بازسازی کرده و استوار کند.
📚 انقلاب چهل سال به گسترش حدیث کمک کرد و اکنون باید عرصه حدیث، خودش فرصتسازی کند و از فرصتها نهایت استفاده را ببرد. به انقلاب اسلامی کمک کند. در حقیقت انقلاب اسلامی و قرآن و حدیث در هم تنیدهاند و کمک به یکی کمک به دیگری است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14586
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
📌 موضوع: بررسی فقهی مسأله حجاب
🔻 استاد امیر مهاجرمیلانی در درسگفتار «بررسی فقهی مسأله حجاب»، بیان کرد:
📚 در ادامه بررسی آیه 59 سوره احزاب، برخی مبتنی بر این پیشفرض که حجاب واجب زنان پیامبر(ص) شامل وجه و کفین هم بوده و با تاکید بر وحدت سیاق و عطف شدن زنان مومن به زنان پیامبر(ص) در این آیه نتیجه گرفتهاند که این آیه بر پوشش وجه و کفین دلالت دارد.
📚 حال آنکه اولا دلالت این آیه بر تعیین کیفیت حجاب پوششی محرز نیست؛ ثانیا طبقه گزارشات تاریخی و روایات وارده و سیره مسلمانان، حجاب زنان در اسلام شامل وجه و کفین نبوده است و با توجه به کمک قرائن منفصله همچون آیه 31 سوره نور میتوان گفت که این آیه عام بوده و آیه 31 سوره نور آن را تخصیص میزند.
📚 یکی از مسائل شکل گرفته پیرامون این آیه الزامی یا اخلاقی بودن و جاودانه یا موسمی بودن حکم پوشش جلباب برای زنان است. آیتالله زنجانی مبتنی بر اینکه مناط دستور اگر پس از دستور ذکر شود ظهور در علت بودن آن مناط دارد قائل است تعلیل مذکور در انتهای آیه اقتضای دوام نداشته و حکم جلباب موسمی است. حال آنکه اصالة العلیة در مناطهای قرآن با توجه به روشی که شارع مقدس در بیان تشریعات داشته صحیح نیست، هر چند مناط مذکور نوعی قرینه بر دلالتگری پوشش مدنظر آیه جهت تمییز عفیفه از غیرعفیفه است.
📚 در نتیجه با تردید در علت، موسمی بودن حکم جلباب نیز خالی از اشکال نیست و نیاز به اثبات قویتری دارد، علاوه بر اینکه عبارت «یدنین علیهنّ» ظهور در دوام این حکم مولوی دارد و کنارگذاشتن آن مستلزم قرینه قویتری است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
📕 موضوع: ماهیت پول در اقتصاد اسلامی
✅ استاد حسن آقانظری در درسگفتار «ماهیت پول در اقتصاد اسلامی»، تشریح کرد:
🔰 ادعا؛
🔹 گرچه پول مالی مستقل و مثلی است، اما از آن جهت که ماهیت پول بودن در توان خرید و بهای داد و ستد بودن جلوهگر میشود، آنچه به عهده ضامن میآید همان توان خرید است؛ زیرا پول چیزی جز قدرت خرید تبلور یافته در خارج نیست.
🔰 رد ادعا؛
🔹 اگر چنین چیزی پذیرفته شود، پس هرگاه ارزش پول افزایش یابد، بازپرداخت مقدار افزوده شده بر ضامن لازم نیست، حال آنکه هیچ یک از فقها قائل به آن نیستند.
🔹 توان خرید به این معنی چیزی است انتزاعی که عرف آن را مال خارجی به شمار نمیآورد و تنها همان پول خارجی را پول میداند.
🔰 ادعا؛
🔹 پولهای حقیقی میتوان گفت کاهش ارزش آنها بر عهده نمیآید؛ زیرا مالیت آنها برخاسته از جنس خودشان است. اما در مورد پول اعتباری از آن روی که به خودی خود، دارای ارزش مصرفی نبوده و تنها در دادوستد کاربرد دارد، ویژگی ارزش مبادلهای و قدرت خرید آن، در نگاه عرف و عقلا همچون صفتی حقیقی به شمار میآید و همانند سایر صفات مثل، به عهده میآید.
🔹 به عبارت دیگر دو عنصر را باید در نظر گرفت؛ 1- یکی خصوصیت جنس پول اعتباری مثلاً ریال ایرانی و 2- قوام پول حقیقی صد در صد به قدرت خرید نیست بلکه ماده آن نیز در قوام پول موثر بوده است اما در پول اعتباری چنین نیست و قدرت خرید آنگونه که در پول اعتباری هست، در پول واقعی نیست چرا که در پول حقیقی قدرت خرید تابع است، اما در پول اعتباری ماده هیچ ارزش و دخالتی در مالیت ندارد و مال بودن آن به جنسش نیست بلکه به قدرت خریدش است، پس تمام موضوعش قدرت خرید است. پس موضوع ضمان در پول اعتباری این دو خصوصیت است.
🔰 پاسخ؛
🔹 قدرت این استدلال در این است که نسبت به ادبیات اقتصادی در مورد پول که همه انواع پول را پول مینامد، حساسیت ایجاد میکند و میان پولهای حقیقی و اعتباری تمایز قائل میشود. البته در نهایت این دلیل نیز نمیتواند مورد پذیرش واقع شود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com