eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8.1هزار دنبال‌کننده
11.6هزار عکس
610 ویدیو
301 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 منطق فهم دین در مقیاس تمدن‌سازانه 📌 کرسی علمی ترویجی «فلسفه اجتهاد تمدنی(منطق فهم دین در مقیاس تمدن‌سازانه)» به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود. 🔹 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی 🔹 ناقدان: حجج اسلام والمسلمین رضا اسلامی و ابوالقاسم مقیمی حاجی 📆 زمان برگزاری: سه‌شنبه 18 شهریورماه 99 / ساعت 14:00 تا 16:00 💻 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق: 🌐 join.skype.com//pc7rupc3EL71 📱 شماره تماس: 09374288196 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 نقش زنان در میدان نبرد/ زنان باید به عنوان نیروهای پشتیبان از رزمندگان حمایت کنند 🔰 خانم کاردوانی در نشست علمی «زنانگی و جنگ به روایت عاشورایی» مطرح کرد؛ 🔹 براساس رویکرد اسلامی، حضور نظامی زنان در میدان نبرد قابل قبول نیست. در واقعه عاشورا نیز وقتی بانوان می‌خواستند وارد میدان نبرد شوند، سیدالشهدا(ع) به آن‌ها دستور می‌دادند که به خیمه‌ها بازگردند. 🔹 نوعی از خدمت‌رسانی زنان در جنگ‌ها حضور آنان در پشت جبهه و پشتیبانی کردن است. در واقعه عاشورا زنان بیشترین نقش را در حوزه پشت جبهه و پشتیبانی ایفا کرده‌اند. روحیه دادن به مردان، مدیریت بحران‌ها و رسیدگی به بازماندگان از دیگر نقش‌ها به شمار می‌آید. 🔹 زینب کبری(س) از یک سو نقش مدیریت بحران در جنگ را ایفا می‌کنند و از سوی دیگر ضمن پرستاری از حضرت زین‌العابدین(ع)، آرامش پس از بحران را ارائه می‌دهند. ایشان حتی سوگواری، خطبه خوانی و ندبه خوانی را به عنوان ابزاری برای آگاهی بخشی مردم و رساندن پیام کربلا قرار می‌دهند. 🔹 امروزه نقش زنان در برابر تهاجم و شبیخون فرهنگی و جنگ رسانه‌ای بسیار مهم بوده و این حوادث نشان می‌دهد که ما در آینده با جنگ‌های بسیار سنگینی روبرو خواهیم بود و باید برای این روزها فرزندان رزمنده تربیت کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19623 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ مطالبات امام خمینی(ره) از حوزه‌های علمیه 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در یادداشتی بررسی کرد؛ 🔻 امام خمینی(ره) در وصیت‌نامه خود خطاب به حوزه‌های علمیه چند نکته مهم را یادآور می‌شود که توجه به آن‌ها بسیار سودمند و اثرگذار است. 🔹 از مهم‌ترین شگردهای مخالفان اسلام، نفوذ دادن افراد منحرف و تبهکار در حوزه‌های علمیه است. 🔹 خطر روحانی‌نمایان برای اسلام به مراتب از خطر ملی‌گراها و روشنفکران مصنوعی بیشتر است. 🔹 نفوذی‌ها ممکن است ده‌ها سال با مشی اسلامی و مقدس‌مآبی در حوزه‌های علمیه و در میان مردم با صبر و حوصله زندگی کنند. 🔹 افزون بر فقه در سایر رشته‌های دیگری که مورد نیاز اسلام و جامعه اسلامی است باید افرادی تربیت شوند. 🔹 در رأس همه علومی که تعلیم و تعلم آنها لازم است علوم معنوی اسلام است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19629 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 تدریس ۶ رشته در مقطع خارج تخصصی مؤسسه فقه و علوم اسلامی ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین علی اصغر همتیان خبر داد؛ 📚 موسسه عالی فقه و علوم اسلامی که به امر مبارک مقام معظم رهبری تأسیس شده در حال افتتاح پنجمین سال تحصیلی خود می‌باشد. 📚 تاکنون ۳ گروه در مقطع تمهیدی از این مؤسسه فارغ التحصیل شده‌اند که طلاب پایه‌های نهم و دهم بوده‌اند و وارد دروس خارج شده‌اند. 📚 در مقطع خارج تخصصی ۶ رشته‌ی تخصصی متناسب با مسائل روز همچون فقه سیاست، فقه اقتصاد و فقه جزا در این مؤسسه تدریس می‌شود. 📚 برای پذیرش در سال تحصیلی پیش ‌رو، بدلیل محدودیت‌های به وجود آمده به دنبال شیوع بیماری کرونا امتحان کتبی ورودی این مؤسسه لغو و قریب به ۷۱ مصاحبه علمی به عمل آمد. 📚 برای دوره تمهیدی امسال در مجموع ۳۱ نفر دانش‌پژوه خواهیم داشت. در مقطع خارج عمومی ۶ نفر پذیرش جدید و ۹ نفر منتقل شده از مرحله‌ی تمهیدی حضور خواهند یافت. 📚 در دروس خارج تخصصی این مؤسسه نیز در مجموع ۱۲ نفر پذیرش شده‌اند و به طور کلی ۴۱ نفر در کلاس‌های این مقطع تحصیلی شرکت خواهند داشت. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 قاعده احسان به دیگران۶/ مدرک قاعده احسان(قرآن) 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ 🔰 درآیات قرآن در رابطه با احسان و نیکی کردن به دیگری چهار دسته آیات وجود دارد: 1️⃣ دسته اول: آیاتی که در آنها امر به احسان شده است، مانند قوله تعالى «إِنَّ اللّٰهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسٰانِ»(نحل، آیه 90) و «وَ أَحْسِنْ كَمٰا أَحْسَنَ اللّٰهُ إِلَيْكَ»(قصص، آیه 27) و «أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ»(بقره ، 195). ✅ آیه اول امر به احسان با ماده امر و در آیات دیگری امر با هیئت می‌باشد و ظاهر امر دال بر وجوب و الزام است. 2️⃣ دسته دوم: آیاتی که محبوبیت احسان فهمیده می‌شود: «وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ»(آل عمران، 134). 3️⃣ دسته سوم: آیاتی که از باب جزا دادن دلالت بر مطلوبیت احسان می‌کند: «وَ اصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ»(هود،115) و «وَ يَجْزِيَ الَّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى»(نجم، 31). 4️⃣ دسته چهارم: آیات امر به احسان خاص است که تنها در مورد خودش(احسان به والدین) مفید است: «وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً»(الاسراء،23). ✅ از مجموع آیات حداقل مشروعیت و مطلوبیت احسان بدست می‌آید و در واقع آیات بیانگر مطلوبیت مؤکد آن است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 وجوب شناخت مسائل زیست فناورانه برای حفظ عزت اسلام 💠 آیت‌الله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک تصریح کرد؛ 📕 حکم ایجابی گاه حد خفیف بوده و الزام پشت آن نیست که این حالت استحباب را ایجاب می‌کند، ولی گاه الزام پشت آن است و در نتیجه مرتبه شدیدی از حکم ایجابی را در پی می‌آورد که حکمش وجوب است. 📕 گاه مواردی پیش می‌آید که کشف، کاربست و حتی نفس تصرف بر قواعد زیست فناورانه، پیامدهایی در حد الزام دارد که عدم کشف و کاربرد آن پاره‌ای خسارت‌های متنابه دارد، در این صورت قهراً حکم به سمت الزام میل می‌کند. 📕 در دنیایی که دنیای مسابقه علمی و فناورانه است، اگر حفظ برتری امت در گروی آن باشد که ما در زمینه زیست فناوری شأن مناسبی را احراز کنیم، چه بسا در این صورت بر دانشمندان جهان اسلام واجب کفایی است که به کار علمی در این زمینه بپردازند. 📕 اگر امنیت انسان، امت اسلامی و آحاد امت در گروی فهم مسائل امنیتی مترتب بر زیست فناوری باشد تا بدین روش ترور بیولوژیکی را متوجه شوند، مجاز هستیم در این زمینه ورود کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19643 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ عوامل تأثیرگذار بر وقوع حادثه عاشورا 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر همتی در یادداشتی مطرح کرد؛ 📝 با نگاهی اجمالی به لعن‌هایی که در زیارت عاشورا وجود دارد می‌توان به این نتیجه رسید که سقوط و یا صعود اضمحلال و یا کمال یک جامعه امری فرایندی است. 📝 مجموعه‌ای از عوامل در تحقق عاشورا نقش داشته‌اند؛ به این معنی که یک جامعه و نظام اجتماعی به عنوان یک کل که از آن به امت تعبیر شده است در جریان کربلا نقش داشته است. 📝 متأسفانه آنچه در اذهان عمومی است بیشتر به نقش افراد به عنوان افراد تأثیرگذار اصلی اشاره دارد درحالی که اعمال افراد مختلف زمینه‌ساز بروز این مسئله بوده است. 📝 وقتی یک جامعه و امت به اضمحلال رفت تک تک افراد در این امر نقش دارند. لذا فعالیت در نظام الهی و نظام طاغوت دو نظام دارای مجموعه عوامل است که بر همه عرصه‌های زندگی انسان اثرگذار است. 📝 از این رو توجه به لعن‌های زیارت عاشورا نمایان‌گر فرایندی بودن واقعه کربلاست‌ و نشان می‌دهد عاشورا تنها یک حادثه نیست بلکه در فرایند زمانی و مجموعه عوامل و یک نظام اجتماعی در تحقق آن نقش داشته است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19656 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 فرآیند روش مطالعه علوم انسانی با رویکرد اسلامی 📌 کرسی ترویجی «فرآیند روش مطالعه علوم انسانی با رویکرد اسلامی» از سلسله کرسی‌های ترویجی در جستجوی روش‌شناسی به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود. 🔹 ارائه دهنده: دکتر مجید کافی 🔹 ناقدان: حجج اسلام والمسلمین احمدحسین شریفی و محمود نوذری 📆 زمان برگزاری: چهارشنبه ۱۹ شهریورماه از ساعت ۱۱ تا ۱۳ 🔰 مکان برگزاری: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 💻 دسترسی در فضای مجازی از طریق: https://www.skyroom.online/ch/rihu/meeting1 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 پیام رهبر معظم انقلاب در پی اهانت یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص) ✍️ حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای در پیامی، اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم را محکوم کردند. 📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است: بسمه‌تعالی گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّه‌ی فرانسوی در اهانت به چهر‌ه‌ی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم(صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عناد و کینه‌ی شرارت‌بار دستگاه‌های سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعه‌ی مسلمانان را آشکار ساخت. بهانه‌ی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوام‌فریبانه است. سیاستهای عمیقاً ضدّ اسلامی صهیونیست‌ها و دولتهای استکباری عامل این‌گونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز می‌یابد. این حرکت در این برهه‌ی زمانی می‌تواند، نیز به انگیزه‌ی منصرف کردن ذهن ملّتها و دولتهای غرب آسیا از نقشه‌های شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملّتهای مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقه‌ی حسّاس، باید هرگز دشمنی‌های سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند. والله غالب علی امره سیّدعلی خامنه‌ای ۹۹/۶/۱۸ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 رشد اقتصادی متعارض با عدالت، مطلوب اسلام نیست/ سنگ بنای جامعه باید اخلاق باشد 📕 حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی‌نیا در گفت‌وگویی بیان کرد؛ ❇️ سنگ بنای اصلی جامعه باید اخلاق و ارزش‌های اخلاقی باشد. با حاکمیت اخلاق در یک اجتماع اجرای قانون هم عملی‌تر خواهد شد و هم با هزینه کمتری انجام خواهد شد و از همه مهم‌تر این‌که انسان‌ها به کمال واقعی خواهند رسید. ❇️ چنانچه روابط اقتصادی در پرتو عمل به ارزش‌های اخلاقی ـ اسلامی شکل بگیرد علاوه بر آنکه جامعه در مسیر رشد و شکوفایی اقتصادی گام بر می‌دارد، به سمت حاکمیت عدالت و استقلال اقتصادی و نیز تعالی و کمال انسانی حرکت خواهد کرد. ❇️ هدف نظام اقتصادی اسلام آن است که آحاد جامعه اسلامی در پرتو عمل به آموزه‌های اخلاقی علاوه بر آن‌که در مسیر رشد و شکوفایی اقتصادی گام برمی‌دارند، به سمت حاکمیت عدالت و استقلال اقتصادی و نیز تعالی و کمال انسانی حرکت کنند. ❇️ اگر رشد اقتصادی با ارزش‌های معنوی و عدالت در تعارض قرار گیرد مطلوب نظام اقتصادی اسلام نخواهد بود. رشد و رفاه ناشی از آن باید با معنویت و عدالت در توازن باشد. بنابراین در جامعه‌ مطلوب اسلامی این اهداف باید با یکدیگر تأمین شوند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19670 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 پیامدهای ضعف سواد رسانه‌ای خانواده‌ها/ فضای مجازی جزو لاینفک زندگی شده است 🔰 در نشست علمی «پیامدهای اخلاقی ضعف سواد خانواده در استفاده از فضای مجازی» مطرح شد؛ 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین رحمتی: 🔹 برای عصر حاضر و دنیای امروز اگر بخواهیم تعبیر کلی به کار ببریم، باید بگوییم عصر سلطه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی. 🔹 سواد رسانه‌ای یعنی با مهارت‌های استفاده سنجش گرایانه، مدیریت شده و صحیح از فضای مجازی آشنا باشیم. 🔹 نادیده گرفتن و غفلت از فضای مجازی مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه باید خانواده‌ها و افراد را با سواد رسانه آشنا کنیم. 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین آینه چی: 🔹 می‌توان ادعا کرد رسانه در سطح زندگی فردی و خانوادگی جزو لاینفک شده است. 🔹 در امپریالیسم فرهنگی یکی از چیزهایی که به عمد دستخوش تغییر قرار گرفته، معنای خانواده است. 🔹 اکنون رسانه‌ها در باز تعریف خانواده، به دنبال سست کردن ارزش‌های اصیل خانواده، ارزش‌های دینی و اخلاقی و... هستند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19678 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 تمسک به حکم عرف و عقلا در مشروعیت سرقفلی 💠 آیت‌الله حسین شوپایی در درس خارج «عقود مستحدثه» عنوان کرد؛ 1️⃣ تمسک به سیره عقلا: از عدم ردع شارع کشف امضاء می‌شود. 🔹 اشکال: این سیره، سیره مستحدث است و در موارد سیره مستحدثه، از عدم ردع نمی‌توان کشف امضاء کرد. 2️⃣ تمسک به ارتکاز عقلا: اگر ارتکاز عقلائی در زمان نص ثابت بوده، این ارتکاز به نحو عام حجت است. در بحث سرقفلی گفته می‌‌شود در نظر عقلاء، مالک سلطنت بر حق الایجار دارد. 🔹 اشکال: حتی اگر قبول کنیم ارتکاز عام عقلائی حجیت دارد، اما در جایی مفید است که مورد از موارد توسعه در مصداق باشد نه جایی که توسعه در خود ارتکاز باشد. 3️⃣ عامه در بحث حق تألیف و در بحث سرقفلی گفته‌اند همین که معامله بر سرقفلی رویه‌ای است که عقلاء آن را اختیار کرده‌اند، باعث می‌‌شود که حق سرقفلی را مشروع بدانیم. 🔹 اشکال: چنین نیست که رویه عرف از مصادر تشریع باشد؛ چون منجر می‌‌شود به این‌که نظر شارع تابع نظر عرف و معلول آن باشد در حالی که امامیه معتقدند در شریعت نسبت به همه وقائع حکم جعل شده است و این احکام تابع مصالح و مفاسد است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19689 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com