💢 دومین جلسه از سلسله جلسات هم اندیشی فقه نظام به همت دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح با همکاری مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام در مرکز تخصصی فقه و اصول "معهد الاجتهاد الفعال" برگزار گردید.
📚 در این جلسه استاد گرانقدر حضرت آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی به ارائه مباحث خود پیرامون معانی و ماهیت فقه نظام پرداختند.
📚 در این جلسه ۹ سوال اساسی در حوزه فقه نظام مطرح گردید که حضرت استاد سیفی مازندرانی بر محور این سوالات، نظراتشان را ارائه دادند.
📌 لازم به ذکر است این جلسات استمرار داشته و در ادامه سایر اساتید صاحبنظر در این حوزه به ارائه بحث خواهند پرداخت.
📣 مشروح اخبار این جلسه به زودی در کانال #مفتاح...
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_نظام
#سلسله_جلسات
#دبیرخانه_مفتاح
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 ظرفیت شناسی علم اصول در تولید علوم انسانی
📕 آیتالله علیرضا اعرافی در نشستی تصریح کرد؛
✅ علم اصول یکی از مهمترین علوم اسلامی است که شاید بالندگی و پویایی او در بین علوم اسلامی در قله باشد.
✅ بطور مستقیم نمیشود گفت علم اصول در حوزه مسائل علوم انسانی مستقیماً چه نقشی دارد، باید پیوندی بین معارف علوم انسانی و گزارههای آن و معارف وحیانی برقرار کنیم و ببینیم علم اصول بر معارفی که ناظر به حوزه علوم انسانی است چه تأثیری میگذارد.
✅ ما نیازمند این هستیم که در متدولوژی و روش شناسی علوم خودمان، حداقل علم دیگری مشابه علم اصول داشته باشیم. ۱- یکی علم اصول معارف یا علم اصول کلام(منطق اکتشاف گزارههای توصیفی به معنای عام) ۲- علم اصول اخلاق یعنی منطق اکتشاف گزارههای اخلاقی ۳- علم اصول فقه.
✅ ما در روششناسی علوم اسلامی دو نوع روششناسی داریم یک روششناسی استنباط گزاره داریم که بیشتر موضوع محور است و خیلی کار به متن ندارد. یک روش متن محور داریم که در آن یک قواعد تفسیر متن داریم که شامل آیات و روایات است.
متن کامل: http://meftaah.com/?p=22194
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 ظرفیت حقوق اسلامی برای پاسخگویی به مسائل روز با محوریت قرآن کریم
🎙 سخنران: حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا
📆 زمان: هجدهم الی بیست و یکم بهمن ماه
📌 مکان: دانشگاه علوم اسلامی رضوی
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
13.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توصیه های شهید حاج قاسم سلیمانی به علماء و مراجع تقلید: «راه صحیح حمایت بدون ملاحظه از انقلاب، جمهوری اسلامی و ولی فقیه است».
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#انقلاب_اسلامی
#شهید_سلیمانی
#علماء_و_مراجع_تقلید
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 سلسله دروس خارج تفسیر نظامهای اسلامی
📚 موضوع: تفسیر اجتماعی قرآن
🔹 استاد: آیت الله محمود رجبی
📆 زمان: از 25 بهمن ماه شنبهها، نیم ساعت قبل از اذان مغرب و عشاء
✅ مکان: قم، بلوار محمدامین(ص)، بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
📌 به منظور شرکت حضوری در جلسه نام و نامخانوادگی و مقطع تحصیلی خود را به شماره 3000646400 پیامک نمایید.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#درس_خارج_تفسیر
#آیت_الله_رجبی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 پیش نشست کنگره «زیارت، معنویت و اخلاق بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب» برگزار میشود
🎙 سخنرانان: آیتالله علیرضا اعرافی و حججاسلام والمسلمین نواب، حاج ابوالقاسم، گنابادینژاد و عادل
📆 زمان: یکشنبه ۱۹ بهمن ساعت ۲۲ از طریق تلویزیون اینترنتی abarat.tv
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ در باب مسأله حجاب و پوشش سه دسته روایات داریم/ روایات حجاب را باید با توجه به فرهنگ جنسیتی عصر نزول بررسی کرد
💢 حجتالاسلام مهاجر میلانی در درس گفتار «بررسی ادله حجاب در روایات» بیان کرد؛
🔰 در باب مسأله حجاب و پوشش سه دسته روایات داریم؛
1️⃣ نسبت به کل بدن زنان سخن گفته است.
2️⃣ تنها ناظر به موضوع وجه و کفین سخن گفته است.
3️⃣ مستقیم در مورد پوشش نیست ولی به بحث پوشش ارتباط دارد.
📚 در برخی روایات گفته شده زنان مسن که به حیث عرفی امکان ازدواج برایشان فراهم نیست، جلباب نداشته باشند ایرادی ندارد. در برخی دیگر علاوه بر جلباب خمار را هم بیان کردند. دسته دیگری از روایات گویا بین این دو دسته روایات جمع کردند.
📚 روایات را باید با توجه به فرهنگ جنسیتی عصر نزول بررسی کرد. مثلا در عصر نزول کسی برای ازدواج به سراغ زنان بالای پنجاه سالگی نمیرفت ولی امروزه ممکن است در این سن هم ازدواج صورت گیرد.
🔻 نظر مختار استاد:
🔹 به نظر میرسد آن دسته از روایاتی که میگوید اگر موی سر زنان مسن دیده شود اشکالی ندارد، براساس تمسک به اطلاقات شامل زنان حر و کنیز میشود. در این صورت روایات دسته اول که فقط اجازه میدهد جلباب در زنان مسن برداشته شود حمل بر افضل افراد میشود، یعنی بر زنان مسن بهتر است که هم چنان بر خمار و روسری تحفظ داشته باشند و لذا برخی از فقها نظرشان این است که روایات مقید در صورتی که روایات مطلق زیاد باشند حمل بر افضل افراد شود.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22197
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 فراخوان پذیرش حوزههای علمیه خواهران در همه سطوح حوزوی برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰
📆 ثبتنام از ۲۵ بهمن ۹۹
💻 راهنمای پذیرش: https://b2n.ir/a54878
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 ماهیت شناسی وظیفه تربیتی
🔻 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت» تأکید کرد؛
📕 در ادامه بررسی بحث ماهیت شناسی وظایف تربیتی که آیا از سنخ حق است یا حکم به بیان تفاوت بیشتر حق و حکم میپردازیم:
🔹 حق و حکم هر دو مجعول شرعی هستند، اما در بعض آثار، لوازم و در ناحیه اعتبار متفاوتاند.
🔹 تفاوت حق و حکم تکلیفی(الزامی و غیرالزامی): حق از احکام وضعی ترخیصی است و تفاوت آن با احکام تکلیفی لزومی روشن است.
🔹 تفاوت حق و حکم تکلیفی اباحه؛ ترخیصی: تفاوت در اعتبار: ماهیت حق نوعی سلطنت است که شارع به انگیزهی رعایت حال مکلّف آن را جعل مینماید. مثلا شارع به جهت نقش والدین در تکون فرزند، حقی بر عهده فرزندان برشمرده اما در جعل حکم اباحه تساوی مصلحت و مفسده و عدم رجحان در فعل یا ترک مکلف منظور بوده و سلطنتی در آن نیست.
🔹 تفاوت حق(حکم وضعی) با سایر احکام وضعی: حق نوعی سلطنت که شارع به لحاظ مصلحت خود مکلف آن را جعل کرده مانند حقوق پدر بر فرزند و قابلیت اسقاط دارد؛ به خلاف ولایت که به جهت مصلحت مولیّ علیه وضع شده است؛ مانند ولایت پدر بر فرزند که از احکام وضعی است و قابلیت اسقاط ندارد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 امام تحول؛ از فهم فقاهتی تا جهان وطنی
🔰 دکتر مصباحالهدی باقری در یادداشتی بررسی کرد؛
🔹 فهم جهادی: ورود به حوزه، شاگردی کردن نزد علمای تراز اول و مواجه شدن با شخصیت مجاهدی چون شهید والامقام مدرس، درک امام از شرایط مقابله با این حد از ظلم و ظلمت را به درکی مبنایی و ریشهای و هویتدار تبدیل کرد.
🔹 فهم فقاهتی: از دیدگاه امام جمود بر نصوص بدون توجه به زمان و مکان، چه بسا مناسبات تمدن جدید را در هم بشکند و مردم را به دورههای قدیم بازگرداند.
🔹 فهم جهانوطنی(مدنی): نگاه امام به مسائل و موضوعات، نگاه معاصر بود. شاید مهمترین تمایز امام با فضای غالب مدارس و حوزههای علمیه این بود که کاملاً جهانوطنی زندگی میکردند.
🔹 فهم چندلایه (راهبردی): امام در گرفتن هر تصمیمی علاوه بر لحاظ شرایط بیرونی، به اقتضائات درونی هم ملتفت بوده و همه این سیر و شناخت را معطوف به رضایت حق تعالی و انجام تکلیف میدانسته است.
متن کامل: http://meftaah.com/?p=22213
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
14.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مقام معظم رهبری:
«تحول در حوزه نیازمند مدیریت منسجم، تدبیر امور و اقدام توسط گروهی متخصص که مورد تأیید مراجع و بزرگان باشند، محقق می شود».
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تحول_حوزه
#مقام_معظم_رهبری
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔹 کرسی ترویجی با موضوع: «فلسفه حجاب در متون دینی»
🎙 ارائه بحث: حجتالاسلام والمسلمین امیر مهاجر میلانی، استادیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده زن و خانواده.
🎙 کارشناس: آیتالله محمدعلی مدرسی یزدی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم.
🎙 دبیر نشست: حجتالاسلام والمسلمین مجید دهقان، استادیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده زن و خانواده.
📅 پنجشنبه 23 بهمن 1399 ساعت 10
💻 لینک حضور برخط:http://live.mou.ir/wrc
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com