eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
452 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 قرآن جایگاه زن را از نظر بینشی، رفتاری و اجتماعی ارتقاء داد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور: ✅ زنان در دوران جاهلیت به عنوان وبال جان زندگی اجتماعی قلمداد می‌شدند و بر این اساس ارزش اجتماعی نداشتند و در تصمیمات اصلی نیز به هیچ وجه دخالتی داده نمی‌شدند. ✅ در چنین اجتماعی بود که قرآن نازل شد، پیامبر عزیز ما ظهور کرد و خدای متعال اراده‌اش را از طریق پیغمبر اسلام و از طریق قرآن ظهور داد و جایگاه اصلی زنان را معرفی فرمود. ✅ وقتی در زندگی اجتماعی زن جایگاه مناسب را ندارد، خداوند قیوم است که زندگی زنان را، جایگاه زنان را، ارتقاء دهد، چنان که مردان وظیفه دارند زندگی زنان را برپا کنند. ✅ «الرجال قوّامون علی النساء» یعنی وظیفه دارند تا برپا کنند زندگی زنان را، اسباب آرامشان را فراهم کنند، اسباب زندگی با نشاط‌شان را فراهم کنند و به قدر توانشان برای رفع حوائج زنان فکر کنند. 📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22923 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 عدم وجوب پوشش برخی از اعضای بدن، دلیلی بر جواز نگاه بر آن‌ها نیست 💢 حجت‌الاسلام والمسلمین امیر مهاجر میلانی در درس گفتار «بررسی ادله حجاب در روایات»: 📝 برخی معتقدند وقتی نگاه به برخی از اعضای زنان جایز باشد به دلالت عرفی ملازمه وجود دارد که پس پوشش آن اعضا لازم و واجب نیست، ولی بر عکس، این قضیه صادق نیست. یعنی اگر پوشش برخی اعضا واجب نباشد، ملازمه نیست که نگاه به آن جایز باشد. 📝 درباره دیدگاهی که می‌گوید ملازمه‌ای که بین جواز نگاه به برخی از اعضاء زنان وجود دارد پس پوشش آن لازم نیست، روایات معارضی وجود دارد که با وجود این روایات معارض نمی‌شود نتیجه گرفت برخی از اعضای بدن زنان پوشش لازم نیست. 📝 روایات معارض بیان می‌دارند که هیچ نوع نگاهی با قصد جایز نمی‌باشد. این روایات در سه دسته کلی تقسیم می‌شوند. 🔹 دسته اول: روایات عام هست که هر نوع نگاهی جایز نیست. 🔹 دسته دوم: روایات ناظر به نگاه اول و نگاه دوم هستند. 🔹 دسته سوم: روایات مخصوص جلسه خواستگاری هستند که نگاه به وجه و کفین را در جلسه خواستگاری جایز می‌دانند. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22905 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📖 ولایت تفویض باید در چارچوب دستورات ولایت عامه قرار گیرد 🔻 آیت‌الله محسن اراکی در درس خارج فقه نظام سیاسی تصریح کرد؛ 🔹 ولایت تفویض باید در چارچوب دستورات ولایت عامه قرار گیرد. منتها دستورات ولایت عام نسبت به ولایت تفویض دستورات کلی است. در امور جزئیه، تفاصیل و... اختیار به ولی خاص سپرده می‌شود. 🔹 شاید در تاریخ اسلام منشوری که در آن ولایت تفویض به خوبی ارائه شده باشد، همچون عهدنامه مالک اشتر نباشد. 🔹 همیشه در ولایت‌های تفویضی شرایط علم، عدل و کفایت وجود دارد. به همین دلیل هیچگاه اهل‌بیت(ع) ولایت تفویضی را به فرد فاسق نسپرده‌اند. 🔹 در ولایت تنفیذ عدالت شرط نیست بلکه در آن علم و توانایی بر انجام مأموریت شرط هست. به همین دلیل گاهی ولایت تنفیذ به فاسق هم سپرده شده است. 📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23164 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📖 چهار ویژگی روش تفسیر موضوعی شهید صدر 💢 حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید بهمنی در نشست «ویژگی‌های روش تفسیر موضوعی شهید صدر»: 📙 شهید محمد باقر صدر نخستین عالم جهان شیعه است که در اواخر عمر روش نظریه‌پردازی قرآن بنیان یا روش تفسیر موضوعی را سامان داد. در نگاه ایشان هدف تفسیر موضوعی دستیابی به نظریه است که برتری این شهید بزرگوار در تفسیر است. 📙 علامه شهید محمد باقر صدر به دنبال شناسایی مسائل مهم بشر و ارائه آن‌ها به ساحت قرآن بود. تا به حال هیچ تفسیری نیافته‌ام که در عرض تفسیر موضوعی شهید صدر قرار گیرد. یعنی ظرفیت فوق‌العاده روش تفسیر موضوعی شهید صدر تمام روش‌های معتبر را در درون و هاضمه خود قرار می‌دهد. 📙 نخستین ویژگی از چهار ویژگی اصلی روش تفسیر موضوعی شهید صدر این است که هدف این تفسیر رسیدن به نظریه‌پردازی است؛ دوم اینکه این نظریه‌پردازی ناظر به مسائل کل بشر است و در نتیجه به تعبیر خود ایشان، به حقایق کبری می‌رسد؛ ویژگی سوم این است که ایشان کل نگر است و در مقابل هر نوع تفسیر جزء نگر قرار دارد؛ چهارم اینکه عصری است یعنی مطابق با مسائل عصر خود با قرآن تعامل می‌کند. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23160 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📙 فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی 📚 دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی داد. 💻 کسب اطلاعات بیشتر: http://www.pazhuhesh.ir/ ☎️ شماره تماس: 09367568800 و 025- 32135555 و 59 و 60 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 ثبت‌نام دومین مدرسه حقوق پارلمانی 💢 ثبت‌نام دومین مدرسه حقوق پارلمانی با عنوان «ظرفیت‌ها و چالش‌های استفاده از فقه در تقنین» تا ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری تمدید شد. 💻 ثبت‌نام: www.cmirq.ir ☎️ کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۵۳۷۸۴۱۹۹۰ 📖 گفتنی است؛ دومین مدرسه حقوق پارلمانی با عنوان «ظرفیت‌ها و چالش‌های استفاده از فقه در تقنین» از تاریخ ۲۹ تا ۳۱ اردیبهشت ماه به صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ برگزاری آموزش‌های کاربردی و مهارتی در حوزه 📌 حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 سخنرانی مهم رهبر معظم انقلاب در روز قدس 📝 عرضه آثار حضرت آیت‌الله مظاهری در نمایشگاه مجازی قرآن 📝 اندیشه اسلامی و معرفت قرآنی، تمدن ساز است 📝 برگزاری آموزش‌های کاربردی و مهارتی در حوزه 📝 تمدید مهلت شرکت در جشنواره علامه حلی 📝 تمدید ثبت نام دومین مدرسه حقوق پارلمانی تا ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری 📝 پنجمین دوره‌ آموزشی آشنایی با منظومه فکری رهبر انقلاب برگزار می‌شود 📝 از ۲۰ کتاب درسی حدیثی دانشگاه قرآن و حدیث رونمایی شد 📝 نرم‌افزار نهج‌البلاغه همراه در قم رونمایی شد 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23174 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اشکالات بنایی و مبنایی نظریه وجوب تشکیل نهاد قانون‌گذاری بر اساس آیه «و شاورهم فی الامر» 🔰 آیت‌الله محمدعلی مدرسی‌ یزدی در درس خارج «فقه قانون‌گذاری»: 📚 برخی ادعا کرده‌اند آیه «و شاورهم فی الامر» و مانند آن، بر اساس نظریه‌ی «وضع لفظ برای روح معنا»، دلالت بر وجوب تشکیل نهاد قانون‌گذاری آن هم به صورت انتخابی(شبیه پارلمان‌های متداول در غرب) دارد. 🔻 اشکالات بنایی 🔹 اولاً: باید توجه داشت معنای لغوی غیر از «ظهور» در کلام است. مهم برای ما ظهور کلام است. بنابراین زمانی استدلال به آیه شوری تمام است که اثبات شود آیه، ظهور در معنای مورد ادعا(در زمان نزول) هم داشته باشد. 🔹 ثانیاً: حتی اگر بپذیریم واژه مشاوره ظاهر در همان معنای لغوی است و از معنای لغوی هم روح آن مد نظر است، نهایت چیزی که از آن استفاده می‌شود عبارت است از: کمک گیری از نظر دیگران برای روشن شدن واقعیت. 🔹 ثالثاً: امر به مشاوره، امر به پذیرش نظر مشاور در هر صورت(چه حق و چه غیر حق) نیست و چنین لازمه‌ای ندارد. 🔹 رابعاً: مصوبات مجلس اینطور نیست که حالت مشورت‌دهی داشته باشد، بلکه قانونی است که در بسیاری از موارد حالت آمره دارد و الزام ایجاد می‌کند، هر چند دولت(نهاد اجرا) آن را نادرست بداند و مخالف مفاد آن باشد. 📙 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23168 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اندیشه اسلامی و معرفت قرآنی، تمدن ساز است 🔰 آیت‌الله علیرضا اعرافی در نشست «قرآن کتاب تمدن ساز» تأکید کرد؛ 📚 وقتی از حیات و زندگی تمدنی صحبت می‌کنیم، سه لایه مهم را باید مورد توجه قرار دهیم. لایه اول، ظهورات و بروزات خارجی یک تمدن است. لایه دوم، علوم و دانش‌های آن است و لایه سوم تفکر عقلانی و رویکردهای معرفتی، فلسفی و فکری آن است. 📚 وقتی به منابع دینی و آموزه‌های قرآن رجوع می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در هر سه لایه البته با تفاوت‌هایی، اندیشه دینی و نگاه تمدنی وجود دارد و بر این اساس می‌توان اسلام را به عنوان دین تمدنی تعریف نمود. 📚 تمدن اسلام آن تمدن وسط، جامع و حاوی اندیشه‌ای است که به همه پراکندگی‌های بشر سامان می‌دهد. 📚 البته ما معتقدیم تمدن عملی که در اسلام شکل گرفته، آن چنان خالص نبوده چون زوایای انحرافی در آن ظهور یافته است، اما در عرصه عمل نیز چند قرن شاهد یک تمدن بزرگ در پرتوی همین آیات قرآن و آموزه‌های اسلامی بوده‌ایم که در زمینه ابتکارات و اختراعات و دانش بشری، دستاوردهای چشمگیری به همراه داشته است. 📚 ما در عصر جدید از پرتوی انقلاب اسلامی آن چه باید دنبال کنیم تمدن نوینی بر پایه اندیشه تمدنی اسلام است که نسبت به تمدن‌های دیگر نه خشن و متعصب در نفی است و نه این‌که دریچه انفعال را به روی خود باز می‌کند. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23148 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📖 فردی که مرتکب فعل حرامی شده و پشیمان است را نمی‌توان از عدالت خارج دانست 🔰 آیت‌الله مهدی مروارید در درس خارج «ادله عدالت مرجع تقلید» تصریح کرد؛ 💢 عدالت عبارت است از یک استقامت عملی. معنای عرفی و متشرعی همین است که در مقام عمل، اعمال فرد در صراط مستقیم است و انحراف ندارد. 💢 شخصی که در ظاهر اعمالش منظم است، اما انگیزه قلبی ندارد، در عرف متشرعه وی را نمی‌توانیم عادل بدانیم. 💢 استقامت عملی باید استمرار داشته باشد و استمرار زمانی اتفاق می‌افتد که یک منشاء قلبی داشته باشد. 💢 اگر فردی استقامت عملی دارد، اما به دلیل غلبه قوه غضبیه یا... مرتکب فعل حرامی شود، اما از فعل خویش پشیمان شود و به استقامت عملی خویش بازگردد، دلیلی بر خروج از عدالت وی نیست. ✅ متن کامل: http://meftaah.com/?p=23188 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 راهکار خروج از معامله دین به دین، تغییر در مفاد برخی قراردادهای بورس 📖 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج فقه بورس عنوان کرد؛ 🔹 کسانی که در بورس فعالیت دارند به خصوص قانون‌گذاران بورس، دقت در جعل قوانین داشته باشند. گاهی معاملات در تسویه نقدی دین به دین است که بدون شک حرمت دارد؛ ولی گاهی دین به دین نیست؛ از معامله، دینی به وجود آمده و تسویه نقدی هیچ اشکالی ندارد. 🔹 یکی از راه حل‌ها صلح است؛ متخصصین بورس برخی مفاد قراردادها را عوض کنند و تعهدهای طرفین را به هبه معوضه یا صلح به صلح تبدیل کنند؛ چون صلح کالی به کالی، اشکال ندارد؛ آن که اشکال دارد، بیع دین به دین است؛ دین به دین را نگویند معامله می‌کنیم؛ بگویند مصالحه می‌کنیم. 🔹 قراردادهای آتی در بورس، سررسید مشخص دارند که معاملات مختلفی به صورت فیزیکی یا غیر فیزیکی بر آن انجام می‌شود؛ مثلا از شرکتی سهامی می‌خرد؛ باید تحویل بگیرد، ولی روزانه تسویه حساب می‌کنند؛ اشکالی ندارد. ولی اگر کالی به کالی باشد، اشکال دارد. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23144 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 پیش‌نیاز حرکت در مسیر تولید علوم انسانی با رویکرد اسلامی 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ولدی در درس گفتار «مبانی رشد و تربیت اسلامی»: 📚 هیچ مکتبی غیر از مکتب توحیدی نمی‎تواند ادعا کند که نقشه‎اش را از کسی گرفته که اراده‎اش حاکم بر تمام عالم است و در مسیر اجرای اراده او هیچ مانعی وجود ندارد، این ادعا صرفا در اختیار مکتب توحیدی است. 📚 یکی از اصلی‎ترین شگردهای دشمن برای غلبه بر مکتب ناب اهل‌بیت(ع) شناخت نقاط قوت و تبدیل آن‎ها به نقاط ضعف یا غافل نمودن ما از آن‎هاست. 📚 ما در مکتبی تنفس می‎کنیم که طراح نقشه تربیتی‎اش کسی است که اراده‎اش بر اجزای عالم تسلط دارد و نافذ است، نقطه قوت مکتب ما است که نباید از آن غافل باشیم. 📚 ایمان به خداوند و ایمان به وعده‎های الهی یک پایه اساسی برای این است که در مسیر تولید علم لغزش نداشته باشیم و صرفا در مسیر الهی مبتنی بر مبانی دینی پیش برویم. 📚 کسی که در مسیر تولید علوم انسانی با رویکرد اسلامی افتاده، اگر قلبش مملو از ایمان به «إن الله بالغ أمره» نباشد، در مسیر تولید علوم انسانی با رویکرد دینی نمی‎تواند پیش برود. 📖 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22896 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com