✅ طرح مطالعه تاسیس مدارس استعدادهای درخشان حوزوی به تصویب رسید
📚 در یکصد و چهل و ششمین جلسه از سلسله جلسات کمیسیون هیئت امنای مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر طرح «سند راهبردی حوزه های علمیه در امور نخبگان و استعدادهای برتر» و طرح مطالعه «تاسیس مدارس ویژه استعدادهای برتر» به تصویب رسید.
📚 همچنین در این جلسه، ضمن اصلاح ماده مربوط به شرایط پویایی علمی استعدادهای برتر، بر حمایت از استعدادهای برتر در دوره حمایت، منوط به «اشتغال به تحصیل در حوزه»، «عدم تاخیر در تحصیل» و «عدم افت در تحصیل» تاکید شد.
📚 در این جلسه ماده واحده مربوط به هدفمند سازی حمایتهای مالی، به تصویب هیئت امنای مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزههای علمیه رسید.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 تبیین وظیفه حوزه در قبال فقه نظام توسط آیتالله شبزندهدار در دیدار مدیران مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر و پژوهشگاه فقه نظام
🔹 از این ساختار فعلی شورای محترم نگهبان نمیتوان انتظار پرداختن به فقه نظام با آن مبانی، رویکردها و اهداف را داشت. اینقدر درگیر کار و مصوبات مجلس، هیئت وزیران، دیوان عدالت و آییننامهها هستیم که دیگر نوبت به فقه نظام و رسیدن به اهداف شریعت اسلام نمیرسد.
🔹 اینکه برای رسیدن به اهداف و مقاصد اسلامی باید چطور برنامهریزی کرد، نیازمند جایگاه دیگری است که فقه نظام عهده دار آن است. یعنی فقه نظام باید اهداف کلان و میان مدت را کشف کرده، برای طریق وصول به آن برنامهریزی کند. این کاری است که حوزههای علمیه میتوانند انجام بدهند و باید هم انجام بدهند.
🔹 خواندن دروس حوزه به شکل قوی حتما لازم است که عرض کردم. اما این که آدم بخواهد با صرف خواندن درسهای حوزوی به این نقطه برسد نمیشود. حتما اطلاعات مربوط به مسائل و موضوعات جدید را لازم دارد.
🔹 یادم هست وقتی نوجوان بودم، مرحوم آقای مصباح و پدرم کتابهای جامعهشناسی و روانشناسی را تهیه کرده بودند. آقایی هم که در دانشگاه اینها را خوانده بود دعوت کرده بودند. این شخص دانشگاهی میآمد و این کتابها را برای این دو نفر تدریس میکرد. چون میخواستند با جوانها ارتباط داشته باشند لازم بود که این مطالب را بدانند.
📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25608
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ طی احکامی از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ اعضای حقیقی هیئت امنای دانشگاه تهران منصوب شدند
🔹 دکتر محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس هیئت امنای دانشگاه تهران در احکامی جداگانه، دکتر محمدباقر قالیباف، دکتر محمدحسن صادقی مقدم، دکتر علیرضا زاکانی، دکتر سید جواد ساداتینژاد، دکتر محمدمهدی اسماعیلی و دکتر عباس مصلینژاد را به مدت 4 سال به عنوان اعضای حقیقی دوره هشتم هیأت امنای دانشگاه تهران منصوب کرد. دکتر زاکانی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و مابقی اعضا از اساتید دانشگاه تهران هستند.
🔹 همچنین دکتر محمدعلی زلفیگل در حکم دیگری، دکتر فرهاد رهبر استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران را در اجرای بند ۱-۳ دستورالعمل نحوه تشکیل و فعالیت کمیسیون دائمی موضوع ماده «۶» آئین نامه داخلی هیئتهای امنا به عنوان رئیس کمیسیون دائمی هیئت امنای دانشگاه تهران منصوب کرد.
🔹 دکتر سید محمد مقیمی، سرپرست دانشگاه تهران و دبیر هیئت امنای دانشگاه تهران نیز در نامههایی جداگانه از زحمات و تلاشهای دکتر محمدرضا عارف، دکتر عبدالناصر همتی، دکتر عباس مصلینژاد، دکتر پیروز حناچی، دکتر محمدجواد ظریف و مهندس بیژن نامدار زنگنه، اعضای حقیقی و دکتر رضا فرجی دانا، رئیس کمیسیون دائمی دوره هفتم هیأت امنای دانشگاه تهران تقدیر و تشکر کرد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#انتصاب
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح اندیشه از کرسی ترویجی «جایگاه مردم و حکومت اسلامی از دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره)»
🔹 حجتالاسلام والمسلمین قاسم شباننیا، ارائه دهنده: علامه مصباح در کتابهای مختلف مباحث را به صورت منظومهای بیان کرده است؛ به عنوان مثال بحث مشروعیت ایشان به شدت با بحث توحید ممزوج شده است.
🔹 ایشان در قالب امر بمعروف و نهی از منکر بر این باور است که همه مقامات در نظام اسلامی میتوانند در قالب نظارت همگانی _ که از امربمعروف ونهی از منکر استفاده میکنیم _ مورد نقد قرار بگیرند. علامه میفرماید این نظارت، نظارت جدی از موضع تکلیف و همگانی است.
🔸 حجتالاسلام والمسلمین کریمینیا، ناقد: مشروعیت می تواند ناشی از اذن الهی باشد یا ناشی از رای مردم است. نقطه کلیدی بحث تفکیک میان این دو مورد است. آثاری که برای هر کدام بار است نقش شکلگیری، استمرار و نظارت بر حکومت در قالب تشکلها است. طرح موضوعاتی مانند حق التکلیف مردم، شیوه امر بمعروف و ملاک و منشا مشروعیت، از نقاط قوت این مقاله به شمار میرود.
🔸 حجتالاسلام والمسلمین مهدیانفر، ناقد: معنای مشروعیت مشخص نیست؛ زیرا در ابتدا آن را قانونی و مطابق با قانون معرفی میکند به گونهای که ارتباطی با شرعی و دینی بودن حکومت ندارد. در حالی که در ادامه مشروعیت را دینی و الهی دانسته است. بر این نظر هستم که در این مقاله نمیتوان نقش مردم در حکومت را تشخیص داد.
📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25434
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ امروزه مسیر علم از فناوریهای هوشمند میگذرد و نیازمند مواجهه دقیق دین با این مباحث است
🔻 حضرت آیتالله علوی گرگانی در دیدار اعضای ستاد راهبری فناوریهای هوشمند حوزه علمیه:
🔹 خدا را شاکریم که پیشرفتهای حوزه به مرحلهای رسیده است که امیدواریم مصداق فرمایش امام صادق علیه السلام باشد که حضرت فرمود: «و منها یفیض العلم الی سائر البلاد» قم مرکزی است که علم از اینجا به سایر بلاد سرایت پیدا میکند و امروز مشاهده میکنیم در علوم جدیده از جمله هوش مصنوعی نیز پیشرفتهای خوبی صورت گرفته است.
🔹 این موضوع فناوریهای هوشمند از اهمیت بسیار برخوردار است و در جامعه امروز و با اقتضائات روز جامعه باید پیش رفت و اگر به نتایج قابل ملموس دست یابد که در این صورت میتوانیم اثرگذاری را در جامعه افزایش دهیم.
🔹 روایات فراوانی داریم از جمله این روایت فرمود «العالم هو الذی کان عالم بزمانه و عارفا و مقبلا بشأنه» ما باید با توجه به اقتضائات زمان و هماهنگ با همان کیفیت، علم را پیش ببریم و از طرفی نیز شأن خودمان را بالا ببریم؛ فلذا الحمدلله این حرکت شما بسیار مثبت و نتیجه بخش است.
📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25612
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 نشست علمی «دین و سکولاریسم»
🎙 سخنران: حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی
📅 زمان: سه شنبه 9 آذر ماه/ ساعت 21
📱پخش زنده: instagram.com/Canoon_org
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 دکتر حسن انصاری، عضو هیئتعلمی مدرسه مطالعات تاریخی پرینستون در یادداشتی ضمن نقد نگاه جریانهای روشنفکری ایران به فقه به تفاوتهای تفکر داعشی با فرق مسلمان پرداخته است.
📝 متأسفانه در سالهای اخیر ملاحظه میشود که برخی از روشنفکران دینی در ایران در مقام نوعی مقایسه میان برداشتهایی از فقه شیعی و ایدئولوژی داعش بر ضرورت اصلاح فکر دینی تأکید میکردند.
📝 البته در ضرورت اصلاح فکر دینی و اجتهاد در اصول و بارور کردن فقه اجتهادی مبتنی بر ضروریات و مقتضیات زمان و مکان و در نظر گرفتن مقاصد و مصالح شرع و مردم و از همه مهمتر اندر ضرورت در نظر گرفتن ابتنای فقه اجتهادی بر حقوق بنیادی بشر تردیدی نیست و میتوان بسیار درباره آن گفت.
📝 اما اینکه گفته شود در فقه سنتی شیعی هم فتاوی نزدیک به فقه داعشی موجود است و یا اینکه در فقه ما هم ظرفیتهایی هست که میتواند منجر به ظهور فقه داعشی شود سخنی است گزاف و نادرست.
📝 نخست باید گفت داعش فقهی ندارد. این گروهی تروریست است که تنها سعی دارد از مبانی دینی برای خود یک ایدئولوژی دینی و فقهی دست و پا کند. قرائت این گروه از اسلام و منابع شریعت و فقه و عقیده قرائتی قشری و ظاهرگراست و درست برخلاف روندی است که فقیهان شیعه و سنی در طول تاریخ در راستای روند اجتهادی خود طی کردهاند.
📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25321
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💠 دفتر امور فضلای مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان با همکاری دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح برگزار میکند:
✅ سلسله دروس خارج نظامهای اسلامی؛ فقه سیاسی
🎙 استاد: آیت الله سیدابوالحسن مهدوی
📆 زمان: چهارشنبه هر هفته/ ساعت 7
🔰 مکان برگزاری:
مدرسه صدر بازار اصفهان
💻 درگاه مجازی شرکت آنلاین در درس
https://b2n.ir/112965
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#درس_خارج_نظامهای_اسلامی
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_مهدوی
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔹 برنامه زمانبندی سومین مدرسه پارلمانی تحت عنوان «تعامل شرع و قانون و تاثیر آن بر نظام قانونگذاری» که در روزهای یازدهم و دوازدهم آذرماه سال جاری از سوی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار میشود، اعلام شد.
🎙 ابتدا یکی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ایراد سخن خواهند پرداخت و بعد از آن حجتالاسلاموالمسلمین سید محمدعلی مدرسی یزدی پیرامون «ساختار پارلمان از نظر فقه» سخنرانی خواهد کرد.
🎙 در ادامه این مدرسه، حجتالاسلام و المسلمین محمدجواد ارسطا با موضوع «قانونگذاری در حوزه موضوعات فاقد حکم شرعی»، دکتر سید ناصر سلطانی با عنوان «تعامل شرع و قانون و تاثیر آن بر ماندگاری قانون؛ بررسی قانون مدنی»، دکتر فردین مرادخانی «بیان شریعت و قانون در عصر مشروطه» مطالب خود را ارائه میدهند.
🎙 در ادامه حجتالاسلام و المسلمین حسنعلی علیاکبریان با عنوان «نقش کارآمدی احکام شرعی در قانونگذاری»، دکتر احمد حاجیدهآبادی با عنوان «نقش اصول عملیه جزایی» و حجتالاسلاموالمسلمین فرجالله هدایتنیا با عنوان «مبانی و معیار مصلحتسنجی در نظام قانونگذاری» سخنرانی میکنند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح اندیشه از نشست روسا و دبیران کمیسیونهای شانزدهگانه ششمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
🔹 حجتالاسلام والمسلمین غلامی: طی برگزاری ۵ دوره گذشته کنگره علوم انسانی اسلامی، ۵۰۰ مقاله منتشر شده است.
🔹 حجتالاسلام والمسلمین شریفی: انتظار میرود نزدیک به ۲۰۰ مقاله علمی پژوهشی در این دوره از کنگره تولید شود.
🔹 حجتالاسلام والمسلمین نجف لک زایی: در اتاق فکر علوم انسانی افراد متخصص علمی حضور دارند و خروجی کمیسیونها را به این مرکز ارائه میدهند.
🔹 حجتالاسلام والمسلمین پیروزمند: باید مشخص شود مقالهها در چه نقطههایی ورود کردند. همچنین میتوان دستاورد کمیسیونها را بهصورت فرابخشی و بخشی مورد بررسی قرار داد.
🔹 محمدجواد توکلی: رویکردهای بین رشتهای در کشور مغفول مانده و جدایی کمیسیونها از یکدیگر هم این مسئله را تشدید میکند.
📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25651
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 رئیس اتاق فکر اسلامی شدن دانشگاهها در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شد
📝 دکتر زلفی گلی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در حکمی حجتالاسلام والمسلمین محمد مهدی گرجیان، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) را به عنوان رئیس اتاق فکر اسلامی شدن دانشگاهها وزارت علوم تحقیقات و فناوری منصوب کرد.
🔹 گفتنی است؛ حجتالاسلام والمسلمین گرجیان دارای مدرک دکتری فلسفه و عرفان اسلامی در حال حاضر عضو هیات علمی گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام با مرتبه استادی است.
🔹 وی همچنین از اساتید سطوح عالیه حوزه علمیه قم بوده و تاکنون راهنمایی و مشاوره بیش از ۳۰۰ پایان نامه علمی در مباحث قرآنی کلامی، فلسفی، عرفانی و فقهی در حوزه و دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری را به عهده داشته است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#انتصاب
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📕 با به میدان آمدن هوش مصنوعی، تازه جوهره و ارزش دین روشن و شکوفا میشود
🔰 آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار اعضای ستاد راهبری فناوریهای هوشمند حوزه علميه:
📝 مسئله هوش مصنوعی که یکی از موضوعات جدید مطرح در دنیای امروز است، طبیعی است که باید کشور ما و خصوصاً دانشگاهها و حوزههای علمیه به نحو جامع و دقیق آن را مورد توجه قرار بدهند به طوری که نه تنها از دنیا عقب نمانیم بلکه با این استعداد سرشاری که در ایران و ایرانیها وجود دارد بتوانیم گامهای قويتري جلوتر از آنها برداریم.
📝 اگر هوش مصنوعی به میدان دین بیاید نه فقط به میدان فقه و اجتهاد، در مباحث اعتقادیات، اخلاق و احکام انقلابي ايجاد خواهد کرد. امروز بايد به آن گسترهای که دین دارد و آن روح حاکم در همه مباحث ديني توجّه جدي شود.
📝 واقع مسئله این است هرچند محققان ما در تلاش هستند و حوزه علميه مخصوصاً در این دو دهه اخیر قدمهای خوبی در تبيين ابعاد گسترده دين برداشته و هر چه جلو میرویم میبینیم میدان خیلی وسیعتر و گستردهتر است ولی روشن است بدون استفاده از اين صنعت باز نمیتوانیم کاملاً به آن هدف برسیم. یعنی با به میدان آمدن هوش مصنوعی، تازه جوهره و ارزش دین، روشن و شکوفا میشود.
📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25639
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 برگزاری درس خارج فقه خانواده ویژه خواهران سطح 3 و 4
🎙 مدرس: آیتالله محسن اراکی، عضو شورای عالی حوزههای علمیه
📚 این درس به صورت حضوری برای طلاب قم و نیمه حضوری برای طلاب خواهر شهرستان برگزار میشود.
📝 اطلاعات تکمیلی در پوستر
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ سند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، سند بالادستی برنامهای کشور است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی مطرح کرد؛
🔹 سند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، سند بالادستی همه اسناد برنامهای کشور و سند مرجعی برای چشمانداز، سیاستها و برنامههای کشور است. این سند دارای ساختاری ششبخشی است که ذیل دیدگاههای «اسلامی» و «ایرانی» جای دارند.
🔹 به طور کلی، بخش اسلامی سند مشتمل بر بخشهای «مبانی نظری»، «مبانی عملی یا اصول» و «آرمانها» و بخش ایرانی آن، مشتمل بر بخشهای «رسالت»، «افق» و «تدابیر» است.
🔹 افقی که در این سند، ۵۰ ساله در نظر گرفته شده است به این پرسش پاسخ میدهد که با توجه به نقاط قوت و ضعف و آسیبها و مسائل ایران و مسائلی که در آینده با آن روبهرو خواهد شد اگر بخواهیم در مسیر آرمانها حرکت کنیم به کجا باید برسیم؟
🔹 با تطبیق این افق بر ظرفیتها و مقتضیات پایدار ایران، اقدامات اساسی که باید در دستور کار قرار گیرد، در قالب «تدابیر» نمودار شده است به عبارت روشنتر تدابیر، اقدامات کلانی را در مسیر حرکت به سمت افق در چارچوب اصول و با توجه به شرایط حال و آینده ایران و جهان نشان می دهد.
📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25635
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ دسترسی پژوهشگران به مقالات مجلات علوم اسلامی و انسانی در نورمگز
📚 پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز) دسترسی به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار مقاله از ۹۴ هزار و ۳۴۹ عنوان مجله را برای پژوهشگران فراهم کرده است.
🔹 اساتید، طلاب و پژوهشگران میتوانند با عضویت در سایت نورمگز به مقالات با موضوعات متنوع علوم اسلامی و علوم انسانی دسترسی داشته باشند.
💻 علاقه مندان میتوانند با ورود به پایگاه اینترنتی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) به نشانی https://www.noorsoft.org برای عضویت در سایت اقدام کنند و حساب خود را با کد تخفیف noormags-azar۱۴۰۰ شارژ کنند
📆 مهلت استفاده از این کد تخفیف تا ۱۶ آذر ۱۴۰۰ معتبر است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ بررسی «رویکردهای نظری در حوزه زن» به قلم خانم بهار اخوان، دکترای روابط بینالملل و فعال حوزه زنان
📕 در جامعه ایران، خانواده نخستین و مهمترین نهاد اجتماعی محسوب میشود. به بیانی دیگر خانواده نقطه شروع جامعه است. نه تنها نقطه شروع، بلکه پایههایی است که جامعه بر آن استوار میگردد. در این بین، آن شخص که خانواده را شکل میدهد و نقش مربی برای آن دارد، زن است. جامعه چیز جدایی از خانواده نیست و نمیتوان این دو را جدا از یکدیگر مورد بررسی قرار دارد.
📕 از همین روست که در رویکرد تعاملگرایی، هیچ نقشی حذف نخواهد شد، بلکه نقشها در جایگاه دقیق خود قرارخواهند گرفت. زن با انجام نقش مادری و همسری، در عین حال که جامعه را میسازد، خود از طریق مشارکت سیاسی و اجتماعی و اقتصادی در این جامعه نیز حضور مییابد.
📕 نگاه تعاملگرایی در واقع تعامل بین نقش مادری و حضور اجتماعی است. نحلههای فکری غربی در این تعامل عموماً وزن اصلی را به حضور اقتصادی زن در جامعه میدهند و آن را به عنوان حضور مؤثر معرفی میکنند، حال آنکه نتیجه این امر غفلت از خانواده و در نهایت رها کردن فرزندان در جامعه، بدون تربیت و نظارت یک مربی است که حاصل آن شکلگیری جامعهای با آسیبهای فراوان اجتماعی است.
📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25429
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ برگزاری نخستین همایش بین المللی «مقاومت اسلامی: در نظر و عمل»
📆 زمان: ۶ دی ماه ۱۴۰۰
🏫 مکان: دانشگاه امام صادق(ع)
⏳آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات: ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۰
⌛️ آخرین مهلت ارسال اصل مقالات: ۱ دی ماه ۱۴۰۰
🌐 نشانی سایت: www.conference.isu.ac.ir
📧 آدرس ایمیل برای ارسال مقالات: isu.icir@gmail.com
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#فراخوان
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح اندیشه از مراسم رونمایی آثار جدید دفتر فقه معاصر حوزههای علمیه
🔹 آیتالله علیرضا اعرافی: ما در مسیر تحول نباید شتابزده و سطحینگر باشیم و تراث گذشته را ناچیز بدانیم و باید ذهن و صدر گشوده برای دیدن نیازها و شنیدن آن و ترسیم افقهای جدید داشته باشیم که البته تشخیص مصداقی آن دشوار و نیازمند هدایت بزرگان است.
🔹 مسائل مستحدثه، ابواب و کتب فقهی و مباحث جدید اصولی و ارتباط فقه با قانون و حقوق از مباحثی است که باید در حوزه بیش از گذشته پیگیری شود.
🔸 آیتالله شب زندهدار: نکته اول: بشر حالت ایستایی و توقف ندارد و روز به روز ساحتها و وقایع جدید و نوپیدا در عالم پیدا میشود. نکته دوم: صرف نظر از وقایعی که خارج از اختیار ما محقق میشود، باید دید برای مسایل مختلف چه راهکارهایی میتوان پیشنهاد داد.
🔸 نکته سوم: مطالبه حقی است، عبارت است از تربیت نیروهایی که در این دو حوزه بتوانند کارآمد و پاسخگو باشند و صلاحیت علمی و مرجعیت علمی برای این دو مطالبه قبل داشته باشند که قهرا تابع این مطالبه سوم، این است که از نظر مواد تدریسی نیز باید یک بازنگری عمیق و جدی صورت گیرد.
📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ رییس دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان «عضو گروه گسترش و برنامهریزی مراکز و مؤسسههای آموزشی و پژوهشی خاص» منصوب شد
💢 علی خاکی صدیق، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حکمی حجتالاسلام والمسلمین احمد واعظی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را «عضو گروه گسترش و برنامهریزی مراکز و مؤسسههای آموزشی و پژوهشی خاص» منصوب کرد.
📝 در بخشی از حکم آمده: در این دوره، تعامل و هماهنگی تصمیمات در حوزه آموزش و پژوهش شامل توسعه آموزش عالی حوزوی متناسب با شرایط کنونی علمی و فرهنگی کشور، ساماندهی مراکز آموزش عالی متولی معارف حوزوی، نوآوری در روش های آموزش علوم اسلامی، شناسایی و رصد تحولات علوم دینی در جهان اسلام به منظور بهره گیری در برنامه ریزی های مرتبط، حرکت در مسیر ارتقا و توسعه پژوهش های دینی تقاضامحور، شناسایی و استفاده از ظرفیت نهادهای غیردولتی و انجمن های علمی حوزوی – دانشگاهی، با هدف بهبود در کیفیت آموزش عالی در حوزه علوم اسلامی، مورد تأکید و توجه است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#انتصاب
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 قانون اساسی ما براساس احکام اولیه، ثانویه و ولاییه شکل گرفته است
✅ آیتالله علیرضا اعرافی در مراسم اختتامیه «دومین دوره رقابت شبیهسازی شورای نگهبان»:
📝 در مبحث عملیه فقهی و استنباطی، فقیه تمام مفروضات و واقعیات را براساس مصالح و مفاسد اکتشاف میکند.
🔻 سه گرایش دین و نیاز به قانون؛
🔹 دیدگاه اول استغنا است در این نظام منابع دینی را گنجی عظیم شمرده که نیازی به وضع قانون ندارند؛ این گروه حتی گفتند ما قانون اساسی هم نمیخواهیم.
🔹 گروه دوم استعلا است، رویکردشان این است که نیاز به تقنین برای تنظیمات اجتماعی داریم و دین جواب گوی نیازهای بشری نیست و قانون مستقلی را باید پایه ریزی کنیم.
🔹 سومین گرایش که مبدا آن حضرت امام(ره) بود، قانون در امتداد تشریع و فقه بود و این گونه بود که قانون ما براساس احکام اولیه، ثانویه و ولاییه شکل گرفت.
📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25708
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ آشنایی با حقوق و تکالیف مردم در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
📆 زمان: شنبه ۱۳ آذر، ساعت ۱۴ الی ۱۷
📝 مهلت ثبتنام: تا ۱۱آذر (به صورت محدود)
💳 هزینه ثبت نام: ۵۰ هزارتومان
🕌 مکان: مدرسه علمیه مروی
💻 اطلاعات بیشتر و ثبتنام: J-azm.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ سیاستهای معاونت پژوهش حوزه در راستای کاربردیتر شدن پژوهشهای طلاب
🔻 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزههای علمیه تبیین کرد؛
🔹 حوزههای علمیه یک جریان مستمر و پویا در عرصه پژوهش دارد و اساتید، محققان، نویسندگان در این عرصه فعال میباشند.
🔹 از یک سال گذشته مرکز مدیریت و معاونت پژوهش در راستای جهش امر تحقیق و پژوهش، دبیرخانه حمایت از پژوهشهای مورد نیاز جامعه و نظام اسلامی را با همین نکته هدفگذاری کرده است.
🔹 25 گروه علمی در دبیرخانه تشکیل شده و طرحهای مختلف از اشخاص حقیقی و حقوقی، پژوهشگران و پژوهشگاهها به این دبیرخانه ارسال میشود و به هدف حمایت و گسترش از پژوهشهای مورد نیاز نظام و جامعه و عینی و کاربردی کردن پژوهشها این حمایتها صورت میگیرد.
🔹 پس از کارهای زیربنایی و بنیادی که در سال گذشته انجام شده، به سمت پاسخگویی عینی جامعه حرکت میکنیم. در حال حاضر این دبیرخانه هدفگذاری شده و تاکنون بیش از 100 پروژه را مورد حمایت قرار داده و این روند رو به رشد و تکامل است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 فراخوان مقالات سومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی/ مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی جریان حلقههای میانی تمدن ساز
✅ نظام مسائل پنل اقتصاد مقاومتی و مدیریت اسلامی
📝 دریافت چکیده و اصل مقالات: ۱۵آذرماه ۱۴۰۰
🔹 زمان همایش: شنبه ۲۳بهمنماه ۱۴۰۰
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#فراخوان
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح اندیشه از مراسم تودیع و معارفه رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
📝 دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در حکمی دکتر عطاء الله رفیعی آتانی را به عنوان رئیس جدید مرکز تحقیقات اسلامی مجلس منصوب کرد و جلسه تکریم و معارفه رؤسای سابق و جدید برگزار شد.
🔹 دکتر رفیعی آتانی، رئیس جدید مرکز تحقیقات اسلامی مجلس: حوزه علمیه جدید ساخته انقلاب اسلامی و برای اهداف انقلاب است، گسترش پژوهشگران و متخصصان حوزوی، زمینه را فراهم کرده که به صورت جدی مدعی باشیم که دانش جدیدی در مبانی دینی در حوزههای علمیه و علوم انسانی ایجاد شده که متاسفانه در حکومت مورد بهره برداری قرار نمیگیرد.
🔹 ما باید از یک فقه بسط یافته در حوزههای علوم انسانی استفاده کنیم، فقه به عنوان فقه محدود به معنای قدیم نیست فقهی است که در حوزههای اقتصاد، سیاست و فرهنگ و... گسترش پیدا کرده و افراد متخصص و تحصیل کرده، استاد، پژوهشگر و کتاب دارد و اینها باید وارد عرصه تصمیم گیری و سیاستگذاری کشور شود.
🔸 حجتالاسلام والمسلمین مهدی رجایینیا، رئیس سابق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس: مرکز تحقیقات و مرکز پژوهشهای مجلس باید به صورت هم افزا، از ظرفیتهای حوزه علمیه در سیستم قانونگذاری به نحو مطلوبتری استفاده کنند.
💢 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25714
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#انتصاب
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ نقدی بر کلیات نقشه راه رشد غیرتورمی وزارت اقتصاد
🔹 گزارههایی همچون «کنترل رشد مخارج دولت در حد یک سوم تورم انتظاری» و «کنترل رشد بودجه» نشان میدهد که درک اعضای اقتصادی دولت و مسئولان وزارت اقتصاد از تورم، صرفاً خوانش ناقص و فریبنده پولگرایانه است که رشد پایه پولی و نقدینگی را عامل اصلی تورم میداند.
🔹 مدتی است وزارت اقتصاد اقدام به انتشار کلیات نقشه راه رشد غیرتورمی کرده است. این برنامه همانند همه برنامههایی که تاکنون توسط متولیان امر تدوین شده است از همه مشکلات از جمله کنترل تورم، برگشت ثبات به اقتصاد، کنترل رشد مخارج دولت، فرار مالیاتی، تسهیل صدور مجوزهای کسبوکار، تأمین مالی زنجیره تولید، حل مشکل ناترازی بانکها و رشد بخش واقعی و حل این مشکلات سخن گفته است.
🔹 طراحان این نقشه راه با ذکر بخش زیادی از مشکلات سعی کردهاند به مخاطب القا کنند که این برنامه سعی در حل همه مشکلات کشور دارد. اما با دقت در کلیات منتشر شده و اظهارات تهیه کنندگان آن میتوان به نقطه کانونی سیاستی آنها پی برد.
🔹 هرچندکه در این کلیات ذکر شده است که «در یکی از بالاترین نقاط تورم در تاریخ ایران و یکی از پایینترین نقاط درآمد سرانه که دولت سیزدهم بر سر کار آمده است کشور نیازمند الگوی کلان با محوریت مهار تورم و تقویت تولید و رشد اقتصادی است»، اما در ادامه با ذکر نکاتی مشخص میشود که کنترل تورم مهمترین لنگر سیاستی مدنظر تهیه کنندگان این طرح بوده است.
📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25603
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com