💢علوم انسانی هویتساز است/ توجه به بُعد عملی علوم انسانی
📌مهدی گلشنی: علوم انسانی هویتساز است؛ زیرا فرهنگساز است. درواقع هویت هر جامعه، نتیجه فرهنگ آن جامعه است. علوم انسانی میراث فرهنگی ما را در بر دارد و ما را به گذشتهمان پیوند میدهد و به خدمت به کشورمان متعهد میسازد. این امر به حفظ هویت و استقلال کشور کمک میکند و باعث تقویت فرهنگ بومی و خودباوری میشود.
🔹امروز علم در همه جنبههای زندگی اثر گذاشته است. هم محصولات عملی آن، اسلوبهای زندگی را تغییر داده است و هم فرهنگ همراه آن، فرهنگ کشورها را هدف تهاجم قرار داده است. تنها حاکمیت یک فرهنگ غنی مناسب میتواند رهنمون ما در کسب علم و فناوری و پرهیز از آفات آنها باشد؛ و این فرهنگ تنها از طریق علوم انسانی، دستیافتنی است.
📖 متن کامل در:
🌐https://goo.gl/uH3Jjt
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#مهدی_گلشنی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/5FzoRq
💢به مناسبت 25 ذیالحجه، روز خانواده؛
📌ضرورت توجه به حفظ و تحکیم بنیان خانواده در برنامهریزیها و سیاستگذاریها/ جایگاه خانواده و شناخت کارکردهای آن از دیدگاه اسلام
🔹محسن اخباری، کارشناس مسائل فرهنگی: از منظر اسلام، خانواده مهمترین و بنیادیترین نهاد اجتماعی محسوب میشود و از جایگاه مهمی در راستای تعالی و رشد جامعهی اسلامی برخوردار است. به همین دلیل، اسلام به کارکردهای مختلف این نهاد ارزشمند توجه نموده و همگان را به تشکیل خانواده و تحقق صحیح این کارکردها توصیه مینماید.
🔹دین اسلام به عنوان مکتبی انسانساز، بیشترین توجه را به والایی و پویایی خانواده دارد. آداب ویژهای برای زندگى خانوادگى وضع کرده و ساختار مطلوب و بهنجار خانواده را براساس آموزههاى دینى بنا کرده است. دنیای امروز علیرغم تغییرات زیادی که به خود دیده است، میتواند این آموزهها را راهگشای معضلات خود کند.
📖 متن کامل در:
🌐https://goo.gl/AFiwtG
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_زنان_و_خانواده
#روز_خانواده
#محسن_اخباری
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/TuoMYW
💢نگاه راهبردی اهلبیت در مواجهه با مسائل بینالمللی
📌حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی میرکتولی، رئیس مجمع عالی تفسیر قرآن کریم: نگاه قرآن و اهل بیت طاهرین(ع) به عنوان عِدل یکدیگر به مسأله جهان اسلام و انسان یک نگاه فراگیر و جهان شمول است.
🔹اسلام نسبت به مباحث بینالمللی، هدایت بشر و جهان؛ نگاه فراگیر و مملو از صلح، زیبایی و آرامش دارد و قرآن نیز با توجه به جامعیت، جاودانگی و جهانی بودن آن، بایستی به بخشهای مختلف نیازهای مادی، معنوی، اخلاقی و جنسی در سطح بینالملل توجه داشته باشد تا بتواند به تمام نیازها و خواستههای بشر در تمام بخشهای آن پاسخ دهد.
📖 متن کامل در:
🌐https://goo.gl/kLc74a
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_سیاست
#حجتالاسلام_میرکتولی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/W38NVa
💢فرهنگ دینی باید به متن زندگی اجتماعی کشانده شود
📌حجت الاسلام والمسلمین محسن الویری، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع): تمدناندیشی راهی برای فهم بهتر مسائل و مشکلات و عبور کم هزینهتر و آسانتر از آنهاست. امروز زمان دعوت کردن به تمدن اندیشی و کلاننگری است.
🔹در نگاه تمدنی، عبادات و مجموعه معارف دینی نباید خارج از زندگی انسان باشد. فرهنگ دینی باید به متن زندگی اجتماعی کشانده شود و مفاهیم اجتماعی باید از دل معارف ناب اسلامی خارج شود.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/dYBJpQ
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_جامعه_و_فرهنگ
#حجتالاسلام_الویری
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/N2QErq
💢چرایی به حاشیه رفتن طبقهبندی سابق علوم و گرایش به طبقهبندی جدید
📌حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا: غلبه آمپریسم و حسگرایی و سلطه ماتریالیسم در قرن هجدهم، مهمترین دلیل به حاشیه رفتن طبقهبندی سابق علوم و گرایش به طبقهبندی جدید شد. در این طبقهبندی جدید دیگر اثری از دانشهای وابسته به وحی مانند فقه نخواهد بود، زیرا اساسا مبنای علم، حس و پدیدارهای تجربی قرار گرفته و عقل متافیزیکی بهعنوان یکی از منابع شناخت علمی بیاعتبار شده است.
🔹تقسیمبندیهای مربوط به علوم متأثر از بنیانهای نظری مربوط به خود است و ساماندهی دانش در جامعه ما مبتنی بر تقسیمبندیهای مدرن علم به گونهای ناخودآگاه، مجرای تحکیم بنیانهای معرفتی این جهان و حذف مبانی نظری تاریخی ما خواهد شد.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/AhV4Wa
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_پارسانیا
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/x7ngqK
💢مشروعیت و مقبولیت دو روی سکه حکومت است
📌حجت الاسلام محمد حسین قدردان قراملکی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش مبلغان و پاسخ به شبهات ولایت گفت: حکومت مانند سکهای دو روست که یک روی آن مشروعیت آسمانی است و رکن دیگر آن مقبولیت مردمی.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/XQQ1Ru
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_قدردان_قراملکی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/bqThjn
عباسی ولدی1.gif
1.07M
💢در حال برگزاری است؛
📌جلسه حضوری دوره مطالعاتی «تربیت اسلامی»
👤استاد: حجت الاسلام والمسلمین عباسی ولدی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢با دید علمی به فلسفه بنگریم/ آزاد اندیشی در حوزه باید تبدیل به گفتمان شود
🔹حجتالاسلام والمسلمین محمود احمدی میانجی، مدیر مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه: امروز ترویج ظاهرگرایی و سطحینگری در قم و تبدیل حوزه علمیه قم به یک حوزه همچون حوزههای علمیه سلفیها یکی از راهبردهای آمریکا درباره انقلاب اسلامی است و مخالفت با عقلگرایی و عرفان اسلامی جنبه سیاسی پیدا کرده و یکی از راهبردهای آمریکاییها و غربیها برای مبارزه با عقبه ایدئوولوژیکی انقلاب اسلامی میباشد.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/kJbTSz
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_احمدی_میانجی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/6EYH13
💢علمشدگی هر علمی تابع اعتبار و تصالح خبرگان و نخبگان آن فن است
📌حجتالاسلام والمسلمین قاسم ترخان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: تأثیر مبانی کلام اسلامی بر علوم انسانی که از نتایج آن اسلامیت علوم اسلامی است عناصر ماهیتساز این علوم را نیز تغییر میدهند و با نقد عناصر موجود، عناصری جدیدی را پیشنهاد میکنند.
🔹علمشدگی هر علمی تابع اعتبار و تصالح خبرگان و نخبگان آن فن است پس تمایز میان دو علم، اعتباری خواهد بود و بر این اساس باید مسئله طبقهبندی علوم را یک امر اعتباری دانست.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/nvDUqL
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_قاسم_ترخان
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/xBvL55
💢اصل علیت در علوم انسانی با شبهات جدیدی روبرو شده است
📌حجت الاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی، دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره): اصل علیت در علوم طبیعی امری پذیرفته شده و مورد اتفاق است ولی در علوم انسانی با شبهات جدیدی روبروست و به همین دلیل برخی از نحلههای فکری با وجود قبول اصل علیت در پدیدههای طبیعی در خصوص جریان آن در پدیدههای انسانی تردید کردهاند.
🔹پذیرش علوم انسانی دستوری، مستلزم پذیرش اصل علیت در علوم انسانی اسلامی است و بدون آن اصلاح رفتارهای مردم و جامعه بیمعنا خواهد بود.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/GQVWUu
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_علی_مصباح_یزدی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/KA6Je1
💢هانری کربن فلسفه اسلامی را «حکمت نبوی» میداند
📌اصغر طاهرزاده: مسلم است وحی الهی از عقلانیتِ لازم برخوردار است و وظیفه اندیشمندان است که بتوانند وجوهِ عقلانی حکمت الهی را بنمایانند. به همین جهت پروفسور هانری کربن فلسفه اسلامی را «حکمت نبوی» میداند و آن را از فلسفه یونانی مجزا میکند.
🔹اساساً در فلسفه یونان جایی برای وَحی و تجلّی وجود نداشت و این فیلسوف اسلامی است که میتواند با دلائل عقلی نشان دهد که امکان وحی و خاتمیت در میان است.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/3Toa5u
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#اصغر_طاهرزاده
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/gn994A
💢غایت علوم انسانی اسلامی زمینهسازی برای تحقق جامعه متعالی است
📌رمضان علیتبار، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: موضوع علوم انسانی در یک معنای کلی، انسان و جامعه و در معنای دقیقتر کنش انسانی است. در منظومه فکری اسلام به ویژه فلسفه اسلامی،کنش انسانی به مثابه موضوع علوم انسانی دارای مختصات و ویژگیهای مختلفیاند که آن را از موضوع دیگر علوم به ویژه علوم طبیعی متمایز میسازد.
🔹در انسانشناسی دینی به جای بهرهگیری از روشهای صرفاً تجربی یا عقلی، برای شناخت انسان از وحی و سنت نیز استفاده میشود و وحی به عنوان منبع و منطق فهم و تفسیر انسان به حساب میآید. در حالی که در انسانشناسی غیردینی به ویژه انسانشناسی مادی و تجربی به عنوان زیربنای علوم انسانی موجود، صرفاً با روش و متد تجربی، تنها ابعاد ظاهری و مادی آن مطالعه میشود، در نتیجه توان درک و فهم حقیقت و جایگاه حقیقی آن را ندارد.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/n2obRx
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#رمضان_علیتبار
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/2qiB4P