💢 تمام علوم انسانی باید همدوش با فقه پیش رود/ حل مشکلات کشور در گرو وحدت حوزه و دانشگاه است
🎯 حضرت آیتالله مکارمشیرازى در دیدار آیتالله رشاد و دکتر تهرانچی:
🔰 به جای ترجمه علوم انسانی از منابع خارجی که با فرهنگ ما بیگانه است، باید این علوم در کنار فقه قرار گیرند که خاستگاه آن حوزههای علمیه است. تمام علوم انسانی باید همدوش با فقه پیش برود.
🔰 اساتید حوزه و دانشگاه باید با یکدیگر رابطه تنگاتنگ داشته باشند، در غیر این صورت هم حوزه و هم دانشگاه ضرر میکنند.
🔰 اساس اسلام علم است و این مهم در هر دو نهاد مهم حوزه و دانشگاه وجود دارد. دانشگاهها و حوزهها باید دوش به دوش هم جلو بروند؛ چراکه دشمن از همین همدلی و وحدت هراس و وحشت دارد.
🔰 حل مشکلات کشور در گرو وحدت حوزه و دانشگاه است. جایی که میتواند از مشکلات کشور گره گشایی کند همین دو نهاد هستند، الان هم اگر میخواهیم اصلاحاتی باشد باید در این دو باشد.
🔰 باید دانشگاهها از فرهنگ غربی کاملاً جدا شوند؛ ما در حوزه هیچ تعصبی در مقابل علوم دانشگاهی نداریم کما اینکه دانشگاهیان نیز نباید تعصبی در این خصوص داشته باشند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 اصول 23گانه علم القضا/ منصب قضا ولایی و حکومی است
✅ آیتالله رشاد/ فقه القضا7:
🔻 مهمترین مبادی و اصول مربوط به علم القضا
🔹 1 - پاسداری از کرامت ذاتی انسان، 2- مهمداشتن حق حیات انسانی، 3- اهمیت دادن به عقل، 4- حق دیانت، 5- مهمدانستن آبرو، 6- حاکمیت قانون، 7- حق اختیار بر سرنوشت، 8- مهم داشتن نسل، 9- لزوم محققساختن عدالت، 10- آزادی اندیشه و تحمیلی نبودن عقاید، 11- حق مالکیت، 12- استقلال قاضی، 13- بیطرفی قاضی، 14- برابری همه آحاد جامعه در برابر قانون، 15- مطابقت در مجازات و تناسب میان جرم.
🔹 16- وظیفهمندی حکومت نسبت به صدور حکم در جهت رفع اختلافات، 17- وظیفهمندی حکومت بر احقاق حق افراد مستحق، 18- وظیفهمندی حکومت در برخورد با مفسدان، 19- وظیفهمندی دولت در برخورد با ناقضان حدود الهی بهعنوان مدعیالعموم، 20- ولایت داشتن حکومت بر غایبان و خردسالان و قُصَّر، 21- پرهیز از رأفت و ترحم در صدور حکم در حوزه احکام و حدود الهی و اجرای مجازات پس از اثبات جرم، 22- محترم داشتن جسم و بدن و 23- ولایی و حکومی بودن منصب قضاوت.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14301
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#درس_خارج
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین رخدادهای حوزه در هفتهای که گذشت؛
📌حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 اگر توان مدیریتی ندارید مسؤولیت نپذیرید
📝 علوم انسانی باید همدوش فقه پیش رود
📝 طرح جدید بانکداری به ربا رسمیت میبخشد
📝 دانشگاهها وقتی اسلامی میشوند که علم دینی تدریس شود
📝 طرح جدید بانکداری مجلس با نظارت فقها تصویب شود
📝 «آفتزدایی از انقلاب» مأموریت جوانان در گام دوم
📝 تأسیس فلسفه علوم انسانی اسلامی؛ مقدمه فقه حکومتی
📝 اعلام منابع آزمون جامعه الزهرا(س)
📝 پذیرش مقالات علمی پژوهشی در همایش کتاب سال بانوان تصویب شد
📝 بررسی پنج آفت اساسی در کتاب آسیب شناسی حوزه
📝 کتاب حجاب شناسی؛ چالشها و کاوشهای جدید منتشر شد
📝 کتاب «اسلام شناسی» در چهارده فصل منتشر شد
و ....
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14304
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 دو رسالت مهم حضرت معصومه(س)/ ایشان برای امام رضا(ع) کاری زینبی کردند
🔻 حجتالاسلام سیدهادی عظیمی در گفتوگویی مطرح کرد؛
🔹 حضرت معصومه(س) عالمه بلامعلمه بودند؛ همانند حضرت زینب(س). در میان همه فرزندان امام موسی کاظم(ع) بعد از امام رضا(ع) فضیلت و شأنشان از همه بیشتر بود.
🔹 حضرت معصومه(س) بعد از حضرت زهرا(س) تنها بانویی هستند که زیارت مأثور دارند. زیارت مأثور یعنی زیارتی که امام معصوم نقل کرده است.
🔹 شفاعت حضرت معصومه(س) مانند حضرت فاطمه زهرا(س) جهان شمول است.
🔹 حضرت معصومه(س) مانند حضرت زینب(س) که پیام امام حسین(ع) را به گوش همه رساندند، برای امام رضا(ع) کار زینبی کردند و پیام غربت و مظلومیت امام رضا(ع) را به گوش همه شیعیان رساندند.
🔹 دو رسالت مهم حضرت معصومه(س)؛ 1- آگاهی دادن به مردم و رساندن پیام غربت امام رضا(ع) و 2- ایجاد پایگاه جهانی تشیع با محوریت قم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14308
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#تاریخ_و_سیره
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
🎯 موضوع: تعادل و ترجیح امام خمینی(ره)
🔻 استاد علی فرحانی در درس گفتار «تعادل و ترجیح» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، گفت:
📚 یکی از آموزههای تأسیسی اصولی امام خمینی(ره) «بررسی دلالتهای شارع در محیط تقنینی و تشریعی عرفی نه در محیط خطابات بین الاثنینی و روزمره» است.
📚 در علم کلام اثبات شده دین اسلام دین قانونگذاری و تشریع است. از آنجایی که شارع سیره و روشی اختصاصی برای قانونگذاری خود معرفی نکرده، میفهمیم که روش او، همان روش عرفی است.
📚 عرف در تعاملات و دلالتهای خود حصههای مختلفی دارد که دلالتها در هر یک از آن حصهها متفاوت است. به عنوان مثال در حصه خطابات بین الاثنینی و روزمره، انسان از عام و خاص استفاده نمیکند. چنین نیست که متکلم ابتدا عامی را بگوید و چند روز بعد آن را تخصیص بزند، در حالی که در محیط قانونگذاری ابتدا عامی مطرح میشود و سپس تبصرهها و تخصیصات آن به مرور زمان عرضه میگردد.
📚 توجه نکردن به این نکته مهم سبب شده بحث الفاظ اصول بی ثمر به نتیجه بیاید، چرا که در خطابات بین الاثنینی به ندرت اختلافی در باب دلالت رخ میدهد بلکه حداکثر اختلافات در صدور دلیل است ولی در بحثهای قانونی اختلافات فراوانی در دلالت وجود دارد، لذا در نگاه امام خمینی(ره) باب الفاظ هم اهمیت فراوانی دارد.
📚 این نگاه جدید به اصول، اثراتی نیز در تهذیب اصول دارد. بسیاری از بحثهای موجود در کتب اصولی ناشی از تمرکز در محیطهای عرفی روزمره و بین الاثنینی است، در حالی که قواعد این حوزه در محیطهای تقنینی وجود ندارد، لذا برای تهذیب اصول لازم است یکبار تمام اصول با این نگاه بازخوانی شود و زوائد آن حذف و مثالهای آن متغیر گردد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 چادر؛ بهترین و کاملترین حجاب/ چادر استقلال و امنیت روانی میآورد
🔻 آیتالله محمدباقر تحریری در گفتوگویی:
🔹 آنچه که در اسلام درباره حجاب مطرح است، هم شامل مردان میشود و هم زنان. یعنی هم مردان ملزم هستند که حجاب اسلامی را رعایت کنند و هم زنان، ولی حد حجاب برای آنها متفاوت است.
🔹 شکل پوشش در اسلام مشخص نشده، بلکه نحوه و نوع پوشاندن بدن عنوان شده است. بنابراین زنها با لباسهای بلندی مانند مانتو و روسری که میپوشند با رعایت موازین اسلامی، در واقع پوشش کامل را رعایت کردهاند.
🔹 اسلام به زنان اجازه داده تا به شکلی که تمایل دارند حجاب داشته باشند، اما مشخص است که بهترین و کاملترین حجاب و پوشش برای زنان همین چادر مشکی است.
🔹 اگر هدف اسلام از تجویز حجاب این بوده است که جاذبههای چهرهای و ظاهری خانمها جایگزین ارزشهای اخلاقی و انسانی نشود، چادر به بهترین وجه میتواند این رسالت را بر عهده بگیرد.
🔹 خانمهایی که چادر سر میکنند میتوانند از نگاه نامحرمان در امان بمانند، چون چادر نوعی استقلال و امنیت روانی برای آنها به همراه دارد. در عین حال که چادر کرامت انسانی خانمها را حفظ میکند و از نگاههای آلوده آنها را در امان نگه میدارد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14312
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#گفتگو
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظام مدیریت در اسلام
📕 موضوع: فرهنگ سازمانی
🔰 استاد علی عسکری وزیری در درسگفتار «فرهنگ سازمانی» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، تأکید کرد؛
🔹 فرهنگ عبارت است از منظومه پذیرفته و مقبول «شایستهها و ناشایستهها» یا «معروفها و منکرها» در رفتارهای اختیاری فردی، فردیِ درون اجتماعی و اجتماعی.
🔹 رفتارهای انسان بر دو گونه است؛ 1- رفتارهای طبیعی که منظور رفتارهای غیر ارادی است 2- رفتارهای انسانی که منظور رفتارهایی هستند که با سنجش و گزینش آدمی انجام میگیرد.
🔹 رفتارهای فرهنگی فردی و اجتماعی از نوع رفتارهای انسانیاند که بر مبنای گزینش و سنجش شکل میگیرند و به طور کلی مبنای شکلگیری روابط اجتماعی رفتارهای انسانی یعنی رفتارهای اختیاری و ارادی انسانهاست. اینگونه رفتارها را به رفتار آزاد میتوان تعبیر کرد.
🔹 معنای آزادی انسان این است که رفتار خود را بر مبنای ارادهای که از سنجش و گزینش او برخاسته شکل دهد، کسی آزاد است که قدرت انتخاب، یعنی قدرت سنجش و گزینش را داشته باشد.
🔹 فعالیتهای ارادی انسان به لحاظ ارتباط با جامعه بر سه نوع است؛ فردی، جمعی و فردی درون اجتماعی.
🔹 بایدی که انسان بر مبنای آن رفتار ارادی خود را شکل میدهد بخشی از سیستم ارزشی مورد قبول آدمیست که بر مبنای اعتقاد دینی یا اعتقادات و باورهای عرفی شکل گرفته و مورد پذیرش آدمی قرار گرفته است.
🔹 أثرپذیری رفتارهای انسانی یا ارادی انسان از فرهنگ به سه صورت است؛ در قالب و شکل، در محتوا و در شکل و محتوا.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مدیریت
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ باید بسیاری از مسائل امروز را وارد اصول فقه کنیم
📌 آیتالله ابوالقاسم علیدوست در مشهد:
📕 تنها دانش کاملاً اسلامی و بومی که مسلمانان آن را به وجود آوردند فقه و اصول فقه است.
📕 اصول فقه از زمان پیامبر(ص) به صورت خود به خود به شکل تکون به دنبال مسائلی که ایجاد میشد، به وجود آمد.
📕 اینکه گفته میشود شافعی علم اصول را کشف کرد، از بنیان، حرف سخیفی است بلکه در زمان امام علی(ع) این علم شکل میگیرد.
📕 معتقدیم در اصول فقه مساله زائد وجود ندارد. آنچه در اصول فقه آمده از سر نیاز، نه تفنن و ماجراجویی بوده است که به همین سبب نمیتوان گفت مسائل زائد در آن وجود دارد.
📕 معتقدم به راحتی میشود ثلث رساله شیخ اعظم را حذف کرد بدون آن که لطمه اساسی به دانش اصول، طلبه و استاد وارد شود.
📕 ما باید بسیاری از مسائل را امروزه وارد اصول فقه کنیم. در این زمینه باید دانش فلسفه فقه تعریف کرد.
📕 اصول فقه نیاز به تنقیح، تهذیب در مباحث، تکمیل و اضافه کردن مسائل و در نهایت نیز نیاز به تغییرهای ساختاری دارد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14318
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ پیامبر(ص) اساس اخوت میان مسلمانان هستند
🔻 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی عنوان کرد؛
💢 اساس اخوت مشترکه
1️⃣ وجه اول این است که اساس در اینجا همان اعتقاد است، اعتقاد مثل پدر و مادر فرض گرفته شده است، مشارکت در آن اعتقاد، اینها را اخوه قرار میدهد، اصلی که اخوت ایجاد کرده است، همان اسلام و اعتقاد با درجاتی که بحث کردیم، است، این معنای ظاهری و اولیه است.
2️⃣ همه اینها به ابوتی که پیامبر(ص) بر امت داشته است میباشد، اصل همان پیامبر(ص) است، به طور خاص پیامبر(ص) بهعنوان اصل روی ملاک اخوت آفرین، مبنای تعبیر اخوت شده است که همه اخوه هستند، برای اینکه همه به اصل پیامبر(ص) بازمیگردند، از لحاظ اعتقادی و التزام و علاقه و امثالهم که وجود دارد، این اخص از قبلی هست.
🔰 بیانات باطنی و فلسفی و عرفانی دیگر هم در روایات شواهدی دارد که گفته میشود: مسلمانان از یک طینت مشترکی در آن عالم برخوردار هستند، از یک اصل واحد و مشترکی برخوردار هستند، در کافی و نور ثقلین میگوید مثلاً؛ از آن میوه بهشتی یا از آن اصل آسمانی این مسلمانان پدید آمدند، از یک چیز خاصی پدید آمدند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14322
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 گزارش اجمالی؛
✳️ درس خارج فقه نظامهای اسلامی
📕 موضوع: کتاب الجهاد(فقه روابط بینالملل)
🔰 استاد سیدسجاد ایزدهی در درس خارج «کتاب الجهاد» که از سوی مؤسسه مفتاح برگزار شد، عنوان داشت؛
🔹 دو ملاک عمده برای مشخص کردن مرز داریم؛ باور و ملیت.
🔹 فقه سنتی وقتی از مرز بحث میکند، دارالاسلام و دارالکفر و یا دارالایمان و دارالشرک و مواردی از این قبیل را مدنظر دارد.
🔹 ملاک امروزی ما برای تحدید مرزها با گذشته متفاوت است. امروزه بعد از شکلگیری دولت ملتها چنین مرزهایی نداریم.
🔹 در تحدید مرزها «دین» تأثیرگذار نیست بلکه «ملیت» تأثیرگذار است. قومیت، زبان، سنتها، عوارض طبیعی، قراردادها و... ملاک مرزهای امروزی است.
🔹 در آموزههایی داریم که به ما میگوید بنده غربیها نیستیم و لزومی ندارد از قواعد آنها پیروی کنیم. البته ممکن است بنا بر مصلحت یا حکم ثانوی بعضی از موارد را بپذیریم اما این به آن معنا نیست که ما این نوع تقسیمبندیها را به رسمیت میشناسیم و صحیح میدانیم.
🔹 چنانچه ما تحدید مرز را بر اساس ملاک دارالاسلام و دارالکفر بدانیم، تأثیرات جدی در نوع عملکرد روابط خارجی میگذارد. در عالم واقع در سرتاسر دنیا مرزها بر اساس دولت ملتها تحدید شدند اما ما میتوانیم از آن عبور کنیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 فراخوان آثار پژوهشی جامعه نخبگانی حوزه علمیه اعلام شد
🔰 فراخوان جمع آوری آثار پژوهشی جامعه نخبگانی حوزههای علمیه از سوی دفتر جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزههای علمیه جهت ارائه اثر و معرفی پژوهشگر در نمایشگاههای معتبر داخلی و خارجی اعلام شد.
🔰 پژوهشگران عضو جامعه نخبگانی حوزههای علمیه در عرصههای مختلف میتوانند نسخه چاپی آثار خود را به دفتر حمایت از جامعه نخبگانی در مرکز خدمات قم یا رابطین این دفتر همچنین معاونتهای فرهنگی در مراکز خدمات سایر استانها تحویل دهند.
📚 از قالبهای آثار ارسالی میتوان به کتاب علمی یا فرهنگی چاپ شده دارای شماره شابک، مقالات علمی پژوهشی چاپ شده در مجلات پژوهشی مورد تأیید وزارت علوم و معاونت پژوهش حوزههای علمیه، مقالات برگزیده جشنوارههای علامه حلی و بانوی کرامت، مجموعه مقالات همایشهای معتبر نمایه شده در ISC و ISI همچنین پایاننامهها و رسالههای سطح 3 و سطح 4 به صورت گالینگور و معادل آن ارشد و دکتری مرتبط با علوم اسلامیاشاره کرد.
📖 اطلاعات بیشتر:
🌐 http://meftaah.com/?p=14326
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 دلایل ضمان کاهش ارزش پول
🔻 استاد حسن آقانظری در درسگفتار «ماهیت پول در اقتصاد اسلامی»، بیان داشت؛
🔹 دلیل دیگری که بر ضمان کاهش ارزش پول اقامه شده این است که میگویند پول مالیت محض و قیمت محض است و قیمت هر کالای قیمی را میکند، پس به طریق اولی پول نیز کالای قیمی است.
🔹 پاسخی که در رد این دلیل وارد شده این است که این تعبیر صرفاً بازی با الفاظ است و پول صرفاً مالیت محض و قیمت محض نیست بلکه پول نیز مالی است که مالیت دارد و مالیت برای آن اعتبار شده است و با این اعتبار پول را به مالی تبدیل کرده که قابلیت مبادله با کالاها را داشته باشد. بنابراین اگر تلف سود یا کسی ضامن جبران آن شد، ذمه ضامن به اندازه مثل آن مشغول خواهد شد، چرا که مثل آن همانند سایر اموال مثلی در خارج وجود دارد بر خلاف کالاهای قیمی همچون اسب که معمولاً مثل آن در خارج یافت نمیشود.
🔹 دلیل دیگر مبنی بر ضمان کاهش ارزش پول این است که پولهای حقیقی همانند درهم و دینار مثلی هستند اما پولهای اعتباری تنها سندی هستند که نهاد ناشر به اعتبار پشتوانهای که دارد به آنها اعتبار بخشیده، فلذا آن چیز که مورد ضمان قرار میگیرد همان پشتوانه پول است، بنابراین تورم و کاهش ارزش پول بدین گونه مورد ضمان است اما اساس این تحلیل درست نیست چرا که پولهای امروزی دارای پشتوانه طلا و نقره نیستند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com