eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
426 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ نگاه امام حسین(ع) به قرآن/ قرآن کتاب علمی حکومت و سیاست 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عابدی در یادداشتی مطرح کرد؛ 1️⃣ خاستگاه نورالهی قرآن: امام حسین(ع) قرآن را منبعث از نورانیت الهی می‌داند. 2️⃣ کارکرد ارتباطی قرآن بین خالق و مخلوق: از نگاه امام، قرآن مرجع دعا و ملجاء انس با معبود است. 3️⃣ قرآن معیار اعتبارسنجی عقاید و مکاتب: امام قرآن را مرجع تبیین و تشریح اعتقادات اسلامی می‌دید. 4️⃣ قرآن کتاب علمی حکومت و سیاست: امام قرآن را در عرصه حکومت معیار می‌دانست و از نظر ایشان لازم بود که امام و خلیفه و رهبر جامعه قدرت فهم قرآن را داشته باشد. 5️⃣ التزام به محتوای قرآن؛ شرط عملی حکومت‌داری: علاوه بر این در صحنه عمل نیز امام باید عامل به قرآن باشد. 6️⃣ قرآن کتاب معیار برای ارزش‌گذاری موضع‌گیری‌های سیاسی: علاوه بر دو کارکرد سیاسی مذکور، حضرت قرآن را مرجع ارزش‌گذاری و اعتبار موضع‌گیری‌های سیاسی می‌دید. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19024 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 اشکالات فقهی طرح دولت برای فروش اوراق سلف نفتی 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی‌نیا در گفت‌وگویی به بررسی ابعاد فقهی طرح عرضه اوراق سلف نفتی پرداخت: 📚 آیا فرد خریدار می‌تواند قبل از تحویل گرفتن کالا از دولت، آن را به شخص دیگری پیش فروش کند یا خیر؟ طبق اجماع فقها(شیخ مفید، ۱۴۱۰، ص۵۹۶) جایز نیست شخص خریدار که از دولت پیش خرید کرده تا پیش از زمان سررسید به شخص دیگری پیش فروش کند. 📚 این حکم فقهی سبب می‌شود که بازار خرید و فروش کالای پیش فروش شده رونق نداشته باشد و ارزش سرمایه‌گذاری آن پایین بیاید و طبق عرف بازار بورس می‌گویند که این مشکل باعث می‌شود که این اوراق جذابیت نداشته باشد و بازار ثانویه‌اش با مشکل روبرو است. 📚 گفتند که یک کار دیگر می‌کنیم. روی این قرارداد دوم، یک حواله می‌چسبانیم. عقد حواله هم عقد لازمی است اگر همه طرف‌ها(محیل یا محال یا محال علیه) راضی بودند معامله درست است. اما این حواله دادن هم از لحاظ فقهی با مشکلاتی روبرو است. 📚 مشکل اول این است که دولت برای ایجاد جذابیت، میزان سودی قطعی را در نظر گرفته است. مشکل دیگری هم وجود دارد و آن این است که در سررسید دوساله دولت نمی‌خواهد به من نفت بدهد بلکه دولت می‌خواهد نفت به خودش برسد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19034 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 پرونده ویژه؛ 📌 آیت‌الله سید منذر حکیم: حجاب باید به‌عنوان یک دغدغه انسانی مطرح شود نه اینکه تنها یک دلواپسی اسلامی باشد 🌐 http://meftaah.com/?p=18102 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان: افزایش اعتماد عمومی به حاکمیت می‌تواند در بهبود وضعیت حجاب مؤثر باشد/ راهکارهای ایجابی و سلبی تقویت حجاب 🌐 http://meftaah.com/?p=18084 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین امیر مهاجرمیلانی: نمره قابل قبول حکومت اسلامی در مسأله حجاب/ مبانی اندیشه‌ای عموم فقهای ما درباره زنان مانند اندیشه فقهای سه قرن پیش است 🌐 http://meftaah.com/?p=18136 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عشایری: پاسخ به شبهات مطرح درباره بی‌حجابی کنیزان اهل‌بیت(ع)/ آیات، روایات و سیره؛ بی‌حجابی کنیزان مسلمان را تأیید نمی‌کنند 🌐 http://meftaah.com/?p=11988 📌 خانم فهیمه زارع: لزوم تنوع فرم در حجاب براساس فرهنگ‌ها/ گفتمان انقلاب برای موفقیت در موضوع حجاب باید به دانش‌آموزان توجه کند 🌐 http://meftaah.com/?p=11983 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی بیاتی: نتیجه فرهنگ‌سازی عفاف، حجاب است/ قدم نخست فرهنگ‌سازی التزام به حجاب است نه الزام 🌐 http://meftaah.com/?p=5626 📌 دکتر سید مجید امامی: بیان الزام و اجبار حجاب با حجیت و شفافیت و کارآمدی/ مشکل فقهی و حقوقی در عرصه حجاب داریم 🌐 http://meftaah.com/?p=5447 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 آغاز دشمنی آمریکا با ایران از کودتای ۲۸ مرداد بود 📝 تاکید حضرت آیت‌الله مکارم بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی عزاداران حسینی 📝 پاسخ حضرت آیت‌الله سیستانی به استفتاء جمعی از هیئت‌داران درباره عزاداری محرم 📝 آیت‌الله تسخیری درگذشت 📝 دو واجب قابل جمع؛ حفظ جان مردم و برپایی عزاداری محرم 📝 انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه‌های علمیه آغاز به کار کرد 📝 ثبت نام انتخابات چهارمین دوره هیأت رئیسه مجمع عمومی‌جامعه مدرسین آغاز شد 📝 برگزاری دروس سطوح عالی در ۲۰۰ مدرسه علمیه کشور 📝 ارسال بیش از ۹۳۰۰ اثر به دبیرخانه «طرح جامع بهار در خانه» مرکز خدمات 📝 برگزاری اولین دوره آموزشی تربیت مدرس ویژه بانوان 📝 کتاب «رنج و رهایی در آموزه‌های اسلامی و عرفان‌های نوپدید» منتشر شد و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19076 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 فقه سیاسی از دستاوردهای بزرگ انقلاب/ حوزه باید به تبیین فقه سیاسی بپردازد 💢 آیت‌الله محسن اراکی در مراسمی مطرح کرد؛ 🔹 یکی از امتیازهای بزرگ ایران اسلامی، دستاورد بزرگ فقه سیاسی است. از نهادهای آموزشی رسمی مملکت و رسانه‌ها گلایه‌مند هستیم، زیرا به دستاورد بزرگ فقه سیاسی توجه ندارند و آن را به خوبی تبیین نمی‌کنند. 🔹 امروز افراد بسیاری در سراسر جهان اگر حرف‌های ناب حوزه علمیه قم را در عرصه فقه سیاسی بشنوند، آن را خواهند پذیرفت، زیرا فقه سیاسی ما از پشتوانه‌های محتوایی بسیار مستحکمی برخوردار است. 🔹 اگر انقلاب اسلامی هیچ دستاوردی نداشته باشد، اما نظریه سیاسی جدید مبتنی بر ولایت خود را به خوبی برای همگان تبیین کند، برای آن‌که به یک انقلاب حیات‌بخش برای بشریت تبدیل شود، کافی است. 🔹 حوزه علمیه قم، نهادهای آموزشی و مجلس خبرگان باید به تبیین فقه سیاسی بپردازند. متأسفانه هنوز بسیاری از دانشجویان و فرهنگیان مملکت با فقه سیاسی آشنایی ندارند و حتی در حوزه هم حق آن به خوبی ادا نشده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💠 پیوند اعضا تغییر در خلقت الهی است که حرام باشد؟ 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» عنوان کرد؛ ❓ تقریر استدلال: قطع عضو از مصادیق تغییر در خلقت است و تغییر در خلقت مورد نهی آیات شریفه قرآن است، پس قطع عضو حرام است. ✅ پاسخ؛ 1️⃣ اولاً: قطع عضو به طور کلی و به طور مطلق از مصادیق تغییر فی خلق الله نیست، جابه‌جایی قسمتی از بدن آیا تغییر فی خلق الله است مثلاً رگی از پا برداشته و برای قلب پیوند زده می‌شود، آیا این تغییر فی خلق الله محسوب می‌شود، قطعا جواب منفی است. 🔹 البته مصادیقی واضح دارد که تغییر فی خلق الله محسوب شود، فرض کنید اگر قطع عضو به یک شکلی باشد که شخصی را از حالت قبلی خارج و به شکل دیگری در بیاورد. اگر چنین قطع عضوی صورت گیرد، این تغییر فی خلق الله است. برای نمونه شبیه سازی‌ها مصداق تغییر فی خلق الله است. 2️⃣ ثانیاً: حتی اگر قطع عضوی تغییر فی خلق الله باشد، تغییری فی خلق الله حرام است که در مسیر شیطان باشد؛ بنابراین اکثر موارد قطع عضو بر فرض که تغییر فی خلق الله باشد ولی تغییر فی خلق الله در مسیر شیطان نیست. 🔹 خیلی از موارد قطع عضو ممکن است در مسیر اهداف انسانی باشد؛ هدیه کسی که دارای دو کلیه است و مسن است به یک جوانی که کلیه ندارد، اگر این تغییر فی خلق الله هم باشد ولی در مسیر شیطان نیست، این در مسیر انسانیت است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19081 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ بایدها و نبایدهای مراسم عزاداری محرم در شرایط کرونایی 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ 🔹 وقتی شب اول محرم می‌رسید و دهه‌ی عاشورا می‌خواست شروع بشود امام صادق(ع) شدیداً غصه‌دار می‌شد. برای مصائبی که به جدش ابی عبداللّه(ع) رسید گریه‌اش بلند بلند می‌شد. 🔹 بعضی روایات مربوط به بهداشت حالت امر دارد. عمل به امر خدا، امر نبی و امر ولی واجب است. و اگر هنگام رعایت مسائل بهداشتی به این توصیه‌های دینی توجه داشته باشیم، جنبه‌ی عبادت پیدا می‌کند. یعنی من که دارم ماسک می‌زنم عبادت می‌کنم. عبادت که فقط نماز و روزه نیست. 🔹 من به مدیران جلسات عرض می‌کنم به هیئت مدیره‌ی مساجد، شما را به خدا قسم بیایید برای حفظ جان مردم رودربایستی نکنیم با کسی، بهداشت جلسه را مراعات کنید با همین سه تا قانون، شستن دست، ماسک، فاصله. 🔹 اگر کسی گفت ول کن بابا، بایستید راهش ندهید. حتی ممکن است بدش بیاید اما امیرالمؤمنین(ع) دلیل به شما داده «وَ لَایَحِلُّ أَذَى الْمُسْلِم إِلَّا بِمَا یَجِبُ.» رنجاندن مسلمان حلال نیست مگر جایی که واجب است؛ خب برنجد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19095 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 عاشورا مکتبی به اندازه کل تاریخ/ انقلاب باید احیاگر الگوی زینبی برای زنان باشد 🔰 آیت‌الله علیرضا اعرافی تأکید کرد؛ ☑️ عاشورا مکتبی پر رمز و راز بوده و این حادثه در یک نیم روز معنا می‌شود، اما عظمت و بزرگی آن به اندازه کل تاریخ است. ☑️ عاشورا یک جام جهان‌نمایی است که همه قدرت‌های الهی در آن ظهور و بروز پیدا کرد و ده‌ها راز و رمز در این حادثه جمع شد. ☑️ حضرت زینب(س) قله نشین زنان قهرمان کربلا هستند. این بانوی بزرگوار در آرامش قافله اسرا و انتقال پیام کربلا نقش ویژه داشته و خطبه این بانوی بزرگ در قصر یزید ماندگار شد. ☑️ خانم‌های جامعه ما الگوهایی همچون زینب کبری و زنان قهرمان کربلا دارند. انقلاب اسلامی باید الگوی زینب کبری را در مقابل تحجرگرایی و یا تهتک‌گرایی غربی احیا کند. ☑️ انتظار می‌رود که در عزاداری‌های امسال، ما شکوه عزاداری را با رعایت بهداشت در هم بیامیزیم؛ عزاداری در خانه و محیط ما باید برگزار شود، اما نباید آن را وسیله‌ای برای تهدید سلامت مردم قرار دهیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19101 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 حرمت زیست‌فناوری براساس آیات و پاسخ به آن‌ها 📕 آیت‌الله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک عنوان کرد؛ 🔹 تعدادی از آیات مطلقاً جواز به کشف سنن و قوانین دارد. آیات دیگری در موارد مهم و خاص این جواز را صادر می‌کند و برخی از آیات ممکن است ظهور در منع داشته باشد. 🔹 یکی از آیاتی که در باب منع مطرح شده، آیه 119 سوره نساء است. در این آیه از زبان شیطان گفته شده «و به آنان دستور می‌دهم که گوش چهارپایان را بشکافند، و آفرینشِ پاک خدایی را تغییر دهند! ... .» 🔹 آیه در نگاه بدوی این نکته را القاء می‌کند که شیطان افراد گمراه را به تغییر تکوین وا می‌دارد. ظاهر خلق الله، یعنی خلقت تکوینی. 🔻 نکات؛ 1️⃣ اولاً، هر چند تغییر خلق الله در مواجهه اولیه در خلق تکوینی ظهور دارد، ولی در روایات آمده مراد تغییر در تشریع است نه تکوین. 2️⃣ دوماً، سیاق آیه می‌تواند ما را به معنای دقیق و عمیق رهنمون کند. در آیه بحث از فعل و امر شیطان است. 3️⃣ سوماً، روایاتی داریم که تغییر خلق الله را تغییر دین الله و تغییر امر الله بیان می‌کنند. 📚 نتیجه‌ این‌که نمی‌توان به این آیه و آیات مشابه آن برای اعمال حرمت زیست فناوری تمسک کرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19113 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ سنت روضه‌خوانی خانگی در سیره ائمه اطهار(ع) ☑️ حجت‌الاسلام والمسلمین عشایری در یادداشتی تبیین کرد؛ 🔸 در توصیه‌های امام باقر(ع) به کسی که نمی‌توانست در روز عاشورا به کربلا برود، اما دوست داشت ثواب زیارت در روز عاشورا را از دست ندهد، آمده: قبل از ظهر عاشورا به بیابان یا روى بلندىِ خانه‌اش برود و با اشاره به امام حسین(ع) سلام کند و با جدّیت، بر قاتلش نفرین کند و پس از آن، دو رکعت نماز بگزارد. آن‌گاه بر حسین(ع) مرثیه بخواند و گریه کند و سفارش کند کسانى که در خانه‌اش هستند، بر حسین(ع) گریه کنند. 🔸 در روزگاری که حاکمان مدینه روضه برپا کردن را قدغن کرده بودند، امام صادق(ع) در خانه خودش روضه خانگی برپا می‌کرد. زنان خانه هم پشت پرده‌ای می‌نشستند و در روضه جدشان سیدالشهدا(ع) شیون می‌کردند. 🔸 ابی‌عُماره شاعر نبود، مُنشِد(مداح) بود. به خانه امام صادق(ع) می‌رفت و برای ایشان روضه می‌خواند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19118 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ تمام هدف ما باید عبودیت باشد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی‌؛ با رویکرد قرآنی و روایی» تأکید کرد؛ ✍️ کسی می‌تواند نقشه تربیت مرا طراحی کند که هم ربّ من باشد و هم ربّ همه آن چیزهایی که در ارتباطِ با من هستند و در سعادت و شقاوت من تأثیر دارند. ✍️ قرآن به شدّت روی ربوبیت الهی نسبت به همه عالم تأکید دارد و آن را بسیار تکرار کرده است. این تکرارها گاهی با واژه‌های کاملا یکسان انجام گرفته است. ✍️ از تکرارهای قرآن در این باره، به اهمّیت فوق‌العاده ربوبیت الهی نسبت به همه عالم و تأثیر آن در روحیه عبودیت می‌شود پی برد. ✍️ یکی از اصلی‌ترین تلاش‌های منکرین خدا این است که رشته ارتباط نظام‌مندی اجزاء عالم با ربوبیت وجودی متعالی به نام خدا را قطع کنند. این رشته اگر قطع شد، از این نظام‌مندی نمی‌شود به عبودیت رسید. ✍️ خداوند به ما دستور داده که بر روی خالقیت و ربوبیتش بر همه عالم فکر کنیم بعد به او و توحیدش برسیم و در نهایت به این نکته برسیم که عبد وی بشویم و این روشی است که در قرآن و روایات بیان شده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 فساد خواص زمینه ساز واقعه عاشورا/ عظیم‌ترین معروف ایجاد حاکمیت الهی است 🔻 آیت‌الله سیدمحمد قائم‌مقامی در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ 🔹 از یک منظر در مسئله حادثه کربلا به این امر پی می‌بریم که جامعه اسلامی آن زمان در حسا‌س‌ترین نقطه تاریخ بشر قرار داشت و همه چیز بر این مبنا بود که در آن لحظه چه اتفاقی خواهد افتاد. 🔹 در آن لحظه تاریخی خاص که عظیم‌ترین حقیقت ظاهر شد، آنچه اتفاق افتاد مع‌الأسف این بود که اکثریت مسلمانان که قرار بود به تاریخ بشر و تاریخ طبیعت و عالمِ وجود شکل دهند، اما در خواب غفلت باقی ماندند و وظیفه خود را به خوبی نفهمیدند. 🔹 با تجلی دین در زمان بعثت پیامبر اسلام(ص)، عظیم‌ترین معروف یعنی حاکمیت خدا بر جهان ظاهر می‌شود. اما بعد از حضرت(ص)، مسلمانان نتوانستند آن را حفظ کنند، بلکه در واقعه عاشور این فریضه بزرگ را فروگذاشتند. 🔹 کاملاً مشخص است که وقتی برخی مسلمانان و حاکمان وقت از حقیقت اصلی اعراض کردند دچار انواع فسادهای اقتصادی شدند که البته در کنار این فساد اقتصادی، انواع مفاسد اعتقادی، رفتاری، اخلاقی، سیاسی و ... شکل گرفت. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19128 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 عدم گزارش‌دهی از فساد مقام مافوق حرام شرعی و مشارکت در جرم است 🔰 آیت‌الله کعبی در نشست «مبارزه با فساد و افشاگری آن در مبانی اسلامی» تأکید کرد؛ 🔹 در مسائل فقه فردی در مقیاس حکومتی، همه فقها اتفاق‌نظر دارند که پیشگیری از وقوع جرم وظیفه همگانی بوده و نظام اسلامی و مردم به همراه دستگاه‌های گوناگون نظام اسلامی که متولی این امر هستند؛ مسئولیت مشترک برای این کار دارند. 🔹 اگر در دستگاه‌های اجرایی و مدیریتی مقامات مادون نسبت به فساد یا زمینه آن در مقامات مافوق مطلع شوند و آن را گزارش ندهند هم مرتکب حرام شرعی شده‌اند هم بدلیل ترک گزارشگری، مشارکت در جرم به حساب می‌آید. 🔹 گزارش‌دهی جلوگیری از فساد و بسترهای آن مهم‌تر از گزارش‌دهی فساد است و در این زمینه هم باید سامانه‌های گزارش‌دهی و ایجاد فرهنگ پیشگیری از وقوع فساد در جامعه نهادینه شود زیرا مهم‌تر از فساد، ریشه‌کن کردن فساد است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19142 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ عقلایی بودن حق سرقفلی دلیل بر مشروعیت آن است؟ ✍️ آیت‌الله حسین شوپایی در درس خارج عقود مستحدثه عنوان کرد؛ 🔰 تعریف و ماهیت حق سرقفلی 🔹 طبق نظر مشهور که حق را به سلطنت اضعف از ملکیت معنی می‌کنند، حق سرقفلی عبارت است از سلطنتی که شخص در مال مورد اجاره دارد. 🔹 در تعریف دیگر حق سرقفلی، هر چند حق هم به معنای سلطنت است، اما سلطنتی است که شخص بر مالیت شیء دارد. 🔰 مشروعیت حق سرقفلی 🔹 عمده بحث این است که آیا این امری که در ارتکاز عام عقلاء ثابت است، در دائره تشریع شارع هم ثابت است و شارع آن را به عنوان حق شرعی قبول دارد یا نه. 🔹 عقلائی بودن حق سرقفلی طبق تصویر اول(واگذاری عین)، مسلّم است اما طبق تصویر دوم(واگذاری امتیاز)، این‌که حق ارتکازی عقلائی باشد، محل شک است. 🔹 در این جهت، برخی برای اثبات مشروعیت حق سرقفلی به وجوهی تمسک کرده‌اند و در مقابل هم برخی به وجوهی برای اثبات عدم مشروعیت از باب دلیل العدم تمسک کرده‌اند. 🔹 نتیجه بعضی از این وجوه، ثبوت این حق به عنوان خاص است و نتیجه بعضی از این وجوه، اثبات برخی از آثار این حق است ولو نتواند اصل حق بودن آن را اثبات کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19152 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ اقامه عزا، عبادتی اجتماعی است/ امکان‌پذیر نبودن اقامه عزا به معنای این نیست که محزون نباشیم 💢 حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم ترخان در گفت‌وگویی عنوان کرد؛ 📚 در مواردی که ممکن است به دلیل اقامه عزای دسته جمعی ضرری متوجه افراد شرکت‌کننده در آن مراسم شود، باید این مراسم محدودتر برگزار شود. 📚 هر چند روح دین را به خاطر کارکردهای فراوانی که دارد، روح جمعی دانسته و اقامه عزا را عبادت اجتماعی تلقی می‌کنیم اما اگر در یک زمانی امکان انجام مرتبه‌ای از آن وجود نداشته باشد نوبت به اقامه عزای مرتبه بعدی می‌رسد، یعنی اقامه عزا در جمع محدودتر یا در فضای مجازی و... . 📚 بحث عزاداری و اقامه عزا که جنبه اجتماعی دارد، یکی از مباحث مرتبط با محرم است. مبحث دیگر این است که با فرا رسیدن ماه محرم باید برای امام حسین(ع) محزون باشیم، پس امکان‌پذیر نبودن اقامه عزا به معنای این نیست که انسان مانند روزهای دیگر زندگی کند؛ او باید محزون باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19167 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 قاعده احسان به دیگران۵/ بررسی قصد ایصال نفع در صدق احسان 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ 📝 یک نکته در مفهوم احسان این است که آیا در صدق احسان قصد احسان به دیگری لازم است یا خیر؟ 📝 به عنوان مثال اگر صرف وجود شخص و یا انجام فعلی بدون التفات و قصد فرد، سبب شود که خیری و نفعی به دیگری برسد آیا به او محسن صدق می‌کند؟ به نظر می‌رسد که احسان فعلی است که انسان برای رساندن نفع و سود به دیگران انجام می‌دهد و لذا در این موارد احسان صادق نیست. 📝 بله اگر کسی قصد ایصال نفع به دیگران را داشته باشد و لکن داعی او برای رساندن نفع این است که آرامش و لذت باطنی پیدا کند، احسان صادق خواهد بود. 📝 طبق این معنا از احسان در برنامه‌های تربیتی که مربی نفعی به متربی می‌رساند با دواعی مختلف،‌ از مصادیق احسان خواهد بود. 📝 بنابراین همانطور که مرحوم سید مرتضی فرموده‌اند در صدق احسان قصد رساندن نفع به دیگران شرط است و لکن لازم نیست که حتما داعی او بر رساندن خیر هم، خصوص ایصال نفع برای رضای خدا باشد بلکه ممکن است برای تشفی خاطر خودش باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 عاشورا عین عقلانیت است/ تعظیم شعائر حسینی؛ مسیر رسیدن به باطن دین 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد واعظ موسوی در گفت‌وگویی، بیان کرد: 🔹 امام حسین(ع) از لحاظ آموزه‌های اخلاقی و تراوش ذهنی و مباحث کلامی و اعتقادی در اوج قرار داشتند. بنابراین، صحیح‌ترین و شایسته‌ترین تصمیمات توسط امام حسین(ع) گرفته می‌شد. 🔹 امام(ع) براساس حکم عقلیِ تقدیم اهم بر مهم، وظیفه خودشان را این‌گونه تشخیص دادند تا با فداکاری، ایثار و جانبازی و حتی گذشت از اطرافیان و خانواده خود و حتی با اسارت رفتن اهل بیت(ع) بتوانند موضوع مهمتر یعنی حفظ اسلام را تحقق بخشند. 🔹 همه اقدامات امام حسین(ع)، مظهر تام و تمام عقلانیت دینی است و کسانی که تصور می‌کنند عاشورا غیرعقلانی است باید در تعریف خود از عقل و عقلانیت بازنگری کنند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19187 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 کتاب «بررسی فقهی سیاست مالیات تورمی» منتشر شد 🔰 کتاب «بررسی فقهی سیاست مالیات تورمی» به قلم نصرالله خلیلی تیرتاشی در ۳۶۳ صفحه و قیمت ۵۴,۰۰۰ تومان به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. 📕 این کتاب نگاه جامعی به جوانب مختلف مالیات تورمی به منظور کشف مبانی و چارچوب فقهی استفاده از آن و میزان انطباق با عدالت اقتصادی به عنوان مهم‌ترین وظیفه دولت اسلامی دارد. 📕 برای رسیدن به این هدف ابتدا پیامدهای منفی مالیات تورمی بررسی شده؛ سپس با لحاظ ادله لفظی از قرآن و سنت و معیار مصلحت نظام از کلام بزرگان از جمله امام خمینی (ره) به کشف چارچوب فقهی استفاده از مالیات تورمی پرداخته و در پایان راهکارهایی نیز برای جانشین مالیات تورمی ارائه گردیده است. 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=19196 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 پزشک نسبت به فوت بیمار ضامن است؟/ در صورت کوتاهی یا نداشتن دانش کافی ضامن است ✍️ آیت‌الله سید احمد خاتمی در درس «فقه بیماری‌های مسری» خاطرنشان کرد؛ 💠 درمان بیماران کرونایی بدون تبعیض، واجب کفایی است و ویژگی‌های واجب کفایی را دارد. یعنی اگر من به الکفایه اقدام نکنند بر دیگران واجب عینی می‌شود. 🔻 اگر دکتر، بیمار را طبابت کند، لکن درمان او افاقه نکرده و بیمار بمیرد، آیا طبیب ضامن است؟ امام راحل می‌فرماید درمان طبیب با دو قسم انجام می‌شود. 1️⃣ درمان بمباشر خود بیمار توسط دکتر. در این صورت، اگر طبیب در تشخیص و درمان بیماری کوتاهی کند، یعنی دانش پزشکی لازم را نداشته باشد و یا اقدام به درمان نکرده باشد، حتی اگر درمان را با اجازه بیمار انجام داده باشد، ضامن است. 🔹 تشخیص این‌که دکتر کوتاهی کرده به عهده دستگاه قضایی مربوطه است. در صورت کوتاهی حتی با اذن ولی بیمار یا خود بیمار، اگر دکتر دانش لازم را نیز داشته باشد، ولی چون کوتاهی کرده ضامن است. 2️⃣ بدون این‌که بیمار را به استعمال دارو امر کند، بگوید فلان دارو مفید است یا بگوید دوای کذایی درمان بیماری مریض است. در این قسم ضامن نیست. البته درمان به نحو متعارف - یعنی بیمار نزد دکتر برود و برای بیمار نسخه بنویسد- بعید نیست دکتر ضامن باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19210 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 منطق عاشورا تکلیف‌گرایی است نه نتیجه‌گرایی ✅ آیت‌الله محسن فقیهی در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ 🔹 قیام امام حسین(ع) الگوی عملی اسلام است؛ اسلام یک الگوی تئوری دارد که قرآن کریم و روایات است و قیام امام حسین(ع) تحقق سیره عملی این سخنان است. 🔹 قیام عاشورا باید الگو برای مردم و مسئولان جامعه باشد، زیرا جمهوری اسلامی هم برگرفته از قیام عاشوراست. 🔹 حرکت امام حسین(ع) در مسئله عاشورا کاملاً عقلانی است. عده‌ای براساس عقل معاش‌اندیش خود به تحلیل حرکت امام حسین(ع) می‌پردازند، در حالی که خودشان می‌دانند علم و فهم معصومانه هم ندارند. لذا برخی بخش‌های عاشورا با عقل این افراد سازگار نیست، ولی ملاک عقلانی بودن یک رفتار تطابق با عقل این افراد نیست. 🔹 منطق در تحلیل عاشورا باید وظیفه‌گرایی و تکلیف باشد و نه نتیجه ظاهری؛ امام خمینی(ره) می‌فرمودند که ما چه کشته شویم و چه بکشیم پیروزیم، زیرا به تکلیفمان عمل می‌کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19225 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ مهم‌ترین هدف قیام امام حسین(ع) در نگاه شهید صدر 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدامید مؤذنی در گفت‌وگویی تصریح کرد؛ ☑️ شهید صدر معتقد بود مهمترین کارکرد و هدفی که در قیام سیدالشهدا(ع) وجود دارد زنده کردن اراده مرده جامعه خویش و تزریق حیات دوباره‌ به وجدان‌های از کار افتاده و مرده در همان عصر است. ☑️ شهید صدر به این نکته کاملاً توجه دارد که رویداد کربلا رویداد تاریخی فراموش‌شده‌ای نیست، بلکه در متن زندگی افراد جاری است. ☑️ شهید صدر معتقد بود جامعه اسلامی بعد از پیامبر(ص) ‏گرفتار جاهلیت جدید شد. امروز نیز جامعه اسلامی گرفتار ‏همان جاهلیت است و نیاز به امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) داریم که مجدداً وجدان‌ها را بیدار کنند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19231 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ آثار و پیامدهای تبیین مباحث دینی توسط مبلغان غیر حوزوی 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در یادداشتی بررسی کرد؛ ✅ در حال حاضر شاهد پیدایش نسلی از مربیان، مبلغان و گویندگان دینی و اخلاقی و عرفانی هستیم که لزوماً در حوزه‌های علمیه و مراکز رسمی تعلیم دین و معارف دینی تحصیل نکرده‌اند و به صورت علمی و آکادمیک با مبانی و منابع فکر اسلامی آشنا نیستند. ✅ اینان بعضاً از بیان و ادبیاتی به مراتب زیباتر و گیراتر از پاره‌ای از روحانیان و عالمان دین نیز برخوردارند و به برکت فضای مجازی و استعداد خوبی که در بهره‌گیری از آن دارند، گستره مخاطبان بسیار بیشتری از عالمان برجسته دینی هم پیدا کرده‌اند. ✅ این پدیده را از یک جهت می‌توان از برکات انقلاب اسلامی و نشانه‌ای از آثار فراوان کاربست دین و آموزه‌های دینی در سطوح مختلف علمی و اجتماعی و مدیریتی در کشور دانست. ✅ از جهتی دیگر نیز، به دلیل ناآشنایی این دسته از گویندگان با مبانی و منابع اصیل فکر اسلامی می‌توان آن را خطری برای فکر و تربیت اسلامی جامعه به شمار آورد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19242 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 عاشورا یک تاریخ نیست، یک منطق است 🔰 دکتر خسرو باقری، مطرح کرد: ☑️ عاشورا یک تاریخ نیست، بلکه یک منطق است و این منطق را باید درک کنیم و این‌که فقط به نوحه‌سرایی بپردازیم هم فایده ندارد، امام حسین(ع) را باید درک کرد. ☑️ سیدالشهدا(ع) در عاشورا می‌فرمایند «ان لم یکن لکم دین کونوا احرار فی دنیاکم» این مطلب بیان می‌کند که دینداری فقط یک نام نیست بلکه حقیقتی در وجود انسان است و انسان باید حق‌ها و حریم‌ها را بشناسد و نمی‌تواند حقی را زیرپا بگذارد و اسمش را دیندار بگذارد. ☑️ نکته بعدی این‌که دینداری یک نام و نیت نیست. نمی‌توان با نیت خوب هر کاری کرد و آدم بی‌گناهی را با هیچ نیتی نمی‌توان کشت. نمی‌توانیم در حد نیت هم باقی بمانیم و بگوییم نیت ما که خیر است پس هر کاری می‌کنیم. در نتیجه باید خانه تکانی کنیم و دینداری خود را بازتعریف کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19251 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 مصرف خمس و زکات برای مبارزه با کرونا ✅ آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» بیان داشت؛ 💠 در موارد مصرف زکات در راه خدا شکی نیست و اختلافی بین عامه و خاصه نیست. 💠 مذاهب اربعه اهل‌سنت معمولا مورد مصرف «فی سبیل الله» را جنگجویانی می‌دانند که نیاز به آلات جنگی و پشتیبانی اقتصادی دارند. 💠 اکثر فقهای شیعه معتقدند سبیل خیر اعم از سبیل الله است. هرچه مصلحت عمومی داشته باشد عنوان فی سبیل الله دارد. 💠 مصرف خمس و زکات برای شست‌وشوی معابر و مساجد و آنچه مربوط به مریضی‌ها است اشکالی ندارد. 💠 زکات نیاز به اجازه مجتهد ندارد، ولی خمس نیاز به اجازه دارد که اگر اجازه دهد قابل مصرف هست. 💠 در نتیجه مصرف زکات و سهم امام برای مبارزه با بیماری کرونا اشکالی ندارد و جزو مصارف فی سبیل الله محسوب می‌گردد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19260 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com