eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
470 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ «بی‌پناهی زنان» در وضعیت آزادی مردان؟ (مقایسه‌ای بین آمریکا و ایران) 🔻 حجت الاسلام والمسلمین بابایی در مطلبی نوشت؛ 🔹 به جرأت می‌توان گفت که در آمریکا آنچنان مزاحمتی از ناحیۀ آقایان نسبت به زنان وجود ندارد، لیکن نبود مزاحمت به زنان در آمریکا مربوط به جاهایی است که چراغ قانون روشن است و آنجا که چراغ قانون خاموش می‌شود (وقتی شب می‌شود، وقتی خلوتی پیش می آید، و وقتی به هر دلیلی ناامنی بوجود می آید) بی‌نظمی‌ها و تعرض‌ها به زنان شروع می‌شود. 🔹 نظم اجتماعی در ایران برخلاف آمریکا، نه بر مبنای قانون، بلکه نوعا بر مبنای اخلاق و فرهنگ دینی و معنوی شکل می‌گیرد و قانون در برقراری نظم اجتماعی از جمله نظم مناسبات انسانی بین زنان و مردان یا اصلا بازدارندگی ندارد و یا بازدارندگی‌اش حداقلی و در نقطه‌های نزاع و دعواست. 🔹 امروزه کسانی که به آسانی فحاشی می‌کنند، به دیگران توهین می‌کنند، عمامه و چادر و روسری از سر می‌کشند و گاه به زنان محجوب در خانه نیز تعرض می‌کنند (مورد مهاباد)، همین جماعت و عقبه‌های فکری آنها، فردا با همین زنان مکشوفه کارهای دیگری خواهند کرد. 🔹 آمریکا از قوانین و ضمانت‌های اجرایی بسیار صُلبی برخوردار است که در وضعیت بی‌اخلاقی می‌تواند حقی از حقوق زنان را تأمین نماید، ولی نظم اجتماعی ایران، نظم فرهنگی، اخلاقی و دین‌بینان است و در نبود اخلاق و دین، امکان تأمین حقوق از دست رفتۀ زنان و دختران از مسیرهای قانونی نوعا میسر نخواهد بود. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30628 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از نشست معرفی کتاب فقه اجتماعی 🔹 دکتر دشتی، رئیس مرکز پژوهشی مبنا: موضوع کتاب بر این اساس بود که ما در نظام‌واره مسائل حوزه و روحانیت به این نتیجه رسیدیم که یکی از ۵ مسئله ریشه‌ای حوزه‌های علمیه ما، ضعف “فقه اجتماعی” و غلبه بارویکرد فقه فردی است، یعنی حوزه‌های ما دستگاه برای تولید حکم در خصوص مسائل اجتماعی کم دارند. 🔹 به این دلیل است که نظام نمی‌تواند از حوزه‌های علمیه بهره‌برداری مناسبی برای حل مسائل اجتماعی‌اش داشته باشد و بر این اساس است که مقام معظم رهبری از حوزه‌ها رضایت کاملی ندارند. 🔸 حجت‌الاسلام‌والمسلمین ارسطا: آنچه در این کتاب جزء نوآوری‌هاست این است که تلاش شده برای اولین بار تعریف ضابطه‌مندی از فقه اجتماعی ارائه شود که علاوه بر اینکه فقه اجتماعی را به دقت تعریف می‌کند نقاط امتیاز آن را نسبت به فقه فردی بیان می‌کند، امید است با همراهی علما و دیدگاه‌های آنان در مسیر تبیین معارف ناب اهل‌بیت (ع) گام برداریم. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31087 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ بررسی ۷ هزار پایان نامه در دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی حوزه 🔻 حجت الاسلام محسن محمدی، دبیر دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی حوزه مطرح کرد: 📝 دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی مورد نیاز نظام و جامعه اسلامی به‌ منظور «پاسخ‌گویی به نیازهای نظام و جامعه اسلامی»، «ایجاد هم‌افزایی»، «جلوگیری از موازی‌کاری»، «صرفه‌جویی در منابع» و «ارائه هدفمند خدمات به پژوهشگران» از سال ۱۳۹۹ برای شناسایی اولویت‌ها شروع به فعالیت نموده و در سال ۱۴۰۰ حمایت از طرح‌های پژوهشی را آغاز کرده است. 📝 گروه های علمی دبیرخانه با رصد میدانی از مراکز حاکمیتی و هم اندیشی علمی با حضور صاحب نظران، نسبت به تعیین اولویت‌های پژوهشی در هر گروه اقدام نمودند و بر این اساس، بیش از ۳۰۰ اولویت پژوهشی مورد نیاز جامعه، شناسایی شد که قابل ارائه به پژوهشگران حوزوی و انعقاد قرارداد پژوهشی است. 📝 از ابتدای فعالیت تا پایان آذر ۱۴۰۱، ۳۹۷۴ اثر به دبیرخانه ارسال شده است که ۷۸۲ مورد آن کتاب و ۲۲۸۲ مورد آن پایان نامه و ۹۲۱ مورد ان طرحنامه بوده است. در حال حاضر دبیرخانه ۲۱۷ قرارداد پژوهشی منعقد کرده است و از بیش از حدود ۱۵۰ جلد کتاب برای چاپ حمایت کرده است. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31119 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ صنعت بازی های ویدئویی در ایران 💢 محمدعلی امینی برای جامعه اندیشکده ها در مطلبی بررسی کرد؛ 🔸 در ایران طی دو دهه اخیر، گسترش نفوذ تلفن همراه و شبکه های ارتباطی سبب شده تا ابعاد بزرگی در اقتصاد بازی های ویدئویی در کشور تجربه شود؛ اما متاسفانه عرصه بازار بازی های ویدئویی در ایران، تقریباً در اختیار محصولات و خدمات خارجی است. 🔸 توزیع سنی مخاطبان نشان می دهد که جوانان و کودکان مهم ترین گروه های بازیکن بازی های ویدئویی هستند که بر این اساس، می توان انتظار داشت که کودکان در دوره کودکی خود با بازی های ویدئویی و فرهنگ سازی آن آشنا شده و در دوره جوانی به عادت های رفتاری مرتبط با فرهنگ ترویج شده در بازی های ویدئویی اقدام خواهند کرد. 🔻 از همین رو برخی از اقدامات راهبردی اولویت دار به منظور توسعه صنعت بازی های ویدئویی در ایران عبارت است از: 1️⃣ «تدوین برنامه جامع رسانه ای برای فرهنگ سازی استفاده از سرگرمی های دیجیتال بومی». 2️⃣ «زمینه سازی و حمایت از توسعه زیرساخت های ارائه خدمات ساخت بازی های آنلاین در سه سطح پردازش، پلتفرم و نرم افزار». 3️⃣ «حمایت از انجام پروژه های مشترک بین المللی»، «تدوین بسته ارزیابی» و «حمایت مالی از صادرات بازی های ویدئویی داخلی». 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31114 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ افزایش تعهدپذیری دولت راهکار حل مشکل مهریه است 🔻 حجت‌الاسلام دکتر فرج‌الله هدایت‌نیا مطرح کرد؛ 🔹 آگاهی نداشتن از پیامدهای مهریه سنگین، یکی از دلایل پذیرش آن از سوی مردان است؛ دو درصد مهریه‌ها بالای هزار سکه و پنج تا شش درصد بالای ۵۰۰ سکه است. از سویی، اطلاع‌‎رسانی از این پیامدها سبب ایجاد موج ازدواج‌هراسی و ازدواج‌‎گریزی می‌‎شود. 🔹 موارد درخواست مهریه اغلب مربوط به زوج‌های زیر ۴۰ سال و در فاصله سنین ۲۶ تا ۳۰ سال است. اغلب زنان درخواست‌کننده مهریه، خانه‌دار هستند و این نشان می‌‎دهد که استقلال مالی و درآمد زن در بیشتر موارد، مانع به اجرا گذاشتن مهریه می‌‎شود. 🔹 نظام حقوقی ما می‌‎خواهد مشکل را فقط با ظرفیت حقوق خصوصی حل کند که نتیجه آن، افزایش تعهدات مردان، کاهش کارآمدی خانواده و کاهش تمایل به ازدواج خواهد بود، در حالی که در کنار ظرفیت‌های اخلاقی و مهارتی، افزایش آگاهی و بهبود فرآیند شناخت و انتخاب، ظرفیت‌های حقوقی زیادی داریم. 🔹تاکنون از روش حقوق خصوصی استفاده شده، ولی نتیجه چندانی حاصل نشده است. بنابراین، تا زمانی که دولت تعهدپذیری خود را در خصوص مهریه افزایش ندهد، مشکلات حل نخواهد شد. 🔹 این مسئله، موضوع خاص و پیچیده‌ای نیست، بلکه فقط خواهان انجام دستورات فقه اسلامی هستیم. باید پرسید که چرا و به چه دلیلی، «باب مستثنیات دین» اجرا و باب «وجوب ادای دین» مغفول مانده است. 💢 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31094 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❗️خبر ویژه❗️ ⭕️ فراخوان جذب ایده‌های عملیاتی تخصصی حوزه اقتصاد اسلامی در مرکز نوآوری آلاء آغاز شد. ⭕️ اگر تیم شما صاحب ایده‌ای در حوزه اقتصاد اسلامی است، شرکت در این فراخوان را از دست ندهید. ✅ تیم‌های برگزیده در فرایند داوری؛ از حمایت‌های بسیار ویژه مرکز نوآوری آلاء در حوزه های زیر بهره‌مند میگردند: 🔰 مشاوره‌ای 🔰 آموزشی 🔰 مالی با توجه به فرصت کوتاه فراخوان؛ فرصت را از دست ندهید؛ ثبت ایده‌ها در: 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ❗️👉 https://aalaa.ir/eqtesad/ 👈 👆👆👆👆👆👆👆👆👆 ارتباط با ادمین: @aalaa_admin ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ علوم انسانی غربی، منفذی برای نفوذ فرهنگی در دانشگاه‌ها 🔻 دکتر رشید جعفرپور، رئیس مرکز بسیج اساتید وزارت علوم مطرح کرد: 🔹 نفوذ در دانشگاه گاهی به دلیل متون دانشگاهی و کتاب‌های آن رخ می‌دهد. همچنین گاهی نفوذ فرهنگی در محیط‌های دانشگاهی می‌تواند از طریق برخی اشخاص دانشگاهی منتقل شود. در دانشگاه‌ها سه قشر اعضای هیئت علمی، مدیران و کارکنان دانشگاه‌ها و دانشجویان را داریم که بر اساس هر کدام از آنها می‌توان این سه قشر را تعریف کرد. 🔹 عمده علوم انسانی در ایران ترجمه‌ای است، این متون مبتنی بر مبانی غربی است که پس از ترجمه، در اختیار اساتید و دانشگاهیان قرار گرفته است. این مسئله سبب شده است نظریات در حوزه علوم انسانی با نگاه‌های سکولاریستی و بعضا لائیک در فضای کلاس‌ها و درس‌ها منتشر شود. بدون تردید این محتواها نمی‌تواند مسائل کشور را حل و فصل کند. 🔹 همه انسان‌ها تحت تاثیر اخبار و فضاسازی‌ها می‌توانند قرار گیرند؛ اعضای هیئت علمی ممکن است تحت نفوذ و تاثیر فکری و فرهنگی منابع درسی باشند. باید روی این موضوع دقت زیادی وجود داشته باشد که چه کسانی به عنوان اعضای هیئت علمی انتخاب می‌شوند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31083 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ اعزام بیش از 421 نفر از کارشناس حوزوی و دانشگاهی به کمیسیون های تخصصی مجلس 🔻 دکتر عطاء الله رفیعی آتانی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس: 🔹 باید بتوانیم از دستاوردهای علمی حوزه ها برای رفع نیازها و کمبودهای نظام سیاستگذاری استفاده کنیم. 🔹 مرکز تحقیقات اسلامی مجلس دنبال آن است که فرآیند اثرگذاری پژوهش های حوزوی را در چرخه های تصمیم گیری و سیاستگذاری نظام بیشترکند. 🔹 حضور در کمیسیون ها محدویتی نداریم و در یک طراز خوب اثرگذار حضور داریم. 🔹 طی یک سال گذشته 421 نفر از اساتید، فضلا و کارشناس حوزوی و دانشگاهی از طرف مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به کمیسیون های تخصصی مجلس اعزام شده اند. این مرکز در یک سال گذشته بیش از 100 عنوان طرح و لایحه را بررسی کرده است. 🔹 538 نشست علمی، پژوهشی، ترویجی و اجرایی در یک سال گذشته در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شده است. 🔹 مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین اقدام به انتشار 107 گزارش علمی مرتبط با طرح ها و لوایح در دست اقدام مجلس شورای اسلامی کرده و 50 گزارش علمی در مرحله ویراستاری و نهایی جهت انتشار قرار دارد. 🔹 بیش از 500 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه با مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در حوزه های مختلف علمی همکاری دارند. 🔹 مرکز تحقیقات اسلامی مجلس فعالیت های علمی خود را در قالب گروه های علمی حقوق، سیاست، اقتصاد، فرهنگی اجتماعی، مدیریت، مطالعات حکمرانی و تولیدی زیربنایی دنبال می کند و ذیل هر گروه نیز چندین کارگروه تخصصی شکل گرفته است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ رونمایی از سامانه همیاری دانشگاهیان در فرهنگ(هدف) 💢 این سامانه که توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با محوریت دفتر سیاست گذاری وبرنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی و با رویکرد تعامل دو سویه میان دانشجویان و استادان به عنوان کنش گران این عرصه ایجاد شد، زمینه تعامل، همراهی و همیاری هر چه بیشتر جامعه دانشگاهی در برنامه ریزی و فعالیت فرهنگی و اجتماعی را فراهم می نماید. 💢 سامانه «همیاری دانشگاهیان در فرهنگ(هدف)» در پی آن است تا از دیدگاه ها، تجربه ها و نظرات نخبگانی بهره برده و از این طریق نسبت به افزایش نفوذ برنامه های فرهنگی در محیط های دانشگاهی اقدام نماید و با قوت بخشیدن به برنامه های موفق و اصلاح نقاط ضعف خود در برنامه ها و رویکردها پیرامون موضوعات مختلف راهکارهایی را که مورد پذیرش جامعه هدف باشد، را اتخاذ نماید. 💢 شناخت جامع نگرش­ ها و نظرات موجود در فضای فرهنگی اجتماعی دانشگاه به ویژه صداهای متکثر، ایجاد امکان سنجش و بازخورد کارآمدی همیاری­ ها، بهبود نگرش­ ها، رویکردها و شیوه­ های فرهنگی اجتماعی در دانشگاه ها متناسب با نیازهای دانشگاهیان و ایجاد فضایی برای تولید و بازتولید ایده­ های فرهنگی اجتماعی از جمله اهداف این سامانه به شمار می رود. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31153 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ نگاه اَتُمیک یکی از آسیب‌های جدی پژوهش‌های فقهی است 🔻 آیت الله ابوالقاسم علیدوست: 1️⃣ نخست مرحله‌ی اطلاعات است که انسان کسب اطلاعات می‌کند. یک مرحله هم مرحله‌ی تخصص است و یک مرحله هم مرحله‌ی تمحض و تمرکز است؛ مثلاً در مورد فقه شرح لمعه یک دوره اطلاعات از فقه است. کسی که می‌خواهد در فقه کار کند، شرح لمعه بسیار کتاب خوبی است. این یک دوره اطلاعات است. 2️⃣ اما مرحله‌ی بعد در هر دانشی بعد از اطلاعات عمومی مرحله‌ی تخصص است؛ یعنی مرحله‌ی صاحب‌نظر شدن است. بعضی این‌طور هستند که همیشه طرفدار آخرین حرفی هستند که شنیده‌اند. این فرد هنوز به تخصص نرسیده است. نشانه‌ی تخصص و عدم آن همین است. 3️⃣ مرحله‌ی سوم که گاهی متأسفانه با آن مرحله خلط می‌شود، مرحله‌ی تمحض و تمرکز است. یک فقیه در مرحله‌ی بعد از تخصص به سراغ تمحض و تمرکز برود و متمرکز شود، مثلاً در فقه سیاسات – به قول قدیمی‌ها – که از کتاب قضاء شروع می‌شد و قضاء، شهادات، حدود، دیات، قصاص و تعزیرات است مثلاً در سیاسات و در یک بخش از آن متمحض شود نه این‌که بتواند همه را کار کند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31157 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ رصد و پایش شاخص های فرهنگی و اجتماعی یک ضرورت برای سیاستگذاری است 🔻 معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم؛ 🔹 صادقانه باید گفت که ما در حوزه رصد و پایش وضعیت مناسبی نداریم و یا خیلی دقیق تر و بی پروا تر اصلا وضعیت مناسبی را در شاخص های فرهنگی و اجتماعی در حوزه رصد و پایش و در حوزه دانشگاه نداریم. 🔹 در صورتی که هر تصمیم‌گیری و هر تصمیم سازی در حوزه فرهنگی و اجتماعی باید متکی به شواهد و داده های متقن و قابل اتکا باشند. باید جامعه مخاطب را شناخت و بر همین اساس سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کرد ؛ وگرنه تمام نیروها و ظرفیت‌ها و سرمایه ها به هدر خواهد رفت. 🔹 اساساً برای شناخت وضع موجود چاره‌ای جز استفاده از مکانیزم های رصد و پایش به خصوص در حوزه فرهنگی و اجتماعی نداریم اما متاسفانه این موضوع در جامعه ما بالاخص در حوزه فرهنگی و اجتماعی به تعویق افتاده است؛ آن هم در دوره جدیدی که شتاب و سرعت تحولات بسیار زیاد شده است و با تحول ذائقه و سلایق مخاطب روبرو هستیم که باید بر اساس آن برنامه ریزی کنیم. 🔹 فناوری ها به عنوان پیشران تحولات فرهنگی و اجتماعی تاثیرات عظیمی را گذاشته اند، نمونه این موضوع در وقایع و حوادث اخیر خود را جلوه گر کرده و نشان می دهد که حتی سیستم برنامه ریزی و سیاستگذاری آموزش عالی هم بعضاً از این تحولات عقب مانده و نسبتی با آنها ندارد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31162 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ آسیب‌های سیاست‌گذاری حجاب در ایران 🔻 هادی غیاثی در مطلبی برای اندیشکده رهیافت بررسی کرد؛ 🔹 با نگاهی به قوانین و اسناد بالادستی مشخص می‌شود که جامعۀ سیاستی ایران در راستای مداخله در حوزۀ حجاب بیش از صد قانون مصوّب دارد و اقدامات اجرایی چون «طرح امنیت اخلاقی» و «برگزاری نمایشگاه‌های مُد و لباس» را جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب انجام داده است اما وضعیت موجود حجاب زنان، نشان‌دهندۀ عدم‌تأثیر این اقدامات و قوانین در متن جامعه است. 🔹 سیاست‌های فرهنگی نیازمند گفتمان‌های دامنه‌دار و پرجاذبه‌ای هستند که بتوانند معانی دیگر اقدامات و نشانه‌ها را تأمین و کنترل کنند. پس از انقلاب اسلامی، از حجاب به‌مثابۀ محدودیت، مصونیت، زیبایی، نوعی مد و… یاد شده است که سوای تأیید، هیچ‌یک نتوانسته یک چتر گفتمانی بر مداخلات این حوزه فراهم کند. 🔹 این عامل سبب شده است که مداخلۀ دولت در حوزۀ حجاب مقطعی، متشتّت و بدون برنامه‌ریزی منسجم در عمل باشد و تصویر منفی از حجاب به جامعه ارائه کند. 🔹 امری که در مصاحبه‌های انجام‌شده در فضای دلالی نیز خود را نشان می‌داد؛ مانند جملاتی از این قبیل: «حکومت این‌قدری که به حجاب ما گیر می‌دهد به اختلاس‌گران گیر نمی‌دهد». «واقعاً چرا نباید آزاد باشیم در انتخاب پوشش؟» «وقتی در مملکت این‌قدر دزدی می‌شود، بعد می‌آیند به حجاب ما گیر می‌دهند، نتیجه‌اش می‌شود همین چیزی که الآن می‌بینید». 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31130 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com