eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9هزار عکس
403 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ مشکل جدی در فضای فقه معاصر مشکل دانش میانی یعنی دستگاه استنباطی است 🔻 حجت الاسلام و المسلمین علی فرحانی در درس خارج فقه فرهنگ: 🔹 هم عقلا و هم نقلا ثابت است که آنچه امروز به عنوان شریعت در اختیار ما قرار دارد یعنی همین منابعی که امروز نزد ما هستند نمی توانند برای استکمال انسان کافی نباشد. کلمات بزرگان دین هم موید بر همین معنا است. البته اینکه بدیهی است بخشی از منابع به دست ما نرسیده است منافاتی با این مطلب ندارد. 🔹 منابع فعلی موجود به عنوان شریعت، ما را به درجه اول از کمال یعنی اخلاص می رساند و آنچه دخیل در این مسیر است با شاخص سعادت مشخص میشود یعنی هر آنچه دخیل در سعادت است باید از نظر شرع و شارع، تکلیف آن مشخص شود اینجا است که باید گفت شریعت به معنای همین منابع فعلی، برای وصول انسان به عبودیت و خلوص کافی است. 🔹 اما مشکل جدی در فضای فقه معاصر مشکل دانش میانی یعنی دستگاه استنباطی است که به وسیله آن، استخراج از منابع شکل میگیرد این دستگاه هر چه قدر قوی تر باشد یعنی علم اصول هر چه قدر قوی تر باشد استخراج از ادله هم مستحکم تر خواهد بود. اما به نظر میرسد که دستگاه استنباطی حضرت امام حلال مشکل باشد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33122 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
«سلسله نشست های تخصصی تربیت اسلامی» ❇️ نشست‌ هجدهم: «التقاط در تربیت اسلامی و راه‌های برون‌رفت از آن» ارائه دهنده: حجة الاسلام و المسلمین سید حسن علوی (هیئت علمی حوزه علمیه مشکات و مؤسس و تولیت حوزه علمیه و مسجد جامع صفا) زمان: یکشنبه(۰۳/۰۷) ، ساعت ۱۷تا۱۹ مکان: زنبیل آباد، ک ٣۴، پ ١۵، مؤسسه معارف اهل بیت‌(ع)،گروه تربیت‌پژوهی 🔸 علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در این نشست مشخصات خود را به شماره ۰۹۹۶۱۷۷۳۷۴۴ پیامک نمایند. 🔹پخش زنده نشست در کانال نشست‌های تخصصی تربیت اسلامی: @neshast_tarbiati _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ ناکارآمدی، ناشی از دیوان‌سالاری است نه عدالت / پیشرفت مردم پایه عین عدالت است 🔻 حجت‌الاسلام محسن قنبریان استاد حوزه و دانشگاه در سلسله نشست‌های تخصصی «حکمرانی از نظر تا عمل» مطرح کرد: 🔹اولین نامسأله این است که مساله ما عدالت است نه عدالتخواهی. در سال های اخیر نیروی عظیمی از انقلاب و حتی حاکمیت صرف عدالت‌خواهی شده، در حالی که مساله اصلی عدالت بوده است. 🔹علت‌العلل عقب‌ماندگی در عدالت، تبعیض در عمل به آرمان‌های انقلاب اسلامی است. رجال سیاسی وقتی خودشان را در معرض رای مردم قرار می‌دهند موضوعات مختلفی همچون سازندگی، توسعه سیاسی و... را مطرح می‌کنند و دولت‌هایی هم با همین شعارها تشکیل می‌دهند، اما حرفی از عدالت نمی‌زنند لذا عدالت بی‌صاحب می شود و به قول رهبری عدالت درجه سه می‌شود. 🔹اگر در روند کلی کشور از عدالت دور شدیم پذیرفتنی نیست اما در یک وضع یا کنش می‌توان مصلحت را بر عدالت مقدم داشت. همچنین ناکارآمدی، ناشی از دیوان‌سالاری است نه عدالت. عدالت در سند قانون اساسی جمهوری اسلامی ناظر به سه ضلع است و اگر از این سه ضلع خارج شد دیگر عدالت نیست و آن سه ضلع عبارت است از سیاست، فرهنگ و اقتصاد. 🔹اصلی‌ترین دلیل این عقب‌ماندگی به هم ریختن انتظام در اجرای قانون اساسی است، یعنی به برخی از اصول عمل می‌شود و به برخی از اصول عمل نمی‌شود. 🌐 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33156 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔹دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار می‌کند: بازنمایی مسائل و چالش‌های اساسی آموزش و تربیت در دوره ابتدایی زمان: سه‌شنبه، ۹ خرداد ۱۴۰۲، ساعت ۱۳-۸ لینک ورود به نشست: https://vroom.ut.ac.ir/psyedu4 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ نقدی بر لایحه عفاف و حجاب 🔻 حجت الاسلام والمسلمین قاسم روان‌بخش در مطلبی نوشت؛ 🔹 پیش‌نویس لایحه جدید حجاب و عفاف جای نگرانی جدی دارد؛ آیا این لایحه در حدی هست که بتواند بازدارندگی ایجاد کند و جلوی وقوع جرم و توسعه و گسترش گناه را بگیرد؟ یا این که لایحه به‌گونه‌ای نوشته شده است که نه‌تنها بازدارندگی ایجاد نمی‌کند؛ بلکه متخلفان را نسبت به ارتکاب خلاف جری‌تر می‌سازد. 🔹 نگاهی گذرا به لایحه، نشان می‌دهد که این لایحه در فضای انفعالی و از موضع ضعف تهیه شده است و با این وضعیت نمی‌تواند بازدارندگی داشته باشد! انتظار مردم مومن و انقلابی از ریاست محترم مجلس این است که این لایحه هر چه زودتر به کمیسیون فرهنگی مجلس فرستاده شود و بعد در اولین فرصت برای تصویب نهایی به صحن علنی بیاورند. 🔹 کمیسیون فرهنگی در این فرصت باید از نظر کارشناسان دانشگاهی و حوزوی مومن و انقلابی استفاده کرده و در جهت اصلاح این محتوی تلاش کنند و ضعف‌های این لایحه که شاید عمدتاً ناشی از سرعت تهیه بوده است را بر طرف کنند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33166 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 موضوع: ▫️ تاملی بر نسبت فمینیسم با علوم انسانی ⭕️ با حضور ▫️استاد دکتر ابوالفضل اقبالی ⭕️ محور های دوره ▫️تطورات فمینیسم از جنبش اجتماعی تا نظریه معرفتی ▫️فلسفه و الهیات فمینیسم ▫️معرفت شناسی فمینیسم ▫️فلسفه اخلاق فمینیسم ▫️علوم اجتماعی فمینیسم ▫️فلسفه سیاسی فمینیسم ⭕️ هزینه شرکت در دوره ۵۰۰۰۰۰ ريال ⭕️ برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام yun.ir/z1m9b3 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔹 جشنواره بین‌المللی حرکت که عرصه بروز دستاوردها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بیش از 9 هزار انجمن علمی دانشجویی و 36 اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی در حوزه‌های رقابتی انجمن علمی برتر، فعالیت خلاقانه، نشریه، مسابقه و محتوای دیجیتال است، به عنوان یکی از مصادیق رویدادهای نخبگانی تعیین شد و برگزیدگان این رویداد از این پس، از حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان برخوردار می‌شوند. 🔹بر اساس این مصوبه، برای اولین بار حمایت از فعالیت‌های علمی انجمن‌های علمی دانشجویی برتر در چارچوب مصادیق تعیین شده در آئین‌نامه تأسیس و نحوه فعالیت انجمن‌ها و اتحادیه‌های انجمن‌های علمی دانشجویی به صورت اعطای اعتبار مالی(گرنت) توسط بنیاد ملی نخبگان انجام می‌شود و این امر می‌تواند مشوقی برای همراهی فعال‌تر استادان مشاور انجمن‌های علمی دانشجویی برتر هم باشد. 🔹حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان مشمول تمامی اعضای شورای مرکزی انجمن‌های برتر به صورت گروهی و نه تنها دبیر انجمن می‌شود که این امر نیز از جمله مصادیق محدود و امیدوارکننده حمایت‌های گروهی و جمعی بنیاد ملی نخبگان است. 🔹اهدای لوح تقدیر به برگزیدگان، جایزه نقدی و لحاظ امتیاز در جداول فعالیت‌های نخبگانی دانشجویان مستعد تحصیلی و دانش‌آموختگان برتر دانشگاهی از دیگر امتیازاتی است که به برگزیدگان این جشنواره اختصاص پیدا می‌کند. این حمایت‌ها، از برگزیدگان دوره چهاردهم جشنواره حرکت (دوره پیشین) به بعد، صورت خواهد گرفت. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅فراخوان نخستین جایزه کتاب سال خانواده و جمعیت، منتشر شد. ◀️حجت الاسلام گودرزی، دبیر اجرایی نخستین جایزه کتابِ سال خانواده و جمعیت گفت: این رویداد، بزرگترین و اولین رویداد علمی در حوزه خانواده و جمعیت است. 💠وی افزود: توجه به ضرورت و احساس نیاز به تألیف و پژوهش در موضوعات: 🔹ازدواج و تشکیل خانواده 🔸تحکیم و تعالی خانواده 🔹سبک زندگی ایرانی اسلامی 🔸فرزندآوری و افزایش جمعیت 🔹آسیب‌های اجتماعی در حوزه خانواده 🔸هویت زن ❗️موارد ذکر شده در اولویت انتخاب به عنوان پژوهش برتر قرار خواهند داشت. 🔺از جمله اهداف این رویداد عبارت است از: 🔹شناسایی و معرفی آثار نویسندگان 🔸گسترش تولید محتوای مکتوب 🔹تعالی سطح کمّی و کیفی تألیفات 🔹تشویق پدیدآورندگان متعهد و متخصص ◀️ایشان در ادامه به شرایط پذیرش آثار اشاره کرده و افزود: کتاب های پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی و پایان نامه‌های سطح سه و چهار حوزه و پایان نامه‌های ارشد و دکتری مراکز آموزش عالی که از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۱ نوشته یا دفاع شده باشند می توانند در این رویداد شرکت کنند. حجت الاسلام و المسلمین دکتر گودرزی: آخرین مهلت ارسال آثار تا تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۲ است. ✅ آدرس ارسال آثار: قم،شهرک پردیسان، خیابان آقا یوسفی، کوچه ۱۲ پلاک ۱۴ دبیرخانه نخستین جایزه کتاب سال خانواده و جمعیت با کدپستی: ۳۷۴۹۱۳۹۵۳۹ ارسال کنند. شماره تماس دبیرخانه: 09196652353 آیدی ارتباطی در ایتا و بله: @m_a365 🌐آدرس کانال در پیام رسان ایتا و بله @ketabesal_khanevadeh_va_jameiat _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandish
❇️ بررسی قاعده «عدالت در فقه»/ جهان‌بینی و ایدئولوژی در عدالت ، تأثیر دارد و باید آن را در یک نظام معنا کرد 🔻 آیت الله ابوالقاسم علیدوست در نشستی مطرح کرد: ▫️در جهان مسلمانی، پیرامون عدالت چند اندیشه شکل گرفته است: اینکه عدالت اصلاً هدف نیست و راه دادن آن به فقه، انحراف است؛ دوم: عدالت، هدف است اما حصولی و پسادینی است؛ و سوم: عدالت، هدف است اما پیشادینی، و قوانین باید کاشف از عدالت باشد؛ لذا اگر جایی با عدالت، ناسازگار بود، باید اندیشید و چاره‌ای یافت. اکنون که اندیشه سوم را پذیرفتیم، باید کارکردهای عدالت را بررسی کنیم که آیا عدالت فقط یک قاعده است یا یک پارادایم، گفتمان یا رویکرد؟ 1) عدالت به‌مثابه قاعده در کشف احکام در استنباط اول 2) عدالت به‌مثابه رویکرد در فهم ادله در استنباط اول 3) عدالت به‌مثابه سند در استنباط دوم 4) عدالت به‌مثابه گفتمان عام در اجرای احکام مکشوف ▫️دین باید به‌صورتی نظام‌وار مطالعه شود، و الا عدالت به عدالتی، تبدیل می‌شود که موجب می‌گردد شخصی چند نان و انار بدزدد و آن‌ها را صدقه دهد. یعنی در بسیاری اوقات، رفتار ما با عدالت، به این شکل است. مثلاً نظام حلقوی (پشت‌سر هم) و هرمی (در طول هم) را نمی‌بینیم، اما از عدالت می‌گوییم. یعنی باید توجه شود که وقتی عدالت –حتی به‌معنای پیشادینی‌اش- مطرح می‌شود، بپذیریم که جهان‌بینی و ایدئولوژی در آن، تأثیر دارد و در یک نظام باید معنا شود. 🌐 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33176 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از بیست و هشتمین جلسه شورای هماهنگی واحدهای پژوهشی 💢 در این جلسه که با حضور برخی رؤسا و نمایندگان محترم مراکز شکل گرفت معاون محترم‌پژوهش‌حوزه‌های علمیه بر ضرورت پیگیری مطالبات‌مطرح شده دردهمین‌نشست هم‌اندیشی مراکز تأکید نمود و آن را به عنوان یکی از محورهای مورد بحث در جلسات آتی شورای هماهنگی توصیف کرد. 🔹 حجت الاسلام والمسلمین مقیمی در ادامه گزارشی از سامانه‌های راه‌اندازی شده در معاونت ارائه دادند و تصریح کردند سامانه‌های دیگری نیز در حال طراحی است که از جمله آن‌ها سامانه (مراکز پژوهشی) می‌باشد و در نظر است با ایجاد بانک جامع اطلاعات مراکز در این سامانه ضمن ارائه و گزارش مراکز از درون‌داد، فرآیند و برون‌داد و فعالیت‌ آن‌ها درساحت‌های مختلف، به ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز نیز دست یابیم. 🔹 ایشان سپس از اعضای محترم شورا درخواست کردند دیدگاه‌های خود پیرامون شاخصه‌ها و جدول پیشنهادی ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز را بیان نموده تا در این خصوص تصمیم‌گیری به عمل آید. 🔸 اعضای جلسه نیز ضمن اجتناب ناپذیر دانستن موضوع ارزیابی مراکز پژوهشی، نکاتی در خصوص ضرورت استانداردسازی فرایند رتبه‌بندی مراکز و چگونگی عملیاتی‌سازی آن و لزوم توجه به تنوع مأموریت‌ها و ظرفیت‌های مراکز مطرح کردندوسپس جدول پیشنهادی به بحث و تبادل نظر گذاشته شدو بخشی ازآن‌بررسی‌گردید. 🔸 درپایان‌مقررگردیدادامه‌بحث‌در‌خصوص شاخصه‌ها وجدول مذکوربه جلسات آتی شورای هماهنگی موکول گردد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ با ایجاد دانشکده خانواده در سه دانشگاه موافقت شد 🔻 دکتر فخر السادات نصیری مشاور امور زنان و خانواده وزیر علوم: 🔹 ایجاد و راه اندازی دانشکده تخصصی خانواده (نیازمحور، مسئله محور و رسالت محور) با تاکید بر تامین منابع انسانی متخصص در این حوزه، به منظور هم افزایی دو عرصه علم و سیاست درخصوص تحکیم بنیان خانواده، افزایش مشارکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان، توجه به عرصه خانواده، جمعیت و سلامت آن، تولید دانش بومی، بازبینی و بازاندیشی در سرفصلهای رشته مطالعات زنان به منظور کاهش چالش‌های این حوزه، ایجاد یک قطب علمی-تخصصی در حوزه مطالعات خانواده، تولید دانش بومی به منظور پاسخگویی به نیاز جامعه امروز در حوزه خانواده مبتنی بر رویکردهای نوین تولید علم ضروری است. 🔹 در راستای چگونگی و نحوی اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تسهیل در اجرای مقررات و آیین نامه های مرتبط با آن و ارایه راهکارهای نوآورانه و کاربردی در این زمینه، کارگروه خانواده و جمعیت در ذیل معاونت آموزشی و با نظارت معاون آموزشی تشکیل شده است. 🔹 یکی از مصوبات این کارگروه ایجاد دانشکده خانواده است که در گام اول با تاسیس دانشکده خانواده در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و دانشگاه الزهرا (س) موافقت شد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33185 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ جلسه دوم از سلسله نشست های کرسی نقد علم اقتصاد و سرمایه داری 🎙سخنران: دکتر مسعود درخشان مولف کتاب فریب بزرگ ⏱ زمان: سه شنبه 9 خرداد ماه ساعت 15:00 🌐 لینک شرکت در جلسه: b2n.ir/najma1402 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از چهارمین مدرسه فصلی باعنوان «حکمرانی حکمت‌بنیان در عصر هوش مصنوعی» 💢 چهارمین مدرسه فصلی باعنوان «حکمرانی حکمت‌بنیان در عصر هوش مصنوعی» توسط دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد. 🔹 در این دوره، بیش از 100 نفر از طلاب، دانشجویان و اساتید در دو نوبت صبح و عصر شرکت کرده و در پایان گواهینامه پایان دوره را دریافت میکنند 🔸 آیت‌الله فرحانی، استاد حوزه علمیه و عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه مقوله «اضافات اعتباری» مخرج مشترک بین فلسفه اسلامی و فلسفه هوش مصنوعی است، اظهار داشت: ادراک معقولات ثانیه نقطه فارق بین ادراک انسان و ماشین است و به همین دلیل ماشین نمی‌تواند «اعتبار» کند. 🔹 دکتر مینایی، مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در هوش مصنوعی نیز به ظرفیت‌های هوش مصنوعی در اداره کشور پرداخت و بیان کرد: ابتدایی‌ترین حوزه‌ای که هوش مصنوعی می‌تواند مؤثر واقع شود، مقوله «تقنین» و قانون‌گذاری است. هوش مصنوعی در صحت قوانین، جامعیت قوانین و سازگاری یک قانون با سایر قوانین و به‌طورکلی سیستم اداره کشور می‌تواند، بسیار مؤثر باشد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33197 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از تأثیر نرخ تسعیر پتروشیمی ها بر اقتصاد 🔹 ابتدای فروردین ماه، ناگهان نرخ تسعیر پتروشیمی‌ها از ۲۸۵۰۰ به ۳۶۵۰۰ افزایش یافت. یعنی اگر پتروشیمی‌ها محصولات‌شان را به قیمت جهانی ضربدر دلار ۲۸۵۰۰ می‌فروختند، قرار شد قیمت‌های جهانی را ضربدر دلار ۳۶۵۰۰ کنند. 🔹 با علم به اینکه این اتفاق، موج تورمی شدیدی ایجاد خواهد کرد، صریحا با افزایش نرخ تسعیر به ۳۶۵۰۰ مخالفت کردیم. با پیگیری‌هایی که انجام شد، نرخ تسعیر به ۲۸۵۰۰ بازگشت. 🔹 جماعتی مدعی اقتصاددانی، که بعضا روابط‌شان با بورس‌بازان برای ما معلوم است، قیامت به‌پا کردند که این کاهش نرخ تسعیر روی قیمت نهایی "بی‌اهمیت" است و رانت ایجاد خواهد کرد. 🔹 امروز خبرگزاری تسنیم در گزارش خوبی نشان داده است که فروردین ماه با افزایش نرخ تسعیر(نرخ تسعیر یعنی نرخ تبدیل دلار به ریال) به ۳۶۵۰۰ قیمت‌ها بالا رفته و پس از بازگشت نرخ تسعیر به ۲۸۵۰۰، در خردادماه قیمت نهایی محصولات پتروشیمی حدود ۳۰ درصد ارزان‌تر از فروردین است. 🔹 البته این را کافی نمی‌دانیم و به صورت جدی پیگیر توقف فروش دلاری مواد اولیه ایرانی به مردم ایران هستیم که درآمدشان ریالی است. ما ان‌شاءالله این مسیر را تا پایان خواهیم پیمود. 🔹 تبلیغات و تعلیمات دو کار جدی همه ماست. باید تبلیغ کنیم، تعلیمات بدهیم، همفکر بسازیم، یک موج تبلیغاتی و فکری به وجود بیاوریم، تا یک جریان اجتماعی پدید آید و توده‌های آگاه و وظیفه‌شناس و دین‌دار، متشکل شده و بساط نئولیبرالیسم را برچینند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ معرفی کتاب فقه کارگزاران حکومت اسلامی 🔹 کتاب «فقه کارگزاران حکومت اسلامی (دفتر اول: پیش‌فرض‌ها، مبانی و شرایط کارگزاران)» تقریرات درس‌های خارج فقه استاد محمد حاج ابوالقاسم دولابی است که به اهتمام ‌ یاسر شهامت و جمعی از پژوهشگران، از سوی پژوهشگاه فقه نظام به زیور طبع آراسته شد. 🔹 در ترسیم حرکت جامعه به سوی تمدن اسلامی، مقام معظم رهبری فرایند ۵ مرحله‌ای را مطرح کرده‌اند: «۱) انقلاب اسلامی، ۲) نظام اسلامی، ۳) دولت اسلامی، ۴) جامعه اسلامی، ۵) تمدن اسلامی» 🔹 به اعتقاد ایشان با پیروزی انقلاب اسلامی مرحله اول و با تشکیل خبرگان قانون اساسی و همه پرسی مرحله دوم به ثمر نشسته و با وجود تهاجم‌های مختلف نظامی سیاسی فرهنگی و اقتصادی به حرکت روبه جلوی خود ادامه داده و همواره شاهد به بار نشستن میوه‌های این درخت پربرکت بوده ایم. درعین حال هنوز در مسیر دستیابی به دولت اسلامی متوقف مانده‌ایم. 🔹 گفتنی است، کتاب فقه کارگزاران حکومت اسلامی» در چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی، اثر شایسته‌ی تقدیر شناخته شد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33193 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی اجمالی از کلیات و وضعیت تولید و نشر آثار حوزه مطالعات اسلامی فضای مجازی 🔹 سی ­و­چهارمین نمایشگاه کتاب تهران 20 تا 30 اردیبهشت ماه 1402 در محل مصلی امام خمینی ره برگزار شد. همچنین در کنار برگزاری حضوری، نمایشگاه مجازی هم فعال بود. 🔹 این نمایشگاه در بخش‌های ناشران بین­الملل، ناشران عمومی، ناشران دانشگاهی، ناشران کودک­و­نوجوان و ناشران الکترونیک به فعالیت پرداخت. 🔹 نمایشگاه از جنبه­های مختلف قابل بررسی و ارزیابی است که در این نوشته، با نگاه به جنبه­ی فضای مجازی آن، گزارشی تهیه شده است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33181 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ حوزه باید کنشگر باشد 🔹 آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه علمیه: اعتقاد ما مبنی بر کنشگری حوزه است. حوزه باید کنشگر باشد و تاکنون در بیش از ۵۰ موضوع ورود کرده است. حوزه در عرصه‌های بسیاری حرفی برای گفتن دارد. این موضوع در نهایت منجر به بالندگی نظام و حوزه می‌شود. 🔹 حوزه کنشگر یک راهبرد کلی است. باید به دنبال اقدامات ایجابی باشیم و این اتفاق در موضوعات مختلف باید محقق شود. تعامل با مجموعه‌ها و درک واقعیت‌ها دو موضوع مهم و ضروری است. 🔹 مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه باید به قوانین کشور نیز ورود خوبی داشته باشد. اگر اطلاعات لازم نسبت به این قوانین وجود داشته باشد می‌توانیم به نقشه عملیاتی دست پیدا کنیم. نسل جدید حوزه نسل همراهی هستند. باید از اساتید، بزرگان و نسل‌های مختلف حوزه در برنامه‌های مطالعاتی استفاده شود. 🔸 حجت الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی، رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه: این مرکز برای بانک، بورس، مسکن، خودرو، دلار زدایی، جلوگیری از کاهش پول ملی، اقتصاد دانش بنیان و ... الگوی عملیاتی و... ایده روشنی دارد. 🔸 همچنین برنامه‌ای تحت عنوان جهاد تبیین اقتصاد مقاومتی را نیز در دستورکار داریم. به دنبال رعایت تمام ملاحظات هستیم. امیدواریم در این مسیر با بهره‌مندی از رهنمودهای مدیر حوزه‌های علمیه به دستاوردهای مؤثری برسیم. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️نشست بررسی فقهی، اقتصادی و اجرایی «طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی» 🔸ارائه دهنده: دکتر مهدی طغیانی نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون اقتصادی 🔸ناقدان: اعضای کارگروه مالیاتی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ⏳زمان سه شنبه 9 خرداد ساعت 17 🏢مکان: قم، خیابان سمیه، خیابان شهید رجایی، سالن مرکز تحقیقات اسلامی مجلس 📶لینک مجازی نشست: yun.ir/0cmxr8 ⭕️در صورت تمایل به حضور در نشست نام و نام خانوادگی و کدملی خود را ارسال نمایید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ ادامه بررسی طرح «اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» و طرح «مالیات بر سوداگری و سفته بازی» در مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان 💢 دو طرح «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» و «اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» در آخرین جلسه مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان بررسی شدند. 🔹 در جلسه مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان که با حضور دکتر عباسعلی کدخدایی و دکتر مولابیگی از حقوقدانان شورای نگهبان و جمعی از پژوهشگران تشکیل شد، طرح«اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» که در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است به همراه تعدادی از بندهای ماده ۸ طرح «طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» بررسی شد. 🔹 در این جلسه مجمع مشورتی ابعاد مختلف مفادی از طرح«اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» که به نحوه برگزاری انتخابات در حوزه انتخابیه تهران اختصاص دارد از منظر قانون اساسی تحلیل شد و اعضای مجمع نظرشان را درباره ان ارائه کردند. 🔹 همچنین تعدادی از بندهای ماده ۸ طرح «طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» بررسی شد و از جمله مواردی که اعضای مجمع مشورتی حقوقی به بحث درباره آن پرداختند مکلف کردن کلیه اشخاص تجاری و غیرتجاری به ثبت قرارداد انتقال مالکیت در مشاوران املاک یا شرکتهای معتمد سازمان مالیات بود که برخی حاضران در جلسه انحصار صورت گرفته در این بند را دارای اشکال قانونی دانستند. همچنین ابهام عبارت «مطابق معیارهای اعلامی سازمان» در یکی از بندهای ماده ۸ مورد بررسی قرار گرفت. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ نخستین «نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ ستاره سپهر دانش ایران نشست 💢 آیین اعطای نخستین نشان عالی دانش با حضور شخصیت های علمی، فرهنگی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران آغاز شد. 🔹 در آئینی که همزمان با سالروز تأسیس دانشگاه تهران برگزار شد، ۱۲ چهره برجسته علمی کشور در حوزه‌های مختلف دانش معرفی و مفتخر به دریافت نخستین نشان عالی دانش شدند. 🔸 در نخستین آئین اعطای نشان عالی دانش که شامگاه دوشنبه ۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر خسرو پناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و دکتر رضا پورحسین دبیر نشان عالی دانش برگزار شد، آیت الله علی اکبر رشاد رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و استادان اعظم ایرجی زاد، عباس بازرگان، احمدرضا دهپور، عباسعلی زالی، حسین صفایی، سید کاظم علوی‌پناه، محمود فتوحی فیروزآباد، اردشیر قوام‌زاده، محمدمهدی کیانی، محمود مهرداد شکریه و محمدحسین نصر اصفهانی مفتخر به دریافت نخستین نشان عالی دانش کشور شدند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ مؤلفه‌های تحقق حکمرانی فضای مجازی 🔻 امیرمحمد اصفهانی برای اندیشکده رهیافت نوشت؛ 🔹 در این جهان جدید، معیار قدرت، تجهیزات نظامی یا قدرت اقتصادی نیست. بلکه تسلط بر فضای مجازی، قدرت‌آفرین خواهد بود؛ لذا کشوری در عرصه بین‌المللی دست برتر را خواهد داشت که تسلط بیشتری بر لایه‌های مختلف فضای مجازی داشته باشد. 🔹 در این جهان، کشورها به جای اینکه موشک و جنگنده بفرستند تا با تخریب تأسیسات انرژی و زیرساخت‌های یک کشور، آن را مغلوب خود کنند؛ از طریق اعمال حکمرانی بر فضای مجازی و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن، تأسیسات انرژی، زیرساخت‌ها و دانشمندان و جوانان یک کشور را نابود می‌کنند. 🔹 مثال‌های متعددی را می‌توان برای تأیید این ادعا مطرح کرد؛ ورود ویروس «استاکس نت» به تأسیسات هسته‌ای نطنز و ایجاد هزینه‌های زیاد مادی و علمی برای این مرکز علمی، ترور شهید فخری‌زاده با استفاده از سلاحی که با هوش مصنوعی توسط تک‌تیراندازی که در فاصله هزاران کیلومتری قرار داشته است. 🔹 طبیعتاً هر کشوری برای اعمال حکمرانی در فضای مجازی خود برنامه‌ریزی نکند قطعاً مغلوب حکمرانی کشورهای دیگر خواهد بود؛ چون در این دنیای جدید هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که ورودی به این فضا نخواهد داشت و به کلی خود و مردمش را از آن دور نگه خواهد داشت؛ در نتیجه عدم اعمال حکمرانی بر آن مساوی خواهد بود با پذیرفتن استعمارشدگی مجازی توسط کشورهای دیگر. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33225 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ ادامه بررسی طرح «اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» و طرح «مالیات بر سوداگری و سفته بازی» در مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان 💢 دو طرح «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» و «اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» در آخرین جلسه مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان بررسی شدند. 🔹 در جلسه مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان که با حضور دکتر عباسعلی کدخدایی و دکتر مولابیگی از حقوقدانان شورای نگهبان و جمعی از پژوهشگران تشکیل شد، طرح«اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» که در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است به همراه تعدادی از بندهای ماده ۸ طرح «طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» بررسی شد. 🔹 در این جلسه مجمع مشورتی ابعاد مختلف مفادی از طرح«اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» که به نحوه برگزاری انتخابات در حوزه انتخابیه تهران اختصاص دارد از منظر قانون اساسی تحلیل شد و اعضای مجمع نظرشان را درباره ان ارائه کردند. 🔹 همچنین تعدادی از بندهای ماده ۸ طرح «طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» بررسی شد و از جمله مواردی که اعضای مجمع مشورتی حقوقی به بحث درباره آن پرداختند مکلف کردن کلیه اشخاص تجاری و غیرتجاری به ثبت قرارداد انتقال مالکیت در مشاوران املاک یا شرکتهای معتمد سازمان مالیات بود که برخی حاضران در جلسه انحصار صورت گرفته در این بند را دارای اشکال قانونی دانستند. همچنین ابهام عبارت «مطابق معیارهای اعلامی سازمان» در یکی از بندهای ماده ۸ مورد بررسی قرار گرفت. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ توطئه های سازمان یافته ای علیه حجاب و عفاف زن ایرانی در حال طراحی و اجراست 🔻 زهرا فخر روحانی، استاد حوزه علمیه خواهران: 🔹 البته باید دانست که بنا بر سخنان امیدوارکننده مقام معظم رهبری این وضعیت اصلاح خواهد شد. از طرف دیگر جنس مسئله پوشش به گونه ای است که وقتی آسیب های ناشی از بی توجهی به آن درب خانه های افراد را می زند، آن گاه است که آن افراد بیشتر متوجه هشدارهای نهادهای فرهنگی و دینی در خصوص اهمیت پوشش و حجاب می شوند. 🔹 آموزش و پرورش واقعاً متکفل پرورش نسل نو بوده و می بایست رسانه ها و آموزش های رسمی و عمومی خروجی های نسل نو از اقشار و اقوام مختلف را به صورت همگانی به یک سمت منسجم و متعالی هدایت نمایند. اما متأسفانه اتفاقی که در حال وقوع است فقط در عرصه آموزش بوده و ما شاهد این هدایت عمومی در عرصه پرورش نیستیم. 🔹 وزارت آموزش و پرورش تنها نهاد آموزشی و تربیتی است که با تمام فرزندان کشور ما در ارتباط است و می بایست هم برای نیروهای خود برنامه داشته باشد و هم برای مخاطبینش که دانش آموزان هستند به صورت هدفمند مسئله آموزش و تربیت را دنبال کند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33214 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰 هفتاد و یکمین نشست پژوهشگاه فقه نظام با موضوع «گونه شناسی تکالیف تربیتی و چگونگی فراغ ذمه مربیان در نظام تربیت اسلامی» برگزار می شود. 👤ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین حامد وحیدی؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و پژوهشگر فقه نظام تربیت 👤ناقد: حجت الاسلام و المسلمین مسیح الله آصفی؛ استاد درس خارج حوزه علمیه قم و عضو شورای علمی مجتمع عالی حوزوی ولی امر عج 👤دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین احمد فرهودی؛ پژوهشگر فقه نظام تربیت 🗓 پنجشنبه، 11 خرداد 1402 ⏰ 10 صبح 📌 قم، صفائیه، کوچه ممتاز (24)، پلاک 91، پژوهشگاه فقه نظام 🔗 لینک مجازی شرکت در جلسه: https://gharar.ir/r/4335a4e4 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ ۱۱۵ دانشگاه و مرکز پژوهشی ایران در زمره موسسات پراستناد برتر دنیا 🔻 دکتر سید احمد فاضل زاده رئیس مؤسسه ISC: 🔹 بر اساس آخرین دو ماهنامه پایگاه شاخص‌های اساسی علم (ESI)، تعداد دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر دنیا در تمامی حوزه‌های موضوعی ۸۵۵۷ مورد است که ۱۱۵ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی از کشور جمهوری اسلامی ایران نیز در این فهرست مشاهده می‌شود. 🔹 تعداد دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی پر استناد برتر ایرانی در این پایگاه از ۱۱۲ مورد در سال گذشته به ۱۱۵ مورد در سال جاری رسیده است. دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی پر استناد برتر ایران در ۱۹ حوزه موضوعی حضور داشته‌اند که بیشترین تعداد در حوزه موضوعی مهندسی با ۵۹ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی بوده است. 🔹 تعداد مؤسسات در حوزه‌های پزشکی بالینی ۵۷ و شیمی ۵۰، علوم مواد ۲۵، علوم کشاورزی ۲۳، داروشناسی و سم شناسی ۱۹، علوم گیاهی و حیوانی ۱۶، محیط زیست / بوم شناسی ۱۵، حوزه‌های علوم اجتماعی، زیست شناسی و زیست شیمی و علوم رایانه هر کدام ۱۳، علوم اعصاب و رفتار ۷، زمین شناسی ۶، حوزه‌های فیزیک و ایمنی شناسی هر کدام ۵، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک ۴، ریاضیات و میکروبیولوژی هر کدام ۲، روانپزشکی / روانشناسی ۱ است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33244 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com