eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
351 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
🚦بیستم‌و‌یکم پیش‌نشست تخصصی دومین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» ⭕️موضوع: نسبت‌سنجی دوگانه‌ی اسلامیت_ایرانیت در نظام‌سازی دینی 🎙ارائه‌دهنده: دکتر سیدحسین شرف‌الدین استاد تمام موسسه آموزشی و پژوهش امام خمینی(ره) 🎙باحضور: دکتر حمید دهقانیان دکتر محمدصادق تقی‌زاده طبری 🗓 زمان: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ 📍لینک نشست: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ «جایگاه کنش‌گر انسانی در مدل‌های مختلف تربیتی و تحلیل آن‌ها بر اساس تربیت اسلامی از دیدگاه فرهنگستان علوم اسلامی» 🔻 حجت الاسلام سید حمید رفیعی طباطبایی، مسؤول میز تربیت فرهنگستان علوم اسلامی: 🔹 «ارائهٔ محتوا و مفهوم» یک نگاه سنّتی به تربیت است. بر این اساس، کار تربیت، انتقال یک سری مفاهیم به متربی و تربیت او، عمدتاً، برای خدمت به جامعه است. در این نگاه، متربّی «دانش‌آموز» است. کار اصلی را کتاب بر عهده دارد. سرفصل‌ها بسیار مهم است. یک نقش انسانی در این‌جا تعریف می‌شود به‌نام معلّم یا مدرّس که پیوست شفاهی کتاب و مکمّل آن کتاب است. 🔹 وی آموزش را تسریع می‌کند و کارهایی مانند زمان‌بندی ارائهٔ محتوا، توضیح محتوای کتاب و ارزیابی دانش‌آموز را انجام می‌دهد و بعضی از این کارها را که بیش‌تر جنبهٔ شخصی پیدا می‌کند، در قالب مشاور یا ارزیاب جدا می‌کنند. این یک نمونه از نظام‌های تربیتی و کنش‌گرهای انسانی است. ویژگی این نظام تربیتی این است که محتوایی که ارائه می‌شود، هرچند با کمک مشاور مقداری شخصی‌سازی می‌شود، ولی جنبهٔ شخصی نسبت به متربّی ندارد؛ و به‌طور عمده، عمومی است. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36106 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ حوزه و دانشگاه وحدت در هدف 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی خیاط،مدیر حوزه علمیه خراسان: حوزه باید کار خود و دانشگاه هم کار خودش را کند و در عین حال همگی در راستای یک هدف و یک جهت باشند و آن را پیش ببرند. به عبارت دیگر، این دو، دو بال پرواز این ملت هستند که باید با هم هماهنگ باشند وگرنه پیشرفت کشور اتفاق نمی‌افتد. این هم‌افزایی و هماهنگی در عمل، سبب تحقق هدف می‌شود. 🔹 وحدت حوزه و دانشگاه یک آرمان متعالی است و می‌تواند منشأ برکات فراوان باشد؛ هرچند متأسفانه گاه به نظر می‌رسد این آرمان بلند، صرفاً در قالب کارهای شکلی معنا و مفهوم می‌یابد؛ کارهایی که معمولاً در همین مناسبت بیست و هفتم آذر انجام می‌شود. 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محسن جهانگیری، رئیس دانشگاه رضوی: در حال حاضر می‌توان مدعی بود شاید تنها نهادی که توانسته این موقعیت را حفظ کند، یعنی از آموزش تجمیعی یا تلفیقی در مکان آموزشی خود استفاده کند و به این وحدت، تجسم عملی ببخشد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی است. با وجود این شکل‌گیری اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه طبیعتاً پیشینه‌ای هم دارد که اگر مورد توجه قرار گیرد بسیار روشنگر خواهد بود. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36142 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍انتخاب حجه الاسلام سید سعیدرضا عاملی به عنوان رئیس شورای تحول علوم انسانی 🔰 همزمان با هشتصد و نود و دومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که عصر روز سه‌شنبه ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۲ به ریاست آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و با حضور دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت‌الله محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید سعیدرضا عاملی استاد دانشگاه تهران به عنوان رئیس شورای تحول علوم انسانی انتخاب شد. 🔰دکتر غلامعلی حداد عادل استاد پیشکسوت دانشگاه تهران سال‌ها عهده‌دار ریاست شورای تحول علوم انسانی بود که با تقدیر از زحمات ایشان در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سید سعیدرضا عاملی با بالاترین رأی اعضای شورا به عنوان رئیس جدید شورای تحول و ارتقای علوم انسانی انتخاب شد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰 مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) و مدرسه فقاهت سلیمانیه با همکاری نهادهای علمی و حوزوی خراسان برگزار می کند: 🌀 دومین همایش فقیه فقه سیاسی 🔖ویژه بزرگداشت مرحوم آیت الله موسوی خلخالی(ره) 🎙با حضور و سخنرانی: آیت الله اشرفی شاهرودی آیت الله علم الهدی حجت الاسلام والمسلمین مروی حجت الاسلام والمسلمین الهی خراسانی 📅 زمان: پنجشنبه، ۳٠ آذر، ساعت ۸:۳٠ الی ۱۱ 🕌 مشهد مقدس، چهار راه خسروی، خیابان آیت الله خزعلی، کوچه۳، مدرسه علمیه سلیمانیه، سالن همایش ها _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍از جدیدترین منشورات مجمع عالی علوم انسانی اسلامی رونمایی شد 📚 «سیاست‌های ارزی پیشنهادی محققان اقتصاد اسلامی به دولت سیزدهم»، مجموعه مباحث چهارمین نشست اساتید اقتصاد اسلامی است که به کوشش دکتر محمدجواد توکلی دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تدوین شده است. 📚 «مردم‌سالاری دینی؛ بازخوانی، بسط و تکمیل»، مجموعه مباحث نشستی با همین عنوان است که خرداد سال جاری در دماوند برگزار شده بود. 📚 «هم‌اندیشی عدالت آموزشی در حکمرانی آموزش و پرورش» نیز مجموعه مباحث نشستی با حضور وزیر محترم آموزش و پرورش بود که مهرماه سال جاری در پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم برگزار شد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📢 درخواست همکاری در فصلنامه علمی پژوهشی «فلسفه حقوق» 🔸این فصلنامه از پژوهشگران محترم برای شماره بهار 1403 خود در موضوعات زیر دعوت به همکاری می کند: فلسفه حقوق واخلاق فلسفه و نظریه های قانون فلسفه حقوق بشر معرفت شناسی و جامعه شناسی حقوق فلسفه فقه وحقوق اسلامی حقوق و تمدن های بشری فلسفه حقوق عمومی فلسفه حقوق مجازات فلسفه حقوق و مکاتب حقوقی روش شناسی حقوق مبانی و منابع حقوقف امتداد اعتباریات در مفهوم قانون حقوق و فناوری های نوین حقوق و اقتصاد حقوق و علوم رفتاری مطالعات میان رشته ای حقوق 🔸لینک فصلنامه: http://phlq.bou.ac.ir/ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰مدرسه تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی امام خمینی(ره) برگزار می نماید: 🔻سی و پنجمین نشست پژوهشی 💠 موضوع:بررسی پیامدهای فضای مجازی بر تربیت دینی نوجوانان ارائه راهکارهای عملی جهت تبدیل تهدیدها به فرصت ها 🎤ارائه دهنده: حجه الاسلام احسان کفشدارطوسی 🔸مدیریت ارتباطات و رسانه حوزه علمیه خراسان 🗓 زمان: پنجشنبه؛ ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲؛ساعت۹:۰۰ 🌐حضوری و به صورت آنلاین از طریق سامانه آموزش الکترونیک LMS2 🔗 لینک شرکت در وبینار: http://imam.lms2.hozehkh.com/ws/ekh2-neshastelmi _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ دانشگاه رضوی مصداق عینی تجسم وحدت حوزه و دانشگاه است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن جهانگیری، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی: 🔹 تاسیس نهاد دانشگاه نیز که از سال ۱۲۰۷ و ۹۵ سال پیش در زمان رضا خان مطرح و در سال ۱۳۱۱ دانشگاه تهران تاسیس شد، در واقع اصل ایجاد چنین نهادی که با دانش‌های روز در ارتباط است برای ایران دستاورد خوبی بشمار می‌رفت، اما با توجه به اینکه نهادی قدیمی تر به عنوان نهاد حوزی در ایران وجود داشت بایسته بود این دو نهاد در راستای هدفی واحد به نتایج بهتری دست یابند و یکی تلاش دیگری را خنثی نکند. 🔹 متاسفانه طی دوره‌هایی تضعیف و از بین بردن داشته‌های هزار ساله حوزوی این کشور مطرح بود، اما با پیروزی انقلاب اسلامی و درایت رهبر کبیر انقلاب اسلامی که بحث وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند، ضمن حفظ داشته‌های حوزوی در راستای تعلیم و تعلم علوم حوزوی با دانشگاه‌ها همکاریهایی انجام شد. 🔹 با توجه به اینکه لازم بود نهادی از وحدت عینی وحدت حوزه و دانشگاه معرفی شود این مسئولیت به آستان قدس رضوی واگذار شد و با همت و همفکری آیت‌الله شهید بهشتی برنامه‌ریزهای خوبی در این زمینه انجام شد و در سال ۱۳۶۳ حدود ۴۰ سال پیش این نهاد علمی بسیار موثر و کارا تاسیس شد. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36148 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ کارکرد علوم انسانی سکولار، جدایی دین از ساحت زندگی است 🔻 آیت‌الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه: 🔹 مسئله مهم دیگر در کاربردی‌سازی علوم انسانی الزامات آن است؛ اول تکلیف‌محوری یعنی در هر علمی باید مجموعه تکالیف را بیرون بیاوریم و از رساله عملیه فردی به رساله عملیه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، خانوادگی و بهداشتی و خدمات شهری، قضایی، امنیتی، دفاعی و نظامی، انتظامی و … برسیم و فقه باید در تمامی این ساحات بر مبنای دستورات الهی حکم صادر کند. 🔹 دومین کار به میدان‌آوردن همه مردم است؛ همه ملت با خطابات قانونی الهی با تعابیری چون «یا ایها الناس» و «یا ایها الذین آمنوا» مکلف هستند؛ بنابراین وقتی بحث پیاده‌سازی مطرح می‌شود خداوند دولت را تنها مسئول نمی‌داند؛ فرموده است: الزَّانِیَهُ وَالزَّانِی فَاجْلِدُوا…؛ یعنی وقتی شلاقی به مجرم زده شد شلاق همه مؤمنین است و در حقیقت یک نوع همبستگی اجتماعی بین مؤمنان وجود دارد؛ به این دولت مردمی گفته می‌شود ولی معتقدم باید در کنار آن از تعبیر دین مردم هم استفاده شود. 🔹 سومین عامل، آموزش است؛ تبدیل علوم انسانی اسلامی به مرحله کاربردی‌سازی نیازمند آموزش مهارتی است. چهارم علوم انسانی اسلامی برای کاربردسازی باید در کسب و کارهای نوآورانه مؤثر باشند. پنجم شبکه‌سازی و مؤسسه‌سازی برای ایفای نقش مردم داشته باشیم. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=36153 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📣فراخوان عضویت در انجمن های علمی پژوهشی 🔆 گرایشهای انجمن های علمی پژوهشی ۱.تفسیر و علوم قرآن ۲. تعلیم و تربیت اسلامی ۳.مطالعات زن و خانواده ۴. مهدویت ۵. کلام اسلامی ۶.فلسفه ۷. تبلیغ با گرایش حج ۸. معارف انقلاب اسلامی ۹.فقه و اصول ۱۰.تاریخ اسلام ۱۱.ادبیات عرب ۱۲. علوم شناختی و هوش مصنوعی 💠ثبت نام از طریق لینک: http://forms.jz.ac.ir/f_1 🔹ارتباط با ما ❇️شماره تماس: 02532112484 (ساعت 8-12) 📡ایمیل: anjoman.pajohesh@jz.ac.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com