eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
429 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 پیام‌های آیه مباهله/ روز مباهله روز تقابل جبهه حق و باطل است 📌 حجت‌الاسلام مهدی رستم‌نژاد در گفت‌وگویی عنوان کرد: 🔰 هر چیزی که قرآنی شده است درس، عبرت و پیامش برای ما تا روز قیامت است. آیه مباهله در قرآن پیام خیلی روشنی دارد. یکی از پیام‌ها عظمت اهل‌بیت(س) است که قرآنی و ماندگار شده است. 🔰 ماجرای مباهله در واقع تقابل حق و باطل بود و در این تقابل، عظمت روحی و شخصیتی پنج تن آل عبا موجب غلبه شد. 🔰 درسی که امروز می‌توانیم از این آیه بگیریم این است که در دفاع از حق اعتمادبه‌نفس و اطمینان خاطر داشته باشیم و به حمایت و هدایت خدا وثوق داشته باشیم. پابرجا باشیم و شک و شبهه در مسیر خود راه ندهیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18880 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 باید به دنبال غربالگری عمیق در روش علوم انسانی برای تولید علم باشیم 🔰 آیت‌الله محمدباقر تحریری در گفت‌وگویی عنوان کرد: 🔹 در حال حاضر محور علوم انسانی دیدگاه غرب نسبت به انسان است. تشکیل مراکز پژوهشی در این خصوص ارزشمند است اما باید در این وادی خطرناک به دنبال غربالگری عمیق در روش علوم انسانی برای تولید علم باشیم. 🔹 پژوهش‌هایی که در حوزه علوم انسانی در حال انجام است، براساس تولید علم خالص اسلامی نیست؛ باید اسلام‌شناسان واقعی با تکیه بر مبانی دینی و عقلی نظرات اسلام در علوم مختلف مانند جامعه‌شناسی را استخراج کنند. 🔹 برخی لزوم ارتباط میان حوزه، کف جامعه و حکومت را نمی‌توانند درک کنند و به همین دلیل چوب لای چرخ می‌گذارند؛ در حالی که نتایج پژوهش‌های حوزوی باید در جامعه و حکومت اسلامی مورد استفاده قرار گیرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18895 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 روایت زیباترین ایثار اهل بیت(ع) در سوره انسان 📌 حجت‌الاسلام سیدرضا میرمعینی در گفت‌وگویی عنوان کرد: 📚 سوره «هل أتی» مضامین زیبایی دارد و انسان را به تفکر وامی‌دارد. 📚 انفاق، ایثار و سخاوت امیرالمؤمنین(ع) و اهل بیت پیامبر(ص) زبانزد خاص و عام و حتی دشمنان آنان است. قرآن کریم داستانی را مطرح می‌کند که روایتگر زیباترین ایثار اهل بیت(ع) است. 📚 خداوند ما را خلق کرده و باید تحت لوای الگویی که خداوند تعیین کرده باشیم. رفتار و کردار ائمه(ع) برای همه ما انسان‌ها درس زندگی است. 📚 هر آنچه در دنیاست وسیله بوده و شافی خداست. هنگام سختی‌ها و گرفتاری‌ها باید به در خانه خدا برویم. هر چند که راه شفا در دارو است اما غافل نشویم که باید آن شفا به اذن خداوند باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18903 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ بررسی روایت اکل الطین و ارتباط آن با پیوند اعضا ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» مطرح کرد؛ 🔹 آیا قطع عضو و پیوند آن به بدن حرام است یا جایز است؟ ادله حرمت را بحث می‌کردیم و رسیدیم به بحث ادله حرمت اکل الطین. 🔹 در ادله حرمت اکل الطین دلیلی آورد شده که از آن تعلیل متوجه می‌شویم، بدین معنا که اکل الطین موجب ضرر بر بدن می‌شود، لذا به این دلیل شارع مقدس آن را حرام اعلام کرده است. ❓ این تعلیل حکمت است یا علت؟ ✅ قول مشهور می‌گوید «العلّة تعمم و تخصص، و الحكمة لا تعمم و لا تخصص.» ✅ مرحوم داماد قائل بود علت و حکمت هر دو تعمیم می‌دهند ولی حکمت تخصیص نمی‌دهد. ✅ آقای زنجانی هم می‌گوید: علت تعمیم می‌زند ولی علت تخصیص نمی‌زند، علت مفهوم ندارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18910 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 برگزاری سلسله نشست‌های علمی 📚 نشست «فرآیندها و ضوابط قانونگذاری اسلامی(تبیین و تفصیلی بر کتاب قانونگذاری اسلامی)» با ارائه حجت‌الاسلام سیدپیمان غنایی، از سوی فرهنگستان علوم اسلامی برگزار می‌شود. 📆 زمان برگزاری: ‌یکشنبه 26 مردادماه 99، ساعت 14:30 🏢 مکان برگزاری: قم، بلوار الغدیر، کوچه 10، ساختمان مفید، فرهنگستان علوم اسلامی ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ آرامش جامعه در گرو آرامش خانواده است/ سیاست‌های تنظیم شده در بحث خانواده، خانواده محور نیستند 📕 خانم دکتر شهلا باقری در گفت‌وگو با مفتاح، به مناسبت روز خانواده بیان کرد؛ 📚 آنچه خانواده را پا بر جا نگه می‌دارد، رابطه قوی و منسجم عاطفی میان زوجین است و این رابطه عاطفی مرهون آرامش‌گری زن و مرد است. 📚 آنچه سبب این آرامش می‌شود، اولاً، ویژگی‌های فردی انسان‌هاست و ثانیاً، جامعه باید نقش آرامش‌گری را داشته باشد. مدرنیته چنین فرهنگ آرامش‌گری را تزریق نمی‌کند. 📚 آوردن فرزندان بیشتر با شرط این‌که بتوانیم به آن‌ها آرامش دهیم و از آن‌ها آرامش بگیریم، قاعدتاً جامعه‌ی سازنده، خلاق و پوینده را به ارمغان می‌آورد. 📚 مهم‌ترین سند بالادستی ما که قانون اساسی کشور می‌باشد خانواده را محور می‌داند و براساس همین اصول و مفاد گفته شده، سند یک سری اسناد سیاستی و اجرایی نیز تنظیم شده است. 📚 سندهایی که ما تنظیم کردیم، اعم از سند منشور زن، جایگاه زن و... همه بخشی از توجهات قانون اساسی را پوشش داده است نه همه آن‌ها را. 📚 این‌ها، سیاست‌های خانواده بودند، ولی سیاست‌های خانواده محور نبودند. سیاست‌های خانواده محور هنوز در دستور کار برنامه‌ریزان اجتماعی و فرهنگ عمومی، جای خود را پیدا نکرده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18917 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 قاعده احسان به دیگران۳/ مفهوم‌شناسی واژه احسان 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ 🔰 در آیات و روایات واژه «احسان» به همان زبان عرف عرب استعمال شده است، زیرا معنای مراد در لسان شارع در اغلب موارد همان معنای متداول نزد عرف در زمان صدور خطاب است مگر مواردی که شارع قرینه بر اراده معنای جدید بیان کرده باشد. 🔰 حسن و احسان از مفاهیم واضحی است که نمی‌توان در معنای شرح‌الاسم آن واضح‌تر از خود آن بیان نمود و لذا برای تبیین آن به نقیض یا ضد آن متوسل شده‌اند و آن را ضد قبح و یا اسائه معنا کرده‌اند. برخی آن را به «الإنعام» در حق دیگران و «إحسان في فعله» کار را به خوبی و متقن انجام دادن، معنا کرده‌اند. 🔰 با مراجعه به استعمالات قرآنی ماده (ح س ن) در می‌یابیم که همان معنای لغوی و همان طور که راغب هم گفته، در اعم از امور مادی و معنوی و در هر دو معنای لغوی یعنی هم در معنای نیکو انجام دادن فعل و هم در معنای انعام و رساندن خیر و معروف به دیگران به کار رفته است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 آثار سوء شبکه‌های اجتماعی بر خانواده/ تعادل خانواده ایرانی برهم ریخته است 📕 خانم دکتر سمیه حاجی اسماعیلی در گفت‌وگو با مفتاح تأکید کرد؛ 🔹 با تمام کارکردهای مهمی که خانواده دارد، اکنون به سبب مدرنیته دست خوش تغییرات و تحولات فراوانی شده است. 🔹 اکنون با فاصله نسلی مواجه هستیم، با نسلی مواجه هستیم که به سبب سیطره و هیمنه نهادهای اجتماعی به ویژه شبکه‌های اجتماعی دیگر تربیت آن‌ها از عهده خانواده خارج شده است. 🔹 فضای مجازی یکی از عوامل تأثیرگذار در این شرایط و وضعیت نامناسب خانواده‌ها در ایران است. شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی تأثیرات بسیار سوء بر خانواده‌ها گذاشته است. 🔹 به عقیده بنده خانواده ایرانی وضعیت مناسبی ندارد، تعادل آن بر هم ریخته و دچار چالش‌های اساسی شده است. 🔹 جامعه ما جامعه برآمده از دین است، به همین دلیل باید طلاق را مسأله بدانیم. طلاق مسأله است چون با هنجارها و ارزش‌های دینی ما مغایر است. 🔹 براساس الگوی دینی و اسلامی موضوع قوامیت با مرد است ولی با واقعیت‌هایی همانند اشتغال زنان مواجه هستیم. 🔹 وقتی ما با چنین وضعیتی مواجه هستیم، چه بسا اگر الگوی دموکراسی رخ ندهد، چالش و اختلاف میان زن و مرد رخ می‌دهد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18927 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢پایگاه خبری - تحلیلی را در اینستاگرام دنبال کنید: 🌐 https://instagram.com/meftaah_com _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ حق سرقفلی مورد عمل عقلاست 📝 آیت‌الله حسین شوپایی جویباری در درس خارج «عقود مستحدثه» مطرح کرد؛ ✍️ در زمان حاضر حق سرقفلی مورد عمل عقلاء است و بر آن ترتیب اثر می‌دهند، یعنی تصرف در مورد حق را بدون اذن صاحب حق جائز نمی‌دانند و همچنین این حق را قابل نقل و انتقال می‌دانند. 🔻 بیان دو تصویر برای حق سرقفلی 1️⃣ شخص حق داشته باشد عین را اجاره دهد برای مالک به اجرت معینی، مثلا عین را در سال دوم اجاره دهد به مبلغ خاصی ولو مالک العین راضی به این نباشد. 2️⃣ مستاجری که مثلا مغازه‌ای را اجاره کرده، گاهی حضور مستاجر در این مغازه و کار خاص او باعث می‌شود که ارزش مالی این مغازه زیاد شده باشد. 📚 فرق دو تصویر: در تصویر اول از حق سرقفلی، منشأ این حق خود مالک بوده و مالک می‌تواند آن را منتقل کند به مستاجر، ولی در تصویر دوم، منشأ این حق، عمل خود مستاجر است نه این که از مالک به او منتقل شده باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18934 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 ورود طلاب به عرصه فقه‌های اجتماعی/ ساخت جامعۀ ناصر از مقدمات ظهور است 🔻 آیت‌الله محسن اراکی در افتتاحیه دوره میثاق طلبگی بیان کرد؛ 💠 جامعه‌ی ناصر برای ظهور حضرت ولی عصر(عج)، جامعه‌ی یاری رسان است و برای تشکیل این جامعه لازم است جامعه‌ی جهانی آماده‌ی یاری رسانی شود. 💠 تابحال جامعه‌ی ما توانسته در عرصه‌هایی همچون دفاع مقدس، میثاق با امام زمان(عج) را به اثبات برساند. 💠 در حال حاضر که در حصر اقتصادی قرار داریم، می‌بایست پای آن میثاق خود بایستیم و با مقاومت و ایستادگی به دنیا ثابت کنیم که ما می‌خواهیم جامعه‌ی ناصر منجی عالم بشریّت باشیم. 💠 ما وظیفه داریم جامعه‌ی عدل بسازیم؛ تمام مسئولین و کارکنان نظام ما باید عادل باشند، تمام مردم ما باید عادل باشند، تا جامعه‌ی عدل شکل بگیرد. 💠 از تبلیغات جهانی دشمن و از تهدیدات آن‌ها نباید بترسیم و باید روحیه خود را حفظ کنیم تا بتوانیم جامعه‌ی ناصر را تشکیل دهیم. 💠 ما طلبه‌ها باید فقه مرسوم در حوزه را به خوبی بیاموزیم و پس از آموختن آن به سراغ فقه در موضوعات اجتماعی برویم. 💠 باید فقه اقتصادی، فقه رسانه و سایر موضوعات اجتماعی مورد نیاز جامعه‌ی ناصر را بیاموزیم و به جامعه‌ی خود ارائه دهیم تا مقدّمات ظهور منجی عالم بشریّت را رقم بزنیم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 فرصتی برای آسیب‌شناسی هیئات/ کرونا نمی‌تواند ما را در اصل عزاداری دچار مشکل کند ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر همتی در گفت‌وگویی تصریح کرد؛ 📚 نسبت کرونا با ماه محرم چالش‌های جدیدی را آغاز و پرسش‌های مختلفی را در این قضیه به وجود آورده است. 📚 اگر بخواهیم نسبت کرونا را با ماه محرم در نظر بگیرم در سه مقوله قابل‌بحث است؛ اصل عزاداری، شیوه عزاداری و نمادهای عزاداری. 📚 اصل عزاداری در چهار مرحله قلبی، لسانی، فردی و اجتماعی می‌تواند ظهور و بروز پیدا کند، بر همین اساس مسأله کرونا نمی‌تواند ما را در اصل عزاداری دچار مشکل کند. 📚 بروز قلبی، لسانی و فعل فردی که سر جای خود بوده و چیزی که باقی می‌ماند بروز اجتماعی است که با نمادسازی‌های جدید و مطابق با شرایط و اقتضائات اجتماعی قابل بیان خواهد بود. 📚 در سال‌های اخیر متأسفانه هیأت‌های عزاداری با آسیب‌هایی مواجه شده و این ایام فرصتی است برای بازخوانی و آسیب‌شناسی کارکرد هیئت‌ها و تحلیل مفاهیم و محتواهایی که در سالیان اخیر تولیدشده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18937 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 در مطالعات اسلامی حوزه زنان باید با نظریات روز و روش‌های آن آشنا باشیم 📕 حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجید دهقان در وبینار «بررسی فمینیسم در ایران و جهان» مطرح کرد؛ 💠 یکی از دلایل روشنفکران دینی و فمینیست‌های اسلامی برای نقد احکام حوزه زنان و خانواده همانند تعدد زوجات، ازدواج موقت، ارث و... این است که می‌گویند این احکام عمدتاً امضایی هستند، پس معلوم می‌شود برای دین نیست بلکه برای عقلای آن جامعه است. 💠 غفلت چنین افرادی در این است که اولاً، نمی‌دانند امضایی بودن احکام بدین معنا نیست که این احکام دینی نیستند. ثانیاً، لازم است مجموعه دین با فرهنگ آن زمان را در نظر بگیریم، نه صرف مسائلی که مورد امضای دین قرار گرفته است. 💠 ما از اسلام‌پژوهان خارج از کشور عقب‌تر هستیم. آن‌ها در مطالعات خود از نظریات جدیدتری استفاده می‌کنند. باید حیثیت نظری بحث را در درون خودمان تقویت کنیم. باید از روش‌های روز و چند روشی بهره ببریم. برای فهم مسائل مربوط به حوزه زنان و مواجهه علمی با آن‌ها نیاز داریم که خودمان را از وضعیت کنونی قوی‌تر کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18942 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 پرونده ویژه؛ / 📌 خانم دکتر شهلا باقری: آرامش جامعه در گرو آرامش خانواده است/ سیاست‌های تنظیم شده در بحث خانواده، خانواده محور نیستند 🌐 http://meftaah.com/?p=18917 📌 خانم دکتر سمیه حاجی اسماعیلی: آثار سوء شبکه‌های اجتماعی بر خانواده/ تعادل خانواده ایرانی برهم ریخته است 🌐 http://meftaah.com/?p=18927 📌 خانم زهرا آیت‌اللهی: دستگاه‌ها عزم جدی برای فراهم کردن شرایط ازدواج ندارند/ گاهی خانواده‌ها عامل بازدارنده ازدواج جوانان هستند 🌐 http://meftaah.com/?p=18275 📌 حجت‌الاسلام مهدی سجادی امین: وظایف حاکمیت، جامعه و خانواده در امر ازدواج 🌐 http://meftaah.com/?p=18311 📌 حجت‌الاسلام دکتر رضا مهکام: خانواده مهم‌ترین عامل کم توجهی جوانان به ازدواج/ موانع ازدواج را خودمان به وجود آورده‌ایم 🌐 http://meftaah.com/?p=18269 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 وجوب خودکفایی کشور در امور پزشکی/ دفن میت با تابوت 🔻 آیت‌الله سید احمد خاتمی در درس «فقه بیماری‌های مسری» بیان داشت؛ 📕 اگر بیمار کرونایی از دنیا برود می‌توان او را در تابوت دفن کرد؟ جواب این است ‌که می‌توان دفن کرد؛ ولی واجبات دفن باید رعایت شود. مانند این‌که میت رو به قبله باشد و صورت او بر تابوت گذاشته شود. 📕 درمان بیمار کرونایی شیعه واجب کفایی است. در واجب کفایی اگر من به الکفایه اقدام کردند، از دیگران ساقط می‌شود و اگر من به الکفایه اقدام نکنند، بر همه کسانی که می‌توانند درمان کنند واجب عینی می‌شود. 📕 تجهیز کشور در مسائل پزشکی واجب کفایی است. خداوند می‌فرماید «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» در برابر دشمنان باید مجهز شد. آیه اطلاق دارد و شامل موارد نجات جان انسان‌ها می‌شود. 📕 درمان و مراقبت از بیمار لازم است. بر پزشک درمان بیمار و بر پرستار مراقبت از او لازم است. البته مسئولان باید آن‌ها را تجهیز کنند که بتواند بیماران را درمان کنند، مثلا لباس مخصوص و مانند آن را در اختیارشان قرار دهند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18952 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 کرونا، وحشی‎گری تمدن غرب را نمایان کرد 📕 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی در کلاس «مبانی رشد و تربیت اسلامی‌؛ با رویکرد قرآنی و روایی» تصریح کرد؛ ✅ نوع نگاهی که انسان به عالم دارد در مدیریت رفتار او تأثیر دارد. در نگاه مادی‌گرا انسان به جهت آسایش و عدم احساس خطر و یا احساس خطر از بابت قانون‌گریزی و تبعات آن رفتار منطقی دارد. ✅ فقط در جهان‌بینی الهی است که شما در هر شرایط رفتار درست از خودتان نشان می‌دهید. حتی اگر در مقابل دشمنتان باشید و او هم قصد زمین زدنتان را داشته باشد. آب را به روی شما می‌بندد؛ امّا شما که به آب دست پیدا می‌کنید، آب را به روی آن‎ها نمی‌بندید. ✅ تمدّن غربی همیشه وحشی بوده؛ امّا چون وحشی‌گری این تمدّن معمولا گریبان کسی غیر از خودش را می‌گرفت، نمود زیادی نداشت. به تعبیر دیگر وحشی‌گری خودش را در قالب مبارزه با تروریسم نشان می‌داد و به نوعی با ابزار رسانه‌ای که در اختیار دارد، این وحشی‌گری را مهربانی با نوع بشر معرفی می‌کرد. ✅ کرونا کاری کرد که دیگر نمی‌شود وحشی‌گری را پنهان کرد. چون مردم پرورش یافته در تمدن غربی این بار به صحنه آمدند تا ثابت کنند تمدّن غربی وحشی است. ✅ امروز مردم دنیا محتاج شنیدن تفسیرهای معنوی و الهی از عالم هستند. یکی از اشتباهات ما در این دوره حسّاس این است که خودمان را به شدّت مشغول اثبات کنیم. من نمی‌گویم اثبات نکنیم، می‌گویم مراقب باشیم که اگر بیشتر وقتمان را صرف اثبات کنیم، از قافله عقب می‌مانیم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 تفسیر و اسلامی‌سازی علوم انسانی/ از قرآن برای علوم انسانی می‌توان استفاده کرد 📚 در نشست علمی «روش تفسیر اجتهادی جامع» مطرح شد؛ 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر بابایی: 🔸 از قرآن برای علوم انسانی هم می‌توانیم استفاده کنیم، ولی مدعی نیستیم که همه دلالت‌ها را می‌فهمیم. ما معتقدیم که اگر با رعایت قواعد اجتهاد صحیح سراغ قرآن برویم و آن را بفهمیم، آن را می‌پذیریم، ولی اگر نفهمیدیم، باید سکوت کنیم و نباید دچار سلیقه و ذوق بشویم. 🔸 یک دانشمند اسلامی با فهم دقیق آیات قرآن، احادیث و عقل و تجربه می‌تواند علم روان‌شناسی اسلامی را ایجاد کند که در برخی موارد با غرب مشترک است. البته همه را از قرآن به تنهایی نمی‌توان به دست آورد. 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان: 🔹 در تفسیر ممکن است تعارضاتی میان عقل، روایت، آیات و... ایجاد شود که باید تکلیف آن را روشن کنیم. باید حد و مرزی مثلاً برای استفاده از نظریات غربی در علوم مختلف انسانی و برداشت از آیه قرآن داشته باشیم تا دچار التقاط نشویم. این مرزبندی ضروری است، به خصوص وقتی بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی در میان است. 🔹 علوم مختلف می‌توانند فهم و تفسیر ما را از قرآن دقیق‌تر و جامع‌تر بکنند، ولی تفسیر چه کمکی می‌تواند داشته باشد؟ زیرا براساس برخی نظرات، این‌که علوم انسانی قرآن‌بنیان به چه نحو قابل تحقق است، آیا می‌خواهیم از قرآن، مبانی استخراج کنیم یا نظریه؟ 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18954 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ حجیت تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره عزاداری/ تخلف از نظر قطعی کارشناسی، عقلا و شرعا جایز نیست 🔻 آیت‌الله علی اکبر رشاد در پیامی مطرح کرد؛ 🔹 سوگواری مشروع برای حضرت سیدالشهداءِ و الأحرار حسین بن علی(س)، از مصادیق قطعی تعظیم شعائر و موجب قوام و دوام شریعت محمدیه است. 🔹 در تعظیم شعائر باید به احکام شریعت ملتزم باشیم، نمی‌توان به نام تعظیم شعائر، احکام و حدود الهی را زیر پا گذاشت، این در حکم نقض غرض است و مصداق ستم بر دین الاهی است. 🔹 خود را عالما و عامدا بیمار ساختن و به خود آسیب زدن، از مصادیق فعل ضرری است؛ و نیز خویش را در معرض بیماری و آسیب جسمی و روحی قراردادن، از مصادیق فعل محتمل الضرر است. 🔹 ستاد مدیریت و مبارزه با کرونا اکثرا از افراد کارآشنای مؤمن و امین تشکیل شده است، لهذا نظر ستاد در این موضوع حجت است و تخلف از نظر قطعی کارشناسی، عقلا و شرعا جایز نیست. 🔹 در این ایام، بازار شبهه‌افکنی و شایعه‌‌پراکنی، مغالطه و عوام‌فریبی گرم است، لهذا از نهادهای فکری فرهنگی، فضلا و طلاب عزیز متواضعانه تقاضا می‌کنم، با جدیت و ابتکار به شبهات پاسخ بدهند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18959 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 پرونده ویژه؛ 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان/۱: دیدگاه دین درباره تفاوت‌های میان زن و مرد/ چرایی جذابیت برخی از مطالب فمینیسم 🌐 http://meftaah.com/?p=18641 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان/۲: تضادها و تناقض‌های فمینیسم/ فمینیست‌ها نسخه شفابخشی ارائه نداده‌اند 🌐 http://meftaah.com/?p=18788 📌 حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجید دهقان/۱: سه نقد کلی بر فمینیسم اسلامی/ اولویت سیاست بر دیانت در فمینیسم اسلامی 🌐 http://meftaah.com/?p=18730 📌 حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجید دهقان/۲: در مطالعات اسلامی حوزه زنان باید با نظریات روز و روش‌های آن آشنا باشیم 🌐 http://meftaah.com/?p=18942 📌 خانم دکتر زهرا داورپناه/۱:منازعات فمینیسم‌ها و چند فرهنگی‌گراها/ آزادی یک هدف سیاسی جدی در لیبرالیسم و فمینیسم است 🌐 http://meftaah.com/?p=18686 📌 خانم دکتر زهرا داورپناه/۲: برخورد سلیقه‌ای فمینیست‌ها در تعامل با فرهنگ‌ها/ مطالبات زنان باید در واژگان ادبیات بومی طرح شود 🌐 http://meftaah.com/?p=18824 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 حکم روزه بیمار کرونایی/ هر روز ماه رمضان اعتبار خاص خودش را دارد 🔻 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» تصریح کرد؛ 📚 مرض را اعم از فعلیت و شأنی می‌دانیم. یعنی اگر روزه بگیرد مریض می‌شود با مریض فعلی تفاوتی ندارد. 📚 در ضرر نوع معتبر نیست بلکه شخص ملاک است. 📚 در سی روز ماه مبارک رمضان هر روزی اعتبار خاص خودش را دارد. ظن یا یقین به ضرر یا احتمال عقلایی باید هر روز جداگانه لحاظ شود. 📚 فرقی بین مریضی مسری و غیر آن مانند کرونا نیست. 📚 روزه نذری: اگر یقین ضرر یا احتمال عقلایی بدهد هم نمی‌تواند در ایام نقاهت بگیرد. بین کرونا و غیر آن فرقی نیست. 📚 اگر روزی طبیبی گفت این مریضی خاص عطش برایش ضرر دارد، جواز افطار را می‌آورد بلکه باید روزه را افطار کند. 📚 اگر در احکام وضعیه تزاحم واقع شد. برخی گفتند ضرر دارد و برخی گفتند ندارد. مبنا حال خود مریض است. باید ببیند می‌تواند یا خیر. 📚 عرف خاص اگر گفت روزه برایش ضرر دارد، ضرر منقح می‌شود. اگر احتمال بود به خود فرد واگذار می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18961 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 قاعده احسان به دیگران۴/ احسان در استعمالات فقهی 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ 📚 در کتب فقها نیز احسان در دو معنا؛ هم در نیکی و اصطناع معروف نسبت به دیگری و هم در معنای کار را نیکو انجام دادن استعمال شده است. 📚 در استعمالات برخی فقهاء مانند سید مرتضی و شیخ طوسی و محقق اردبیلی قید زائدی نسبت به کلمات لغویون بیان گردیده است و احسان به تفضّل و انعامِ بدون استحقاق و الزام اطلاق گردیده که نتیجه این تقیید این خواهد بود که احسان در امور مستحبی است و وجوب ندارد. حال آنکه در کلمات لغویین و همچنین استعمالات قرآنی چنین قیدی وجود ندارد و چه بسا مقسم احسان الزامی و غیر آن قرار گرفته است. 📚 نکته دیگر در استعمالات فقهاء این است که همانطور که احسان در رساندن نفع به دیگران به کار می‌رود، در موارد دفع ضرر از دیگران هم صادق است که یک امر عدمی نسبت به آنها به حساب می‌آید و شما امر وجودی به آنها نرسانده‌اید. وجه این تعمیم علاوه بر اطلاق کلمات لغویین، تبادر عرفی از لفظ احسان است. 📚 در نتیجه احسان برخی از برنامه‌های تربیتی که برای جلوگیری از وقوع متربی در ضرر است و جنبه پیشگیری دارد را شامل می‌شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 حکومت علی(ع)؛ بعثت عدالت در برابر فسادهای سیستمی 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عشایری منفرد، در یادداشتی انتقادی مطرح کرد: ✍️ اگر بعثت پیامبر(ص) را «بعثت توحید» بنامیم باید آغازین‌روز خلافت علی علیه السلام را «بعثت عدالت» بنامیم. ✍️ جمله «حکومت علی(ع) پر از فساد بود» شبیه به این است که گفته شود: «حکومت پیامبر(ص) پر از شرک و بت‌پرستی بود.» ✍️ حکومت علی(ع) در شکل‌گیری فساد هیچ نقشی نداشت. تنها نقش ایشان نقش کاهنده بود، درست مانند همان نقشی که حکومت پیامبر(ص) در برابر شرک ایفا کرد. ✍️ نکته‌ی مهمی که در تحلیل حکمرانی علی(ع) باید بدان توجه کرد، قلّت یاران واقعی علی(ع) است. امام علی(ع) با این یاران اندک ناگزیر بود از تربیت‌یافتگان عصر خلفا یعنی همان مدیران حرفه‌ای، نیز در کارگزاری‌هایش استفاده کند. یعنی همان‌هایی که برای ایشان شأنی جز خلافت و حقّی جز حق بیعت قائل نبودند. ✍️ باید حسرت خورد که چرا دست‌پروردگان حوزه تشیع با چنین جملاتی بر چهره علمدار بعثت عدالت چنگ می‌زنند اما معتزلیانی چون ابن‌ابی‌الحدید و مسیحیانی چون جرج جرداق و رکس بن زائد در پیشگاه عدالتش دست از عیسویت خود برداشتند و مسیر علویت را گزیدند! 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18964 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ اثبات افتاء برای زنان/ عدم ولایت میانی و جزئی زنان قابل اثبات نیست 🔰 در نشست علمی نقد کتاب «زنان، افتاء و مرجعیت» مطرح شد؛ 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی سجادی امین: 🔹 مرجعیت دارای شئون متفاوتی است که برخی جنبه ولایی دارند مانند صدور حکم. برخی نیز شئون غیر ولایی دارند همانند فتوا دادن. نمی‌توانیم با استناد به ادله منع ولایت زن، شأن افتاء را برای او قرار ندهیم. 🔹 فقهایی بودند که ولایت زن را نپذیرفته ولی منصب افتاء را منکر نشدند. اگر در این موضوع به شأن ولایی و غیر ولایی توجه نکنیم، دچار خلط مبحث می‌شویم. 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین فرج‌الله هدایت‌نیا: 🔸 قرآن خلاف اطلاق اصل عدم ولایت و نفی ولایت زنان را ثابت می‌کند. در این زمینه روایات فراوانی نیز وجود دارد. 🔸 قائلان زیادی به ویژه در عصر حاضر می‌گویند هیچ دلیل قابل اعتمادی وجود ندارد که گفته شود زن در مدیریت میانی و جزئی نباشد. 🔸 موضوعات زنان گاهی از باب جنسیت و گاهی از باب زوجیت مطرح می‌شود. برخی می‌گویند اشتغال زنان با وظایف زوجیت او مغایرت دارد، آیا اکنون حضور زن در بورس با وظایف زوجیت او مغایرت دارد؟ 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=18979 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ آثار و احکام مترتب بر احتمال سرایت و واگیر ✍️ آیت‌الله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی بیان کرد؛ 🔹 بر فرض که دلالت حدیث «لاعدوی» بر نفی هر نوع سرایت و واگیر در هر نوع بیماری را بپذیریم و بر فرض که این روایت مخصص هم نداشته باشد و بر فرض که هیچ روایتی هم با آن معارض نباشد با این حال دلیل حجیت خبر شامل این خبر نخواهد بود. 🔹 همان‌طور که اطلاق دلیل حجیت خبر و امارات، آن‌ها را جایگزین قطع موضوعی نمی‌‌کند و بر اساس آن نمی‌‌توان احکام و آثاری را که بر قطع و جزم و یقین مترتبند را مترتب دانست، مواردی که موضوع حکم و آثار شرعی، احتمال است نیز مشمول اطلاق ادله حجیت خبر نیست. 🔹 برخی از آثار و احکام بر احتمال سرایت و واگیر مترتبند یعنی به مجرد احتمال سرایت و واگیر برخی از آثار ثابت خواهند بود، دلیل حجیت خبر شامل خبر «لاعدوی» نسبت به این آثار نیست نه در شبهات حکمیه و نه موضوعیه و در نتیجه بر اساس خبر «لاعدوی» نمی‌‌توان آن آثار را نفی کرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19020 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ نگاه امام حسین(ع) به قرآن/ قرآن کتاب علمی حکومت و سیاست 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عابدی در یادداشتی مطرح کرد؛ 1️⃣ خاستگاه نورالهی قرآن: امام حسین(ع) قرآن را منبعث از نورانیت الهی می‌داند. 2️⃣ کارکرد ارتباطی قرآن بین خالق و مخلوق: از نگاه امام، قرآن مرجع دعا و ملجاء انس با معبود است. 3️⃣ قرآن معیار اعتبارسنجی عقاید و مکاتب: امام قرآن را مرجع تبیین و تشریح اعتقادات اسلامی می‌دید. 4️⃣ قرآن کتاب علمی حکومت و سیاست: امام قرآن را در عرصه حکومت معیار می‌دانست و از نظر ایشان لازم بود که امام و خلیفه و رهبر جامعه قدرت فهم قرآن را داشته باشد. 5️⃣ التزام به محتوای قرآن؛ شرط عملی حکومت‌داری: علاوه بر این در صحنه عمل نیز امام باید عامل به قرآن باشد. 6️⃣ قرآن کتاب معیار برای ارزش‌گذاری موضع‌گیری‌های سیاسی: علاوه بر دو کارکرد سیاسی مذکور، حضرت قرآن را مرجع ارزش‌گذاری و اعتبار موضع‌گیری‌های سیاسی می‌دید. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=19024 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com