eitaa logo
مهاد(مهارت افزایی دانشجویان)
3.3هزار دنبال‌کننده
167 عکس
13 ویدیو
64 فایل
گروه #مهاد(مهارت افزایی #دانشجویان) با مدیریت دکتر #حسین_افسردیر دکتری #علوم_قرآن و #حدیث #آموزش مهارت های #پژوهشی #کنکور_ارشد و #دکتری نرم افزارهای تخصصی و عمومی #ترجمه_عربی مدیر گروه: @hosinafsardyr ادمین ها: @AVAYE_RADA @Maaaaaaahy
مشاهده در ایتا
دانلود
📚«قبل عشرين سنة كانت هذه اللحظة تساوي انقطاع الانترنت اليوم» 😂 🖌«بیست سال پیش چنین لحظه ای برابر با قطع شدن امروزی بود.» ✔نکات: 1⃣ترجمه واژه های مربوط به و (قبل، بعد، جلو، عقب، بالا، پایین) بعضا خیلی جالبه. تقریبا اکثر مشتقاتی که از سه حرف «ق ب ل» ساخته شده به نوعی به جلو و آینده اشاره داره. مثل قبله، قُبُل، متقابل و تقابل(روبه رو)، اقبال(رو کردن به چیزی) همین طور واژه فارسی«پیش» مثل پیش بینی، پیش گویی، پیش خرید، پیش فروش، پیشاهنگ(کسی که جلوی کاروان حرکت می کند.)، پیش قراول(گروهی از سربازان که جلوتر از لشکر اصلی حرکت می کنند) اما اینجا قبل/پیش اشاره به گذشته دارن. توی بحث جهات این امر جالب تر می شه که بعدا جدا راجع به اون مطلبی می نویسم. مثلا تو قرآن وراء که به معنای پشت سر هست رو به جلو ترجمه کردن. 2⃣الیوم: می شه به جای امروزی از فعلی یا کنونی هم استفاده کرد. 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
داستان و توی اومده. یه سؤالی که توی این داستان هست، اینکه چرا بلقیس به خدا ایمان آورد؟ توی قرآن این قسمت رو اینگونه آورده: «قَالَتْ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي وَأَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» ❓یعنی چون قدرت سلیمان را دید ایمان آورد؟ ❓چون ساختار سلیمان را دید ایمان آورد؟ ❓این موارد از نشانه های نبوت بوده؟ ❓آیا بین جامعه دینی و دیگران ارتباطی هست؟ ❓ایمان بلقیس از روی ترس بود یا از روی و ؟ ❓منظور از ظلم به نفس چی بود؟ آیا حکومت داشتن (بلقیس) مصداق به نفس بوده؟ چون در آیه می گه همراه با سلیمان، تسلیم خدا می شم. ❓با توجه به ایمان آوردن بلقیس به خدا و رها کردن حکومتش آیا از این داستان برای اثبات حاکم شدن زنان می شود استفاده کرد؟ ❓ذکر رفتار غیر (بلقیس قبل از ایمان که حکام بود) آیا است؟ یعنی با استناد به حاکم بودن بلقیس قبل از ایمانش به خداوند می توان حکم داد که قرآن نیز موافق حاکم بودن زنان در جامعه اسلامی هست؟ 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
از گذشته یه بحثی توی حوزه داشتیم به نام و . توی این حوزه می اومدن بر اساس هر آیه معنای برخی واژگان رو تعیین می کردن. جدایی از صحت همه معانی و یا مصادیقی که برای واژگان ذکر کردن، از نظر روشی کار بسیار خوبی بود. این کار گرچه تا حدودی در تفاسیر پیگیری شده ولی به صورت کتاب مستقل کمتر محل توجه بوده. همچنین کتاب های لغت هم وارد این حوزه نشده بودن. امروزه با توجه به نظراتی که در حوزه مطرح شده خصوصا بحث هایی مانند روابط همنشینی و جانشینی می شه روی بسیاری از قرآنی مجدد کار کرد. منظورم اون واژگانی هست که شاید در ظاهر امر خیلی ساده و معمولی باشن. اینکه منظور از چیه؟ خب شاید فکر کنید اینکه مشخص دیگه. ولی یه کم که دقت می کنیم می بینیم خیلی جاها سؤالات مهمی راجع به این هست. مثلا آیا منظور از ارض کل کره زمین با تمام ساختار فیزیکیش مد نظره یا همان سطح رویی زمین که برای همه قابل مشاهده است؟ کجاها ارض به معنای است کجاها به معنای یک است؟ الارض در ابتدای سوره روم، فی ادنی الارض، منظور نزدیک ترین کشوره یا شهره یا ....؟ ارضی که قرار است به به برسد، منظور است یا چیز دیگر؟ واژه های دیگه هم می شه مثال زد. مثل ناس، رجل، نساء، سماء و... 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
ا🥀🥀الكتاب🥀🥀 هو المعلم الذي يعلم بلا عصا ولا كلمات ولا غضب، بلا خبز ولا ماء … إن دنوت منه لا تجده نائم .. وإن قصدته لا يختبئ منك .. إن أخطأت لا يوبخك .. وإن أظهرت جهلك لا يسخر منك … ترجمه: همان است که بدون عصا، واژگان، خشم و بدو نان و آب آموزش می دهد... اگر به آن نزدیک شوی، آن را نمی یابی... اگر به سویش روی، روی از تو نگیرد... اگر اشتباه کنی، توبیخت نکند... اگر نادانی خودت را نمایان سازی تو را مسخره نکند. : هو در ابتدای عبارت، است. در ترجمه آن معمولا از قیود تأکید استفاده می شود. بلا: در این ترکیب حرف لا است و عامل نیست و تنها معنای دارد. و کلمه بعدش مکسور است. این ساختار در فارسی مرسوم نیست که حرف نفی بر سر چند کلمه معطوف تکرار شود. بلا عصا: کنایه از بدون کتک زدن است. چون خود عبارت بدون عصا تقریبا مفهومه، نیازی نیست که معنای کنایی جایگزین بشه. 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
یه روش برای یافتن موضوع جهت پژوهش قرآنی و حدیثی اینه که شما با مواجبه بشید. توجیه یعنی چه؟ یعنی مفسر، محقق، مقاله نویس، پایان نامه نویس و خلاصه هر کی اومده راجع به فلان بحث نظر داده، آسمون رو به ریسمون بافته که معنایی که از اون آیه یا حدیث شده رو جفت و جورش کنه که عموم مردم اون رو بپذیرن. خدا می گه «وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ» خب اگر خدا قرآن ور آسون کرده، چه طور می شه ما یه معنایی برای اون بگیم که اکثریت می گن والا این که جور درنمیاد. نمی شه. این جوری نیستاااا. ⬅هر زمانی که نظری داده شد و خود اون نظر موجب ایجاد شبهات بیشتری شد اینجا باید ترمز کرد و یه کم فکر کرد که چرا؟ چرا شبهه دار شد؟ ما نظر می دیم که مشکل حل بشه نه اینه که تولید مشکل کنه. شبهه برای افراد معمولی و معتقد منظورمه نه اینکه آدم هایی که کارشون شبهه پراکنیه و... 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
یازدهمین کنفرانس بین المللی پژوهشهای دینی و اسلامی، حقوق، علوم تربیتی و روانشناسی در تاریخ ۳۰ دی ۱۴۰۲ توسط ،مركز توسعه خلاقيت و نوآوري علوم نوين سازمان همیاری شهرداری ها(دانشگاه علمی کاربردی) در شهر برگزار خواهد شد. اطلاعات مهم کنفرانس تاریخ برگزاری: ۳۰ دی ۱۴۰۲ مهلت ارسال اصل مقاله: ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ تارنمای کنفرانس: https://www.scsrconf.ir/fa/ 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
«صباح الخير للذين يمرون على أرواحنا المتعبة بدعوات صادقة، ويزهرون قلوبنا القاحلة بأزهار جنتهم» 📚ترجمه: «صبح بخیر به کسانی که با دعاهای صادقانه بر فراز جان های ما گذر کرده و با شکوفه های بهشتیشان، دل های خشکیده ما را سرسبز می کنند» 🖊نکات: ◀حرف ل در للذین معمولا در «برای» می شه. اما در ساختار فارسی ما به دیگران صبح بخیر می گیم نه برای آن ها. ◀حرف جر «علی» بر استعلا(یعنی یه چیزی بر بالای چیز دیگه) دارد. در این موارد خصوصاً که متن حالت و ادبی دارد، می توان با عبارتی مثل بر فراز و... این حالت را نشان داد. ◀قاحل: زمینی که در اثر خشک سالی و قحطی آماده کشت نیست. 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
در حوزه از چند جهت می شه کار پژوهشی کرد. 1- انتخاب یک نظریه در حوزه ترجمه و تطبیق آن بر ترجمه های انجام شده از و یا احادیث 2- انتخاب یک ساخت یا یا و بررسی شیوه های مترجمان در ترجمه آن. نمونه در نقد ترجمه های مفعول مطلق، حال و... هست. در حوزه مجازها زیاد می شه کار کرد. 3- انتخاب یک واژه و بررسی ترجمه های مختلف از آن. مثلا آیه قل کل یعمل علی شاکلته. روی شاکله زیاد بحث شده، حالا انعکاس این بحث ها توی ترجمه ها چه طوره. مترجمان چه طور این رو ترجمه کردن. 4- بررسی نحوه ترجمه وجوه معنایی یک واژه. ما یه بحثی داریم به نام وجوه و نظائر. واژه هایی در قرآن هست که از نظر ظاهر یک شکل هستند ولی معانی متفاوتی دارند. مثل امت که به معنای زمان و گروه هست. مقاله ای با عنوان «چند معنایی واژه روح در ترجمه های قرآن» (https://qhts.modares.ac.ir/article-10-6756-fa.pdf) از بنده هست می تونید ازش الگو بگیرید. 5- شیوه های ترجمه بر اساس مخاطب مخصوصاً نوجوانان. آیه می شه قرآن رو جوری برای نوجوانان ترجمه کرد که هم برای اونها قابل فهم باشه و هم دور از شأن قرآن نباشه. یا حتی نحوه ترجمه برای کودکان. نکته: همه این موارد روی می شه روی ، ، و... انجام داد 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
اولین همایش بین المللی مرجعیت علمی در عصر ظهور در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، در شهر مشهد برگزار خواهد شد. اطلاعات مهم کنفرانس تاریخ برگزاری: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ مهلت ارسال اصل مقاله: ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ تارنمای همایش: https://www.saeecon.ir/ 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
یه بحثی در واژه پژوهی داریم به اسم . از مورد بحث بوده کتاب‌هایی به صورت هم توی این زمینه نوشته شده مثل «کتاب الاضداد» اثر انباری(م 328 ق) 📕اضداد چیه؟ می‌گن ما در یه سری واژه‌ها داریم که دوتا معنای مخالف هم داره. مثال: ظن یه معنای شک و گمان داره و یه معنای یقین.(انباری، 1407، ص14) خب حالا از این اضداد چه طور می شه انتخاب کرد؟ از چند جهت می شه روی این بحث کرد. 1⃣اولا آیا بحث اضداد مختص زبان عربیه یا دیگر زبان ها هم دارن؟ والا من که توی فارسی چیزی به ذهنم نمی‌رسه اگر کسی چیزی به ذهنش اومد پیام بده. 2⃣ثانیاً علت پیدایش بحث اضداد چیه؟ از نظر ، از نظر دینی-اعتقادی(یعنی برخی آیات یه جوری بودن که نمی‌شد طبق ظاهرشون تفسیر کرد خب اینجا مفسرین یه چاره اندیشیدن و گفتن ما یه سری واژه‌ها داریم به اسم اضداد. مثلا « وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ»(نساء:34) اینجا گفتن خوف به معنای علم است.) 3⃣ثالثا: تاریخچه وجود چنین واژه‌هایی صرفا مربوط به و متون دینیه یا قبل از هم در متون به جای مانده اثری از این اضداد هست؟ 4⃣رابعاً در صورتی که واژه‌هایی واقعا در زمره اضداد باشن، در قرآن این‌ها چه طور استعمال شدن؟ آیا وجود این‌ها موجب اشتباه مخاطب نمی‌شود؟ یه مخاطب معمولی و حتی بی سواد خصوصاً در صدر اسلام چه طور می‌بایست متوجه این بشه که الان کدوم معنا مد نظره؟ در واقع ملاک تشخیص یکی از معنای اضداد چه طور بوده؟ 5⃣خامساً از نظر ترجمه این نوع واژگان را چه طور باید ترجمه کرد؟ آیا باید ترجمه بشن یا نه؟ کدوم معادل رو باید انتخاب کرد؟ 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1 گروه تبادل نظر ایتا: https://eitaa.com/joinchat/2547581363C254b2ee261
علامه ذیل آیه 26 سوره آل عمران در تبیین خیر چنین می‌نویسد: بعضى گفته ‏اند اصل كلمه خير «أخير» بوده، ولی اين حرف صحيح نيست و اين كلمه‏ أفعل التفضيل نیست. اما معنايش با معناى تفضيل انطباق دارد، چرا که در افعل تفضیل همیشه دو چیز نسبت به هم سنجیده می شود. اگر كلمه «خير» مخفف «أخير» بود، بايد همه قواعد جارى در در آن نيز جريان مى‌‏يافت. يعنى مشتقاتى چون افاضل و فضلى و فضليات از آن نيز اشتقاق مى‏ يافت و حال آنكه مشتقات كلمه خير كلمات زير است، 1- خيرة، 2- اخيار، 3- خيرات. پس مى‏ توان گفت كه كلمه خير «صفت مشبه» است، نه «افعل تفضيل». از مؤيدات اين معنا يكى اين است كه كلمه خير در مواردى استعمال مى ‏شود كه معناى افعل تفضيل را نمى ‏دهد، مانند آيه شريفه: «قُلْ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ» (جمعه، 11) كه نمى ‏شود گفت معنايش اين است كه آنچه نزد خداست، از لهو بهتر است، براى اينكه در لهو خوبى نيست تا آنچه نزد خداست بهتر باشد. (الميزان فى تفسير القرآن، ج‏3، ص: 133-132) 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹 کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
🌹جای خالی پژوهش‌های میدانی در رشته قرآن و حدیث🌹 دکتر سیدمجید نبوی 👈 یکی از مشکلات رشته قرآن و حدیث (یا مطالعات دینی) نبود یا کمبود تحقیقات میدانی و بسنده کردن اغلب پژوهشگران به پژوهش‌های نظری است. در ادامه به نتایج منفی این مسئله پرداخته می‌شود. 👈 تحقیقات میدانی یک روش تحقیقاتی است که در آن محقق در محیط طبیعی، افراد یا پدیده‌ها حضور می‌یابد و اطلاعات مورد نیاز را مستقیماً از افراد یا پدیده‌ها مورد نظر جمع‌آوری می‌کند. از جمله روش‌های جمع آوری اطلاعات در تحقیقات میدانی می‌توان به مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه و غیره اشاره کرد. این روش به‌ویژه در علوم اجتماعی و رفتاری و روانشناسی و غیره کاربرد زیادی دارد؛ اما متاسفانه در رشته قرآن و حدیث معمولا از این روش استفاده نمی‌شود. در ادامه به نتایج منفی این مسئله اشاره می‌شود: 👈 لینک خبر: https://iqna.ir/00HUl3 👈 لینک کانال: https://eitaa.com/majidnabavi1366/219 🌹 لطفا کانال را به دوستان خود هم معرفی کنید.