#آموزش_ترجمه
📚«قبل عشرين سنة كانت هذه اللحظة تساوي انقطاع الانترنت اليوم» 😂
🖌«بیست سال پیش چنین لحظه ای برابر با قطع شدن #اینترنت امروزی بود.»
✔نکات:
1⃣ترجمه واژه های مربوط به #جهات و #زمان(قبل، بعد، جلو، عقب، بالا، پایین) بعضا خیلی جالبه.
تقریبا اکثر مشتقاتی که از سه حرف «ق ب ل» ساخته شده به نوعی به جلو و آینده اشاره داره. مثل قبله، قُبُل، متقابل و تقابل(روبه رو)، اقبال(رو کردن به چیزی) همین طور واژه فارسی«پیش» مثل پیش بینی، پیش گویی، پیش خرید، پیش فروش، پیشاهنگ(کسی که جلوی کاروان حرکت می کند.)، پیش قراول(گروهی از سربازان که جلوتر از لشکر اصلی حرکت می کنند)
اما اینجا قبل/پیش اشاره به گذشته دارن. توی بحث جهات این امر جالب تر می شه که بعدا جدا راجع به اون مطلبی می نویسم. مثلا تو قرآن وراء که به معنای پشت سر هست رو به جلو ترجمه کردن.
2⃣الیوم: می شه به جای امروزی از فعلی یا کنونی هم استفاده کرد. 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
#پیشنهاد_موضوع
داستان #سلیمان و #بلقیس توی #قرآن اومده. یه سؤالی که توی این داستان هست، اینکه چرا بلقیس به خدا ایمان آورد؟ توی قرآن این قسمت رو اینگونه آورده: «قَالَتْ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي وَأَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ»
❓یعنی چون قدرت سلیمان را دید ایمان آورد؟
❓چون ساختار #قصر سلیمان را دید ایمان آورد؟
❓این موارد از نشانه های نبوت بوده؟
❓آیا بین #قدرت #حاکم جامعه دینی و #ایمان دیگران ارتباطی هست؟
❓ایمان بلقیس از روی ترس بود یا از روی #علم و #آگاهی؟
❓منظور از ظلم به نفس چی بود؟ آیا حکومت داشتن #زن (بلقیس) مصداق #ظلم به نفس بوده؟ چون در آیه می گه همراه با سلیمان، تسلیم خدا می شم.
❓با توجه به ایمان آوردن بلقیس به خدا و رها کردن حکومتش آیا از این داستان برای اثبات حاکم شدن زنان می شود استفاده کرد؟
❓ذکر رفتار غیر #مؤمنان (بلقیس قبل از ایمان که حکام بود) آیا #حجیت است؟ یعنی با استناد به حاکم بودن بلقیس قبل از ایمانش به خداوند می توان حکم داد که قرآن نیز موافق حاکم بودن زنان در جامعه اسلامی هست؟
🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
#پیشنهاد_موضوع
از گذشته یه بحثی توی حوزه #تفسیر داشتیم به نام #وجوه و #نظائر. توی این حوزه می اومدن بر اساس #سیاق هر آیه معنای برخی واژگان رو تعیین می کردن. جدایی از صحت همه معانی و یا مصادیقی که برای واژگان ذکر کردن، از نظر روشی کار بسیار خوبی بود. این کار گرچه تا حدودی در تفاسیر پیگیری شده ولی به صورت کتاب مستقل کمتر محل توجه بوده. همچنین کتاب های لغت هم وارد این حوزه نشده بودن.
امروزه با توجه به نظراتی که در حوزه #زبانشناسی مطرح شده خصوصا بحث هایی مانند روابط همنشینی و جانشینی می شه روی بسیاری از #واژگان قرآنی مجدد کار کرد.
منظورم اون واژگانی هست که شاید در ظاهر امر خیلی ساده و معمولی باشن.
اینکه منظور از #الارض چیه؟ خب شاید فکر کنید اینکه مشخص دیگه. ولی یه کم که دقت می کنیم می بینیم خیلی جاها سؤالات مهمی راجع به این هست.
مثلا آیا منظور از ارض کل کره زمین با تمام ساختار فیزیکیش مد نظره یا همان سطح رویی زمین که برای همه قابل مشاهده است؟
کجاها ارض به معنای #کشور است کجاها به معنای یک #شهر است؟
الارض در ابتدای سوره روم، فی ادنی الارض، منظور نزدیک ترین کشوره یا شهره یا ....؟
ارضی که قرار است به #صالحان به #ارث برسد، منظور #حکومت است یا چیز دیگر؟
واژه های دیگه هم می شه مثال زد. مثل ناس، رجل، نساء، سماء و...
🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
#آموزش_ترجمه
ا🥀🥀الكتاب🥀🥀
هو المعلم الذي يعلم بلا عصا
ولا كلمات ولا غضب،
بلا خبز ولا ماء …
إن دنوت منه لا تجده نائم ..
وإن قصدته لا يختبئ منك ..
إن أخطأت لا يوبخك ..
وإن أظهرت جهلك لا يسخر منك …
ترجمه: #کتاب همان #آموزگاری است که بدون عصا، واژگان، خشم و بدو نان و آب آموزش می دهد... اگر به آن نزدیک شوی، آن را #خواب نمی یابی... اگر به سویش روی، روی از تو نگیرد... اگر اشتباه کنی، توبیخت نکند... اگر نادانی خودت را نمایان سازی تو را مسخره نکند.
#نکات:
هو در ابتدای عبارت، #ضمیر_فصل است. در ترجمه آن معمولا از قیود تأکید استفاده می شود.
بلا: در این ترکیب حرف لا #زائد است و عامل نیست و تنها معنای #منفی دارد. و کلمه بعدش مکسور است. این ساختار در فارسی مرسوم نیست که حرف نفی بر سر چند کلمه معطوف تکرار شود.
بلا عصا: کنایه از بدون کتک زدن است. چون خود عبارت بدون عصا تقریبا مفهومه، نیازی نیست که معنای کنایی جایگزین بشه.
🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
#پیشنهاد_موضوع
یه روش برای یافتن موضوع جهت پژوهش قرآنی و حدیثی اینه که شما با #توجیه مواجبه بشید.
⬅توجیه یعنی چه؟ یعنی مفسر، محقق، مقاله نویس، پایان نامه نویس و خلاصه هر کی اومده راجع به فلان بحث نظر داده، آسمون رو به ریسمون بافته که معنایی که از اون آیه یا حدیث شده رو جفت و جورش کنه که عموم مردم اون رو بپذیرن.
خدا می گه «وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ» خب اگر خدا قرآن ور آسون کرده، چه طور می شه ما یه معنایی برای اون بگیم که اکثریت می گن والا این که جور درنمیاد. نمی شه. این جوری نیستاااا. ⬅هر زمانی که نظری داده شد و خود اون نظر موجب ایجاد شبهات بیشتری شد اینجا باید ترمز کرد و یه کم فکر کرد که چرا؟ چرا شبهه دار شد؟ ما نظر می دیم که مشکل حل بشه نه اینه که تولید مشکل کنه. شبهه برای افراد معمولی و معتقد منظورمه نه اینکه آدم هایی که کارشون شبهه پراکنیه و... 🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
یازدهمین کنفرانس بین المللی پژوهشهای دینی و اسلامی، حقوق، علوم تربیتی و روانشناسی در تاریخ ۳۰ دی ۱۴۰۲ توسط ،مركز توسعه خلاقيت و نوآوري علوم نوين سازمان همیاری شهرداری ها(دانشگاه علمی کاربردی) در شهر #تهران برگزار خواهد شد.
اطلاعات مهم کنفرانس
تاریخ برگزاری: ۳۰ دی ۱۴۰۲
مهلت ارسال اصل مقاله: ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
تارنمای کنفرانس:
https://www.scsrconf.ir/fa/
🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید.
کانال ایتا: @mehad1
#آموزش_ترجمه
«صباح الخير للذين يمرون على أرواحنا المتعبة بدعوات صادقة، ويزهرون قلوبنا القاحلة بأزهار جنتهم»
📚ترجمه: «صبح بخیر به کسانی که با دعاهای صادقانه بر فراز جان های ما گذر کرده و با شکوفه های بهشتیشان، دل های خشکیده ما را سرسبز می کنند»
🖊نکات:
◀حرف ل در للذین معمولا در #فارسی «برای» #ترجمه می شه. اما در ساختار فارسی ما به دیگران صبح بخیر می گیم نه برای آن ها.
◀حرف جر «علی» بر استعلا(یعنی یه چیزی بر بالای چیز دیگه) #دلالت دارد. در این موارد خصوصاً که متن حالت #دلنوشته و ادبی دارد، می توان با عبارتی مثل بر فراز و... این حالت را نشان داد.
◀قاحل: زمینی که در اثر خشک سالی و قحطی آماده کشت نیست.
🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه
کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
#پیشنهاد_موضوع
در حوزه #ترجمه از چند جهت می شه کار پژوهشی کرد.
1- انتخاب یک نظریه در حوزه ترجمه و تطبیق آن بر ترجمه های انجام شده از #قرآن و یا احادیث
2- انتخاب یک ساخت #صرفی یا #نحوی یا #بلاغی و بررسی شیوه های مترجمان در ترجمه آن. نمونه در نقد ترجمه های مفعول مطلق، حال و... هست. در حوزه مجازها زیاد می شه کار کرد.
3- انتخاب یک واژه و بررسی ترجمه های مختلف از آن. مثلا آیه قل کل یعمل علی شاکلته. روی شاکله زیاد بحث شده، حالا انعکاس این بحث ها توی ترجمه ها چه طوره. مترجمان چه طور این رو ترجمه کردن.
4- بررسی نحوه ترجمه وجوه معنایی یک واژه. ما یه بحثی داریم به نام وجوه و نظائر. واژه هایی در قرآن هست که از نظر ظاهر یک شکل هستند ولی معانی متفاوتی دارند. مثل امت که به معنای زمان و گروه هست. مقاله ای با عنوان «چند معنایی واژه روح در ترجمه های قرآن» (https://qhts.modares.ac.ir/article-10-6756-fa.pdf) از بنده هست می تونید ازش الگو بگیرید.
5- شیوه های ترجمه بر اساس مخاطب مخصوصاً نوجوانان. آیه می شه قرآن رو جوری برای نوجوانان ترجمه کرد که هم برای اونها قابل فهم باشه و هم دور از شأن قرآن نباشه.
یا حتی نحوه ترجمه برای کودکان.
نکته: همه این موارد روی می شه روی #قرآن، #نهج_البلاغه، #صحیفه_سجادیه و... انجام داد
🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه
کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
اولین همایش بین المللی مرجعیت علمی در عصر ظهور در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، در شهر مشهد برگزار خواهد شد.
اطلاعات مهم کنفرانس
تاریخ برگزاری: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
مهلت ارسال اصل مقاله: ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
تارنمای همایش: https://www.saeecon.ir/
🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه
کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
#پیشنهاد_موضوع
یه بحثی در واژه پژوهی داریم به اسم #اضداد. از #قدیم مورد بحث بوده کتابهایی به صورت #مستقل هم توی این زمینه نوشته شده مثل «کتاب الاضداد» اثر انباری(م 328 ق)
📕اضداد چیه؟ میگن ما در #عربی یه سری واژهها داریم که دوتا معنای مخالف هم داره. مثال: ظن یه معنای شک و گمان داره و یه معنای یقین.(انباری، 1407، ص14)
خب حالا از این اضداد چه طور می شه #موضوع انتخاب کرد؟
از چند جهت می شه روی این بحث #پژوهش کرد.
1⃣اولا آیا بحث اضداد مختص زبان عربیه یا دیگر زبان ها هم دارن؟ والا من که توی فارسی چیزی به ذهنم نمیرسه اگر کسی چیزی به ذهنش اومد پیام بده.
2⃣ثانیاً علت پیدایش بحث اضداد چیه؟ از نظر #زبان_شناسی، از نظر دینی-اعتقادی(یعنی برخی آیات یه جوری بودن که نمیشد طبق ظاهرشون تفسیر کرد خب اینجا مفسرین یه چاره اندیشیدن و گفتن ما یه سری واژهها داریم به اسم اضداد. مثلا « وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ»(نساء:34) اینجا گفتن خوف به معنای علم است.)
3⃣ثالثا: تاریخچه وجود چنین واژههایی صرفا مربوط به #قرآن و متون دینیه یا قبل از #اسلام هم در متون به جای مانده اثری از این اضداد هست؟
4⃣رابعاً در صورتی که واژههایی واقعا در زمره اضداد باشن، در قرآن اینها چه طور استعمال شدن؟ آیا وجود اینها موجب اشتباه مخاطب نمیشود؟ یه مخاطب معمولی و حتی بی سواد خصوصاً در صدر اسلام چه طور میبایست متوجه این بشه که الان کدوم معنا مد نظره؟ در واقع ملاک تشخیص یکی از معنای اضداد چه طور بوده؟
5⃣خامساً از نظر ترجمه این نوع واژگان را چه طور باید ترجمه کرد؟ آیا باید ترجمه بشن یا نه؟ کدوم معادل رو باید انتخاب کرد؟
🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه
کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
گروه تبادل نظر ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/2547581363C254b2ee261
#نکات_تفسیری
علامه #طباطبایی ذیل آیه 26 سوره آل عمران در تبیین خیر چنین مینویسد:
بعضى گفته اند اصل كلمه خير «أخير» بوده، ولی اين حرف صحيح نيست و اين كلمه أفعل التفضيل نیست. اما معنايش با معناى تفضيل انطباق دارد، چرا که در افعل تفضیل همیشه دو چیز نسبت به هم سنجیده می شود. اگر كلمه «خير» مخفف «أخير» بود، بايد همه قواعد جارى در #افعل_تفضيل در آن نيز جريان مىيافت. يعنى مشتقاتى چون افاضل و فضلى و فضليات از آن نيز اشتقاق مى يافت و حال آنكه مشتقات كلمه خير كلمات زير است، 1- خيرة، 2- اخيار، 3- خيرات. پس مى توان گفت كه كلمه خير «صفت مشبه» است، نه «افعل تفضيل». از مؤيدات اين معنا يكى اين است كه كلمه خير در مواردى استعمال مى شود كه معناى افعل تفضيل را نمى دهد، مانند آيه شريفه: «قُلْ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ» (جمعه، 11) كه نمى شود گفت معنايش اين است كه آنچه نزد خداست، از لهو بهتر است، براى اينكه در لهو خوبى نيست تا آنچه نزد خداست بهتر باشد. (الميزان فى تفسير القرآن، ج3، ص: 133-132)
🌺🥀 🌹🌹🌹🌹🌹
#پژوهش #مقاله #رساله #پایان_نامه #دکتری #ارشد #حوزه #پروپزال #ترجمه
کانال ما را به دوستان خود معرفی کنید. کانال ایتا: @mehad1
هدایت شده از پژوهش، اپلای، زبان (انگلیسی)
🌹جای خالی پژوهشهای میدانی در رشته قرآن و حدیث🌹
دکتر سیدمجید نبوی
👈 یکی از مشکلات رشته قرآن و حدیث (یا مطالعات دینی) نبود یا کمبود تحقیقات میدانی و بسنده کردن اغلب پژوهشگران به پژوهشهای نظری است. در ادامه به نتایج منفی این مسئله پرداخته میشود.
👈 تحقیقات میدانی یک روش تحقیقاتی است که در آن محقق در محیط طبیعی، افراد یا پدیدهها حضور مییابد و اطلاعات مورد نیاز را مستقیماً از افراد یا پدیدهها مورد نظر جمعآوری میکند. از جمله روشهای جمع آوری اطلاعات در تحقیقات میدانی میتوان به مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه و غیره اشاره کرد. این روش بهویژه در علوم اجتماعی و رفتاری و روانشناسی و غیره کاربرد زیادی دارد؛ اما متاسفانه در رشته قرآن و حدیث معمولا از این روش استفاده نمیشود. در ادامه به نتایج منفی این مسئله اشاره میشود:
👈 لینک خبر:
https://iqna.ir/00HUl3
👈 لینک کانال:
https://eitaa.com/majidnabavi1366/219
🌹 لطفا کانال را به دوستان خود هم معرفی کنید.