کلاس اخلاق (درس چهاردهم)
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
درس چهاردهم...
بسم الله الرحمن الرحيم
حليم هم کلمهي زيبايي است اسم خدا هم حليم است حليم واقعي چه کسي است؟ الَحليم من احَتَمَل إخواَنه
(غررالحکم٬ ح 1111 (حليم واقعي بردبار واقعي کسي است که ديگران را تحمل بکند برادران ديني همکاران را
تحمل بکند جاهل هم تا بخواهي زياد است «َوِإَذا مروا بالَّلْغِو مروا كَراًما» (فرقان/ 72 (اگر کسي حرف نامربوطي
زد انتقاد بي جايي کرد انتقاد به جا را بايد روي سر بگيريم قبول بزنيم دشمن ما ممکن است حرف حسابي
بزند قبول بکنيم اگر حرکت بي جايي کرد بزرگوارانه برخورد کنيم نميگويد لغو و حرفهاي زشت بدهي
جواب بدهي شيطان همين را ميخواهد دشمن همين را ميخواهد وقت ما گرفته ميشود بزرگواري کريمي آقايي
آن هفته مثال زدم شما يک مقصد مهمي داري که خيلي سرمايه خوابيده اگر معامله انجام ندهي پرواز انجام
نشود ضرر ميکني بين راه اگر ماشينت خط افتاد ميگويي ول کن من اگر دير به مقصد برسم تمام سرمايه
هايم از بين ميرود ما ميخواهيم برويم پيش خدا خدا ميگويد ول کن جهال را وقتت را تلف نکن اين آقا اين
حرف را زد بي جا زد به جا زد تند زد سرعتت را نگيرد بزرگوارانه راحت رد شويم از اين حرفها چقدر
زدند و گفتند خيلي چيزها است که نبايد وقتمان را به اين چيزها تلف بکنيم بزرگي گفت يک موقعي شيطان در
خواب يا بيداري او اعتقاد داشت در مکاشفه بوده بين خواب و بيداري است يعني او فقط ميبيند ديگران نمي
بينند آمد نشست گفت من ابليس هستم ميخواهم در مورد يک موضوع علمي با تو جر و بحث بکنم شيطان هم
علم زياد دارد با خيلي از انبيا نشست و برخاست داشته ما کتابهايي داريم مواعظ شيطان حرفهاي حسابي
زده که خدا به آن پيغمبر گفته گوش بده شيطان هم حرف حسابي ميزند گفته با نامحرم هيچ وقت خلوت نکن
هيچ وقت غضب نکن هيچ وقت بين دو نفر قضاوت نکن حرفهاي پخته شيطان خيلي دارد ولي عمل ندارد آن
تواضع و عبوديت و تعبد را ندارد شيطان آمد پيش يکي از علمايي که اهل دل و معنا و مکاشفه بود گفت من
شيطان هستم فلان موضوع علمي که ميگويي اشتباه است آن عالم گفت نه بي خود ميگويي اين حرف دليل
دارد شيطان جوابش را داد هر چه شيطان مدرک و دليل آورد او جوابش را ميداد يک ساعت دو ساعت بحث
کردند آن عالم قوي بود شيطان را مجاب کرد گفت محکوم هستي دستش را بست آخر که محکوم کرد شيطان
را خيلي قشنگ است برداشت خيلي قشنگي است به شيطان گفت حالا ديدي که تو محکوم شدي من بردم تو
باختي گفت نه تو باختي گفت چرا گفت من دو ساعت بهترين وقتت را گرفتم با من سر و کله زدي خيلي
قشنگ است حرف آخري شيطان خيلي قشنگ است درست است به ظاهر من را محکوم کردي بردي ولي تو
باختي اين که دو ساعت ميتوانستي با خدا خلوت بکني کار مردم را راه بيندازي هزارها کار خوب بکني اين
که ما با جهال بگو مگو بکنيم تو درست ميگويي من ميگويم چرا؟ روايت داريم با هم جر و بحث نکنيد ولو
حق با شما باشد جدل کردن جر و بحث بي جا و بي فايده کردن به قصد غلبه بر طرف اينها
(اترک الِمراَءَو
ِان کنت محقًا) ..کافي٬ ج ٬3 ص 214 (يعني جر و بحث بي خودي را ترک بکن ولو صد در صد حق با
شماست بخواهيم حرف خودمان را به کرسي بنشانيم طرف هم زير بار نميرود حيف است با آدم جاهل آدم
نبايد جر و بحث بکند
.☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
#فوری
رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز:
🔹معامله قرن قبل از مردن ترامپ، خواهد مرد.
🗳هرکسی که به ایران و امنیت آن علاقهمند است باید در انتخابات شرکت کند
🔻بیانات رهبر انقلاب درباره #انتخابات مجلس شورای اسلامی، در دیدار اقشار مختلف مردم: علاج مشکل ما با دشمنان قویپنجه و بیرحم این است که قوی شویم. «مجلس قوی» از مؤلفه های قوی شدن ایران است و تشکیل مجلس قوی نیز به رأی بالای ملت وابسته است.
🔹مردم گلههایی از وضع معیشتی دارند که در اغلب موارد بجاست و مربوط به برخی قوانین و عملکرد بعضی مسئولان اجرایی است. گلایههای مردم به اصل انتخابات مربوط نمی شود، این گلایه از کسان دیگری است و ملت قدر مجلس قوی را که متعلق به همه کشور و عموم مردم است، می داند.
🔹ممکن است کسی از بنده خوشش نیاید اما اگر ایران را دوست دارد، باید به پای صندوق رأی بیاید، بنابراین هرکس به ایران علاقهمند است و امنیت کشور، حل شدن مشکلات و گردش صحیح نخبگانی را دوست دارد، در انتخابات شرکت کند.
🔹افراد مؤمن و انقلابی با انگیزه قوی در انتخابات شرکت خواهند کرد اما اگر کسی انگیزه دینی و انقلابی ندارد اما میهن عزیز را دوست دارد لازم است به پای صندوقهای رأی بیاید.
13981116_35381_128k.mp3
9.43M
بشنوید |گزیده بیانات صبح امروز رهبر انقلاب درباره #انتخابات مجلس شورای اسلامی.
۱۳۹۸/۱۱/۱۶
تشریح شاخصهای انتخاب درست در انتخابات مجلس توسط رهبر انقلاب
حضرت آیتالله خامنهای در دیدار اقشار مختلف مردم:
🔹باید فردی را برای مجلس انتخاب کرد که مؤمن، انقلابی، شجاع، دارای روحیه جهادی، کارآمد و به معنی واقعی کلمه طرفدار عدالت باشد.
🔹فردی که از سخن گفتن بر ضد فلان قدرت خارجی هراس دارد، لایق نمایندگی مردم با عزت، مقتدر و شجاع ایران نیست.
🔹باید افرادی را انتخاب کرد که بتوانند پرچم عدالت اعم از عدالت اقتصادی، حقوقی و سیاسی را در کشور برافراشته نگه دارند.
🔹مردم باید افرادی با چنین ویژگی هایی را بشناسند و به آنها رأی دهند اما اگر خودشان نمی توانند به شناخت برسند، از راهنمایی و مشورت افراد بصیر و مورد اعتماد استفاده کنند بنابراین هیچ کسی نباید بگوید چون افراد را نمی شناسم رأی نمی دهم. همه باید با اتکاء به خداوند وارد میدان شوند و رأی دهند.
☘☘☘☘☘☘☘
کلاس نهج البلاغه (حکمت چهاردهم)درس۱۴
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
قَالَ (علیه السلام): مَنْ ضَيَّعَهُ الْأَقْرَبُ، أُتِيحَ لَهُ الْأَبْعَدُ.
نتيجه بى مِهرى بستگان:
امام(عليه السلام) در اين جمله به کسانى که بستگان نزديکش نسبت به او بى مهرى مى کنند و رهايش مى سازند دلدارى و اميدوارى مى دهد که نبايد از اين جريان مايوس گردند; خداوند راه ديگرى به روى او مى گشايد و مى فرمايد: «کسى که نزديکانش او را رها سازند آنها که دورند براى (حمايت از او و يارى اش) آماده مى شوند»; (مَنْ ضَيَّعَهُ الاَْقْرَبُ أُتِيحَ لَهُ الاَْبْعَدُ).
در واقع اين حکمت و رحمت الهى است که انسان ها به وسيله بستگان و دوستان نزديک حمايت شوند; ولى اگر آنها به وظيفه خود عمل نکردند و به صله رحم و مسئوليت هاى دوستى پشت پا زدند اين مسئوليت را بر عهده ديگران مى گذارد تا بنده اش در ميان توفان حوادث تنها نماند.
مثلا پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) طائفه قريش که نزديک ترين نزديکان او بودند نه تنها حمايتش نکردند بلکه به دشمنى او برخاستند; اما خداوند دورافتاده ترين قبائل را از قبيله قريش يعنى اوس و خزرج را به حمايت او برانگيخت که از جان و دل او را حمايت کردند و آئين او را پيش بردند و جالب اين که اوس و خزرج با هم عداوت و دشمنى ديرينه اى داشتند ولى در حمايت از پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) متحد و متفق بودند و امثال اين موضوع در طول تاريخ بسيار ديده شده است.
در حديث پرمعنايى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم که براى دلدارى و تسلى خاطر مى فرمايد: «کُنْ لِمَا لاَ تَرْجُو أَرْجَى مِنْکَ لِمَا تَرْجُو; نسبت به آنچه اميدى به آن ندارى از آنچه اميد به آن دارى اميدوارتر باش» و جالب اين که در ذيل اين حديث اشاره به داستان موسى(عليه السلام) شده و مى فرمايد: «موسى براى به دست آوردن شعله آتشى به دنبال نورى که از درخت برمى خواست روان شد ولى در آنجا پيام نبوت را دريافت داشت».(1)
احتمال ديگرى که در تفسير اين کلمه حکمت آميز وجود دارد اين است که امام مى خواهد بفرمايد: در صورتى که نزديکان و بستگان از نيروهاى يکديگر استفاده نکنند و نسبت به هم بى اعتنا باشند اى بسا دورافتادگان آنها را مى ربايند و از وجود آنان بهره مى گيرند.
نمونه اين مطلب مسئله اى است که در اين ايام کشور ما و بسيارى از کشورها با آن روبرو هستند که به نام فرار مغزها معروف است; هنگامى که ما از مغزهاى لايق و آماده و افکار بلند و استعدادهاى سرشار جوانانمان استفاده نکنيم آنها از ميان ما فرار کرده و دورافتادگان از نيروهاى آنها استفاده مى کنند که اين ضايعه اى است بزرگ و غير قابل جبران.
در واقع تفسير اول دلدارى و تسلى خاطرى است به تضييع شدگان و تفسير دوم سرزنشى است نسبت به تضييع کنندگان. البته تفسير اول مناسب تر به نظر مى رسد، هرچند جمع ميان دو تفسير نيز امکان پذير است.
«أُتيحَ» از ماده «تَيح» (بر وزن شَىء) در اصل براى مهيا شدن براى انجام کارى است و هنگامى که به باب افعال مى رود به معناى مهيا کردن است و گاه به معناى مقدر ساختن نيز آمده که آن هم نوعى مهيا کردن است
پی نوشت:
(1). کافى، ج 5، ص 83، ح 2.
☘☘☘☘☘☘☘