eitaa logo
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
2.6هزار دنبال‌کننده
101 عکس
273 ویدیو
24 فایل
🔴متن ، صوت و فیلم ✅اعتقادی ✅اخلاقی ✅احکام شرعی و. . . ✅انتقاد ، پیشنهاد، سوالات شرعی و . . . @abasalialmasi ✅کانالهای دیگرما👇 🆔 @Basirat_E 🆔 @hzrt_mahdi 🆔 @tavasolnameh 🆔 @Imam_zamani 🆔 @hal_khosh ✅تبادل و تبلیغ در این کانال نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠 #معيارهاى_زندگى_مومنانه (7) ✅نشانه خدا دوستى انسان‏ خدا دوستى حقيقى نشانه‏هايى دارد كه با آنها مى
(8) ✅راه تقويت محبت خدا: دو عامل اساسى براى تقويت محبت انسان به خدا وجود دارد: يكى جنبه سلبى است و ديگرى ايجابى. 🔵نخستين عامل تقويت محبت خدا آن است كه انسان ريشه وابستگى به دنيا را در وجود خود قطع كند و حبّ غير را از دل بيرون سازد. على عليه السلام فرمود: إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاخرِجُوا مِنْ قُلُوبِكم حُبَّ الدُّنيا؛ اگر خدا را دوست داريد، حبّ دنيا را از دل‏هايتان بيرون كنيد. 📚مستدرك، ج 12، ص 40. بدين جهت، خداوند به حضرت داود پيامبر عليه السلام وحى فرمود: اصحاب خود را از دوستى دنيا و عشقهاى شهوانى بر حذر دار و بيم ده؛ زيرا دلهايى كه محبتهاى دنيوى دارند، از من بهره‏اى ندارند. 📚بحارالأنوار، ج 1، ص 154. 🔵عامل ديگر براى تقويت محبت به خداوند، معرفت است؛ به طورى كه تمام قلب را فرا گيرد. آن كس كه تو را شناخت جان را چه كند فرزند و عيال و خانمان را چه كند ديوانه كنى هر دو جهانش بخشى‏ ديوانه تو هر دو جهان را چه كند 🔷وبهترین راه برای تحصیل این معرفت ، تفکّر در آیات تکوینی خدا (عالم خلقت ) و آیات تدوینی او (آیات قرآن کریم) می باشد متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
#معيارهاى_زندگى_مومنانه (8) ✅راه تقويت محبت خدا: دو عامل اساسى براى تقويت محبت انسان به خدا وجود دا
(9) 💠معيار خواسته‏ها در زندگى انسان همواره سه خواسته ممكن است مطرح باشد: خواسته خود، خواسته ديگران، خواسته خداوند. 🌸امام صادق عليه السلام از جابر سئوال كرد، چگونه صبح كردى؟ جابر عرض كرد: صبح كردم در حالى كه پيرى را از جوانى و بيمارى و مرگ را از زندگى بيشتر دوست دارم حضرت فرمود، اما من چنين هستم كه اگر خداوند مرا جوان قرار دهد جوانى را دوست دارم و اگر مرا پير كند، پيرى را دوست دارم و اگر بيمارم‏ كند بيمارى را دوست دارم و اگر شفايم دهد شفا و سلامتى را دوست دارم و اگر مرا بميراند مرگ را و اگر عمرم دهد، ماندن را دوست دارم. و به قول بابا طاهر: 🍀يكى درد و يكى درمان پسندد يكى وصل و يكى هجران پسندد من از درمان و درد و وصل هجران‏ پسندم آنچه را جانان پسندد 🔸اما بسيارى از مردم خواسته‏هاى خود و ديگران را برخواست خداوند ترجيح مى‏دهند در حالى كه بسيارى از اوقات آنچه را كه انسان دوست دارد و خواهان آن است به زيان او است و از سويى ديگر آنچه را كه دوست ندارد همان به سود اوست. 🌺قرآن كريم به اين معنا اشاره دارد: «عَسى‏ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ»؛ چه بسا چيزى را خوش نداشته باشيد حال آنكه خير شما در آن است و يا چيزى را دوست داشته باشيد، حال آنكه شر شما در آن است و خدا مى داند و شما نمى‏دانيد. 👈سوره مبارکه بقره، آیه216. متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
اَلسَّلامُ عَلی وَلِیِّ اللهِ وَ حَبیبِهِ، اَلسَّلامُ عَلی خَلیلِ اللهِ وَ نَجیبِهِ، اَلسَّلامُ عَلی صَفِیِّ اللهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ، اَلسَّلامُ عَلیَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ، اَلسَّلامُ علی اَسیرِ الْکُرُباتِ، وَقَتیلِ الْعَبَراتِ، *********** ✅اشعار ؛ ✅روضه ؛ ✅نوحه ؛ درقالب متن چند مجلس عزاداری بمناسبت اربعین حضرت امام حسین علیه السلام 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/3406626836C8d7f688c0d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔹عرض ارادت به محضر امام حسین علیه السلام 🌸روضه بمناسبت حضرت امام حسین علیه السلام 🔹عباسعلی الماسی @hal_khosh
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
#معيارهاى_زندگى_مومنانه (9) 💠معيار خواسته‏ها در زندگى انسان همواره سه خواسته ممكن است مطرح باشد: خ
💠 (10) ✅معيار رتبه در قيامت‏ رتبه و جايگاه افراد در قيامت بر اساس معيارهاى معنوى است در اين جا به چند نمونه از آن‏ها اشاره مى‏شود. 👈الف. انس با قرآن‏ 🌺امام باقر عليه السلام فرمود: قرآن در روز قيامت در بهترين صورت مى‏آيد و به مؤمن مى‏گويد اقْرَأْ وَ ارْقَهْ بخوان و بالا برو. 📚بحارالأنوار، ج 47، ص 92. يكى از اساتيد مى‏فرمود: اينكه قرآن ميزان رتبه در قيامت محسوب شده‏ است مشروط به آن است كه قرآن در قلب و عمل انسان عينيت پيدا كرده باشد و الا به قرائت ظاهرى و لفظى قرآن بدون اعتقاد و عمل اين مقامات به دست نمى‏آيد. 👈ب. اعمال صالح‏ 🌺امام هادى عليه السلام فرمود: النَّاس بِاموالِهِم فِى الدُّنيا وَ بِاعمَالِهِم فِى الآخِرة. معيار سنجش افراد در دنيا به مال است و در قيامت به اعمال. 📚ميزان الحكمة، ج 7، ص 8. 👈ج. حسن خلق‏ پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: مَا يُوضَعُ فى مِيزانِ امرئ‏يَومَ القِيامَة أَفضَل مِن حُسنِ خُلقٍ؛ در روز قيامت در ترازوى اعمال شخصى چيزى برتر از حسن خلق قرار داده نمى‏شود. 📚كافى، ج 2، ص 99. 🌺پيامبر صلى الله عليه و آله در حديث ديگرى فرمود: عُنْوانُ صَحيفَةِ المُؤمِنْ حُسْنُ خُلقِه؛ سر لوحه نامه اعمال مؤمن خوبى اخلاق او است. 📚بحارالأنوار، ج 75، ص 79. متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠 #معيارهاى_زندگى_مومنانه (10) ✅معيار رتبه در قيامت‏ رتبه و جايگاه افراد در قيامت بر اساس معيارهاى
💠 (11) ✅نشانه ‏هاى گر چه به ظاهر عملى كه به قصد ريا انجام مى‏شود مشابه عملى است كه مخلصانه صورت مى‏گيرد اما شاخصه‏هايى در روايات وجود دارد كه به وسيله آنها مى‏توان عمل ريايى را از عمل مخلصانه تمييز داد. 🌸پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: عَلامَةُ المُرائِي فَأَربَعَة يَحرُصُ فِي العَمَلِ للَّه‏إذا كَان عِندَهُ أَحد وَ يكسل إذا كَانَ وَحدَه وَ يَحرص فِي كُلِّ أَمرِه عَلَى المَحمَدة وَ يُحَسِّن‏ سَمتَهُ بِجَهدِه؛ ▪️ريا كار را چهار نشانه است: ▪️در حضور ديگران خود را بر طاعت خدا حريص نشان مى‏دهد، ▪️در تنهايى سستى و تنبلى مى‏ورزد، ▪️در هر كارى شيفته ستايش است سعى مى‏كند كه ظاهرش را در نظر مردم خوب جلوه دهد. 📖تحف‏العقول، ص 21. 🌸و در روايت ديگر از حضرت على عليه السلام آمده است: لِلمُرائِي أَربَعُ علامات يَكْسل إذا كانَ وَحدَهُ وَ يَنشُطُ إِذا كانَ فِي النَّاسِ وَ يَزِيدُ فِي العَمَل إِذا أُثني عَلَيه وَ يَنقُصُ مِنهُ إِذا لَم يُثنَ عَلَيه؛ 🔵ريا كار چهار نشانه دارد: 🔹در تنهايى بى‏حال است 🔹 در ميان مردم كوشا و فعّال است 🔹اگر در كارى از او ستايش كنند، آن را بيشتر انجام مى‏دهد 🔹و اگر ستايش نكنند، كم انجام مى‏دهد (و در روايت ديگر فرمود: دوست دارد كه در هر كارى ستايش شود). 📚ميزان الحكمة، ج 4، ص 1949. ✅ 🔸حکایت مرد زاهد و مرد زاهدی، روزی به مهمانی شخصیتی بزرگ رفت. هنگام غذا خوردن فرا رسید. زاهد از عادت همیشگی غذا کمتر خورد . بعد از غذا، نوبت نماز خواندن رسید. مرد زاهد به نماز ایستاد، اما بر خلاف همیشگی، نماز را طولانی به جا آورد. پس از آنکه به خانه رسید، از همسرش طعام خواست. پسر او که همراهش بود، با تعجب پرسید: مگر در مهمانی به اندازه کافی غذا نخوردی؟ پدر گفت: کم خوردم تا آدم پرخوری جلوه نکنم و برای روزهای آینده برای خود موقعیتی کسب کنم ! پسر با شنیدن شرح ریا کاری پدر به او گفت: پدر جان! نمازت را نیز قضا کن که چیزی نکردی که به کار آید ! منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔹 🌸چند نکته از احکام شرعی در مورد جهل و اخفات در نماز 🔹عباسعلی الماسی منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠 #معيارهاى_زندگى_مومنانه (11) ✅نشانه ‏هاى #رياكار گر چه به ظاهر عملى كه به قصد ريا انجام مى‏شود مش
💠 (12) ✅رضايت مردم يا خدا؟ بسيارند كسانى كه در دو راهيهاى زندگى خشنودى مردم را بر رضايت خدا مقدم مى‏دارند. اين عمل كه نشانه سستى ايمان است، غضب الهى را به دنبال دارد و باعث دور شدن انسان از رحمت خداوند مى‏شود 🌸 در برخى احاديث به اين نكته اشاره شده است؛ از جمله امام صادق عليه السلام فرمود: لَا تُسْخطُوا اللَّهَ بِرِضَا أَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ وَ لَا تَقَرَّبُوا إِلَى أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ بِتَبَاعُدٍ مِنَ اللَّهِ؛ ▫️خداوند را به خاطر رضايت و خشنودى احدى از مردم به غضب در نياوريد و با دورى از خدا به مردم نزديك نشويد. 📚كافى، ج 8، ص 81. 🌸پيامبرخدا صلى الله عليه و آله فرمود: مَن طَلَبَ رِضَا مَخلُوق بِسَخَطِ الخالِق سَلَّط اللَّه عَزَّوَجلَّ عَلَيه ذلِكَ المَخلُوق؛ ▫️هر كس رضايت مخلوقى را به خشم بارى تعالى طلب نمايد، خداوند آن مخلوق را بر وى چيره خواهد كرد. 📚بحارالأنوار، ج 74، ص 158. متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (12) ✅رضايت مردم يا خدا؟ بسيارند كسانى كه در دو راهيهاى زندگى خشنودى مردم
💠 (13) ✅معيار شناخت موحدان خالص از دنيا پرستان مغرور 🔸دنيا پرستان مغرور هنگامى كه به قدرت مى‏رسند، همه چيز را به جز خود فراموش مى‏كنند و تمام امكاناتى را كه به دست آورده‏اند، از لياقت و شايستگى خود مى‏دانند؛ قارون وار كه مى‏گفت: إِنَّما أُوتِيتُهُ عَلى‏ عِلْمٍ عِنْدِي‏؛ ▫️آن‏چه را دارم بر اثر علم و دانش‏ام است. 👈سوره مبارکه قصص،آیه 78. 🔹در حالى كه بندگان خاص خدا به هرجا كه برسند مى‏گويند: «هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي» 👈سوره مبارکه نمل آیه 40 🔵آرى، اين است معيار شناخت موحدان خالص از دنيا پرستان مغرور و اين است راه و رسم مردان پر فضيلت وبا شخصيت در برابر كم ظرفيتان خود خواه؛ 🔹گر چه معمول شده است كه بعضى از متظاهران فقط اين جمله پر معناى حضرت سليمان هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي را بر سر در خانه ‏هاى آن چنانى خود نصب مى‏كنند، بى آنكه به آن اعتقادى داشته باشند. 🔸مهم آن است كه چنين افرادى در عمل هم نشان دهند كه همه چيز خود را از فضل خدا مى‏دانند. متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
💠سفارشات کوتاه پیامبر به أمیر مؤمنان علیه السّلام‌ ای علی: 🍃مؤمن حقیقی سه نشانه دارد: روزه، نماز، أدای زکات. 🍃و شخص ظاهر_ساز را نیز سه نشانه است: در حضور چابلوسی، در پشت سر بدگوئی، و در مصیبت سرزنش کند. 🍃 و ستمکار را سه ویژگی است: زیر دستش را سرکوب کند، و بالادست خویش را نافرمانی، و همنوعان ستمکارش را یاری نماید. 🍃و ریاکار را سه نشانه است: نزد مردم سرحال، و به وقت تنهائی بی‌حوصله، و در همه کار خوش دارد از او تعریف شود. 🍃و منافق را سه علامت است: اگر سخن گوید دروغ است، و چنانچه مورد اعتماد و امانت داری واقع شود خیانت کند، و به هنگام وعده زیر قول خود زند. 🍃تنبل را سه نشانه است: در انجام امور سستی کند تا به تقصیر و عقب ماندگی افتد، و کوتاهی کند آنقدر که به تباهی کشاند، و تلف کند تا گناهکار شود. 🍃عاقل را نشاید که برای غیر سه مورد سفر کند: بهبود وضع زندگی، قدمی برداشتن برای روز جزا، و بردن لذّتی در غیر حرام. ای علی 🍃 هیچ فقری سخت‌تر از نادانی 🍃 و هیچ ثروتی سودمندتر از خرد 🍃 و هیچ تنهائی هولناکتر از تکبّر نیست 🍃 و هیچ عملی چون عاقبت اندیشی 🍃 و هیچ پرهیزی چون خویشتن داری 🍃 و هیچ افتخار خانوادگی همچون خوش أخلاقی نیست 🍃 و به تحقیق دروغ، بلای گفتار 🍃 و فراموشی، بلای دانش 🍃 و منّت گذاشتن، بلای بخشش است. 📚تحف العقول 🔵 کانال و حال خوش👇 https://eitaa.com/joinchat/206700555C6ffd205a92
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠 #معيارهاى_زندگى_مومنانه (13) ✅معيار شناخت موحدان خالص از دنيا پرستان مغرور 🔸دنيا پرستان مغرور هنگ
💠 (14) ✅معيار عشق به خدا 🌸امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند به موسى عليه السلام وحى فرمود: كَذبَ مَن زَعَمَ أنَّهُ يُحِبُّني فإذا جَنَّهُ اللّيلُ نامَ عَنّي، أ ليسَ كُلُّ مُحِبٍّ يُحِبُّ خَلْوةَ حَبيبِهِ ؟ ! ها أنا ذا يا بنَ عِمرانَ مُطَّلعٌ على أحِبّائي ، إذا جَنَّهُمُ اللّيلُ حَوَّلْتُ أبْصارَهُم مِن قُلوبِهِم ، و مَثَّلْتُ عُقوبَتي بَينَ أعيُنِهِم ، يُخاطِبوني عنِ المُشاهَدَةِ ، و يُكَلِّموني عنِ الحُضورِ . 🔷دروغ مى‏گويد آن كس كه گمان مى‏برد مرا دوست دارد، اما چون شب فرا رسد چشم از عبادت‏ من فرو بندد. 🔹مگر نه اين است كه هر دلداده‏اى دوست دارد با دلدار خود خلوت كند. 🔸هان! اى پسر عمران، چون شب شود من متوجه دوستداران خود شوم و ديده دلشان را بگشايم و كيفرم را در برابر چشمانشان مجسم كنم و با من گفتگو كنند چنان كه گويى مرا مى بينند و در حضور خودم با من سخن مى گويند. 📚ميزان الحكمة، حديث 3152. 🌸خداى تعالى به داود پيغمبر عليه السلام وحى فرمود: يا داوودُ ، مَن أحَبَّ حَبيبا صَدّقَ قَولَهُ ، و مَن رَضِيَ بحَبيبٍ رَضِيَ بفِعْلِهِ ، و مَن وَثِقَ بحَبيبٍ اعْتَمَدَ علَيهِ، و منِ اشْتاقَ إلى حَبيبٍ جَدَّ في السَّيرِ إلَيهِ . ▫️اى داوود! هر كس محبوبى را دوست بدارد سخنش را باور كند ▫️و هر كه از محبوبى خوشش آيد، كردار او نيز در نظرش پسنديده آيد ▫️و هر كه به محبوبى اعتماد داشته باشد به او تكيه كند ▫️و هر كه شيفته محبوبى باشد در حركت به سوى او بكوشد. 📚عدّة الداعي ص 237 🌸پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: عَلَامَةُ حُبِّ اللَّهِ حُبُّ ذِكْرِهِ وَ عَلَامَةُ بُغْضِ اللَّهِ بُغْضُ ذِكْرِهِ؛ ▫️نشانه دوست داشتن خدا دوست داشتن ياد و نام اوست و نشانه ناخوش داشتن خدا ناخوش داشتن ياد و نام اوست. 📚مستدرك‏الوسائل، ج 5، ص 286. متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠 #معيارهاى_زندگى_مومنانه (14) ✅معيار عشق به خدا 🌸امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند به موسى عليه
💠 (15) ✅ نشانه ‏ 🔹براى هر چيزى نشانه‏اى وجود دارد؛ براى خشنودى خداوند از بندگانش نيز نشانه هايى وجود دارد برخى از آنها بدين قرارند: 1️⃣اطاعت خداوند حضرت موسى عليه السلام گفت: خدايا! از علامت رضايت خود از بنده‏ات مرا با خبر كن! خداوند فرمود: إِذَا رَأَيْتَنِى أُهَيِّئُ عَبدِىْ بِطَاعَتِى وَ أُصرِفُهُ عَنْ مَعْصِيَتِى فَذالك آيةُ رِضَائِىْ ▫️وقتى ديدى بنده خود را به اطاعت و بندگى آماده مى‏كنم و او را از گناه منصرف مى‏گردانم، اين علامت رضاى من است. 📚بحارالأنوار، ج 70، ص 26. 2️⃣ محبت مساكين‏ حضرت موسى فرمود: پروردگارا! نشانه خشنودى‏ات از بندگان چيست؟ خداوند به او وحى نمود: «إِذَا رَأَيْتَ نَفْسَكَ تُحِبُّ الْمَسَاكِينَ وَ تُبْغِضُ الْجَبَّارِينَ فَذَلِكَ آيَةُ رِضَايَ» ▫️نشانه خشنودى من از بنده‏ام دوستى او با فقرا و مساكين و دشمنى او با ظالمان است. 📚مستدرك‏الوسائل، ج 12، ص 234. 3️⃣ خشنودى از قضا و قدر الهى‏ امام على عليه السلام مى‏فرمايد: عَلامَة رِضَا اللَّه سُبْحانَهُ عَنِ العَبْدِ رِضاهُ بِمَا قَضَى‏ بِه سُبحانَه لَهُ و عَلَيْه؛ ▫️نشانه خشنودى خداى سبحان از بنده خرسندى اوست به آنچه خداى سبحان به سود و زيان او مقدّر فرموده است. 📚غررالحكم، ص 104. ✅ 🔷رسیدن به مقام موسي كليم الله از خدا خواست تا عابدترين خلق را نشانش دهد. خداوند شخص نابينايي را كه مبتلا به پيسي و جذام بود، ولي باز هم خدا را شكر مي‌كرد و راضي به رضاي الهي بود، به وي نشان داد. حكايت حضرت موسي علیه السلام عرض كرد: «خدايا بهترين خلق خود كه تو را عبادت و بندگي مي‌كند، به من بنمايان.» خداوند وحي كرد: «برو نزد دهي بر ساحل دريا، و آن شخص را خواهي يافت.» موسي به آن مكان رسيد، مردي را يافت كه به مرض جذام و پيسي مبتلا بود و خداوند را تسبيح مي‌كرد. موسي علیه السلام از جبرئيل پرسيد: «آن مردي كه از خدا خواستم، كجاست؟» گفت: همين مرد مريض است. الان من مأمورم چشم‌هاي او را بگيرم؛ تو گوش بده چه مي‌گويد. به اشاره جبرئيل دو چشم آن مرد بيرون آمد و بر صورتش افتاد. گفت: بار الها! تا خواستي، از چشم بهره‌مندم كردي و اينك خواستي كه آن را از من بگيري، اي كسي كه به من نيكي مي‌كني و صله مي‌رساني! ‌ موسي علیه السلام فرمود: «اي بنده خدا! من مردي مستجاب الدعوه هستم، اگر دوست داري، دعا كنم تا خدا ديدگانت را به تو برگرداند؟» گفت: نمي‌خواهم؛ زيرا خدا برايم خواست و من راضي به رضاي او هستم. حضرت موسي علیه السلام فرمود: «اين، عابدترين خلق خدا در دنياست». 📚سفينة البحار، ج 1، ص 524. متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠 #معيارهاى_زندگى_مومنانه (15) ✅ نشانه #رضايت_الهى‏ 🔹براى هر چيزى نشانه‏اى وجود دارد؛ براى خشنودى
💠 (16) ✅رضايت مردم يا خدا؟ بسيارند كسانى كه در دو راهيهاى زندگى خشنودى مردم را بر رضايت خدا مقدم مى‏دارند. اين عمل كه نشانه سستى ايمان است، غضب الهى را به دنبال دارد و باعث دور شدن انسان از رحمت خداوند مى‏شود در برخى احاديث به اين نكته اشاره شده است؛ 🌸از جمله امام صادق عليه السلام فرمود: لَا تُسْخطُوا اللَّهَ بِرِضَا أَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ وَ لَا تَقَرَّبُوا إِلَى أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ بِتَبَاعُدٍ مِنَ اللَّهِ؛ ▫️خداوند را به خاطر رضايت و خشنودى احدى از مردم به غضب در نياوريد و با دورى از خدا به مردم نزديك نشويد. 📚كافى، ج 8، ص 81. 🌸پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: مَن طَلَبَ رِضَا مَخلُوق بِسَخَطِ الخالِق سَلَّط اللَّه عَزَّوَجلَّ عَلَيه ذلِكَ المَخلُوق؛ ▫️هر كس رضايت مخلوقى را به خشم بارى تعالى طلب نمايد، خداوند آن مخلوق را بر وى چيره خواهد كرد. 📚بحارالأنوار، ج 74، ص 158. 🔵 توصیه شیخ‌عباس صفایی به فرزندش آیت‌الله شیخ عباس صفایی رحمه الله به فرزندش در صحن حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با چشم گریان گفته بودند. در فکر به دست‌آوردن رضایت مردم نباش. چون در روایت آمده است رضایت مردم را نمی‌توان به دست آورد، به فکر رضایت خدا باش که او سریع‌الرضا می‌باشد. ولی مردم سریع‌الرضا نیستند. گاهی به شخصی گفته می‌شود: مرا حلال کن، می‌گوید: تا زنده هستم تو را حلال نمی‌کنم، اما به محض این که در خانه خداوند، استغفار کردی، خدا زود راضی می‌شود چون‌که رئوف است. ✅ سه چیز سبب خشنودی خداست 🌸حضرت امام جواد علیه السلام فرمودند: ثَلَاثٌ يُبَلِّغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوَانَ اللَّهِ- كَثْرَةُ الِاسْتِغْفَارِ وَ خَفْضُ الْجَانِبِ وَ كَثْرَةُ الصَّدَقَةِ، 🔹سه چیز باعث می‌شود که بنده به خشنودی خداوند دست پیدا کند؛ ▫️زیاد استغفار کردن، ▫️فروتنی و تواضع ▫️و زیاد صدقه‌دادن. 📚بحار الأنوار ، ج‏75، ص81 متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (16) ✅رضايت مردم يا خدا؟ بسيارند كسانى كه در دو راهيهاى زندگى خشنودى مردم
💠 (17) ✅معيار در پيشگاه ائمه عليهم السلام‏ هر يك از پيروان و محبان اهل بيت دوست دارند بدانند چه اندازه محبوب و مقبول اهل بيت هستند. 🔹در روايات شاخصه ‏هايى براى اين امر مطرح شده است كه در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود. 1️⃣منزلت و مقام هر مسلمانى از نظر اهل بيت عليهم السلام به اين است كه چه اندازه روايات آنان را نقل مى‏كند. 🌸امام صادق عليه السلام فرمود: إِعْرِفُوا مَنَازِلَ النَّاسِ عَلَى قَدْرِ رِوَايَتِهِمْ عَنَّا؛ ▫️قدر و منزلت مردم را به ميزان رواياتى كه از ما مى‏دانند بشناسيد. 📚كافى، ج 1، ص 50. 👈اين نكته مخفى نماند كه صرف دانستن حديث كاشف از منزلت شخص نيست، بلكه روايت كردن بايد؛ همراه با فهم و عمل به آن باشد؛ چه اينكه اگر فهم درست از روايات نباشد، انسان دچار انحراف در انديشه و عمل مى‏شود 🔸پس معناى حديث مذكور اين است اگر مى‏خواهيد بدانيد در نظر ما چقدر ارزش و اعتبار داريد، به ميزان علاقه و گرايش و پايبندى خود به روايات ما نظر كنيد، 🔹هر چه بيشتر آشنا به كلام ما و مروّج آن بوديد، بيشتر در نظر ما قرب و مقام داريد كه اين هم، جز با معرفت حاصل نمى‏شود. 🌸امام صادق عليه السلام در حديثى كه به اين معنا اشاره دارد مى‏فرمايد: پدرم به من فرمود: يَا بُنَيَّ إِعرِفْ مَنَازِلَ شِيعَةِ عَلِيٍّ عليه السلام، عَلَى قَدْرِ رِوَايَتِهِمْ وَ مَعْرِفَتِهِم‏ فَإِنَّ الْمَعرِفَةَ هِيَ الدِّرايَة لِلرِوايَةِ وَ بِالدّراياتِ لِلْرِّواياتِ يَعلُو المُؤمِن إِلى أَقصى‏ دَرَجات‏ ▫️اى پسرم! قدر و منزلت شيعه على عليه السلام، را به ميزان روايت و معرفت آنان بشناس. ▫️همانا معرفت، درايت (دریافت) و فهم دقيق روايت است ▫️به وسيله درايت در روايات است كه مؤمن به بالاترين درجات ايمان دسترسى پيدا مى‏كند. 📚معانى الاخبار، ج 1، ص 3. 2️⃣كسب كمالات انسانى حضرت على عليه السلام ضمن تمجيد از يكى از ياران خود، ويژگيهاى او را مطرح مى‏نمايد و مى‏فرمايد: ▪️كانَ لِي فِيمَا مَضَى أَخٌ فِي اللَّهِ . . . ❎در گذشته يك برادر خدايى داشتم‏ 🔶 كه آنچه او را در نظرم بزرگ جلوه مى‏داد، كوچكى دنيا در نظر او بود. 🔶او از سلطه حكومت شكمش خارج شده بود، آنچه را كه نمى يافت اشتها نداشت ،و از آنچه مى‏يافت زياد مصرف نمى‏كرد. 🔶بيشتر اوقات زندگانى اش ساكت بود و (در عين حال) اگر سخنى مى گفت بر گويندگان چيره مى شد و عطش سؤال كنندگان را فرو مى نشاند. 🔶(به دليل نهايت تواضع بر حسب ظاهر) انسان ضعيفى بود و مردم نيز او را ضعيف مى شمردند؛ ولى هرگاه كار مهم و جدى به ميان مى آمد همچون شير بيشه مى خروشيد و مانند مار بيابانى به حركت درمى آمد. 🔶پيش از حضور در مجلس داورى، دليلى اقامه نمى كرد. 🔶هيچكس را نسبت به كارى كه انجام داده، در آنجا كه امكان داشت عذرى داشته باشد ملامت نمى كرد تا عذر او را بشنود. 🔶او هرگز از درد خود جز هنگام بهبودى شكايت نمى كرد. 🔶همواره سخنى مى گفت كه خود انجام مى داد و چيزى را كه انجام نمى داد نمى گفت. 🔶 اگر در سخن گفتن مغلوب مى شد هرگز در سكوت، كسى بر او غلبه نمى يافت. 🔶او بر شنيدن حريص تر بود تا گفتن 🔶 او چنان بود كه هرگاه دو كار برايش پيش مى آمد انديشه مى كرد كه كدام به هوا و هوس نزديكتر است، با آن مخالفت مى ورزيد. (و آن را كه خلاف هواى نفس بود مقدم مى شمرد) 🔴(اگر مى خواهيد راه سعادت و نجات را پيدا كنيد) بر شما باد كه اين صفات را تحصيل كنيد، پيوسته با آن باشيد و از يكديگر در داشتن آنها سبقت بگيريد 🔵واگر نمى توانيد همه آنها را انجام دهيد (به مقدار توان انجام دهيد) و بدانيد انجام دادن مقدار كم بهتر از ترك بسيار است. 📖نهج البلاغه، صبحى صالح، قصار 289 متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (17) ✅معيار #منزلت_انسان در پيشگاه ائمه عليهم السلام‏ هر يك از پيروان و مح
💠 (18) ✅معيار ولايى بودن‏ ( 1) ولايى بودن يك ارزش در ميان شيعيان محسوب مى‏شود. براى آنكه بدانيم چه كسى ولايى است، مى‏توان معيارهايى از سخنان معصومان به دست آورد. 🔵الف. پيروى‏ صرف ادعاى شيعه بودن كافى نيست؛ بلكه بايد از اهل بيت عليهم السلام هم پيروى شود. در روايات گوناگونى پيروى عملى از آنان، شرط قرار گرفتن در زمره شيعيان ذكر شده است. 🌸امام صادق عليه السلام فرمود: لَيْسَ مِنْ شِيعَتِنَا مَنْ قَالَ بِلِسَانِهِ وَ خَالَفَنَا فِي أَعْمَالِنَا وَ آثَارِنَا وَ لَكِنْ شِيعَتُنَا مَنْ وَافَقَنَا بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ اتَّبَعَ آثَارَنَا وَ عَمِلَ بِأَعْمَالِنَا أُولَئِكَ شِيعَتُنَا؛ از شيعيان ما نيست كسى كه به زبان و سخن ادّعاى پيروى از ما را نمايد و در عمل با اعمال و آثار ما مخالفت ورزد؛ لكن شيعيان ما كسانى هستند كه در زبان و قلب و عمل از ما پيروى نمايند. 📚وسائل‏الشيعة، ج 15، ص 247. 🍀مردى به همسرش گفت: برو از حضرت زهرا عليها السلام سؤال كن كه آيا ما از شيعيان شما هستيم؟ او رفت و از حضرت زهرا عليها السلام سؤال كرد. 🌸حضرت در جواب فرمودند: إِن كُنتَ تَعمَل بِما أَمَرناك وَ تَنتَهِي عَما زَجَرناك عَنهُ فَأنتَ مِن شِيعَتِنا وَ إِلّا فَلا؛ اگر به آنچه به شما امر مى‏كنيم عمل مى‏كنيد و آنچه را كه شما را از آن بر حذر مى‏داريم دورى مى‏جوييد، از شيعيان ما مى‏باشيد و الّا از شيعيان ما محسوب نمى‏شويد. 📚بحارالأنوار، ج 65، ص 154. 🔹مردى به رسول خدا صلى الله عليه و آله عرض كرد: فلانى به درون خانه همسايه‏اش نگاه مى‏كند و اگر انجام كار حرامى براى او پيش آيد، پروايى از آن ندارد. رسول خدا با شنيدن اين سخن خشمگين شده، فرمود: او را نزد من آريد! مرد ديگرى كه حاضر بود گفت: به راستى كه او از شيعيان شماست و از كسانى است كه به دوستى شما و على عليه السلام عقيده دارد و از دشمنان شما بيزارى مى‏جويد. 🌸رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: لا تقل من شيعتنا؛ فانه كَذِبَ ان شيعتنا مَنْ شَيعَنا و تبعَنا فِى اعمالنا و ليس هذا الذى ذكرته فى هذا الرجل من اعمالنا نگو از شيعيان ماست كه اين دروغ است. به راستى شيعيان ما كسانى هستند كه از ما پيروى كنند و در كارهاى خود دنباله رو ما باشند. آنچه از اين مرد گفتى، از كارهاى ما نيست. 📚تنبيه الخواطر و نزهة النواظر. ج 2، ص 105. 🌸در روايتى ديگر آمده است كه مردى به امام حسن عليه السلام عرض كرد: من از شيعيان شما هستم. حضرت فرمود: اى بنده خدا! اگر از دستورات و امر و نهى ما فرمانبردار ما باشى، راست مى‏گويى و الّانه. 📚تنبيه الخواطر و نزهة النواظر. ج 2، ص 105. 🌸ابى جهم مى‏گويد: به امام رضا عليه السلام عرض كردم: فدايت شوم! دوست دارم بدانم منزلت ما نزد شما چگونه است؟ حضرت فرمود: أُنظُر كَيفَ انَا عِندَك؛ ▫️ببين منزلت من نزد تو چگونه است. 📚ميزان الحكمه، ج 2، ص 244. يعنى آيا مرا واجب الاطاعه مى‏دانى؟ آيا ارزشها و سخنان و معارف مرا در زندگى‏ت به كار مى‏بندى؟ 🔵ب. اطاعت خداوند يكى ديگر از شاخصه‏هاى ولايى بودن، اطاعت از دستورات خداوند است. 🌸امام باقر عليه السلام به جابر جعفى فرمود: يا جابرُ ، بَلِّغْ شِيعَتي عَنّي السَّلامَ ، و أعْلِمهُم أنَّهُ لا قَرابَةَ بَيْنَنا و بَينَ اللّه ِ عزّ و جلّ، و لا يُتَقرَّبُ إلَيهِ إلاّ بالطَّاعةِ لَهُ . يا جابرُ ، مَن أطاعَ اللّه َ و أحَبَّنا فهُو وليُّنا ، و مَن عَصى اللّه َ لَم يَنْفَعْهُ حُبُّنا ▫️اى جابر! سلام مرا به شيعيانم برسان و ايشان را آگاه كن كه بين ما و خداوند خويشاوندى نيست و هيچ كس به خدا نزديك نمى‏شود، مگر به اطاعت و بندگى. ▫️اى جابر! هر كس خدا را اطاعت كند و به ما محبت و علاقه داشته باشد، دوست ما محسوب مى‏شود و هر كس نافرمانى خدا كند، دوستى ما نيز او را ثمر نخواهد بخشيد. 📖امالی طوسی، ص ۲۹۶ 🌸على عليه السلام فرمود: انَّ ولىَّ محمّد مَنْ اطاعَ اللَّهَ وَانْ بَعُدَتْ لُحْمَتُه و انَّ عَدوّ محمّدٍ مَن عَصَى اللَّهَ و انْ قَربُت قَرابَتُه؛ دوست پيامبر صلى الله عليه و آله كسى است كه خدا را اطاعت كند؛ گر چه نسبتش به پيامبر دور باشد و دشمن پيامبر كسى است كه خدا را نافرمانى كند؛ گرچه نسبتش به او نزديك باشد. 📖تفسير المبين، ص 431. ادامه 👇