eitaa logo
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
2.7هزار دنبال‌کننده
97 عکس
260 ویدیو
29 فایل
🔴متن ، صوت و فیلم ✅اعتقادی ✅اخلاقی ✅احکام شرعی و. . . ✅انتقاد ، پیشنهاد، سوالات شرعی و . . . @abasalialmasi ✅کانالهای دیگرما👇 🆔 @Basirat_E 🆔 @hzrt_mahdi 🆔 @tavasolnameh 🆔 @Imam_zamani 🆔 @hal_khosh ✅تبادل و تبلیغ در این کانال نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 (14) ✅معيار عشق به خدا 🌸امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند به موسى عليه السلام وحى فرمود: كَذبَ مَن زَعَمَ أنَّهُ يُحِبُّني فإذا جَنَّهُ اللّيلُ نامَ عَنّي، أ ليسَ كُلُّ مُحِبٍّ يُحِبُّ خَلْوةَ حَبيبِهِ ؟ ! ها أنا ذا يا بنَ عِمرانَ مُطَّلعٌ على أحِبّائي ، إذا جَنَّهُمُ اللّيلُ حَوَّلْتُ أبْصارَهُم مِن قُلوبِهِم ، و مَثَّلْتُ عُقوبَتي بَينَ أعيُنِهِم ، يُخاطِبوني عنِ المُشاهَدَةِ ، و يُكَلِّموني عنِ الحُضورِ . 🔷دروغ مى‏گويد آن كس كه گمان مى‏برد مرا دوست دارد، اما چون شب فرا رسد چشم از عبادت‏ من فرو بندد. 🔹مگر نه اين است كه هر دلداده‏اى دوست دارد با دلدار خود خلوت كند. 🔸هان! اى پسر عمران، چون شب شود من متوجه دوستداران خود شوم و ديده دلشان را بگشايم و كيفرم را در برابر چشمانشان مجسم كنم و با من گفتگو كنند چنان كه گويى مرا مى بينند و در حضور خودم با من سخن مى گويند. 📚ميزان الحكمة، حديث 3152. 🌸خداى تعالى به داود پيغمبر عليه السلام وحى فرمود: يا داوودُ ، مَن أحَبَّ حَبيبا صَدّقَ قَولَهُ ، و مَن رَضِيَ بحَبيبٍ رَضِيَ بفِعْلِهِ ، و مَن وَثِقَ بحَبيبٍ اعْتَمَدَ علَيهِ، و منِ اشْتاقَ إلى حَبيبٍ جَدَّ في السَّيرِ إلَيهِ . ▫️اى داوود! هر كس محبوبى را دوست بدارد سخنش را باور كند ▫️و هر كه از محبوبى خوشش آيد، كردار او نيز در نظرش پسنديده آيد ▫️و هر كه به محبوبى اعتماد داشته باشد به او تكيه كند ▫️و هر كه شيفته محبوبى باشد در حركت به سوى او بكوشد. 📚عدّة الداعي ص 237 🌸پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: عَلَامَةُ حُبِّ اللَّهِ حُبُّ ذِكْرِهِ وَ عَلَامَةُ بُغْضِ اللَّهِ بُغْضُ ذِكْرِهِ؛ ▫️نشانه دوست داشتن خدا دوست داشتن ياد و نام اوست و نشانه ناخوش داشتن خدا ناخوش داشتن ياد و نام اوست. 📚مستدرك‏الوسائل، ج 5، ص 286. متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
💠 (15) ✅ نشانه ‏ 🔹براى هر چيزى نشانه‏اى وجود دارد؛ براى خشنودى خداوند از بندگانش نيز نشانه هايى وجود دارد برخى از آنها بدين قرارند: 1️⃣اطاعت خداوند حضرت موسى عليه السلام گفت: خدايا! از علامت رضايت خود از بنده‏ات مرا با خبر كن! خداوند فرمود: إِذَا رَأَيْتَنِى أُهَيِّئُ عَبدِىْ بِطَاعَتِى وَ أُصرِفُهُ عَنْ مَعْصِيَتِى فَذالك آيةُ رِضَائِىْ ▫️وقتى ديدى بنده خود را به اطاعت و بندگى آماده مى‏كنم و او را از گناه منصرف مى‏گردانم، اين علامت رضاى من است. 📚بحارالأنوار، ج 70، ص 26. 2️⃣ محبت مساكين‏ حضرت موسى فرمود: پروردگارا! نشانه خشنودى‏ات از بندگان چيست؟ خداوند به او وحى نمود: «إِذَا رَأَيْتَ نَفْسَكَ تُحِبُّ الْمَسَاكِينَ وَ تُبْغِضُ الْجَبَّارِينَ فَذَلِكَ آيَةُ رِضَايَ» ▫️نشانه خشنودى من از بنده‏ام دوستى او با فقرا و مساكين و دشمنى او با ظالمان است. 📚مستدرك‏الوسائل، ج 12، ص 234. 3️⃣ خشنودى از قضا و قدر الهى‏ امام على عليه السلام مى‏فرمايد: عَلامَة رِضَا اللَّه سُبْحانَهُ عَنِ العَبْدِ رِضاهُ بِمَا قَضَى‏ بِه سُبحانَه لَهُ و عَلَيْه؛ ▫️نشانه خشنودى خداى سبحان از بنده خرسندى اوست به آنچه خداى سبحان به سود و زيان او مقدّر فرموده است. 📚غررالحكم، ص 104. ✅ 🔷رسیدن به مقام موسي كليم الله از خدا خواست تا عابدترين خلق را نشانش دهد. خداوند شخص نابينايي را كه مبتلا به پيسي و جذام بود، ولي باز هم خدا را شكر مي‌كرد و راضي به رضاي الهي بود، به وي نشان داد. حكايت حضرت موسي علیه السلام عرض كرد: «خدايا بهترين خلق خود كه تو را عبادت و بندگي مي‌كند، به من بنمايان.» خداوند وحي كرد: «برو نزد دهي بر ساحل دريا، و آن شخص را خواهي يافت.» موسي به آن مكان رسيد، مردي را يافت كه به مرض جذام و پيسي مبتلا بود و خداوند را تسبيح مي‌كرد. موسي علیه السلام از جبرئيل پرسيد: «آن مردي كه از خدا خواستم، كجاست؟» گفت: همين مرد مريض است. الان من مأمورم چشم‌هاي او را بگيرم؛ تو گوش بده چه مي‌گويد. به اشاره جبرئيل دو چشم آن مرد بيرون آمد و بر صورتش افتاد. گفت: بار الها! تا خواستي، از چشم بهره‌مندم كردي و اينك خواستي كه آن را از من بگيري، اي كسي كه به من نيكي مي‌كني و صله مي‌رساني! ‌ موسي علیه السلام فرمود: «اي بنده خدا! من مردي مستجاب الدعوه هستم، اگر دوست داري، دعا كنم تا خدا ديدگانت را به تو برگرداند؟» گفت: نمي‌خواهم؛ زيرا خدا برايم خواست و من راضي به رضاي او هستم. حضرت موسي علیه السلام فرمود: «اين، عابدترين خلق خدا در دنياست». 📚سفينة البحار، ج 1، ص 524. متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
💠 (16) ✅رضايت مردم يا خدا؟ بسيارند كسانى كه در دو راهيهاى زندگى خشنودى مردم را بر رضايت خدا مقدم مى‏دارند. اين عمل كه نشانه سستى ايمان است، غضب الهى را به دنبال دارد و باعث دور شدن انسان از رحمت خداوند مى‏شود در برخى احاديث به اين نكته اشاره شده است؛ 🌸از جمله امام صادق عليه السلام فرمود: لَا تُسْخطُوا اللَّهَ بِرِضَا أَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ وَ لَا تَقَرَّبُوا إِلَى أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ بِتَبَاعُدٍ مِنَ اللَّهِ؛ ▫️خداوند را به خاطر رضايت و خشنودى احدى از مردم به غضب در نياوريد و با دورى از خدا به مردم نزديك نشويد. 📚كافى، ج 8، ص 81. 🌸پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: مَن طَلَبَ رِضَا مَخلُوق بِسَخَطِ الخالِق سَلَّط اللَّه عَزَّوَجلَّ عَلَيه ذلِكَ المَخلُوق؛ ▫️هر كس رضايت مخلوقى را به خشم بارى تعالى طلب نمايد، خداوند آن مخلوق را بر وى چيره خواهد كرد. 📚بحارالأنوار، ج 74، ص 158. 🔵 توصیه شیخ‌عباس صفایی به فرزندش آیت‌الله شیخ عباس صفایی رحمه الله به فرزندش در صحن حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با چشم گریان گفته بودند. در فکر به دست‌آوردن رضایت مردم نباش. چون در روایت آمده است رضایت مردم را نمی‌توان به دست آورد، به فکر رضایت خدا باش که او سریع‌الرضا می‌باشد. ولی مردم سریع‌الرضا نیستند. گاهی به شخصی گفته می‌شود: مرا حلال کن، می‌گوید: تا زنده هستم تو را حلال نمی‌کنم، اما به محض این که در خانه خداوند، استغفار کردی، خدا زود راضی می‌شود چون‌که رئوف است. ✅ سه چیز سبب خشنودی خداست 🌸حضرت امام جواد علیه السلام فرمودند: ثَلَاثٌ يُبَلِّغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوَانَ اللَّهِ- كَثْرَةُ الِاسْتِغْفَارِ وَ خَفْضُ الْجَانِبِ وَ كَثْرَةُ الصَّدَقَةِ، 🔹سه چیز باعث می‌شود که بنده به خشنودی خداوند دست پیدا کند؛ ▫️زیاد استغفار کردن، ▫️فروتنی و تواضع ▫️و زیاد صدقه‌دادن. 📚بحار الأنوار ، ج‏75، ص81 متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 (17) ✅معيار در پيشگاه ائمه عليهم السلام‏ هر يك از پيروان و محبان اهل بيت دوست دارند بدانند چه اندازه محبوب و مقبول اهل بيت هستند. 🔹در روايات شاخصه ‏هايى براى اين امر مطرح شده است كه در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود. 1️⃣منزلت و مقام هر مسلمانى از نظر اهل بيت عليهم السلام به اين است كه چه اندازه روايات آنان را نقل مى‏كند. 🌸امام صادق عليه السلام فرمود: إِعْرِفُوا مَنَازِلَ النَّاسِ عَلَى قَدْرِ رِوَايَتِهِمْ عَنَّا؛ ▫️قدر و منزلت مردم را به ميزان رواياتى كه از ما مى‏دانند بشناسيد. 📚كافى، ج 1، ص 50. 👈اين نكته مخفى نماند كه صرف دانستن حديث كاشف از منزلت شخص نيست، بلكه روايت كردن بايد؛ همراه با فهم و عمل به آن باشد؛ چه اينكه اگر فهم درست از روايات نباشد، انسان دچار انحراف در انديشه و عمل مى‏شود 🔸پس معناى حديث مذكور اين است اگر مى‏خواهيد بدانيد در نظر ما چقدر ارزش و اعتبار داريد، به ميزان علاقه و گرايش و پايبندى خود به روايات ما نظر كنيد، 🔹هر چه بيشتر آشنا به كلام ما و مروّج آن بوديد، بيشتر در نظر ما قرب و مقام داريد كه اين هم، جز با معرفت حاصل نمى‏شود. 🌸امام صادق عليه السلام در حديثى كه به اين معنا اشاره دارد مى‏فرمايد: پدرم به من فرمود: يَا بُنَيَّ إِعرِفْ مَنَازِلَ شِيعَةِ عَلِيٍّ عليه السلام، عَلَى قَدْرِ رِوَايَتِهِمْ وَ مَعْرِفَتِهِم‏ فَإِنَّ الْمَعرِفَةَ هِيَ الدِّرايَة لِلرِوايَةِ وَ بِالدّراياتِ لِلْرِّواياتِ يَعلُو المُؤمِن إِلى أَقصى‏ دَرَجات‏ ▫️اى پسرم! قدر و منزلت شيعه على عليه السلام، را به ميزان روايت و معرفت آنان بشناس. ▫️همانا معرفت، درايت (دریافت) و فهم دقيق روايت است ▫️به وسيله درايت در روايات است كه مؤمن به بالاترين درجات ايمان دسترسى پيدا مى‏كند. 📚معانى الاخبار، ج 1، ص 3. 2️⃣كسب كمالات انسانى حضرت على عليه السلام ضمن تمجيد از يكى از ياران خود، ويژگيهاى او را مطرح مى‏نمايد و مى‏فرمايد: ▪️كانَ لِي فِيمَا مَضَى أَخٌ فِي اللَّهِ . . . ❎در گذشته يك برادر خدايى داشتم‏ 🔶 كه آنچه او را در نظرم بزرگ جلوه مى‏داد، كوچكى دنيا در نظر او بود. 🔶او از سلطه حكومت شكمش خارج شده بود، آنچه را كه نمى يافت اشتها نداشت ،و از آنچه مى‏يافت زياد مصرف نمى‏كرد. 🔶بيشتر اوقات زندگانى اش ساكت بود و (در عين حال) اگر سخنى مى گفت بر گويندگان چيره مى شد و عطش سؤال كنندگان را فرو مى نشاند. 🔶(به دليل نهايت تواضع بر حسب ظاهر) انسان ضعيفى بود و مردم نيز او را ضعيف مى شمردند؛ ولى هرگاه كار مهم و جدى به ميان مى آمد همچون شير بيشه مى خروشيد و مانند مار بيابانى به حركت درمى آمد. 🔶پيش از حضور در مجلس داورى، دليلى اقامه نمى كرد. 🔶هيچكس را نسبت به كارى كه انجام داده، در آنجا كه امكان داشت عذرى داشته باشد ملامت نمى كرد تا عذر او را بشنود. 🔶او هرگز از درد خود جز هنگام بهبودى شكايت نمى كرد. 🔶همواره سخنى مى گفت كه خود انجام مى داد و چيزى را كه انجام نمى داد نمى گفت. 🔶 اگر در سخن گفتن مغلوب مى شد هرگز در سكوت، كسى بر او غلبه نمى يافت. 🔶او بر شنيدن حريص تر بود تا گفتن 🔶 او چنان بود كه هرگاه دو كار برايش پيش مى آمد انديشه مى كرد كه كدام به هوا و هوس نزديكتر است، با آن مخالفت مى ورزيد. (و آن را كه خلاف هواى نفس بود مقدم مى شمرد) 🔴(اگر مى خواهيد راه سعادت و نجات را پيدا كنيد) بر شما باد كه اين صفات را تحصيل كنيد، پيوسته با آن باشيد و از يكديگر در داشتن آنها سبقت بگيريد 🔵واگر نمى توانيد همه آنها را انجام دهيد (به مقدار توان انجام دهيد) و بدانيد انجام دادن مقدار كم بهتر از ترك بسيار است. 📖نهج البلاغه، صبحى صالح، قصار 289 متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
💠 (18) ✅معيار ولايى بودن‏ ( 1) ولايى بودن يك ارزش در ميان شيعيان محسوب مى‏شود. براى آنكه بدانيم چه كسى ولايى است، مى‏توان معيارهايى از سخنان معصومان به دست آورد. 🔵الف. پيروى‏ صرف ادعاى شيعه بودن كافى نيست؛ بلكه بايد از اهل بيت عليهم السلام هم پيروى شود. در روايات گوناگونى پيروى عملى از آنان، شرط قرار گرفتن در زمره شيعيان ذكر شده است. 🌸امام صادق عليه السلام فرمود: لَيْسَ مِنْ شِيعَتِنَا مَنْ قَالَ بِلِسَانِهِ وَ خَالَفَنَا فِي أَعْمَالِنَا وَ آثَارِنَا وَ لَكِنْ شِيعَتُنَا مَنْ وَافَقَنَا بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ اتَّبَعَ آثَارَنَا وَ عَمِلَ بِأَعْمَالِنَا أُولَئِكَ شِيعَتُنَا؛ از شيعيان ما نيست كسى كه به زبان و سخن ادّعاى پيروى از ما را نمايد و در عمل با اعمال و آثار ما مخالفت ورزد؛ لكن شيعيان ما كسانى هستند كه در زبان و قلب و عمل از ما پيروى نمايند. 📚وسائل‏الشيعة، ج 15، ص 247. 🍀مردى به همسرش گفت: برو از حضرت زهرا عليها السلام سؤال كن كه آيا ما از شيعيان شما هستيم؟ او رفت و از حضرت زهرا عليها السلام سؤال كرد. 🌸حضرت در جواب فرمودند: إِن كُنتَ تَعمَل بِما أَمَرناك وَ تَنتَهِي عَما زَجَرناك عَنهُ فَأنتَ مِن شِيعَتِنا وَ إِلّا فَلا؛ اگر به آنچه به شما امر مى‏كنيم عمل مى‏كنيد و آنچه را كه شما را از آن بر حذر مى‏داريم دورى مى‏جوييد، از شيعيان ما مى‏باشيد و الّا از شيعيان ما محسوب نمى‏شويد. 📚بحارالأنوار، ج 65، ص 154. 🔹مردى به رسول خدا صلى الله عليه و آله عرض كرد: فلانى به درون خانه همسايه‏اش نگاه مى‏كند و اگر انجام كار حرامى براى او پيش آيد، پروايى از آن ندارد. رسول خدا با شنيدن اين سخن خشمگين شده، فرمود: او را نزد من آريد! مرد ديگرى كه حاضر بود گفت: به راستى كه او از شيعيان شماست و از كسانى است كه به دوستى شما و على عليه السلام عقيده دارد و از دشمنان شما بيزارى مى‏جويد. 🌸رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: لا تقل من شيعتنا؛ فانه كَذِبَ ان شيعتنا مَنْ شَيعَنا و تبعَنا فِى اعمالنا و ليس هذا الذى ذكرته فى هذا الرجل من اعمالنا نگو از شيعيان ماست كه اين دروغ است. به راستى شيعيان ما كسانى هستند كه از ما پيروى كنند و در كارهاى خود دنباله رو ما باشند. آنچه از اين مرد گفتى، از كارهاى ما نيست. 📚تنبيه الخواطر و نزهة النواظر. ج 2، ص 105. 🌸در روايتى ديگر آمده است كه مردى به امام حسن عليه السلام عرض كرد: من از شيعيان شما هستم. حضرت فرمود: اى بنده خدا! اگر از دستورات و امر و نهى ما فرمانبردار ما باشى، راست مى‏گويى و الّانه. 📚تنبيه الخواطر و نزهة النواظر. ج 2، ص 105. 🌸ابى جهم مى‏گويد: به امام رضا عليه السلام عرض كردم: فدايت شوم! دوست دارم بدانم منزلت ما نزد شما چگونه است؟ حضرت فرمود: أُنظُر كَيفَ انَا عِندَك؛ ▫️ببين منزلت من نزد تو چگونه است. 📚ميزان الحكمه، ج 2، ص 244. يعنى آيا مرا واجب الاطاعه مى‏دانى؟ آيا ارزشها و سخنان و معارف مرا در زندگى‏ت به كار مى‏بندى؟ 🔵ب. اطاعت خداوند يكى ديگر از شاخصه‏هاى ولايى بودن، اطاعت از دستورات خداوند است. 🌸امام باقر عليه السلام به جابر جعفى فرمود: يا جابرُ ، بَلِّغْ شِيعَتي عَنّي السَّلامَ ، و أعْلِمهُم أنَّهُ لا قَرابَةَ بَيْنَنا و بَينَ اللّه ِ عزّ و جلّ، و لا يُتَقرَّبُ إلَيهِ إلاّ بالطَّاعةِ لَهُ . يا جابرُ ، مَن أطاعَ اللّه َ و أحَبَّنا فهُو وليُّنا ، و مَن عَصى اللّه َ لَم يَنْفَعْهُ حُبُّنا ▫️اى جابر! سلام مرا به شيعيانم برسان و ايشان را آگاه كن كه بين ما و خداوند خويشاوندى نيست و هيچ كس به خدا نزديك نمى‏شود، مگر به اطاعت و بندگى. ▫️اى جابر! هر كس خدا را اطاعت كند و به ما محبت و علاقه داشته باشد، دوست ما محسوب مى‏شود و هر كس نافرمانى خدا كند، دوستى ما نيز او را ثمر نخواهد بخشيد. 📖امالی طوسی، ص ۲۹۶ 🌸على عليه السلام فرمود: انَّ ولىَّ محمّد مَنْ اطاعَ اللَّهَ وَانْ بَعُدَتْ لُحْمَتُه و انَّ عَدوّ محمّدٍ مَن عَصَى اللَّهَ و انْ قَربُت قَرابَتُه؛ دوست پيامبر صلى الله عليه و آله كسى است كه خدا را اطاعت كند؛ گر چه نسبتش به پيامبر دور باشد و دشمن پيامبر كسى است كه خدا را نافرمانى كند؛ گرچه نسبتش به او نزديك باشد. 📖تفسير المبين، ص 431. ادامه 👇
💠معيار ولايى بودن‏ ( 2) 🔵ج. نماز اول وقت‏ نماز اوّل وقت يكى از مسائلى است كه اهل بيت توجه خاصى بدان داشتند و كسى كه مدعى پيروى از خط آنهاست نيز بايد به نماز اول وقت اهتمام ورزد. 🌸امام على عليه السلام فرمود: اختَبرُوا شِيعَتَي بِخِصلَتَيْن فَإِن كَانَتَا فِيهِم فَهُم شِيعَتِي مُحافِظَتهم عَلى أوَقاتِ الصَّلَوات وَ مُواساتُهم مَعَ إِخوانِهُم المُؤمِنِين بِالمَال و إِن لَم تَكونا فِيهِم فَاعزب ثُمَّ اعزِب؛ 🔹شيعيان ما را به دو خصلت امتحان كنيد. اگر اين دو خصلت در آنها بود از شيعيان من هستند: 1️⃣محافظت و دقت در نماز اول وقت؛ 2️⃣مواسات با برادران مؤمن خود به مال؛ اگر اين صفات در آنها نبود، از آنها فاصله بگيريد. 📚جامع‏الأخبار، ص 35. 🌸از پيامبر صلى الله عليه و آله نقل شده كه فرمود: لَيسَ مِنِّى مَنِ استَخَفَّ بِصَلاتِهِ؛ از من نيست كسى كه نمازش را سبك بشمارد. 📚فروع كافى، ج 3، ص 269. 🍀هارون بن خارجه، يكى از راويان حديث، مى‏گويد: در محضر امام صادق عليه السلام يكى از دوستانم را بسيار ستودم. حضرت فرمود: «كيف صلاتهُ؛ نمازش چگونه است؟» 📚وسائل الشيعه، ج 3، ص 21. 🔵د. برائت از دشمنان‏ از ويژگيهاى انسانهاى ولايى برائت از دشمنان آنان است. 🍀شخصى به امام صادق عليه السلام عرض كرد: فلان شخص، به شما اظهار دوستى مى‏كند؛ امّا در برائت از دشمنان شما ضعيف است. امام فرمود: دروغ مى‏گويد كسى كه ادعاى محبت ما را مى‏كند اما از دشمن ما بيزارى نمى‏جويد. 📚بحارالأنوار، ج 27، ص 58. 🌸و در روايت ديگر امام صادق عليه السلام فرمود: كَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ مِنْ شِيعَتِنَا وَ هُوَ مُتَمَسِّكٌ بِعُرْوَةِ غَيْرِنَا؛ دروغ مى‏گويد كسى كه گمان مى‏كند از شيعيان ماست، ولى به ريسمان غير ما چنگ مى‏زند. 📚وسائل‏الشيعة، ج 27، ص 117. 🔹بنابراين مهر ورزيدن به اهل بيت و بيزارى جستن و برائت از دشمنان آنان، دو روى يك سكه است كه توأم با هم بايد در شيعه وجود داشته باشند. نهاد و ضمير اهل ولا بايد خالى از محبت غير باشد. در ضمير ما نمى‏گنجد به غير دوست كس‏ هر دو عالم را به دشمن ده كه ما را دوست بس‏ 🔵ه. پيروى از ولا يت فقيه‏ كسى كه پيرو اهل بيت است، نمى‏تواند در زمان غيبت به دنبال رهبران طاغوتى برود؛ بلكه بايد پيرو راويان حديث باشد كه مراجعه به آنها در عصر غيبت حضرت ولى عليه السلام توصيه شده است. 🌸امام زمان عليه السلام فرمود: أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ؛ اما در حوادث و مسائلى كه پيش مى‏آيد، به راويان احاديث ما مراجعه نماييد آنان حجت من بر شما هستند و من حجّت خدا هستم. 📚وسائل‏الشيعة، ج 27، ص 140. 🌸در حديث ديگر آمده است: كسى كه سخن فقيه عادل را رد كند، مانند كسى است كه سخن اهل بيت پيامبر را رد كرده است و كسى كه سخن آنان را رد كند، مانند كسى است كه سخن خدا را رد كرده باشد. 📚بحارالأنوار، ج 27، ص 238. متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔹 عباسعلی الماسی ✅ عملی که بدون سه عمل دیگر پذیرفته نمی شود 🌸قال علی بن الموسی الرضا المرتضی علیه السلام : إن الله عزوجل أمر بثلاثة مقرون بها ثلاثة اخری : امر بالصلاة و الزكاة ، فمن صلی و لم یزك لم یقبل منه صلاته ، و امر بالشكر له و للوالدین ، فمن لم یشكر والدیه لم یشكر الله ، و امر باتقاء الله و صلة الرحم ، فمن لم یصل رحمه لم یتق الله عزوجل 🌸حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند:خداوند سه چیز را به سه چیز دیگر مربوط كرده است و به طور جداگانه نمی پذیرد . 🔹نماز را با زكات ذكر كرده است ، ▫️هركس نماز بخواند و زكات ندهد نمازش پذیرفته نیست . 🔹نیز شكر خود و شكر از والدین را با هم ذكر كرده است . ▫️از این رو هركس از والدین خود قدردانی نكند از خدا قدردانی نكرده است . 🔹نیز در قرآن سفارش به تقوا و سفارش به ارحام در كنار هم آمده است . ▫️بنابراین اگر كسی به خویشاوندانش رسیدگی و احسان ننماید ، با تقوا محسوب نمی شود 📚عیون اخبار الرضا ، ج 1 ، ص (258 🆔 @hal_khosh
🔴وظیفه ما در برابر سخن چین 👈شهید_ثانی می فرماید، اگر کسی پیش شما سخن چینی کرد، شما پنج وظیفه دارید: 1️⃣اولین وظیفه این است که حرف هایش را نپذیرید. «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا» - اى كسانى كه ايمان آورده ايد، اگر فاسقى برايتان خبرى آورد، نيك وارسى كنيد.«الحجرات۶» 2️⃣وظیفه دوم ، او را کنید. چرا؟ چون قرآن می فرماید: «یَنهَوْنَ عَنِ المُنکَرِ» از بدی ها نهی می کنند. 3️⃣وظیفه سوم، سوءظن نسبت به کسی که پشت سرش صحبت کرده پیدا نکنید. چون قرآن می فرماید: «اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا.. » از بسيارى از گمانها بپرهيزيد كه پاره اى از گمانها گناه است و جاسوسى مكنيد. 4️⃣چهارمین وظیفه، در مورد صحبتش تجسس نکنید. چون قرآن می فرماید: «لَا تَجَسَّسُوا...» 5️⃣پنجمین وظیفه، حرف هایش را نقل نکنید. چون قرآن می فرماید: «اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا» متّقی و خدا باشید و همیشه به حقّ و صواب سخن گویید. ✅اگر کسی واقعا در چنین شخصی به این صورت بایستد، ( دیگر در مقابلتان سخن چینی نمی کند.) متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
💠 (19) ✅معیاربهشتی و جهنمی شدن معاذ بن جبل می گوید: به رسول خدا صلی الله علیه و آله گفتم: مرا به عملی خبر ده که با آن داخل بهشت شوم و مرا از جهنم دور نماید. 🌸پیامبر فرمود: سئوال مهمی پرسیدی و البته بر کسی که آن را انجام دهد آسان است. ▫️خدا را پرستش نما و چیزی را شریک او قرار نده، ▫️نماز را بپادار، زکات ده، رمضان روزه بگیر و حج برو. 🌸سپس فرمود: آیا تو را به راههای خیر راهنمایی نکنم؟ گفتم: آری؛ 🌸فرمود: روزه سپر است، ▫️صدقه خطا را خاموش می کند چون آب که آتش را خاموش می کند ▫️ و نماز انسان در دل شب، شعار صالحان است. 🌸سپس پیامبر این آیه را تلاوت کرد تَتَجافی جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ مِمّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ ▫️از بستر پهلو می گیرند و با بیم و امید پروردگارشان را می خوانند و از آنچه به آنها روزی داده ایم، انفاق می کنند. 👈سوره مبارکه سجده، آیه 16. 🌸سپس فرمود: آیا تو را خبر دهم به اساس هر کار و ستون دین و فراز کوهان آن؟ گفتم: آری، 🌸فرمود: اساس هر کار اسلام و ستون آن نماز و فراز کوهان آن جهاد است. 🌸سپس فرمود: آیا تو را خبر دهم به معیار آن؟ گفتم: بلی، 🌸فرمود: زبانت را در اختیار بگیر. گفتم: ای پیامبر خدا آیا ما به آنچه می گوییم مؤاخذه می شویم. 🌸فرمود: مادرت بعزایت ای معاذ، آیا انسانها به خاطر آنچه از زبانشان عایدشان می شود، با صورت (بینی) در آتش نمی افتند. متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
💠🔹عوامل فقر را بشناسیم🔹💠 1️⃣ گناه ⚜️امام رضا علیه السلام: همانا مؤمن نیّت گناه می‌کند و از رزقش محروم می‌شود. 📗ثواب الاعمال، ص۲۴۱ °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° 2️⃣ کفران نعمت 📖 سوره نحل آیه ۱۱۲ ✨آنان نسبت به نعمت‌های الهی کفران ورزیدند، از این رو خداوند لباس گرسنگی و ترس را بر آنان پوشاند. °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° 3️⃣ اسراف ⚜️امام علی علیه السلام: اسراف سبب فقر و نیازمندی است و میانه روی باعث بی نیازی می‌شود. 📗گشایش روزی، ص۱۳۷ °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° 4️⃣ ربا ✨خداوند ربا را نابود می‌كند، ولى صدقات را افزایش می‌دهد. 📖 سوره بقره، آیه ۲۷۶ °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° 5️⃣ درخواست از دیگران ✨درخواست از دیگران کلید فقر است و روزی را نابود می‌کند. 📗غررالحکم، ص۳۶۶ °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° 6️⃣ تحقیر نعمت ها ⚜️امام رضا علیه السلام: رزق و روزی کم را ناچیز مشمارید، زیرا اینکار شما را از نعمت‌های فراوان محروم می‌سازد. 📚بحارالانوار، ج۷، ص۳۴۷ °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° 7️⃣ نفرین پدر و مادر ⚜️امام کاظم علیه السلام: عقوق والدین کمی و تنگ دستی را به دنبال دارد و انسان را به ذلت و خواری می‌کشاند. 📗میزان الحکمه، ج۳، ص۲۶۷۸ °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° 8️⃣ ولخرجی ⚜️امام علی علیه السلام: کسی که به تبذیر و ولخرجی افتخار کند با ورشکستگی خوار و ذلیل می‌شود. °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° 9️⃣ خواب قبل از طلوع آفتاب ⚜️امام رضا علیه السلام: فرشتگان روزی را بین طلوع فجر و طلوع آفتاب تقسیم می‌کنند، هر کس در این وقت بخوابد از روزی خویش غفلت ورزیده است 📚اصول کافی، ج۲، ص۱۲۲ کانال لطفا باما همراه باشید . 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/206700555C6ffd205a92
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنرانی ✅ راهکارهای قرآن برای رفع غم و اندوه بخش دوم 🔹عباسعلی الماسی متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9