eitaa logo
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
2.6هزار دنبال‌کننده
101 عکس
271 ویدیو
24 فایل
🔴متن ، صوت و فیلم ✅اعتقادی ✅اخلاقی ✅احکام شرعی و. . . ✅انتقاد ، پیشنهاد، سوالات شرعی و . . . @abasalialmasi ✅کانالهای دیگرما👇 🆔 @Basirat_E 🆔 @hzrt_mahdi 🆔 @tavasolnameh 🆔 @Imam_zamani 🆔 @hal_khosh ✅تبادل و تبلیغ در این کانال نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 (21) ✅شناخت منافقان‏ همواره در ميان مؤمنان، گروهى وجود داشته ‏اند كه نه قلباً ايمان آورده ‏اند و نه قدرت و جرئت مخالفت صريح داشته ‏اند. از اين گروه، قرآن به عنوان «منافقان» ياد مى‏كند و مى ‏فرمايد: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَ ما هُمْ بِمُؤْمِنِينَ‏؛» ▫️از مردم كسانى هستند كه (به زبان) مى‏گويند به خدا و روز قيامت ايمان آورده ‏ايم؛ در حالى كه ايمان نياورده ‏اند. 👈سوره مبارکه بقره، آيه 8. 🌸على عليه السلام فرمود: للمنافق ثلاث علامات يخالف لسانه قلبه و قوله فعله و سريرتُه علانيتة منافق را سه نشانه است: زبانش با دلش، گفتارش با كردارش، و درونش با نمودش يكسان نيست. 📖تنبيه الخواطر، ج 2، ص 117. ✅قرآن ويژگيهايى براى آنان برشمرده است كه در اينجا به چند نمونه از اشاره مى‏شود. 1️⃣منافقان با ادعاى اصلاح‏طلبى، فساد مى‏كنند. قرآن مى‏فرمايد: وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ‌. «هنگامى كه به آنها گفته شود در زمين فساد نكنيد، مى‏گويند: ما اصلاح كننده‏ايم»؛ 👈سوره مبارکه بقره، آيه 11. 2️⃣منافقان مردم را به منكرات تشويق مى‏كنند و از نيكيها باز مى‏دارند؛ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ 👈سوره مبارکه توبه، 67. 3️⃣ اگر عبادت يا عمل نيكى انجام دهند از روى ريا است، نه براى خدا. به همين جهت، اگر در تنهايى به نماز ايستند، سر تا پاى آنها غرق كسالت و بى‏حالى مى‏شود؛ وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا كُسَالَىٰ يُرَاءُونَ النَّاسَ 👈سوره مبارکه نساء، 142. 🔹بر خلاف مؤمنان كه عبادات خود را نيز، براى قرب به خدا انجام مى‏دهند و آشكار و پنهان، با خضوع و خشوع به نماز مى‏ايستند. عبداللَّه سنان مى‏گويد: خدمت امام صادق عليه السلام بودم. مردى به حضرت عرض كرد: آيا من منافق هستم؟ حضرت به او فرمود: زمانى كه در منزل خود روز يا شب تنها هستى، نماز مى‏خوانى‏ عرض كرد: بلى. حضرت سئوال نمود: براى چه كسى نماز مى‏خوانى؟ عرض كرد: براى خداى عزّوجل. حضرت فرمود: چگونه تو منافقى؛ درحالى كه فقط براى خداوند نماز مى‏خوانى، نه براى كسى ديگر؟ 📚وسائل‏الشيعة، ج 1، ص 60. 4️⃣منافقان در هر موقعيتى تلاش مى‏كنند، به عناوين مختلف، در مسائل اسلامى شبهه و ترديد ايجاد كنند تا اعتقاد مسلمانان ناآگاه را به دين تضعيف نمايند؛ همچون منافقانى كه در داستان تغيير قبله، در صدر اسلام، با هياهو پيامبر صلى الله عليه و آله را به تناقص گويى در دين متهم مى‏كردند؛ 👈سوره مبارکه بقره، 142. 5️⃣كار شكنى و بهانه جويى يكى ديگر از ويژگى‏هاى منافقان است. آنان هر كار مثبتى را با وصله‏هاى نامناسبى كوچك و بدجلوه مى‏دهند تا مردم را در انجام كارهاى نيك دلسرد سازند. 6️⃣منافقان هر روز به رنگى در مى‏آيند و با هر جمعيتى؛ همصدا مى‏شوند و مطابق مذاق آنان سخن مى‏گويند. قرآن درباره آنها مى‏فرمايد: وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَى شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ «هنگامى كه آنان با افراد با ايمان ملاقات مى‏كنند، مى‏گويند ايمان آورديم؛ ما از شما و پيرو يك مكتبيم. از جان و دل اسلام را پذيرا گشتيم و با شما هيچ فرقى نداريم؛ اما هنگامى كه با دوستان شيطان صفت خود به خلوتگاه مى‏روند، مى‏گويند ما با شماييم؛ 👈سوره مبارکه بقره، 14 7️⃣ از ويژگيهاى منافقان هياهو و غوغا سالارى و ايجاد روح يأس و نااميدى براى رسيدن به مطامع خويش است؛ 8️⃣منافقان از آنجا كه اعتقاد قلبى به دين ندارند، تلاش مى‏كنند تا حقايق دينى را تحريف و به مذاق خود تفسير كنند و افكار الحادى خود را به نام دين به مردم ناآگاه القا نمايند؛ 9️⃣ قداست شكنى، يكى ديگر از ويژگيهاى منافقان است كه همواره تلاش مى‏كنند مظاهر مقدس دينى را به نوعى به مسخره بگيرند و حريمهاى مقدس يك ملت را ناديده گيرند؛ 🔟 آنان افرادى پر ادعا و كم كارند. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: الْمُؤمِنُ قَلْيلُ الكَلْام كَثيرُ العَمَل و المُنافِق كَثيرُ الكلام قليل العمل؛ افراد با ايمان كم حرف و پر كارند ولى منافقان پر حرف و كم كارند. 📖تحف العقول، ص 296. 🆔@hal_khosh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀صفات نبی گرامی اسلام صلی الله علیه وآله و سلم در نهج البلاغه صفات و ویژگیهای نبی گرامی اسلام و فضائل و مناقب آن رسول گرامی مورد توجه فراوان قرار گرفته است. برای نمونه به چند مورد اشاره می گردد. 🍀1️⃣ امانت داری ان الله بعث محمدصلی الله علیه وآله و سلم نذیراً للعالمین و امیناً علی التنزیل ▫️خداوند محمدصلی الله علیه وآله و سلم را به رسالت مبعوث ساخت که جهانیان را بیم دهد و امین آیات کتاب وی باشد. 📚نهج البلاغه، خطبه160. 🍀2️⃣استقامت و پایداری پایداری و استقامت در راه هداف و آرمان مقدس رسالت الهی، از صفات بارز نبی گرامی اسلام صلی الله علیه وآله و سلم است که در نهج البلاغه در مواضع متعدد مورد توجه امام علیه السلام قرار گرفته است. آن حضرت از جمله می فرمایند: ▫️ارسله داعیا الی الحق و شاهداً علی الخلق خداوند پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله و سلم را فرستاد تا به سوی حق دعوت نماید و گواه اعمال خلق باشد. ▫️ فبلغ رسالات ربه غیر وان و لا مقصر او بدون سستی و کوتاهی رسالت پروردگارش را رسانید ▫️و جاهد فی الله اعداءه غیر واهن و لا معذر و در راه خدا با دشمنانش بدون عذر نبرد کرد. ▫️امام من اتقی و بصر من اهتدی پیشوای پرهیزکاران و روشنی بخش چشم هدایت شدگان. 📚همان، خطبه 116 🍀3️⃣ شجاعت و فداکاری امام علیه السلام در این باره می فرماید: کنا اذا احمر البأس اتقینا برسولالله صلی الله علیه وآله و سلم فلم یکن احد منا اقرب الی العدو منه ▫️هرگاه جنگ شعله ور و سخت می شد ما به رسول خدا پناه می بردیم و در آن هنگام هیچ یک از ما به دشمن نزدیک تر از او نبود 🍀و در جای دیگر می فرماید: ▫️و کان رسول الله اذا احمر البأس و احجم الناس قدم اهل بیته، هرگاه آتش جنگ شعله می کشید و حمله شدید دشمن باعث عقب نشینی سپاه می شد، پیامبر خدا صلی الله علیه وآله و سلم اهل بیت خود را پیشاپیش لشکر قرار می داد ▫️فوقی بهم اصحابه حر السیوف و الاسنة تا اصحابش از آتش شمشیر و نیزه مصون بمانند. ▫️فقتل عبیدة بن الحارث یوم بدر و قتل حمزة یوم احد و قتل جعفر یوم موتة لذا پسر عموی پیامبر عبیدة بن حارث روز بدر و حمزه عموی پیامبر روز احد و جعفر پسرعموی آن حضرت روز جنگ موته کشته و شهید شدند ▫️و اراد من لو شئت ذکرت اسمه مثل الذی ارادوا من الشهادة و لکن آجالهم عجلت و منیته اجلت و کسانی هم بودند که اگر می خواستم نامشان را می بردم که دوست داشتند همانند آنان شهادت نصیبشان گردد اما مقدور بود زنده بمانند و مرگشان به تأخیر افتد. ادامه 👇 🍀4️⃣ رسول رحمت یکی از اوصاف مهم نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله و سلم آن است که رسول رحمت الهی است. قرآن کریم می فرماید: «و ما ارسلناک الارحمة للعالمین». امام باقر علیه السلام از امیرالمؤمنین علیه السلام چنین روایت فرموده است: ▫️کان فی الارض امانان من عذاب الله و قد رفع احدهما فدونکم الآخر فتمسکوا به در زمین دو امان و وسیله نجات از عذاب الهی بود که یکی از آنها برداشته شد، دومی را دریابید و به آن چنگ زنید ▫️اما الامان الذی رفع فهو رسول الله صلی الله علیه وآله و سلم اما امانی که برداشته شد رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم بود ▫️ و اما الامان الباقی فالاستغفار قال الله تعالی: و ما کان الله لیعذبهم و انت فیهم و ما کان الله معذبهم و هم یستغفرون و امانی که باقی مانده استغفار است. خداوند تعالی می فرماید: خداوند آنها را عذاب نمی کند تا تو در میان آنها هستی و خداوند آنها را عذاب نمی کند در حالی که استغفار می کنند. نهج البلاغه، حکمت88. 🍀5️⃣ برترین پیامبران 🍀حضرت در این باره می فرماید: ارسله بالضیاء و قدمه فی الاصطفاء ▫️او را با نور و روشنایی فرستاد و از میان مخلوقاتش برگزید و بر همه مقدم داشت. 🍀و در جای دیگر می فرماید: و اشهد ان محمد عبده و رسول المجتبی من خلائقه ▫️و گواهی می دهم که محمدصلی الله علیه وآله و سلم بنده و فرستاده برگزیده خداوند از میان مخلوقات اوست. 🍀6️⃣ خاتم پیامبران 🍀حضرت در این باره می فرماید: الی ان بعث الله سبحانه محمداً لانجاز عدته و اتمام نبوته ▫️تا اینکه خداوند سبحان برای وفای به عهد خود و کامل گردانیدن نبوت محمدصلی الله علیه وآله و سلم را به عنوان فرستاده خویش مبعوث ساخت 📚همان، خطبه اول. 🍀و نیز می فرماید: «و رسولک الخاتم لما سبق؛ ▫️همان پیامبری که تمام کننده سلسله پیامبران و شرایع آسمانی بود.» حضرت صلی الله علیه و آله @tavasolnameh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
38.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥فیلم 🌸جشن میلاد حضرت رسول اکرم و حضرت آقا امام صادق علیه السلام 🔸عباسعلی الماسی کانال حال خوش🔻 http://eitaa.com/joinchat/206700555C6ffd205a92
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیلم 🌸جشن عید ولادت حضرت رسول اکرم و حضرت آقا امام صادق علیه السلام 🔸عباسعلی الماسی کانال حال خوش🔻 http://eitaa.com/joinchat/206700555C6ffd205a92
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (21) ✅شناخت منافقان‏ همواره در ميان مؤمنان، گروهى وجود داشته ‏اند كه نه قل
💠 (22) ✅نشانه ‏هاى خدا ترسى‏ 🔹ترس در حد معقول يكى از عوامل مصونيت انسان محسوب مى‏شود، چه‏ در برابر خطرات دنيوى و مادى، چه در برابر خطرهاى معنوى؛ همچون: ترس از گناه، انحراف، غفلت و .... 🔸خدا ترسى نيز يكى از ترسهاى سازنده‏اى است كه انسان را از گناه و آلودگى حفظ مى‏نمايد. نشانه خدا ترس واقعى آن است كه از اعمالى كه موجب خشم خداوند مى‏شود بگريزد. امام على عليه السلام مى ‏فرمايد: مَنْ رَجَا شَيْئاً طَلَبَهُ وَ مَنْ خَافَ مِنْ شَيْ‏ءٍ هَرَبَ مِنْهُ؛ ▫️كسى كه به چيزى اميدوار باشد در طلب آن بر مى‏آيد، و كسى كه از چيزى بترسد از آن مى‏گريزد. 📚وسائل‏الشيعة، ج 15، ص 216. 🌸و در سخنى ديگر مى‏فرمايد: لَا يَكُونُ الْعَبْدُ مُؤْمِناً حَتَّى يَكُونَ خَائِفاً رَاجِياً وَ لَا يَكُونُ خَائِفاً رَاجِياً حَتّى يَكُون عامِلًا لِمايَخَاف وَ يَرْجُوا؛ ▫️بنده، مؤمن نباشد، مگر آن گاه كه بيمناك و اميدوار باشد و بيمناك و اميدوار نباشد، مگر آن گاه كه بيم و اميد، او را به عمل كشاند. 📖غررالحكم، ح 242. متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (22) ✅نشانه ‏هاى خدا ترسى‏ 🔹ترس در حد معقول يكى از عوامل مصونيت انسان محسو
💠 (23) ✅راه بعد از پيامبر صلى الله عليه و آله‏ 🔹گر چه افراد را بايد با حق سنجيد و شخصيتها را با ملاك حق بررسى كرد، نه حق را با اشخاص، اما گاهى بعضى اشخاص، به حدى از ايمان و خلوص و تقوا و راستى مى‏رسند كه خودشان ملاك و الگو و نشانه و ميزان حق مى‏شوند و براى شناخت حق، بايد آنها را ملاك قرار داد و به عمل و سخن آنان نگريست و حق را در آنان يافت. 🌸قرآن درباره درجات مؤمنان دو تعبير كرده است. گاه مى‏فرمايد: «لَهُمْ دَرَجاتٌ» 👈سوره مبارکه انفال آیه 4. 🌸و گاهى مى‏فرمايد: «هُمْ دَرَجاتٌ» 👈سوره مبارکه آل عمران، آیه 163. 🔹به بعضى درجه مى‏دهند و بعضى خود درجه ‏اند. 🔸بعضى خود را با گل خوشبو مى‏سازند 🔶و بعضى خودشان گل هستند و نيازى به گل ندارند. 🔵حضرت زهرا عليها السلام يكى از معيارهاى شناخت حق است؛ چون پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: إِنَّ اللَّه يَغضِبُ لِغَضِبِ فاطِمَة عليها السلام وَ يَرضى‏ لِرِضاها؛ ▫️خداوند به غضب فاطمه عليها السلام غضبناك مى‏شود و به خشنودى او خشنود مى‏شود. 📚بحارالأنوار، ج 21، ص 279. 🔸موضعگيريها و سخنرانيهاى آن حضرت بهترين معيار و ملاك براى شناخت راه پيامبر صلى الله عليه و آله است. 🔵حضرت على عليه السلام يكى از معيارهاى شناخت حق است؛ زيرا پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: الحَقُّ مَعَ عَلِى وَ عَلِي مِعَ الحَقِّ يَدُورُ الحَقّ مَعَ عَلِي ‏كَيفَ مَا دار؛ حق با على است و على با حق است. حق با على عليه السلام مى‏گردد، بدان گونه كه او بگردد. 📚مناقب خوارزمى، ص 223. 🌺على عليه السلام درباره فضيلت و حقانيّت خود مى‏فرمايد: وَانَّ الكتاب لَمَعِىَ، ما فارَقْتُهُ مُذ صَحِبْتُهُ؛ ▫️همانا كتاب خدا، «قرآن»، با من است. من از زمانى كه با آن آشنا شدم از آن جدا نگشته‏ام. 🔵عمار يكى ديگر از معيارهاى شناخت راه پيامبر صلى الله عليه و آله محسوب مى‏شد، در ميان ياران پيامبر صلى الله عليه و آله معروف بود كه هر گاه امرى بر آنان مشتبه مى‏شد، مى‏گفتند: ببينيد عمار ياسر چه مى‏كند و كدام طرف را انتخاب مى‏كند؛ چرا كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرموده بود: عمار با حق و حق با عمار است؛ به هر طرف كه حق بگردد، عمار هم با آن مى‏گردد. 📚تنقيح المقال، ج 2، ص 321. 🔹پس از درگذشت رسول اكرم صلى الله عليه و آله بارها به دليل شدت فتنه‏ها، تشخيص‏ جبهه حق از جبهه باطل دشوار مى‏شد. عده‏اى كه اين سخن پيامبر را به ياد داشتند، مى‏نگريستند كه عمار در كدام جبهه است تا از او تبعيت كنند. مردى از عبداللَّه بن مسعود پرسيد: هر گاه فتنه‏اى پيش آمد، براى شناخت حق چه كنم؟ ابن مسعود گفت: به قرآن مراجعه كن. پرسيد: اگر هر دو دسته مخالف هم به قرآن استدلال و استشهاد مى‏كردند، چه بايد كرد؟ گفت: ببين عمار ياسر در ميان كدام دسته است؛ تو هم همان را انتخاب كن؛ چرا كه عمار، همواره با حق است. 📚الاستعياب، ابن عبداللَّه، ج 2، ص 480. 🔸حذيفه يمانى، كه فردى بصير بود، همواره به دوستانش سفارش مى‏كرد كه هرگز راه مخالف عمار را نپيماييد؛ او تا دم مرگ از حق جدا نمى‏شود و هر جا كه حق باشد عمار با آن است. 📚الاستعياب، ابن عبداللَّه، ج 2، ص 480. 🔹عمار در نبرد صفين، ملاك حق و باطل بود؛ او به هر طرف رو مى‏كرد، صحابه رسول خدا صلى الله عليه و آله دنبال او مى‏رفتند. « انّ عمار مع الحق و الحق معه» 📖عمار ياسر، جواد محدثى، دفتر تبليغات اسلامى، ص 33 متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (23) ✅راه #شناخت_حق بعد از پيامبر صلى الله عليه و آله‏ 🔹گر چه افراد را باي
💠 (24) ✅معيار ثواب‏ 🔹اعمال عبادى چه زمانى مى‏تواند براى آدمى مفيد باشد؟ 🔹كدام عمل و با چه شرايطى، داراى ثواب است و انسان را در مسير صلاح و هدايت پيش مى‏برد؟ آيا صرف انجام اعمال ظاهرى بدون 🔹 توجه به روح و معناى آن ثمرى براى آدمى دارد؟ 🔸بر زبان آوردن كلمه ‏اى- نشستن و برخاستن، خم و راست شدن و نخوردن و نياشاميدن به خودى خود هيچ فضل و رجحانى بر اعمال ديگر آدمى ندارد آنچه به اعمال ارزش مى‏دهد هدف و غايتى است كه اين اعمال به جهت آن انجام مى‏شود. 🔸ثواب معيارى دارد كه اگر عمل مطابق آن معيار باشد ثواب دارد وگرنه جز زحمت چيزى نخواهد داشت. 🔸ثواب در عملى است كه در انسان تأثير بگذارد قلب را به خدا متوجه كند. ▪️مثلًا اگر نگاه به خانه عالم ثواب دارد در صورتى است كه انسان را به زهد و خدا پرستى نزديك كند. نه اينكه به خانه عالم بنگرد و حسرت دنيا در او پديد آيد و احساس كند كه عقب مانده است. ▪️ نگاه به كعبه آنگاه عبادت محسوب مى‏شود كه از روى شعور و هوشيارى باشد و همراه با راز و نياز و دلدادگى اگر چشم به خانه خدا باشد و دل جاى ديگر اين نگاهى است لغو و بدون ثواب ▪️و اگر نگاه به قرآن عبادت است براى كسى است كه وقتى به قرآن مى نگرد حال خضوع و خشوع پيدا كند كه دلش نرم شود به ياد خدا و پيامبر صلى الله عليه و آله اگر اين گونه نباشد هيچ گاه ثواب ندارد و عبادت به شمار نمى‏رود 🔸پس معيار ثواب داشتن عمل همان انگيزه و تأثير در روح و روان انسان است. متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (24) ✅معيار ثواب‏ 🔹اعمال عبادى چه زمانى مى‏تواند براى آدمى مفيد باشد؟ 🔹كد
💠 (25) ✅معيار انسانيت‏ 🔸معيار انسانيت چيست؟ اگر از نظر زيست‏شناسى بخواهيم معيار انسانيت را به دست بياوريم، پاسخ به اين سؤال كار ساده و آسانى است. در زيست‏شناسى فقط جسم انسان مطرح است. جسمى كه با دو، پا راه مى‏رود، دو دست دارد، حرف مى‏زند و ... 🔹بنابراين تعريف، اگر انسان داراى همه اعضاء و اجزاء باشد، او انسانى كامل به شمار مى‏رود و تفاوتى نمى‏كند كه او ظالم باشد يا مظلوم، با سواد باشد يا بى‏سواد و ... ولى آيا انسانيت انسان، و آنچه كه شرافت و كمال انسانى ناميده مى‏شود نيز اين گونه تعريف مى‏شود يا مسائل و معيارهاى ديگرى براى انسانيت مطرح است كه موجب مى‏شود انسانى، شايسته و مورد ستايش باشد يا انسانى ناشايست و مورد نكوهش؛ با اينكه از جنبه‏هاى زيست‏شناسى هر دو شبيه يكديگرند؟ 🔷برخى معيار انسانيت را به علم و دانش دانسته‏اند و گفته‏اند آنچه موجب برترى مى‏شود، علم است. هر اندازه كه انسان آگاهى و دانش بيشترى پيدا كند، انسان‏تر است و هر اندازه كه از علم و دانش بى‏بهره باشد، به همان ميزان از انسانيت بى بهره‏تر است. 🔹بر اساس اين تعريف، دانش‏آموز كلاس اول از كسى كه هنوز به مدرسه نرفته انسان‏تر است و همين طور دانش‏آموز كلاس دوم از دانش‏آموز كلاس اول انسان‏تر است و هر كس معلوماتش بيشتر باشد انسان‏تر است. 🔸روشن است كه اين معيار به تنهايى صحيح نيست؛ زيرا بسيار هستند افرادى كه سواد و دانش چندانى ندارند؛ اما به مراتب از ديگران برترند. آيا انسانيت امثال ابوذر، عمّار ياسر، ميثم تمّار به مراتب علمى آنها بوده يا معيارهاى ديگرى هم مطرح است؟ 🔷نظريه ديگر اين است كه انسانيت به خلق و خوى است. اگر ابوذر را بر معاويه ترجيح مى‏دهيم به اين دليل است كه معاويه كسى بود كه فقط به فكر خود بود و براى اشباع جاه طلبيهاى خود ديگران را استثمار كرده بود؛ ولى ابوذر، به عكس او، با اينكه همه امكانات برايش فراهم بود، هرگز به دنبال منافع خود نبود و همواره به سرنوشت ديگران مى‏انديشيد. همچنين اگر حضرت على عليه السلام را انسان كامل مى‏دانيم، براى اين است كه درد اجتماع را حس مى‏كرد و به فكر ديگران بود. 🔷مكتب ديگرى مى‏گويد معيار انسانيت، «اراده» است. اراده، مسلط كننده انسان بر نفس، بر اعصاب، بر غرائز و بر شهوات خود است؛ به طورى كه هر كارى كه از انسان صادر مى‏شود به حكم عقل و اراده است، نه به حكم ميل؛ ولى حيوان موجودى است تابع غريزه كه همان ميلها باشد ولى انسان موجودى است كه مى‏تواند به حكم اراده و اختيار خود از جبر غريزه آزاد باشد، مى‏تواند اراده بكند كه بر ضد ميل خودش رفتار كند پس آن كسى انسان است كه بر خودش مسلط باشد و به هر اندازه كه انسان بر خودش مسلط نباشد از انسانيت به دور است. 🔷نظريه ديگر اين است كه معيار انسانيت انسان، آزادى است؛ يعنى انسان آن اندازه انسان است كه اسير هيچ قدرتى نباشد. او بايد همه چيز را خودش آزادانه انتخاب كند. به هر اندازه كه فرد بتواند آزاد زيست كند، به همان اندازه انسان است. البته آزادى از حقوق طبيعى هر انسانى است و امام على عليه السلام‏مى‏فرمايد: « ولا تكن عبد غيرك و قد جعلك اللَّه حُرّاً»؛ هرگز خودت را بنده ديگرى مساز كه خدا تو را آزاد آفريده است. ☘️نهج البلاغه، نامه 31. 🔷معيار ديگر انسانيت، مسئله مسئوليت و تكليف است. انسان آن كسى است كه احساس تكليف بكند. 📖گفتارهاى معنوى، شهيد مطهرى، ص 234. 🆔@hal_khosh
هدایت شده از پرچم داران انقلابی حوزه ۱۱۶ حضرت مریم( س)
شهادتت مبارک سیدنا
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (25) ✅معيار انسانيت‏ 🔸معيار انسانيت چيست؟ اگر از نظر زيست‏شناسى بخواهيم م
💠 (26) ✅معيار انسان كامل‏ 🔹نكته قابل ذكر اين‏كه گرچه جمع بندى استاد مطهرى در كتابش نيامده است و بحث ناقص نقل شده اما مى‏توان چنين جمع بندى نمود كه علم، آزادى و اراده گرچه از ويژگيهاى انسان‏ها به شمار مى‏رود 🔸 اما آنچه كه از منابع اسلامى استفاده مى‏شود انسانيت انسان به ميزان رشد ارزشهاى انسانى است همچون ايمان، تقوا، مسئوليت، اخلاق. 🔹شكى نيست كه انسانها طالب كمالند و به انسانهاى كامل عشق مى‏ورزند، اما سؤال اين است كه انسان كامل كيست؟ 🔷شهيد مطهرى مى‏فرمايد: ▫️انسان كامل انسانى است كه همه ارزشهاى انسانى به طور هماهنگ با يكديگر در او رشد نمايد و رشدشان به حدّ اعلام برسد. ▫️انسان كامل در اسلام كسى است كه متّصف به صفات الهى باشد. 🔸رسالت اصلى قرآن رساندن انسانها به قلّه كمال و تكامل است و هر كس بيشتر به آن عمل كند، به كمال نهايى نزديك‏تر مى‏شود. 🔹بنابراين فضيلتهايى كه در قرآن آمده، ويژگيهاى انسان كامل است؛ فضايلى همچون علم، تقوا، صبر و .... 📖انسان كامل، شهيد مطهرى، ص 28. 🌸على عليه السلام مى‏فرمايد: .« اذا كانت محاسن الرجّل اكثر من مساويه فذلك الكامل» هرگاه خوبيهاى مرد از بديهاى او بيشتر باشد او كامل است. 📚ميزان الحكمة، ح 17983. 🌸و نيز فرمود: من كمال المرء تركه مالا يجمِل به» از كمال آدمى است آنچه را كه زيبنده او نيست ترك نمايد. 📚ميزان الحكمة، ح 17985 متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (26) ✅معيار انسان كامل‏ 🔹نكته قابل ذكر اين‏كه گرچه جمع بندى استاد مطهرى در
💠 (27) ✅معيار ارزش اعمال‏ 🔸از نظر جهان بينى اسلامى نفس عمل به تنهايى كافى نيست؛ بلكه عمل به ضميمه محرّك و انگيزه آن ارزش دارد. 🔹گاه ديده شده كسانى بيمارستان يا مدرسه يا بناى خير ديگرى مى‏سازند و تظاهر به اين هم دارند كه هدفشان‏ صد در صد خدمت انسانى است؛ در حالى كه زير اين پوشش هدف ديگرى نهفته است و آن حفظ مقام يا مال و ثروت يا جلب توجه مردم و تحكيم منافع خود است؛ 🔸ولى به عكس اين افراد، ممكن است كسى كار كوچكى انجام دهد، اما چون كار او با اخلاص تمام و انگيزه‏اى صد در صد الهى و انسانى است، اين عمل كوچك ارزش مى‏يابد. بدين جهت در روايات متعددى، ملاك پذيرش و ارزش عمل، بستگى به نيّت عامل دارد. 📚تفسير نمونه، ج 10، ص 316. 🌸امام على عليه السلام فرمود: النّيَّةُ أَساسُ العَمَل؛ غررالحكم، ص 93. 🔹نيت پايه عمل است. بنابراين نيت عمل، معيار ارزش اعمال است. 🔸اگر نيت، پاك و خالص باشد، عمل داراى ارزش خواهد بود. اخلاص در عمل، به مثابه روح در پيكر است. پاكى نيت، به اعمال آدمى بها مى‏دهد و باعث صعود عمل صالح مى‏شود. متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هم‌اکنون شبکه سه؛ پوشش لحظه‌ای اصابت موشک‌های ایران در خاک رژیم صهیونسیتی
💠خواندن كدام سوره انسان را در كارهايش موفق مى كند؟ ⭐️پاسخ: پاسخ اين سؤال را با شعر كوتاهى آغاز مى كنم: بيا گفتار ارزنده بياموز ز دانشگاه بى همتاى قرآن شود غرق سعادت آدميت اگر اجرا شود معناى قرآن پس انسان نمى تواند با خواندن قرآن بدون عمل كردن به دستورات خداوند در كارهايش موفق شود. ما بايد قرآن را بخوانيم و به دستورات خداوند هم عمل كنيم. تا در دنيا و آخرت موفق باشيم موفقيت معناى وسيعى دارد و شامل موفقيت هاى مادّى و معنوى مى شود مثلا راه يافتن به بهشت يكى از بزرگترين موفقيت هاى آدمى است كه در سايه قرآن مى توان به آن دست يافت. پس خواندن همه سوره هاى قرآن موفقيت آور است. در عين حال براى موفقيت بيشتر در دنيا و آخرت، به خواندن برخى از سوره ها بيشتر تأكيد شده است كه به نمونه هايى اشاره مى كنم: 1. سوره صافات: امام صادق(عليه السلام) فرمود: هر كس سوره صافات را روزهاى جمعه بخواند از تمامى آفت ها در دنيا حفظ مى شود و در دنيا به او روزى بسيار فراوان داده مى شود.[1] 2. سوره ذاريات: امام صادق فرمود: هر كس سوره ذاريات را روز يا شب بخواند خداوند وضع زندگى او را اصلاح مى كند و به او روزى فراوان مى دهد.[2] 3. سوره يس: پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: كسى كه با اين سوره همدم و همراه شود (هميشه اين سوره را بخواند) خير دنيا و آخرت شامل حال او مى شود.[3] 4. سوره واقعه: هر كس سوره واقعه را هر شب جمعه تلاوت كند خداوند او را دوست دارد و دوستى او را در دل همه مردم مى اندازد و در مدت عمرش در اين دنيا بدبختى و فقر به او رو نمى آورد... اين حديث از امام باقر بود كه برايت نوشتم.[4] همچنين امامان(عليهم السلام) به ما دستور داده اند سوره هاى «ملك، نصر، توحيد و...» را براى موفقيت بيشتر بخوانيم. پی نوشت: [1]. ثواب الاعمال، شيخ صدوق، ص 433، مكتبة الصدوق. [2]. ثواب الاعمال، ص 143. [3]. مجمع البيان، ج 5، ص 4. [4]. همان. متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
💠احادیثی در فضیلت روز و اعمال آن 1️⃣رسول خدا صلی الله علیه و آله : ثَلاثٌ حَقٌّ عَلی کُلِّ مُسْلِمٍ: اَلْغُسْلُ یَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ السِّواکُوَ الطِّیبُ؛ سه چیز بر هر مسلمانی لازم است: غسل جمعه، مسواک زدن و عطر. 📚نهج الفصاحه، ح 1256 ************* 2️⃣رسول خدا صلی الله علیه و آله : اَلصّلَواتُ الْخَمْسُ وَ الْجُمُعَةُ اِلَی الجُمُعَةِ کَفّاراتٌ لِما بَیْنَهُنَّ ما لَمْ تَغْشَ الکَبائِرُ؛ نمازهای پنجگانه و نماز جمعه تا نماز جمعه بعد، کفاره گناهان میان آنهاست، تاوقتی که گناهان کبیره ای در میان نیاید. 📚سنن التّرمذی، ج 1، ص 138، ح 214 ************* 3️⃣رسول خدا صلی الله علیه و آله : اَلجُمُعَةُ حَجُّ المَساکینِ ؛ رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم :نماز جمعه ، حجّ مستمندان است . 📚نثر الدر ، ج 1 ، ص 250 . ************* 4️⃣رسول خدا صلی الله علیه و آله : اِعْلَموا اَنَّ اللّه َ تعالی قَدْ فَرَضَ عَلَیْکُمْ الْجُمُعَةَ فَمَنْ تَرَکَها فی حَیاتی وَبَعْدَ مَماتی وَ لَهُمْ اِمامٌ عادِلٌ اِسْتِخْفافا بِها وَ جُحودا لَها فَلا جَمَعَ اللّه ُ شَمْلَهُ وَ لا بارَکَلَهُ فی اَمْرِهِ اَلا وَ لا صَلاةَ لَهُ اَلا وَ لا زَکاةَ لَهُ اَلا وَ لا حَجَّ لَهُ اَلا وَ لا صَوْمَ لَهُ اَلا وَ لابَرَکَةَ لَهُ حَتّی یَتوبَ؛ بدانید که خداوند متعال نماز جمعه را بر شما واجب ساخته است پس آنان که درزندگی و پس از مرگ من، از روی سبک شمردن و یا انکار، آن را ترک کنند، با وجود این که پیشوای عادلی دارند، خداوند وحدتشان نبخشد و در کارشان برکت ندهد، آگاه باشید نه زکات، نه نماز، نه حج و نه روزه آنان پذیرفته است. بدانید که زندگی آنان برکتی نخواهدداشت، مگر توبه کنند. 📚عوالی اللالی، ج 2، ص 54، ح 146 ************* 5️⃣رسول خدا صلی الله علیه و آله : وَلّی رَسولُ اللّه صلی الله علیه و آله عَتّابَ بْنَ اَسیدٍ وَ عُمُرُهُ اِحدی وَ عِشْرونَ سَنَةً اَمْرَمَکَّةَ وَ اَمَرَهُ صلی الله علیه و آله اَنْ یُصَلّی بِالنّاسِ وَ هُوَ اَوَّلُ اَمیرٍ صَلّی بِمَکَّةَ بَعْدَ الْفَتْحِ جَماعَةً .1ثَمّ اِلْتَفَتْ صلی الله علیه و آله لَهُ قائلاً:یا عَتّابُ! تَدْری عَلی مَنْ اِسْتَعَمَلْتُکَ؟! اِسْتَعْمَلْتُکَ عَلی اَهْلِ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ ، ولَو اَعْلَمُلَهُمْ خَیْرا مِنْکَ اِسْتَعْمَلْتُهُ عَلَیْهِم .2وَ کَـتَبَ اِلی اَهْلِ مَکَّةَ: لا یَحْتَجَّ مُحْتَجُّ مِنْکُمْ فی مُخالَـفَتِهِ بِصِغَرِ سِنِّهِ فَلَیْسَ الاَْکبَرُهُوَ الاَْفْضَلَ ، بَلِ الاَْفْضَلُ هُوَ الاَْکْبَرُ ؛3 رسول خدا صلی الله علیه و آله ، عتّاب بن اَسید را ـ که جوانی 21 ساله بود، به فرمانداری مکّه منصوبکردند و به او فرمان دادند که امامتِ جماعت [و جمعه] مردم را نیز به عهده بگیرد و اونخستین فرماندار بعد از فتح مکه بود که در این شهر، نماز جماعت [و جمعه ]برگزار کرد. رسول خدا صلی الله علیه و آله ، سپس به او رو کردند و فرمودند: ای عَتّاب! می دانی تو را بر چه کسانی فرماندار کرده ام؟ تو را بر مردم شهر خدای عزّوجلّ فرماندار کرده ام و البته اگرکسی بهتر از تو سراغ داشتم، او را فرماندار آنان قرار می دادم. آن حضرت، سپس به اهل مکّه نوشتند: مبادا کسی در نافرمانی از او، به کم سِن بودنش استدلال کند، چرا که بزرگ تر، شایسته تر نیست ، بلکه شایسته تر ، بزرگ تر است . 📚بحار الأنوار ، ج 21، ص 123، ح 20 متن منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9