eitaa logo
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
2.6هزار دنبال‌کننده
101 عکس
270 ویدیو
24 فایل
🔴متن ، صوت و فیلم ✅اعتقادی ✅اخلاقی ✅احکام شرعی و. . . ✅انتقاد ، پیشنهاد، سوالات شرعی و . . . @abasalialmasi ✅کانالهای دیگرما👇 🆔 @Basirat_E 🆔 @hzrt_mahdi 🆔 @tavasolnameh 🆔 @Imam_zamani 🆔 @hal_khosh ✅تبادل و تبلیغ در این کانال نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (35) ✅معيار بهره ‏مندى از متاع دنيا برخى از مردم آنچه را كه با طبعشان سازگ
💠 (36) ✅✅معيار ثروت مطلوب‏ 🔹مال و ثروت مانند اكثر چيزهايى كه در زندگى با آنها سر و كار داريم به خودى خود نه خوب است و نه بد، نه سزاوار مدح است نه مستحق نكوهش؛ 🔷اما چون به هدف و چگونگى مصرف و نگهدارى آن نظر كنيم، گاهى سزاوار ستايش است و گاهى مستحق نكوهش 🔸البته اين مدح و ذمّ در حقيقت متوجه مال و ثروت نيست؛ بلكه متوجه انسان است يعنى انسان در يك گونه برخورد با مال و ثروت مورد مدح قرار مى‏گيرد و در گونه ديگر مورد ذمّ. 🔹آنجا كه مال و منال و ثروت در جهت اطاعت و رضاى خدا باشد همچون هديه و صدقه دادن و انفاق كردن آن، ممدوح است و آنجا كه مصرف آن در جهت غرور و غفلت و خود نمايى باشد، مذموم است. 🌸لذا قرآن از حضرت سليمان عليه السلام، كه مال و ثروت را وسيله شكر مى‏دانست، به خوبى ياد نموده‏ است .« قالَ هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَ أَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ» ▫️این توانایی از فضل خدای من است تا مرا بیازماید که (نعمتش را) شکر می‌گویم یا کفران می‌کنم 👈سوره مبارکه نمل، آیه 40 ♦️و از قارون كه مال و ثروت را وسيله تفاخر قرار داده بود، به بدى ياد مى‏نمايد. « إِنَّ قارُونَ كانَ مِنْ قَوْمِ مُوسى‏ فَبَغى‏ عَلَيْهِمْ* . . . فَخَرَجَ عَلى‏ قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ»؛ ▫️همانا قارون یکی از (ثروتمندان) قوم موسی بود که بر آنها طریق ظلم و طغیان پیش گرفت . . . پس با زیور و تجمل بسیار بر قومش در آمد 👈سوره مبارکه قصص، آيات 76 و 79. 🔷با توجه به زندگانى پیامبران، مصلحان و دانشمندان به روشنى مشاهده مى شود. اکثر قریب به اتفاق آنان ثروتمند نبودند. و این نشان مى دهد به دست آوردن ثروت و مصرف ثروت حتى از طریق مشروع موجب مشغولیت فکر و از دست دادن فرصت عمر مى شود. و حالت نرمى دل و حضور قلب را کم مى کند. و حسابرسى قیامت را سخت مى کند. 🔸در نتیجه اگر کسى توانست با زندگى ساده تر بعد معنوى خودش را تقویت کند و تحمل چنین زندگى براى خودش و خانواده اش آسان بود، زندگى ساده بسیار آرامش بخش تر است ♦️اما اگر تحمل چنین زندگى براى او و خانواده اش مشکل بود و حسد و کینه و ضعف اعصاب را به دنبال داشت به هر مقدارى که مى تواند ایمانش را حفظ کند خوب است به زندگى توسعه دهد. 🆔 @hal_khosh
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (36) ✅✅معيار ثروت مطلوب‏ 🔹مال و ثروت مانند اكثر چيزهايى كه در زندگى با آنه
💠 (37) ✅معيار تكليف‏ 🔹تكليف، مجموعه ‏ى وظايفى است كه خداوند بر عهده ايمان آورندگان در عرصه ‏هاى گوناگون مى ‏گذارد تا در پرتو آن به سعادت و كمال انسانى دست يابند. و از سويى ديگر، ديندارى آنها مورد آزمايش قرار گيرد. 🔸مؤمنان حقيقى انسانهايى تكليف ‏گرا و تكليف ‏پذير و تكليف دوست هستند. و بدان افتخار مى‏كنند آنان هر يك از تكاليف شرعى را هديه بزرگ الهى مى‏دانند و به سختى و آسانى آن نمى ‏انديشند. زندگى بدون تكليف هرج و مرج است. انسان بدون تكليف سر در گم است. تكليف گرايى مهم‏ترين حقيقت زندگى مؤمنان راستين را تشكيل مى‏دهد. آنها كسانى هستند كه شناخت وظيفه و عمل به آن را در اولويت حركتهاى زندگى خود قرار مى‏دهند و با محوريت تكليف زندگى مى‏كنند. انسان تكليف گرا به وظيفه مى‏انديشد، نه به نتيجه. از اين رو، امام خمينى قدس سره مى‏فرمود: ما نبايد در اداى وظايف منتظر نتيجه قطعى باشيم. اگر در محضر مقدس حق تعالى، عامل به وظيفه باشيم، همين نتيجه است. همه ما مأمور به اداى تكليف و وظيفه ‏ايم، نه مأمور به نتيجه. اگر همه انبيا و معصومان عليهم السلام در زمان و مكان خود مأمور به نتيجه بودند، هرگز نمى ‏بايست بيش از توانايى خود فراتر مى ‏رفتند و سخن مى ‏گفتند و از اهداف كلى و بلند مدتى كه هرگز در حيات ظاهرى دست نيافتند ذكرى به ميان مى ‏آوردند. 🔹هر تكليفى، اعم از فردى و اجتماعى، سه اثر و نتيجه قطعى دارد: اطاعت و بندگى، تعالى روحى، اجر اخروى. امّا تكاليف اجتماعى يك نتيجه احتمالى هم دارند و آن تأثير مثبتى است كه در فضاى جامعه به وجود مى ‏آيد. 🆔 @hal_khosh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔹 🌸حکمت 89 نهج البلاغه قسمت اول 🔹قال امیرالمومنین عليه‏السلام : مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ النَّاسِ، 🔸كسى كه ميان خود و خدا را اصلاح كند خداوند ميان او و مردم را اصلاح خواهد كرد، 🔹عباسعلی الماسی منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9
عوامل‌ فقر را بشناسیم 1️⃣💥 گنــاه🔥 ✨👈 امام رضا ع :همانامؤمن نیت گناه می‌ڪند و از رزقش محروم مے‌شود 2️⃣💥 ڪفران‌نعمت 🔥 ✨👈آنان نسبت به نعمت‌هاے الهے ڪفران ورزیدند، از این رو خداوند لباس گرسنگے و ترس را بر آنان پوشاند 3️⃣💥 اسراف🔥 ✨👈امام علے ع : اسراف سبب فقر و نیازمندے است و میانه روے باعث بے نیازے مے شود. 4️⃣ 💥 ربــا 🔥 ✨👈《خداوند ربا را نابود مى كند، ولى صدقات را افزایش مى دهد》 5️⃣💥 درخواست‌ از دیگران🔥 ✨👈《درخواست از دیگران ڪلید فقر است و روزے را نابود می‌ڪند.》 6️⃣💥 تحقیر نعمت‌ها🔥 ✨👈امام رضا ع :رزق و روزے ڪم راناچیز مشمارید، زیرا این ڪار شما را از نعمت‌هاے فراوان محروم مے سازد. 7️⃣💥 نفرین‌پدرومادر 🔥 ✨👈امام‌ڪاظم ع :عقوق والدین ڪمے و تنگ دستے را به دنبال دارد و انسان را به ذلت و خوارے می‌ڪشاند 8️⃣💥 ولخرجی🔥 ✨👈امام علے ع :ڪسے ڪه به تبذیر و ولخرجے افتخار ڪند با ورشڪستگی‌خوار و ذلیل‌می‌شود 9️⃣💥 خواب‌قبل‌ازطلوع‌ آفتاب:🔥 ✨👈امام رضا ع: فرشتگان روزے را بین طلوع فجر و طلوع آفتاب تقسیم می‌ڪنند، هر ڪس در این وقت بخوابد از روزے خویش غفلت ورزیده است ‏ ━━━━◈❖✿❖◈━
⁉️چگونه می توان خود را از وسواس بودن در نجاست و پاکی نجات داد؟ ✏️ برای پاسخ سوال چند نکته را مطرح می کنیم: 1. خداوند می فرماید: برای شما در دین هیچ دشواری قرار ندادم. پیامبر (ص) نیز در روایت معروفی فرموده است من به شریعت مستقیم، آسان، بدون زحمت و درخشانی مبعوث شده ام. پس اگر کسی احساس کرد برای حفظ طهارت مجبور است خود را از تفریح ها و زیباییهای زندگی محروم کند باید یقین داشته باشد که چون این محدودیت به معنای سختی و مشقت در زندگی است حتما با دستور طهارت اسلام متفاوت است. 2. احکام اسلام بر طبق نظر مردم عادی است یعنی آن چیزهایی که به نظر مردم عادی از تراوش رطوبت مایع نجس مرطوب می شود نجس می شود نه آنچه به دقت عقلی متاثر می شود. 3. بعضی از کارهایی که وسواسها خود را ملزم به رعایت آن می دانند به حرام می انجامد؛ معصیتهای بزرگی مثل اسراف، وهن دین ، قطع رحم و قطع ارتباط با دیگر مسلمانان و متهم کردن آنها به فسق. 4. وسواسی نباید به شک‏های خود اعتنا کند و اگر اعتنا کند، کار حرامی کرده است و هر عملی را بیش از یک بار نباید انجام دهد و اگر انجام دهد، حرام است. 5. هر چیزی که یقین به نجاست آن نداریم پاک است. به احتمال نباید اعتنا کرد؛ مثلا: چیزهایی که می دانیم گاهی پاک و گاهی نجس هستند مثل کف دستشویی های عمومی که می دانیم گاهی با آب کر شسته می شوند و گاهی هم نجس می شوند تا وقتی یقین نداشته باشیم همین الآن قطعا و صد در صد نجس شده است پاک و هیچ وظیفه ای برای اجتناب نداریم.
‏🔰 ✍🏻 قالَ لقمان لِابنِهِ: يا بُنَىَّ اعلَم انِّى خَدَمتُ اربَعَمِاة نَبِىٍّ وَ اخَذتُ مِن كَلامِهِم اربَعَ كَلَماتٍ وَهِىَ: 🔹 اذاكُنتَ فِى الصَّلوةِ فَاحفَظ قَلبَكَ 🔸 واذاكُنتَ عَلَى المائِدَةِ فَاحفَظ حَلقَكَ 🔹 و اذا كُنتَ فِى بَيتِ الغَيرِ فَاحفَظ عَينَكَ 🔸 و اذاكُنتَ بَينَ الخَلقِ فَاحفَظ لِسانَكَ‏ 💡 حضرت لقمان به فرزندش فرمود: اى فرزندم بدان ‏كه من چهارصد پيغمبر را خدمت نمودم و ازكلام آنها چهار كلمه فراگرفتم ✅ و آن چهار كلمه اين است: 1️⃣ هر وقت در نماز باشى پس حفظ كن دل خود را 2️⃣ هرگاه بر سر سفره باشى پس حفظ كن گلوى خود را 3️⃣ هر وقت در خانه غير باشى پس حفظ كن چشم خود را 4️⃣ هرگاه در ميان مردم باشى پس حفظ كن زبان خود را. ———————- 📚 ارزش هاى اخلاقى در احاديث عددى ؛ ص82 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الْإمَامُ الصَّادِقُ( عَلَيْهِ السُّلَّامَ): إِلَى الرَّجُلِ الَّذِي سَأَلَ: هَلْ هَؤُلَاءِ الْخَالِقُونَ بَشَرٌ ؟ قَالَ: عِدُّ بَيْنِهِمْ مِنْ لَا يَغْسِلُ أسْنَانُهُ. مَنْ يَجْلِسُ فِي مَكَانِ ضِيقٍ عَلَى أَرْبَعِ، مَنْ يَتَعَامَلُ مَعَ الْأَشْيَاءِ غَيْرَ ذَاتُ الصِّلَةِ وَغَيْرِ الْمَجْدِيَّةِ، مَنْ يُجَادِلُ فِي أُمُورٍ لَا يُعَرِّفُهَا. شَخْصُ يَلَقِي بِنَفْسُهُ فِي الْفِرَاشِ دُونَ دَاعٍ، مَنْ كَانَ فِي حَالَةِ اِرْتِبَاكٍ وَغَمٍّ بِلَا بَلِيَّةٍ، مَنِ اِخْتَلَفَ مَعَ أَصْحَابِهِ فِي الْحَقِيقَةِ الَّتِي اِتَّفَقُوا عَلَيْهَا جَمِيعًا، يَفْتَخِرُ بِشَرَفِ آبَائِه. بَلْ يُحَرِّمُونَ مِنْ حُسْنَاتِهِمْ. وَمِثْلُ هَذَا يَبْقَى فِي التَّرَنُّحِ عَنْدَمًا تُنَزِّعُ قشور تِلْكَ الطَّبَقَةِ لِتَصِلُ إِلَى دِمَاغِهِ، وَهُوَ كَذَلِكَ كَمَا قَالَ اللهُ تَعَالَى:" هَؤُلَاءِ لَيْسُوا إِلَّا كَالْْمَاشِيَةِ، بَلْ هُمْ أَكْثَرُ ضَلَاَلًا". الْآيَةَ 179 💚امام صادق علیه السلام : به مردى كه عرض كرد آيا اين خلايق همه در شمار آدميانند؟ فرمود : از شمار آنان بيفكن 1⃣ كسى را كه مسواك نمى زند، 2⃣كسى كه در جاى تنگ چهار زانو مى نشيند، 3⃣كسى كه به چيزهاى بى ربط و بيهوده مى پردازد، 4⃣كسى كه در موضوعاتى كه نمى داند بحث و مجادله مى كند، 5⃣ كسى كه بى جهت خود را در بستر بيمارى مى اندازد، 6⃣كسى كه بدون مصيبتى سر و وضعش ژوليده و پريشان باشد، 7⃣كسى كه با ياران خود درباره حقيقتى كه همه ی آنها بر آن همداستانند، مخالفت كند، 8⃣كسى كه به مفاخر پدران خود ببالد؛ اما از كارهاى نيك و شايسته ی آنان بى بهره باشد، 💠چنين كسى به خَلنگ مى ماند كه پوسته هاى آن لايه لايه برداشته شود تا به مغزش برسد و نيز چنان است كه خداوند عز و جل فرموده است : «اينان نيستند مگر مانند چارپايان و بلكه اينان گمراهترند».اعراف ، آيه 179 📚 الخصال : 409 / 9
🔸عنايت حضرت فاطمه زهرا علیها سلام به حديث پيامبرصلی الله علیه وآله وسلم ▫️چند روز از رحلت پيامبرصلى الله عليه و آله و سلم گذشته بود، مردى به در خانه فاطمه سلام الله عليها آمد و پس از شرفيابى به حضور آن حضرت ، عرض كرد: آيا رسول خداصلى الله عليه و آله و سلم چيزى نزد شما به يادگار گذاشته تا مرا از آن بهره مند سازى ؟ فاطمه سلام الله عليها به ياد حديثى از پيامبرصلى الله عليه و آله و سلم افتاد و به كنيز خود فرمود: ای كنيز! آن صفحه نوشته را به اين جا بياور. كنيز به جست و جوى صفحه نوشته پرداخت ، ولى آن را نيافت ، و بازگشت و به فاطمه سلام الله عليها گفت : آن را نيافتم . فاطمه سلام الله عليها به او فرمود: واى بر تو، برو آن را پيدا كن ، كه ارزش آن در نزد من هم طراز ارزش حسن و حسينعليه السلام است . كنيز رفت و به جست و جوى دقيق پرداخت و سرانجام آن صفحه نوشته را پيدا كرد و به حضور حضرت زهراسلام الله عليها آورد. نوشته آن صفحه عبارت از فرازهاى زير بود: 🌸قال محمد النبى صلى الله عليه و آله و سلم : 🔸ليسَ مِنَ المُؤمِنينَ مَن لَم يَأمَن جارُهُ بَوائِقَهُ . از مؤمنان نيست كسى كه همسايه اش از آزار او در امان نيست 🔸ومَن كانَ يُؤمِنُ بِاللّه ِ وَاليَومِ الآخِرِ فَلا يُؤذي جارَهُ ، و كسى كه ايمان به خدا و روز قيامت دارد، به همسايه اش آسيب نمى رساند 🔸ومَن كانَ يُؤمِنُ بِاللّه ِ وَاليَومِ الآخِرِ فَليَقُل خَيرا أو يَسكُت . و كسى كه به خدا و روز قيامت ايمان دارد، سخن نيك مى گويد و يا سكوت مى كند 🔸إنَّ اللّه َ يُحِبُّ الخَيِّرَ الحَليمَ المُتَعَفِّفَ ، ويُبغِضُ الفاحِشَ الضَّنينَ السَّئّآلَ المُلحِفَ . خداوند انسان خيرخواه ، بردبار و پاكدامن را دوست دارد، و انسان بد زبان و كينه توز و بسيار سؤ ال كننده براى كمك مادى را دشمن دارد 🔸إنَّ الحَياءَ مِنَ الإِيمانِ وَالإِيمانَ فِي الجَنَّةِ ، به راستى كه حياء از ايمان است ، و ايمان موجب ورود به بهشت مى باشد 🔸وإنَّ الفُحشَ مِنَ البَذاءِ ، وَالبَذاءُ فِي النّارِ و ناسزاگويى از بى شرمى است و بى شرمى موجب ورود به آتش دوزخ مى گردد. به اين ترتيب حضرت زهراسلام الله عليها با توجه مخصوص به حفظ و احترام حديث پيامبرصلى الله عليه و آله و سلم ، آن را يافت و تقاضا كننده را از معناى بلند آن بهره مند ساخت. 📚دلائل الإمامة : ص 65 ح 1 منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9 https://eitaa.com/menbar_kotah
💠شباهت های شب قدر و حضرت فاطمه زهرا علیها سلام 🌸از امام جعفر صادق علیه السلام در تفسیر فرات کوفی، در مورد معنای چنین نقل شده است: 🔹إنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ اَلْقَدْرِ. اَللَیْلَهُ: فاطمه والقدر: اَللَّهُ. ▫️فمن عرف فاطمه حق معرفتها، فقد ادرک لیله القدر، و انّما سُمّیت فاطمه لانّ الخلق فطموا عن معرفتها ... 🔸اللیله، حضرت فاطمه، است. القدر ،«اللَّه» است. 🔹پس هر کس که فاطمه و مقام ایشان، را به حقیقت بشناسد، حتماً شب قدر را درک کرده است. 🔹و علت نام‏گذارى آن حضرت به فاطمه، به خاطر این است که مردم از شناختنش، ناتوان هستند. 📚تفسیرفرات کوفى،ص 581 – 582 💠شباهت های شب قدر و حضرت فاطمه 1️⃣مردم، منزلت، عظمت و جایگاه والای شب قدر را نشناخته اند، و قدر و منزلت حضرت زهرا علیهاالسّلام هم در نزد مردم ناشناخته مانده است علا وه بر اینکه تاریخ دقیق ولادت، شهادت، طول عمر و بالاخص مزار ایشان برای ما مجهول می‌باشد. 2️⃣همان طور که در شب قدر تفریق بین امور می شود؛ همچنین به وسیله فاطمه علیهاالسّلام بین حق و باطل و مؤ من و کافر فاصله می افتد. 3️⃣همان طور که شب قدر ظرف نزول آیات و سوَر است؛ حضرت زهرا علیهاالسّلام هم ظرف امامت و مصحف است. 4️⃣شب قدر، معراج انبیا و اولیاست؛ همچنین ولایت حضرت زهرا علیهاالسّلام مرقات وصول انبیاست به نبوت، رسالت و عظمت «ما تکاملت النبوه لنبی حتی اقر بفضلها و محبتها» 5️⃣شب قدر، منشأ فیوضات و کمالات است؛ همچنین توسل به حضرت زهرا علیهاالسّلام وسیله خیرات و برکات و دفع بلیات است. 6️⃣شب قدر بهتر است از هزار شب؛ و حضرت زهراعلیهاالسّلام بهترین زنان اولین و آخرین است؛ بلکه او بهترین اهل زمین است از جهت عنصر و شرف و کرم. 7️⃣همچنان که شب قدر، سراسر سلام، آرامش و امنیت است، حضرت فاطمه،ام المومنین، نیز تمام وجودش، مظهر لطف و رحمت الهی است. او حوراء انسیه‌ای است که همه خیر و برکت و نور و جمال دنیا و آخرت را با هم داراست. منبرهای کوتاه 🔻 https://eitaa.com/joinchat/1482096640C5117b771d9 https://eitaa.com/menbar_kotah
🔴 دوستداران زهرا عليها السلام اهل نجاتند... 🔷 براي ما بشارتي از حضرت امام محمّد باقر عليه السلام هست كه فرمود: ⬅️ لفاطِمَةَ وَقْفَةٌ عَليبابِ جَهَنَّمَ. 🍃 فاطمه عليها السلام در مسيرش به سوي بهشت، به درِ جهنّم كه می رسد توقّفی می ‌كند. 💠 وقتي مي‌ايستد از طرف خدا، ندا می رسد چرا توقّف كردی؟ حركت كن تا به جايگاه خود در بهشت برسی. عرض می ‌كند: 🌿 إلهِي وَ سَيِّدِي سَمَّيْتَنِي فاطِمَةَ وَ فَطَمْتَ بي مَنْ تَولاّنِي وَ تَوَلّي ذُرِّيَّتِي مِنَ النّارِ وَ وَعْدُكَ الْحَقُّ وَ أنْتَ لا تُخْلِفُ الْمِيعادَ. 💐 خدا و مولای من، تو مرا فاطمه[جدا كننده‌ی دوستان خود از جهنّم] ناميده ‌ای و به من وعده داده‌ای كه به سبب من، دوستان من و دوستان ذرّيّه‌ام را از آتش نجات دهی و تو هرگز خلف وعده نمی ‌كنی. ✅ آنگاه از خدا، ندا مي ‌رسد: صَدَقْتِ يا فاطِمَةُ، إنِّي سَمَّيْتُكِ فاطِمَةَ وَ فَطَمْتُ بِكِ مَنْ أحَبَّكِ وَ تَوَلاّكِ وَ أحَبَّ ذُرِّيَّتَكِ وَ تَوَلاّهُمْ مِنَ النّارِ. 💐 فاطمه، تو راست می ‌گويی، من تو را فاطمه ناميده و وعده كرده ‌ام كه دوستان تو و دوستان فرزندانت را از آتش نجات دهم. 💐 و اين كه جمعي از آنها را (كه گنهكاران بی ‌توبه‌ از دنيا رفته‌اند) به جهنّم آورده ‌ام، برای اين است كه خواستم تو درباره‌ی آنها شفاعت كنی و من شفاعت تو را بپذيرم تا عظمت و موقعيّت تو براي انبيا و فرشتگان و اهل محشر روشن شود. ✨ حالا اين تو و اين هم محبّين تو در ميان جهنّم. هر كه را می خواهی از آتش نجات دهی، مختاری! 📚 كشف الغمة، جلد1، صفحه‌ی 463. 💠 در روايت ديگری از همان حضرت منقول است كه: ✨و اللهِ يا جابِرُ، إنَّها ذلِكَ الْيَوْمَ لَتَلْتَقِطُ شِيعَتَها وَ مُحِبِّيها كَما يَلْتَقِطُ الطَّيْرُ الْحَبَّ الْجَيِّدَ مِنَ الْحَبِّ الرَّدِيء. 💐 به خدا قسم ای جابر، آن روز فاطمه‌ عليها السلام شيعيان و دوستان خودش را از ميان جهنّميان جدا كرده و دنبال خودش به بهشت می ‌برد، همچنان كه مرغ، دانه‌ های خوب را از دانه‌ های بد جدا می ‌كند. 📚 بحارالانوار، ج43، ص 65 @tavasolnameh
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (37) ✅معيار تكليف‏ 🔹تكليف، مجموعه ‏ى وظايفى است كه خداوند بر عهده ايمان آو
💠 (38) ✅معیار خوبى و شايستگى‏ 🔹معیار خوبى و شايستگى مردم تنها درستكارى و صحت عمل نيست؛ بلكه اخلاق خوب و اعمال پسنديده آنان با توجه به درجه عقل و كيفيت انديشه و فكرشان سنجيده مى ‏شود. دُرستكاران با ارزش كسانى هستند كه با داشتن عقل كافى و فكر روشن، پاكى و صحت عمل را اختيار كرده و به نادرستى و گناهكارى پشت پا زده‏اند. 🌸پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: اذا بَلَغَكُم عَن رَجُلٍ حُسْنُ حالٍ فَانظُرُوا فِى حُسْنِ عَقْلِه فَإنَّما يُجازى‏ بِعَقْلِه؛ ▫️وقتى خبر درستكارى مردى به شما مى‏رسد، تنها به آن قانع نشويد، بلكه به خوبى عقل و فكرش توجه نماييد. 📚كافى، ج 1، ص 12. 🔷يعنى مقدار درك و فهمش را در نظر آوريد؛ زيرا دانش و عمل هر كس به مقدار عقل اوست. 📚جوان ( مرحوم فلسفى )، ج 1، ص 146. 🆔 @hal_khosh
منبرهای حجت الاسلام عباسعلی الماسی
💠#معيارهاى_زندگى_مومنانه (38) ✅معیار خوبى و شايستگى‏ 🔹معیار خوبى و شايستگى مردم تنها درستكارى و صحت
💠 (39) ✅معیار خدمت‏ به دیگران 🔹یکی از مسائلی که دین اسلام به آن اهمیت فراوان داده است، خدمت به مردم،خصوصاً خدمت به مومنان و صالحان است. 🔸از مجموعه تعالیم اسلامی و سیره اولیاء علیهم السلام استفاده می شود که بعد از انجام واجبات، برترین وسیله برای تقرب به خداوند متعال این خصلت نیکو می باشد. 🔷اولیای خداوند همواره در خدمت مردم بودند و شخصاً در رفع حوائج آنان اقدام می کردند. 🔹همان گونه که امام سجاد علیه السلام بارها ناشناخته در میان کاروان های حاجیان قرار می گرفت تا به خدمتکاری ایشان مشغول شود و هرگاه شناخته می شد از آنان جدا و به کاروانی دیگر می پیوست، 🔸همچنین امام صادق علیه السلام در مکه و منی به خدمت خلق مشغول می شد و دمی از آن کناره نمی گرفت. وی شبانه روز خویش را وقف خدمتکاری به مردم کرده بود و هرکسی از خوان علم وعملش به مقدار نیازش بهره مند می شد. 🌸یکی از راویان بنام جمیل می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود: المؤمنون خدم بعضهم لبعض ▫️مؤمنان خدمتگزار یکدیگرند. عرض کردم : چگونه ؟ ▫️فرمود: به یکدیگر فایده و سود می رسانند. 📚کافی، ج2، ص167 🔹بقول مرحوم شیخ رجبعلی خیاط ما باید همان گونه در خدمت مردم باشیم که امامان ما و اولیای الهی بودند. آنان هدفی در خدمت جز خداوند متعال نداشتند. خدمت آنان به مردم، برای خدا و به عشق او بود. 📖تندیس اخلاق ص78 🔸وی در پاسخ کسی که نصیحتی خواسته بود، گوشش را گرفت و فرمود: خدمت به خلق! خدمت به مردم! شیخ رجبعلی خیاط معتقد بود: راه محبت خدا، محبت به خلق خدا و خدمت به مردم، بخصوص انسان های مستضعف و گرفتار است. 📖کیمیای محبت، ص 218، ▪️ / نقل است که روزی از آیت الله محمدحسن نجفی فقیه نامدار شیعه، معروف به صاحب جواهر که مؤلف کتاب گرانسنگ جواهرالکلام است سؤال می کنند که اگر خداوند به شما اطلاع دهد که از عمر شما جز چند ساعت و جز اندکی نمانده این ساعات پایانی عمر را صرف چه کار می کنید؟ ایشان در جواب می فرماید: این چند ساعت عمرم را صرف خدمت به خلق و گره گشائی از مردم می کنم و اگر دیدم که کاری نمی توانم برای کسی انجام دهم می روم جلوی در خانه ام می نشینم تا شاید کسی به من مراجعه بکند و بگوید حاج آقا برایم استخاره ای بگیرید. این حکایت بخوبی گویای میزان اهمیت و ارزش خدمت به مردم و انسانها است که امید است از این فرصت اندک عمر برای این مهم بیشترین بهره گرفته شود. 🔴خط قرمز خدمتکاری مردم البته باید توجه داشت که خدمتکاری مردم به بهره کشی و استثمار نینجامد و این گونه نشود که دیگران سوءاستفاده کنند و خدمت کننده را به سوی بردگی بکشانند. از این رو امام صادق علیه السلام درباره شرایط و خط قرمز خدمتکاری مردم فرمودند: أخْدمْ أَخَاكَ فَإِنِ اسْتَخْدَمَكَ فَلَا؛ ▫️به برادرت خدمت كن؛ اما اگر تو را به خدمت گرفت و سوء استفاده كرد، خدمت مكن. 📚مستدرك‏الوسائل، ج 12، ص 428. یعنی شخص خدمت شونده می خواهد از خدمت رسانی او سوءاستفاده کند و او را به بیگاری بکشاند و مانند کسانی با او رفتار کند که در برابر مزد و مواجبی، کار می کنند و به او امر و نهی می کند و یا توبیخ و سرزنش می کند و یا رفتاری را دارد که موجب تحقیر می شود، در این صورت این خدمتگزاری ممدوح نیست و شخص می بایست برای حفظ کرامت انسانی، از این گونه خدمت کردن سر باز زند. 🆔 @hal_khosh