eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
185.7هزار عکس
167.7هزار ویدیو
2هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از mesaghمیثاق
⛔️ تهدید صهیونیست‌ها توسط یک کانال تلگرامی عربی زبان نزدیک به مقاومت👇 خطاب به صهیونیست ها: אנחנו עורכים חקירות, אם אתם מעורבים בהרעלות בבתי הספר שלנו, נפזר את גופות התלמידים שלכם ברחובות, בבתי חולים ובבתי ספר יהודיים. אתם מכירים היטב את היכולות הביולוגיות שלנו. 🚨اخطار! 🔺ما در حال انجام تحقیقات هستیم، اگر شما در مسمومیت های مدارس ما نقش داشته باشید، اجساد دانش آموزان شما را در خیابان ها، بیمارستان ها و مدارس یهودیان پراکنده می کنیم. ⚠️شما به خوبی از توانایی های بیولوژیکی ما آگاه هستید. 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️توصیه‌های بختیار به صدام: ایران را از پای درآورید، عیب ندارد که یک یا دو میلیون ایرانی بمیرند! 🔹بخشی از پیام صوتی بختیار، نخست وزیر پهلوی، در خصوص همکاری با صدام در جنگ با ایران 🔸تفاله‌های این بیشرفا برای دختران دانش آموز اشک تمساح میریزن 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
ملا یوسف‌زی فعال حقوق زنان اهل پاکستان در حالی نگران دختران ایرانی شده که نیمی از زنان سرزمین خودش هنوز به سرویس بهداشتی هم دسترسی ندارن! با این حال نگران دختران ما هستند؛ 🆔 @mesagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴آخوند سکولار و روزنامه دروغگو میبدی رفته با شرق مصاحبه کرده گفته این ماجرای بچه ها مربوط به یک گروه افراطی است ، بعد شرق همان را مطرح کرده سپس میبدی گفته : من گفتم کسی این را گفته و من نگفته بودم ! 🔹راستی یک سوال ؟ خبرنگار شرق نبود که با حضور در بیمارستان فتنه ی مهسا را کلید زد؟ 🔹آیا شرق با دروغی دیگر به دنبال مهسایی دیگر است؟ ⚠️جامعه چند بار قرار است از لانه ی مارها نیش بخورد؟ 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
امام خامنه ای: در مساله حجاب ، وجود ندارد؛ توجه بکنید که هیچ عقب نشینی در این قضیه نکنید... ومطلقا مسئله ای نیست که انسان در برابر آن و عقب نشینی داشته باشد...! امام متوجه قضایا بود ، ایشان درست میفهمید ، درست میدید . ایشان در قضیه حجاب ، وارد شد... دیدار با فعالان فرهنگی سال ۹۷ 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴 دوگانه دروغ حجاب یا معیشت 🔹 حمید رسایی: مغالطه "چرا حجاب مقدم بر معیشت مردم می‌شود" خطی است که رسانه‌های معاند و دنباله‌های داخلی آنها طرح می‌کنند! در حالی که همین رسانه‌ها در طول چند ماه گذشته برای ترویج کشف حجاب و بی‌حیایی، نه تنها معیشت مردم را فراموش کردند که آن را به گروگان گرفته بودند. 🔻اتفاقا حجاب، چون حافظ حریم خانواده و اصالت بخشی به آن است و جلوی تبرّج‌های جاهلانه را می‌گیرد، از عوامل اصلی تقویت اقتصاد و معیشت خانواده است. 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴حجاب و فضای اسلامی جامعه، لیلة القدر انقلاب است. ▫️آخرین امید دشمن... ▫️مقاومت سرنوشت ساز...تحلیل گر جبهه انقلاب حجت الاسلام رحمت الله معظّمی 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴نهادهای فرهنگی مقصر بی‌حجابی هستند 🔹سرکار خانم خادم، کارگروه مطالبه‌گری شبکه مردمی عفاف و حجاب: وزارت فرهنگ و ارشاد به فیلم‌های مخالف حجاب مجوز می‌دهد. 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
277.6K
🔴دوران استثنایی تشیّع ولی عده ی معدودی به جای حوزه و روحانیت، پاسخ به شبهات را میدهند... سنگرهای فقهی و معرفتی خالی مانده... از دشمنان عقب افتادید کجایید... امام به بعضی ها میگفتند ضعیفید آقا❗️❗️ ⚠️بایکوت کردن ایشان توسط قدرت طلبان و برخی آخوندها، سبب رشد کُندفهمی در جامعه میشود. 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مقدمه‌ی قیام مردم قم تجمع إعتراضی جمعی از مردم غیرتمند قم علیه بی‌غیرتی برخی مسئولان پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۱۱ از مقبره‌ی شهید نواب صفوی تا استانداری قم، انجام شد. .................................... 🔵 لازم به ذکر است تجمع إعتراضی بعدی، پنجشنبه همین هفته ۱۴۰۱/۱۲/۱۸، از میدان آستانه به طرف دفتر آقای سعیدی،نماینده‌ی ولی فقیه، تولیت حرم، امام‌جمعه و رئیس ستاد امر به معروف قم، میباشد. مردم شریف و غیرتمند قم، برای حفظ حریم مطهر فاطمه معصومه سلام الله علیها و جلوگیری از جولان اراذل و اوباش در این شهر اهلبیت علیهم السلام، همدیگر را به شرکت در این تجمع حماسی دعوت کنیم. 💬منبع فریاد ابوذرها 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴انقلاب کردیم حکومت بیاد پای کار اسلام و دستورات اسلامی اگر قرار بود بگویید کف خیابان به تذکر حجاب بسنده کنیم چرا انقلاب کردیم؟! 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
اعتراف تاریخی شاه به نبود امکانات و زیر ساخت در کشور شاه در زمینۀ نحوۀ استفاده از درآمدهای نفتی در مصاحبه‌ ای مهم این‌گونه اظهار کرد: از حالا شکممان را صابون نزنیم و نگذاریم باز همان لاشخورها طرح بدهند که با درآمد اضافی فلان کار را میشود کرد در حالی که نه سیمان داریم و نه آجر ، نه ظرفیت بندری ، نه کارگر ، نه جاده کافی و نه قدرت جذب اقتصادی (سرمایه‌گذاری) اشتباهات گذشته را مسلماً دیگر تکرار نخواهیم کرد. روزنامه اطلاعات ۳ آبان ۱۳۵۵ (۲۵۳۵ شاهنشاهی) 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔵 سطح سواد و تحصیلات مردم ایران در زمان پهلوی 💠مجله اینترنتی OWID(our world in date) به عنوان یکی از مجلات معتبر اینترنتی جهان که زیر نظر دانشگاه آکسفورد اداره میشود از نرخ تحصیلات دوره متوسطه ایران در سال (1356)1977 آمارهایی را منتشر کرده که بر طبق آنها کشور ایران یکی از پایین ترین نرخ تحصیلات دوره متوسطه را در منطقه دارا می باشد. ژاپن:93/4 مغولستان:76/4 کویت:70/1 اردن:69 کره جنوبی:62/9 بحرین:61/6 فیلیپین:60/2 لبنان:59/4 قطر:55/1 ایران:48/7 سوریه:45/6 📚 منبع: https://ourworldindata.org/grapher/gross-enrollment-ratio-in-secondary-education?tab=chart&time=earliest..2010®ion=Asia&country=IRN~OWID_WRL~BHR~QAT~JOR~KWT~JPN~CHN~KOR~MNG~PHL~SYR~LB 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️اهمیت مراقبت و معنويت 🔹ما سایش و فرسایش پیدا می‌کنیم. دل و جان ما در برخورد با حوادث روزمرّه زندگی، به طور دائم در حال فرسایش است. باید حساب این فرسایش ها را کرد و جبران آن را با وسایل درست، پیش‌بینی نمود، و الّا انسان از بین خواهد رفت. ممکن است انسان از لحاظ مادّی و صوری، تنومند و فربه هم بشود؛ اما اگر به فکر جبران این سایشها نباشد، از لحاظ معنوی نابود خواهد شد. 🔹قرآن می‌فرماید: «انّ الّذین قالوا ربّنا اللهُ ثمّ استقاموا تتنزّل علیهم الملائکة». «ربّنا الله» یعنی اعتراف به عبودیّت در مقابل خدا و تسلیم در مقابل او. این چیز خیلی بزرگی است؛ اما کافی نیست. وقتی می‌گوییم «ربّنا الله»، برای همین لحظه‌ای که می‌گوییم، خیلی خوب است؛ اما اگر «ربّنا الله» را فراموش کردیم، «ربّنا الله» امروزِ ما دیگر برای فردای ما کاری صورت نخواهد داد. لذا می‌فرماید: «ثمّ استقاموا»؛ پایداری و استقامت کنند و در این راه باقی بمانند. 🔹این است که موجب می‌شود «تتنزّل علیهم الملائکة»، و الّا با یک لحظه و یک برهه خوب بودن، فرشتگان خدا بر انسان نازل نمی‌شوند، نور هدایت و دست کمک الهی به سوی انسان دراز نمی‌شود و انسان به مرتبه عباد صالحین نمی‌رسد. باید این را ادامه داد و در این راه باقی ماند؛ «ثمّ استقاموا». اگر بخواهید این استقامت به وجود آید، باید به طور دائم کنید که این بارِ مبنای از سطح لازم پایین نیفتد. بیانات مقام معظم رهبری ۸۱/۰۷/۱۷ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️فلسفه زندگی محدود در اين دنيا چيست؟ چرا خداوند عمر طولانی‌تری به انسان نمی‌دهد؟ 🔹همانطور كه در تعبيرات دينی آمده است، صرفا مقدمه و پلی برای حياتی ديگر و آن حيات، اصل است. اين زندگی اگر فقط به ظواهرش بسنده شود، لهو، لعب، زينت، تفاخر و تكاثر است، اما باطن آن زندگی جاودانه است؛ سعادتمندانه يا شقاوتمندانه: «اعلموا أنما الحيوة الدنيا لعب و لهو و زينة و تفاخر بينكم و تكاثر فی الأموال و الأولاد كمثل غيث أعجب الكفار نباته ثم يهيج فتراه مصفرا ثم يكون حطاما و فی الآخرة عذاب شديد و مغفرة من الله رضوان و ما الحيوة الدنيا إلا متاع الغرور»؛ 🔹آنچه اين دنيايی است، از بين می‌رود، و فقط آن چيزی باقی می‌ماند كه رنگ و بوی الهی پيدا كرده باشد: «ما عندكم ينفد و ما عندالله ‌باق - و كل شیء هالك إلا وجهه». اگر به اين نگرش در زندگی برسيم، و درك كنيم كه زندگی واقعی، همان است، نه زندگی دنيوی، خواهيم پذيرفت كه اين زندگی بايد محدود باشد، نه بی نهايت؛ زيرا كه صرفا مقدمه است و غايت و هدف نيست. اگر اصل محدوديت را بپذيريم، ديگر مناقشه در مقدار آن روا نيست؛ زيرا هر مقداری كه باشد، باز جای اين سؤال باقی می‌ماند كه: «چرا اين قدر؟!». 🔹 نقل می‌كند كه عده‌ای چنان شده‌ اند كه آرزو ميكنند هزار سال زندگی كنند، و اگر حتی اين قدر زندگی كنند، اما باز راضی نمی‌شوند و بيشتر می‌خواهند. در هر صورت، اين زندگی موجب نجات آن‌ها از آتش نخواهد شد؛ يعنی اگر انسان را غايت خود قرار دهد، به هيچ حدی راضی نميشود، اما اگر اصل محدوديت را پذيرفتيم، ديگر مقدار آن مهم نيست و مصلحتش را به خداوند واگذار می‌كنيم. 🔹حقيقت اين است كه ، تمام شدن زودتر زندگی دنيا و رسيدن سريعتر به زندگی‌ جاودانه‌ آخرت را طلب می‌كنند: «و لو لا أجل الله التی كتب الله عليهم لم تستقر أرواحهم فی أجسادهم طرفة عين خوفا من العقاب و شوقا إلی الثواب»؛ زيرا كه آنان كيفيت زندگی خود را بهبود بخشيده ‌اند، و ديگر دلبستگی كميت آن نيستند و چون با و ، خود را آباد ساخته‌ اند، شوقشان به و ورود به ، بيش از شوق طفل به پستان مادر است: «و الله لابن ابيطالب آنس بالموت من الطفل بثدی أمه». 📕زندگی پس از مرگ،‌ ج ۴، حسين سوزنچی، ص ۵۰ منبع: وبسایت راسخون 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️تعلیم و تربیت 🔹تمام علوم و تمام عبادات و تمام معارف الهيه و تمام احكام عبادى و همه چيزهايى كه هست، همه اينها براى اين معناست كه انسان ناقص‌ را انسان كامل كند. كتاب انسان‌ سازى است؛ كتابى است كه با اين كتاب - اگر كسى توجه به آن بكند - تمام مراتبى كه از براى انسان هست، اين كفالت دارد و همه مراتب را، به آن نظر دارد. بخشی از پیام حضرت‌ امام به طلاب حوزه نجف ۵۶/۷/۶ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️سخن چينی با چه انگيزه هايی صورت می گيرد؟ 🔹اين رذيله اخلاقی مانند سایر هم نوعانش پيوند ناگسستنى با بسيارى از رذائل اخلاقى دارد، از جمله ، زيرا شخص حسود نمى تواند آرامش زندگى ديگران را تحمل كند، و از اين كه دوستان دست به دست هم داده و كارهاى خود را به سرعت پيش مى برند، و يا از محبت و پیوند قوی در بین خانواده ها و همسران، رنج مى برد، سعى مى كند از طريق آنها را نسبت به يكديگر کرده و به جان هم بيندازد. ، از انگيزه های ديگر سخن چينى است، چرا كه شخص دنياپرست مى خواهد با ایجاد اختلاف در بين ديگران، کار و كسب آنها را به ركود و ورشكستگى بكشاند تا زمینه بهره برداری خودش را فراهم نماید. 🔹 عامل مهم ديگرى در سخن چينى است. قرآن مجيد درباره منافقان مى گويد: «اَلا اِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لكِنْ لا يَشْعُرُونَ؛ [بقره، ۱۲] آنها [منافقان] فساد كنندگان واقعى هستند، و لكن نمى فهمند». براستی كار آنها ايجاد فساد، به هر طريق ممكن است، امام صادق (ع) در حديثى مى فرمایند: «يكى از نشانه هاى اصرار بر سخن چينى است». [۱] فرد نزد اين طرف مى آيد و به عنوان خيرخواهى، از طرف مقابل مى كند، و سخنان زهرآلودى از وى نقل مى نمايد، و نزد طرف مقابل نيز همين عمل را تكرار مى كند. اين شخص دو چهره و منافق، هدفش ، و كشمكش هاى اجتماعى است تا در آن ميان نفس راحتی بكشد. 🔹عامل ديگر سخن چينى، همان چيزى است كه امروزه به عنوان بيمارى اخلاقى آزاردهى يا معروف است. بعضى هستند كه بر اثر عقده حقارت، انتقام جويى و يا انحرافات ديگر روانى، از اذيت و آزار ديگران لذت مى برند، و از خوشى آنها ناراحتند. اين گونه افراد به سخن چينى و سعايت پرداخته، تا مردم را به هم بريزند و خود در گوشه اى بنشينند و از جنگ و دعواى آنها لذت ببرند. از بعضى از روايات استفاده مى شود ناپاكى نطفه نيز از عوامل گرايش به سعايت و سخن چينى است. (البته زمينه ساز است نه اين كه افراد را مجبور به اين كار كند) پيامبر اكرم (ص) در حديثى می فرمایند: «اَلسّاعى بِالنّاسِ اِلَى النّاسِ لِغَيْرِ رُشْدِهِ؛ كسى كه نزد مردم بر ضد ديگرى (سخن چینی) مى كند در مسير صحيح نيست. [بعضى در تفسير جمله لغير رشده گفته اند يعنى لَيْسَ بِوَلَدِ حَلال؛ چنين كسى حلال زداده نيست]». [۲] 🔹عادت به یکی دیگر از عوامل سخن چينى است. شخص دروغگو اصرار دارد كه سخن اين شخص را به شخص دیگر برساند و ميان آنها كند هر چند سخنانش دروغ باشد. پيامبر اكرم (ص) در حديث مفصّلى درباره نشانه هاى صفات خوب و بد می فرماید: «اَمّا عَلامَةُ الْكَذَّابِ فَاَرْبَعَةٌ... اِنْ قالَ لَمْ يَصْدُقْ وَ اِنْ قِيلَ لَهُ لَمْ يُصَدِّقْ وَ الَنميمةُ وَ الْبُهْتُ؛ نشانه دروغگو چهار چيز است: هرگاه سخنى بگويد راست نمى گويد، و اگر سخنى به او بگويند تصديق نمى كند، و و بهتان». [۳] يعنى هرگاه صفت رذيله دروغگويى در درون جان انسان متمركز شود، اين چهار عمل از او آشكار مى شود. پی نوشت‌ها؛ [۱] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی،، چ دوم، ج ‏۶۹، ص ۲۰۷، باب ۱۰۶، ح ۸ [۲] إحياء علوم الدين، الغزالي، دارالمعرفة، بيروت، بی تا، ج ۹، ص ۷۵ [۳] بحارالأنوار، همان، ج ‏۱، ص ۱۲۲، باب ۴ 📕اخلاق در قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسة الامام على بن ابى طالب(ع)، قم‏، ۱۳۷۷ ش،‏ چ اول‏، ج ۳، ص ۳۰۹ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️احساس لذت در نماز 🔹این احساس لذت در ، یک سری مقدمات خارج از نماز دارد، و یک سری مقدمات در خود نماز؛ آن چه پیش از نماز و در خارج از نماز باید مورد ملاحظه باشد و عمل شود این است که انسان نکند و قلب را سیاه و دل را تیره نکند؛ و معصیت، روح را مکدّر می کند و نورانیّت دل را می برد؛ و در هنگام خود نماز نیز انسان باید زنجیر و سیمی دور خود بکشد تا غیر خدا داخل نشود، یعنی فکرش را از غیر خدا منصرف کند. برگی از دفتر آفتاب، ص۱۳۳ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️عوامل غفلت از حضور امام زمان (بخش سوم) 🔸معصومين عليهم السلام انسان های کاملی هستند که خداوند آنان را خليفه و نماينده خود در زمين قرار داده، و اراده کرده است که با آنان شناخته شود و از مسير اطاعت آن ها، اطاعت شود و ثواب و عقاب را نيز بر مدار اعتقاد و اطاعت آنان قرار داده است. وقتی از امام حسين (ع) درباره معرفت خدا و چگونگی آن سوال شد، حضرت فرمود: «عبارت است از شناخت مردم هر زمان امامشان را، آن امامى كه اطاعت او بر آنها واجب است». بنابراين معرفت و آگاهی به  (عج) لازم است، و غفلت از آن حضرت نيز موجب خروج از جاده صحيح زندگی، و نرسيدن به سعادتی است که توسط خداوند برای انسان رقم زده می‌شود؛ و نیز باعث گمراهی و شقاوت می‌گردد. در ادامه به بیان برخی از آثار فردی غفلت از حضور امام زمان (عج) می‌پردازیم: 💠 «نااميدی و يأس»  🔹نوميدی و يأس، انسان را تدريجا به سوی فساد و همرنگی با محيط می‌کشاند، تا جایی که نمی‌تواند خود را به صورت يک اقليت صالح در برابر اکثريت ناسالم حفظ کند و همرنگ جماعت نشدن را موجب رسوايی می‌داند. اين يکی از آثار از اصلاح جامعه و و قيام نجاتبخش او می‌باشد. پس تنها چيزی که می‌تواند به انسان روح اميد بدمد و نگذارد در محيط فاسد حل شود، اميد‌ به‌ مصلح‌ جهانی است. هنگامی که روزنه اميد برای انسان گشوده شود، اميد به تغيير وضع موجود، نقطه عطفی در زندگی او ايجاد می‌کند و چه بسا او را به توقف کردن در مسير گناه و بازگشت به سوی پاکی و اصلاح دعوت می‌نمايد. 💠 «احساس بيهودگی و پوچی» 🔹انسان منتظر، باور قطعی دارد که تنها نظام اجتماعی عادلانه ای که به تمام خواسته های مشروع بشری پاسخ داده، و منصفانه ترين قوانين را برای انسان‌ها آماده کرده است، نظام حکومتی اسلام و قانون الهی قرآن است و زيباترين آن در عصر ظهور (عج) تحقق خواهد يافت و اين باعث نشاط زندگی می‌شود و زندگی را ارزشی کرده و انسان را از بيهودگی نجات می‌بخشد، بر خلاف افراد و گروه هایی که از چنين آينده درخشانی غافل اند، و نتيجه آن جز احساس بيهودگی و پوچی در زندگی چيز ديگری نخواهد بود. 💠 «عدم اصلاح خويش» 🔹آن کس که منتظر است، در خود می‌کوشد تا برای جامعه ايمانی، عنصری مفيد، موثر و کارآمد باشد. البته نکته مهم اينجاست که منتظر واقعی برای چنین برنامه مهمی، هرگز نمی‌تواند نقش تماشاچی را داشته باشد، بلکه بايد حتما در صف طالبان اصلاح قرار گيرد. [۱] همچنین موارد متعدد ديگری مانند: حل شدن در فساد محيط، کوری دل، مردن قلب، قساوت قلب، ناآرامی روحی و زيانکاری و... از جمله آثار غفلت از حضور امام زمان (عج) می‌باشد. ... پی نوشت؛ [۱] حکومت جهانی مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشريف ـ آيت الله مکارم شیرازی، ص ۱۰۵، چاپ علميه، قم، ۱۳۷۵ منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️امام مهدی عجل الله تعالی فرجه؛ 🔸أما سَمِعْتُمْ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: «يا اَيُّهَا الَّذينَ امَنوا اَطيعُوا اللهَ وَ أطيعُوا الرَّسولَ وَ اُولُو الأمْرِ مِنْكُمْ»؛ هَلْ أمرٌ إلاّ بِما هُوَ كائِنٌ إلى يَوْمِ القيامَةِ؟ 🔹آيا شنيديد كه خداوند بزرگ فرمود: «اى كسانى كه ايمان آورديد از خدا و رسول و صاحبان فرمان بر خود پيروى و فرمانبردارى كنيد»؛ آيا مقصود اين نيست فرمانى كه تا روز قيامت پابرجاست؟ 📕كمال الدين و تمام النعمة، ۲، ۴۸۷ 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️ خود بزرگ‌ بینی  🔹 ، یکی از بزرگترین بیماری های روحی و روانی است که از و نشأت می گیرد. امام علی (ع) در این مورد می‌فرماید: «اوْحَش الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ؛ بدترین وحشت، است»؛ [۱] امام سجّاد (ع) در یکی از دعاهایشان می‌فرماید: «و عَبِّدنی لَک وَ لا تُفْسِدْ عِبادتَی بِالْعُجْب؛ مرا به بندگی خود درآور و عبادتم را به وسیله تباه مساز». [۲] خواجه عبدالله انصاری می گوید: «عیب است بزرگ برکشیدن خود را ، از جمله خلق برگزیدن خود را ، از مردمک دیده بباید آموخت ، دیدن، همه کس را و ندیدن خود را». [۳] 💠حقیقت خودبزرگ بینی 🔹 ، خوش بینی انسان است نسبت به اعمال خود، و لایق شمردن خود از نظر عمل به وظایف و کسب امتیازات و موفقیت ها. مرحوم نراقی در حقیقت عُجب و خودبزرگ‌بینی می‌گوید: «عُجب، خودبزرگ بینی است، به جهت دیدن نوعی کمال، چه کمال واقعی و چه کمال خیالی و تصوری». [۴] مرحوم شیخ بهایی (ره) در تعریف عجب می‌گوید: «عجب، بزرگ دیدن عمل صالح و خوشحالی امر آن و نشان دادن اعمال و لایق دانستن خود است». [۵] 💠فرق خودبزرگ بینی و تکبّر 🔹خودبزرگ‌بینی، مربوط به عمل است و تکبّر مربوط به نفس است، که انسان نفس خود را بهتر از دیگران بداند. در مقایسه با دیگران، مطرح نیست، فقط خود شخص مطرح است، و لو کسی دیگر هم نباشد، [۶] ولی در مقایسه با دیگران مطرح است. خودبزرگ‌بینی در اثر داشتن چیزی است، در حالی که در تکبّر و خودبرتربینی، ممکن است بدون کمال هم مطرح باشد. پی نوشت‌ها ؛ [۱] نهج البلاغه، قصار ۳۸ و در قصار ۱۱۳ آمده است: «لا وَحْدَةَ اوحَشَ مِنَ الْعُجب؛ هيچ تنهايى وحشتناك‌تر از عُجب نيست. [۲] صحيفه سجاديه، دعاى فى مكارم الاخلاق، ص ۱۰۰ [۳] آشنايى با علوم اسلامى، شهيد مطهرى، ص ۲۱۳ [۴] جامع السعادات، ج ۱، ص ۳۲۱ [۵] اربعين، شيخ بهايى، ص ۳۵؛ معراج السعادة، نراقى، ص ۲۲۱ [۶] جامع السعادات، ج ۱، ص ۳۲۱ منبع: حوزه نت 🆔 @mesagh
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️انتظار فرج یک مفهوم بسیار وسیع و گسترده‌یی است 🔹 یک مفهوم بسیار وسیع و گسترده‌یی است. یک انتظار، انتظارِ فرجِ نهایی است؛ یعنی این‌که بشریت اگر می‌بیند که طواغیت عالم ترکتازی می‌کنند و چپاولگری می‌کنند و افسارگسیخته به حق انسانها تعدی می‌کنند، نباید خیال کند که سرنوشت دنیا همین است؛ نباید تصور کند که بالاخره چاره‌یی نیست و بایستی به همین وضعیت تن داد؛ نه، بداند که این وضعیت یک وضعیت گذراست - «للباطل جولة» - و آن چیزی که متعلق به این عالم و طبیعت این عالم است، عبارت است از «استقرار حکومت عدل»؛ و او خواهد آمد. 🔹انتظار فرج و گشایش، در نهایت دورانی که ما در آن قرار داریم و بشریت دچار ستم‌ها و آزارهاست، یک مصداق از انتظار فرج است، لیکن انتظار فرج مصداق‌های دیگر هم دارد. وقتی به ما می‌گویند منتظر فرج باشید، فقط این نیست که منتظر فرج نهایی باشید، بلکه معنایش این است که هر بن‌بستی قابل گشوده شدن است. ، یعنی این؛ فرج، یعنی گشایش. مسلمان با درسِ انتظار، فرج می‌آموزد و تعلیم می‌گیرد که هیچ بن‌بستی در زندگی بشر وجود ندارد که نشود آن را باز کرد و لازم باشد که انسان ناامید دست روی دست بگذارد و بنشیند و بگوید دیگر کاری نمی‌شود کرد؛ 🔹نه، وقتی در نهایتِ زندگىِ انسان، در مقابله‌ی با این‌همه حرکت ظالمانه و ستمگرانه، خورشیدِ فرج ظهور خواهد کرد، پس در بن‌بست‌های جاری زندگی هم همین فرج متوقَّع و مورد انتظار است. این، درس امید به همه‌ی انسانهاست؛ این، درس انتظار واقعی به همه‌ی انسانهاست؛ لذا را افضل اعمال دانسته‌اند؛ معلوم می‌شود انتظار، یک عمل است، بی‌عملی نیست. 🔹نباید اشتباه کرد، خیال کرد که انتظار یعنی این‌که دست روی دست بگذاریم و منتظر بمانیم تا یک کاری بشود. یک عمل است، یک آماده‌سازی است، یک تقویت انگیزه در دل و درون است، یک نشاط و تحرک و پویایی است در همه‌ی زمینه‌ها. این، در واقع تفسیر این آیات کریمه‌ی قرآنی است که: «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین» یا «ان الارض لله یورثها من یشاء من عباده و العاقبة للمتقین». یعنی هیچ‌وقت ملت‌ها و امت‌ها نباید از گشایش مأیوس شوند. بیانات مقام معظم رهبری ۸۴/۰۶/۲۹ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له 🆔 @mesagh