سوال و جواب اعتقادی
⭕️سوال: جناب آقای زنجانی! چه بپذیرید چه نپذیرید ما محبّین جان برکف اهلبیت در هیچ شرایطی به عمریها (اهل سنت) برادر خطاب نمیکنیم ، کسانی که عایشه را که با امیر الموءمنین تا آخرین رمقش جنگیده ام الموءمنین بدانند نمی توانند برادر من باشند اگر استدلال من خطا است قانع ام کنید
✅ پاسخ:
اولا : وظیفه ما بیان حقیقت دین است اگر چه شما قانع نشوید ، من وظیفه ندارم طوری عقاید اهلبیت را بیان کنم که شما قانع شوید.
ثانیا این قرآن است که به زوجات النبی وصف امهات الموءمنین داده است و اگر شما با قرآن مشکل دارید برادر با مسلمانی هم مشکل پیدا میکنید .
بلی من تصریح می کنم امهات الموءمنین بودن عایشه , طبق منطق قرآن در سوره تحریم حامل هیچ فضیلتی نیست , چرا که خدا در آن سوره فرموده دو نفر از این امهات (عایشه و حفصه) علیه خود رسول خدا (ص) تظاهر زیر زمینی و کودتا کرده بودند تا چه رسد به کودتا علیه امیر الموءمنین (ع) .
معلوم می شود شما هنوز گناه کودتا بر ضد خود رسول خدا را کوچکتر از کودتا برضد امام می دانید و یا اصلا نمی دانید چنین کودتایی بوده است .
ثالثا اگر استعمال واژه برادر برای غیر شیعه را خلاف مذهب می دانید پس آن کسانی که در جلسات مناظره ای بسیار طولانی با یهودیان بیش از ده بار و یا دهها بارخطاب به یهودیان بگوید :یا اخ الیهودی (ای برادر یهودی ) اسم آن مسلمانان را چه می گذارید؟!
⭕️سوال کننده : کسی که به یهودی بگوید یا اخ الیهودی! ای برادر یهودی! او نه خدا را شناخته و نه دین را و نه مذهب اهلبیت را!
✅ پاسخ موسوی زنجانی : عالیجناب !آرام باشید تنها در روایت 45 باب هفت گانه های خصال صدوق طبق نقل امام باقر(ع) امیرالموءمنین(ع) پس از جنگ نهروان در مسجد کوفه نشست و سپس نخستین خاخام یهویان وارد محضر ایشان شد و مناظره بسیار طولانی با امیر الموءمنین دا شت ، امیر الموءمنین (ع) از اول مناظره تا آخر, دهها بار خاخام یهودی را با عنوان یا اخ الیهودی خطاب کرد !
حالا شما امام اول شیعیان را شیعه نمی دانید ؟! پس چقدر از فرهنگ اهلبیت اطلاع دارید ؟! تا من کوشش کنم شما را قانع کنم ! شما اول باید وارد فضای مذهب شیعه بشوی تا نوبت به مسائل بعدی برسد.
علاوه ازخصال صدوق شما اول باید در بحار چاپ ایران جلد 10 صفحه 27 خطابات علی (ع) به یهود باواژه یا اخ الیهود را مطالعه کنید بعد قانع شدن خودتان را معیار بدانید .
@meshkat_ahlebeit
⭕️سوال : من مطلب شما در ارتباط با سکوتتان در قبال حوادث جاری را خواندم مرحبا ولی با این تحلیل پس فضلا و علما در قبال این قبیل حوادث باید دست روی دست بگذارند؟!
✅پاسخ: توجه کنید : هنگامیکه بنده درسال 1364در تبریز سخنرانی انتقادیم را تمام کرده به قم برگشتم با فاصله چند روز با تعدادی از اعضای دفتر مرحوم آیت الله منتظری منجمله آقای محمودی ، انصاری , نجف آبادی ، متقی جهت مشورت با آیت الله جنتی درباره پاره ای از مسائل و مشکلات حوزه علمیه قم در دفتر شورای نگهبان جلسه داشتیم ،چون ایشان از نزدیک بنده حقیر را ندیده بود ( لذا نمیدانست بنده همان طلبه هستم که با یک سخنرانی اوضاع سیاسی تبریز را ملتهب کرده است) ابتدا فرمودند:《من تازه از تبریز برگشته ام خیلی کوشش کردم اوضاع را آرام کنم ولی فایده نکرد حتی میر حسین موسوی هم پیش از من خیلی کوشش کرده بود اوضاع را آرام کند ولی بی فایده بوده ولی من نمی دانم موسوی زنجانی چرا اوضاع یک استان را بهم زده است؟!》آقای متقی مسئول ملاقاتهای مرحوم آیت الله منتظری سریعا عنان کلام را از آقای جنتی گرفت و گفت حاج آقا آن موسوی همین موسوی است چیزی بر علیه ایشان نفرمایید که خودش حضور دارد. آقای جنتی خندیدند و گفتند عجب ! ممنون که هشدار دادید. اگر چه من قصد غیبت نداشتم بلکه ضمن این که ایشان اوضاع کل استان آذربایجان شرقی را با یک سخنرانی بهم زده بود گله مندم ولی در عین حال این توانائی را بسیار مثبت تلقی می کنم که یک روحانی بتواند با یک سخنرانی کاری کند مردم یک استان یک صدا با او همراهی کنند اما نمی توانم ناراحتی خودم را از نتیجه کار ایشان پنهان کنم . بنده گفتم: این که مردم شهر بزرگی مانند تبریز با یک سخنرانی وارد خیابان می شوند این پیام را به شما می دهند که ای آقا چون حرفهای این سخنران حرف دل ما بود و لذا ریختیم توخیابان ، پس آخوند باید سخنگوی امت باشد تا با یک سخنرانی امت در جبهه او قرار گیرد و نه در رو در روی او،،
و اینکه آیت الله ملکوتی اصرار دارد من برگردم به تبریز و حرفهای خودم را تعدیل کنم تا اوضاع آرام شود باید توجه کند حتی اگر من این ننگ را بپذیرم که نمی پذیرم باز مشکل حل نمی شود چون اگر این رمز را من آخوند درک نکنم که ، آخوند تا آن زمان می تواند کرامت آخوندی و نفوذ واقعی خود را حفظ کند که ملت با چشم خود ببیند او در تمام شرایط حتی در حکومت خودش سخنگو و بلندگوی واقعی ملت است . و اگر روزی ملت ببیند آخوند هم مثل سایر حاکمان حرف باطنی مردم را نمیزند و درد ملت را بخاطر مصلحت خودش منعکس نمی کند نفرت ملت نسبت به او از نفرتش نسبت به شاه و عمال شاه بیشتر خواهد شد. پس از مدتی از این تاریخ جناب حجه الاسلام حاج سید هادی هاشمی داماد مرحوم آیت الله منتظری گفت رییس قوه قضائیه آیت الله اردبیلی گفته اند موسوی زنجانی بیاید تهران . پیش از حرکت بسوی تهران با مرحوم آیت الله منتظری مشورت کردم آیا مصلحت هست به تهران بروم؟ احتمال می دهم می خواهند بخاطر حوادث تبریز با من برخورد کنند و اعتراض کنند و من حاضر نیستم از موضع خودم عقب نشینی کنم فرمودند نه , برو ببین چه می گوید من رفتم و مرحوم آیت الله اردبیلی ابتدا روایات مربوط به جواز قضاوت زن را خواستند سپس تصمیم باطنی مسئولین مبنی بر برکناری آیت الله منتظری از قائم مقامی رهبری را بطور خصوصی به من گوشزد کردند . و در پایان گلایه کردند که :سید چرا اوضاع همیشه حساس تبریز را بهم زدید !؟ عرض کردم استاد ، تا من آخوند انتظار بحق مردم را برآورده می کنم خواهم ماند . شما نمی دانید بعضی از مسئولین استان آبروی جمهوری اسلامی را برده اند مردم تبریز از من آخوند بحق انتظار داشتند در حین حکومت خودم هم سخنگوی با وفای ملت باشم و با هر مسئول متخلف واقعا برخورد کنم . و چون من مطابق سِمَتِ آخوندیم عمل کرده ام کل مردم از من حمایت کردند. ایشان با سر خود بطور ضعیف و اشاره ای عرض بنده را تایید کردند.
اما مرحوم آیت الله ملکوتی امام جمعه تبریز هیچ یکی از استدلالات بنده را قبول نمی کرد . من به آقای وثیق پدر دو شهید و سید با نفوذ در بین خانواده های شهدای تبریز عرض کردم من نسبت به انقلاب احساس خطر جدی می کنم چون تعدادی از دوستان روحانی ما هنوز به این نکته وافق نیستند که آخوند اگر بخواهد هم بعنوان آخوند با نفوذ بماند و هم حکومت اسلامی را حفظ کند باید درتمام شرایط سخنگوی واقعی و نه سیاسی ملت باشد . این خطر یعنی ازدست دادن عنوان《 سخنگوی حقیقی ملت》 همان ، و شکست در هر دو جبهه هم همان!
یعنی نه آخوند با نفوذ بودنش باقی خواهد ماند و نه حکومتش .گویا گذشت زمان پیش بینی این بنده حقیر را دارد گام به گام تایید می کند .از خدا می خواهم به احترام خون شهدا مشکلات را خود حل کند.
@meshkat_ahlebeit
⭕️سوال: چه در مکاسب وچه در کتب فقهی مالی و اقتصادی دیگر فریقین این مسئله را آورده اند که:《اذا اشترای ربویاًّ بجنسه ، فظهرعیب فی احدهما فلا ارش ، حذرا من الربا》یعنی اگر دو جنس--- که اگر با هم معامله شوند و یکی نسبت به دیگری تفاضل داشته باشد ربا تلقی می شود ---- باهم مبادله شوند و یکی معیب از آب در آید ، دیگر آن طرفی که معیب را گرفته نمیتواند در قبال عیب و نقصی که در کالای خریده شده او کشف شده از طرف مقابل ارش و مابه التفاوت بگیرد. چون اگر بگیرد تفاضل تلقی شده و ربا می شود . پس فقط حق دارد معامله را فقط فسخ کند . اینک سوال من این است چه مقدار این مسئله برای شما قابل قبول است.؟
✅ پاسخ : همانطوریکه حدود دو سال پیش در کانال تلگرامی مشکات اهلبیت (ع) در باب ربای جنسی توضیح کامل داده ام به نظر بنده از اساس در هیچ کتاب فقهی فریقین مسئله ربای جنسی مطالعه تاریخی و تحلیل تاریخی و تحلیل اقتصادی نشده است .و اگر روی سابقه تاریخی آن بطور شایسته درست مطالعه و تحلیل می شد دیگر مرحوم شیخ انصاری این نابغه بزرگ فقه آل محمد پس از بررسی کردن و عاجز شدن از حل آن نمی نوشت : والمسئله فی غایه الاشکال.،.!
همانطوریکه در آخر همین مسئله نوشته است ! بهرحال واقع قضیه این است که به هیچ وجه اهلبیت نفرموده اند اگر دو واحد از یک کالا را مبادله نقدی کنید و یکی اضافه شود ربا است ، بلکه فرموده اند: اگر پس از تحریم ربای قرضی پول را از قالب پول در بیاورید و در قالب جنس به دیگری قرض دهید و در حین گرفتن آن ، مازاد بگیرید باز ربا است ، در نتیجه شما اگر بصورت نقدی یک تن گندم نا مرغوب قرمز بدهید (داش قزلقین ) و در قبال آن نقدا 800 کیلو گندم سفید (آق بوغدا) بگیرید اشکال ندارد .و چون فقهای عظام از زاویه تاریخی این مسئله را ریشه یابی نفرمودند لذا همیشه پس از بررسی نوشته اند : والمسئله فی غایه الاشکال . در حالی که مسئله فی غایه الوضوح است . بنابر این در مانحن فیه هم هر دو طرف حق دارند هم ارش بگیرند و ربا به وجود نمی آید و هم فسخ کنند . و اما اینکه فقهای عظام فرموده اند اگر هر دو طرف کالا آورده باشند مانند مبادلات بازار مکاره از کجا بدانیم کدام مشتری و کدام بایع است !؟
فرموده اند نیت طرفین ملاک است.این جا هم قضیه حل نشده است .چون فروشنده یعنی اخراج کننده و انتقال دهنده کالای خود اصالتا و اخذکننده کالای مقابل تبعا ، ولی خریدار یعنی طالب کالای خاص اصالتا، و دافع عوض تبعا ، بلی فقط در آن صورتی که هر دو طرف دارای ویژگی فروشنده و یا خریدار باشند است که هیچکدام را نمی شود محکوم به یکی از دو عنوان کرد و باید مصالحه کنند.
@meshkat_ahlebeit
ادامه سوال و جواب فقهی.
⭕️ سوال: آیا در مکاسب بحث اقتصادی به مفهوم روز شبیه کاپیتال مارکس و اشتغال کینز دیده می شود؟
✅ پاسخ :در مکاسب محرمه یکی دو تا مورد به چشم می خورد ، بلی در خیار عیب عبارتی دارد که می رساند به بحث ارزش مبادله رسیده بوده منتها خیلی ناقص . چون ملاک در ارزش مبادله کار اجتماعا لازمی است که فاصله انسان با طبیعت را نشان می دهد اما شیخ می نویسد : فالعبره فی مقدارالمالیه برغبه الناس فی بذل ذالک المقدار من المال بائزائه سواءکان من جهه اغراضهم ام من جهه بیعه علی من له غرض فیه مع کثره ذالک المشتری و عدم ندرته بحیث یلحق بالاتفاقیات .
از نظر شیخ مقیاس ارزش مبادله رغبت رایج بین مردم است ، در حالیکه باید کشف کنیم با وجود اینکه هم طلا مورد رغبت مردم است و هم گندم اما چرا نمی توانیم تعیین کنیم چه قدر از گندم در قبال چه قدر طلا واقع شود؟!
شیخ پاسخی آماده نکرده است .
همانطوری که حوزه ها هیچ قدمی در این شاخه از علوم در طول چهل سال بر نداشته است . بلی مقیاس ارزش مبادله مقدار کاری است بین انسان و کالای مطلوب و موجود در طبیعت صرف میشود. پس رغبت برای بدست آوردن سنگ مرّیخ هست چون طلای خالص است (فرضا) اما فاصله تا کسب آن چه قدر است این تعیین کننده ارزش است. اگر فرضا کار ساده برای بدست آوردن یک کیلو سنگ مریخ هزار ساعت بشود و تولید یک تن گندم هم هزار ساعت بشود ارزش یک تن گندم مساوی با یک کیلو سنگ مریخ است . این مطلب در کتب فقهی نیامده که باید بیابد.
@meshkat_ahlebeit
ادامه سوال و جواب فقهی
⭕️ سوال: در مکاسب در بحث خیار عیب می فرماید : در چند صورت مشتری نه حق ردّ معامله را دارد و نه حق گرفتن ارش مابه التفاوت بین سالم و معیب را، یکی در آن مورد از معاملاتی است که فروشنده در هنگام عقد کلیه خیارات را اسقاط کرده باشد ، و بگوید من با این قید و یا شرط معامله می کنم که اگر این کالا معیوب از کار درآید شما مشتری حق فسخ و یا ارش را نداشته باشید ، سوال این است این مسئله با این کلیت صحیح است؟..
✅پاسخ : شما اگر به قرآن مراجعه فرمایید جریان حضرت موسی 136بار و جریان کل بنی اسراییل صدها بار آمده و بعضی ها چندین بار تکرارشده است . اما هیچ اشاره ای به انواع خیارات و خود خیارات نشده است. ، و در روایات هم دراین خصوص به دو روایت و یا مکاتبه استدلال شده است. آیا علت بی توجهی شرع به این قبیل امور چیست؟
✅ پاسخ من این است , معاملات ، عبارت از مبادلات اموال و حقوق مردم است و انواع و صورتهای آن بسیار زیاد است ، صادر کردن یک جور حکم و فتوای و تعمیم آن به تمام صورتهای حادثه و مطابق واقع در آمدن آن هم بدون تحقیق میدانی را نمی توانم بپذیرم ، در یک معامله فروشنده یک کلاه بردار است در معامله دیگر خریدار یک کلاه بردار قوی است. در معامله سوم یک تبانی بیرونی در کار است .و در یک کلام معامله دهها صورت پیچیده دارد ، ما نمی توانیم تمام صورتهای معامله را محکوم یک حکم بدانیم بعلاوه دو روایت وارد شده هم نه قطعی الصدور است و نه عین لفظ امام حفظ شده و نه تمام ابعاد حادثه ی مورد فتوای امام به ما رسیده پس نظر ما این است : اسقاط خیار حکم واحد ندارد و باید حاکم شرع تحقیق میدانی کند . و به تناسب حادثه حکم صادر کند.
@meshkat_ahlebeit
🆔 @mousavizanjany
مشکات اهل بیت (ع)
ادامه سوال و جواب فقهی ⭕️ سوال: در مکاسب در بحث خیار عیب می فرماید : در چند صورت مشتری نه حق ردّ م
ادامه مسئله مربوط به عدم نفوذ اسقاط کافه خیارات :
حال توضیح می دهم که چرا نمی توانیم در این مسئله حکم عام و جامع صادر کنیم و چرا باید حاکم شرع وارد تحقیق میدانی شود و در هر موردی ابعاد مجهول مسئله را کشف کند سپس حکم صادرکند : چون اسقاط خیارات برگشتش به این است که دست مشتری را طوری ببندیم تا قبول کند معامله ای را که ستون فقراتش از سر تا پا غرر است. هر بلایی بر سرش بیاید تسلیم شود . و شاید هم این بی گدار به آب زدن را از باور جواز شرعی اسقاط کافه خیارات گرفته باشد . و اگر می دانست اشکال شرعی دارد این ریسک را نمی پذیرفت. بهرحال اگر در هر معامله ای بخاطر اسقاط خیارات اختلافی بوجود آید یعنی منشاء آن سقوط کافه خیارات باشد باید حاکم شرع تحقیق میدانی کند و مطابق دلالت طرق ثابت شده شرعی حکم صادر کند و بس.
مخصوصا اگر مشخص شود اختلاف از این جا ناشی شده است که حجم عیب و یا غبن بیش از انتظار عرف بوده است و سبب اقدام فروشنده به اسقاط خیار مشتری انتقال خسارت به مشتری بوده است. و بخاطر همین ریسک ، اسقاط خیارات در معاملات سنگین مانند کارخانه ، به هیچ وجه بین تجّار خبره معهود نبوده و نیست .
@meshkat_ahlebeit
🆔 @mousavizanjany
⭕️پاسخ مثبت به یک درخواست از سوی طلاب
✳️درپی در خواست مکرّر تعدادی از طلاب جوان از آقای موسوی زنجانی مبنی بر راهنمائی و کمک جهت انتخاب یک شیوه تجربه شده برای مطالعه و تحقیق و شناخت جهان پیرامون و شناخت منابع دینی ، ایشان متن ذیل را در پاسخ به درخواست فوق در اختیار ادمین کانال مشکات قرارداده است که باستحضار اعضای محترم کانال مشکات می رسانیم:
خدمت طلاب عزیز می رساند :
به نظر بنده حقیر در شرایط حاضر تنها راه خروج از رکود حاکم برحوزه ها و ورود به فضای تحرّک در مطالعه ، پژوهش و زمان شناسی , توجه جدی به نکات ذیل است:
✅اول : اسلام شناسی باید در دو فاز صورت گیرد
❎اول: حادثه شناسی ، موضوع شناسی ، جامعه شناسی ، دشمن شناسی ، شناخت موقعیت جغرافیائی جهان اسلام و تاریخ اسلام و سایر ملل ، مطالعه و تحقیق در این فاز دستور قرآنی است.
❎دوم :شناخت احکام اسلام است ، حوزه های علمیه سنتی تاکنون فقط فاز دوم را طی کرده و طی میکنند ، و فاز اول را که رکن اساسی در مدیریت آسمانی است بطور کلی از قلم انداخته اند ، و با این خطای مهم مدیریت حوزه ها، پیش پای کل حوزه ها راهی جز متلاشی شدن و اضمحلال کامل باقی نمانده است.
✅دوّم: کتب فقهی حوزه ها مادامی که از مسائل فاقد موضوع و فاقد فایده، تصفیه نشده است ، مطمئنا رکود و رخوت و بلا تکلیفی حاکم بر حوزه ها ادامه خواهد داشت ،
✅سوّم: چون قرآن کتاب جهانی و بین المللی است باید مفسرین قرآن دارای آگاهی بین المللی ، اشِراف بین المللی ، با دید حقوق بین المللی و سیاست بین المللی باشند .
مادامی که قرآن با دید جهانی ، و فرا حوزوی تفسیر نشود همچنان در چاه مهجوریت محبوس خواهد ماند . هشدار آیه 30 سوره فرقان درباره ضرورت اخراج قرآن از مهجوریت جدّی گرفته نخواهد شد .
✅چهارم :چون حوزه های علمیه موجود از پوست سنتی خود خارج نشده نه تنها استعداد جلودار شدن در اجتماع را ندارد بلکه پیوسته حذف خودش را با بی برنامگی خود مستدل تر و ضروری تر خواهد ساخت ،
✅پنجم: باید برای درس اصول و فقه کتب ساده نوشته شود ، و مسائل روز را وارد فقه کنند ، ما از دوستان شنیدیم درحالی که پرفسور حسابی برای خرید بخشی از سطح کره ماه ساختمان خود در شمال تهران را می فروخت تا ایران هم در ماه دارای زمین باشد عده ای در حوزه در بحث خیارات مکاسب مشغول تدریس مسایل برده داری مطرود و ملغای اسلام بوده اند.
✅ششم : برای کشف این که حوزه های سنتی چه قدر از قافله ی زمان عقب هستند کوشش کنند با کانال تلگرامی مشکات اهلبیت در ارتباط باشند.
✅هفتم : با دروس اقتصاد ، تاریخ ، تفسیر و فقه ما و با کتب ما در انتشارات دارالفکر پاساژ قدس در ارتباط باشند.
✅هشتم: رسول خدا(ص) رحمه للعالمین بوده است . چون عصر آغاز انقلاب ایجاب میکرده در قبال دشمن قاطع و جدی و خشن و بقول قرآن اشدّاء علی الکفار باشیم نثار مرگ به دشمن و نفرت از دشمن یک ضرورت بوده است .
اینک انقلاب تثبیت شده است باید بجای استمرار بخشی به ارسال امواج مرگ و نفرت به سراسر جهان ، ارسال منطق ، ادب ، محبت ، رحمت ، و برنامه برای استقرار عدل جهانی را سرلوحه تبلیغات مان قرار دهیم.
✅ نهم : اصولگراهای ما در زمان شناسی و موضوع شناسی کم آورده و کاملا درمانده شده اند و اصلاح طلبان ما هم بالعکس در حکم شناسی ، افراد قوی ندارند . لذا ضرورت دارد هر دو بجای رقابت در مدیریت ،پس از این رقابت کنند در درک علت شکست بین ملت ،
✅دهم : ما طلبه ها فقط یک سرمایه داشتیم که باور واعتماد ملت بوده و صاحبان تصمیم با بی برنامگی و ضعف خود آن سرمایه را دیگر از دستمان گرفتند ، ما باید مطابق دستور قرآن بسوی حمایت از محرومان حرکت کنیم و کسانی که به اسم اسلام وارد صحنه شده برای جیب خود کار کرده و از محرومان جدا شده و برای خود کاخ نشینی را انتخاب کردند را برای ملت معرّفی کنیم تا خط ابوذر احیا و خط مقابل افشاء شود.
@meshkat_ahlebeit
✅یازدهم : باید حداقل روایات سه جلد اول از کتاب الحیات برادران حکیمی در اول دوره طلبگی و روایات باقی مجلدات آن درسا ل پنجم طلبگی بدقت مطالعه شود و خط مشی طلبگی و نگاه به جامعه مسلمانان روی آن تنظیم شود.
✅دوازدهم : پس از اشراف بر روایات اهلبیت (ع) در الحیات کوشش جهادی بخرج داده شود تا به اوضاع اقتصادی و فرهنگی طبقات محروم مانند کارگران و پا برهنگان و گرفتاران جامعه اشراف پیدا کنند سپس با همان جهد و جهاد آن دسته از خانواده هایی که در طول چهل سال انقلاب با شعار انقلابی و دفاع از مستضعفان وارد فضای( ظاهرا) خدمت شده , سپس بطور شخصی و یا خانوادگی گاوصندوق های بانکها را در حجم چند هزار میلیاردی با عنوان اخذ تسهیلات بانکی به جیب خود خالی کرده ، ملت مظلوم و دین باور ایران را به روز سیاه نشانده اند را شناسایی و به ملت معرفی کنند
✅سیزدهم : صحیفه امام را و اگر طولانی است خلاصه شده آنرا که با نام آیین انقلاب در یک جلد چاپ شده مخصوصا فصل مربوط به مستضعفین را مطالعه کنند و سپس زندگی کسانی که به عنوان آقازاده (اعم از آخوندزاده ،رئیس زاده ، وزیر زاده ، نماینده زاده ، مدیر زاده ) بیت المال مسلمین را از چنگ مستضعفین بدر آورده برای خود کاخ ساختند را شناسائی کنند.
✅چهاردهم : به هیچ وجه در نقاط مرفه نشین شهرها زندگی نکنند . و در مناطقی زندگی کنند بصورت روزانه درد محرومان را عملا مشاهده کنند.
✅پانزدهم : کوشش کنند اجمالی از پرونده ابر غارتگران نو ظهور و ابر دزدان مسلط بر بیت المال مانند بابک زنجانیها ، دانیالزاده ها ، و دهها ابر چپاولگر لانه کرده در اطراف قدرتمندان را اطلاعاتی را بدست آورند.
✅شانزدهم : کوشش کنند در محافل مختلف از یک سو روایات الحیات سپس موضع حضرت امام درباره مستضعفان و پس از آن پرونده غارتگران و زمینه سازان تسلط آنها بر بیت المال را بطور مستند برای مردم بازگو کنند .و در پایان سخنرانی قطعه هایی از وصیتنامه های شهدا و زندگی آنها و زندگی ائمه(ع) را برای مردم بخوانند.
❌اگر طلاب به مطالعات مذکور سپس به امور مذکور بپردازند هم اعتبار بر باد رفته خود را بر می گردانند و هم خط ابوذر غفاری نخستین آخوند مورد تکریم اهلبیت در تاریخ اسلام را احیا می کنند و از ظهور عثمانیان جدید نیز پیشگیری می کنند.
✅هفدهم : کوشش کنند لیست مستند و رسمی بودجه های اختصاص یافته به افراد منتسب به مراکز قدرت را تهیه کرده و حاصل ،و یا خروجی و خدمات آنها را هم تهیه کرده در اختیار مردم قرار دهند.
✅هجدهم : خانواده هایی که در اوج بیکاری مردم و در سالهایی که استخوانهای محرومان زیر فشار فقر خُرد میشده ، دسته جمعی و خانودگی بر سر سفره بیت المال حلقه زده متنعم می شدند را شناسایی و حجم بیت المالی که در قالب حقوق به خود اختصاص می دادند را شناسایی کنند.
✅نوزدهم :از آنجایی که بازاریان متدین در طول تاریخ شیعه مخصوصا در سه قرن اخیر پشتوانه واقعی حوزه های علمیه بوده اند ، وجود آنها را در پیرامون خود مغتنم بشمارید کوشش کنید به آنها این معنا منتقل شود که نظام اسلام نظام کمونیستی نیست، عدالت خواهی ما نه تنها بمعنای نامشروع شناختن ثروت مشروع شما نیست بلکه ما کوشش می کنیم چهره کسانی که نقش مثبت ثروت را مکّدر کرده و ثروتمندان متدین را هم ردیف با مرفهین بی درد جلوه داده اند را شناسایی کنیم .
✅بیستم: دانشگاه از اول انقلاب بلکه سالها پیش از انقلاب یک سرمایه صددرصد بی بدیل بود که رهبر کبیر انقلاب در اختیار داشت، امام (ره) هر نیرویی را که برای کشورداری نیاز داشت دانشگاه صادقانه و با نّیت خدمت فرزند به پدر معنوی در اختیار او قرار داد اما بعدها حوادثی پیش آمد و دیدگاههای متنوعی در فضای حوزه غیر مجرّب بوجود آمد که سبب شد که دانشگاه احساس کند گویا از نظر من آخوند او رقیب من است ، و این فاجعه جبران ناپذیر بود ، و لذا ما طلبه های نسل جدید باید هر چه در توان داریم کوشش کنیم این حقیقت و واقعیت را به آن ها منتقل کنیم که شما , خود ما هستید و نه رقیب ما.
@meshkat_ahlebeit
✅بیست و یکم : کوشش کنیم به تمام گروهها و احزاب و جمعیتها این حقیقت را نشان دهیم که در مدیریت کلان حذف نیرو و حذف کسانی که مثل ما سلیقه ندارند به منزله قطع شاخه درختی است که برسر ِما سایه دارد. کسانی که در طول تاریخ چنین کردند با فاصله کمی سرود تنها ماندم میخواندند. مادامیکه در جامعه حذف نیرو قتل نیرو در فضای خدمت تلقی نشده مشکل همچنان ادامه خواهد داشت.
✅بیست و دوم: اگرچه در بندهای نخستین اشاره کردم اما تصریح می کنم طبق تفسیر اهلبیت از رسالت عالم دین : ما طلبه ها وظیفه داریم راه فهم دین را آسان کنیم ، اما بخاطر بی توجهی به این امر مهم اکنون برای فهم فتاوای اهلبیت کتبی را بعنوان کتب درسی سطح قرار داده اند که اگر روایت خود امام را می خواندیم در دو دقیقه می فهمیدیم اینکه اگر بیست سال هم عمر صرف کنیم نمی توانیم رسایل و مکاسب و کفایه را بفهمیم یعنی بجای باز کردن راه فهم دین کاری کرده ایم راه فهم دین خود تبدیل به مشکل شده است آن هم آن قدر این کتاب ها سد راه شده است که همه پذیرفتند فهم دین مال اشخاص خاصی است . و اکنون حوزه های سنتی خودش در محاصره خودش گرفتار شده است .
✅بیست وسوم : اسلام دینی است از حضرت آدم شروع شده است و اسلام رسول خاتم جامع و وارث ادیان است. لذا عالمی که اشراف کامل بر تورات و انجیل و 80 کتاب عهدین نداشته باشد پس کل اسلام را درست نشناخته است !چون حدود یک سوم قرآن کریم تاریخ اسلام انبیای قبلی است .
✅بیست و چهارم: کوشش نکنیم به جایگاه بالا بین مردم برسیم چون اگر به بالاترین نقطه برسیم تمام راهها به روی ما بسته می شود فقط می ماند سقوط از آن نقطه ، و ما نباید کاری کنیم که برای ما یک راه بماند و آن هم سقوط ، بلکه در بین مردم باشیم تا تمام راهها به روی ما باز بماند بلی حضور والی در جایگاه والا یک ضرورت است و دارای شرایط خاص.
✅بیست وپنجم : در هیچ شرایطی در کنار آشوبگران نباشیم چون ما پیرو استماع اقوال و اتباع احسن در قرآن کریم هستیم و چون اعمال هر دولت و ملتی در دهه های بعدی ارزیابی می شود در هیچ دوره ای آشوبگر مصلح نبوده و خیر خواه تلقی نشده است .خود این انقلاب حاصل راهپیمایی هایی بود که مردم به ارتش شاه دسته گُل می دادند.
✅بیست و ششم: این بنده حقیر بیش از یک دهه در شبکه های ماهواره ای صدها و شاید چندین هزار برنامه داشته ام که با احتساب مکرراتش خیلی زیادتر از این آمار است و این حاصل زحمت نیم قرن تحقیق است . کوشش کنید دوباره کاری نکنید چون عمر برای کشف آن حقایق صرف شده ایست. پیشنهاد می کنم که شما دیگر عمرصرف نکنید که برگردید مجددا آنها را تدوین کنید بلکه همین ها را از یوتیوب بر دارید و مطالعه و تدوین کنید. البته شما آزادید طبق سلیقه خود تحقیق کنید .
✅بیست و هفتم : شاید به ذهنتان این سوال پیش بیاید که بخشی از این نکته ها سیاسی است مانند شناسایی رانت خواران اطراف دو لتمردان ، در حالیکه ما دنبال یادگیری شیوه مطالعه و تحقیق هستیم .
پاسخ این است که در آینده نه چندان دور نسل جدید این رانت خواران را مجددا مورد تعقیب قرار خواهند داد ، و شما طبق دعوت قرآن در مبارزه با آنان باید از همه اقشار پیش قدم تر باشید. چون علمای امت طبق نهج البلاغه(وما اخذالله علی العلماء ان لایقارّوا علی کظّه ظالم لاسغب مظلوم ) باید بی صبرترین اقشار در احقاق حقوق محرومان باشند. و قطعا استمرار عملی انقلاب بر ریل تعیین شده در صحیفه نور و قطعنامه های ملت در اول انقلاب هزینه دارد. منتها موانع موجود بر سر راه تاویل مشکلتر است از موانع موجود بر سر راه تاسیس.
✅بیست و هشتم : جدا باید از یاءس و نا امیدی از اصلاح امور ، اجتناب کرد. چرا که اسلام حق است و جریان طبیعی و فطری است و شریعت سهله است. و چشم ملت هم پس از چهل سال تجربه آن قدر تیز شده است که داخل متروها و تاکسیها و اتوبوسها که محل تلاقی انسانها است دقیقتر از دادگاه دارای یک قاضی ، رفتار مسئولان را زیر نظر و بازپرسی وجدانی دارد . ما طلبه ها اگر با عمل و حضور در کنار محرومان , اسلام را معرفی کنیم باز محبوبیت سابق صادقانه تر بر میگردد و اسلام با سخن محض و سخنرانی چند روضه خوان نه اثری داشته و نه خواهد داشت. اثر چهل دقیقه عمل در جهاد واقعی بیش از اثر چهل سال سخنرانی است.
@meshkat_ahlebeit
مشکات اهل بیت (ع)
✅یازدهم : باید حداقل روایات سه جلد اول از کتاب الحیات برادران حکیمی در اول دوره طلبگی و روایات باقی
ادامه پاسخ به پیشنهاد تعدادی از طلاب
✅ بیست ونهم : وضعّیت موجود چه در فضای حوزه و چه در فضای اجرایی و سیاسی کشور حاصل سلیقه فقط یک طیف از روحانیون محترم است ، این چنین نیست که خیال کنیم کل روحانیون مدافع خط تبیین شده در صحیفه حضرت امام همان است که حرف اول و آخر را می زند،
طیف دیگر از روحانیون هستند که صددرصد از مدافعین صدیق انقلاب هستند ولی معتقدند با شیوه ای دیگر بهتر می شود انقلاب را ازخطر حفظ کرد، و اینکه اخیرا دوستانی در شبکه های مجازی میخواهند وانمود کنند باید از خیر بعضی اصول گذشت درست نیست ، مگر به همه محتوای قانون اساسی عمل کردند که نشد ، مگر به محتوای قطعنامه های سالهای اول انقلاب عمل کردند که نشد ، شما اول به اصول مسلّم قانون اساسی و قطعنامه های اول انقلاب که میثاق تحریف نشده یک ملت انقلابی است مراجعه کنید و سپس آنرا عملیاتی کنید و اگر نشد آنگاه بقول مرحوم حافظ طرحی نو در اندازید.
بنظر بنده تاکنون بیش از سی درصد از ظرفیت آن دو میثاق مذکور عملیاتی نشده است . سلایقی بر مقدرات کشور مسلط شده که یک خلبان مجرّب به من در یک محفل می گفت هنگامیکه از یک خلبان متنفّر از آخوند پرسیدم چرا بدبین هستید ؟! گفت در مصاحبه اولیه من جهت ورود به دوره خلبانی از تعداد پارچه های کفن می پرسیدند ، آخر مگر خلبانی مرده شوئی است؟!
من خودم فراموش نمی کنم که در یکی از استانها چند حاجی بازاری بودند که ملجاء و پناه محرومان آن استان بودند بطوری که یکی از فایل های مغازه یکی از آنها پُر بود از قبض آب و برق مستضفعین که بپردازد. و در کل کشور مخصوصا در قم بازاریان زیادی هستند که کارشان جمع کردن پول برای بیچارگان بوده و هست اماّ فاماّ روحانی هایی بودند همواره در محافل بازاریان بجای تمجید از بازاریان سخن از حضور دسته جمعی شیاطین در بازار می راندند! . سوال ما این است حوزه در این چهل سال چه کار میکرده؟! آیا شایسته نبود کسانی بنشینند به طلبه ها راههای درست تبلیغ را یاد بدهند ؟!حاصل این که وضع فاجعه بار موجود حاصل سلیقه فقط یک طیف از روحانیون است ، و کسانی هستند از ابتدای انقلاب با مواضع بسیار ، بسیار مترقیانه تر دنبال تحوّل در شیوه مدیریّت هستند ، اما تا جامعه , عمل ضعیف و سستی سلیقه موجود را نبینند تحوّل را ضروری تلقّی نمی کنند.
بهرحال با وجود ظرفیت در داخل قانون اساسی برای تحوّل ، جستجوی راه نجات در خارج از قانون اساسی آهن سرد کوبیدن است ، و باید اضافه کنم ، بعضی ها ،از هم اکنون زمینه چینی می کنند که روزی که توانستند اهل تصمیم بشوند انتقام بگیرند ، باید توجه کنیم این جور افراد که فاقد شرح صدر هستند هیچ گاه موفق نمی شوند ، عزیز من کشور نیاز به اصلاح دارد و نه انقلاب ، آنهایی که تاکنون دارای نقش بودند فقط مشغول خیانت که نبودند ، ما باید اوضاع را با شرح صدر بهبود ببخشیم و نه اینکه ، بلوا درست کنیم ، اکنون بیش از هشتاد درصد مردم متوجه عدم کارایی سلیقه موجود شده اند ،و همین امر باعث شده عده ی زیادی از متصدیان محترم هم ملایم تر و انعطاف پذیرتر شوند. در عین اینکه حجم انتقاد از دولتمردان در شبکه های مجازی بسیار زیاد است ،اما بندگان خدا برخورد نمی کنند ، این نشان می دهد درخت ضرورت تحوّل ، دارد شکوفه می زند و این پیشروی در حوزه صدای مردم پله اوّل تحوّل است که ردّ شده ایم،
✅سی ام : باید بدون وقفه زندگی جانبازان عزیز چه در صدا وسیما و چه درشبکه های مجازی بطور مستمر به نمایش گذاشته شود و بدنبال آن زندگی دلار زاده ها (آقازاده ها)هم به نمایش گذاشته شود تا زیر سایه نفرت مردم و آمادگی افکار عمومی، جیب این طیف از جنایتکاران نوکیسه ی قسی القلب و خطرناک توسط قوه قضاءیه تخلیه شود.
@meshkat_ahlebeit
مشکات اهل بیت (ع)
ادامه پاسخ به پیشنهاد تعدادی از طلاب ✅ بیست ونهم : وضعّیت موجود چه در فضای حوزه و چه در فضای اجرای
✅سی و یکم : ما طلبه ها باید کوشش کنیم انجمن صادقین را راه بیندازیم که در هر شهری از بازاریان و از غیر بازاریان از متدینین و خیّرین انجمن هایی را بوجود آوریم که در یک فضای ثابت کلیّه خانواده های گرفتار و اشخاص گرفتار را شناسایی کرده حتی الامکان در کنار کمیته امداد امام (ره) البته جدا از کمیته امام بعنوان ملجاء و پناه محرومان ، به داد آنها برسند ،و حداقل در رساندن فریاد مظلومانه آنها به گوش متصدیان مساعدت کنند.
البته امروز انسانهای شریف در بازار و غیر بازار این خدمت را انجام میدهند منتها انسجام و تشکل ثابت ندارند. ما باید خیرین را تشویق کنیم ، منسجم ، متحد و متشکل کنیم تا بیچارگان فراموش شده در کلیه استانها یک پناهگاهی پیدا کنند. و باید طلاب نواندیش زمان شناس منتظر فردا نشوند. مشوق این نوع انجمن ها بشوند و خودشان هم حضور داشته باشند. وبه نظر بنده نخستین و ضروری ترین کار این باشد که به کمک این انجمن ها و با همکاری شهرداریها در تمام شهرها در میادین تجمع کارگران مخصوصا برای ماههای سرد کانکسهایی برای تجمع و پناه گرفتن کارگران در نظر گرفته شود. و حتی الامکان یک صبحانه ساده هم برای آنهایی که کار پیدا نکرده اند و مایوسانه به خانه برمی گردند تهیه شود.
@meshkat_ahlebeit