✅چهارم :چون حوزه های علمیه موجود از پوست سنتی خود خارج نشده نه تنها استعداد جلودار شدن در اجتماع را ندارد بلکه پیوسته حذف خودش را با بی برنامگی خود مستدل تر و ضروری تر خواهد ساخت ،
✅پنجم: باید برای درس اصول و فقه کتب ساده نوشته شود ، و مسائل روز را وارد فقه کنند ، ما از دوستان شنیدیم درحالی که پرفسور حسابی برای خرید بخشی از سطح کره ماه ساختمان خود در شمال تهران را می فروخت تا ایران هم در ماه دارای زمین باشد عده ای در حوزه در بحث خیارات مکاسب مشغول تدریس مسایل برده داری مطرود و ملغای اسلام بوده اند.
✅ششم : برای کشف این که حوزه های سنتی چه قدر از قافله ی زمان عقب هستند کوشش کنند با کانال تلگرامی مشکات اهلبیت در ارتباط باشند.
✅هفتم : با دروس اقتصاد ، تاریخ ، تفسیر و فقه ما و با کتب ما در انتشارات دارالفکر پاساژ قدس در ارتباط باشند.
✅هشتم: رسول خدا(ص) رحمه للعالمین بوده است . چون عصر آغاز انقلاب ایجاب میکرده در قبال دشمن قاطع و جدی و خشن و بقول قرآن اشدّاء علی الکفار باشیم نثار مرگ به دشمن و نفرت از دشمن یک ضرورت بوده است .
اینک انقلاب تثبیت شده است باید بجای استمرار بخشی به ارسال امواج مرگ و نفرت به سراسر جهان ، ارسال منطق ، ادب ، محبت ، رحمت ، و برنامه برای استقرار عدل جهانی را سرلوحه تبلیغات مان قرار دهیم.
✅ نهم : اصولگراهای ما در زمان شناسی و موضوع شناسی کم آورده و کاملا درمانده شده اند و اصلاح طلبان ما هم بالعکس در حکم شناسی ، افراد قوی ندارند . لذا ضرورت دارد هر دو بجای رقابت در مدیریت ،پس از این رقابت کنند در درک علت شکست بین ملت ،
✅دهم : ما طلبه ها فقط یک سرمایه داشتیم که باور واعتماد ملت بوده و صاحبان تصمیم با بی برنامگی و ضعف خود آن سرمایه را دیگر از دستمان گرفتند ، ما باید مطابق دستور قرآن بسوی حمایت از محرومان حرکت کنیم و کسانی که به اسم اسلام وارد صحنه شده برای جیب خود کار کرده و از محرومان جدا شده و برای خود کاخ نشینی را انتخاب کردند را برای ملت معرّفی کنیم تا خط ابوذر احیا و خط مقابل افشاء شود.
@meshkat_ahlebeit
✅یازدهم : باید حداقل روایات سه جلد اول از کتاب الحیات برادران حکیمی در اول دوره طلبگی و روایات باقی مجلدات آن درسا ل پنجم طلبگی بدقت مطالعه شود و خط مشی طلبگی و نگاه به جامعه مسلمانان روی آن تنظیم شود.
✅دوازدهم : پس از اشراف بر روایات اهلبیت (ع) در الحیات کوشش جهادی بخرج داده شود تا به اوضاع اقتصادی و فرهنگی طبقات محروم مانند کارگران و پا برهنگان و گرفتاران جامعه اشراف پیدا کنند سپس با همان جهد و جهاد آن دسته از خانواده هایی که در طول چهل سال انقلاب با شعار انقلابی و دفاع از مستضعفان وارد فضای( ظاهرا) خدمت شده , سپس بطور شخصی و یا خانوادگی گاوصندوق های بانکها را در حجم چند هزار میلیاردی با عنوان اخذ تسهیلات بانکی به جیب خود خالی کرده ، ملت مظلوم و دین باور ایران را به روز سیاه نشانده اند را شناسایی و به ملت معرفی کنند
✅سیزدهم : صحیفه امام را و اگر طولانی است خلاصه شده آنرا که با نام آیین انقلاب در یک جلد چاپ شده مخصوصا فصل مربوط به مستضعفین را مطالعه کنند و سپس زندگی کسانی که به عنوان آقازاده (اعم از آخوندزاده ،رئیس زاده ، وزیر زاده ، نماینده زاده ، مدیر زاده ) بیت المال مسلمین را از چنگ مستضعفین بدر آورده برای خود کاخ ساختند را شناسائی کنند.
✅چهاردهم : به هیچ وجه در نقاط مرفه نشین شهرها زندگی نکنند . و در مناطقی زندگی کنند بصورت روزانه درد محرومان را عملا مشاهده کنند.
✅پانزدهم : کوشش کنند اجمالی از پرونده ابر غارتگران نو ظهور و ابر دزدان مسلط بر بیت المال مانند بابک زنجانیها ، دانیالزاده ها ، و دهها ابر چپاولگر لانه کرده در اطراف قدرتمندان را اطلاعاتی را بدست آورند.
✅شانزدهم : کوشش کنند در محافل مختلف از یک سو روایات الحیات سپس موضع حضرت امام درباره مستضعفان و پس از آن پرونده غارتگران و زمینه سازان تسلط آنها بر بیت المال را بطور مستند برای مردم بازگو کنند .و در پایان سخنرانی قطعه هایی از وصیتنامه های شهدا و زندگی آنها و زندگی ائمه(ع) را برای مردم بخوانند.
❌اگر طلاب به مطالعات مذکور سپس به امور مذکور بپردازند هم اعتبار بر باد رفته خود را بر می گردانند و هم خط ابوذر غفاری نخستین آخوند مورد تکریم اهلبیت در تاریخ اسلام را احیا می کنند و از ظهور عثمانیان جدید نیز پیشگیری می کنند.
✅هفدهم : کوشش کنند لیست مستند و رسمی بودجه های اختصاص یافته به افراد منتسب به مراکز قدرت را تهیه کرده و حاصل ،و یا خروجی و خدمات آنها را هم تهیه کرده در اختیار مردم قرار دهند.
✅هجدهم : خانواده هایی که در اوج بیکاری مردم و در سالهایی که استخوانهای محرومان زیر فشار فقر خُرد میشده ، دسته جمعی و خانودگی بر سر سفره بیت المال حلقه زده متنعم می شدند را شناسایی و حجم بیت المالی که در قالب حقوق به خود اختصاص می دادند را شناسایی کنند.
✅نوزدهم :از آنجایی که بازاریان متدین در طول تاریخ شیعه مخصوصا در سه قرن اخیر پشتوانه واقعی حوزه های علمیه بوده اند ، وجود آنها را در پیرامون خود مغتنم بشمارید کوشش کنید به آنها این معنا منتقل شود که نظام اسلام نظام کمونیستی نیست، عدالت خواهی ما نه تنها بمعنای نامشروع شناختن ثروت مشروع شما نیست بلکه ما کوشش می کنیم چهره کسانی که نقش مثبت ثروت را مکّدر کرده و ثروتمندان متدین را هم ردیف با مرفهین بی درد جلوه داده اند را شناسایی کنیم .
✅بیستم: دانشگاه از اول انقلاب بلکه سالها پیش از انقلاب یک سرمایه صددرصد بی بدیل بود که رهبر کبیر انقلاب در اختیار داشت، امام (ره) هر نیرویی را که برای کشورداری نیاز داشت دانشگاه صادقانه و با نّیت خدمت فرزند به پدر معنوی در اختیار او قرار داد اما بعدها حوادثی پیش آمد و دیدگاههای متنوعی در فضای حوزه غیر مجرّب بوجود آمد که سبب شد که دانشگاه احساس کند گویا از نظر من آخوند او رقیب من است ، و این فاجعه جبران ناپذیر بود ، و لذا ما طلبه های نسل جدید باید هر چه در توان داریم کوشش کنیم این حقیقت و واقعیت را به آن ها منتقل کنیم که شما , خود ما هستید و نه رقیب ما.
@meshkat_ahlebeit
✅بیست و یکم : کوشش کنیم به تمام گروهها و احزاب و جمعیتها این حقیقت را نشان دهیم که در مدیریت کلان حذف نیرو و حذف کسانی که مثل ما سلیقه ندارند به منزله قطع شاخه درختی است که برسر ِما سایه دارد. کسانی که در طول تاریخ چنین کردند با فاصله کمی سرود تنها ماندم میخواندند. مادامیکه در جامعه حذف نیرو قتل نیرو در فضای خدمت تلقی نشده مشکل همچنان ادامه خواهد داشت.
✅بیست و دوم: اگرچه در بندهای نخستین اشاره کردم اما تصریح می کنم طبق تفسیر اهلبیت از رسالت عالم دین : ما طلبه ها وظیفه داریم راه فهم دین را آسان کنیم ، اما بخاطر بی توجهی به این امر مهم اکنون برای فهم فتاوای اهلبیت کتبی را بعنوان کتب درسی سطح قرار داده اند که اگر روایت خود امام را می خواندیم در دو دقیقه می فهمیدیم اینکه اگر بیست سال هم عمر صرف کنیم نمی توانیم رسایل و مکاسب و کفایه را بفهمیم یعنی بجای باز کردن راه فهم دین کاری کرده ایم راه فهم دین خود تبدیل به مشکل شده است آن هم آن قدر این کتاب ها سد راه شده است که همه پذیرفتند فهم دین مال اشخاص خاصی است . و اکنون حوزه های سنتی خودش در محاصره خودش گرفتار شده است .
✅بیست وسوم : اسلام دینی است از حضرت آدم شروع شده است و اسلام رسول خاتم جامع و وارث ادیان است. لذا عالمی که اشراف کامل بر تورات و انجیل و 80 کتاب عهدین نداشته باشد پس کل اسلام را درست نشناخته است !چون حدود یک سوم قرآن کریم تاریخ اسلام انبیای قبلی است .
✅بیست و چهارم: کوشش نکنیم به جایگاه بالا بین مردم برسیم چون اگر به بالاترین نقطه برسیم تمام راهها به روی ما بسته می شود فقط می ماند سقوط از آن نقطه ، و ما نباید کاری کنیم که برای ما یک راه بماند و آن هم سقوط ، بلکه در بین مردم باشیم تا تمام راهها به روی ما باز بماند بلی حضور والی در جایگاه والا یک ضرورت است و دارای شرایط خاص.
✅بیست وپنجم : در هیچ شرایطی در کنار آشوبگران نباشیم چون ما پیرو استماع اقوال و اتباع احسن در قرآن کریم هستیم و چون اعمال هر دولت و ملتی در دهه های بعدی ارزیابی می شود در هیچ دوره ای آشوبگر مصلح نبوده و خیر خواه تلقی نشده است .خود این انقلاب حاصل راهپیمایی هایی بود که مردم به ارتش شاه دسته گُل می دادند.
✅بیست و ششم: این بنده حقیر بیش از یک دهه در شبکه های ماهواره ای صدها و شاید چندین هزار برنامه داشته ام که با احتساب مکرراتش خیلی زیادتر از این آمار است و این حاصل زحمت نیم قرن تحقیق است . کوشش کنید دوباره کاری نکنید چون عمر برای کشف آن حقایق صرف شده ایست. پیشنهاد می کنم که شما دیگر عمرصرف نکنید که برگردید مجددا آنها را تدوین کنید بلکه همین ها را از یوتیوب بر دارید و مطالعه و تدوین کنید. البته شما آزادید طبق سلیقه خود تحقیق کنید .
✅بیست و هفتم : شاید به ذهنتان این سوال پیش بیاید که بخشی از این نکته ها سیاسی است مانند شناسایی رانت خواران اطراف دو لتمردان ، در حالیکه ما دنبال یادگیری شیوه مطالعه و تحقیق هستیم .
پاسخ این است که در آینده نه چندان دور نسل جدید این رانت خواران را مجددا مورد تعقیب قرار خواهند داد ، و شما طبق دعوت قرآن در مبارزه با آنان باید از همه اقشار پیش قدم تر باشید. چون علمای امت طبق نهج البلاغه(وما اخذالله علی العلماء ان لایقارّوا علی کظّه ظالم لاسغب مظلوم ) باید بی صبرترین اقشار در احقاق حقوق محرومان باشند. و قطعا استمرار عملی انقلاب بر ریل تعیین شده در صحیفه نور و قطعنامه های ملت در اول انقلاب هزینه دارد. منتها موانع موجود بر سر راه تاویل مشکلتر است از موانع موجود بر سر راه تاسیس.
✅بیست و هشتم : جدا باید از یاءس و نا امیدی از اصلاح امور ، اجتناب کرد. چرا که اسلام حق است و جریان طبیعی و فطری است و شریعت سهله است. و چشم ملت هم پس از چهل سال تجربه آن قدر تیز شده است که داخل متروها و تاکسیها و اتوبوسها که محل تلاقی انسانها است دقیقتر از دادگاه دارای یک قاضی ، رفتار مسئولان را زیر نظر و بازپرسی وجدانی دارد . ما طلبه ها اگر با عمل و حضور در کنار محرومان , اسلام را معرفی کنیم باز محبوبیت سابق صادقانه تر بر میگردد و اسلام با سخن محض و سخنرانی چند روضه خوان نه اثری داشته و نه خواهد داشت. اثر چهل دقیقه عمل در جهاد واقعی بیش از اثر چهل سال سخنرانی است.
@meshkat_ahlebeit
مشکات اهل بیت (ع)
✅یازدهم : باید حداقل روایات سه جلد اول از کتاب الحیات برادران حکیمی در اول دوره طلبگی و روایات باقی
ادامه پاسخ به پیشنهاد تعدادی از طلاب
✅ بیست ونهم : وضعّیت موجود چه در فضای حوزه و چه در فضای اجرایی و سیاسی کشور حاصل سلیقه فقط یک طیف از روحانیون محترم است ، این چنین نیست که خیال کنیم کل روحانیون مدافع خط تبیین شده در صحیفه حضرت امام همان است که حرف اول و آخر را می زند،
طیف دیگر از روحانیون هستند که صددرصد از مدافعین صدیق انقلاب هستند ولی معتقدند با شیوه ای دیگر بهتر می شود انقلاب را ازخطر حفظ کرد، و اینکه اخیرا دوستانی در شبکه های مجازی میخواهند وانمود کنند باید از خیر بعضی اصول گذشت درست نیست ، مگر به همه محتوای قانون اساسی عمل کردند که نشد ، مگر به محتوای قطعنامه های سالهای اول انقلاب عمل کردند که نشد ، شما اول به اصول مسلّم قانون اساسی و قطعنامه های اول انقلاب که میثاق تحریف نشده یک ملت انقلابی است مراجعه کنید و سپس آنرا عملیاتی کنید و اگر نشد آنگاه بقول مرحوم حافظ طرحی نو در اندازید.
بنظر بنده تاکنون بیش از سی درصد از ظرفیت آن دو میثاق مذکور عملیاتی نشده است . سلایقی بر مقدرات کشور مسلط شده که یک خلبان مجرّب به من در یک محفل می گفت هنگامیکه از یک خلبان متنفّر از آخوند پرسیدم چرا بدبین هستید ؟! گفت در مصاحبه اولیه من جهت ورود به دوره خلبانی از تعداد پارچه های کفن می پرسیدند ، آخر مگر خلبانی مرده شوئی است؟!
من خودم فراموش نمی کنم که در یکی از استانها چند حاجی بازاری بودند که ملجاء و پناه محرومان آن استان بودند بطوری که یکی از فایل های مغازه یکی از آنها پُر بود از قبض آب و برق مستضفعین که بپردازد. و در کل کشور مخصوصا در قم بازاریان زیادی هستند که کارشان جمع کردن پول برای بیچارگان بوده و هست اماّ فاماّ روحانی هایی بودند همواره در محافل بازاریان بجای تمجید از بازاریان سخن از حضور دسته جمعی شیاطین در بازار می راندند! . سوال ما این است حوزه در این چهل سال چه کار میکرده؟! آیا شایسته نبود کسانی بنشینند به طلبه ها راههای درست تبلیغ را یاد بدهند ؟!حاصل این که وضع فاجعه بار موجود حاصل سلیقه فقط یک طیف از روحانیون است ، و کسانی هستند از ابتدای انقلاب با مواضع بسیار ، بسیار مترقیانه تر دنبال تحوّل در شیوه مدیریّت هستند ، اما تا جامعه , عمل ضعیف و سستی سلیقه موجود را نبینند تحوّل را ضروری تلقّی نمی کنند.
بهرحال با وجود ظرفیت در داخل قانون اساسی برای تحوّل ، جستجوی راه نجات در خارج از قانون اساسی آهن سرد کوبیدن است ، و باید اضافه کنم ، بعضی ها ،از هم اکنون زمینه چینی می کنند که روزی که توانستند اهل تصمیم بشوند انتقام بگیرند ، باید توجه کنیم این جور افراد که فاقد شرح صدر هستند هیچ گاه موفق نمی شوند ، عزیز من کشور نیاز به اصلاح دارد و نه انقلاب ، آنهایی که تاکنون دارای نقش بودند فقط مشغول خیانت که نبودند ، ما باید اوضاع را با شرح صدر بهبود ببخشیم و نه اینکه ، بلوا درست کنیم ، اکنون بیش از هشتاد درصد مردم متوجه عدم کارایی سلیقه موجود شده اند ،و همین امر باعث شده عده ی زیادی از متصدیان محترم هم ملایم تر و انعطاف پذیرتر شوند. در عین اینکه حجم انتقاد از دولتمردان در شبکه های مجازی بسیار زیاد است ،اما بندگان خدا برخورد نمی کنند ، این نشان می دهد درخت ضرورت تحوّل ، دارد شکوفه می زند و این پیشروی در حوزه صدای مردم پله اوّل تحوّل است که ردّ شده ایم،
✅سی ام : باید بدون وقفه زندگی جانبازان عزیز چه در صدا وسیما و چه درشبکه های مجازی بطور مستمر به نمایش گذاشته شود و بدنبال آن زندگی دلار زاده ها (آقازاده ها)هم به نمایش گذاشته شود تا زیر سایه نفرت مردم و آمادگی افکار عمومی، جیب این طیف از جنایتکاران نوکیسه ی قسی القلب و خطرناک توسط قوه قضاءیه تخلیه شود.
@meshkat_ahlebeit
مشکات اهل بیت (ع)
ادامه پاسخ به پیشنهاد تعدادی از طلاب ✅ بیست ونهم : وضعّیت موجود چه در فضای حوزه و چه در فضای اجرای
✅سی و یکم : ما طلبه ها باید کوشش کنیم انجمن صادقین را راه بیندازیم که در هر شهری از بازاریان و از غیر بازاریان از متدینین و خیّرین انجمن هایی را بوجود آوریم که در یک فضای ثابت کلیّه خانواده های گرفتار و اشخاص گرفتار را شناسایی کرده حتی الامکان در کنار کمیته امداد امام (ره) البته جدا از کمیته امام بعنوان ملجاء و پناه محرومان ، به داد آنها برسند ،و حداقل در رساندن فریاد مظلومانه آنها به گوش متصدیان مساعدت کنند.
البته امروز انسانهای شریف در بازار و غیر بازار این خدمت را انجام میدهند منتها انسجام و تشکل ثابت ندارند. ما باید خیرین را تشویق کنیم ، منسجم ، متحد و متشکل کنیم تا بیچارگان فراموش شده در کلیه استانها یک پناهگاهی پیدا کنند. و باید طلاب نواندیش زمان شناس منتظر فردا نشوند. مشوق این نوع انجمن ها بشوند و خودشان هم حضور داشته باشند. وبه نظر بنده نخستین و ضروری ترین کار این باشد که به کمک این انجمن ها و با همکاری شهرداریها در تمام شهرها در میادین تجمع کارگران مخصوصا برای ماههای سرد کانکسهایی برای تجمع و پناه گرفتن کارگران در نظر گرفته شود. و حتی الامکان یک صبحانه ساده هم برای آنهایی که کار پیدا نکرده اند و مایوسانه به خانه برمی گردند تهیه شود.
@meshkat_ahlebeit
سوال و جواب در مورد وجود فرشته
⭕️سوال : آیا واقعا طبق گفته شما در چند برنامه در ماهوره ی ثامن تی وی در کل تورات , ملک و فرشته وجود ندارد ؟!
✅پاسخ : منظور من از نبودن فرشته در تورات نبودن جبرییل و میکاییل و اسرافیل و عزراییل است و الا در سفر خروج باب 14 آیه 19 و باب 23 آیه 20 و باب 33 آیه 2 آمده است و در سفر پیدایش باب 18 آیه اول بجای دو فرشته از سه مرد در قضیه بشارت به ولادت اسحاق و نزول بلا بر قوم لوط آمده است.
و اما تکرار واژه فرشته در سفر اعداد باب 22 از آیه 22 به بعد , آن هم 9 بار همراه با واژه الاغ بسیار مشکوک است احتمال می رود جهت توهین به جبرییل و رسول خدا (ص) جعل وتحریف به زیاده عمدی شده باشد.
@meshkat_ahlebeit
نظر محبت آمیز یکی از مخاطبین عزیز مشکات نسبت به حاج اقای موسوی زنجانی 👇👇
خداوند متعال به شما بی نهایت لطف کند،، من برای شما بزرگوار احترام ویژه ای قائل هستم و خداوند متعال را شاهد میگیرم که از صمیم قلب دوستتان دارم و درست است که در مشرب عرفانی هم نظر شما نیستم ولی شما را سیدی بسیار متقی و جلیل القدر و منور حتی امثال امام زادگان می بینم ..
من بابت صحبتهای شما در شبکه امام حسین ممنونم و شما خدمت بزرگی در حق اهل بیت پیغمبر صلوات الله علیه و آله اجمعین مخصوصا جناب اسد الله غالب علی بن ابیطالب علیه السلام انجام دادید و باعث رسوایی خلفای دروغین شدید که در اینگونه مسائل دارای ید بیضاء هستید و بر تمام علما در اثبات حقانیت ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام و مظلومیت مولا علی علیه السلام بدون هیچ شکی برترید و این دفاع مقدس شما از چشم حضرت طاووس اهل الجنه یعنی مهدی موعود علیه السلام پوشیده نیست و از این بابت تشکر ویژه از شما دارم ،هر چند که در مسائل عرفانی کسی مانند جناب محی الدین عربی ندیده ام ولی درست میدانم که حرف های ایشان باید مورد نقد واقع شود و بعضی از حرفهای ایشان مردود اعلام شود و بنده این را هم میدانم که جناب محی الدین عربی رحمت الله علیه از روی تقیه و بصورت مجبوری حرفها و تعریف هایی از اشخاص دادند که درست نبوده ولی کسی را در تفسیر معارف بعد از اهل بیت پیغمبر علیهم السلام مانند آن جناب ندیده ام خدایش او را با مولا علی علیه السلام محشور کند و شما را جناب آیت الله العظمی موسوی زنجانی دامت برکاته با ۱۴ نور پاک علیهم السلام محشورتان کند افرین بر شما و اجداد طاهرین شما🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰😘
May 11
باستحضار کلیه اعضای فرهیخته کانال مشکات اهلبیت (ع) می رساند : حاج آقای موسوی زنجانی فعلا قصد شروع دروس خارج فقه را نداشته است ولی یک سوال مربوط به روایت مشهور نبوی《یا علی انت منی بمنزله هارون من موسی》باعث شد جهت بحث بسوی یک جریان بسیار مهم و دقت نشده تاریخی --اعتقادی سوق داده شود. و این امر سبب گردید ایشان تصمیم بگیرند بحث را نا تمام نگذارند و ادامه بحث هم ایجاب می کرد مباحث در همان سطح عالی حوزوی ادامه پیدا کند ، به همین دلیل جلسه اول دروس بدون این که شماره بخورد در قالب پرسش و پاسخ ارائه گردید و این امر ما را وادار کرد یک بار دیگر جلسه شماره(1) را مجددا منتشر کنیم . 👇👇👇
خلاصه دروس خارج فقه اراضی شماره( 1)
☆《مهم ترین مسئله ای که در طول 14قرن تاریخ اسلام فراموش شده است》☆
⭕️سوال : مهم ترین موضوعی که در تاریخ اسلام فراموش شده و یا اصلا بدلیل گرفتاری های سیاسی و امنیتی اهلبیت (ع) توسط شاگردان و اصحاب ائمه (ع) درست به علمای سنی و شیعه منتقل و تحویل داده نشده است از نظر شما چیست؟!
✅پاسخ: نه تنها به نظر من بلکه به نظر هر محقق اسلامی اگر به فضای این موضوع وارد شده باشد ، جریان به سرقت رفتن حوادث و جریانات بسیار مفصل پشت پرده , جمله دائما تاءکید و تکرار شده رسول خدا (ص)《 یاعلی انت منی بمنزله ها رون من موسی.》می باشد ،
این جریان اگر با تکیه بر منابع متلاشی شده آن بیان شود بیش از یکصد صفحه خواهد بود که حتی یک سطرش را بدلیل شرایط تقیه نتوانسته اند منتقل کنند. حجم کل سفر لاویان و حجم سفر اعداد تورات چقدر است این موضوع همان مقدار فقط در تورات تفصیل دارد و همان مقدار هم در منابع اسلامی.
فعلا تفصیل بماند اماّ اجمال قضیهّ:
#رسولخدا (ص) بمحض ورود به مدینه فضای مدینه را چنین یافت که آن قدر یهود مخ مردم را خورده است , ام مردم نذر می کنند فرزندم از فلان بیماری نجات پیدا کند او را به مِدراس (دانشکده یهودیان) میفرستم تا یهودی شود!
یعنی به مقام یهودی رسیدن یک آرزوبوده است.
رسول خدا این مشکل را خطر یهود بود تبدیل به فرصت کرد و فرمود اسلام و منطق قرآن در امر امامت دقیقا مانند تورات است.
کدام سفر از تورات ؟ سفر لاویان و سفر اعداد!
چون در این دو سفر حضرت موسی در حال حیات خود با وجود پسر خود (جرشون) از طرف خدا ماءمور بوده خودش در تمام محافل امامت فرزندان هارون را به امت تشریح و تثبیت کند. و رسول خدا از سوی خدا موظف شد امت را تشویق کند که , حال که بنا است بعضی از اصحاب مانند عمر و عایشه با یهودیان رابطه فرهنگی داشته باشند.
پس روی دو سفر مذکور از تورات از طریق ترجمه یهودیان مطالعه و تدّبر نمایند. وقتی که اصحاب به محتوای دو سفر مذکور اشراف پیدا کردند متوجه شدند این دو سفر روی یک پیام تمرکز خاص دارد. و آن اینکه موسی (ع) در طول مدت پس از ولادت 4 فرزند هارون موظف بوده شخصا امامت فرزندان هارون را پیوسته در خیمه اجتماع که در وادی تیه بر پا شده بوده تبلیغ کرده و شخصا ردای امامت و نبوت هارون را بر تن آنان بپوشاند .
هنگامیکه اصحاب متوجه شدند تکرار جمله/ یاعلی انت منی بمنزله هارون من موسی/ از سوی رسول خدا بمنزله این است , نه تنها تو خود پس از من خلیفه ای بلکه من رسولخدا موظف هستم امامت حسن و حسین را و فرزندان حسین را هم در حال حیات خودم ابلاغ نمایم. و رسول خدا از طرف خدا ماءمور شد، یک خیمه شبیه خیمه اجتماع موسی و هارون در وادی تیه یکبار در خانه ام سلمه و یک بار در خانه عایشه بر پا کند و 5 تن آل عبا را در داخل آن جمع نموده و سپس اعلام کند خدایا اعلام کردم خاندان وارث خلافت هارون من علی فقط اینها هستند تا بفرماید این چهار نفر که در داخل کسای یمانی هستند بمنزله 4 فرزند هارون در خیمه اجتماع در وادی تیه اسلام هستند آری!!
جریان کسا و #حدیث_کسا در بطن خود بزرگترین پیام سیاسی تاریخ بشر را دارد ولی متاسفانه شنیدم بعضی از روحانیون بی اطلاع از پشت پرده این ستون فقرات #تاریخ_تشیّع دستور داده اند بدلیل نداشتن سند معتبر (!!) از مفاتیح الجنان حذف کنند.!
و اما تیه اسلام بجای تیه بنی اسراییل چند سال است؟
پاسخ : تمام دوره خانه نشینی اهلبیت و تمام دوره غیبت صغرای و کبرای تا ظهور ، تیه امت اسلام است و بازگشت و ظهور امام (عج) مصداق ورود یوشع وصی موسی به ارض مقدسه است و امام عمدا ابتدا وارد قدس شده سپس وارد مکه خواهند شد ، تا ثابت کند امام(ع) وارث اراضی بنی اسرائیل است و نه حضرت عیسی (ع).
و طرفداران و زمینه سازان کودتای سقیفه کل این ماجرا را مخفی کرده فقط گفتند اسم حسن وحسین و محسن تبعا لشبر و شبیر و مشبر بوده یعنی تبعا لاولاد هارون در حالیکه اسامی اولاد هارون ناداب ، ابیهو ، العازار و ایتامارا بوده است , و چون این قضیه امامت 12 امام را ثابت می کرد و همچنین ثابت میکرد کل فلسطین ارث نبوت بنی اسراییل است و باید به امام وارث کل انبیاء برسد , طرفداران کودتای سقیفه حتی خود روایت (انت منی بمنزله هارون من موسی) را منکر شدند و منحصر کردند به حادثه جانشینی در یک سفر و تشابه اسمی حسنین به اولاد هارون . ولی اهلبیت با تشویق امت به قرائت حدیث کسا کوشش کردند امت را سوق دهند به پیام سفر لاویان و اعداد تا متوجه جریان تبلیغ نصب امامت 12امام از سوی خدا به امر خدا شوند.
ایتا👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
خلاصه درس خارج کتاب اراضی جلسه(2)
در جلسه اول به عرض رساندیم که اگر در متن تورات در سفر لاویان و سفر اعداد و حتی نیمه دوّم سفر خروج دهها آیه دلالت دارد بر اینکه تمام اراضی متعلق به بنی اسراییل باید زیر اشراف حضرت هارون (ع) و پسران چهار نفره ی محترمشان که وارث #کهانت(#امامت و #ولایت ) بر کل بنی اسراییل بودند مورد تقسیم و بهره برداری قرار گیرد، این قضیه بارها مورد تصریح رسول خدا (ص) که #علی (ع) به منزله ی #هارون و اولاد خاص علی(ع)به منزله اولاد ِوارثِ امامتِ هارون هستند یعنی سِمتِ امامتشان وارث حق مدیریت بر کل اراضی خارج از اراضی مورد تصرف مشروع انسانها میباشد . اینک در جلسه دوّم میخواهیم بیان کنیم که اگر رسول خدا (ص) دستور داده است تمام درب منازل اصحاب که به مسجد باز می شده بسته بشود , این هم اصلی از اصول انبیای سابق بوده است . در تورات سفر خروج باب 33 از آیه 7 به بعد تحت عنوان :《خیمه اجتماع》 که به منزله ی مسجد جامع بوده آمده است : (و ما فقط به خلاصه آن اشاره می کنیم ) از اصحاب موسی احدی با موسی وارد خیمه اجتماع (مسجد) نمی شده است فقط در مقابل خیمه خود اجازه سجده داشته اند و《اما یوشع جوان (وصی و وارث و خلیفه موسی) خادم موسی از میان خیمه بیرون نمی آمد.》اگر بعضیها خیال کرده اند منظور ، خیمه خودش است ، یعنی از خیمه خودش بیرون نمی آمده است ، توجه ندارند در دنبال تمام واژه های خیمه اصحاب ضمیر《ش》آمده است و اما درباره خیمه یوشع که پس ازواژه-- خیمه اجتماع-- آمده ضمیر ندارد.
یعنی #یوشع (ع) هم مثل #علی (ع) درب منزلش بسوی مسجد باز و آزاد بوده است و حضور دائمی داشته است. پس از این ماجرا و وفات هارون و سپس وفات موسی در وادی تیه این یوشع جوان و وصی موسی بود که حق تصرف و تملک ارض مقدس را داشته است .
پس اراضی مفتوحه عنوه طبق روایاتی که در مباحث مربوط به اراضی مفتوحه عنوه در کتب فقهی یا اصلا مورد توجه نبوده و یا بسیار کم مورد توجه بوده مربوط به امام است ، یعنی با نظارت او باید بین مسلمین تقسیم و یا مورد استفاده قرار گیرد. نه اینکه بگوییم مال عامه مسلمین است بدون بیان شرایط استفاده از آن . در وسایل الشیعه جلد 6 صفحه 124 کتاب زکات باب چهار خبر اول :
(و ما اخذ بالسیف فذالک الی الامام. یقّبله باللذی یری کماصنع رسول الله بخیبر . ) که در جلد 11 کتاب جهاد العدوّ باب 72 خبر 2 هم آمده است . و در اصول کافی کتاب الحجه جلد اول صفحه 541 باب الفئ و الانفال خبر 4 از امام کاظم آمده است : و الارضون التی اخذت عنوه بخیل و رجال فهی موقوقه متروکه فی ید من یعمّرها و یحییها و یقوم علیها ، علی ما یصالحهم الوالی . پس طبق این دو روایت علاوه از مرسله و یا مقطوعه ورّاق این والی یعنی امام است که باید متصدّی اراضی مفتوحه عنوه باشد و بس. نه این که عامه مسلمین بر سر این اراضی هر بلا آوردند ، آوردند، و هر زمین خوار و رانتخوار خورد که خورد علی برکه الله ، و مفید بخاطر نظر به این دسته از روایات در مقنعه صفحه 44 کتاب خراج فرموده است: کل ارض اخذت بالسیف فللامام تقبیلها ممن یرای من اهله و غیرهم ... پس ما فتوای مشهور را قبول نداریم که مفتوحه عنوه بدون اذن امام مال عامه مسلمین باشد . و در بین فتاوای علمای اهل سنت هم مانند احمد و بعضی از تابعین او همین نظر را دارند. تمام.
ایتا👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
@mousavizanjany
خلاصه جلسه (3) درس خارج , اراضی .
درجلسه شماره (2) گفتیم که (سدوا الابواب الا باب علی ) یک اصل آسمانی بین انبیای سلف بوده که درحق امیر الموءمنین (ع) هم تکرار شد , یعنی یکی از شواهد #خلافت بوده است .
اینک اضافه می کنم اگر در متون حدیثی مسلمین آمده است که درحین نزول نخستین وحی بر رسول خدا (ص) , امیرالموءمنین هم در سن نوجوانی در کنارش بوده این قضیه نیز مسبوق به سابقه در انبیای سابق بوده است بطور مثال در سفر خروج باب 31 آیه 8 به بعد سپس باب 32 از آیه 15تا 20 و باب 34 آیه 1 تورات آمده است که در حین بازگشت حضرت موسی از میقات ( که صدای رقص اصحاب خود که ناشی از گوساله پرستی اصحاب خود او بود را دید) یوشع وصی او هم در کنار موسی حضور داشت ، و حضرت موسی با وجود تمام اصحاب مرتد شده خود یوشع را وارث اراضی بنی اسراییل معرفی فرمود. که قرینه خوبی است برای اثبات وارث تصمیم بودن امام در اسلام درباده کل اقسام اراضی آزاد من جمله اراضی مفتوحه عنوه. بنظر می رسد با توجه به حجم اخبار ظاهرا متعارض باب اراضی این شیوه کلیشه ای اجتهاد در باب اراضی همچنان مبهم باقی بماند تا از طریق تاریخ و اشراف بیرونی قضیه بررسی شود و ظاهرا حلقه مفقوده آن هم همان بررسی تاریخی موارد صدور روایات و جهت صدور آنها و شرایط صدور آنها و فضای حاکم بر آن زمان می باشد و راه تسلط و اشراف هم بررسی ابواب دیگر مانند باب حج ، باب جهاد ، باب ارث ، باب امامت ، باب ظهور و باب سیاست بنی امیه و بنی عباس درباره اراضی حاصل خیز کشور اسلامی است .
ما با بررسی این ابواب به این نتیجه رسیده ایم ، هر مسئله ای فقهی مربوط به اراضی با صرف بررسی ابعاد ادبی و اصولی و منطق ارسطویی قابل درک نیست . باید اشراف تاریخی بر این علوم اضافه شود . تا نتیجه ملموسی بدست آید. و این موقوف است بر مطالعه ی مشرفانه و همه جانبه تاریخ 4 قرن اول اسلام آنهم پس از اشراف کافی بر عهدین.
در هر صورت بحث اراضی از یک لحاظ بحث سیاسی است از لِحاظ دیگر بحث اعتقادی است و از بُعد دیگر بحث فقهی است ،و از جهت دیگر بحث نظامی است. این چنین موضوع ذوالابعاد با مجرد بحث فقهی سنتی محبوس و محدود به قواعد اصولی سنتی حوزوی قابل داوری نیست . آیا موقعیت سوق الجیشی مناطق فوران نفت حجاز، عراق ، ایران . و سایر کشورهای خلیج فارس قابل قیاس با امریکای لاتین ، آفریقا ، اسکاندیناویا ، و سیبری و امریکا است؟ قطعا نه ، اگر امریکا بر سر روس کلاه گذاشت آلاسکا را به 20/000/000 دلار خرید آیا حجاز همان مقدار ارزش دارد!؟ پس این نظریه مکندر ، ناپلئون و امثالهم درباره خاورمیانه است که باید وارد فضای موضوع شناسی اراضی شود ، تا تکلیف اقسام اراضی مفتوحه عنوه و غیره روشن گردد . اگر در قرآن 458 بار واژه زمین مورد تاءکید و تکرار بوده و هیچ گونه بوی انحصار نداشته (جز برای امام آن هم برای حراست از عدالت در تقسیم زمین ،) اما در تورات اولا بیش از قرآن زمین مورد تاکید و انحصاری بنی اسراییل بوده و ثانیا حدود پیشروی خود را از نیل تا فرات دستور آسمانی معرفی کرده است .و تاکنون برای عملیاتی کردن آن هم جنگها راه انداخته است . این در حالی است که ما استراتژیک ترین نقطه از اراضی دنیای اسلام را از تسلط امام خارج کرده علی برکه الله با شعار (عراق مال کل مسلمین است و امام لازم نیست اشراف داشته باشد) در اختیار زمین خواران قرار داده ایم !؟
✅نتیجه اینکه تا موضع تورات تحریف شده روشن نشود ،تا ابعاد مورد اشاره ما روشن نشود ، اجتهاد سنتی موروثی بحث اراضی را نیز بلبشوها خواهد کرد. پس عراق و کل اراضی مفتوحه عنوه باید در کنترل امام باشد.
@meshkat_ahlebeit