eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
854 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام بر استاد بزرگوار. در دعای نور دو فراز آمده که باعث شبهه برای بنده شده؛ یکی انزال نور بر طور است که بنظر میرسد کتاب تورات باشد بویژه آنکه قرآن هم میگوید در تورات نور است دوم علی نبی محبور است که واژه محبور از حبر مربوط به فضای بنی اسراییلی است. لذا این سوال به ذهن میرسد که با وجود پیامبر خاتم که هم خودش و هم کتابش نور است چرا به حضرت موسی توجه شده است. ساده ترین راه حل اینکه دعای بنی اسراییلی با اندک دستکاری توسط فردی تبدیل به دعای اهلبیتی شده است؟! پاسخ سلام علیکم اولا این دعا طبق تتبع بنده حقیر دارای منابع و طرق متعدد نیست . ثانیا :اگر در قران کریم 210 بار واژه خلق آمده فقط در 33 مورد بمعنای ساختن چیزی از چیز دیگر است مانند خلق کل دابه من ماء و خلق من الماء بشرا و خلق من علق و من صلصال... در باقی موارد خلق به معنای ایجاد کردن و آفریدن و وجود دادن و از عالم عدم به عالم وجود آوردن است و نه شئ را از شئ دیگر ساختن.اما در این دعا دوبار خلق النور من النور آمده که در متون موجود نظیر آن را{ که دارای سند محکم باشد} پیدا نکردم و منتظر دوستان هستم اگر پیدا کردند ارسال فرمایند . و در این دعای نور هیچ عبارتی ندارد دلالت کند به آفریدن نور. ثالثا :در هیچ منبعی کلمه نبی محبور پیدا نکردم اگر سابقه دارد دوستان ارسال کنند. و طور و مسطور و منشور منشاء قرآنی دارد اما در این موارد که ماءخذش سوره طور است.از واژه قدر مقدور و نبی محبور منشاء قرآنی ندارد. و همچنین در این دعا یکی از اوصاف خداوندی را بالفخر مشهور آورده که ماخذ آنرا هم پیدا نکردم .سرانجام اینکه این دعا از استحکام متنی و سندی لازم برخوردار نیست و مختصر بوی اسرائیلی دارد. و فرصت کافی ندارم تا آخرین ریشه های این دعا پیش بروم بهتر است بماند به فرصت مناسب تا ببینیم این دعا اهل کجا است؟ والله هوالعالم. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال اعتقادی : مگر از قرآن مجید استفاده نمی شود که شب اول قبر نکیر و منکر برای میت برنامه بازپرسی دارند؟! پاسخ: در قرآن کریم آمده فکیف اذا توفتهم الملائکه یضربون وجوههم و ادبارهم./سوره محمد/27 پس با چه حال سختی روبرو شوند هنگامی که فرشتگان جانشان را می برند و بر روی و پشت آنها (تازیانه) می زنند.! ولو ترای اذ یتوفی الذین کفروا الملائکه یضربون وجوههم و ادبارهم و ذوقوا عذاب الحریق/ انفال/50 و اگر بنگری آنگاه که فرشتگان جان کافران را می گیرند. و با (تازیانه) بر روی وپشت آنها میزنند و(می گویند)بچشید عذاب سوزنده را.ودرسوره اعراف آیه 37آمده: حتی اذاجاءتهم رسلنا یتوفونهم قالوا این ما کنتم تدعون من دون الله قالوا ضلّوا عناّ وشهدوا علی انفسهم انهم کانوا کافرین.تا هنگامیکه فرشتگان مابه آنها برسند که قبض روحشان کنند گویندچه شدند آنان که بجای خدا (بربوبیت )می خواندید؟ پاسخ دهند که آنها (همه ازنظرما) ناپدید (ونابود)شدند. وبرزبان خویش گواهی دهند که کافر بودند. ودرسوره زمر آیه 42هم می فرماید:الله یتوفی الانفس حین موتها یعنی این خدا است که جان هارامیگیرد درهنگام مرگ. پس اولا مطابق آیات اول این فرشته گان قبض روح کننده هستند که کافران را بازجوئی می کنند ونه نکیر ومنکر.وثانیا: درآیه آخر خداوند متعال می فرماید درحقیقت خودم هستم که کاربازجویی ازمرده هارا انجام می دهم. بنابراین هیچ سخنی ازتاخیر محاکمه تا شب نیست وهیچ سخنی ازنکیر ومنکر نیست. حالا آیات اول مربوط به بازجویی ازکافران بود واما ببینیم درقرآن بازجویی کننده ازمومنین چه کسانی هستند؟درسوره نحل آیه 32 می فرماید:المتقین الذین تتوفاهم الملائکه طیّبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنه بما کنتم تعملون . اهل تقوای آن کسانی هستند که فرشتگان درحالی که( مخلوق) پاک (خدا )هستند قبض روحشان می کنند و(بآنها گویند) سلام برشما بخاطر اعمال نیکتان اینک بفرمایید به بهشت.ودرآیه 44سوره احزاب نیز تحیتهم یوم یلقونه سلام. بقرینه آیات بالا باین معنی است که تعبیر ملائکه ( درلحظه ورود مومن به پیشگاه خدا که چه درحین مرگ وچه درحین ورود به بهشت.)بعنوان احترام این خواهد بود که سلام برشما باد. پس بنا براین اگر دراخباری آمده است اسم ملائکه بازجویی کننده مومنین بشیر ومبشر است ونه نکیر ومنکر (حال بگذریم ازاین که درسه قرن اول اسلام بجای منکر واژه ناکر استعمال می شده است. وواژه منکر رارسول خدا فقط درباره بازجوئی کننده عمر ابن الخطاب《 درمتون اهل سنت》 استعمال فرموده است. که ای عمر بترس که اعمال تو بشکل منکر مجسم شود.) اشاره به این آیات است. درنتیجه ازبازجویی دوملک بنام نکیر ومنکر درقرآن خبری نیست .وبجای آن مسائلی مطرح شده که هیچ سنخیتی با روایات بی سند ویا ضعیف دال بربازجوئی نکیر منکر ندارد که ملاحظه فرمودید. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال فقهی: اگر کسی نظرات شما را در شبکه های ماهواره ای و کانال های مجازی و کتب و مقالات منتشره دنبال کند مسلّما متوجه می شود جزء روحانیون تحول خواه هستید. اینک برای امثال من روشن نیست که کدام بخش از فقه سنتی موجود با اوضاع پُر تحول زمان تناسب ندارد و علمای معظّم مجبورند حداقل در آن محدوده تحول را بپذیرند؟! پاسخ: دوست عزیز موارد زیاد است ولی بخاطر اینکه از این کانال مشکات اهلبیت (ع) دست خالی بر نگردید یک مورد را مثال می زنم .در لمعه در باب ضمان عبارتی دارد اول آنرا نقل می کنم سپس بعنوان ترجمه آن عبارت ، فتوای فقهای عظام در رساله های عملیه را نقل می کنم و پس از آن ایراد خودم را عرض می کنم:《ولایشترط علمه بالمستحِق...... ولابالغریم》 حال مسئله اول باب ضمان در رساله یکی از اعاظم را می آوریم:《اگر انسان بخواهد ضامن شود که بدهی کسی را بدهد ضامن شدن او در صورتی صحیح است که بلفظی اگر چه عربی نباشد یا به عملی به طلبکار بفهماند که من ضامن شده ام طلب شما را بدهم . طلب کار هم رضایت خود را بفهماند. ولی راضی بودن بدهکار شرط نیست.》شبیه این است عبارت اکثر فقهاء دیگر . مشکل سر عبارت آخری است که می فرماید : حتی اگر بدهکار راضی نشود هم ضمانت تو صحیح است و مطابق حاشیه مرحوم آیت الله گلپایگانی بر عروه حتی اگر این ضمانت با مخالفت بدهکار مواجه شود و باعث لطمه دیدن حیثت بدهکار شود.! بازصحیح است.! و مرحوم حضرت امام هم در حاشیه بر عروه همان نظر آیت الله گلپایگانی را دارد. و رساله آیت الله حاج سید صادق شیرازی هم مثل اکثر فقها است. که لازم نیست بدهکار راضی شود به این که شما از عوض ایشان《 چه تبرعا و چه متوقعا که بدهکار وقتی پول پیدا کرد خواهد داد 》بدهی او را پرداخت کنید. پس می توانید بدهی او را بدون رضایت او پرداخت کنید.! اکنون اشکال ما به این مسئله این است اولا این فتوای در مقیاس کلان یعنی بین کشورهای جهان امکان تحقق ندارد ، چون کمک یک کشور به کشور دیگر در موضع کشورهای دارای موضع سیاسی نسبت به طرفین و یا به یکی از طرفین چه مثبت و چه منفی گاهی اثرات جبران ناپذیری دارد . ثانیا: گاهی ضامن شدن باعث انتظار می شود ممکن است بدهکار نمی خواهد از چاله بدهکاری پولی خلاص شود و بیافتد چاه بدهکاری حیثیتی و آبرویی. و فردا آقای ضامن تبرعی سوار گردن بدهکار شود که حالا من اگر دیروز مشکل تو را حل کردم امروز فلان مشکل مرا باید حل کنی. ثالثا: گاهی ضامن با ضامن شدنش می خواهد ثروت خود و بی عرضگی بدهکار را تفهیم کند. ووو از این قبیل اموری که گاهی بدهکار حاضر است بمیرد ولی یک نامردی با ضامن شدن برای او ، او را تحقیر نکند. پس فقه ما بیشتر فقه فردی است و وقتی قدم به فضای اجتماع می گذارد دارای خلاءهای بنیادی است. حالا بگذریم از این که منشا این فتوای اطلاق بعضی از روایات است .در حالی که عدم تعرض روایت به شرطیت رضایت بدهکار نه بخاطر شرط نبودن آن بوده بلکه چون قبلا برای ضامن روشن بوده که بدهکار راضی است ولذا شرط نکرده تحصیل رضایت بدهکار را. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال عرفانی نظر شما درباره کتاب کشف الحقایق عبدالعزیز نسفی از عرفای قرن هفتم چیست؟ پاسخ: مثل سایر کتب عرفان بیشتر روی روایات جعلی استوار است مراجعه کنید به صفحه 80 چاپ بنگاه ترجمه و نشر کتاب که همان روایت مجعول و خرافی شماره 34629 کنزالعمال است که برای ابدال سازی جعل شده بود که پایه عرفان ابن عربی هم بوده است. و این روایت در قبال روایات شیعه 《دال بر این که زمین بدون امام نمی ماند》 جعل شده است. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
آقاى موسوى بزرگوار؛ ما مى خواهيم كه اين كتاب جامع از نظر شما كه رجال روايات را بر اساس تاريخ بررسى مى كنيد جمع آورى شود و گرنه فضلاى ديگر از اين منظر به مسأله توجّهى ندارند. پاسخ درود بر شما ! این فقط زیر سایه دعاهای خالصانه شما موءمنین ممکن است محقق شود که خدا هم عمر دهد هم توفیق دهد و هم خلوص تا بتوانم این کار مهم را انجام دهم. الآن در حین نوشتن که نیم قرن سابقه دارد دستم می لرزد و هر روز خطّم خرابتر می شود. گویا دعا می تواند کاری بکند. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام. کتابی در مورد نقد و رد فرقه شیخیه میخواستم معرفی کنید. پی دی اف یا کتاب فرقی نمیکنه. پاسخ سلام علیکم کتاب الشیخیه نوشته آقای محمد حسن آل طالقان ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
با سلام خدمت استاد محترم عرض خدا قوت و سلامت باش اگه زحمتی نیست درباره‌ی علائم ظهور چه قطعی و چه غیر قطعی توضحی ارائه فرمایید. با توجه به کثرت پیام‌ها در شبکه های مجازی این مساله را در اولویت پاسخگویی قرار دهید ممنونم یا علی پاسخ وعلیکم السلام در پاساژ قدس کتاب بحث ظهور بنده را از انتشارات دارالفکر تهیه فرمایید با تمام کتب موجود در این زمینه فرق دارد منجمله اینکه تا تمام ابزار بشر جهانی نشود امام جهانی برنامه ظهور ندارد. چشم جهانی شده (تلویزیون) گوش جهانی شده (رادیو) وسائل نقلیه جهانی شده (هواپیما) ووو منتها هنوز اکثریت عقلها جهانی نشده است. کوشش کنید عقلهای جهانی و فکرهای جهانی تربیت فرمایید تا عدالت جهانی را اهلبیت مدیریت فرماید. غیبت از عقلها است و نه از امام.(ع) ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
ست ؟ میرزائی. پاسخ: سلام علیکم : اهل سنت از 36 طریق و شیعه از 4 طریق انشقاق قمر در حال حضور رسول خدا(ص) به دو قسمت را نقل کرده اند . بررسی ریشه ای بحث تاریخی و رجالی تفسیر این آیه شریفه نشان می دهد جریان تفسیر و تطبیق آیه به تحقق انشقاق درbعصر رسول خدا (ص) از خاندان عمر یعنی عبدالله ابن عمر و سپس انس ابن مالک ناصبی دربان و نگهبان حجره رسول خدا (ص) و قتاده ابن دعامه کذاب خارج شده است. و در طریق شیعه هم در روایت اول حبیب ابن الحصین ابن ابان الآجرّی را که راوی این حدیث است در هیچ کتابی از کتب رجال پیدا نکردیم کیست .و در سند روایت دوم علی ابن محمدابن علی الحسینی واقع شده و توثیقی برای او پیدا نکردیم. وکذا جعفر ابن محمدابن عیسی و ظاهرا این شخص اخیر وجود خارجی ندارد. و عبید ابن علی هم چندان توثیقی ندارد. و در اول خبر سوم نیز حسین ابن حمدان الحسینی واقع شده که فاسد المذهب و فرد مطرودی است. و در اول خبر چهارم هم عُمرابن ابراهیم الاوسی واقع شده معلوم نیست که کیست. و تفسیر علی ابن ابراهیم هم نظر خودش است و ادعای شهرت و اجماع از سوی ابن شهراشوب هم در چنین اموری دردی را دوا نمی کند. بنابر این پیش از رسیدن به داوری و نتیجه گیری نویسنده محترم در بالا تحقق انشقاق قمر در عصر نزول قرآن دارای مشکل سندی است. تا چه رسد به استدلال . منطقی و تفسیری. پس ما بدون تعصب پیِ اعتبارِ روایات را زدیم و تاکنون صادقانه در کنار نویسنده محترم آن مقاله تحقیقی هستیم. حالا ما می مانیم و خود ادامه این آیه ، این آیه با اعلا صوت فریاد میکشد قیامت نزدیک شد و ماه , منشق شد و وقتی آیه و معجزه ای هم اتفاق بیفتد حمل بر سحر می کنند. حالا از نویسنده محترم می پرسیم اگر شق القمری نبوده و در روز قیامت هم جای عرضه معجزه و آیه برای مومن ساختن مردم نیست . خوب در این صورت فایده آیه چه می شود که می فرماید : وقتی معجزه را ببینند اعراض می کنند؟! چون در فرض نویسنده محترم از اساس مقوله معجزه نبوده است. پس اگر نبوده خدا برای چه میفرماید معجزه را هم توجیه می کنند. و اما بردن آیه به کنار سوره های تکویر ، انفطار و انشقاق . غفلتی است نابخشودنی , چرا که در آن سوره ها واژه اذا هست یعنی وقتی که . ولی در سوره قمر اذا نیست . اذا الشمس کورت یعنی هنگامیکه این حوادث اتفاق افتد چنین و چنان خواهد شد . اما در سوره قمر اذا اقتربت الساعه نیست . پس تفسیر به رائی ممنوع. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سيّدناابراهيم علىٰ نبيّنا و آله و عليه السّلام: چند درصد از كتاب كافى شريف اعتبار دارد؟ پاسخ چون در روایات و حتی در نماز میت و حتی در روایات تشهد آمده در ارسال صلوات به رسول خدا و اهلبیت، حکم حضرت ابراهیم از سایر انبیای سابق جدا است اللهم صل علی محمد وآل محمد کما صلیت علی ابراهیم و آل ابراهیم.واهلبیت توصیه فرمودند وقتی اسم ابراهیم آمد فقط بگویید علیه السلام و یا سلام الله علیه بدون تقدیم اهلبیت براو .و شما در پروفایلتان نوشته اید ابراهیم علی نبینا وآله وعلیه السلام. و اما اعتبار روایات کافی را چند نفر استخراج کرده اند یکی علامه مجلسی در مرآت العقول و بنده خلاصه آنرا در یکی از کتابهایم آورده ام. آن طوری که یادم هست حدود یک هزار از روایات کافی با محاسبه علامه مجلسی ضعیف است. و اگر اشکال ما براعتبار سکونی وارد باشد به بیش از هزار و چند صد می رسد. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال: یک شیخی ظاهرا بنام حسن میلانی تقدم ابراهیم در سلام فوق را ردّ می کرد. پاسخ: بگویید اقلا به نماز میت در پس از تکبیر دوم توجه کند. که از خدا می خواهد رتبه صلوات بر رسول وآل رسول را برساند بر رتبه صلوات بر ابراهیم وآل ابراهیم و آیه 33 سوره آل عمران را بخواند . حالا روایاتش بماند. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
تذکر : در یکی از گروههای دینی شخصی به سعدابن عباده توهین کرده بود که استاد سوالاتی رو مطرح کردند و ادامه مطلب رو در کانال قرار میدهیم 👇 سوال استاد موسوی زنجانی ملاک این که سعد ابن عباده هم ملعون است چیست ؟! و قضیه جدّی است. مگر این همان کس نیست که برای فرماندهی لشکر امیر المومنین(ع) پسری بنام قیس ابن سعد تربیت کرد که توانست حتی رانتخواران پیرامون ابن عباس در بصره و غیره را افشا کند!!؟ مگر این همان کس نیست که به بهانه انصار بودن کودتای سقیفه را با چالش روبرو کرد؟! مگر این همان کس نیست. که زیر بار کودتای سقیفه نرفت سرانجام عمر او را با نام جنّ ترور کرد!؟ پاسخ به استاد سلام علیکم و رحمت الله وبرکاته، استاد بزرگوار، صبحتان بخیر و برکت، شما استاد هستید و ما درس پس میدیم و ان شاء الله اگر مطلبی در توثیق و یا تحلیل و بررسی شخصیت کاملتر سعد بن عباده در نظر دارید خیلی ممنون میشم در اولین فرصت لطف کنید و ارائه بفرمایید، شیعیان به دلیل حساسیت شدیدی که به امیرالمؤمنین علیه السلام دارند، روی تمام کسانی که در سقیفه ملعونه بنی ساعده اجتماع کردند و حرفی غیر از حرف حق که همان تبعیت از وصی برحق پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم مولایمان امیرالمومنین علیه السلام بزنند ملعون میدانند، و دلیل لعن سعد هم همین است که اولین کسی بود که در سقیفه بعنوان رئیس خزرجیان انصار داعی خلافت کرد و در مرحله بعد که ابیبکر و عمر وارد سقیفه شدند، او سخنی از حقانیت امیرالمومنین علیه السلام به صراحت نزده که بگوید ما فقط مطیع امیرالمومنین علیه السلام هستیم بلکه گفت مهاجران برای خود خلیفه انتخاب کنند و ماهم برای خود[یعنی اینجا و در این مرحله هم باز خودش را بعنوان یکی از خلفای موازی مطرح کرد که اگر شما من را خلیفه قبول ندارید قبیله ام دارند، پس شما برای خودتان خلیفه انتخاب کنید ماهم خودمان یعنی من خلیفه برای انصار باشم... که بعد همانطور که خودتان بارها به ما تعلیم فرموده اید اختلاف بین اوس و خزرج و مکر عمربن خطاب و ابیبکر باعث اجتماع بر گرد ابیبکر شد و سعد هم هیچگاه خلافت ابیبکر را نپذیرفت و خلافت عمر را هم نپذیرفت و برای همین به شام تبعید شد و در راه هم توسط دو تیر از خالد بن ولید و محمد بن سلمه و طبق بعضی نقل ها مغیره کشته شد] همانطور که شما به درستی فرمودید، سنی ها داستان ساختن برای تطهیر دست عمر بن خطاب در ترور سعد، و گفتن جنیان اورا به دلیل اینکه ایستاده در آب بول کرده، کشته اند! یک روز بحثی بین مومن طاق و ابوحنیفه رخ داد، و ابوحنیفه ملعون گفت اگر حق با امیرالمومنین علیه السلام بود چرا بعد از پیامبر "صلی الله علیه و آله وسلم" حق خود را مطالبه ننمود؟ مومن طاق به طعنه جواب داد، ترسید که اورا هم جنیان به تیر غیب بکشند! همانطور که سعد را به تیر غیب مغیره کشتند و گفتند جنیان کشته اند.... که این سخن مومن طاق نشان می‌دهد ماجرای ترور مخالفان خلفای سقیفه معروف بوده و بر کسی پوشیده نبود، و معاویه لعنت الله علیه هم که متخصص مسموم کردن و ترور بوسیله زهر بود، می‌گفت خدا لشکریانی از عسل دارد که دشمنانش را با آن می‌کشد!... دلیل ملعون دانستن سعد صرفا این است اولا در سقیفه به نفع خودش چک و چانه زد نه به نفع امیرالمومنین علیه السلام، حال هرچند بعضی این عمل اورا در راستای شکستن اجماع کودتاگران تحلیل کنند، الله اعلم. ولیکن پسر سعد بنام قیس شیعه مخلص امیرالمومنین علیه السلام بود همانطور که شما می‌فرمائید، و این حالت شبیه ماجرای محمد بن ابیبکر است که خودش شیعه مخلص امیرالمومنین علیه السلام بود و شهید هم شد در این راه، ولی پدرش غاصب اول خلافت... بازهم عرض میکنم، خیلی عالی هست اگر اسنادی هست که سعد بعد از شهادت رسول الله به پای عهد خود در بیعت اول و در غدیر باقی مانده و اینگونه او را از ملعون بودن تبرئه کند و یا از اهلبیت علیهم السلام تایید شده باشد ایمان و وفاداری او، خیلی خوب هست هروقت فرصتی بود ارائه بفرمایید تا ما هم به همه شیعیان اطلاع بدیم سعد را نباید لعن کنند. خداوند اجرتون بده ان شاء الله،🌹🙏 اللهم صلی علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم والعن اعدائهم اجمعین الی قیام یوم الدین.
مشکات اهل بیت (ع)
تذکر : در یکی از گروههای دینی شخصی به سعدابن عباده توهین کرده بود که استاد سوالاتی رو مطرح کردند و ا
پاسخ استاد زنجانی سلام علیکم و قلبی لدیکم بلی عنایت فرمایید : واقع قضیه این بود که چون و در تقدم بر در خلافت به قُرب نسبی خود به خاندان رسالت استناد کردند و امیرالمومنینِ (ع) فرمود : اگر شیوخ ثلاثه کودتاگر در استحقاق خود به خلافت به قرابت نسبی استناد کرده اند پس احتجوّا بالشجره و اضاعواالثمره اگر برای اولویت در خود بقرشی بودن و ارتباط نسبی داشتن خود با رسول خدا (ع) استناد کرده , پس این ارتباط نسلی منم که هستم. وقتی کودتاگران این راه را بسته دیدند رفتند به بشیر (پدر نعمان ابن بشیر) سهم خلافت دادند که تو بیا بگو انصار این کودتای سقیفه را امضا می کنند. در اینجا بود با وجود اینکه مریض بود آمد به سقیفه و گفت حال که بنا است خلافت بین انصار و مهاجرین کودتاگر ردّ و بدل شود بدانید اینجا است و یثرب سابق شهر ما است و شهر شما نیست . شما مکی هستید اینجا مکه نیست برگردید مکه . ما بخاطر رسولخدا بیش از ده سال است زحمات شما را تقبل کرده ایم . مدینه زیر بار این کودتا نمی رود که اهل مکه در مدینه برای ما حاکم تعیین کند . یا الله شهر ما را تخلیه کنید بروید از هر جا که آمده اید شما در مکه برای خود و ما هم در مدینه برای خود امیر تعیین کنیم ما شما را برای خلافت در خارج از مکه قبول نداریم . و سعد ابن عباده با این موضع شجاعانه که در تاریخ کم نظیر است هم دستی بشیر پدر نعمان ابن بشیر با کودتاگران سقیفه را بر ملا کرد. پس این سعدابن عباده بود که می خواست مدینه را از حلقوم کودتا گران خارج سازد . و اما چرا از امیرالمومنین(ع) دفاع نکرد ؟ پاسخ این است وقتی ابن عباس قرشی کوچولو با رشوه خلافتی (دیشب سقیفه) به عباس قرشی عموی رسول خدا در جرگه کودتاگران قرار دارد و عمار بعد از ساعت ها تعلل به خانه علی(ع) میرسد شما انتظار دارید سعد می تواند متهم شود به هم دستی با علوی ها؟! که خود انصار او را می کوبیدند . رفتار سعد ابن عباده را اهلبیت جنگ با کودتا تلقی فرموده و او را فدایی انصار در قبال کودتای سقیفه میدانستند . و پس از کودتا و خانه نشینی ، امیرالمومنین پسر او را محرم اسرار ولایت خود قرار داد حتی به مراتب مقدم بر ابن عباس میدانست. کودتای سقیفه حاصل سه رشوه بود اول تقسیم شبانه پول توسط که قبیله بنی النجار ردّ کردند و لو رفت و رشوه دوم را سه خلیفه با چند نفر دیگر به عباس عموی رسول خدا دادند که سهمی از خلافت بود که بعدا به بنی عباس رسد .و سومین رشوه را به بشیر پدر نعمان دادند که سهمی از خلافت بود که زمان امام حسین کوفه را دادند. در رجال آقای خویی آمده سعدابن عباده من النقباء الاثنی عشر الذین اختارهم رسول الله (ص) من امته باشاره من جبرئیل ذکره الصدوق فی الخصال (در آخرین خبر باب دوازده گانه ها) بسند قوی عن ابان ابن عثمان الاحمر عن جماعه مشیخه..... و باز در شناخت مقام سعد ابن عباده مراجعه فرمایید به بحار چاپ ایران جلد 15صفحه 370 که از کتاب عِدد نقل می کند و باز مراجعه کنید به جلد 19صفحه 13 که از طریق دیگر از اعلام الورای نقل میکند که سعد ابن عباده با اشاره شخص جبرئیل به نقیبی انتخاب شد. و باز در صفحه 16 از کتاب معرفه ابن مُنده نقل می کند وکذا در کتاب قصص الانبیاء و تفسیر علی ابن ابراهیم هم نقل کرده سعدابن عباده منتخب جبرئیل از سوی خدا بوده است. ووو پس سعد ابن عباده در منطق و مشرب اهلبیت از انسانهایی بوده که مستقیما خدا شخصیت و او را به رسول خدا اطلاع داده بوده است. و این قصه است. شما اضافه بفرمایید که در جنگ بدر علی(ع) میشود حامل پرچم مهاجرین و سعد ابن عباده می شود حامل پرچم انصار! آن وقت در ذیل آیه یسئلونک عن الانفال ببینید آیه در تایید پیشنهاد چه کسی نازل شده؟! بعلاوه در حالات سعدابن عباده آمده که رسول خدا به او فرموده : وصلت علیکم الملائکه .. .. و اللهم اجعل صلاتک و رحمتک علی آع سعدابن عباده. و باز اضافه کنید آن روایات مشهوره سفره سعد ابن عباده را که همیشه رسول خدا پس از ازدواج با همسرانش میفرمود : از فردا وقت غذا منتظر سفره سعدابن عباده باش . و باز در تاریخ آمده کان للنبی من سعد کل یوم جفنه تدور معه حیث دار....و باز رسول خدا (ص) می فرموده: جزالله الانصارعنّا خیرا لاسیما ....و سعد ابن عباده.... رسول خدا یکبار صریح فرمود: یا اخا الانصاری کیف اخی سعد ابن عباده؟ ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit