eitaa logo
مشکات هدایت
1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
133 ویدیو
230 فایل
کانالی جذاب و پر محتوا در دنیای اعتقادات و باور ها شناخت خطوط بین تحریف و بدعت و حقیقت ما حامی اندیشه ها و باور های ناب شما هستیم تلگرام: https://t.me/meshkatehedayat اینستاگرام: instagram.com/meshkatehedayat ادمین انتقادات و پیشنهادات @meshkat_205
مشاهده در ایتا
دانلود
مشکات هدایت
2⃣ ولیّ: 🔺یکی از معانی مهم کلمه «ولی» سرپرست و اولویت می باشد. علمای فراوانی از اهل تسنن به این معن
🟣 دلالت آیه ۵۵ مائدة بر ولایت و امامت حضرت علی علیه السلام: 🔺بر اساس پست های گذشته ثابت نمودیم که لفظ «إنّما» دلالت بر حصر می کند. و از طرفی یکی از معانی «ولیّ» سرپرستی و اولویت می باشد. و همچنین طبق منابع شیعه و اهل تسنن این آیه در شأن حضرت علی علیه السلام نازل شده است. 👈بنابراین با توجه به مطالب گفته شده باید آیه شریفه را اینچنین معنا کنیم: «سرپرست و قیّم به امور شما، تنها خدا و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‌اند هستند؛ همانها که نماز را برپا می‌ دارند، و در حال رکوع، زکات می‌ دهند.» ✅ به این ترتیب ولایت و امامت و سرپرستی حضرت علی علیه السلام بر اساس این آیه ثابت می شود. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#آیه_ولایت #امامت 🟣 دلالت آیه ۵۵ مائدة بر ولایت و امامت حضرت علی علیه السلام: 🔺بر اساس پست های گذش
❓شاید کسی سوال بپرسد در لغت عرب کلمه «ولیّ» به معنای ناصر و دوست هم آمده است. پس چرا نمی توانیم کلمه «ولیّ» در این آیه را به یکی از این دو معنا بگیریم؟ 🔰پاسخ: اگر کلمه «ولیّ» را در این آیه به معنای ناصر و محب بگیریم دارای اشکالات متعددی می باشد. 🔹در صورتیکه کلمه «ولیّ» در آیه به معنای ناصر باشد، معنای آیه چنین می شود: «ناصر و یاور شما، تنها خدا و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‌اند هستند؛ همانها که نماز را برپا می‌ دارند، و در حال رکوع، زکات می‌ دهند.» 📌طبق این معنا باید گفت فقط از این سه گروه ذکر شده در آیه باید کمک گرفت. یعنی: 👈خداوند متعال 👈رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈کسانی که در حالت رکوع نماز زکات می دهند. 🔺درحالیکه واضح و روشن است هر شخصی می تواند از پدر، مادر، اقوام و همسایه خود کمک بگیرد. با وجود اینکه این افراد حتی یک بار هم در رکوع نمازشان زکاتی نداده اند. 🔺جالب اینجاست بنابر فتوای فقهای اهل تسنن، مسلمانان می توانند حتی از کفار و مشرکین هم کمک و یاری بجویند. 👤طحاوی از فقهای مشهور حنفی مذهب می گوید: «اصحاب ما گفتند: کمک گرفتن از مشرکان در هنگام جنگ با مشرکان [دیگر] اشکالی ندارد.» 📚(مختصر إختلاف العلماء،ج۳ص۴۲۸) 🔰در نتیجه کلمه «ولیّ» در این آیه را نمی توان به معنای ناصر گرفت. 👈ادامه دارد... 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
❓شاید کسی سوال بپرسد در لغت عرب کلمه «ولیّ» به معنای ناصر و دوست هم آمده است. پس چرا نمی توانیم کلمه
🟣 دلالت آیه ۵۵ مائدة بر ولایت و امامت حضرت علی علیه السلام: 🔰در صورتیکه کلمه «ولیّ» را در این آیه به معنای محب و دوست بگیریم، معنای آیه چنین می شود: «محب و دوست شما، تنها خدا و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‌اند هستند؛ همانها که نماز را برپا می‌ دارند، و در حال رکوع، زکات می‌ دهند.» 📌طبق این معنا باید گفت فقط این سه گروه ذکر شده در آیه را باید دوست داشت. یعنی: 👈خداوند متعال 👈رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈کسانی که در حالت رکوع نماز زکات می دهند. 🔺این معنا و تفسیر از کلمه «ولیّ» هم نادرست می باشد. زیرا غیر از این سه گروه که در آیه اشاره شده است را هم می توان دوست داشت. همانطور که خداوند بین زن و شوهر مودت و محبت قرار داده است. خداوند در سوره مبارکه «روم آیه ۲۱» می فرماید: 🔹«وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً» 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#آیه_ولایت #امامت 🟣 دلالت آیه ۵۵ مائدة بر ولایت و امامت حضرت علی علیه السلام: 🔰در صورتیکه کلمه «ول
🔺 حتی علمای اهل تسنن ازدواج با اهل کتاب را هم جایز می دادند. آیا ازدواج در اکثر اوقات موجب مودت و محبت نمی شود؟ (المغني،ج۹،ص۵۴۵) 🔺و از طرفی باید همه مومنان نسبت به یکدیگر دوستی و محبت داشته باشند. و این دوستی مخصوص به مومنانی که در رکوع نماز زکات می دهند نمی باشد. 👈خداوند در سوره مبارکه «مومنون آیه ۱۰» محبت و دوستی مومنان به یکدیگر را همانند دو بردار می داند. 🔹«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» ✳️ درنتیجه با توجه به معنای حصری آیه و نزول آن در شأن حضرت علی علیه السلام، تنها معنایی که برای کلمه «ولیّ»در این آیه صحیح می باشد، معنای سرپرستی و اولویت می باشد. 👈ان شاء الله در پست ها بعدی مهمترین شبهات اهل تسنن درباره آیه ولایت را پاسخ خواهیم داد. 🔸ادامه دارد... 🆔@meshkatehedayat
شبهه: 🔺«اهل تسنن مدعی هستند کلمه «رکوع» در آیه ولایت بمعنای «خضوع و خشوع» است. و مراد از «رکوع» در این آیه هیأت و عمل خاص در نماز نیست که امام علی علیه السلام در آن حالت صدقه داده باشند.» 👈آیا چنین برداشتی صحیح است؟ 🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #آیه_ولایت #امامت ✍شبهه: 🔺«اهل تسنن مدعی هستند کلمه «رکوع» در آیه ولایت بمعنای «خضوع و خشوع
🔴پاسخ شبهه: ✳️ قطعا معنای رکوع در این آیه بمعنای خضوع و خشوع نمی باشد؛زیرا: 1⃣ بر اساس روایات فراوان شیعه و اهل تسنن، هنگامیکه که امام علی علیه السلام در رکوع نماز صدقه دادند، آیه شریفه نازل شد. در نتیجه اگر معنای رکوع در این آیه را بمعنای خضوع و خشوع بگیریم باطل بوده و اجتهاد در مقابل نص است. 🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #آیه_ولایت #امامت 🔴پاسخ شبهه: ✳️ قطعا معنای رکوع در این آیه بمعنای خضوع و خشوع نمی باش
2⃣ با مراجعه به کتاب های لغوی معلوم می شود، خضوع و خشوع جزء معنای مجازی کلمه رکوع می باشد. و استعمال کلمه رکوع در این معنا نیازمند دلیل است. 🔺زیرا کتاب های مهم لغوی که در آخر پست بدان اشاره نمودیم در بیان معانی کلمه رکوع هیچ اشاره ای بمعنای خضوع و خشوع نکردند. بلکه همه ی آنان تصریح نمودند کلمه رکوع بمعنای «انحناء»(یعنی خمیدگی) می باشد. بنابراین اگر خشوع و خضوع جزء معنای حقیقی و اصلی کلمه رکوع بود، باید بدان اشاره می کردند. 👤زبیدی از بزرگان علم لغت ذکر کرده است، معنای حقیقی و اصلی رکوع همان «انحناء» می باشد. او در این باره می نویسد: «رکع الشیخ» یعنی پیرمرد از شدت کهولت خمیده شد. و این اصل معنای رکوع است. 📚(تاج العروس من جواهر القاموس ؛ ج‏11 ؛ ص176) 🔰بعنوان نمونه در کتاب های لغوی ذیل، در بیان معنای کلمه رکع هیچ اشاره ای به معنای خضوع و خشوع نکردند. بلکه همه ی آنان تصریح نمودند رکع به معنای «انحناء» می باشد. 🔹«العین للفراهیدي(م.۱۷۵)،غریب الحدیث لإبن قتیبة(م.۲۷۶)، جمهرة اللغة لإبن درید(م.۳۲۱)، الزاهر لإبن الأنباري(م.۳۲۸)، تهذیب اللغة للأزهري(م.۳۷۰)، الصحاح في اللغة للجوهري(م.۳۹۳)، مجمل اللغة و معجم مقاییس اللغة لإبن فارس(م.۳۹۵) المخصص لإبن سيدة (م.۴۵۸)، الأفعال لإبن القطاع(م.۵۱۵)، أساس البلاغة للزمخشري(م.۵۳۸)، المغرب في ترتيب المعرب للمطرزي الحنفي(م.۶۱۰)، المصباح المنیر للفیومي (م.۷۷۰)، القاموس المحیط للفیروز آبادي(م.۸۱۷)» 🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
2⃣ با مراجعه به کتاب های لغوی معلوم می شود، خضوع و خشوع جزء معنای مجازی کلمه رکوع می باشد. و استعمال
3⃣ با توجه به مطالب گفته شده ثابت نمودیم، کلمه رکوع در آیه «۵۵ مائده» بمعنای هیأت و عمل خاص در نماز است. 👈از مخالفین می خواهیم تنها یک دلیل معتبر بیاورند که کلمه رکوع در این آیه بمعنای خضوع و خشوع است. در حالیکه هیچ دلیلی در این باره وجود ندارد.👉 4⃣ عالمان متعدد از اهل تسنن کلمه رکوع در این آیه را بمعنای هیأت و عمل خاص در نماز گرفته اند. 🔺جصاص از عالمان حنفی مذهب در این باره می نویسد: «و هم راکعون خبر از حالتیست (یعنی در رکوع نماز) که در آن [حالت مخصوص] صدقه داده شده است. همانند جمله «شخصی صحبت کرد در حالیکه ایستاده بود.». «شخصی چیزی را بخشید درحالیکه نشسته بود.» کلمه رکوع در آیه [ولایت] هم چنین است.» 📚(أحکام القرآن،ج۴،ص۱۰۲) 🆔 @meshkatehedayat
شبهه 🔺برخی از اهل تسنن می گویند: 🔹«خاتم بخشی حضرت علی علیه السلام بدلیل اینکه حرکتی زائد و اضافی در نماز بوده با صحت نماز ایشان منافات داشته و موجب بطلان نماز می گردد.» 👈آیا این کلام صحیح است؟ 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #آیه_ولایت #امامت ✍شبهه 🔺برخی از اهل تسنن می گویند: 🔹«خاتم بخشی حضرت علی علیه السلام بدلیل
🔴 پاسخ نقضی: ✳️ اگر صرف بخشیدن یک انگشتر در حین نماز موجب بطلان آن شود، قطعا نماز های متعدد پیامبر اکرم که در آن حرکات زائد وجود داشته است هم باطل خواهد بود. بر اساس روایات معتبر اهل تسنن پیامبر اکرم در نماز های متعدد حرکات زائدی داشته اند. بحهت اختصار به یک نمونه اشاره می کنیم: 🔹 سهل بن سعد می گوید: «هنگامیکه منبری برای پیامبر اکرم ساخته شد، آن حضرت [برای نماز] بر روی منبر به سمت قبله ايستاد، و تکبیر گفت. مردم نيز به ايشان اقتدا كردند. رسول خدا پس از قرائت، به ركوع رفت، مردم هم به ركوع رفتند. و پس از برداشتن سر از ركوع، عقب رفت[از منبر پایین آمد] و روی زمين سجده نمود. سپس دوباره بالای منبر رفت، و پس از قرائت، ركوع نمود. و بعد از آن، عقب رفت و روی زمين سجده كرد. و اينگونه نماز خواند.» 📚(صحیح البخاري،ج۱ص۴۵۲) 👈در این روایت تصریح شده است پیامبر اکرم در هر رکعت از منبر پایین و بالا می رفتند. ❌اگر بخشیدن انگشتر توسط امام علی علیه السلام که در عرض چند ثانیه صورت گرفته با صحت نماز ایشان منافات داشته باشد، قطعا نماز های پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هم که دارای حرکات زائد و بیشتری بوده باطل خواهد بود. 👈اهل تسنن چه پاسخی خواهند داشت؟؟ 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #آیه_ولایت #امامت 🔴 پاسخ نقضی: ✳️ اگر صرف بخشیدن یک انگشتر در حین نماز موجب بطلان آن ش
🔴پاسخ حلی: ✳️ بر اساس فقه شیعه و اهل تسنن حرکات اضافی در حین نماز بشرطی که کم باشد، موجب بطلان نماز نخواهد شد. 👤ابوالحسین عمرانی یمنی از عالمان اهل تسنن در این رابطه می نویسد: «اگر نمازگزار در نماز عملی را انجام دهد که از جنس نماز نباشد، اگر آن عمل اندک بود همانند: «دور کردن مار»، «باز کردن در»، «در آوردن کفش»، «مرتب نمودن لباس»، «حمل نمودن و قرار دادن و اشاره به چیزی» نماز را باطل نمی کند... این حکم اجماعی است و اختلافی در آن نیست.» 📚(البیان فی مذهب الإمام الشافعي،ج۲،ص۳۱۵) 👈جالب اینجاست یکی از دلایلی که علمای اهل تسنن برای اثبات فتوای خویش بدان استناد می کنند، خاتم بخشی امیر المومنین علیه السلام در نماز است که مورد تأیید خداوند متعال قرار گرفته است. 👤ابن الفرس از عالمان اهل تسنن ذیل آیه «۵۵ مائدة» می نویسد: «این آیه دلالت بر این می کند که عمل کم در نماز، آن را باطل نمی کند؛ زیرا که علی رضی الله عنه انگشترش را بخشید، در حالیکه در رکوع بود... و خداوند متعال این عمل(حضرت علی) را مدح و ستایش کرد.» 📚(أحکام القرآن،ج۲ص۴۴۷) 🔰کلام آخر: اگر نماز امیرالمومنین علیه السلام بدلیل بخشیدن انگشتر به فقیر باطل می گردید، قطعا خداوند متعال برای مدح و تایید عمل امیرالمومنین علیه السلام، این آیه را نازل نمی کرد. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
🔴پاسخ حلی: ✳️ بر اساس فقه شیعه و اهل تسنن حرکات اضافی در حین نماز بشرطی که کم باشد، موجب بطلان نماز
🔺اسکن مستندات: 📚«صحیح البخاري» 📚«البیان في مذهب الإمام الشافعي» 📚«أحکام القرآن» 🆔@meshkatehedayat