هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#نشست
#قطب_فلسفه_دين
🔸به همت قطب علمي فلسفه دين با همکاري گروه #منطق_فهم_دين پژوهشگاه:
🔰 نشست علمي مجازي پيامدهاي الهياتي #کرونا برگزار شد
⚜️ مشروح خبر:
🌐 iict.ac.ir/pecorona
#پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا
🆔 @iictchannel
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
#نشست #قطب_فلسفه_دين 🔸به همت قطب علمي فلسفه دين با همکاري گروه #منطق_فهم_دين پژوهشگاه: 🔰 نشست علمي
به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست علمی مجازی با عنوان «پیامدهای الهیاتی کرونا» روز سه شنبه ۹ اردیبهشتماه ۱۳۹۹ با حضور و سخنرانی حجج اسلام دکتر محمد جعفری، دکتر حمیدرضا شاکرین عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دکتر علیرضا قائمینیا توسط قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه و با مشارکت گروه منطق فهم دین این پژوهشگاه در فضای مجازی برگزار شد.
در این نشست علمی حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری عضو شورای علمی قطب فلسفه دین و عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: کرونا نظم مادی و عادی جهان را به هم ریخته است و پیامدهایی شگرف و بازتابهایی تزلزل آفرین در زندگی بشر داشته و معادلات زیست انسانی را در عرصههای علمی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و دینی، تغییر داده است؛
وی تصریح کرد: این تغییرات به نحوی است که برخی براین باورند باید قرن ۲۱ را به دو بخش پیشا کرونا و پسا کرونا تقسیم نمود. این حادثه طبعا، الهیات را هم به عنوان مباحث ناظربه معنویت و روح، در معرض آزمونی جدی قرار داده است. دراین میان در مورد موفقیت الهیات و پاسخگویی آن به نیازهای روحی بشر در ماجرای کرونا، پارهای از جمله روشنفکران دینی بر تغییر و بازبینی اساسی در الهیات دینی تاکید دارند.
جعفری ادامه داد: جالب آن جاست که این طیف فکری، توصیه مینمایند که الهیات اسلامی باید راه الهیات مسیحی را در پیش بگیرد که در مواجهه با حوادث بحرانی، کامیاب بوده است!
عضو شورای علمی قطب فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: بنده بر این باور هستم که الهیات توحیدی و بالاخص اسلامی، در این آزمون سربلند و کامیاب بوده و ظرفیتهای این الهیات البته با تأکید بر جنبههای وحیانی و فلسفی هر دو، در پاسخگویی به نیازهای روحی و معنوی بشر درگذر از این بحران کافی و وافی است. البته با تاکید براین نکته که این ظرفیتها در برخی ابعاد باید، بازآموزی، بازاندیشی و باز ارائه شود.
جعفری همچنان گفت: الهیات ما در بعد نظری و معرفتی نقصی ندارد اما در مورد الهیات رنج و شر باید اذعان نمود که الهیات ما باید چابکتر و کاربردی تر شود. ما نیازمند الهیات زندگی هسیتم یعنی باید امتداد مباحث متافیزیکی را تا زندگی روزمره انسان دراین دنیا بکشانیم. این مقوله وقتی به تحقق میرسد که الهیات صرفا به جنبههای نظری و معرفتی بشر نپردازد بلکه ارتباط این عرصهها را با دیگر ساحات وجودی انسان مانند احساسات و عواطف و نیازهای روحی و روانی او نیز در نظر گیرد.
عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تاکید کرد: به عنوان نمونه الهیات دینی، باید در مورد نگاه انسان به رنج و شر به لحاظ روانی (نگاه مثبت یا منفی) با تکیه بر جهان بینی توحیدی و نیز نقش مرگ اندیشی در نشاط روحی و معنوی و رفع اضطراب و افسردگی و مقولاتی از این سنخ که به رابطه عقل و روان نظر دارد، بیشتر توجه نماید.
در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا شاکرین عضو شورای علمی قطب فلسفه دین و عضو هیأت علمی و مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: از جمله مسائل مهم در رابطه با کرونا معنای آن است. آیا حادثه کرونا پدیدهای معنا دار است یا بی معنا؟ و اگر معنادار است، معنای آن چیست و در کدام نظام اندیشگی و الهیاتی میتوان معنای آن را دریافت؟
وی تصریح کرد: واقعیت این است که در نگرش مادی نمیتوان برای آن معنایی یافت. در واقع این پدیدهای کر و کور، تصادفی و فاقد هرگونه حساب شدگی و حکمت است. در نگاههای الهیاتی پانته ایستی، دئیستی، پویشی و لیبرال هم وضع بهتر از این نیست. اما در نگره توحیدی وضعیت بسیار متفاوت است. در این نگاه اولا همه چیز در این عالم حکیمانه است. ثانیا شر محض یا گزافی وجود ندارد و آنچه شر خوانده میشود محفوف به خیرات کثیر است که باید شناخته شده و از آنها به درستی بهره برداری شود. ثالثا آنچه شر میخوانیم غالبا با رفتارهای ما پیوند دارد رابعا در نظام سنتهای الهی وجوه و ابعاد مختلفی از این مساله به دست میآید که به این مساله معانی مختلفی داده و درسها و پیامدهای سازندهای به بشریت ارائه میکند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر قائمی نیا مدیر قطب علمی فلسفه دین و عضو هیأت علمی پژوهشگاه با بیان اینکه نگاه الهیاتی عمدهای که تا کنون به این مسئله صورت گرفته بر مبنای الهیات متافیزیکی بوده اظهار داشت: بنده تلاش میکنم از وجه دیگری با این مسئله مواجه شوم. در الهیات متافیزیکی ما با نگاهی انتزاعی با مسائل مواجه میشویم و البته این نوع الهیات برای اثبات مبانی فکری بسیار لازم است. اثبات توحید، نبوت و دیگر مبانی دینی در این نوع الهیات شکل میگیرد. اما به نظر میرسد لازم است با مسائل انسانی از زاویه دیگری وارد شد و به بررسی آنها پرداخت. 👇👇👇
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
#نشست #قطب_فلسفه_دين 🔸به همت قطب علمي فلسفه دين با همکاري گروه #منطق_فهم_دين پژوهشگاه: 🔰 نشست علمي
وی ادامه داد: الهیات وجودی به نظر بنده راهی است که ما را با مسائل انسانی مواجه میکند و از آن شکل انتزاعی محض خارج میکند. انسان در رنج، در تنهایی، در ناامیدی و در مسائلی مانند کرونا چه وضعی دارد؟ اینها در الهیات وجودی مورد بحث قرار میگیرد. البته ممکن است گفته شود الهیات اگزیستانسیالیستی نیز به همین مسائل میپردازد. اما در آنجا خدا مغفول است و از مفاهیم کتاب و سنت کمک گرفته نمیشود.
قائمینیا گفت: بنده معتقدم با رویکرد معناشناسی و توجه به مفاهیم قرآنی و مضامین سنت و میراث فکری مسلمانان میتوان الهیات وجودی با رویکرد خدا محور داشت و برای مواجهه با مسائلی مانند کرونا و اصولا برای فهم عالم انسانی این الهیات باید مورد توجه باشد.
مشروح مباحث این نشست علمی به زودی به اطلاع خوانندگان خواهد رسید. @meshkatnoor🔴
🔴 نقد و بررسی بخشی از سخنان آقای سروش که نسبت به ترجمه قرآن آیتالله مکارم شیرازی بیان کرده است : " ...آیا افتخارآور است که مرجع شیعی ترجمهای فارسی از قرآن منتشر کند که ۱۸۰۰ غلط مسلّم دارد؟ (قرآن ترجمه مکارم شیرازی، تحلیل و نقد مرتضی کریمینیا)."
🔸 مشخصات این ترجمه از نگاه آیت الله مکارم شیرازی
ایشان در پایان قرآن کریم ، تحت عنوان « سخنی پیرامون ترجمه » ابتدا توضيحاتى راجع به انواع ترجمه دارد و آن را به سه دسته تقسیم می کند :
۱- ترجمه « کلمه به کلمه » یا به اصطلاح « تحت اللفظی » که در آن هر واژه ای از زبان اول را بر می دارند و واژه معادل آن را در زبان دوم به جای آن می گذارند ، این بدترین نوع ترجمه است نه تنها زیبا نیست بلکه نارسا و احیانا غلط است. نه تنها امانت نیست بلکه گاه ناآگاهانه خیانت است.
چه نازیباست که مثلاً کلمات « بین ایدیهن و ارجلهن » که در آیه ۱۲ سوره ممتحنه آمده است را برداریم و دقیقا معنای تحت اللفظی آن را به جای آن بگذاریم. در حالی که معادل واقعی آن در زبان فارسی «پیش رو » و « پیش پای » آنهاست.
۲- ترجمه « آزاد » که در آن مترجم خود را مقید به انتقال دقیق محتوای متن مورد نظر نمی داند بلکه با توجه به اهداف خود در آن کم یا زیاد می کند ، در این نوع اگر چه روح متن در مجموع محفوظ است ولی نمی توان اسم آن را ترجمه گذاشت.
۳- ترجمه « محتوا به محتوا » در این نوع از ترجمه ، که نیازمند تسلط فراوان مترجم بر هر دو زبان و محتوای متنی است که می خواهد ترجمه کند ، می باشد ، ابتدا معانی دقیقا از لباس الفاظ « زبان اول » برهنه می شود سپس لباس « زبان دوم » به طور دقیق به لباس زبان دوم آراسته می گردد ، آنچه شایسته ترجمه های قرآن و مانند آن است همین نوع از ترجمه است. سپس ایشان در ادامه :
-- ترجمه خود را از نوع ترجمه محتوا به محتوا معرفى کرده و از این رو معتقدند در ترجمه نخست بايد معانى دقيقاً از لباس زبان اول برهنه شود و در مغز جاى گيرد، سپس دقيقاً به لباس زبان دوم آراسته گردد.
-- همچنين ترجمه خود را از نوع ترجمه به زبان روزمره توده مردم دانسته و به همين دليل در بسيارى از موارد، الفاظ عربى كه آميخته با زبان فارسى شده و جزئى از آن گرديده و كاملاً مأنوس است بهجاى واژههاى فارسى نامأنوس قرار داده است. زيرا هدف، لسان قوم بوده است كه قرآن بر آن تأكيد دارد نه لسان ادباى قوم و مقصود اصل هماهنگى است نه ارائه يك معناى اديبانه.
-- یکی دیگر از ویژگی های این ترجمه آن است که حاصل تحقیق سالها کار گروهی است.
زیرا بنا بر نظر مترجم این ترجمه در اصل برگرفته از ترجمه قرآن در تفسیر نمونه (با ۱۵ سال تحقیق گروهی) و نیز حاصل تحقیق جداگانه و سه ساله گروه مجرب علمی و با ویراستاری استاد جواد محدثی است ، بنابراین در واقع این ترجمه ، ترجمه ای است که در سایه کار گروهی و محققانه در طول تقریبا ۱۸ ساله با نظارت آیتالله مکارم شیرازی و سبک و روش مورد پسند ایشان بدست آمده است.
-- از جمله ویژگی های دیگر این ترجمه این است که اکثر جملات ترجمه شده با جملات آیات مطابقت دارد، و سعی شده توضیحات تفسیری با پرانتز مشخص شود.
-- به نظر می رسد یکی از امتیازات و مشخصه های اصلی این ترجمه (حداقل به عنوان یک تجربه شخصی) روانی آن است و همین مطلب ، عبارات آن را بسیار ساده و قابل فهم برای عموم کرده است.
🔴 آقای مرتضی کریمی نیا(متولد ۱۳۵۰ش) از پژوهشگران علوم قرآنی که امروزه دارای مقالات فراوانی در زمینه مباحث قرآنی هستند در بهار و پاییز سال ۱۳۷۵ یعنی دو سال بعد از انتشار ترجمه قرآن آیتالله مکارم شیرازی ، در مجله بینات شماره ۹ و ۱۱ به نقد و بررسی این ترجمه پرداختند که قابل مراجعه است.
🔶 برخى از اشكالاتى كه ایشان در نقد ترجمه آیتالله مکارم برشمرده است عبارتند از:
الف) برخى موارد، ترجمه نشده
ب) اشكالات نحوى و ساختارى
ج) تفاوت و تضاد در تفسير و توضيح
د) اشكالات لغوى و صرفى. 👇👇👇👇
🔺بنده بعد از این که آقای سروش ، دو مرتبه هم در کلیپی که در فضای مجازی از صحبت های ایشان پخش شد و هم در جوابیه ای که ایشان به نقد علما و فضلای حوزه دادند ، اشاره به غلط مُسلّم و فراوان ترجمه قرآن آیتالله مکارم شیرازی به نقل از آقای مرتضی کریمی نیا کرده و به نوعی آن را به سخره گرفته بودند ، در صدد مراجعه به این نقد و اطلاع از صحت و سقم آن بودم و بعد از اینکه دو مقاله انتقادی آقای کریمی نیا را دیدم و به بررسی برخی از آنها پرداختم با توجه به پایین بودن سطح و کیفیت حداقل برخی از نقد های ایشان ، تصمیم گرفتم که تمام نقدها و اشکالات ایشان را بررسی کنم اما وقتی که متوجه شدم که در همان سال(۱۳۷۵) جوابیه ای از سوی یکی از شاگردان آیتالله مکارم شیرازی که سالها در این زمینه همراه با ایشان بوده اند نوشته شده ، به نظرم رسید تنها برخی از این نقد های آقای کریمی نیا را به عنوان نمونه مورد اشاره و بررسی قرار دهم و در بقیه موارد شما را به همان جوابیه فوق الذکر ارجاع دهم.
🔶 الف) برخی موارد ترجمه نشده
🔺اشکال اول : سوره بقره ، آیه ۲۵ ، در جمله " وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَة " فِيهَا ، ترجمه نشده است.
وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا ۙ قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا ۖ وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ ۖ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
به کسانى که ایمان آورده، و کارهاى شایسته انجام داده اند، بشارت ده که باغهایى بهشتى براى آنهاست که نهرها از پاى درختانش جاریست. هر زمان که میوه اى از آن، روزى آنان شود، مى گویند: «این همان است که قبلاً به ما روزى داده شده بود. (ولى اینها چقدر از آنها بهتر و عالیتر است.)» ومیوه هایى که براى آنها آورده مى شود، همه (ازنظرخوبى و زیبایى) یکسانند. و براى آنان همسرانى پاکیزه است، و جاودانه در آن خواهند بود.(بقره ،۲۵)
-- در این آیه در واقع اشکال این است که چرا مترجم (معنای فیها یعنی در آن) را در ترجمه " وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ " بیان نکرده است.
🔹پاسخ آن روشن است :
چون مترجم در صدد بیان روان ، ساده و در عین حال روشن است و به جای اینکه معنای (فیها یعنی در آن) را در دو جمله پایانی آیه تکرار کند که باعث ثقیل و زشت شدن جمله می شود آن را فقط در جمله پایانی ترجمه کرده و با این ترجمه هدف که فهم معنای آیه است به سادگی و زیبایی قابل دسترسی است.
🔺اشکال دوم : سوره بقره ، آیه ۱۰۰ ، در جمله " نَّبَذَهُ فَرِيقٌ مِّنْهُم" "مِّنْهُم" ترجمه نشده در حالی که در آیه ۷۵ ترجمه شده است.
أَوَكُلَّمَا عَاهَدُوا عَهْدًا نَّبَذَهُ فَرِيقٌ مِّنْهُم ۚ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ
و آیاچنین نیست که هر بار آنها [=یهود ]پیمانى (با خدا و پیامبر) بستند، گروهى از ایشان آن را شکستند؟! آرى، بیشتر آنان ایمان نمى آورند.(بقره، ۱۰۰)
🔸پاسخ👇👇👇👇
اولا : در این ترجمه از قرآن های آیت الله مکارم که الان در دسترس است معنای "مِّنْهُم" بیان شده است.
ثانیا : اگر ترجمه هم نمی شد از محتوای جمله یا کل آیه ، معنای "مِّنْهُم" قابل فهم است و مترجم به دنبال ترجمه محتوایی است نه کلمه به کلمه.
🔷 ب) اشکالات نحوی و ساختاری
🔺اشکال اول : سوره بقره ، آیه ۱۵، "وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ"
و آنها را در طغیانشان نگه می دارد تا سرگردان شوند. "يَعْمَهُونَ" حال است برای "هُم" اما به صورت سببی ترجمه شده است.
اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ
خداوند آنان را استهزا مى کند. و آنها را در طغیانشان نگه مى دارد، تا سرگردان شوند.(بقره ،۱۵)
🔸پاسخ
اولا : ممکن است از نظر ایشان واقعا يَعْمَهُونَ حال نباشد.
ثانیا : بر فرض يَعْمَهُونَ حال باشد همان طور که ایشان در سبک ترجمه خود بیان فرمودند آنچه در ترجمه برای ایشان مهم است رساندن معنا و محتوای آیه شریفه به صورت روان و ساده و به زبان امروزی است و لو اینکه به حال یا صفت بودن آن اشاره نشده باشد.
🔺اشکال دوم : سوره بقره ، آیه ۱۲۰، جمله إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ، هدایت ،تنها هدایت الهی است.
ترجمه شده که نادرست است و صحیح آن چنین است : "تنها هدایت الهی ، هدایت است ... این معنا اگر چه نادرست نیست ولی مناسب نیست.
... قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ...
... بگو: «هدایت واقعى، هدایت خدا است.»(بقره ، ۱۲۰)
🔹پاسخ
اولا : ترجمه ای که از آیه إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ الان در اختیار همگان است این است که «هدایت واقعى، هدایت خدا است.» که این معنا با معنایی که مستشکل آن را صحیح می داند "تنها هدایت الهی ، هدایت است" تقریبا هماهنگ است. 👇👇👇👇
ثانیا : همان معنایی که مستشکل آن را از ترجمه آیتالله مکارم شیرازی نقل کرده نیز به اعتراف خود اشکال ندارد و معنای آیه را می رساند و مترجم نیز به دنبال همین هدف است و این که کدام بیان بهتر است یک امر ذوقی است.
در مجموع امتياز اين ترجمه، دقت و روانى جملهها و آشكار بودن مفهوم و معنى آيات است.در حقيقت اين ترجمه، چنانكه در مقدمه آن آمده، ترجمه محتوا به محتواست نه ترجمه آزاد كه ساختار جملههاى آن از آيات بيگانه باشد و نه ترجمه تحتاللفظى كه درك معنى را براى خواننده مشكل كند.
⏪ نتیجه این که : اولا : به نظر میرسد غالب اشکالاتی که از سوی آقای مرتضی کریمی نیا صورت گرفته بر اساس سبک و روش ترجمه کلمه به کلمه و تحت اللفظی قرآن کریم است در حالی که آیتالله مکارم شیرازی قرآن را بر اساس سبک و روش محتوا به محتوا ترجمه کرده است. بنابراين ممکن است معنای یک کلمه یا جمله یا ساختار آن بر اساس سبک ترجمه کلمه به کلمه اشکال داشته و غلط باشد اما بر اساس سبک و روش محتوا به محتوا ، بسیار متین و کاملا درست باشد و بالعکس.
ثانیا : اگرچه ممکن است این ترجمه از نظر مترجم و بسيارى از اهل نظر(مانند مقام معظم رهبری که آن را از بهترین ترجمه ها دانسته اند) از ترجمههای دیگر یک سر و گردن بالاتر باشد ، اما این به معنای نفی برخى از نقاط ضعف روش و سبک ترجمه محتوا به محتوا نیست بلکه هر سبک و روش به اقتضای انسانی بودن قطعا مصون از اشتباه نخواهد بود.
ثالثا : به نظر میرسد اگر آقای سروش واقعا قصد روشنگری و نقد مشفقانه داشت با کوچک ترین مراجعه به نقد های آقای کریمی نیا و جوابیه آیت الله مکارم شیرازی به این راحتی نسبت ۱۸۰۰ غلط مسلّم را به ترجمه آیتالله مکارم شیرازی نمی داد و با صراحت ادعای غلط و اشتباه خود را در بوق و کرنا نمی کرد. ✍️ حجت الاسلام و المسلمین زارعی ؛ استاد سطح عالی کلام حوزه علمیه @meshkatnoor🔴
🔰 پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت روز معلم:
کار بزرگ معلمان آموزش شکوفاسازی استعدادها برای ارزشهای متعالی است
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی با تبریک روز معلم به همه معلمان در مدارس، دانشگاهها و حوزههای علمیه، کار بزرگ و جهاد معلمان را آموزش شکوفاسازی استعدادهای کودکان و نوجوانان در مسیر ارزشهای اسلامی و انقلابی با هدف ایجاد یک جامعه دینی عادلانه و آرمانخواه دانستند و خاطرنشان کردند: نسل جوانی که در این مسیر پرورش مییابد ثروتی آنچنان انبوه است که هیچ پدیده ارزشمند دیگری با آن برابری نمیکند.
متن پیام حضرت آیت الله العظمی خامنهای به این شرح است:
بسمه تعالی
روز معلم را به همهی معلمان عزیز که در مدارس و دانشگاهها و حوزههای علمیه به پرورش اندیشه و دانش کودکان و جوانان کشور میپردازند تبریک میگویم.
این سخن امام خمینی که معلمی را شغل انبیا دانستند، یک شعار تبلیغاتی نبود، سخن قرآن بود که فرموده است: ویزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحمکة... تزکیه و تعلیم و کتاب و حکمت الهی چهار واژهی کلیدی در دعوت اسلام و همه پیامبران است. واژه کلیدی دیگر قیام به قسط است. در مدرسه نبوّتها، نسلهای بشر با کتاب و حکمت، آموزش وپرورش مییابندو آنگاه زندگی عدالتمحور بنا میکنند و جوامع بشری بدین ترتیب به هدفهای آفرینش انسان نزدیک میشوند.
نظام اسلامی با همین هدف یعنی شکلگیری یک جامعهی دینی عادلانه و آرمانخواه پدید آمد، و طبیعی است که نظام آموزشی کشور نیز نمیتواند هدفی جز هدف کلّی نظام داشته باشد.
کودک و نوجوان و جوان در کشور اسلامی میآموزد که استعداد و توان بالقوهی خود را برای ارزشهای متعالی ملی یعنی ارزشهای اسلامی و انقلابی شکوفا کند و بهکار گیرد.
این آموزش حیاتی و سازوکار تحقق آن، همان کار بزرگ و جهاد مبارکی است که معلمان عهدهدار آن شدهاند.
اسلام ما را به علم نافع فرا میخواند، علم نافع از سوئی جوان ایرانی را به ابزارهای لازم برای پیشرفت و اعتلای کشور و ملتش مجهز میسازد، و از سوئی به او هویت میبخشد و او را از وزانت و اعتبار روحی و معنوی و اعتماد به نفس برخوردار میکند.
نسل جوانی که در این مسیر، صیرورت و پرورش می یابد، ثروتی آنچنان انبوه و ذخیرهئی آنچنان عظیم است که هیچ پدیدهی ارزشمند دیگری برای کشور با آن برابری نمیکند.
این ثروت، محصول کار و انگیزهی معلمان در مدارس و دانشگاهها و حوزههای علمیه است. رحمت و فضل خدا بر دستهای پرکار و دلهای پر انگیزهی آنان باد.
نسل جوان ما بحمدالله الگوهای درخشان و برجستهئی را هم میشناسد که در دنیای مادی امروز نظائر آنها را کمتر میتوان یافت.
از شهید چمران و شهید آوینی تا شهدای هستهئی و تا شهید سلیمانی و تا شهید بزرگوار مطهری که در دههی سی از عمر خود در حوزهی قم و دانشگاه تهران درخشید و در دههی پنجاه با بال شهادت به ملکوت اعلی پرکشید.
درود خدا بر شهیدان و سپاس ما به معلمان و خوشامد ما نثار نسل جوان خوش عاقبت ملت ایران باد.
سیّدعلی خامنهای/ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ @meshkatnoor🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جمله ای بسیار حکیمانه از استاد و معلم شهید 👆👆👆👆
هدایت شده از مسیحیتتبشیری؛ نقد و تحلیل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک " ما رو باش با کی اومدیم سیزده بدر" خاصی در چشمای اونجلیکالها( مسیحیت صهیونیست) رو میتونیم به وضوح ببینیم...
کلی تبلیغ و فضا سازی کردند که بگن ترامپ فرستادهی خداست و منجیه، طرف اومده در مورد تزریق مواد ضد عفونی و شوینده به بدن نظر میده...
نکشیمون آقای منجی...
🆔 @n_masihiat
🔴 روزه ، فقرا ، وظیفه ؛ نگاه تحلیلی و جامع
❌یکی از اشکالاتی که امروزه دامنگیر جامعه ما شده است نگاه جزیرهای و تک بعدی به مسائل، و غفلت از ابعاد و جنبههای دیگر است. از جمله مواردی که گرفتار چنین سوء برداشتی شده است، مطلبی است که ممکن است این روزها در فضای مجازی با آن مواجه شده باشیم : «ای کاش یک ماه از صبح تا غروب، فقراء را نیز سیر میکردیم نه اینکه تنها در گرسنگی و تشنگی همراه و همگام آنها باشیم ..... روزه داران بی توجه از پیرامون خود، دلخوش به اینند که واجب خویش را به جا میآورند در حالیکه دور و برشان را فقر و تنگدستی پر کرده است .... شخص روزه دار هیچگاه حال گرسنگان را درک نخواهد کرد، زیرا به افطار خود اطمینان دارد ...» در ادامه به ارزیابی مطالب مزبور میپردازیم.
✳️در وهله اول در پاسخ به این دست شبهات، میباید حساب دین را از حساب عملکرد برخی از متدینان جدا کرد. ممکن است متدینی پیدا شود که از روزه ماه مبارک رمضان، صرفا رنج گرسنگی و تشنگی آن را دریابد و در این ایام نه تنها به یاد فقراء و مستمندان نبوده، بلکه مدام در آرزوی به اتمام رسیدن این ماه مبارک باشد؛ اما اینچنین عملکردها را به پای دین و مذهب نباید نوشت.
🔆به افرادی که چنین اشکالاتی را مطرح میکنند، اگر منصف باشند نه مغرض (یعنی هدفشان حقیقتجویی باشد نه لجنپراکنی و غرض ورزی) میباید خاطر نشان کرد:
❇️با اندک تاملی در آموزههای دین به دست میآید که براساس آنها انفاق و دستگیری از فقراء و مستمندان اهمیت بهسزایی دارد. آیات قرآن، روایات معصومان و سیره اولیای دین مشحون از توجه به فقراء، مستمندان و ایتام است. اساسا مطابق با معارف دین، خود روزه مسالهای است که انسان بهتر رنج گرسنگی و فقر تنگدستان را درک کرده، و همین واقعیت، انگیزه و رغبتی برای چارهجویی از حال و روز محرومان را برای انسان فراهم میآورد. به هرحال، کسی که غرق ناز و نعمت است و در خوشگذرانی ایام را سپری میکند، حال و روز فقراء را بهتر در مییابد، یا آنکه خود رنج و غم آنها را تا حدی درک کرده و چشیده است؟!!!!!
«خفتگان را خبر از عالم بیداران نیست تا غمت پیش نیاید غم مردم نخوری»
🔸به نظر میرسد، تعالیم و آموزههای دین اساسا بهترین وسیله جهت انگیزهبخشی راجع به انفاق و دستگیری از محرومان و مستمندان است.
✅ در اینجا از میان انبوه موارد صرفا به دو نمونه اکتفا میکنیم. با تاسی از روش و منش قرآن کریم یکی را از باب تبشیر و دیگری را از باب انذار بیان می داریم.
✴️الف) «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَليم» آل عمران، ۹۲. هرگز به نيكوكارى نخواهيد رسيد تا از آنچه دوست داريد (میل و رغبت دارید) انفاق كنيد؛ و از هر چه انفاق كنيد قطعاً خدا بدان داناست.
✴️ب) مطابق با برخی از آیات قرآن بهشتیان از اهل عذاب پرسش میکنند که چه چیزی موجب دوزخی شدن شما شد؟ از جمله مواردی که جهنمیان مطرح میکنند این است که ما در دنیا نسبت به نیازمندان بی توجه بودیم (مدّثر، 40ـ46).
🔸نکته پایانی در این زمینه آنکه، از منظر دین اسلام هم توجه به امور اجتماعی (مثل انفاق) اهمیت دارد و هم توجه به امور فردی (مثل روزه)، و این هر دو توامان در نیل انسان به سعادت حقیقی ضروری و بایسته است. توجه صرف به نیازمندان و ترک سایر عبادات، و یا چسبیدن به عبادات فردی و ترک وظایف اجتماعی هر دو از منظر دین مردود است و حکایت از نگاه غیرجامع و جزیرهای در این عرصه میکند. نگاه جزیرهای و جزء محور در این هنگام موجب میشود که انسان هویت و شخصیتی کاریکاتورگونه پیدا کند که بخشی از ابعاد شخصیتیاش بیش از اندازه فربه و برجسته، و بخش دیگری از آنها بسیار لاغر و کوچک باشد. ✍️ حجت الاسلام علی قربانی؛ دانشجوی دکترای فلسفه دین @meshkatnoor🔴
✴️ گوجهسبز را تگرگ زد!
دو روز قبل، از کنار یک میوهفروشی رد میشدم، گوجهسبز داشت، روی آن نوشته بود؛ 55000! با کمی تردید و تعجب پرسیدم:
ببخشید! قیمت گوجهسبز چقدره؟
گفت: 55 هزار تومن!
راهم را گرفتم و رفتم.
دیروز دیدم یک ماشین، گوجهسبز میفروخت، روی آن نوشته بود؛ 8000! با کمی تردید و تعجب پرسیدم:
ببخشید! قیمت گوجهسبز چقدره؟
گفت: 8 هزار تومن!
گفتم: چرا؟!
گفت: دیشب تگرگ، گوجهسبزها رو لکهدار کرده!
من نمیدانم آنتگرگ، انتقام طبیعت بود یا نبود اما تأثیر رفتارهای خوب و بدِ افراد، در طبیعت، یکی از آموزههای دینی، و از گزارههای فلسفی است؛ این آموزه در عصر حاضر، چون مورد تمسّخر برخی نگاههای مادی، زمینی، و بریدهی از آسمان قرار گرفته، خیلی از باورمندان میترسند با صدای بلند بگویند:
به دیگران رحم کنید تا نظام آفرینش به شما رحم کند!
اما این یک واقعیت است و نباید اجازه دهیم عدهای با تمسخر، این آموزهی کنترلکننده را از افق باورها بهزیر بکشند؛
✴️ مرحوم علامهی طباطبائی، در تفسیر المیزان، در موارد متعددی، به تبیین این آموزهی دینی و فلسفی پرداخته؛ از جملهی آنها ذیل آیهی شریفهی فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا (10) يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا (11)نوح
مرحوم علامه ذیل آیات دیگری نیز به این بحث پرداختهاند از قبیل؛ شوری27و 30، جن 16، مائده3، انفال 53، هود52، رعد11، نحل112، شعرا152 و ... ✍️ حجت الاسلام والمسلمین فربهی ؛ استاد سطح عالی کلام حوزه علمیه @meshkatnoor🔴
Voice 007.m4a
5.29M
🔸آیا دین آرامش بخش است یا آرامش زدا ؟ یکی از چالشهای فراروی دین در دوره حاضر آن است که باورهای دینی و نیز اعمال و مناسک دینی برای انسان ، محدودیت ، استرس و اضطراب ایجاد می کند و آرامش را از او سلب می کند.
🔰 حجت الاسلام دکتر محمد جعفری ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی به این شبهه جواب می دهد. ( قسمت اول)
🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از طلاب پاسخگو
1_10038319.mp3
788.1K
🔰 آیا دین باید در عرصه طب ورود نماید ؟ با توجه به رابطه سلامت جسم با سلامت روح، آیا نباید انبیا و امامان در این زمینه سخن بگویند ؟ این همه روایات طبی در مجامع روایی آیا بهترین شاهد بر ضرورت طرح مسائل طبی و پزشکی در دین نیست ؟ 🔰حجت الاسلام دکتر جواد گلی در وبینار قلمرو دین در عرصه طب به این سوالات و نقد و بررسی دیدگاههای مختلف در این زمینه به بحث پرداخته اند . 🔰 این وبینار به صورت مشترک توسط مجمع عالی حکمت و گروه فلسفه دین موسسه امام خمینی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شده است . 👇👇👇 🌐 @meshkatnoor
قلمرو دین در عرصه طب، بخش اول.mp3
3.66M
قلمرو دین در عرصه طب/ بخش اول
قلمرو دین درعرصه طب - بخش دوم .mp3
44.47M
قلمرو دین در عرصه طب / بخش دوم
هدایت شده از @javadgoli
؛ مجمع عالی حکمت؛ جواد گلی؛ قلمرو دین در عرصه طب.pdf
404.5K
قلمرو دین در عرصه طب، حجت الاسلام دکتر جواد گلی
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🖥 مجموعه تصویری #راه_و_ماه
💡سلسله مباحث اندیشه اسلامی
🔹در محضر آیت الله محمد تقی مصباح یزدی
🌃 شبهای ماه مبارک رمضان | ساعت ۲۲
📱بزودی؛ در صفحات مجازی:
🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | خاطره آیت الله مصباح یزدی از رابطه مرحوم #آیت_الله_بهجت (ره) با #امام_خمینی (ره)
🔹 بنده شهادت میدهم عاملی که باعث شد بنده توجه به این مسائل [سیاسی] پیدا کنم و به عنوان یک وظیفه دنبال این مسائل بروم، سفارش آقای بهجت (ره) بود.
۹۸/۱۱/۱۹
🔰 باتوجه به نقل برخی خاطرات نادرست از قول آیت الله مصباح یزدی در یکی از برنامه های رسانه ملی و انتشار آن در فضای مجازی در مورد تفاوت دیدگاه مرحوم آیت الله بهجت (ره) با حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) درباره نحوه اداره کشور که مبنای برخی تحلیل ها قرار گرفته است، پایگاه اطلاع رسانی MESBAHYAZDI.IR اصل این خاطره را برای #اولین_بار از بیانات معظم له منتشر میکند.
📥 برای دریافت فایل باکیفیت این ویدیو به صفحه رسمی آیت الله مصباح یزدی در آپارات مراجعه کنید👇
https://aparat.com/v/XQK8W
✅ @mesbahyazdi_ir
🔴کرونا و پارهای از پیامدهای الهیاتی آن ❌ کروناویروس با ورود ناخواندهاش به کشور ما علاوه بر درد و بیماری، تبعات و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی الهیاتی را نیز با خود به همراه آورده است. از جمله پیامدهای الهیاتی آن، شبهاتی است که مرتبط با این ویروس منحوس، در فضای مجازی دست به دست گشته، و همچون میکروبی خطرناک و مهلک، ذهن و ضمیر افراد جامعه ما را آلوده ساخته است. در یکی از این شبهات چنین آمده است: «با ورود کرونا، خرافات جای خود را به علم و دانش داد!!!، همگان دریافتند که برای صحت و سلامتی رعایت نکات ایمنی و بهداشتی لازم است، نه دست به دعا برداشتن و رفتن به اماکن دینی و مذهبی .... اگر بنا بود دعای مومنان و اماکن مقدسه کارساز باشند، اینها خود نیازمند به وسایل بهداشتی و ضدعفونی نبودند!!! اصلا به راستی چرا دعاهایمان در این اوضاع مستجاب نمیشود»!!!
❇️ در این شبهه گویا یک پیش فرض، مسلم گرفته شده و آن اینکه، دعا کردن و مراعات نکات بهداشتی و ایمنی، برای سلامتی انسان در عرض یکدیگر قرار دارند. یعنی براساس این شبهه، برای سلامتی انسان یا دعا چارهساز است و یا رعایت مسایل بهداشتی و پزشکی که با وجود یکی از آنها جا برای دیگری باقی نمیماند!! در حالی که این پیش فرض از نظر ما اساسا باطل است. دعا کردن و مراعات مسائل بهداشتی و ایمنی در مقابل یکدیگر نیستند که با حضور یکی از آنها، دیگری عرصه را خالی نماید.
🔶 مطابق با آموزههای دین چنین نیست که انسان مومن برای حفظ و سلامتی خویش صرفا دست بر دعا بردارد و به هیچ وجه به مسائل بهداشتی و ایمنی توجه نداشته باشد؛ بلکه توجه به جنبههای معنوی (مثل دعا) و مراعات مسائل بهداشتی و پزشکی در کنار یکدیگر برای وی لازم میباشند. کافی است در این جهت دستورات گوناگون دین مبین اسلام را درباره نکات بهداشتی ملاحظه کنیم.
❇️نکته محوری در مواجهه با این سنخ شبهات آن است که مطابق با آموزههای دینی و نیز مبانی عقلانی، جنبههای معنوی و فرامادی و جنبههای مادی نافی یکدیگر نبوده، بلکه هر یک از آنها بخشی از حقایق این عالم را تشکیل میدهند. بر همین اساس، به نظر میرسد که شبهۀ مزبور تحت تاثیر گرایشهای مادیگرایانه و پوزیتویستی، واقعیات این عالم را در امور مادی و تجربی منحصر دانسته و لذا به انکار امور معنوی و غیبی میپردازد. در حالیکه در جای خود اثبات گشته است که این مبنا از اساس باطل و ناپذیرفتنی است.
✳️اما در این باره که چرا دعاهایمان مستجاب نمیشود، دو مطلب شایان توجه است:
🔆نخست. انسان مومن و دینمدار از آنجاکه با دلایل عقلانی خداوند را با صفات کمالیه علم، قدرت، حکمت و خیر محض شناخته است، در مواردی که به حسب ظاهر دعای او مستجاب نشده است، به خداوند ظن و گمان بد پیدا نمیکند، و اعتماد و ایمان خود به او را رها نمیسازد. در جهانبینی انسان مومن، در این موارد حکمتی نهفته است که وی از آن بیخبر است. چنین نگرشی که مبتنی بر علم و منطق است او را در این امواج متلاطم به ساحل امنیت و آرامش رهنمون میسازد.
🔆دوم. با مراجعه به متون دینی در این زمینه از یک منظر با دو دسته پاسخ مواجه میشویم:
♦️الف) مطابق با برخی از آنها اساسا دعایی از انسان نیست که مستجاب نشود، چراکه یا همان خواسته برآورده میشود؛ یا به واسطه آن دعا، بلا و گرفتاریهای گوناگون از انسان برطرف میشود (خصال، ج۲، ص۶۲۱) و یا اینکه خداوند پاداشهای بزرگ اخروی در قبال آن برای انسان قرار میدهد. مطابق با این دسته از پاسخها، مفهوم اجابت دعا دایره وسیعی پیدا میکند و تنها به برآورده شدن همان خواسته انسان منحصر نمیگردد.
♦️ب) در دستۀ دوم، به دلایل عدم استجابت دعا پرداخته شده است که برخی از آنها عبارتند از: گناه، ترک امر به معروف و نهی از منکر، عدم اجتناب از لقمۀ حرام (بحار الانوار، ج90، ص321) و موارد دیگری از این دست. مطابق با این دسته، دعا میباید همراه با شرایطی از سوی دعا کننده باشد تا با اجابت مقرون گردد. از این منظر، صرف وجود مقتضی در اجابت دعا کافی نیست؛ بلکه موانع نیز در این میان باید مفقود باشند.
.
✍️ حجت الاسلام علی قربانی، دانشجوی فلسفه دین موسسه امام خمینی
🌐 @meshkatnoor
60_DaroShefa(Towhid.org).pdf
3.97M
❇️ تاملات کلامی فقهی در نسبت اماکن مقدسه و بهداشت و درمان
✍️ حجت الاسلام استاد شیخ محمد حسن وکیلی
🌐 @meshkatnoor
kalaam_318922 (1).pdf
1.19M
🙏دانلود سیر مطالعاتی عقاید و کلام اسلامی☝️
🔔محصول هزاران ساعت کارشناسی و صدها ساعت جلسات تخصصی :
"سیر مطالعاتی کتاب های عقاید و کلام اسلامی"
زیر نظر معاونت تهذیب حوزه های علمیه و اساتید سطوح عالی فلسفه و کلام
در محورهای متعدد کلامی چون توحید ، معاد شناسی ، پیامبر شناسی ، امام شناسی ، مهدویت ، نقد وهابیت ، نقد جریان های انحرافی و ...
محصول صدها ساعت کار کارشناسی اساتید برجسته فلسفه و کلام حوزه های علمیه
در سه سطح
مقدماتی ، متوسط و پیشرفته
همراه کتاب شناسی
مناسب برای تعمیق مطالعات کلامی ؛
مناسب برای برگزاری دوره های سیر مطالعاتی عقاید و کلامی ؛
مناسب برای برگزاری مسابقات کتابخوانی ؛
مناسب برای تشخیص اولویت های ترجمه و تالیف بین المللی ،
مناسب برای مشاوره های علمی و اعتقادی و حوزوی 👆👆👆👆 🌐 @meshkatnoor
فلسفه الهیات بالمعنی الاخص پژوهش فرانگرنه از سنخ فلسفههای مضاف درباره خداشناسی فلسفی است که این بخش از فلسفه اسلامی را به منزله یک دانش به روش عقلی تحلیل و بررسی میکند.
دستاورد چنین نگاهی به موضوع، هویت معرفتی خداشناسی فلسفی (موضوع، روش، مسائل) و جایگاه و نسبت آن با دیگر شاخههای فلسفی را آشکار میکند و نشان میدهد که نظرگاههای متفاوت درباره خدا (پذیرش و انکار خداوند و نیز نگرشها و تفاسیر مختلف از ذات و صفات الهی) ریشه در بنیادهای نظری دیگر، یعنی هستی شناسی، معرفت شناسی و زبان شناسی دارند.
مباحث خداشناسی عقلی دستهای مسائل ذهنی و انتزاعی صرف نیست که فارغ از دغدغههای عینی و دردها و واهمههای انضمامی افراد و جوامع انسانی شکل گرفته باشند، بلکه از آنجا که کنش انسانی صحنه تجسم اندیشهها و مرتبه عینیت یافتگی ذهنیت انسان است، ذهنیت و نگرش ما نسبت به خدا در عنیت رفتار ما متجلی میشود.
کتاب حاضر حاصل پژوهشی چندین ساله درباره خداشناسی فلسفی است. این پژوهش فرانگرانه از نوع فلسفههای مضاف به علوم، خداشناسی فلسفی را به مثابه یک دانشواره تحلیل و بررسی عقلی کرده است.
Voice 008.m4a
5.39M
🔸آیا دین آرامش بخش است یا آرامش زدا ؟ یکی از چالشهای فراروی دین در دوره حاضر آن است که باورهای دینی و نیز اعمال و مناسک دینی برای انسان ، محدودیت ، استرس و اضطراب ایجاد می کند و آرامش را از او سلب می کند.
🔰 حجت الاسلام دکتر محمد جعفری ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی به این شبهه جواب می دهد. ( قسمت دوم)
🌐 @meshkatnoor