eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
787 ویدیو
286 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
Sound_2020_06_23_19_11_47_652 (converted) (converted).mp3
34.37M
🔰 وبینار مساله رنج و ظرفیتهای آن در ادیان توحیدی و شرقی 🎤🎥 ارائه بحث توسط استاد دکتر امیر خواص ؛ دانشیار موسسه امام خمینی به همراه پرسش و پاسخ 🔰 این وبینار به صورت مشترک توسط مجمع عالی حکمت و گروه فلسفه دین موسسه امام خمینی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شده است . 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی 🎤🎥 حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد ؛ دانشیار موسسه امام خمینی 🔺جلسه ششم 🔸 و الهیات رنج ۴ 🌐 @meshkatnoor @hekmateislami
⁦✍️⁩دکتر ابوالفضل ساجدی ⭕️موضوع: دكتر سروش و دعوی بی ‎نيازی بشر مدرن از دين دكتر سروش سالها پيش"، اين ادعا را مطرح كرد. وي در مقاله ي ”ريشه در اب است“ در مجله كيان، شماره29 بحثي را تحت عنوان ”استغناء محمود و مذموم از‏ ‏دين“ مطرح نمود. ايشان در سخنراني خود كه در شهر مونترال كانادا در تاريخ حدود اسفند 1376 در مسجد فاطمه (س) برگزار شد ‏ نيز ‏نكات ديگري را در تبيين اين موضوع افزود. حقير در اين جلسه حضور داشتم و برخي عبارات وي را نقل خواهم كرد. ايشان در آغاز مقاله فوق مي نويسد: "سوال اين است كه اگر مجموعه ي بشريت را در نظر آوريم و حسنات و خيرات و بركات آدمي را در كفه‎اي نهيم و بدي‎ها و زشتي‎هاي او را در كفه‎اي ديگر بگذاريم، كدام كفه سنگيني خواهد كرد؟ ... "آنچه آشكارا ميتوان ديد استغناءيي است كه مجموع بشريت از‏ ‏انبياء و تعاليم آنان پيدا كرده‎است و حكايت از آن دارد كه گويي نسبت آدميان با مكتب انبياء عوض شده‎است و‏ ‏سلطه‎اي كه مكتب پيامبران در دوره‎‎‎‎‎ها ي گذشته بر آدميان داشته‎است، اينك سست‎‎تر شده‎است." وي پس از طرح‏ ‏مسئله ي بي‎نيازي از دين، استغناء را به دو نوع، استغناء محمود و استغناء مذموم تقسيم‏ ‏ميكند. به نظر ايشان استغناء بيمار از طبيب پس از بهبودي بيمار، و استغناء‏ ‏شاگرد از استاد پس از فارغ التحصيل شدن و يا استاد شدن شاگرد، از نوع بي‎نيازي پسنديده و ممدوح است. اما‏ ‏اگر بيمار مادامي كه هنوز بيمار است ادعاي استغناء از طبيب نمايد، يا اگر شاگرد مادامي كه هنوز سواد‏ ‏كافي نياموخته‎است ادعاي استغناء از معلم و راهنما سر دهد، بي‎نيازي مذموم و ناپسند تلقي ميشود. بيمار ابتدا‏ ‏نيازمند به طبيب است اما پس از بهبودي و درمان، وي را به طبيب حاجتي نيست. حاجت به طبيب‏ ‏مادامي است كه هنوز اتش بيماري شعله ور است. نياز شاگرد به استاد نيز به همين گونه ‎است.‏ ايشان پس از طرح موضوع استغناء از دين و تقسيم استغناء به ممدوح و مذموم مدعي مي شود كه استغناء بشر مدرن نسبت به دين از نوع استغناء ممدوح است. @meshkatnoor 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
مصاحبه مرحوم واعظ زاده در مورد تفکیک .pdf
844.6K
🎤مصاحبه مرحوم آیت الله واعظ زاده در مورد مکتب تفکیک 🔸ایشان از نزدیک با بزرگان این مکتب آشنایی و ارتباط داشته و در این مصاحبه، نکاتی ناب و تامل برانگیز در مورد این مکتب و ابعاد آن طرح می کنند. @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد ؛ دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی 🔺جلسه هفتم 🔸 و الهیات رنج ۵ @meshkatnoor @hekmateislami
http://fekrat.net/1520 : نژادپرستی و استعمار ریشه در نگرش غرب به انسان دارد. 👇 👇👇👇👇 @berenjkar_ir
⁦✍️⁩دکتر ابوالفضل ساجدی ⭕موضوع: 🔷يكي از آسيب‌های تعليم در كشور، غفلت از پيوند آن با تربيت است. والدين، معلمان،‌ مبلغان، فرهنگ سازان و دغدغه مندان تعليم دين بايد به تفاوت كار خود با تعليم ساير دروس توجه داشته باشند،‌ اما در موارد زيادي به اين نكته توجه نمي شود. يكي از خصائص اموزش دين، پيوند با تربيت است. آموزش‎هاي ديني به دليل محتوا و مقصد خاص خود، با ساير دروس هم‌چون رياضي و فيزيك، تفاوت دارد. تعليم ديني فقط ياد دادن علوم توصيفي و گزارش‎گر را هدف قرار نمي‎دهد؛ بلكه با مقاصد تربيتي گره خورده است. اين آموزه‎ها به دو دستة كلي قابل تقسيم است: 1. مسايل نظري و اعتقادي 2. مسايل عملي، اخلاقي و تربيتي و جهت‎دهي گرايش‎ها و عواطف هدف از آموزش نوع دوم ايجاد تغييرهاي رفتاري، هدايت اخلاقي و گرايشي است. آموزش نوع نخست نيز چون مقدمة پذيرش و عمل به دين است، با هدايت عملي آدمي پيوند دارد. بنابراين آموزه‎هاي ديني، مستقيم يا غير مستقيم، با اهداف تربيتي آميخته است. قرآن نيز تعليم و تزكيه را در كنار هم ذكر مي‎كند و مي‎فرمايد: هُوَ الَّذِي بَعَث في الاُمِّيينَ رَسولاً مِّنهُمْ يتْلُوا عَلَيهِمْ ءَايتِهِ وَ يزَكِّيهِمْ وَ يعَلِّمُهُمُ الْكِتَب وَ الحِْكْمَةَ وَ آن كانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضلَلٍ مُّبِينٍ (جمعه:2). اوست خدايي كه ميان عرب اُمي (يعني قومي كه خواندن و نوشتن هم نمي‎دانستند) پيغمبري بزرگوار از همان مردم برانگيخت تا بر آنان آيات وحي خدا تلاوت كند و آن‌ها را از لوث جهل و اخلاق زشت پاك سازد و شريعت كتاب سماوي و حكمت الهي بياموزد با آن‌كه پيش از اين همه در ورطه جهالت و گمراهي بودند. برخي از پژوهش‎گران غربي مانند زورديگ زبان آموزه‎هاي ديني را زبان وجود (is language) و زبان ساير دروس را زبان ابزاري (use language) ناميده‎اند تا به اين حقيقت اشاره كنند كه آموزه‎هاي ديني با كل وجود و هستي انسان پيوند دارد. كسي كه نگرش الاهي را مي‎پذيرد، كل زندگي او رنگي جديد به خود مي‎گيرد، اما ساير دانش‎هاي بشري چنين خاصيتي ندارند. وقتي زبان آموزه‎هاي ديني زبان وجود باشد و به كل حيات فرد رنگ ويژه‎اي دهد، پيوند آن با عمل و تربيت آشكار مي‎شود. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
هدایت شده از Khatami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خاطره‌ای شنیدنی رحیم پور ، از نحوه برخورد عبدالکریم با انتقادات و سوال‌های مطرح شده @meshkatnoor
📚 مناظره دکتر و پیر (4جلد) با ذکر منابع و مستندات ✍️ شهید هاشمی نژاد ✅ این کتاب حاوی تعالیم و اعتقادات اسلامی است که شهید "هاشمی نژاد" آن را 20سال پیش نگاشته است .وی برای پرهیز از سبک نگارش معمول کتاب‌های دینی، نوشتار خود را در قالب بحث و گفت و گو میان پیرمرد و دکتر جوانی که با قطار به مسافرت می‌روند، تنظیم کرده است .جوان پرسش‌ها و شبهاتی را درباره تعالیم و عقاید اسلامی مطرح می‌کند، و پیرمرد به آنها پاسخ می‌دهد . عناوین برخی مباحث کتاب بدین قرار است :محمد مرد بی‌نظیر، مسابقات در اسلام، سخنی در مورد سید جمال، اعتراف عجیب ابوسفیان، علت واقعی نفوذ پیامبر اسلام (ص)، تولد حضرت مسیح (ع)، مساوات اسلامی، بررسی قوانین قضایی در اسلام، اعتراف عجیب دکتر گوستاو لوبون و صلح‌نامه حدیبیه و ..... @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد ؛ دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی 🔺جلسه هشتم 🔸 و بحران معنا ۱ @meshkatnoor
1399-4-14-ShobahatJamiyatOstadMortezaMosavii.mp3
3.48M
✅ بررسي و پاسخ به شبهات افزايش جمعيت (جلسه چهارم ) 🎧🎤حجت الاسلام و المسلمين سيدمرتضي موسوي؛ کارشناس مسائل جمعیتی و دانش آموخته سطح عالی کلام 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺مصاحبه ی تاریخی با ، فیلسوف مشهور قرن بیستم که بعد از پنجاه سال تبلیغ آتئیسم (بیخدایی)، سرانجام در سن 81 سالگی بعد از تحقیق راجع به کشفیات جدید ، خداباور شد و خط بطلانی بر عقیده بی اساس آتئیستی خود کشید! ✅خداباور شدن ایشان ضربه سختی برای آتئیست ها برآورد شد و شُکی بزرگ برای خداناباورانی بود که صحبت از یافته های علم تجربی می‌کنند! 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از خبرگزاری رسا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حجت الاسلام و المسلمین در یک برنامه رودررو به سوالات و شبهات جوانان پاسخ می‌دهد 🔹علاقه‌مندان برای شرکت در این گفت‌وگو می‌توانند مشخصات، سن و شماره تماس خود را تا ساعت ٢٢ امشب ١۵ تیرماه از طریق دایرکت صفحه ایسنتاگرام این استاد حوزه به نشانی rafiee_nasser اعلام کنند. 🆔 @rasanewsagency
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد ؛ دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی 🔺جلسه نهم 🔸 و بحران معنا ۲ @meshkatnoor
✍️ دکتر حامد ساجدی ⭕ علم و دین: پاسخ به الحاد مدرن (نئوداروینیسم) نظریه طراحی هوشمند: یکی از نظریاتی که در حوزه زیست شناسی مطرح است، دیدگاه قائلین به طراحی هوشمند (Intelligent Design) است. طرفداران این دیدگاه بر خلاف خلقت گرایان سنتی که نظریه فرگشت (تکامل - داروینیسم) را باطل می دانند و فرضیه نیای مشترک و طولانی بودن عمر زمین را نمی پذیرند، به طور کلی فرگشت را قبول می کنند. با این حال آنها بر این باورند که بر پایه اطلاعات علمی و تجربی می توان نشان داد که انتخاب طبیعی و تغییرات غیر هوشمند و تصادفی به تنهایی نمی تواند توضیح دهنده سیر تکامل موجودات زنده باشد بلکه به نظر می رسد سیر تکامل، هدفمند و هدایت شده است. همچنین آنها نمی گویند انتخاب طبیعی هیچ چیز را تبیین نمی کند، بلکه می گویند همه چیز را تبیین نمی کند. ویلیام دمبسکی ( William Dembski) ریاضیدان و مایکل جی. بهی(Michael J. Behe) بیوشیمیدان و فیلیپ جانسون ( Phillip Johnson) حقوق دان از جمله سردمداران این دیدگاه هستند. آنها عمدتاً بر دو موضوع تأکید می کنند که با نظریه فرگشت قابل تبیین نیست: - پیچیدگی های فرونکاستنی (سیستمهای پیچیده در ساختار موجودات زنده همراه با برهمکنشهای بسیار دقیق میان اجزای آن به طوری که با حذف و جابجایی هر از یک از اجزاء، کارکرد سیستم به طور کلی از بین می رود.) - پیدایش اولین موجود زنده ر.ک: Darwin’s Black Box, Debating Design: From Darwin to DNA Black Box, Philosophy of Biology, an Anthology @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد 🔺جلسه دهم 🔸 و بحران معنا ۳ @meshkatnoor
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 📸 کرسی علمی ترویجی تحلیل و نقد هستی شناسی عقل در نگره تفکیک با حضور: حجج اسلام و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی 📌 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔹 هم اکنون می توانید از طریق نرم افزار اسکایپ به صورت مجازی در این کرسی حضور داشته باشید: 🌐 Join.skype.com/IFJvOgQIeSLs 🆔 @iictchannel
📚 «انسان شناسی در اندیشه امام خمینی رحمه‌الله» دفتر چهل و سوم از آثار موضوعی تبیان است که توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی رحمه‌الله استخراج و تنظیم شده و مؤسسه چاپ و نشر عروج آن را منتشر کرده است. این در برگیرنده حقیقت و ، انسان در نظام هستی، انسان، روح و ، شناخت انسان، آفرینش انسان، مقام و جایگاه انسان، انسان و است. در تنظیم قطعات منتخب هر یک از فصول و عنوان‌های فرعی، ترتیب و توالی صدور آن‌ها از طرف امام ملاک عمل بوده است نه توالی مطالب؛ مشخصات کامل مآخذ بر اساس شماره مسلسل مندرج در پایان هر فیش در انتهای کتاب آورده شده است. در اندیشه امام خمینی رحمه‌الله به زبان‌های دیگر از جمله انگلیسی و روسی هم ترجمه و منتشر شده است. @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥علامه مصباح: تا فکر تصحیح نشود، ایستادگی در برابر آمریکا و مقاوم شدن در برابر تحریم ها، رخ نخواهد داد. 🔻 جهادفکری، جهادی دائمی است و مجاهد بازنشسته نمی شود @meshkatnoor
🔰نظم تکنیک جهان و خطرات پیشرو ✍️ رضا داوری اردکانی 🔸در ‌صد سال اخیر جنگها و بلایا در نظر، و اروپایی تفاوت آشکار داشته است تا آنجا که چشم‌انداز پیشرفت پدیدآمده در قرن هه به‌تدریج پوشیده و پوشیده‌تر شد و بالاخره در اندیشه امید به آینده‌ نظم کنونی جهان، دیگر جایی ندارد. گویی در این جهان معنای زندگی گم شده است و مردمان با سودای گذران عمر در دلخوشند و احیانا آن ‌را نشان کمال آدمی می‌دانند. با اینکه شعر، ادب و فلسفه معاصر ابتلای ما را به این توهم بزرگ و خطرناک گوشزد می‌کند، کمتر به ‌آن پرداخته می‌شود یا با آنها تفنن می‌کنند. 🔹زمانه‌ ما بیشتر دانستن و کمتر اندیشیدن است. در این زمان به تبدیل شده و اطلاعات جهان را پر کرده است و کار جهان با این اطلاعات که به صورت کالا درآمده و خرید و فروش می‌شود، می‌گردد. مردمان هم با آن خو گرفته‌اند و خو می‌گیرند و نمی‌پرسند چرا زمانه چنین شده است و آدمی به کجا می‌رود؟ 🔸وقتی گفته شود که زمان، زمان فکرکردن نیست؛ به معنی متداول مراعات نشده است؛ زیرا تفکر به ‌معنی حساب‌بری و مصلحت بینی، جربزه داشتن و حتی و جستجوی دلایل وجود دارد و بیش از همیشه نیز در کار است. علم، و دولت الکترونیک هم هست؛ اما کسی نمی‌پرسد این جهان چیست و سرانجامش چه می‌شود و کمتر به این می‌اندیشند که وقتی همه نیروهای طبیعت که شیرة آن ‌را کشیده‌اند، چه بر سر آدمی می‌آید و آنها در برهوت خاک و افلاک و اخلاق چه خواهند کرد؟ 🔹 از آغاز و انجام و به‌سر بردن در «اکنون تهی» امری عادی است و در نظر کسانی به عین کمال تلقی می‌شود. وقتی علم به کالای مصرفی تبدیل می‌شود، اختیارش دیگر در دست دانشمندان و دانشگاه‌ها نیست و معلوم نیست که تا چه اندازه در جهت تأمین صلاح بشر قرار دارد. اکنون بزرگ‌ترین کارگردان‌های ، قدرت‌های نظامی و شرکت‌های چندملیتی هستند که رقم بزرگ بودجه‌ پژوهش را آنها تأمین می‌کنند و پژوهش را به راه و سمتی که مسائل و منافع آنها را تأمین کند، می‌برد. 🔸چون علم قدرت است، کشورها و ملتها در رقابت با هم به کار علم وارد شده‌اند. گویی بازار هم به این بازار بازمی‌گردد. نه اینکه این مسابقه را دانشمندان و برای توسعه و پیشرفت علم طراحی کرده باشند! نمی‌گویم که علم از دست دانشمندان خارج شده و در دست قدرت‌های سوداگری قرار گرفته است. پژوهش کار دانشمندان است، اما به این هم باید اندیشید که مسائل علم از کجا می‌آید و چگونه طرح می‌شود و پژوهشی که در بازار دادوستد می‌شود، چه مصارفی می‌تواند داشته باشد؟ 💢متأسفانه جهانی که «فکر» نمی‌کند و گاهی حتی خطر نزدیک به پیدا را نمی‌بیند و به جای اندیشیدن به خطر، شکوه و شکایت می‌کند و همچنان می‌گوید بگذار علم به پیش برود، بر سر جهان و آدمی هرچه می‌خواهد، بیاید! البته به عصر قبل از تکنولوژی نمی‌توان بازگشت، اما باید اندیشید که تکنیک ما را کجا می‌برد و آیا می‌تواند شر بلایایی مثل را از سر آدمی رفع کند؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 کتاب به مناسب هفته‌ی عفاف و حجاب ✅ این کلیپ داستان دختری است که در برنامه‌ی از تاثیر یک کتاب در مسیر تحولش می‌گوید. ✅ نام کتابی است که بیست دلیل عقلی و روانشناسی برای با زبانی کاملا ساده و جوان‌پسند بیان می‌دارد.
هدایت شده از @javadgoli
🔴ترویج وهابیت از سوی عربستان در افغانستان با پول پاشی های هنگفت ✅دولت افغانستان پس از روی کار آمدن اشرف غنی در سال ۲۰۱۴ برای همکاری‌های درازمدت فرهنگی، امنیتی و اقتصادی با دولت عربستان توافق کرد. ✅عربستان از چند سال پیش به این سو به دنبال تاسیس و افزایش مراکز آموزشی دینی در افغانستان است. ساخت سومین دانشگاه اسلامی جهان در ولایت ننگرهار با مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار از جمله فعالیت‌های عربستان است که مقدمات آن از سه سال پیش از آغاز مراحل ساخت این دانشگاه آغاز شده بود. ✅سفیر عربستان ماه گذشته، توافق مشابهی را با وزیر معارف افغانستان به امضا رسانده بود که بر اساس آن، عربستان متعهد شد مبلغ ۵۰۰ هزار دلار در بخش تعلیمات اسلامی به افغانستان کمک کند. 📡 یورونیوز فارسی، ۱۹ تیر ۱۳۹۹