eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
534 دنبال‌کننده
429 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۷ماه مبارک رمضان سالروز ارتحال «حاج شیخ حسن مامقانی» (۱۳۲۳ هـ.ق) ظاهر و باطن اسلام آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: مرحوم فاضل شربیانی خیلی اعیان‌منش بود. در مقابل، مرحوم مامقانی، آیتی در زهد بود. به فاضل گفته بودند: آقا، علّت این تفاوت چیست و کدام طریق درست است؟ ایشان فرموده بود: من ظاهر اسلام را حفظ می‌کنم و حاج شیخ حسن، باطن اسلام را. این دو بزرگوار، از اعلام، و در نهایت تقوا بودند و کاملاً احترام همدیگر را حفظ می‌کردند. ▪جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص۳۴۳ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَشْهَدُ أَنَّکَ کَلِمَةُ التَّقْوَى وَ بَابُ الْهُدَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى وَ الْحَبْلُ‏ الْمَتِینُ‏ وَ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیم‏ به جز او نيست دستاويز محكم در دل طوفان به جز او نيست وقتی صحبت از حبل‌المتين باشد ع @zanjani_net
۲۱ ماه مبارک رمضان سالروز ارتحال «شیخ حر عاملی» (۱۱۰۴هـ.ق) سرعت در نگارش آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: شیخ حرّ، «وسائل‌الشیعة» را چندین مرتبه به صورت مسوّده و مبیّضه نوشته است. آقای حاج آقا رضا زنجانی نسخه خطی کتاب صلاة وسائل به خط شیخ حرّ را در اختیار داشت و به کتابخانه حضرت امام رضا(علیه‌السلام) اهداء کرد. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۲۵۴ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔸«بررسی فقهی مسأله تلقیح مصنوعی» تقریرات درس خارج حجةالاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی 🔹متن کامل خبر را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/r07320 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۲۲ ماه مبارک رمضان سالروز ارتحال «شیخ العراقین» (۱۲۸۶هـ.ق) وصی امیرکبیر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: شیخ العراقین بسیار متشرّع و محکم و از نظر علمی ملّای درجه اول بود. وی در منصب قضا هرگز تحت تأثیر شخصیت و مقام دنیوی افراد قرار نمی‌گرفت. امیرکبیر، شیخ العراقین را وصی خودش قرار داد. وقتی امیرکبیر کشته شد، تولیت مدرسه و مسجد ترک‌های تهران – که از اوقاف امیر بود – به شیخ العراقین رسید. وقتی میرزا آقا خان نوری روی کار آمد، تصمیم گرفت نام خودش را بر مدرسه و مسجد ترک‌ها قرار دهد. شیخ العراقین که وصی امیرکبیر بود، در این جهت با آقاخان اختلاف پیدا کرد و سرانجام طرفین مصالحه کردند که مدرسه و مسجد به نام وصی امیر یعنی شیخ العراقین باشد. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۲۹۶ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰 نقد و نظر ✅آیا می‌توان بدون اذن مالک، در ملک غیر نماز خواند؟ 🔸مرحوم سید می‌گوید، نماز خواندن در ملک دیگران بدون اذن او جایز نیست، مگر آنکه اذن صریح مالک وجود داشته باشد و یا فحوای کلام یا شاهد حال بر رضای او دلالت کند. چرا که این کار تصرّف در مال غیر محسوب شده و مصداقی از غصب است که تمام عقلا آن را جایز نمی‌دانند. در نتیجه این کار مبغوض شارع است و نمی‌توان به واسطه آن به خداوند تقرّب جست. از همین رو به واسطه این کار، غرض اصلی از عبادات که همان تقرّب به خدا باشد، حاصل نمی‌شود. این حکم نسبت به تمامی املاک و اراضی جاری است؛ اما در عین حال دو مورد از این حکم مستثنی است. 1️⃣زمین‌های وسیع 2️⃣خانه افرادی که در آیه ۶۱ سوره نور ذکر شده‌اند 🔹تفصیل و نتیجه بحث را اینجا بخوانید: 👉https://b2n.ir/h28122 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۲۵ ماه مبارک رمضان سالروز ارتحال «فاضل هندی» (۱۱۳۷هـ.ق) اهمیت کشف اللثام آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: کتاب «کشف اللثام» فاضل هندی کتاب بسیار خوبی است، خصوصاً کتاب الحجّ آن بسیار دقیق است. مرحوم حاج شیخ عبّاس قمی نقل کرده که صاحب جواهر برای نوشتن جواهر الکلام همیشه از کشف اللثام استفاده می‌کرد و اگر کشف اللثام در اختیارش نبود، حتّی یک سطر هم نمی‌نوشت. اگر کسی این دو کتاب را مقایسه کند، متوجه می‌شود که چقدر عبارات این دو کتاب به هم نزدیک است؛ همانطور که عبارات صاحب مدارک با کشف اللثام قریب است. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج ۴، ص ۴۰۶ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅ احکام مرتبط با توبه شورشیان بر حاکم در مراحل مختلف آشوب در این یادداشت درصدد بیان حکم توبه شورشیان در هنگام جنگ و قبل و بعد از آن هستیم. 🔸الف. توبه قبل از جنگ هدف اصلی در مقابله با بغات کشتن آنان نیست؛ بلکه بر حاکم اسلامی لازم است آنان را دعوت به راه حق و اطاعت از خود نماید و سعی کند شبهه‌ای که برای آنان به وجود آمده است را برطرف نماید و از ظلم و تعدی آنها جلوگیری کند؛ چنان‌که این مطلب از سیره امیرالمؤمنین قابل استفاده است که گرچه در سرکوبی شورشگران قاطع بودند، ولی هرگز آغازگر جنگ نبودند. 🔹ب. توبه حین جنگ با توجه به آیه ۹ سوره حجرات: « فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ»، جنگ با بغات تا زمان توبه و تسلیم آنان ادامه می‌یابد. پس هر گاه حتی در حین جنگ، باغیان دست از جنگ بکشند، توبه آنان پذیرفته می‌شود. همانطور که در جنگ صفین اسیری را نزد امام آوردند و امام از ایشان خواستند تا با وی بیعت کنند. آن مرد نیز با امام علیه السلام بیعت کرد و امام او را آزاد کرد و اجازه داد اثاثیه خود را که به دست یاران امام افتاده بود، بردارد و برود. 🔸ج. توبه بعد از جنگ بعد از اتمام جنگ، به باغیان که اسیر شده اند یا فرار کرده اند فرصت توبه داده می‌شود که اگر توبه کردند-دست برداشتن از مخالفت- یا به اطاعت امام درآمدند، آزاد می‌شوند. این را می‌توان از مطلق بودن آیه : «فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ»؛ برداشت کرد، که در این صورت اگر تشکیلاتی نداشته باشند، آزاد می‌شوند، ولی در صورت داشتن تشکیلات، به صرف دست کشیدن از جنگ، آزاد نمی شوند؛ بلکه جایز است زندانی یا کشته شوند. 💠 متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: 👉 https://b2n.ir/q13032 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۲۷ ماه مبارک رمضان سالروز ارتحال علامه «محمدباقر مجلسی» (۱۱۱۰هـ.ق) مورد اعجاب فلاسفه و عرفای بزرگ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: گاهی بعضی متفلسفه‌ها به مرحوم مجلسی انتقاد و حمله می‌کنند ولی افرادی که از آنها انتظار نمی‌رود، به آثار مجلسی توجّه ندارند. مثلاً از مرحوم آقا حاج میرزا عبدالله مجتهدی شنیدم: تقی زاده که از رجال سیاسی و علمی ایران است، می‌گفته: من سه مرتبه از اول تا آخر کتاب «السماء و العالم» بحار‌الأنوار را خوانده‌ام. این نشانۀ اعتنای آن‌ها به کتاب بحار الأنوار مجلسی است. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۲۵۵ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
📣 درباره رؤیت هلال ماه شوال و اعلام عید سعید فطر🌙 در پاسخ به پرسش برخی از مقلدین درباره نظر فقهی آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی نسبت به رؤیت هلال ماه، به اطلاع می رساند که طبق نظر معظم له، ملاک برای اثبات شروع ماه قمری، دیده شدن ماه با چشم عادی است. بنابراین اگر برای هر کدام از مقلدین، قابلیت رؤیت هلال ماه با چشم عادی، آن هم برای منطقه مکلف و ارتفاعات نزدیک و طبق گزارش‌های قابل اعتماد، ثابت شود، عید فطر برای آنها ثابت شده است و کسانی که برایشان ثابت نشود، باید روز پنجشنبه را آخرین روز ماه رمضان حساب کنند. اگر هلال ماه شوال در غروب روز چهارشنبه (29رمضان المبارک)، نزد معظم‌له ثابت شود، بلافاصله از طریق پایگاه‌های اطلاع‌رسانی دفتر اعلام خواهد شد. 🔺دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی (مد ظله) @zanjani_net
۲۹ ماه مبارک رمضان سالروز ارتحال آیت‌‌الله حاج «سید احمد زنجانی» (۱۳۹۳هـ.ق) تألیفات ابتکاری آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: مرحوم والد در جهات علمی خیلی پخته و هر چه خوانده بود، عمیقاً فهمیده بود. غالب تألیفات ایشان ابتکاری است و خودش هم می‌فرمود: «کارهای زمین مانده نصیب من می‌شود». ▪️جرعه‌ای از دریا، ج ۲، ص ۶۲۱ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
استاد علیرضا اعرافی و دو اثر جدید در حوزه «فقه تربیتی» 🔆 متن خبر را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/r91295 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅ وظیفه مسلمانان در قبال اهل بغی 🔸به اتفاق فقهای شیعه اگر حاکم اسلامی مردم را به جنگ با شورشیان و باغیان فرابخواند واجب است اطاعت کنند، فقها در این مورد به آیه 59 سوره نساء: «یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم»، استناد کرده اند. شیخ طوسی، پس از تعریف باغی و تبیین نقش امام در برابر باغیان می‌نویسد: «و یجب علی من یستنهضه الامام فی قتالهم النهوض معه و لایسوّغ له التأخر عن ذلک»، بر کسانی که امام آنان را جهت جنگ با باغیان فرا می‌خواند، واجب است او را همراهی کنند و تأخیر در این کار جایز نیست. قاضی ابن‌برّاج تاخیر در این کار را جایز نمی‌داند. ابن ادریس نیز بر این امر تاکید دارد. علامه حلی نیز تاخیر در این زمینه را گناه کبیره می‌داند. 👈ولی عمده بحث در این است که آیا بدون دعوت حاکم این امر جایز است یا خیر؟ 💠 متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: 👉 https://b2n.ir/w65308 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۷ شوال؛ سالروز ارتحال میرزا ابوالحسن شعرانی (م۱۳۹۳هـ.ق) شیخ بهاییِ عصر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: آقای شعرانی شیخ بهایی عصر و جامع علوم بود. البته بعدها او را شناختند. ایشان با آن جامعیت و اخلاصی كه داشت، تصدی تصحیح «جامع الرواة» را قبول كرد، با اینكه در شأن او نبود. به خاطر دارم كه مرحوم حاج میرزا حسن نوری می‌گفت: اگر او نبود، مشكل بود جامع الرواة چاپ شود؛ چون پر از رمز است؛ مثلاً كتاب شیخ و ابواب مختلف و همه كتابهای دیگر با رمز نقل كرده و رمز و غیر رمز متصل به هم ذكر شده است. مرحوم شعرانی آن كتاب را تصحیح كرد و رمزها را بین پرانتز گذاشت. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۴، ص ۵۹۷ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅ موضوع نشر حرمت رضاع در مقام اثبات و ثبوت- بخش اول 🔸 در صورت تحقق رضاع با شرایطی که در روایات برای آن بیان شده، بین برخی از افراد محرمیت ایجاد می شود و ازدواج با آنان جایز نیست. یکی از شرایط، مقدار خاصی شیردادن است که از این ناحیه در روایات اختلاف وجود دارد؛ بعضی از آنها اقتضا می‏کند که موضوع نشر حرمت، حصول مجموع مقدّر عددی-ده یا پانزده رضعه(شیر دادن) بنابر اختلاف بین فقها-، زمانی-یک شبانه‌روز- و أثری-انبات لحم(رویش گوشت) و اشتداد عظم(استحکام استخوان)- باشد. بعضی اقتضا می‏کند فقط مقدَّر اثری باشد، بعضی اقتضا می‏کند مقدَّر غیر اثری باشد و بعضی هم اقتضا می‏کند احدالامور باشد. 👈 در این نوشتار ضمن نقل روایات مسأله، جمع صحیح بین آنها را تقریب می‌کنیم: 1. روایات دالّ بر شرطیّت مجموع 2. روایات دالّ بر شرطیّت خصوص اثر 3. روایات دالّ بر شرطیّت غیر اثر 💠 متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: 👉 https://b2n.ir/q54676 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۱۲ شوال سالروز ارتحال شیخ بهایی (م ۱۰۳۰هـ.ق) تفاوت «مدقّق» و «محقّق» آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: مدقّق از ریشه دقت به معنای ریزه كاری و ریزه‌بینی است. گاهی شخص به تثبیت اصول مطالب اهتمام دارد، این كار محقّق است. در مقابل، توجه به ریزه‌كاری‌ها كار مدقّق است. برای نمونه سلطان العلماء و شیخ بهایی محقق بودند كه مبانی كلی را پایه‌ریزی كردند، ولی آمیرزا محمد تقی شیرازی مدقق و در ریزه‌كاری مطالب فوق‌العاده بود. شاید بتوانیم ملا میرزا شیروانی را نیز مدقّق بنامیم. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج ۴، ص ۳۸۳ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۱۳ شوال سالروز ارتحال آیت‌الله العظمی بروجردی(م ۱۳۸۰ هـ.ق) دقت در نقل آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: امتیاز آقای بروجردی بر دیگران، دقّت در نقل و كیفیت مقابله و وسواس در این جهات بود و كمتر به كتب مطبوع اعتماد می‌كردند. به یاد دارم وقتی بعضی از آقایان به دستور آقای بروجردی تصحیح وسائل را برای تدوین جامع الاحادیث به عهده گرفته بودند، در پایان جلسه‌ای گفتند: نتیجه این جلسه زایل شدن خوش‌بینی ما به نُسَخ بود. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج ۴، ص ۵۵۱ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۱۳ شوال سالروز ارتحال آیت‌الله العظمی بروجردی(م ۱۳۸۰ هـ.ق) موعظه بعد از درس آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: معمولاً آقای بروجردی در پایان درس چند جمله‌ای موعظه می‌کرد و پیدا بود که از روی قلب موعظه می‌کند و به گونه‌ای بود که در مخاطب اثر می‌کرد. به یاد دارم این عبارت را با حال خاصّی می‌گفت: «الدُّنْیَا یَمُرُّ و یَغُرّ» یعنی دنیا می‌گذرد و انسان را می‌فریبد. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۴۷۸ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🗓تقویم شیعه؛ ۱۳شوال، سالروز وفات مرجع بزرگ شیعه آیت‌الله العظمی بروجردی "رضوان‌الله‌علیه" 📝 از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی دربارۀ استادشان: مرحوم آقای بروجردی مرجع جهانی بود، نه عالم منطقه ای خاص! ایشان مایۀ حیثیت روحانیت و اسلام در داخل و خارج بود. برخوردش به گونه‌ای بود که افراد مختلف مجذوب وی می شدند. هم جاذبه علمی داشت و هم جاذبه معنوی. آقای بروجردی از همان دوران طلبگی از جهت تقوا از افراد انگشت‌شمار و شخصیتی مورد قبول، و بسیار مورد توجه مرحوم آخوند خراسانی بود. ایشان مورد قبول علمای مختلف بود. افراد بسیاری که خود اهل سیر و سلوک معنوی بودند، ایشان را قبول داشتند. از آسید جمال‌الدین گلپایگانی در نجف شنیدم که گفت:"ایشان بر همۀ ما مقدم است". @zanjani_net
مروری بر مقالات شماره یکصد و پنجم فصلنامه «فقه» 🔸 «واکاوی فقهی و حقوقی اقاله ‌الکترونیکی»، «بررسی تطبیقی معلومیت ثمن در حقوق مدنی ایران و مصر با رهیافتی به مستندات فقهی»، «به‌کارگیری قضات غیرجامع‌شرائط و دامنه اختیارات آنان»، «تأثیر بهبود بر کاهش میزان دیه آسیب‌های جنایی در فقه و قانون مجازات اسلامی ایران؛ خلأها و چالش‌ها» از جمله مقالات این شماره است. 🔹 خلاصه و متن کامل مقالات را از طریق لینک زیر ببینید: 👉https://b2n.ir/n31586 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅موضوع نشر حرمت رضاع در مقام اثبات و ثبوت - بخش دوم در یادداشت پیشین گذشت که روایات متعددی در تعیین موضوع رضاع مُحرِّم وارد شده است که بعضی از آنها اقتضا می‏کند که موضوع نشر حرمت، حصول مجموع مقدّر عددی، زمانی و أثری باشد، بعضی اقتضا می‏کند فقط مقدَّر اثری باشد، بعضی اقتضا می‏کند مقدَّر غیر اثری باشد و بعضی هم اقتضا می‏کند احدالامور باشد که بحث و گفتگو درباره سه دسته اول از این روایات گذشت. در ادامه دسته چهارم این روایات و جمع بین چهار دسته بیان می شود و در نهایت، بحث از علت ثبوتی نشر حرمت بیان می‌شود. 🔸 کفایت احد الامور اما روایاتی که از جمع بین آنها کفایت أحد الامور استفاده می‌شود، متشکّل از دو دسته از روایات است؛ روایاتی که حکم به کفایت اثر کرده و نسبت به انحصار ساکت است و روایاتی که حکم به کفایت غیر اثر کرده و نسبت به انحصار ساکت است.‌ 👈 نتیجه جمع بین این دو دسته از روایات، کفایت أحد الأمور است و مؤید این جمع، صحیحه محمد بن مسلم است که کفایت أحد الأمور را اثبات کرده است: «إِذَا رَضَعَ الْغُلَامُ مِنْ نِسَاءٍ شَتَّى فَکانَ ذَلِک عِدَّةً أَوْ نَبَتَ لَحْمُهُ وَ دَمُهُ عَلَیهِ حَرُمَ عَلَیهِ بَنَاتُهُنَّ کلُّهُنَّ»، البته در جمع بین ادله باید گفت مراد از کمّی که با «عِدَّةً» تعبیر کرده است، اعم از کمّ زمان، یعنی یک شبانه روز و کمّ عددی است. 🔹 نظر مختار و متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: 👉 https://b2n.ir/w28048 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔆 پرسش و پاسخ نظر حضرتعالی درباره تفسیر عیّاشی چیست؟ آیت الله العظمی شبیری زنجانی: تفسیر عیّاشی از تفاسیر ارزنده‌ای است که مضامین خیلی خوبی دارد، ولی متأسفانه کسی که این کتاب در دستش بوده، جز در مواردی که بعضی از قسمت‌های سند را ذکر می‌کند، معمولا سند را حذف کرده و کتاب اصلی از بین رفته است. ----- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🏴السلام علیک یا اباعبدالله یا جعفر بن محمد الصادق الأمین مجلس عزاداری شهادت جانسوز رئیس مذهب حضرت امام صادق علیه السلام سخنران: حجت‌الإسلام و المسلمین مدرسی با مرثیه‌سرایی: آقای حاج مهدی حیدرزاده ▫️ زمان: یکشنبه 16 خرداد 1400 - ساعت 11:45 ▫️مکان: بلوار آیت‌الله حائری، کوچه6، دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی 🔺این مراسم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار می گردد و بطور زنده از صفحه رسمی دفتر در اینستاگرام zanjani_net پخش خواهد شد. @zanjani_net
🔅«درآمدی بر بلاکچین و رمز دارایی‌ها» ✳️ارائه دهنده: دکتر سپهر محمدی 🔸مدرسه فقهی امام محمدباقر علیه السلام 🔹سه شنبه ۱۸ خرداد 🔺به همراه پخش زنده از اینستاگرام لینک خبر: https://b2n.ir/w58261 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
▪️ إنا للّه و إنا إلیه راجعون درگذشت تأثرانگیز عالم وارسته آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدتقی شریعتمداری (ره) را به حوزه‌های علمیه شیعه و مراجع معظم تقلید، خاصه حوزه علمیه تهران و همچنین عموم شاگردان و علاقه‌مندان و بیت مکرم ایشان تسلیت می‌گوییم. آن فقیه متخلق، عمر بابرکت خویش را در راه خدمت به مکتب نورانی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و نشر معارف دین و تهذیب نفوس و ارتباط با آحاد مردم گذراند. رضوان الله علیه و حشره الله مع محمد و اهل بیته(علیهم‌السلام). دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net